Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon bazuint rond dat hij naar privé onderwijs gaat

Maar waar gaat het mis dan? 
'Lieve zoon, je gaat gewoon terug naar de school waar je op zit en niet naar Luzac. Je kunt er voor kiezen dat tegen iedereen te blijven zeggen, maar als puntje bij paaltje komt, ga je naar de vakantie terug naar je school.'
Moeilijker is het toch niet?

Als hij rondbazuint dat jullie een zwembad in de tuin krijgen, dan ga je dat toch ook niet laten aanleggen om hem niet op zijn bek te laten gaan bij zijn vrienden? Als die vrienden er naar vragen zou ik zeggen dat hij het vast gedroomd heeft.

Ik ben een paar jaar terug geslaagd voor de havo. Toen viel mij ook op dat er leerlingen zijn die voor de 2de keer blijven zitten in 4havo naar Luzac of een andere priveschool gaan. Vaak zijn dit ook leerlingen die al jaren de aandachtstrekkers van de klas zijn, een grote mond hebben tegen de docenten, geen verantwoording nemen voor hun gedrag en eigenlijk beter op het speciaal onderwijs hadden kunnen zitten. 

Ik denk eigenlijk niet dat Luzac leerlingen echt een voorsprong geeft. Meer dat daar leerlingen die snel afgeleid worden in de les of geen huiswerk maken vaker worden aangesproken op hun gedrag. 

Er is niets mis met een jaartje opnieuw doen op de middelbare school. Vaak is het probleem ook geweest dat leerlingen vakken kiezen waar ze eigenlijk helemaal niets mee hebben zoals wiskunde B en economie. Dan heb je echt geen Luizak nodig om volgende keer wel over te gaan… 

Zoon vindt het een straf als hij niet naar Luzac mag, schrijft TO. Dat kan zo voelen. Maar daarmee ís het geen straf. Het is de realiteit van het leven in jullie gezin (en dat van heel veel gezinnen die geen 20.000 euro willen/kunnen/gaan spenderen aan een jaar privé-onderwijs. 
Heel wat leerlingen stranden in het voorlaatste jaar. Kennelijk een lastige fase in de ontwikkeling. Daar moet je doorheen, dat is vervelend. Niks aan te doen. Op naar betere tijden! Illusie armer, ervaring rijker. Succes TO!

Stoeltje

Stoeltje

31-07-2025 om 14:40 Topicstarter

Marty1984 schreef op 30-07-2025 om 17:34:

[..]

Ik neem aan dat hij 16 is.

Als hij op zijn kamer blijft mokken heeft hij in no time de LPA achter zich. Mag hij het daar zelf gaan uitleggen "dat hij niet naar school gaat omdat hij niet naar het Luzac mag". Die LPA gaat staan applaudiseren .

Haha

Stoeltje

Stoeltje

31-07-2025 om 14:43 Topicstarter

yette schreef op 31-07-2025 om 08:19:

Hij heeft er blijkbaar flink moeite mee dat hij is blijven zitten en in plaats van het 'faalverhaal' maakt hij er een 'successtory' van.

Ik zou daarom met hem het gesprek aan gaan over hoe hij zich voelt over dat blijven zitten. Natuurlijk is het balen. Maar het is geen schande. Hij zal vast mensen kennen die ooit op die manier bij hem in de klas zijn gekomen. Die zullen toen na de vakantie ook niet vol zelfvertrouwen hun nieuwe klas binnen zijn gestapt. Maar vervolgens vonden ze snel hun draai en hoorden ze er gewoon bij.

Als hij het echt niet ziet zitten en de mogelijkheid bestaat om naar een andere reguliere school te gaan, dan kan je het er ook nog over hebben of hij dat liever zou willen.

Zou goed kunnen dat hij er gewoon een stoer verhaaltje over succes van wil maken.

hij zei vandaag dat als hij niet naar luzac mag hij naar winford gaat. Ook weer zo’n priveschool. Dat gaat zeker niet gebeuren. 

Een andere school lijkt me geen optie. Meneer heeft gewoon teveel tekorten gehad voor het examenjaar, dan kan hij beter in een bekende omgeving werken aan de achterstanden. 

