Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Stiefzoons van 25 en 23 gaan nog steeds mee met vakantie


Gingergirl schreef op 02-08-2022 om 11:34:

[..]

Als je man vindt dat zoons niet hoeven te helpen en het gaat al een jaar of tien zo, dan is dat zo. Het zijn , zijn kinderen dus niet mee bemoeien. Wil niet zeggen dat jij alles moet doen, laat je man de klusjes dan opknappen.

Ja precies, ik zou het dan ook echt volledig bij hem laten om alles voor zijn zoons te doen. Ik zou daar niet aan meedoen. 

Het lijkt me trouwens helemaal geen leuke manier om op vakantie gaan, dus ik zou voor volgend jaar lekker je eigen plan trekken met je zoon en nog een weekje of een paar weekendjes alleen samen met je man op vakantie gaan.

Evelien74

Evelien74

02-08-2022 om 11:56 Topicstarter

Gingergirl schreef op 02-08-2022 om 11:34:

[..]

Als je man vindt dat zoons niet hoeven te helpen en het gaat al een jaar of tien zo, dan is dat zo. Het zijn , zijn kinderen dus niet mee bemoeien. Wil niet zeggen dat jij alles moet doen, laat je man de klusjes dan opknappen.

Ja, vind je? Ik vind het lastig. Het zijn niet mijn kinderen en het gaat idd al ruim 10 jaar zo. Tegelijkertijd ben ik er ook bij betrokken / en mijn zoon. Ik vind het lastig me er niet mee te bemoeien. Het komt ook in míjn ruimte. Hoe zie jij dat? 

Evelien74 schreef op 02-08-2022 om 11:56:

[..]

Ja, vind je? Ik vind het lastig. Het zijn niet mijn kinderen en het gaat idd al ruim 10 jaar zo. Tegelijkertijd ben ik er ook bij betrokken / en mijn zoon. Ik vind het lastig me er niet mee te bemoeien. Het komt ook in míjn ruimte. Hoe zie jij dat?

Als het al 10 jaar zo loopt had je ook al eerder je ruimte in kunnen nemen en je grenzen aan kunnen geven. Als je man het oh zo belangrijk vindt dat jij met hen meegaat, dan ontzorgt hij je maar door een ander soort accommodatie te kiezen of 2 huisjes te boeken, eentje voor jullie en eentje voor de kids. Dan kun je beiden je eigen plan trekken en bij gedeelde interesse een activiteit of etentje samen doen. 


redbulletje schreef op 02-08-2022 om 11:59:

[..]

Als het al 10 jaar zo loopt had je ook al eerder je ruimte in kunnen nemen en je grenzen aan kunnen geven. Als je man het oh zo belangrijk vindt dat jij met hen meegaat, dan ontzorgt hij je maar door een ander soort accommodatie te kiezen of 2 huisjes te boeken, eentje voor jullie en eentje voor de kids. Dan kun je beiden je eigen plan trekken en bij gedeelde interesse een activiteit of etentje samen doen.


Dat kan ze ook zelf doen.

Evelien74 schreef op 02-08-2022 om 11:56:

[..]

Ja, vind je? Ik vind het lastig. Het zijn niet mijn kinderen en het gaat idd al ruim 10 jaar zo. Tegelijkertijd ben ik er ook bij betrokken / en mijn zoon. Ik vind het lastig me er niet mee te bemoeien. Het komt ook in míjn ruimte. Hoe zie jij dat?

Ja weet je, als het al 10 jaar zo gaat en je man is er heel stellig in dat hij het zo wil, dan wordt het erg lastig daar iets tegen te beginnen. Je wilt ook niet tussen hem en zijn zoons komen te staan. Wat wil je nu precies veranderen?

- dat ze niet meer mee gaan, want ze zijn volwassen? Dat is lastig; je man wil het graag, zij willen het graag...dan wordt het al gauw " het mag niet meer van Evelien", lijkt me ook niet wenselijk voor de onderlinge band.

- dat ze hun deel van de vakantie gaan betalen/ meebetalen? Je schreef ook dat je man dat beslist niet wil, kun je de stiefzoons dus niet kwalijk nemen! Kijk dat voorbeeld van ze vragen geld voor een ijsje, klinkt heel raar. Maar ja als pa er op staat dat hij alles betaald is het weer niet zo raar dat ze het doen.

