Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vriendin 's nachts thuisbrengen ouderwets?

Peiling

Is het gebruikelijk om een meisje 's nachts thuis te brengen? (5 km omfietsen)

Maximaal 2 antwoorden.

148 stemmen
68%
32%

Phoebe1982 schreef op 23-07-2022 om 17:55:

[..]

Dit is gewoon bagataliseren.... dochter van TO zou maar bij de paar die het overkomt horen.. Voorkomen is beter dan genezen, en denken 'dat overkomt mij niet' is oliedom i.m.o.

Helaas zijn er vandaag de dag te veel mafkezen in de wereld om de kat op het spek te binden en dat die knul niet eens aanbied om haar naar huis te brengen is niet erg zorgzaam...(dat ze dat niet wil heeft TO niet gezegd dus dat zal dan wel niet...)

Dat die knul het niet eens aanbiedt, heeft TO ook niet gezegd. Wel dat dochter "denkt dat ze onaantastbaar is en het zielig vindt voor de jongen". Hieruit zou best aannemelijk kunnen zijn dat dochter het niet wil

Phoebe1982 schreef op 23-07-2022 om 17:55:

[..]

Dit is gewoon bagataliseren.... dochter van TO zou maar bij de paar die het overkomt horen.. Voorkomen is beter dan genezen, en denken 'dat overkomt mij niet' is oliedom i.m.o.

Helaas zijn er vandaag de dag te veel mafkezen in de wereld om de kat op het spek te binden en dat die knul niet eens aanbied om haar naar huis te brengen is niet erg zorgzaam...(dat ze dat niet wil heeft TO niet gezegd dus dat zal dan wel niet...)

Dit is helemaal niet bagatelliseren, dit is nuchter de situatie inschatten. 

De kans op een verkeersongeluk is vele malen groter, maar toch fiets, loop, rij jij toch ook op straat? 

Betekent dit dat vrouwen hun hele leven niet zonder mannelijke begeleiding over straat kunnen? Als je bij een vriendin op bezoek gaat, hoe kom je dan thuis? Na een bepaalde leeftijd zijn logeerpartijen er wel vanaf, dan wil je gewoon naar je eigen huis.

Het is hier trouwens al een paar keer aangehaald, dat het grootste gevaar van bekenden komt.

Mlah! schreef op 23-07-2022 om 18:27:

[..]

Dit is helemaal niet bagatelliseren, dit is nuchter de situatie inschatten.

De kans op een verkeersongeluk is vele malen groter, maar toch fiets, loop, rij jij toch ook op straat?

Betekent dit dat vrouwen hun hele leven niet zonder mannelijke begeleiding over straat kunnen? Als je bij een vriendin op bezoek gaat, hoe kom je dan thuis? Na een bepaalde leeftijd zijn logeerpartijen er wel vanaf, dan wil je gewoon naar je eigen huis.

Het is hier trouwens al een paar keer aangehaald, dat het grootste gevaar van bekenden komt.


Eens. Het is hetzelfde mechanisme dat ervoor zorgt dat vliegen enger lijkt dan fietsen. Terwijl er jaarlijks veel meer Nederlanders overlijden door een fiets- dan een vliegtuigongeluk. Maar áls er dan iets gebeurt, staat het meteen in de krant en dat maakt dat mensen denken dat vliegen enger is. 

Zo ook met thuisbrengen. Per jaar worden er in Nederland 40 vrouwen omgebracht door hun (ex-)partner. Ook maar geen relaties voor je dochter dan? Aanrandingen en ongewenst seksueel gedrag vindt ook veel plaats op de werkvloer en de opleiding- maar niet werken dan?

Je maakt de vrouw zo een heel kwetsbaar wezen.  Ja de meeste zijn minder sterk dan louche Harry, en als er iets gebeurt is dat ontzettend verdrietig en vervelend. Maar ik laat mijn dochter ook los om zelf te gaan fietsen of autorijden  ondanks het drukke verkeer, moedig haar aan om  te werken en naar school te gaan. Zo leer ik haar ook situaties in te schatten, om te fietsen als ze een enge harrie ziet en zich vooral niet te laten thuisbrengen door opdringerige Eriks.


Zoals al het loslaten niet altijd makkelijk, maar zeker niet bagatelliserend van een levensgroot risico. 


CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

23-07-2022 om 18:50

Mlah! schreef op 23-07-2022 om 18:27:

[..]
Het is hier trouwens al een paar keer aangehaald, dat het grootste gevaar van bekenden komt.

