Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

zoon laten slapen bij vriendin zonder ouders eens te horen

Hallo, I vroeg mij af of jullie eerst eens de ouders van de vriendin willen horen vooraleer je jullie zoon bij een meisje laat slapen? Mijn zoon is 17 en heeft al een aantal weken nu een meisje waar hij veel mee belt/omgaat en het dus zo half een relatie is (hij zegt zelf wel dat het nog geen relatie is). Nu vraagt hij of hij daar mag blijven slapen en voor de ouders van haar zou het geen probleem zijn. Zij hebben mijn zoon wel al gezien. Ik heb dat meisje nog nooit gezien. Ik heb gezegd dat ik eerst eens kort de mama wil horen en het dan ok zou zijn voor mij. Mijn zoon is daar boos om en wil dat niet, vindt dat dit heel raar is en begrijpt het niet. Wat is jullie mening? Hij toonde mij wel een printscreen van een smsje van dat meisje en haar mama dat het voor die mama ok is. Maar zoals ik al zei, zij hebben mijn al gezien enzo. Ik heb gewoon zo iets van standpunt dat ik mijn 17-jarige zoon niet zomaar bij een meisje laat slapen zonder eens die ouders te horen. Of ben ik hier te streng in?


Jouw kinderen, jouw regels. Ik vind het erg streng, maar dat komt doordat ik het tegen mijn eigen ervaring afzet. Mijn ouders kenden geen ouders van vrienden en ik bleef regelmatig ergens slapen (uiteraard wel van tevoren afgesproken). Vanaf mijn... 14e gok ik, was dat allemaal prima. Dit was wel in de jaren 90, toen ouders over het algemeen veel minder bovenop hun kinderen zaten. Wat ik nog steeds een bijzondere paradox vind met dat kinderen inmiddels een mobiele telefoon op zak hebben, wij waren gewoon weg-weg en onbereikbaar. En ze hadden volgens mij ook lang niet altijd telefoonnummers van waar we uithingen.

Met mijn zusje waren ze iets voorzichtiger, omdat die een stuk beinvloedbaarder was dan ik (het eigenwijze stuk vreten ) en minder mondig. Maar dat hing dan alsnog niet af van contact met de ouders, daar gaven mijn ouders niks om, die vertrouwden op ons (of niet).

Maar wat ik niet snap... het gaat er om dat zoon bij die vriendin slaapt toch? Wat zou daar "mis" kunnen gaan, qua haar ouders? Dat ze het stiekem doen als die ouders niet thuis zijn? Want ik begrijp het anders eigenlijk niet zo goed.

Wat wil je van die mama horen dan?

Ben je belgs? Dat " mama" klinkt erg raar.

In het andere topic staat de naam van je zoon nog steeds.

Poeh...
Het zou niet eens in mij op komen. Nadat dochter een relatie had van ongeveer 6 maanden heb ik de moeder van haar vriend ontmoet. De vader van haar vriend duurde nog wat langer.

Ik zou wel het meisje willen ontmoeten. Gewoon even gedag zeggen lijkt mij een kleine moeite.

Ik persoonlijk vind dit ook best een vreemde eis, vertrouw je zoon gewoon. Wat maakt het verschil eerst haar moeder te spreken?

Zijn vriendin is ook 17? Of is die veel jonger dat je  die moeder wilt spreken? Ik zou  vooral aanmoedigen dat zoon zijn vriendin ook eens mee naar zijn eigen huis zou nemen. Ik zie de meerwaarde niet van in dit stadium van wel/geen relatie kennis maken van wederzijdse ouders.

Miepjecody schreef op 16-05-2023 om 15:02:

Ben je belgs? Dat " mama" klinkt erg raar.

Pfff serieus?

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

16-05-2023 om 15:36

Kersje schreef op 16-05-2023 om 15:07:

[..]

Pfff serieus?

Het viel mij ook op hoor. 'Mama' is wat ik tegen mijn eigen moeder zeg, niet over de moeder van een ander.

in jouw gezin gelden jouw regels. Als je dat meisje eerst wilt zien, dan zorgt je zoon maar dat ze eens langskomt. Als je haar moeder eerst wilt spreken, dan regelt hij haar telefoonnummer maar. 
Als hij te beroerd is om dat voor zijn nieuwe liefde te doen, dan stelt die liefde blijkbaar toch niet zoveel voor en dan is blijven slapen in mijn ogen nog niet aan de orde.

ik snap best dat je er een beetje afwachtend instaat. Je kind, daar heb je gewoon je verantwoordelijkheid voor te nemen. Ook is er geen sprake van een relatie en heb je het meisje nog niet gezien om kennis mee te maken.
Dus daar blijven slapen snap ik ook niet zo in deze situatie. En ik kan mij best voorstellen dat je het prettig vind dat je even die ouders hebt gesproken hierover. Vind ik zelf ook normaal. 
Als mijn dochter met dit verzoek zou komen op die leeftijd, terwijl er geen sprake is van een relatie, dan zou ik eerder even een goed gesprek hebben, maar mijn antwoord zou nee zijn.
Maar dat is persoonlijk...

Hier ook een zoon (17) met vriendin én die vraag. Hij noemt haar zijn vriendin tegenover ons. Het is geloof ik “uit” om te zeggen dat je een relatie hebt. Ik ken de vriendin niet, de ouders ook niet. Ik snap je drempel, heb er zelf ook voor gestaan. Besloten dat het goed was want moet ik nou die moeder ontmoeten of bellen of.. (beetje raar ook wel weer en jeetje wat worden ze snel groot) en een pak condooms gekocht (verwacht niet dat hij die opeens bij de drogist koopt). Ondertussen is het alweer uit en is er geen logeerpartij geweest.


Edit: het voelt voor ons ouders ook als een anticlimax.

Ja, je bent te streng. 

Als je niet vlaams bent vind ik het gebruik van 'mama' als je het over een andere moeder hebt ook best infantiel overkomen. Als die benaderingswijze kenmerkend is voor je opvoedstijl, dan zou ik dat heroverwegen. Je kind is bijna volwassen, volgend jaar is hij al 18 en over een paar jaar zal hij zijn eigen huishouden moeten runnen. 

Wat een grapjas. 

Ja, het is raar dat je die moeder wil bellen. Maar dat ligt niet aan jou. Dat ligt aan je zoon. Als hij dat meisje eens had meegenomen, had jij de behoefte om haar moeder te bellen, wellicht niet gehad. 

Weten dat meisje en haar ouders ook dat het nog geen relatie is? 

Niet bellen, wel zorgen voor een pak condooms dat duidelijk voor het grijpen ligt. Zelf heb ik mijn zoons nog even de double dutch redelijk onsubtiel onder de aandacht gebracht toen ze vriendinnetjes kregen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.