- dat ze meer helpen met koken/ boodschappen doen/ afwassen? Ik vind inderdaad wel dat iedereen zn steentje moet bijdragen. Ik weet niet hoe jullie vakantie houden en wat de klussen zijn? Maar daar zou ik gewoon een verdeling in maken van iedereen doet wat. En als je man niet wil dat zoons iets doen, prima toch, dan doet hij alles lekker alleen en dan zou ik als ik jou was ook geen vinger meer uitsteken.

- dat ze meer ondernemen in de zin van activiteiten bedenken/ uitstapjes plannen? Waar ligt hun behoefte? Niet iedereen houdt van dingen doen op vakantie, willen lekker zwemmen, uitrusten en met elkaar zijn. Ook dat is lastig te veranderen, iets doen terwijl het ze niet interesseert wordt het er ook niet gezelliger op.

- je wilt meer tijd met je man alleen? Heel begrijpelijk! Maar als je man dat niet wil dan houdt het op. Wel jammer dat hij geen rekening met jouw wens houdt maar dat ligt aan hem niet aan je stiefzoons. Wil hij zelfs niet 1 dagje iets met jou doen? Of uit eten gaan. Als hij daar halstarrig in blijft en jullie krijgen telkens ruzie hierover, heeft het dan zin om er op door te blijven gaan? Zou je het zien zitten om met je eigen zoon ergens heen te gaan, hoe zou je man dat vinden?

Ik denk dat je wel moet realiseren dat jouw waarden zoals je ze in je openingspost schrijft niet perse beter zijn. Zij wonen nog thuis: zo raar is dat niet zeker niet met de huidige woningmarkt. Ze worden niet gestimuleerd          " jong" te zijn en de wereld in te trekken; wat is dat dan? Perse met vrienden of zelf op vakantie? Daar heeft niet elke jongvolwassene behoefte aan. Zoals al veel voorbeelden die gegeven zijn is het echt niet zo raar. Jij hebt het waarschijnlijk anders gedaan omdat je andere behoeften had. Je kunt jouw waarden niet opleggen aan een ander.

Evelien74

Evelien74

02-08-2022 om 12:39 Topicstarter

Gingergirl schreef op 02-08-2022 om 12:30:

[..]

Ja weet je, als het al 10 jaar zo gaat en je man is er heel stellig in dat hij het zo wil, dan wordt het erg lastig daar iets tegen te beginnen. Je wilt ook niet tussen hem en zijn zoons komen te staan. Wat wil je nu precies veranderen?

- dat ze niet meer mee gaan, want ze zijn volwassen? Dat is lastig; je man wil het graag, zij willen het graag...dan wordt het al gauw " het mag niet meer van Evelien", lijkt me ook niet wenselijk voor de onderlinge band.

- dat ze hun deel van de vakantie gaan betalen/ meebetalen? Je schreef ook dat je man dat beslist niet wil, kun je de stiefzoons dus niet kwalijk nemen! Kijk dat voorbeeld van ze vragen geld voor een ijsje, klinkt heel raar. Maar ja als pa er op staat dat hij alles betaald is het weer niet zo raar dat ze het doen.

- dat ze meer helpen met koken/ boodschappen doen/ afwassen? Ik vind inderdaad wel dat iedereen zn steentje moet bijdragen. Ik weet niet hoe jullie vakantie houden en wat de klussen zijn? Maar daar zou ik gewoon een verdeling in maken van iedereen doet wat. En als je man niet wil dat zoons iets doen, prima toch, dan doet hij alles lekker alleen en dan zou ik als ik jou was ook geen vinger meer uitsteken.

- dat ze meer ondernemen in de zin van activiteiten bedenken/ uitstapjes plannen? Waar ligt hun behoefte? Niet iedereen houdt van dingen doen op vakantie, willen lekker zwemmen, uitrusten en met elkaar zijn. Ook dat is lastig te veranderen, iets doen terwijl het ze niet interesseert wordt het er ook niet gezelliger op.

