Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft veel oudere vriendin

  1. Hoi allemaal,


Onze zoon (16 jaar) heeft sinds een paar maanden een vriendin. Op zich heel erg leuk en mijn man en ik waren enthousiast. Het begon ermee dat onze zoon later thuis kwam en vaker bij vrienden bleef logeren in het weekend. Wat ons betreft helemaal prima. Echter kwamen wij erachter dat hij niet bij zijn vrienden was. Toen ik hem ermee confronteerde gaf hij toe een vriendin te hebben. Hij keek zo blij dat ik hem spontaan beetpakte voor een knuffel. Ik vond het heerlijk om hem zo verliefd te zien. Wel zei hij dat hij mij iets wilde zeggen. Ze is wat ouder. Prima dacht ik nog, dan geen meisje van 14-16, maar iemand van 18 misschien 19? Mijn hart leek stil te staan toen mijn zoon haar leeftijd zei.... 45 jaar en moeder van 2 meiden (7 en 9 jaar). Ik viel stil en zei niks. Deze vrouw is 7 jaar ouder dan mijn man en ik. Na een uur ben ik naar zijn kamer gegaan voor een gesprek en gezegd dat dit echt niet kan. Mijn zoon is normaal heel open, maar reageerde boos. Zei dat hij eindelijk iemand heeft die hij leuk vindt. Mijn man zei meteen dat we hem niet van ons af moeten duwen en in gesprek blijven. Ik vind dit lastig, wat bezielt die vrouw? Uiteindelijk hebben we haar uitgenodigd. Toen ik haar voor het eerst zag vond ik haar niet knap ogen. Mijn zoon oogt vlot en is een slanke den. Een echte puber. Ze was wel heel vriendelijk en vertelde dat ze begreep dat het voor mijn man en mij raar moest overkomen. Toch vinden ze elkaar heel leuk en ook haar meiden zijn gek op hem. Ik voelde alleen maar diep verdriet. Waarom komt hij niet met een meisje van zijn eigen leeftijf thuis? Wat moet hij hiermee?!
Ik heb haar 's avonds gebeld de dag erna en aangegeven hoe ik erin sta. Ze zei me te begrijpen, maar gaf duidelijk aan dat het niet zou stoppen. Volgens haar kan hij vanaf 16 jaar zelf wettelijk zijn keuzes op liefdesgebied maken. Mijn maag draaide zich om en ik werd misselijk bij de gedachte dat er al dingen gebeuren tussen hen. Waarom zoekt ze geen man van haar eigen leeftijd? Ik word gewoon boos als ik dit type. Het slapen bij haar hebben we verboden, wat leidde tot ruzie met mijn zoon. Ook kregen we een belletje van haar waar we zo bang voor waren omdat ze gek zijn op elkaar. Ik gaf aan dat mijn zoon nog een heel leven voor zich heeft en dingen moet ontdekken. Zij zegt dat hij al heel volwassen is en heel leuk is met haar meisjes. Ik viel bijna om, mijn kind zit in 5 havo!! Ook gaf ze aan dat verbieden van het logeren tot alleen maar meer frictie leidt en de dingen waar ik bang voor ben toch wel gebeuren omdat ze gek zijn op elkaar. Ze vrijt dus verdomme gewoon met mijn kind😔. 

We hebben ook nog een dochter van 9 en van 11, zij missen hun broer nu ook vaker. Ik heb er buikpijn van en weet het soms niet meer. Mijn man is er rustiger onder en zegt dat het wel voorbij gaat. Mij doet het pijn dat hij zijn eerste liefdeservaringen met een volwassen vrouw heeft. Had dit heel anders voor me gezien. Kan ik dit tegenhouden? Of moet ik het laten? En de intimiteit tussen hen zou toch niet zomaar moeten kunnen?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-08-2022 om 17:51

Hmm daar zou ik ook niet zo blij van worden maar weinig aan te doen

Verbied het nu! Als het je dochter was van 16 die met een 45 jarige vader aan zou komen dan bel je gelijk de politie op. Waarom doe je dat niet nu? Wat die vrouw doet is strafbaar en mag wettelijk niet. En wat is er mis met die vrouw dat ze op een puber valt? Wagelijk!

