Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Svøra

Svøra

01-10-2019 om 22:36

Scheren mannen hun benen?

In het rijtje totaal onbelangrijk de volgende vraag: is het tegenwoordig hip als je als 18 jarige je benen scheert? Iemand in de familie maakte pas een opmerking over mijn zoon, die nogal behaard is. Daarna ging het over dat mannen zich tegenwoordig ook scheren. Mijn man zou daar niet eens over nadenken


Ad Hombre

Ad Hombre

06-10-2019 om 22:30

Mussie

"Waarom maak jij er een man-vrouw ding van?"

Eh, vanwege dit zinnetje misschien? Dat schreef jij toch?

"En Ad, daar komt dus mijn sterke gevoel vandaan dat ik niet op de wereld ben om anderen (lees mannen) te behagen."

Dus blijkbaar is vanuit dat ene incident en die ene leraar jouw 'sterke gevoel' tegenover anderen (lees: mannen) te verklaren. Dat maakt toch een wat labiele indruk. Het staat er allemaal in #28.

En later schrijf je:

"Ik heb het helemaal niet over alle andere mannen, sommige mannen of wat voor man dan ook."

Dan snap ik het niet meer....

Saar

Saar

07-10-2019 om 00:00

Natuurlijk besta je niet om te behagen

Duh...
Je kunt ook niet iedereen behagen. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Ikzelf vind het toch wel leuk om *bepaalde* mensen te behagen.

Ik vond het wel zinvol om aan te geven dat heus niet iedereen blij of warm wordt van gladgeschoren. Juist omdat het zo hot is blijkbaar en hele hordes mensen ervan overtuigd zijn dat 'iedereen' op glad valt.
En hee, wat een censuur, als je niet mag zeggen dat je glad associeert met kinderlijk!

Saar

Saar

07-10-2019 om 00:05

En een beetje seksistisch

ben ik wel, maar niet heel erg.
Ik scheer benen wel en oksels alleen bij grote hitte. Maar dat alles kost me hooguit 2 minuutjes. (terwijl ik toch geniet van lekkere douche en mijn crèmespoeling intrekt)
Ik knap doorgaans af op mensen die ellenlang met hun uiterlijk bezig zijn (of er eindeloos over praten) en dan maakt het me echt niet uit of het een vrouw of een man is.
Of schoffeer ik de ijdeltuiten nu weer

Behagen

Vraag maar eens aan vrouwen (en mannen) of ze zich ooit zouden scheren als er geen andere mensen waren om een oordeel te hebben over de bossen haar overal. Natuurlijk doe je het voor een ander. Wie gaat zwemmen heeft liever geen oerwouden langs de bikinilijn, en harige benen onder een rok vinden we doorgaans ook geen succes. De mens, als sociaal wezen, past zich doorgaans toch aan dit soort modes aan.

Ik snap overigens Ads opmerking over sexualiteit wel. Vrouwen willen aan de ene kant (terecht) beoordeeld worden op hun inhoud en niet op de verpakking, maar gemiddeld genomen doen ze toch hun best om er aantrekkelijk uit te zien. En dat mogen mannen dan vinden, maar ze mogen er vooral niks over zeggen. Ik zou dat als man denk ik ook best verwarrend vinden.

De opmerking van de leraar in het voorbeeld zou tegenwoordig reden zijn voor grote problemen. Een leraar hoort geen enkele uitspraak te doen over zijn of haar eigen seksuele gevoelens en ervaringen, dat is totaal ongepast. Net als opmerkingen over hoe iemand eruit ziet.

mirreke

mirreke

11-10-2019 om 09:55

Ik associeer glad

Met kinderlijk, een soort geslachtsloze Barbie of ken. Ik vind het absoluut niet aantrekkelijk.
Voor mij niet scheren graag. Dochter scheert ook niet. Partner ook niet. De zonen zijn jonger en zoekende.

