Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Terug betalen


Valeria schreef op 25-08-2023 om 14:28:

[..]

Bij een kind dat je bijna nooit ziet?

Ik zou daar überhaupt geen vertrouwensband zien eigenlijk. Zeker niet bij zo'n vaag verhaal. De meeste kinderen hebben wel geld op hun rekening voor als ze hun lunch vergeten zijn of iets dergelijks, en anders hebben ze klasgenoten waar ze van kunnen lenen. Maar als ze vele makkelijke slachtoffers in hun familie hebben die meteen gevleid zijn als er om geld wordt gevraagd dan is dat wel makkelijk, denk ik.... Wie weet was het een challenge om te kijken wie van de meiden het meeste geld kon scoren en was dit 15 euro van de uiteindelijk 50 die ze zo binnenharkte...

Precies, daar lijkt het wat mij meer op.

Gewoon een grap met vriendinnen, kijken of het lukt.

En tante voelt zich gevleid en betaalt ook nog, zelfs als het (‘Joh, kijk eens of ze ook €15 betaalt terwijl je €10 zei’) meer is.

Ik begrijp echt niet TO, dat je er zo moeilijk over doet om je nichtje gewoon te vragen: Was je het vergeten? Betaal je die €15 nog terug? Zal ik even een Tikkie sturen?

Dat zou ik eerst doen. Als dat niet gebeurt of er komt een heel verhaal, dan kan je altijd nog bedenken wat je dan wilt doen.

Echt heel apart dat je mensen geld leent, en als ze het niet terugbetalen (gewoon vergeten?), dat je er dan nooit meer naar vraagt. Maar er wel mee bezig blijven, wat je nou van je schoonzus vindt.

Ik vergeet ook wel eens wat. Ook bijv om een Tikkie te betalen, die onder gaat in alle appjes.
Als iemand me er dan aan herinnert vind ik dat niet meer dan normaal. En dan betaal ik gewoon alsnog met excuses als het echt lang heeft gelegen.

alhambra schreef op 24-08-2023 om 16:06:

Wel terugvragen.

Je had eigenlijk al nee moeten zeggen toen ze je een tikkie stuurde van 15 euro i.p.v 10 euro.

Ik vind het uberhaupt al gek dat ze je om geld vraagt en dat jij het dan ook blindelings betaalt. Heb je niet gevraagd waarom dat is en waarom ze dat niet met haar ouders regelt? Er zou een beste kans zijn geweest dat ik als reactie had gegeven: lieve schat, voor geldzaken moet je echt bij je ouders zijn.


Is er een dringende reden dat ze jou benadert? Hebben jullie een vertrouwensrelatie waarbij jij het gevoel hebt dat je haar in bescherming wilt/moet nemen? Anders begrijp ik het niet. En vind ik het stiekem ook een beetje dom. Ik denk dat ik als moeder not amused zou zijn dat een tante geld overmaakt zonder overleg (tenzij dringende reden natuurlijk)

MamaE schreef op 24-08-2023 om 16:51:


Ik vind het van de ouders ook wel nalatig dat ze het niet terugbetalen. Als mijn kind dit zou doen, zou ik het direct zelf terugbetalen en het bedrag vervolgens korten op haar zakgeld.

Ik ook. Maar ik zou tante ook vragen om dit voortaan niet meer te doen. Alleen in hele dringende gevallen. En dan zou ik ook even bellen en doorvragen als tante.

Bij verder lezen denk ik niet dat ik het zou terugbetalen als moeder. Ik zou mijn kind er een paar x op aanspreken, maar verder ook bedenken dat tante dit zelfveroorzaakte probleem met mijn kind ook zelf fijn mag afhandelen. Wie betaalt er nu geld aan een giebelende puber die je 3 x per jaar ziet en waarbij je geen benul hebt waarvoor. Dikke kans dat je onderdeel was van een weddenschap 'wie krijgen we zo gek?'

Kataravrouw schreef op 25-08-2023 om 09:41:

[..]

Was ze ouder geweest, zeg 17 /18, had ik haar moeder natuurlijk niet op de hoogte gebracht. Ik had als moeder graag geweten als mijn dochter bij anderen om geld vraagt. Toen ze me belde stonden haar vriendinnen erbij, want ik hoorde ze lachen en giechelen. Echt gewoon leuke jonge meiden. Ik zie mijn schoonfamilie zo n 3 x per jaar, vanwege de afstand, maar we appen zo nu en dan.

