Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Terug betalen


Pippeltje schreef op 24-08-2023 om 22:58:

[..]

Dus.... geld terugvragen is slecht voor de vertrouwensband? Hoe bedoel je dat?

Ik vind eigenlijk dat je door het geld terug te vragen laat zien dat je haar behandelt als iedere andere verantwoordelijke volwassene.

Niet perse natuurlijk. Ik bedoel dat ik de vertrouwensband belangrijker vind dan het willen ‘opvoeden’. (Want daar gaat het natuurlijk om, vast niet om het bedrag)  En soms bijt het elkaar.(en ervaart de puber het als zeer gênant of te zeer als het lezen van een les) en soms ook gewoon niet. 
In ieder geval zou ik zelf dit bedrag aan geen enkele volwassene in mijn omgeving terugvragen. Ik zou er vanuit gaan dat het vergeten is en het verder laten. (Maar natuurlijk liggen de zaken weer fors anders als je dit bedrag nauwelijks of niet kunt missen.) 


Kataravrouw

Kataravrouw

25-08-2023 om 09:41 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 24-08-2023 om 21:23:

Beetje flauw om aan je nichtje niks nader te vragen en dan achter haar rug om gauw haar moeder gaan bellen. En enerzijds wil je niks terug maar je vindt wel dat ze je terug moet betalen. Je geeft veel dubbelzinnige signalen aan deze jonge puber. Het klinkt helemaal niet alsof je haar mag en een goede band hebt.

Was ze ouder geweest, zeg 17 /18, had ik haar moeder natuurlijk niet op de hoogte gebracht.  Ik had als moeder graag geweten als mijn dochter bij anderen om geld vraagt. Toen ze me belde stonden haar vriendinnen erbij, want ik hoorde ze lachen en giechelen. Echt gewoon leuke jonge meiden. Ik zie mijn schoonfamilie zo n 3 x per jaar, vanwege de afstand, maar we appen zo nu en dan. 

Ik vond dat haar ouders het moesten weten. En haar moeder was blij dat ik het liet weten.

Kataravrouw

Kataravrouw

25-08-2023 om 09:51 Topicstarter

Pippeltje schreef op 24-08-2023 om 22:56:

Die ouders hebben waarschijnlijk iets gedacht en gezegd tegen hun dochter: 'Nou jij moest het zo nodig met tante Katara regelen, dus regel nu ook zelf maar dat het in orde komt'.
En jij regelt iets dergelijks zonder met ouders te overleggen en vervolgens vind je wel dat ouders het moeten oplossen. Het komt een beetje dubbel over dat je dan ineens jezelf wel een betere ouder vindt omdat je het zelf allang had opgelost.
Waarom ben je er niet open over? Je vindt dat er iets geregeld moet worden; hetzij via ouders; hetzij via dochter. Maar je zegt niets tegen ze?

Ik vind helemaal niet dat er iets geregeld moet worden...ik vind het verder prima zo. Schoonzus zei me dat ze er op terug zou komen, maar niets meer gehoord. Ook helemaal prima. 

Ik persoonlijk als moeder zou het fijn gevonden hebben als ik op de hoogte werd gesteld. En had ik mijn dochter het laten terug betalen. Om kind te leren dat als je iets leent, het ook terug betaald moet worden.  Maar dat niet iedereen zo denkt of handelt ook prima

Ik ben nog nooit gebeld door nichtjes/neefjes en vriendjes/vriendinnetjes van mijn dochter.  En dan heb ik het over pubers die ik regelmatig zie.  Ik zou het bijzonder vinden om gebeld te worden door iemand waar ik verder vanaf sta (zoals jij met je nichtje door de afstand en omdat jullie mekaar niet zo frequent zien).  Dan zou ik dus kritischer doorvragen denk ik.  Waarom komt ze op zo'n moment bij jou terecht.  

Omdat je blijkbaar bij je nichtje niet echt hebt doorgevraagd, snap ik wel dat je achteraf wel haar moeder hebt ingelicht, want er moet wel uitgezocht worden dat er niets ernstigs achter de geldnood zit.  

Ik snap niet dat je nu vooral bezig bent met dat geld en het principe.  Ik zou eerder terugkomen bij schoonzus op het "gaat het wel goed met nichtje thema". 

Poekewiki schreef op 25-08-2023 om 10:02:

Ik ben nog nooit gebeld door nichtjes/neefjes en vriendjes/vriendinnetjes van mijn dochter. En dan heb ik het over pubers die ik regelmatig zie. Ik zou het bijzonder vinden om gebeld te worden door iemand waar ik verder vanaf sta (zoals jij met je nichtje door de afstand en omdat jullie mekaar niet zo frequent zien). Dan zou ik dus kritischer doorvragen denk ik. Waarom komt ze op zo'n moment bij jou terecht.