Wat zo fijn is in onze maatschappij: iedereen mag het zelf weten, althans dat mag ik hopen.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-10-2019 om 10:13

AlisonH

"Ik snap overigens Ads opmerking over sexualiteit wel. Vrouwen willen aan de ene kant (terecht) beoordeeld worden op hun inhoud en niet op de verpakking, maar gemiddeld genomen doen ze toch hun best om er aantrekkelijk uit te zien. En dat mogen mannen dan vinden, maar ze mogen er vooral niks over zeggen. Ik zou dat als man denk ik ook best verwarrend vinden. "

Als je meisjes zou vragen wat ze later willen zijn, de mooiste vrouw van de wereld of de slimste, wat zouden ze dan kiezen?

En jongetjes?

Ik heb (toegegeven: als man) het gevoel dat uiterlijk bij vrouwen toch altijd op de eerste plaats staat. Pas daarna komen opleiding en ontwikkeling. Natuurlijk verandert die balans als je ouder wordt, maar daar wringt toch iets.

Ik wil nog steeds piloot worden

mirreke

mirreke

11-10-2019 om 10:16

De slimste...

Dat spreekt vanzelf.

Niki73

Niki73

11-10-2019 om 11:13

Liever slim!

Oh absoluut, mijn puberdochter wil ook de slimste zijn, en ik ook! Ze kan het stiekem niet uitstaan dat haar beste vriendin slimmer is dan zij. Maar die vriendin is ook een jaar ouder, is haar excuus.
Op de lagere school was het nog redelijk simpel om "die slimme" te zijn, op het gym behoor je al sneller tot de middenmoot. Nu moet ze nog leren accepteren dat dat ook helemaal prima is. Net zoals ze allang geaccepteerd heeft dat een gewoon (of uniek op je eigen manier) uiterlijk, zonder volgens de heersende normen de mooiste te zijn, helemaal prima is.

De slimste!

Ik ook de slimste, toen al. Ook omdat tegen de tijd dat ik daar over na ging denken mijn identiteit al vrij stevig hing aan “zij is zo slim”. (Bescheiden zeg...)
Op zich niet slecht, slim gaat beduidend langer mee dan mooi. Echt lelijk zijn lijkt me dan weer erger dan echt dom. Maar dat is vast ook een waanidee.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-10-2019 om 15:44

Waanidee

Ik geloof er niks van

Maar psychologisch is het natuurlijk helemaal OK. Bij gebrek aan een petemoei met een toverstokje kun je je maar beter bij het onvermijdelijke neerleggen.

"Op zich niet slecht, slim gaat beduidend langer mee dan mooi."

Dat is de ratio(nalisering).
Maar ik vraag nu even naar het gevoel...

Nog steeds slim

Nog steeds liever de slimste! Ik geef niet zo veel om uiterlijk vertoon. Maar ik wil ook niet de slimste ter wereld zijn, met wie kun je dan nog op gelijk niveau communiceren?
Laat mij maar lekker waar ik ben: slim genoeg om er veel voordeel van te hebben, niet slim genoeg om er last van te hebben. Mooi genoeg om niet meewarig te worden bekeken op straat, niet zo mooi dat iedereen om die reden bij me in de buurt wil zijn.

Zelden ben ik het met je eens. Maar nu... Als ik kon kiezen zou ik best wat slimheid willen inruilen voor mooiheid

Saar

Saar

12-10-2019 om 02:48

De vraag is waarom

veel vrouwen liever mooi dan slim zijn.
Misschien willen ze eigenlijk diep in hun hart liever slim zijn, maar een mooi uiterlijk zorgt denk ik nog steeds voor het meeste succes in leven. Voor vrouwen dan.

@Emma

@Emma

12-10-2019 om 05:37

Wat dacht je van mooi én slim

.....en de jaloezie die het oproept.

Lanza

Lanza

12-10-2019 om 08:02

Quote:

Als je meisjes zou vragen wat ze later willen zijn, de mooiste vrouw van de wereld of de slimste, wat zouden ze dan kiezen?
En jongetjes?
Ik heb (toegegeven: als man) het gevoel dat uiterlijk bij vrouwen toch altijd op de eerste plaats staat. Pas daarna komen opleiding en ontwikkeling. Natuurlijk verandert die balans als je ouder wordt, maar daar wringt toch iets.