Bekenden ja. Niet je verkering die je na het stappen naar huis brengt. 

Mlah! schreef op 23-07-2022 om 18:27:

[..]

Dit is helemaal niet bagatelliseren, dit is nuchter de situatie inschatten.

De kans op een verkeersongeluk is vele malen groter, maar toch fiets, loop, rij jij toch ook op straat?

Betekent dit dat vrouwen hun hele leven niet zonder mannelijke begeleiding over straat kunnen? Als je bij een vriendin op bezoek gaat, hoe kom je dan thuis? Na een bepaalde leeftijd zijn logeerpartijen er wel vanaf, dan wil je gewoon naar je eigen huis.

Het is hier trouwens al een paar keer aangehaald, dat het grootste gevaar van bekenden komt.

Samen uit samen thuis, wat zorg dragen voor elkaar, ook voor dames onderling, ik zie dat zelfstandige of statistieken daarvan buiten.

Wat ik al zei, het is maar wat je meegemaakt hebt, en om het simpel te houden wat fatsoen hebt of bijgebracht bent. Als ik met iemand meerijdt zie ik die persoon echt niet als incompetent wezentje.

Alles is al gezegd behalve dit: jongens worden drie keer zo vaak slachtoffer van geweldsdelicten als meisjes. Dan gaat het om niet-seksuele delicten als mishandeling, beroving, tot steekpartijen en kopschoppen aan toe. Misschien kan iemand mijn zoon ook even thuisbrengen? 
De tijden zijn veranderd, vrouwen zitten niet altijd te wachten op een mannelijke beschermer. Dat thuisbrengen gebeurt nog steeds vaak maar als de dochter van TO dat niet wil wat moet die vriend dan, stiekem achter haar aan fietsen?

Max88 schreef op 23-07-2022 om 18:52:

[..]

Samen uit samen thuis, wat zorg dragen voor elkaar, ook voor dames onderling, ik zie dat zelfstandige of statistieken daarvan buiten.

Wat ik al zei, het is maar wat je meegemaakt hebt, en om het simpel te houden wat fatsoen hebt of bijgebracht bent. Als ik met iemand meerijdt zie ik die persoon echt niet als incompetent wezentje.

Uiteindelijk zal er toch een alleen moeten fietsen. Wij spraken af te appen als we thuis waren. 

Haantje79 schreef op 23-07-2022 om 16:14:

“Vroegah” (20 jaar geleden) werden wij altijd thuisgebracht door de jongens uit de groep. Ze fietsten dan een heel eind om, om ons één voor één thuis af te leveren. Dat moest van hun moeders. Het is denk ik een stukje opvoeding, net zoals sommige kinderen netjes “dankjewel” leren zeggen en anderen niet. Als ik een dochter had zou ik zeker willen dat zij thuisgebracht wordt.

Mijn moeder zei ook dar ik niet alleen moest fietsen na het stappen. Mijn antwoord was liever rustig alleen dan met een zatte kennis. Na mijn werk moest ik sowieso alleen fietsen naar huis want sloot alleen doordeweeks. En die route was donkerder dan van dorp naar huis. 

Due-scimmie schreef op 23-07-2022 om 19:23:

[..]

Uiteindelijk zal er toch een alleen moeten fietsen. Wij spraken af te appen als we thuis waren.

Dit. Appen, follow my iPhone met elkaar afspreken (als vrienden), dat is Mss nog veiliger dan met een man meefietsen. Want ja, aanranding en verkrachting binnen een (startende) relatie komt vaker voor dan de man in de bosjes. 

Persoonlijk vind ik de ‘het is een kwestie van fatsoen’ nogal veroordelend. Ook de ‘net zoals dankjewel zeggen’. Is mijn dochter onfatsoenlijk, dat ze zelfstandig en nuchter naar risico’s kijkt? En waarom is het niet onfatsoenlijk om dan de jongen alleen terug te laten fietsen? Of als meisje nee zegt, is het dan fatsoenlijk om toch mee te fietsen omdat dat van je moeder moet?


Fatsoen is volgens mij bespreken wat het beste in volledige gelijkwaardigheid. Waarbij je de stomdronken jongen tot thuis begeleidt zodat hij niet in het kanaal/achter een drempel belandt. Ook als dat betekent dat het meisje dan alleen verder moet. 

