Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Terug betalen


BritgetJones007 schreef op 30-08-2023 om 14:54:

[..]

En dat zou mij erg verbazen. Dat je als ouders zijnde er niet op komt om dat geld terug te geven aan tante en daarna in te houden van haar zakgeld. Of dochter laten terugbetalen.

Nou ja, dat mag, dat het je verbaast, maar iedereen is nu eenmaal anders. Dat mensen ergens anders over denken dan jij, of er zelfs helemaal niet aan denken, wil niet zeggen dat ze fout bezig zijn of jou expres een hak willen zetten.

AnnaPollewop schreef op 30-08-2023 om 18:28:

[..]

Nou ja, dat mag, dat het je verbaast, maar iedereen is nu eenmaal anders. Dat mensen ergens anders over denken dan jij, of er zelfs helemaal niet aan denken, wil niet zeggen dat ze fout bezig zijn of jou expres een hak willen zetten.

Dan heb ik het natuurlijk niet over vergeten, maar het niet netjes regelen met dochter om haar tante te betalen

Kataravrouw

Kataravrouw

30-08-2023 om 22:00 Topicstarter

Diyer schreef op 30-08-2023 om 17:48:

[..]

Waarom zouden de ouders moeten ingrijpen, terwijl de tante haar rol als mede opvoeder niet wil pakken? Je hebt als tante een mond vol over de opvoedkundige rol van de ouders, terwijl je die van jezelf helemaal niet onder de loep neemt. Jij ondermijnt nl. de opvoeding van de ouders die hun dochter met gat in de hand waarschijnlijk met goede reden geen geld hebben gegeven en jij geeft het klakkeloos zonder overleg en komt er daarna uit gemak ook maar lekker niet op terug (want gedoe), maar verwijt hen wel vanalles.

Een beetje verantwoordelijke ouder is altijd en overal bezig met de opvoeding van hun kinderen, ook financieel. Ik heb daarin zelf nooit verzaakt. Maar als mijn kind iemand op afstand weet over te halen om geld te betalen, terwijl er thuis duidelijke regels zijn en ik als moeder mijn stinkende best zit te doen mijn kind met gat in haar hand financieel op te voeden, wat dan weer lekker ondermijnt wordt door iemand die niet de moeite heeft genomen dat eerst met mij te overleggen, waarom zou IK dan iets recht te breien hebben? Had het eerst even bij mij gechecked (joh, Cilia wil €15 van me, is er een reden en kan ik dit overmaken, zijn jullie ok?).

Als jij je nichtje wilt 'helpen' (zoals je deed door zonder vragen geld te betalen), help haar dan ook door haar mee op te voeden dat het niet netjes is als ze je dan niet terugbetaalt. Dat volwassenheid samengaat met verantwoordelijkheden en ze je op die manier het vertrouwen ontneemt. Dán lever je een bijdrage aan het opgroeien van een kind. Nu heb je er alleen maar extra modder aan toegevoegd.

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt...ik heb helemaal geen mond vol over de opvoed kwaliteiten van de ouders van nichtje.  Ik vind daar niets van.  Ik vind ook niet dat ik mijn nichtje moet opvoeden.  

Het voorbeeld dat je geeft van de ouder die zijn stinkende best doet zijn kind financieel goed op te voeden, omdat het een gat in de hand heeft....kan ik als tante niet weten natuurlijk. Had ik dat geweten, dan had ik idd waarschijnlijk gezegd, eerst papa of mama te vragen of zij daarmee akkoord zouden gaan. 

Nu ben ik ook wel iemand die niet snel nee zegt en al helemaal niet tegen een kind en/of familie.

Kataravrouw schreef op 30-08-2023 om 22:00:

[..]

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt...ik heb helemaal geen mond vol over de opvoed kwaliteiten van de ouders van nichtje. Ik vind daar niets van. Ik vind ook niet dat ik mijn nichtje moet opvoeden.

Het voorbeeld dat je geeft van de ouder die zijn stinkende best doet zijn kind financieel goed op te voeden, omdat het een gat in de hand heeft....kan ik als tante niet weten natuurlijk. Had ik dat geweten, dan had ik idd waarschijnlijk gezegd, eerst papa of mama te vragen of zij daarmee akkoord zouden gaan.

Nu ben ik ook wel iemand die niet snel nee zegt en al helemaal niet tegen een kind en/of familie.

En dat hebben kinderen genadeloos door en daar maken ze dan gebruik van. Opportunistisch als ze zijn. En geef ze eens ongelijk. 

MamaE schreef op 30-08-2023 om 22:06:

[..]