Dat komt niet omdat vrouwen dit zo belangrijk vinden, maar omdat de hele maatschappij vrouwen de boodschap geeft dat het vreselijk belangrijk is om mooi te zijn. Dat je anders niks waard bent en niks kunt bereiken. Daarom proberen zoveel vrouwen aan dat plaatje te voldoen.

Ergens is het zo triest.

Lanza

Lanza

12-10-2019 om 08:04

Quote:

Ik snap overigens Ads opmerking over sexualiteit wel. Vrouwen willen aan de ene kant (terecht) beoordeeld worden op hun inhoud en niet op de verpakking, maar gemiddeld genomen doen ze toch hun best om er aantrekkelijk uit te zien. En dat mogen mannen dan vinden, maar ze mogen er vooral niks over zeggen. Ik zou dat als man denk ik ook best verwarrend vinden.

Waarom zou het niet allebei mogen/ kunnen? Dat je het belangrijk vindt om er verzorgd en leuk bij te lopen, maar dat het toch draait om de inhoud? Waarom zou een man dat wel op die manier mogen doen en is het voor een vrouw of/of?

Lanza

Het zal mijn leeftijd zijn of mijn vriendenkring of mijn werkomgeving, maar ik geloof niet dat de vrouwen in mijn omgeving elke dag hun best doen er aantrekkelijk uit te zien. In aantrekkelijk als in aantrekkelijk voor het andere geslacht.
Dat is wat anders dan schone kleren dragen, je tanden poetsen en je haren kammen.
Er zijn natuurlijk talloze vrouwen die weten dat ze niet voldoen aan "aantrekkelijkheidsidealen" en die zich vooral kleden op een manier die ze zelf leuk vinden. En als iemand anders (man of vrouw) dat kan waarderen dan is het alleen maar leuk daar een compliment over te geven.
Overigens daalt je aantrekkelijkheidswaarde in bepaalde gezelschappen als je overduidelijk slimmer bent dan de aanwezige mannen.

Baby-Lon

Baby-Lon

12-10-2019 om 16:13

Slim

Maar in sommige andere kringen stijgt je aantrekkelijkheid als je slim bent hoor. Net als die “mokkels” discussie ligt het er maar net aan wat de kringen zijn waarin je verkeert.

Ik kies ook voor slim. Aan mooi zijn heb je niet echt iets. Tuurlijk krijg je aardig wat voordeeltjes in je leven (ook professioneel gezien) als je knap bent, maar dat valt in het niets bij wat je kan bereiken als je heel erg slim bent. En geluk in de liefde is ook al helemaal niet afhankelijk van mooi zijn. (Overigens is mooi een stuk subjectiever dan slim, dus dat is wel een beetje een lastig aspect van je hypothetische keuze Ad, maar voor het gemak kunnen we wel even doen alsof “Mooiste van de wereld” universeel is)

Ik heb zelf trouwens jarenlange ervaring met erg mooi gevonden worden en zie ook echt wel het verschil in aandacht etc nu de schoonheid er inmiddels een beetje af is , maar heb altijd al veel meer genoten van mijn intelligentie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2019 om 19:17

Mooi en dom

Of slim en lelijk? Dan toch echt dat laatste.

Ik hou niet van dom zijn. En als je slim en rijk bent, valt er vast ook wel wat aan “lelijk” te doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-10-2019 om 19:58

Alkes

"Overigens daalt je aantrekkelijkheidswaarde in bepaalde gezelschappen als je overduidelijk slimmer bent dan de aanwezige mannen."

Het is sowieso niet verstandig om een relatie aan te gaan met iemand die veel slimmer is dan jij als je geen masochist bent...

Baby-Lon

Baby-Lon

12-10-2019 om 20:03

Hoezo Ad?

Waarom vind je dat, Ad? Wat is daar masochistisch aan?