Omdat je blijkbaar bij je nichtje niet echt hebt doorgevraagd, snap ik wel dat je achteraf wel haar moeder hebt ingelicht, want er moet wel uitgezocht worden dat er niets ernstigs achter de geldnood zit.

Ik snap niet dat je nu vooral bezig bent met dat geld en het principe. Ik zou eerder terugkomen bij schoonzus op het "gaat het wel goed met nichtje thema".

Inderdaad. Dit probeer ik ook heel de tijd te zeggen maar het blijft maar gaan over dat geld. 

ik ben zo verrast dat mensen zo bang zijn dat nichtje verslaafd is of afgeperst wordt. Het kán natuurlijk, maar het is toch veel waarschijnlijker dat ze haar puberimpulsen niet onder controle had en even wat manipulatie in heeft gezet voor een Maccie of een nieuwe armband? 
En het verbaast me nog meer dat mensen zeggen dat je dat geld maar moet laten zitten, omwille van de relatie/ze heeft al gedoe met haar moeder/straks is het voor iets ergs.
Als er iets ernstigs aan de hand is, help je haar niet door haar dat geld te laten houden en er niet meer over te beginnen. Daarbij laat je je op deze manier manipuleren door een puber en haar daar mee wegkomen. Wat is dat nou voor uitgangspunt? 1) je bent zelf een sukkel 2) je leert haar dat manipuleren loont (tot ze de verkeerde tegenkomt). Dat is geen opvoeden, dat is gewoon laten zien hoe je behandeld wil worden. Dat is toch niet ineens anders omdat ze je nichtje is? Liegen en manipuleren (en dit zou je stelen kunnen noemen als dat geld niet terug komt), dat pik ik echt van niemand.

dus ja, ik zou nichtje vragen wanneer ze weer geld heeft en dat ze dan een tikkie kan verwachten. Geen drama, gewoon, afhandelen van openstaande zaken. 

Waarom zou je je in lieve vrede zo laten behandelen door wie dan ook? 

Als je met je vrienden bent, is het toch veel makkelijker om iets van je vrienden te lenen dan een of andere verre tante te bellen?

Laat ik het zo zeggen;
Je hebt zaken gedaan met je nichtje, niet met de ouders. Dus handel het af met je nichtje. Als wij als veertienjarigen met vriendinnen onderling iets leenden wisten onze ouders daar ook niet van. Als ik als ouder wel zou weten dat mijn kind een tante gaat bellen voor geld voor puberprioriteiten, dan heb ik daar met mijn kind wel een goed gesprek over. En dan betaalt ze het ofwel meteen terug of ik betaal het terug en kort het op haar zakgeld. 

Het is echt niet gek om er je nichtje er aan te herinneren. En te vragen of alles wel goed gaat, want ze was blijkbaar niet alleen en toch was er niemand bereikbaar/beschikbaar voor geld behalve een tante die je drie keer per jaar ziet. 

Doemijdieglazenbol schreef op 25-08-2023 om 10:14:

ik ben zo verrast dat mensen zo bang zijn dat nichtje verslaafd is of afgeperst wordt. Het kán natuurlijk, maar het is toch veel waarschijnlijker dat ze haar puberimpulsen niet onder controle had en even wat manipulatie in heeft gezet voor een Maccie of een nieuwe armband?
En het verbaast me nog meer dat mensen zeggen dat je dat geld maar moet laten zitten, omwille van de relatie/ze heeft al gedoe met haar moeder/straks is het voor iets ergs.
Als er iets ernstigs aan de hand is, help je haar niet door haar dat geld te laten houden en er niet meer over te beginnen. Daarbij laat je je op deze manier manipuleren door een puber en haar daar mee wegkomen. Wat is dat nou voor uitgangspunt? 1) je bent zelf een sukkel 2) je leert haar dat manipuleren loont (tot ze de verkeerde tegenkomt). Dat is geen opvoeden, dat is gewoon laten zien hoe je behandeld wil worden. Dat is toch niet ineens anders omdat ze je nichtje is? Liegen en manipuleren (en dit zou je stelen kunnen noemen als dat geld niet terug komt), dat pik ik echt van niemand.

dus ja, ik zou nichtje vragen wanneer ze weer geld heeft en dat ze dan een tikkie kan verwachten. Geen drama, gewoon, afhandelen van openstaande zaken.

Waarom zou je je in lieve vrede zo laten behandelen door wie dan ook?