Ik vond dat haar ouders het moesten weten. En haar moeder was blij dat ik het liet weten.

Dan al helemaal gek. Je staat eigenlijk op een behoorlijke afstand van dit gezin en regelt wel even geld. Dat zou me behoorlijk storen als ouder van een puber met gat in haar hand en ik vraag me af of ik genegen zou zijn om me dan te bemoeien met terugbetalen. Ik zou denken dat je het ook zonder overleg hebt betaald en dan dit ook zelf met kind moet oplossen om het terug te krijgen. 

Diyer schreef op 29-08-2023 om 00:28:

[..]

Ik ook. Maar ik zou tante ook vragen om dit voortaan niet meer te doen. Alleen in hele dringende gevallen. En dan zou ik ook even bellen en doorvragen als tante.

Bij verder lezen denk ik niet dat ik het zou terugbetalen als moeder. Ik zou mijn kind er een paar x op aanspreken, maar verder ook bedenken dat tante dit zelfveroorzaakte probleem met mijn kind ook zelf fijn mag afhandelen. Wie betaalt er nu geld aan een giebelende puber die je 3 x per jaar ziet en waarbij je geen benul hebt waarvoor. Dikke kans dat je onderdeel was van een weddenschap 'wie krijgen we zo gek?'

In mijn ogen verzaak je dan om op te voeden. Lekker om het bij tante neer te leggen als het om jouw kind gaat. 

Apiejapie schreef op 29-08-2023 om 13:36:

[..]

In mijn ogen verzaak je dan om op te voeden. Lekker om het bij tante neer te leggen als het om jouw kind gaat.

Het ís toch juist opvoeding als je je kind zelf de consequenties van haar keuzes laat ervaren? Het meisje is oud genoeg om dit met tante te regelen, eventueel met hulp van de ouders. Maar daar moet ze wel zelf initiatief voor nemen. Juist daar leert ze van. Niet als ouders probleem wegnemen door tante terug te betalen. Een boze tante maakt volgens mij meer indruk dan boze ouders. 

niet elke opvoeding moet onder alle omstandigheden vd ouders afkomen. Soms leren ze juist beter als de persoon die het probleem heeft dit oppakt en het kind daarop aanspreekt. Ouders kunnen (en moeten) niet alles gladstrijken. Tante is aan zet als kind het niet doet. Tante moet kind aanspreken en aangeven dat ze het geleende geld graag terug wilt en hoe ze dat gaat aanpakken. Een tikkie ineens of in twee delen?

Hoe is het nu opgelost, katamaravrouw?

Kataravrouw

Kataravrouw

30-08-2023 om 13:41 Topicstarter

Pippeltje schreef op 30-08-2023 om 12:30:

Hoe is het nu opgelost, katamaravrouw?

Niet.

Afgelopen weekend is man bij hen op visite geweest, en bleek dat nichtje dus rookt. Waarschijnlijk dat ze daar het geld voor nodig had.

Ik wil absoluut geen boze tante zijn en ook geen boze schoonzus.  Ik laat het hierbij, wat ik zo wie zo al van plan was.

Alleen zou ik, als het mijn kind was geweest, wel het geld hebben terug laten storten, puur opvoedkundig gezien. 

Ik lees hier verschillende meningen uiteraard en van velen is wel iets te zeggen natuurlijk.

Ik werd nogal overvallen door haar telefoontje en ze had het snel nodig en vader en moeder niet bereikbaar.  Ik wilde haar graag helpen natuurlijk.

Achteraf bleek ze hierover gelogen te hebben. 

Maar goed...ik ga me er verder zeker niet mee bemoeien.

Kataravrouw schreef op 30-08-2023 om 13:41:

[..]

Niet.

Afgelopen weekend is man bij hen op visite geweest, en bleek dat nichtje dus rookt. Waarschijnlijk dat ze daar het geld voor nodig had.

Ik wil absoluut geen boze tante zijn en ook geen boze schoonzus. Ik laat het hierbij, wat ik zo wie zo al van plan was.

Alleen zou ik, als het mijn kind was geweest, wel het geld hebben terug laten storten, puur opvoedkundig gezien.