- je wilt meer tijd met je man alleen? Heel begrijpelijk! Maar als je man dat niet wil dan houdt het op. Wel jammer dat hij geen rekening met jouw wens houdt maar dat ligt aan hem niet aan je stiefzoons. Wil hij zelfs niet 1 dagje iets met jou doen? Of uit eten gaan. Als hij daar halstarrig in blijft en jullie krijgen telkens ruzie hierover, heeft het dan zin om er op door te blijven gaan? Zou je het zien zitten om met je eigen zoon ergens heen te gaan, hoe zou je man dat vinden?

Ik denk dat je wel moet realiseren dat jouw waarden zoals je ze in je openingspost schrijft niet perse beter zijn. Zij wonen nog thuis: zo raar is dat niet zeker niet met de huidige woningmarkt. Ze worden niet gestimuleerd " jong" te zijn en de wereld in te trekken; wat is dat dan? Perse met vrienden of zelf op vakantie? Daar heeft niet elke jongvolwassene behoefte aan. Zoals al veel voorbeelden die gegeven zijn is het echt niet zo raar. Jij hebt het waarschijnlijk anders gedaan omdat je andere behoeften had. Je kunt jouw waarden niet opleggen aan een ander.

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik snap wat je schrijft. Denk dat mijn waarden idd anders zijn - maar niet beter. Dat laatste denk ik wel. En daar valt iets aan te doen (als het me lukt…). Niet alles gaat zoals ik dat wil. En heel eerlijk, dat had ik wel gewild…

Evelien74 schreef op 02-08-2022 om 12:39:

[..]

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik snap wat je schrijft. Denk dat mijn waarden idd anders zijn - maar niet beter. Dat laatste denk ik wel. En daar valt iets aan te doen (als het me lukt…). Niet alles gaat zoals ik dat wil. En heel eerlijk, dat had ik wel gewild…

Waarom vindt je het lastig te accepteren dat het gaat zoals het gaat? Puur omdat je vindt dat het anders zou moeten?

Of omdat je quality time met man mist? Ik weet niet of jullie gedurende het jaar veel samen doen?

Ik vraag me af of je man beseft hoe vervelend jij de huidige situatie vindt. En of hij zichzelf niet wijsmaakt dat jij het toch eigenlijk ook best wel gezellig en leuk vindt allemaal (" ja, ze pruttelt altijd wel wat, maar uiteindelijk heeft ze het altijd prima naar haar zin").Dus misschien na de vakantie (nog maar eens?) duidelijk maken dat dit voor jou geen leuke vakantie is en dat je het anders wilt. En dan volgend jaar ook anders doen.

Temet schreef op 02-08-2022 om 12:58:

Ik vraag me af of je man beseft hoe vervelend jij de huidige situatie vindt. En of hij zichzelf niet wijsmaakt dat jij het toch eigenlijk ook best wel gezellig en leuk vindt allemaal (" ja, ze pruttelt altijd wel wat, maar uiteindelijk heeft ze het altijd prima naar haar zin").Dus misschien na de vakantie (nog maar eens?) duidelijk maken dat dit voor jou geen leuke vakantie is en dat je het anders wilt. En dan volgend jaar ook anders doen.

Ja mee eens. Valt het kwartje wel bij je man? Heb je het de afgelopen jaren ook aangegeven? Of alleen nu, waardoor het wellicht niet echt als een probleem overkomt bij man?

Evelien74

Evelien74

02-08-2022 om 14:43 Topicstarter

Gingergirl schreef op 02-08-2022 om 13:07:

[..]

Ja mee eens. Valt het kwartje wel bij je man? Heb je het de afgelopen jaren ook aangegeven? Of alleen nu, waardoor het wellicht niet echt als een probleem overkomt bij man?

Ik denk dat ik het de afgelopen jaren minder aangaf omdat ze ook jonger waren. Ik had het met het verstrijken van de jaren, niet verwacht dat onze vakanties nu nóg zo zouden zijn - zelfs nu er vriendinnen in het ‘spel’ zijn. Dit maakt dat ik denk dat mijn man het ook wat minder ‘serieus’ neemt dan ik dat ik het niet fijn (meer) vind. Praten na deze vakantie, lijkt me ok. Tegelijk wil ik deze vakantie ook een kans geven en daarbij ook rekening houden (meer rekening) met mezelf en mij bijv richten op het contact met mijn zoon. Kortom: best wat plannen wat mij betreft is het voldoende zo qua tips. Bedankt! 