Dit is niet legaal denk ik?

wanneer is dit begonnen? Was hij nog maar 15 dan is het sowieso strafbaar. 

Op zijn 16e ook nog trouwens als zij een leraar of iets dergelijks is. Waar hebben zij elkaar ontmoet. Een 45 plusser met een 16 jarige kan echt niet. Er is dan altijd sprake van ongelijkheid. Zij kan hem veel te makkelijk beïnvloeden. 

Ik zou de politie bellen om te informeren en waarschijnlijk ook contact opnemen met een zedenadvocaat. Het feit dat zij erover begint dat hij 16 jaar is en het dus wettelijk bekent dat zij echt wel snapt dat zeer gevoelig ligt. Ze heeft zich erin verdiept maar er zijn uitzonderingen.  

 

Dit is niet legaal denk ik? Dat zou ik eerst even snel uitzoeken ( woon zelf in België (
). Indien niet legaal zou ik naar haar toegaan en keihard zijn: of ze maakt het meteen uit zonder te zeggen dat jullie dat gevraagd hebben. Of jullie doen aangifte.
Optie 1 is verkieslijker omdat het de meeste kans biedt op behouden v goede relatie met zoon.

Ik las de titel en wilde een positief verhaal delen van iemand die dicht bij mij staat en op zijn 18e ook thuis kwam met een (veel) oudere vriendin (30). Zij zijn inmiddels 10 jaar verder, gelukkig getrouwd en passen nog altijd goed bij elkaar. Maarrrr... Hij was meerderjarig en zij stonden qua ontwikkeling/levensfase ook wel wat dichter bij elkaar. Hij was altijd (mentaal) veel ouder dan zijn kalenderleeftijd. Zij juist jonger. Geen kinderen of andere complicerende factoren. Samen flierenfluiten en dat werd meer.

Dit verschil tussen zoon van TO en zijn vriendin vind ik wel extreem en zou ik ook zorgelijk vinden. En hoewel je op je 16e je eigen keuzes mag maken op het gebied van relaties, volgens mij kan iemand van 45 hier nog wel problemen mee krijgen. Nou wil ik niet meteen zeggen dat je deze vrouw hiervoor in de problemen moet brengen maat ik zou denk ik toch ook wel proberen hier iets van consequenties aan te verbinden. En zorg dat je zoon makkelijk toegang heeft tot condooms!

Mona-xxx schreef op 28-08-2022 om 17:57:

Verbied het nu! Als het je dochter was van 16 die met een 45 jarige vader aan zou komen dan bel je gelijk de politie op. Waarom doe je dat niet nu? Wat die vrouw doet is strafbaar en mag wettelijk niet. En wat is er mis met die vrouw dat ze op een puber valt? Wagelijk!

Volgens de wet is seks met iemand van onder de 16 jaar strafbaar als er sprake is van bijvoorbeeld dwang, chantage, een groot leeftijdsverschil of een afhankelijkheidsrelatie, bijvoorbeeld tussen leraar en leerling, of coach en speler. Van kindermisbruik is sprake als er seksuele contacten van (jong-) volwassenen met kinderen jonger dan zestien jaar plaatsvinden tegen de zin van het kind of zonder dat het kind deze contacten kan weigeren. Kindermisbruik is strafbaar.

Zoon is 16, dus het is niet strafbaar. 

Ik schrik er vooral van dat zowel jouw zoon als deze vrouw dit volstrekt normaal lijken te vinden. Die vrouw zou echt beter moeten weten. Ik begrijp ook niet dat hij een vaderrol vervult voor haar kinderen, die hebben de leeftijd dat het jongere broertjes/zusjes zouden kunnen zijn. Volwassen voor je leeftijd, prima, maar op je 16e stiefvader van een kind van negen is op geen enkele manier normaal of realistisch.
Ik vind het echt niet gezond en ik zou hier ook grote moeite mee hebben en denk ik ook wel verbieden. Ik weet dat bij pubers verbieden vaak lastig ligt, maar op het moment dat dingen echt over grenzen gaan is het soms nodig.