En dat hebben kinderen genadeloos door en daar maken ze dan gebruik van. Opportunistisch als ze zijn. En geef ze eens ongelijk.

Mwoa, daar geloof ik helemaal niks van. 
Zie de meeste reacties hier: nogal verbaasd. De meeste mensen worden dus helemaal niet uitgemolken door kinderen. 
Ik zeg ook bijna nooit nee, maar er wordt mij eigenlijk nooit geld gevraagd door iemand en nog nooit door een kind. Zelfs mijn eigen kinderen maken op geen enkele wijze misbruik van mijn goedgeefsheid en zullen dat al helemaal nooit bij anderen doen. 

En tsja, ik zou alleen maar denken prima, volgende x beter doorvragen dus. En klaar.

Pinokkio schreef op 30-08-2023 om 22:36:

[..]

Mwoa, daar geloof ik helemaal niks van.
Zie de meeste reacties hier: nogal verbaasd. De meeste mensen worden dus helemaal niet uitgemolken door kinderen.
Ik zeg ook bijna nooit nee, maar er wordt mij eigenlijk nooit geld gevraagd door iemand en nog nooit door een kind. Zelfs mijn eigen kinderen maken op geen enkele wijze misbruik van mijn goedgeefsheid en zullen dat al helemaal nooit bij anderen doen.

En tsja, ik zou alleen maar denken prima, volgende x beter doorvragen dus. En klaar.

Ik bedoelde meer dat kinderen, als ze iets willen van een snoepje tot dure schoenen, vaak eerst bedenken bij welke ouder de kans op een 'ja' het grootst is. Niet per se dat ze elke goedgeefse volwassene uitmelken. Maar enig opportunisme hebben we allemaal wel in ons hoor. Ik zelf ook. Maar als dit meisje doorheeft dat TS niet snel nee zegt tegen familie/kinderen en ze heeft chronisch geldgebrek vanwege dure hobby's die haar ouders terecht niet sponsoren, dan is de kans reëel dat ze vaker om geld gaat vragen. Het ging immers nogal gemakkelijk en om terugbetaling wordt ook al niet gevraagd.
Zaak dus dat TS daar paal en perk aan gaat stellen. Bewustwording is dan stap één.

MamaE schreef op 30-08-2023 om 22:48:

[..]

Ik bedoelde meer dat kinderen, als ze iets willen van een snoepje tot dure schoenen, vaak eerst bedenken bij welke ouder de kans op een 'ja' het grootst is. Niet per se dat ze elke goedgeefse volwassene uitmelken. Maar enig opportunisme hebben we allemaal wel in ons hoor. Ik zelf ook. Maar als dit meisje doorheeft dat TS niet snel nee zegt tegen familie/kinderen en ze heeft chronisch geldgebrek vanwege dure hobby's die haar ouders terecht niet sponsoren, dan is de kans reëel dat ze vaker om geld gaat vragen. Het ging immers nogal gemakkelijk en om terugbetaling wordt ook al niet gevraagd.
Zaak dus dat TS daar paal en perk aan gaat stellen. Bewustwording is dan stap één.

Ja maar dat is pas aan de orde als er sprake is van een patroon. Dat is iets heel anders als deze situatie, dit is gewoon een incidenteel iets vooralsnog. En de kans lijkt me echt klein dat het herhaalt wordt, kind zal heus wel snappen dat het een tweede keer minder makkelijk gaat. 
Zelfs mensen die makkelijk ja zeggen zijn nog niet gek 

Ik was ook wel een beetje negatief. Niet fair van mij. Tijd om te gaan slapen en mijn mensbeeld weer een beetje op te vijzelen. 

MamaE schreef op 30-08-2023 om 22:59:

Ik was ook wel een beetje negatief. Niet fair van mij. Tijd om te gaan slapen en mijn mensbeeld weer een beetje op te vijzelen.

😀

Kataravrouw schreef op 30-08-2023 om 22:00:

[..]

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt...ik heb helemaal geen mond vol over de opvoed kwaliteiten van de ouders van nichtje. Ik vind daar niets van. Ik vind ook niet dat ik mijn nichtje moet opvoeden.


Je vindt wel wat, want als het jouw kind was geweest had ze het terug moeten betalen, heb je meerdere malen gezegd.
Maar je wil je niet niet-pleasend opstellen door nee te zeggen of te laten terugbetalen, dus doe je nu net alsof je het allemaal prima vindt. 
In dat laatste geval herhaalde je alleen niet in iedere post dat als het jouw kind was geweest, enz.

