Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vriendin 's nachts thuisbrengen ouderwets?

Peiling

Is het gebruikelijk om een meisje 's nachts thuis te brengen? (5 km omfietsen)

Maximaal 2 antwoorden.

148 stemmen
68%
32%

We weten uiteraard niet of de dochter van TO door haar vriend vergezeld wil worden, misschien biedt hij het wel aan maar vindt ze dat zelf niet nodig? 

Courage schreef op 23-07-2022 om 13:07:

Ik snap niet dat een meisje/vrouw normaliter haar vervoer en veiligheid zelf regelt (stappen, woon-werk etc.) maar zodra ze een vriend heeft die taak overgenomen zou moeten worden door de vriend. Anno 2022.

Als mijn dochters met vriendinnen uitgaan fietsen ze samen terug, oudste werkt in de horeca, ergens buitenaf, ze fietst samen met collega's terug s'nachts, dus gaan ze met vriend weg dan vind ik het ook logisch dat ze samen terugkomen. Hier in het dorp is het echt gebruikelijk om samen te fietsen. Kan dat een keer niet dan halen wij de kinderen op of, als het een klein stukje is maar wel buitenaf dan sturen ze locatie door als ze wegfietsen en houden we contact tijdens het fietsen. Mijn dochters zijn iets jonger maar ik zie het ook echt bij oudere meiden dat ze niet alleen fietsen s'nachts. Wel in het dorp maar niet buitenaf.

Ja, dat is ouderwets… 
Zou je het van je zoon ook erg vinden dat ie alleen moet fietsen? Nee toch? Waar zit dan het verschil in? Meisjes zijn niet per se kwetsbaarder dan jongens. 
Meisjes en jongens zijn gewoon gelijkwaardig. 
Ik laat mijn kinderen (1 zoon, 4 dochters) altijd een stukje met hun vrienden en vriendinnen meerijden tot halverwege de route of als het ver is: tot ze de wijk uit zijn. 
Zo deden we dat vroeger zelf ook. 
Maar op mijn twintigste vond ik het echt onzin dat mijn vriend mij naar huis ging brengen. 

redbulletje schreef op 23-07-2022 om 12:49:

[..]

Zolang je nog geen rijbewijs hebt voor je 18e zouden je ouders je moeten ophalen wat mij betreft. De verhalen over verkrachte en/of vermoorde meisjes in de berm zijn geen uitzondering.

Als dat de overweging is; binnenhouden vanaf geboorte. Jongens ook. Want de kans dat ze iets naars overkomt door een bekende is vele malen groter dan random op straat. 

Ik ben wederom verrast over de reacties op dit topic (niet over deze van redbulletje specifiek). Maar deze VROUW is 20 en wil zelf niet thuis gebracht worden. Is ze handelingsonbekwaam ofzo? Haar vriend luistert naar haar en neemt haar serieus. Vind ik veel belangrijker dan dat hij beslist wat goed voor haar is. Moet hij ook haar eten reguleren als ze te vaak naar de Mac gaat?

Ik zou mn  bezorgdheid uitspreken. Dat je bang bent dat haar iets overkomt.

Of haar vriend brengt haar
of ze blijft daar slapen
of jij haalt ze op.

Meisjes zijn natuurlijk wel veel kwetsbaarder dan jongens. Zij worden verkracht, dat hoor ik over jongens nooit. En qua spierkracht verliezen ze het altijd van een man. Dus ik zou mn dochter liever 100x halen, dan dat ze 1x verkracht wordt, of erger.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

23-07-2022 om 13:32

Doemijdieglazenbol schreef op 23-07-2022 om 13:26:

[..]

Maar deze VROUW is 20 en wil zelf niet thuis gebracht worden. Is ze handelingsonbekwaam ofzo? Haar vriend luistert naar haar en neemt haar serieus. Vind ik veel belangrijker dan dat hij beslist wat goed voor haar is. Moet hij ook haar eten reguleren als ze te vaak naar de Mac gaat?


Als ze zelf niet wil, houdt het op natuurlijk. Maar ik vind het gewoon weinig romantisch! Bij mijn prille verkeringen wilden mijn vriendjes en ik niets anders dan zo lang mogelijk bij elkaar zijn. Vanuit dat referentiekader vind ik de situatie die TO beschrijft nogal lauw overkomen. 

Doemijdieglazenbol schreef op 23-07-2022 om 13:26:

[..]

Als dat de overweging is; binnenhouden vanaf geboorte. Jongens ook. Want de kans dat ze iets naars overkomt door een bekende is vele malen groter dan random op straat.

Ik ben wederom verrast over de reacties op dit topic (niet over deze van redbulletje specifiek). Maar deze VROUW is 20 en wil zelf niet thuis gebracht worden. Is ze handelingsonbekwaam ofzo? Haar vriend luistert naar haar en neemt haar serieus. Vind ik veel belangrijker dan dat hij beslist wat goed voor haar is. Moet hij ook haar eten reguleren als ze te vaak naar de Mac gaat?