Biebel schreef op 23-07-2022 om 19:32:

[..]

Dit. Appen, follow my iPhone met elkaar afspreken (als vrienden), dat is Mss nog veiliger dan met een man meefietsen. Want ja, aanranding en verkrachting binnen een (startende) relatie komt vaker voor dan de man in de bosjes.

Persoonlijk vind ik de ‘het is een kwestie van fatsoen’ nogal veroordelend. Ook de ‘net zoals dankjewel zeggen’. Is mijn dochter onfatsoenlijk, dat ze zelfstandig en nuchter naar risico’s kijkt? En waarom is het niet onfatsoenlijk om dan de jongen alleen terug te laten fietsen? Of als meisje nee zegt, is het dan fatsoenlijk om toch mee te fietsen omdat dat van je moeder moet?


Fatsoen is volgens mij bespreken wat het beste in volledige gelijkwaardigheid. Waarbij je de stomdronken jongen tot thuis begeleidt zodat hij niet in het kanaal/achter een drempel belandt. Ook als dat betekent dat het meisje dan alleen verder moet.

Appen en locatie delen (met vrienden uit zijn buurt, is uitwonend) wordt hier ook wel gedaan, geen dochter maar een zoon maar ook jongens/jonge mannen kan iets overkomen, hoeft niet eens een misdrijf te zijn. 

'je meisje' brrr

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

23-07-2022 om 20:32

Cle0 schreef op 23-07-2022 om 18:05:

[..]

Dat die knul het niet eens aanbiedt, heeft TO ook niet gezegd. Wel dat dochter "denkt dat ze onaantastbaar is en het zielig vindt voor de jongen". Hieruit zou best aannemelijk kunnen zijn dat dochter het niet wil

Excuses, dat had ik even gemist. Dan wordt het natuurlijk wel een ander verhaal...(Op die leeftijd ben je ook wel wat naiever...)

Overigens was dat, i.m.o, niet de vraag van TO.. Zijn vraag was is dat ouderwets; neen, het is vooral verstandig..

Met 20 ben je een jonge vrouw, geen meisje meer. Hoezeer ik ook snap dat ze in de ogen van haar vader altijd een meisje blijft: laat het los. 

AlisonH schreef op 23-07-2022 om 19:06:

Alles is al gezegd behalve dit: jongens worden drie keer zo vaak slachtoffer van geweldsdelicten als meisjes. Dan gaat het om niet-seksuele delicten als mishandeling, beroving, tot steekpartijen en kopschoppen aan toe. Misschien kan iemand mijn zoon ook even thuisbrengen?
De tijden zijn veranderd, vrouwen zitten niet altijd te wachten op een mannelijke beschermer. Dat thuisbrengen gebeurt nog steeds vaak maar als de dochter van TO dat niet wil wat moet die vriend dan, stiekem achter haar aan fietsen?

Juist, dit ja!


dochter is een volwassen vrouw van 20! Ik vind de openingspost en vele reacties vanuit het jaar 0. Zowat alle mensen roepen en schreeuwen anno 2022 om gelijkwaardigheid tussen mannen/vrouwen, maar als het om dit soort dingen gaat blijven vrouwen de zgn ‘zwakke kippetjes’ die zonodig extra beschermd moeten worden. Echt 

Biscuitje schreef op 23-07-2022 om 13:18:

[..]

Als mijn dochters met vriendinnen uitgaan fietsen ze samen terug, oudste werkt in de horeca, ergens buitenaf, ze fietst samen met collega's terug s'nachts, dus gaan ze met vriend weg dan vind ik het ook logisch dat ze samen terugkomen. Hier in het dorp is het echt gebruikelijk om samen te fietsen. Kan dat een keer niet dan halen wij de kinderen op of, als het een klein stukje is maar wel buitenaf dan sturen ze locatie door als ze wegfietsen en houden we contact tijdens het fietsen. Mijn dochters zijn iets jonger maar ik zie het ook echt bij oudere meiden dat ze niet alleen fietsen s'nachts. Wel in het dorp maar niet buitenaf.

Ik kan me voorstellen als je allemaal in hetzelfde dorp woont, dus dicht bij elkaar woont dan je het zo doet. Dat is hier in de grote stad geen doen, iedereen woont zo verspreid dat echt met elkaar meerijden geen optie is. Bovendien gaat ook niet iedereen verplicht op hetzelfde tijdstip naar huis. Het is denk ik net wat je gewend bent. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.