Stoeltje

Stoeltje

31-07-2025 om 14:44 Topicstarter

Groenebroek schreef op 31-07-2025 om 12:10:

Maar waar gaat het mis dan?
'Lieve zoon, je gaat gewoon terug naar de school waar je op zit en niet naar Luzac. Je kunt er voor kiezen dat tegen iedereen te blijven zeggen, maar als puntje bij paaltje komt, ga je naar de vakantie terug naar je school.'
Moeilijker is het toch niet?

Ik heb hem ook gevraagd wat er gebeurt als hij niet naar het luzac mag maar dan loopt hij boos weg. 

Ach ja nog een paar weken en dan zit hij vast weer gewoon op school… of thuis te mokken 

TO kan andere mensen heel goed uitleggen dat ze zelf onduidelijk is geweest in haar communicatie (want heeft de indruk gewekt dat er een keuze was tussen naar Luzac of op vakantie gaan) en dat zoon het blijkbaar verkeerd heeft begrepen  

Pippeltje schreef op 31-07-2025 om 14:51:

[..]

Oh my God; hoe kun je dat nu vragen? Besef je niet dat je nu alweer twijfel zaait met je "als"? "Als je niet naar het Luzac mag"??? Het is: "DAT je niet naar het Luzac mag".

Of : "Wat gebeurt er nu je niet naar het Luzac gaat". En waarom uberhaubt vragen naar de bekende weg.... Waarom zeg je niet: "Natuurlijk ga je heel hard werken op je oude school nu je gezakt bent. Je zult wel moeten want anders ga je je diploma niet halen"

"

Pippeltje schreef op 31-07-2025 om 14:54:

[..] Besef je niet dat je nu alweer twijfel zaait met je "als"? "Als je niet naar het Luzac mag"??? Het is: "DAT je niet naar het Luzac mag"

Eens. Eerst suggereer je dat hij wel naar Luzac kan als de vakantie niet doorgaat, nu weer dat het nog steeds een discussiepunt is. 

Ik snap wel dat dat joch het blijft proberen. Hij pakt de ruimte die hij krijgt. 

ik vind het ook overkomen alsof er nog een pietsje ruimte is

Inderdaad. Wat ga je dan doen? Dat suggereert dat er nog iets te kiezen valt. Een andere school was heus een optie geweest, maar dan had je dat voor de vakantie moeten regelen qua inschrijving en zo. Die andere school zal hem dan gewoon laten doubleren op basis van zijn cijfers afgelopen jaar. Dus hij schiet er verder niks mee op.

Dus gewoon een 'nee, je gaat niet naar luzac, en ook niet naar een andere school, maar gewoon naar je eigen school. Vervelend dat je blijft zitten, daar mag je best even van balen, maar het is geen wereldramp en volgend jaar gewoon de schouders eronder en dan gaat het vast lukken'.

Ginevra schreef op 31-07-2025 om 16:17:

[..]

Eens. Eerst suggereer je dat hij wel naar Luzac kan als de vakantie niet doorgaat, nu weer dat het nog steeds een discussiepunt is.

Ik snap wel dat dat joch het blijft proberen. Hij pakt de ruimte die hij krijgt.

Ik snap haar niet. Na twee bladzijden unanieme reacties nog steeds niet in staat om die jongen een duidelijke grens aan te geven.

Stoeltje schreef op 31-07-2025 om 14:43:

[..]

Zou goed kunnen dat hij er gewoon een stoer verhaaltje over succes van wil maken.

hij zei vandaag dat als hij niet naar luzac mag hij naar winford gaat. Ook weer zo’n priveschool. Dat gaat zeker niet gebeuren.

Een andere school lijkt me geen optie. Meneer heeft gewoon teveel tekorten gehad voor het examenjaar, dan kan hij beter in een bekende omgeving werken aan de achterstanden.

Je kunt toch gewoon zeggen dat dat hij gigantisch op z'n bek gaat als hij die leugens blijft vertellen? Hij gaat een jaar over doen, op dezelfde school waar hij nu zit.

Of; "als je toewijding aan het vertellen van verhalen die niet waar zijn net zo groot was geweest op school, dan had je dit jaar niet over hoeven doen".

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.