Daar heb je gelijk in. Mijn initiële antwoord was op de vraag of het tegenwoordig nog steeds gebruikelijk is om je vriendin thuis te brengen. Ja, dat is het, want dat zie ik over het algemeen om me heen. Mijn oudste heeft geen vriend maar had wel een vriendin die haar thuis bracht (grote breedgeschouderde vrouw) en dan weer zelf door het bos naar huis liep. Inmiddels is mijn oudste 23, woont al jaren op zichzelf, zonder auto en gaat regelmatig ‘s avonds alleen over straat. Dat mag ze zelf bepalen want oud en wijs genoeg.

Net als ik eigenlijk. Ik weet hier in mijn woonplaats wat de mindere plekken zijn om ‘s nachts te lopen, dus die neem ik dan niet. Maar het kan natuurlijk zelfs fout gaan in je eigen straat.

Ik vond dit 20 jaar geleden al onzin. Nergens voor nodig dat mijn vriend toen beetje kilometers omging fietsen om mij thuis te brengen. Ik red mezelf wel.  En alsof het voor een jongen niet gevaarlijk is alleen in het donker. Man is vroeger als puber toen hij alleen in het donker naar huis fietste overvallen. Hij kwam van echt huis van zijn vriendin die in een andere stad dan hij woonde... Net zo gevaarlijk dus. 

Er komen meer mensen veilig thuis dan niet. 

Madeliefjees schreef op 23-07-2022 om 13:29:

Ik zou mn bezorgdheid uitspreken. Dat je bang bent dat haar iets overkomt.

Of haar vriend brengt haar
of ze blijft daar slapen
of jij haalt ze op.

Meisjes zijn natuurlijk wel veel kwetsbaarder dan jongens. Zij worden verkracht, dat hoor ik over jongens nooit. En qua spierkracht verliezen ze het altijd van een man. Dus ik zou mn dochter liever 100x halen, dan dat ze 1x verkracht wordt, of erger.

Ze is 20 geen 12. Volwassenen dus. Laat haar zelf kiezen. 

En wat een gezeur dat hij dat niet voor haar over heeft en "ik gun haar iemand die om haar geeft en zorgzaam is" ja want dat ben je niet als je niet mee fietst. 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

23-07-2022 om 13:47

PinkFlower schreef op 23-07-2022 om 13:44:

[..]

Ze is 20 geen 12. Volwassenen dus. Laat haar zelf kiezen.

En wat een gezeur dat hij dat niet voor haar over heeft en "ik gun haar iemand die om haar geeft en zorgzaam is" ja want dat ben je niet als je niet mee fietst.


Als iemand er anders over denkt, is dat natuurlijk niet meteen gezeur, maar gewoon een andere mening.

papz schreef op 23-07-2022 om 11:17:

[..]

Het probleem is dat ik zou verwachten dat je dat gewoon doet als je om iemand geeft.

Projectie: als ze te oud wordt en niet meer naar jou luistert moet iemand anders van het mannelijke geslacht het overnemen 

Gr Angela 

papz schreef op 23-07-2022 om 11:29:

[..]

Zorgen om haar veiligheid is maar 1 kant van het verhaal, ik ben vooral verdrietig dat hij het kennelijk niet voor haar over heeft.

Zit zij erop te wachten of jij?

Ik krijg de indruk dat jij het een probleem vindt en dat die jongen het voor jou moet oplossen?

Gr Angela 

Angela1967 schreef op 23-07-2022 om 13:48:

[..]

Projectie: als ze te oud wordt en niet meer naar jou luistert moet iemand anders van het mannelijke geslacht het overnemen

Gr Angela

Courage schreef op 23-07-2022 om 13:07:

Ik snap niet dat een meisje/vrouw normaliter haar vervoer en veiligheid zelf regelt (stappen, woon-werk etc.) maar zodra ze een vriend heeft die taak overgenomen zou moeten worden door de vriend. Anno 2022.

Precies.

En als ze over twee weken het uitmaakt moet dan iemand anders meefietsen na het stappen? Wow vind je dat dan verantwoordelijk is?

Gr Angela 

Thursday schreef op 23-07-2022 om 13:32:

[..]


Als ze zelf niet wil, houdt het op natuurlijk. Maar ik vind het gewoon weinig romantisch! Bij mijn prille verkeringen wilden mijn vriendjes en ik niets anders dan zo lang mogelijk bij elkaar zijn. Vanuit dat referentiekader vind ik de situatie die TO beschrijft nogal lauw overkomen.

Prille verkering? Ze is 20. Wie weet is dit haar vijfde vriendje en is het over drie weken uit. Het is toch echt totale projectie van ons als volwassenen en ik vind het bijzonder als je dat niet ziet. Het klinkt bij TO zo ouderwets, zielig bijna, en totaal gespeend van oprecht loslaten en een volwassen gesprek met haar voeten en haar respecteren.

Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.