Lanza

Lanza

12-10-2019 om 20:06

Maar moet

je altijd aantrekkelijk zijn dan? Als jong meisje vond ik dat wel belangrijk. De laatste jaren steeds minder. Ik leef niet voor 'die mannelijke blik'. Ik ben mezelf en weet wat ik waard ben. Ik vind het wel belangrijk om aantrekkelijk te blijven voor mijn man, maar gelukkig vindt hij dat nog altijd.

Ik ga mezelf echt niet dommer voordoen om in de smaak te vallen bij mannen waar ik toch niks mee hoef. Die logica ontgaat me.

aantrekkelijk

Ik vond mij zelf als puber niet knap of aantrekkelijk. Maar ik merkte wel dat jongens die ik leuk vond mij doorgaans ook leuk vonden. Dus schijnbaar had/heb ik iets dat voor mij goed uitpakt
Het lijkt mij in geen enkele relatie leuk als intelligentie en/of interesse niveau sterk uiteen loopt. Ik ken geen mannen die een vrouw alleen uitkiezen omdat ze mooi is. Maar misschien zegt dat meer over mijn "bubbel" dan over hoe mannen denken

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2019 om 08:02

Baby-lon

Het lijkt mij in geen enkele relatie leuk als de ene steeds de slimme is en de andere de domme. Dan krijg je van die Laurel & Hardy scenes...

Bovendien zeggen sommige evolutionair psychologen dat de menselijke intelligentie (en spraak) is ontstaan als manier om potentiele partner(s) te plezieren en indruk op ze te maken. In dat perspectief hebben fysieke schoonheid en intelligentie dezelfde functie.

Interessant? Lees 'The mating mind: How sexual choice shaped the evolution of human nature' van Geoffrey F. Miller

http://www.bec.ucla.edu/papers/miller_mating_mind.htm

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2019 om 08:13

Alkes

"Ik ken geen mannen die een vrouw alleen uitkiezen omdat ze mooi is. Maar misschien zegt dat meer over mijn "bubbel" dan over hoe mannen denken"

Misschien, maar mijn bubbel zegt dat mannen eerder geneigd zijn om met minder intelligentie genoegen te nemen als daar een fraai fysiek tegenover staat en vice versa, dat dat voor vrouwen minder geldt.

Maar da's mijn bubbel.

Even googlen...

"How Men and Women are Different
When it comes to dating, research suggests that men and women really are different. In a recent study, it was found that women tended to put more emphasis on intelligence whereas men were more responsive to physical appearance and attractiveness. While women valued a man's intelligence when it was greater than their own intelligence, men did not share that approach. If a woman's intelligence was greater, the man was less likely to be interested in the woman."

http://www.aboutintelligence.co.uk/how-intelligence-influences-dating.html

Zo extreem als jij het zegt 'alleen uitkiezen omdat ze mooi is', zal het niet zijn, maar de mix ligt toch blijkbaar echt anders voor mannen en vrouwen.

Ik spreek zelf regelmatig heel slimme vrouwen en ik vind hun intelligentie wel degelijk aantrekkelijk, maar het fysieke voorkomen blijft ook belangrijk.

Gelukkig zit het bij mijn partner op beide terreinen helemaal goed.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2019 om 18:58

Vraag niet hoe het kan maar geniet ervan

Dat Mating Mind boek staat in z'n geheel online in PDF formaat:

https://ontherapyaspse.files.wordpress.com/2012/04/geoffrey-miller-the-mating-mind.pdf

Voor de nieuwsgierige dames die ook nog zelfstandig PDF's op hun e-reader kunnen zetten (my kind of girls!)

Baby-Lon

Baby-Lon

14-10-2019 om 21:41

Boekenkast

Oh ja, dat boek staat al in mijn boekenkast Ad. Wel lang geleden dat ik het gelezen heb.

Maar voor jouw oorspronkelijke vraag is het geheel irrelevant of hedendaagse mannen in hun ‘mating choices‘ uiterlijk belangrijker vinden dan intelligentie. Jouw vraag was namelijk wat vrouwen zelf willen. Of ze liever slim willen zijn of mooi. En je hebt hier wel meer antwoorden gekregen van vrouwen die liever slim zijn, dan van vrouwen die liever mooier zouden zijn. Het boeit mij persoonlijk weinig wat “de man” (als die al zou bestaan) belangrijk vindt bij zo’n vérstrekkende keuze als dit.

