Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verdeling slaapkamers

Over een kleine maand verhuizen wij. Ik heb 2 kinderen.
Zij willen allebei graag dezelfde slaapkamer in het nieuwe huis. Dat gaat dus niet.
Ze komen er niet uit hoe dit eerlijk beslist kan worden.
Kop of munt gooien willen ze niet.
Ik wil ook niet zelf de beslissing maken als dat niet hoeft, om een gevoel van 'voortrekken'  te voorkomen.
Er zijn ook geen praktische zaken waardoor er eentje beter de grootste kamer kan nemen.
Dezelfde hoeveelheid spullen, allebei hetzelfde geslacht, qua leeftijd dicht bij elkaar. (Pubers)
Tot nu toe gebruiken ze hun kamer echt alleen om te slapen, zijn verder altijd beneden of weg.

Iemand een ludieke tip voor ons?


Speel een competitie (bordspel, een voetbalwedstrijd), degene die wint krijgt de kamer!

Wat ik zelf dacht, wordt hier door puber bevestigd: hang een extra voordeel aan de kleinste slaapkamer, bv dat diegene een nieuw bed mag uitkiezen (en degene met de grootste kamer dan dus niet).

Ik weet niet of je kinderen van plan zijn om te gaan studeren en daarvoor dan op kamers zouden moeten. In dat geval kan degene die het eerst de deur uit gaat ook de grootste kamer krijgen, met de belofte dat de ander dan mag verkassen naar de grotere slaapkamer.

Komen ze er dan nog niet uit, dan toch maar een munt opgooien.

is er niet nog een grote kamer? Waar 
jullie zouden gaan slapen?
Zodat ze beide een grote kamer hebben. 

Zo hebben wij het gedaan. Op de kleine kamer waar wij nu slapen ( 14 m2) past wel ons bed en een kledingkast. Beide kinderen hebben een grote kamer daardoor.

Bloem75 schreef op 06-05-2023 om 09:07:

is er niet nog een grote kamer? Waar
jullie zouden gaan slapen?
Zodat ze beide een grote kamer hebben.

Zo hebben wij het gedaan. Op de kleine kamer waar wij nu slapen ( 14 m2) past wel ons bed en een kledingkast. Beide kinderen hebben een grote kamer daardoor.

14 m2 een kleine kamer..? 

Ik zou inderdaad een ander voordeel aan de kleinere kamer koppelen. Iets dat ze zelf belangrijk vinden. 

Wel loten, maar dan met de afspraak dat ze bijvoorbeeld over 2 jaar wisselen? Na 2 jaar kan het bij pubers ook geen kwaad om de kamer weer eens grondig uit te mesten

Is die ene kamer echt veel groter/beter dan de andere kamers? Want dan zou ik, net zoals mijn ouders altijd deden, gewoon eens in de twee jaar wisselen. Plus dat degene die de “mindere” kamer krijgt inderdaad een extra voordeeltje krijgt. Bij ons kreeg dochter de kleinere kamer, maar die had wel toegang tot het dakterras. 

Een spel spelen of wedstrijdje doen, dat zou hier verkeerd uit kunnen pakken, daar zou ik me niet aan wagen. Alles wat strijd zou kunnen geven zou ik niet doen.

Ik zou echt het toeval laten beslissen. Loten, een gebakje of cake met 'iets' er in, stootjes trekken, wat dan ook.

En dan je óók nog na 2 jaar wisselen.

Hoe oud zijn ze? Hoeveel fijner is de ene kamer dan de andere kamer? Als het niet zoveel uitmaakt en het zijn al pubers dan zou ik zeggen dat ze het zelf moeten overleggen en dat je het wel hoort wat het wordt. Als er veel verschil is, dan zou ik wel degene die de mindere kamer neemt een extra voordeel geven. 