Ik lees hier verschillende meningen uiteraard en van velen is wel iets te zeggen natuurlijk.

Ik werd nogal overvallen door haar telefoontje en ze had het snel nodig en vader en moeder niet bereikbaar. Ik wilde haar graag helpen natuurlijk.

Achteraf bleek ze hierover gelogen te hebben.

Maar goed...ik ga me er verder zeker niet mee bemoeien.

Het is pijnlijk vind ik, als je een tiener vertrouwt en helpt en dan blijkt dat ze of hij dat vertrouwen beschaamt. Het is niet verkeerd om dat aan laten weten, denk ik. Vertrouwen moet je niet alleen verdienen, je kunt het ook verliezen. En die consequentie zal ze moeten onderkennen.

Of ik, als moeder, het terugbetaald zou hebben weet ik niet. Ik vind het wel leerzaam om dat te lezen, ik zou er misschien niet bij stilstaan terwijl ik jou ook wel snap. De een zit daar toch anders in dan de ander, misschien staan haar ouders er ook gewoon niet bij stil. Heb je het er met haar moeder over gehad?

AnnaPollewop schreef op 30-08-2023 om 14:47

Of ik, als moeder, het terugbetaald zou hebben weet ik niet. Ik vind het wel leerzaam om dat te lezen, ik zou er misschien niet bij stilstaan terwijl ik jou ook wel snap. De een zit daar toch anders in dan de ander, misschien staan haar ouders er ook gewoon niet bij stil. 

En dat zou mij erg verbazen. Dat je als ouders zijnde er niet op komt om dat geld terug te geven aan tante en daarna in te houden van haar zakgeld. Of dochter laten terugbetalen.

Waarom stuur je dat nichtje niet gewoon een berichtje met 'hee je hebt laatst 15 euro van me geleend. Kun je dat terugbetalen?' 

BritgetJones007 schreef op 30-08-2023 om 14:54:

[..]

En dat zou mij erg verbazen. Dat je als ouders zijnde er niet op komt om dat geld terug te geven aan tante en daarna in te houden van haar zakgeld. Of dochter laten terugbetalen.

Waarom zouden de ouders moeten ingrijpen, terwijl de tante haar rol als mede opvoeder niet wil pakken? Je hebt als tante een mond vol over de opvoedkundige rol van de ouders, terwijl je die van jezelf helemaal niet onder de loep neemt. Jij ondermijnt nl. de opvoeding van de ouders die hun dochter met gat in de hand waarschijnlijk met goede reden geen geld hebben gegeven en jij geeft het klakkeloos zonder overleg en komt er daarna uit gemak ook maar lekker niet op terug (want gedoe), maar verwijt hen wel vanalles.

Een beetje verantwoordelijke ouder is altijd en overal bezig met de opvoeding van hun kinderen, ook financieel. Ik heb daarin zelf nooit verzaakt. Maar als mijn kind iemand op afstand weet over te halen om geld te betalen, terwijl er thuis duidelijke regels zijn en ik als moeder mijn stinkende best zit te doen mijn kind met gat in haar hand financieel op te voeden, wat dan weer lekker ondermijnt wordt door iemand die niet de moeite heeft genomen dat eerst met mij te overleggen, waarom zou IK dan iets recht te breien hebben? Had het eerst even bij mij gechecked (joh, Cilia wil €15 van me, is er een reden en kan ik dit overmaken, zijn jullie ok?).

Als jij je nichtje wilt 'helpen' (zoals je deed door zonder vragen geld te betalen), help haar dan ook door haar mee op te voeden dat het niet netjes is als ze je dan niet terugbetaalt. Dat volwassenheid samengaat met verantwoordelijkheden en ze je op die manier het vertrouwen ontneemt. Dán lever je een bijdrage aan het opgroeien van een kind. Nu heb je er alleen maar extra modder aan toegevoegd.

MamaE schreef op 30-08-2023 om 16:12:

Waarom stuur je dat nichtje niet gewoon een berichtje met 'hee je hebt laatst 15 euro van me geleend. Kun je dat terugbetalen?'

en zoveel moeite hoeft bovenstaande jou niet te kosten. En dan ga je daarna pas maar eens bij de ouders je verzoek indienen. Maar probeer het eerst zelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.