Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Terug betalen


Kataravrouw

Kataravrouw

24-08-2023 om 19:19 Topicstarter

Courage schreef op 24-08-2023 om 18:47:

Wat vindt jouw man/vrouw/partner ervan? Jouw schoonzus is zijn (diens) zus neem ik aan? Of is zij getrouwd met zijn broer/zus?

Zij is idd getrouwd met de broer van mijn man. Ben ook later in de familie gekomen. Maar heb wel een leuke band met nichtje en ook met de broer van mijn man en diens vrouw. 

Mijn man vindt dat we er ons verder niet mee moeten bemoeien en dat vind ik ook. Ze belde me dat ze het geld dringend nodig had en haar ouders niet kon bereiken. Tuurlijk wil ik haar helpen.  Ik ga er verder ook helemaal niets over zeggen.

Alleen als het mijn kind was geweest had ik het anders aangepakt en moest ze het meteen terug betalen en excuses aanbieden. 

Kataravrouw

Kataravrouw

24-08-2023 om 19:23 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 24-08-2023 om 19:03:

Ik zou als ouder denk ik ook wel een beetje geërgerd zijn dat jij zomaar geld geeft aan je nichtje. Proberen zij haar bij te brengen dat geld eindig is, praat ze zomaar wel bij jou geld los.

Je hebt hier zeker wel een puntje idd.  Het overviel me ontzettend en ze was op school en kon haar ouders niet bereiken. En dat geloofde ik.

Hou voortaan ook rekening met AI en nabootsen van stemmen...
Of had je haar voor de zekerheid teruggebeld c.q. kende je haar rekeningnummer al?

Kataravrouw

Kataravrouw

24-08-2023 om 19:41 Topicstarter

Courage schreef op 24-08-2023 om 19:35:

Hou voortaan ook rekening met AI en nabootsen van stemmen...
Of had je haar voor de zekerheid teruggebeld c.q. kende je haar rekeningnummer al?

Nee niet terug gebeld en ik kende haar rekeningnummer niet. Totaal niet bij stil gestaan ..Ai en nabootsen stemmen.  Daar zeg je wat.

ik zou puber gewoon vragen wanneer ze zakgeld/loon krijgt, zodat je weet wanneer je een tikkie kan sturen voor die 15€ (of dat je dit met haar verjaardag moet verrekenen ) En me verder niet mengen in het gedoe thuis. Pubers willen graag als volwassenen behandeld worden, dit hoort daar ook bij. 

Mocht ze verslavingsproblemen of iets hebben, help je haar niet door geld maar te laten zitten. Zo kan ze zich langer blijven verstoppen. 

Labyrinth schreef op 24-08-2023 om 16:09:

Ik zou het er zelf een punt achter zetten en het er bij laten. Je hebt een inkijkje gekregen in een probleem wat er kennelijk speelt. Het feit dat schoonzus er niet op terugkomt kan er ook op wijzen dat ze dit liever zelf in het eigen gezin oplost. Dat goed recht heeft ze. Ook al heeft ze eerder wat anders gezegd.

Kan wel zo wezen, maar als je er als tante bij betrokken wordt, moet je als puber het ook netjes afhandelen. En daar mag je haar best verantwoordelijk voor maken. Opvoeden doe je niet alleen als ouders, maar als club om een kind heen. Maar ook al was je geen familie: als iemand iets van je leent, geef je het terug. Prima les voor een kind om te leren! 

Als ouder zou ze het moeten terugbetalen en gezellig even op bezoek bij tante. Als tante zou ik het er ook bij laten. Het zou me de, eventuele, onenigheid in de familie niet waard zijn. 

Daglichtlamp schreef op 24-08-2023 om 19:03:

Ik zou als ouder denk ik ook wel een beetje geërgerd zijn dat jij zomaar geld geeft aan je nichtje. Proberen zij haar bij te brengen dat geld eindig is, praat ze zomaar wel bij jou geld los.

Ligt aan de reden natuurlijk. Stel dat er iets ergs is waarvoor ze dat geld nodig heeft. En daar niet met haar moeder over durft te praten...op zich fijn dat ze dan ook haar tante belt. En dan kan je vragen waarvoor en duidelijk maken dat je moeder dan belt om te bespreken qua terugbetaling en bij alarmsignalen  dat je dit met moeder wil bespreken inlichten.