Ik zou ook kijken of je die andere kamer aantrekkelijker kan maken. Ik had vroeger zelf de kleinste kamer, maar die had wel een wasbak met spiegel en dat vond ik als tiener erg interessant.

Elke 2 jaar van kamer wisselen? 😮 Dat kost veel tijd elke keer!
Wij hebben de kinderen eerst laten kiezen, waardoor er voor ons een kleinere kamer overbleef, maar dat is ok. Wij slapen er alleen maar. 
Ik zou inderdaad de andere kamers op een of andere manier promoten. Er een voordeel aan hangen, voordelen benoemen. Met een wedstrijd of loterij blijft de verliezer zich altijd ontevreden en benadeeld voelen, dat moet je niet willen. 

ik zou verwachten inderdaad dat ze het zelf willen.  En als ze er samen niet uitkomen. (Ze mogen zelf bedenken wanneer ze er wel uitkomen dis bijv met nieuw bed wel of zoiets. Dat voordeel mogen ze ook zelf bedenken. Of zelf besluiten erom te loten, maar alleen als ze daae samen akkoord over zijn ) dan gaan ze samen op de andere kamer en wordt de geliefde kamer een game room oid voor samen

Tijgeroog schreef op 06-05-2023 om 09:36:

Elke 2 jaar van kamer wisselen? 😮 Dat kost veel tijd elke keer!
Wij hebben de kinderen eerst laten kiezen, waardoor er voor ons een kleinere kamer overbleef, maar dat is ok. Wij slapen er alleen maar.
Ik zou inderdaad de andere kamers op een of andere manier promoten. Er een voordeel aan hangen, voordelen benoemen. Met een wedstrijd of loterij blijft de verliezer zich altijd ontevreden en benadeeld voelen, dat moet je niet willen.

Nee hoor, kostte twee uurtjes. 

De oudste heeft eerste keuze. Zo gaat dat toch meestal? Toen ik destijds het huis uit ging, zat mijn zus binnen een dag in mijn kamer. Toen ik na drie maanden boemerangde, trok ik in haar oude kamertje van 2,5 x 3 meter.
Mijn oudste kreeg in mijn huis de zolderkamer van 30 m2. Die vond ze te groot en te afgelegen dus ze is later op eigen initiatief in de kamer van 1,90 x 2,80 getrokken. Dat werd wel de mooiste kamer van het huis

MMcGonagall schreef op 06-05-2023 om 10:27:

De oudste heeft eerste keuze. Zo gaat dat toch meestal? Toen ik destijds het huis uit ging, zat mijn zus binnen een dag in mijn kamer. Toen ik na drie maanden boemerangde, trok ik in haar oude kamertje van 2,5 x 3 meter.
Mijn oudste kreeg in mijn huis de zolderkamer van 30 m2. Die vond ze te groot en te afgelegen dus ze is later op eigen initiatief in de kamer van 1,90 x 2,80 getrokken. Dat werd wel de mooiste kamer van het huis

Dat vind ik echt oneerlijk. Zo ging dat vroeger bij ons ook. Ik heb twee oudere broers en mijn oudste broer had altijd de grootste kamer, wastafel op de kamer, etc. Terwijl nooit thuis was en al helemaal nooit op zijn kamer was. Terwijl ik als meisje sowieso meer spulletjes had, hield van knutselen, later veel ging make-uppen etc en graag met vriendinnen op mijn kamer zat. Ik heb door die 'regel' altijd de kleinste kamer gehad van 6m2. 

Ik zou degene die het vaakst op zijn/haar kamer zit en die daar ook het meeste waarde aan hecht voor laten gaan. Bijv. introverten hebben meer belang bij terugtrekken op de kamer dan extraverten die veel vaker buiten de deur zijn. 

de oudste heeft de eerste keuze?   Nee dat zou ik niet doen als de leeftijden  zo dicht op elkaar liggen.  Wel als de oudste 10 is en de volgende 5 ofzo dan is dat prima 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.