Het is niet strafbaar. De jongen is 16 jaar en er is geen sprake van dwang en het is niet zijn juf of werkgever. 
Ik zou er ook niet blij mee zijn maar er wel alles aan doen om de band met mijn kind goed te houden. Klacht indienen, politie bellen enz.,  ik zou bang zijn om hem dan kwijt te raken. Als het thuis onhoudbaar wordt gaat hij nog bij haar wonen, dat wil je niet. Geduld hebben en hopen dat de liefde snel over is. 

Maar eens, wat mankeert die vrouw? 

https://www.leeftijdsverschil.nl/wat-zegt-de-wet/
Hier staat dat de ouders/voogd van de minderjarige de relatie mogen verbieden.

SjaanRoeispaan schreef op 28-08-2022 om 18:09:

[..]

 

Zoon is 16, dus het is niet strafbaar.

Dat is iets te kort door de bocht. "Alhoewel ook kinderen van 16 en 17 als minderjarig worden beschouwd, is (vrijwillige) seks met deze leeftijdscategorie in beginsel niet strafbaar. Wel gelden er beperkende voorwaarden"

En daarom is het verstandig om dit uit te zoeken. Wie is zij? Waar kennen ze elkaar van? Is er ergens sprake van een "leraar/leerling" situatie. Een trainer van 45 die het doet met een 16 jarige speler van een team kan wel degelijk strafbaar zijn. 

SjaanRoeispaan schreef op 28-08-2022 om 18:09:

[..]

Volgens de wet is seks met iemand van onder de 16 jaar strafbaar als er sprake is van bijvoorbeeld dwang, chantage, een groot leeftijdsverschil of een afhankelijkheidsrelatie, bijvoorbeeld tussen leraar en leerling, of coach en speler. Van kindermisbruik is sprake als er seksuele contacten van (jong-) volwassenen met kinderen jonger dan zestien jaar plaatsvinden tegen de zin van het kind of zonder dat het kind deze contacten kan weigeren. Kindermisbruik is strafbaar.

Zoon is 16, dus het is niet strafbaar.

groot leeftijdsverschil

dus wel strafbaar.


Verder opmerkelijk verhaal voor een eerste post. Maar dat kan een privacydingetje zijn.



Celine3838

Celine3838

28-08-2022 om 18:26 Topicstarter

Dankjulliewel voor alle berichten. Het helpt me qua gevoel wel.
Heb ook het nodige bekeken en het is begonnen vanaf z'n 16e. Het blijkt dat we wettelijk weinig kunnen. Ze is geen lerares, maar werkt een paar dorpen verder bij de ah. Mijn man heeft (naar aandringen van mij) mijn zoon net op de man af gevraagd of er intimiteit is. Mijn zoon heeft toegegeven dat er een aantal keer per week gevreeën wordt. Mijn man begon erover dat we wellicht condooms moeten kopen, maar ik weiger dat. Het moet stoppen, desnoods stap ik naar haar werk

Uhhh ze kunnen beide niet zelf bedenken om het veilig te doen?! 

Nou ben ik de laatste om iets te zeggen van leeftijdsverschillen, maar je kan het ook te bont maken. En dit is zonder enige twijfel te bont. Op werkelijk alle vlakken. Want die vrouw stelt ook haar kinderen gewoon bloot aan dit. Ook de manier waarop ze communiceert is heel dwingend en geeft simpelweg een heel naar gevoel.

Op zichzelf is ze niet strafbaar als ze seks heeft met jullie zoon. 

Wel kun je wellicht een contactverbod op laten leggen door de rechter. Immers, jullie zoon staat onder jullie ouderlijk gezag. Zodra het contactverbod er is, kun je wel wat ondernemen tegen haar. Maar ik weet niet hoe de rechter daarmee omgaat. 

Maar o, wat is dit een lastige zeg. Want ik snap ook heel erg wat jouw man zegt. Door het keihard te spelen kun je ook je zoon verliezen. 

Zou het CJG hier wellicht bij kunnen helpen? Want dat zou denk ik mijn eerste stap zijn: iemand erbij halen die er verstand van heeft en die wellicht ook kan bemiddelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.