Gelukkig vinden ook de wat minder universeel “aantrekkelijke” personen (op welk aspect aantrekkelijkheid dan ook gemeten wordt) over het algemeen wel een partner. De oppervlakkige belangstelling die je krijgt als je als een great catch gezien wordt (rijk, slim, mooi, jong,..) is wel groter, maar als je dat allemaal niet zo heel erg bent heb je natuurlijk ook nog prima kansen op de relatiemarkt.

(Dat is natuurlijk wel belangrijk: als mooi zijn een voorwaarde zou zijn om überhaupt liefde te vinden dan zou mijn keuze tussen slim en mooi anders uitvallen; iedereen heeft immers liefde nodig. Maar dat is natuurlijk verre van waar.)

Baby-Lon

Baby-Lon

14-10-2019 om 21:48

Onzekerheid

“ While women valued a man's intelligence when it was greater than their own intelligence, men did not share that approach. If a woman's intelligence was greater, the man was less likely to be interested in the woman."

Kan ook een kwestie van onzekerheid die zijn. Ik ken mensen (ook vrouwen trouwens) die een beetje onzeker en defensief worden van slimmere mensen in hun omgeving. Misschien voelen sommige mannen zich tekortschieten omdat ze denken dat er nu eenmaal van ze verwacht wordt dat ze slimmer zijn dan de gemiddelde vrouw. In zo’n geval voel je je waarschijnlijk niet aangetrokken tot degene die slimmer is. Wellicht is dat over enkele tientallen jaren anders, onze cultuur verandert continu op dit vlak.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2019 om 22:57

Baby-lon

"En je hebt hier wel meer antwoorden gekregen van vrouwen die liever slim zijn, dan van vrouwen die liever mooier zouden zijn."

Ik betwijfel of dat een eerlijk antwoord is. Daarom had ik het in mijn vraag ook over meisjes. Zoals men zegt: Kinderen en dronken mensen...

"Kan ook een kwestie van onzekerheid die zijn."

Onzekerheid in de zin dat ze geen kans denken te maken, dan kun je zo'n vrouw ook maar beter niet aantrekkelijk vinden. Dat scheelt weer een teleurstelling...

"Maar voor jouw oorspronkelijke vraag is het geheel irrelevant of hedendaagse mannen in hun ‘mating choices‘ uiterlijk belangrijker vinden dan intelligentie. Jouw vraag was namelijk wat vrouwen zelf willen."

Nee hoor. Mijn inschatting is dat vrouwen datgene zullen willen waar ze het meeste succes mee zullen hebben (bij de mannen). Sowieso is het sterk de vraag of 'hedendaagse' mannen in hun keuzes wel zo substantieel afwijken van oermensen. Zoals mijn moeder vroeger zei: Alles wat een man meer heeft dan een aap is meegenomen

Ik weet dat het erg politiek incorrect is, maar evolutionair gezien is dat hele gedoe met intelligentie, mode, kunst en wetenschap maar bedoeld voor *een* ding, zorgen voor een zo hoog mogelijke kans op een zo goed mogelijk nageslacht.

Wat dat betreft hebben wij naar het zich laat aanzien niet zo vreselijk goed gescoord met de genetische dobbelsteen...

Baby-Lon

Baby-Lon

14-10-2019 om 23:09

Lekker zinloos gesprek dan

Ja als je een vraag stelt maar je hebt zelf al de stellige overtuiging dat het antwoord gelijk moet zijn aan wat jij zelf denkt dat mannen willen, en je gelooft de gegeven antwoordEn niet, waarom stel je dan überhaupt de vraag?

Ik dacht dat je oprecht benieuwd was wat wij zouden kiezen. Maar blijkbaar niet, want als het antwoord niet in je straatje past ontken je dat we maar waarheid antwoorden. Zinloos gesprek dus dit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.