Precies! Dit is wat ik bedoelde dat je je nichtje het geld terugvraagt; gewoon omdat je haar op die manier aanspreekt als verantwoordelijke volwassene. Doe je dat niet dan neem je haar niet serieus vind ik.

Er was ook iemand die beweerde dat ze zo'n bedrag nooit terug zou vragen. Ik denk dat voor de meeste mensen geldt dat dit uiteindelijk irritatie oplevert. Hoe fijn is dat?

Pippeltje schreef op 25-08-2023 om 10:24:

[..]

Precies! Dit is wat ik bedoelde dat je je nichtje het geld terugvraagt; gewoon omdat je haar op die manier aanspreekt als verantwoordelijke volwassene. Doe je dat niet dan neem je haar niet serieus vind ik.

Er was ook iemand die beweerde dat ze zo'n bedrag nooit terug zou vragen. Ik denk dat voor de meeste mensen geldt dat dit uiteindelijk irritatie oplevert. Hoe fijn is dat?

mijn volwassen vrienden zouden me niet snel om 15 EUR vragen. Als we op een terras zitten, zou ik het niet terugvragen, want ik weet ook dat het terugkomt. Daarbij is 15EUR voor een puber al snel een halve dag werken. Voor volwassenen komt het equivalent dus al snel op >50 EUR. 

Als je oud genoeg bent om geld te hosselen en uit te geven, ben je ook oud genoeg om het terug te betalen. 

Dat terug betalen door ouders (en zij zakgeld inhouden) is ook normaal wat je mag verwachten.
Maar juist omdat hier nog niet op teruggekomen is,  kan de kans aanwezig zijn dat er een probleem onder dat geld lenen zit waar ze achter zijn gekomen en mee bezig zijn.

BritgetJones007 schreef op 25-08-2023 om 10:50:

Dat terug betalen door ouders (en zij zakgeld inhouden) is ook normaal wat je mag verwachten.
Maar juist omdat hier nog niet op teruggekomen is, kan de kans aanwezig zijn dat er een probleem onder dat geld lenen zit waar ze achter zijn gekomen en mee bezig zijn.

Ik zou die ouders er verder buiten houden, je hebt een dealtje met dochter/nicht. Dus gewoon vragen wanneer ze geld heeft en tikkie aankondigen. 

Ik vraag we wel of waarom een 14 jarige die op school zit dringend 10 euro nodig heeft.  En wel heel bizar om daarvoor een tante te bellen.

Pinokkio schreef op 24-08-2023 om 22:31:

Ik zou me vereerd voelen als nichtje zich zo vertrouwd zou voelen dat ze me geld zou durven vragen.
[...]
In ieder geval zou me de vertrouwensband veel belangrijker zijn.

Bij een kind dat je bijna nooit ziet? 

Ik zou daar überhaupt geen vertrouwensband zien eigenlijk. Zeker niet bij zo'n vaag verhaal. De meeste kinderen hebben wel geld op hun rekening voor als ze hun lunch vergeten zijn of iets dergelijks, en anders hebben ze klasgenoten waar ze van kunnen lenen.  Maar als ze vele makkelijke slachtoffers in hun familie hebben die meteen gevleid zijn als er om geld wordt gevraagd dan is dat wel makkelijk, denk ik.... Wie weet was het een challenge om te kijken wie van de meiden het meeste geld kon scoren  en was dit 15 euro van de uiteindelijk 50 die ze zo binnenharkte...

BritgetJones007 schreef op 25-08-2023 om 10:50:

Dat terug betalen door ouders (en zij zakgeld inhouden) is ook normaal wat je mag verwachten.

Nou, dat vind ik helemaal niet normaal. TO bepaalt toch zelf dat ze geld aan dat nichtje leent? Waarom moeten die ouders dan nu zorgen dat het terug komt? 

Kataravrouw schreef op 25-08-2023 om 09:41:

[..]

Was ze ouder geweest, zeg 17 /18, had ik haar moeder natuurlijk niet op de hoogte gebracht. Ik had als moeder graag geweten als mijn dochter bij anderen om geld vraagt. Toen ze me belde stonden haar vriendinnen erbij, want ik hoorde ze lachen en giechelen. Echt gewoon leuke jonge meiden. Ik zie mijn schoonfamilie zo n 3 x per jaar, vanwege de afstand, maar we appen zo nu en dan.

Ik vond dat haar ouders het moesten weten. En haar moeder was blij dat ik het liet weten.

Zoals iemand hierboven ook al schreef, heeft je nichtje niet gewoon geprobeerd om geld te krijgen? Soort weddenschapje met vriendinnen ofzo? Ze was niet alleen, je hoorde gegiechel op de achtergrond, als het om iets ernstigs zou gaan, dan zouden ze vast niet gelachen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.