Wss voel jij 't zo omdat 't niet je eigen kinderen zijn anders zou je 't denk ik juist zeer op prijs stellen dat ze nog zo graag mee gaan. Ik hoop dat mijn kinderen nu nog maar 9 en 11 op die leeftijd nog mee gaan hoor, en als stel kun je dan af en toe met z'n 2 weggaan, doen wij nu ook. Wrm moet een kind volwassen zijn, wat is idd volwassen, ik vind 't juist mooi dat ze nog mee gaan, liever dan je kind op z'n 16 afzetten in salou ofzo moet er niet aan denken 

Evelien74

Evelien74

02-08-2022 om 16:48 Topicstarter

Titiv schreef op 02-08-2022 om 14:51:

Wss voel jij 't zo omdat 't niet je eigen kinderen zijn anders zou je 't denk ik juist zeer op prijs stellen dat ze nog zo graag mee gaan. Ik hoop dat mijn kinderen nu nog maar 9 en 11 op die leeftijd nog mee gaan hoor, en als stel kun je dan af en toe met z'n 2 weggaan, doen wij nu ook. Wrm moet een kind volwassen zijn, wat is idd volwassen, ik vind 't juist mooi dat ze nog mee gaan, liever dan je kind op z'n 16 afzetten in salou ofzo moet er niet aan denken

Nee ik herken me hierin helemaal niet. Ik zou het leuk vinden van mijn stiefzoons en mijn eigen zoon (dus van al ‘mijn’ kinderen) als ze langskwamen ook op latere leeftijd. Maar niet op deze inactieve, passieve manier die eerder uit makkelijk voortkomt dan uit een keuze. Daarin zit voor mij het verschil. En je kind op zijn 16e afzetten in Salou - lijkt mij óók leuk (voor hem of haar!). 

Titiv schreef op 02-08-2022 om 14:51:

Wss voel jij 't zo omdat 't niet je eigen kinderen zijn anders zou je 't denk ik juist zeer op prijs stellen dat ze nog zo graag mee gaan. Ik hoop dat mijn kinderen nu nog maar 9 en 11 op die leeftijd nog mee gaan hoor, en als stel kun je dan af en toe met z'n 2 weggaan, doen wij nu ook. Wrm moet een kind volwassen zijn, wat is idd volwassen, ik vind 't juist mooi dat ze nog mee gaan, liever dan je kind op z'n 16 afzetten in salou ofzo moet er niet aan denken

Je gunt je kind toch juist dat hij volwassen wordt en een eigen leven krijgt? Altijd maar bij je ouders hangen, vind ik echt geen gezond gedrag voor een jong volwassene. 

Toen ik begin 20 was reisde ik met vrienden en alleen de wereld rond, die tijd had ik nooit willen missen.

Pistache schreef op 02-08-2022 om 17:46:

[..]

Je gunt je kind toch juist dat hij volwassen wordt en een eigen leven krijgt? Altijd maar bij je ouders hangen, vind ik echt geen gezond gedrag voor een jong volwassene.

Toen ik begin 20 was reisde ik met vrienden en alleen de wereld rond, die tijd had ik nooit willen missen.

Wie bepaald wat  " gezond gedrag is voor een jong volwassene"? De een vind het leuk om naar Lloret of Salou of een jongerencamping te gaan met vrienden. Sommigen hebben daar simpelweg geen behoefte aan of vinden dat niet leuk

. Zoals jij zegt...ik had die tijd niet willen missen...dat kan. Maar sommigen kunnen het missen als kiespijn.

er is nog wel meer in het leven dan óf Salou óf met pa en ma mee. Maar dat lijkt me allemaal niet zo interessant om er allemaal bij te halen. 

TO wil niet langer mee als de huishoudster/organisator. De rest is tussen zoons en pa maar deze grens kan ze prima stellen. Zij heeft ook vakantie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.