Als het gaat om snaaiwerk te kunnen halen, dan natuurlijk een heel ander verhaal.

Beetje flauw om aan je nichtje niks nader te vragen en dan achter haar rug om gauw haar moeder gaan bellen. En enerzijds wil je niks terug maar je vindt wel dat ze je terug moet betalen. Je geeft veel dubbelzinnige signalen aan deze jonge puber. Het klinkt helemaal niet alsof je haar mag en een goede band hebt.

EmmaT schreef op 24-08-2023 om 18:21:

[..]

En daarom dus wel aan haar zelf terugvragen. Misschien heeft ze zelf wel een reden waarom ze dat nog niet heeft terugbetaald. Het is heel gewoon om dat rechtstreeks aan haar te vragen.

Precies. Een stuk gewoner dan alles langs haar moeder spelen.

Kataravrouw schreef op 24-08-2023 om 19:19:

[..]

Alleen als het mijn kind was geweest had ik het anders aangepakt en moest ze het meteen terug betalen en excuses aanbieden.

Je weet niet wat er uit het gesprek is gekomen, op de vraag waarom je nichtje dat geld nodig had... en of de reden van die vraag nu op de voorgrond staat en het 'geld terugbetalen' daardoor nu naar de achtergrond is geschoven.
Stel als voorbeeld dat nichtje geld vroeg ivm verslaving, of om pestkop te betalen of een zwangerschapstest te halen. 
Dan krijgt zo'n gesprek ineens een heel andere wending en ligt de urgentie ergens anders...

MamaE schreef op 24-08-2023 om 16:51:


Sowieso...wat is er op je 14e zó dringend dat je dat acuut moet hebben en niet kan wachten tot je ouders wel weer bereikbaar zijn.

Nou ik liep door de supermarkt en daar belde een meisje met haar moeder om 15 cent over te maken zonder opgaaf van reden. Ze baalde dat ma dat niet gaf en dat ze dus de goedkopere chocoladereep moest kopen. Op die leeftijd is alles super belangrijk.

Ik zou me vereerd voelen als nichtje zich zo vertrouwd zou voelen dat ze me geld zou durven vragen. 
En bij een incidentele vraag hoef ik helemaal niets te weten, maar wellicht zou ik ook voorzichtig gaan polsen bij nichtje. 
Hoewel je dat polsen vast wel kunt vergeten nu je de vraag gelijk doorgevraagd hebt aan moeders. 
Het geld terugvragen zou ik niet snel doen tenzij ik sterk het vermoeden zou hebben dat dat goed zou zijn voor nichtje. Maar ook in dat geval zou ik er liever met iets van humor instappen.
In ieder geval zou me de vertrouwensband veel belangrijker zijn. 

Die ouders hebben waarschijnlijk iets gedacht en gezegd tegen hun dochter: 'Nou jij moest het zo nodig met tante Katara regelen, dus regel nu ook zelf maar dat het in orde komt'.
 En jij regelt iets dergelijks zonder met ouders te overleggen en vervolgens vind je wel dat ouders het moeten oplossen. Het komt een beetje dubbel over dat je dan ineens jezelf wel een betere ouder vindt omdat je het zelf allang had opgelost.
Waarom ben je er niet open over? Je vindt dat er iets geregeld moet worden; hetzij via ouders; hetzij via dochter. Maar je zegt niets tegen ze?

Pinokkio schreef op 24-08-2023 om 22:31:

Ik zou me vereerd voelen als nichtje zich zo vertrouwd zou voelen dat ze me geld zou durven vragen.
En bij een incidentele vraag hoef ik helemaal niets te weten, maar wellicht zou ik ook voorzichtig gaan polsen bij nichtje.
Hoewel je dat polsen vast wel kunt vergeten nu je de vraag gelijk doorgevraagd hebt aan moeders.
Het geld terugvragen zou ik niet snel doen tenzij ik sterk het vermoeden zou hebben dat dat goed zou zijn voor nichtje. Maar ook in dat geval zou ik er liever met iets van humor instappen.
In ieder geval zou me de vertrouwensband veel belangrijker zijn.

Dus.... geld terugvragen is slecht voor de vertrouwensband? Hoe bedoel je dat?

Ik vind eigenlijk dat je door het geld terug te vragen laat zien dat je haar behandelt als iedere andere verantwoordelijke volwassene.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.