Zeker dat je er wel wat van vindt. Je opent er zelfs een topic over en zegt wat je zou doen als het jouw kind zou zijn en dat je dat onder fatsoen vindt vallen. Je zegt eigenlijk dat je je schoonzus geen fatsoen vindt hebben.  Kan en mag, maar doe niet alsof het je niks uitmaakt, want dan zou dit topic met jouw dikke mening er niet gestaan hebben.

Ik denk dat je nog wel wat te leren hebt. Je bent pleasend (zeg je zelf, ik denk eerder confrontatie mijdend), wil niet achter de gevolgen aan, hebt dikke meningen en doet daarna alsof je de onschuld zelve bent. Als je dingen vindt, wees er dan ten minste eigenaar van.

Kataravrouw

Kataravrouw

31-08-2023 om 11:47 Topicstarter

Conflict vermijdend ben ik aller minst.  Wel geef ik graag, zeker aan kinderen en familie. 
Toen ik schoonzus vertelde dat haar dochter mij om geld had gevraagd, was ze goed boos op haar dochter. En dat ze er op terug zou komen.  Dat is nooit gebeurd. Helemaal prima. 
Dit voorval is al zeker 5 maanden geleden en van de week bedacht ik me ineens, dat er eigenlijk nooit een vervolg op is gekomen. En dat ik  , als het mijn kind was geweest, wel actie hierop genomen had.  Uit fatsoen idd.  Maar dat mijn schoonzus verder niets meer heeft laten weten betekend niet dat ik denk dat ze geen fatsoen heeft. Ik denk eerder dat ze het gewoon vergeten is.
 Was gewoon benieuwd hoe anderen hier in zouden staan.

En het topic heeft vele meningen , dat blijkt wel.  En juist goed ook.

Kataravrouw schreef op 31-08-2023 om 11:47:

Conflict vermijdend ben ik aller minst. Wel geef ik graag, zeker aan kinderen en familie.
Toen ik schoonzus vertelde dat haar dochter mij om geld had gevraagd, was ze goed boos op haar dochter. En dat ze er op terug zou komen. Dat is nooit gebeurd. Helemaal prima.
Dit voorval is al zeker 5 maanden geleden en van de week bedacht ik me ineens, dat er eigenlijk nooit een vervolg op is gekomen. En dat ik , als het mijn kind was geweest, wel actie hierop genomen had. Uit fatsoen idd. Maar dat mijn schoonzus verder niets meer heeft laten weten betekend niet dat ik denk dat ze geen fatsoen heeft. Ik denk eerder dat ze het gewoon vergeten is.
Was gewoon benieuwd hoe anderen hier in zouden staan.

En het topic heeft vele meningen , dat blijkt wel. En juist goed ook.

Ik blijf het vreemd vinden dat je je nichtje niet een appje stuurt: He joh, je had nog EUR 15 van me geleend en ik heb het niet meer teruggekregen van je. Zal ik je een Tikkie sturen? 

Dat is nog vriendelijk om haar niet te overvallen met een Tikkie. En dan kan ze zeggen: oef, ik heb nu geen geld, kan je het in 2 etappes sturen en pas na de Xe van de maand?

Ik probeer te begrijpen waarom je het niet doet.
Ik dacht dat je conflictvermijdend was, maar je zegt nu dat dat niet zo is. Echt niet?
Het lijkt erop dat je vooral aardig gevonden wilt worden door je nicht (klopt dat wel?)en dus niet een hele gewoon (maar voor haar misschien vervelend) appje over het terugbetalen van het geleende geld wilt sturen.

Kan je nog eens uitleggen wat jou beweegt om dat niet gewoon aan je nichtje te vragen. 
Graag even je schoonzus erbuiten laten, want ik vind het het meest logisch als je je nichtje gewoon een appje stuurt.

Na vijf maanden is je nichtje dat waarschijnlijk gewoon vergeten. Dus app haar gewoon als volwassenen onder elkaar. 
Als je ervoor kiest om kinderen iets te geven is dat prima, maar niet als ze je met een of andere smoes bellen en het vervolgens besteden aan roken. Geven komt vanuit de gever, niet vanuit de ontvanger. Althans, dat is mijn opvatting daarover.

Ik vraag nooit geld terug als ik iemand iets geleend heb. Als het niet terugkomt weet ik wat voor vlees ik in de kuip heb en leen geen tweede keer. 
Ik zou dus zeker geen appje sturen naar een 14 jarig nichtje met de vraag waar mijn geld blijft. Tevens is het al 5 maanden geleden, het was een eenmalig iets. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.