Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 14:05

Geen idee, ik hou dat niet bij

Waar wil je over praten? 
Wat ze sinds hun geboorte gekost hebben of wat ze nu per maand kosten?  
Of ze alles krijgen wat z ze willen hebben of dat ze ook zelf hun financiële verantwoordelijkheden hebben? 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 14:18 Topicstarter

Bakblik schreef op 30-07-2022 om 14:07:

Waar wil je over praten?
Wat ze sinds hun geboorte gekost hebben of wat ze nu per maand kosten?
Of ze alles krijgen wat z ze willen hebben of dat ze ook zelf hun financiële verantwoordelijkheden hebben?

Misschien is het interessant om te horen hoe het zich over de tijd heeft ontwikkeld. In het andere topic was de discussie of pubers meer kosten, of kleine kinderen die naar de opvang gaan.

Ik denk veel 

Van de 3 kinderen die we hebben, wonen er 2 nog thuis.
Ze zijn 17 en 22 en zitten nog op school.
Wij betalen eigenlijk de meeste dingen: school en alles wat ze daarvoor nodig hebben, vervoer (fietsen en onderhoud daaraan), kleding, uitjes etc.
Geen idee wat het allemaal kost.
Misschien moet ik dat eens gaan bijhouden 

Veel geld haha! 
Nu drie tieners, heb het idee dat ze steeds meer gaan kosten. Eten, kleedgeld, vakanties, uitjes. Jongere kinderen kunnen vaker met korting naar binnen, op vakantie red je je makkelijker in een wat kleiner huisje enz enz. Kleding deelden ze allemaal met elkaar want drie jongens met weinig leeftijdsverschil en weinig kleding wensen of voorkeuren. 
Toen ze klein waren hadden we amper kosten naar mijn idee. Ik werkte toen niet dus geen kosten voor kinderopvang. Daarentegen liet ik wel iedere maand een salaris liggen omdat ik niet werkte, dus als je het zo bekijkt kosten ze toen veel meer! 
Dus we geven veel geld uit aan de kinderen. Het is moeilijk daar een bedrag bij te noemen. Mijn indruk is wel dat we nu aan tieners meer geld kwijt zijn dan aan basisschoolleeftijd. En dan moeten ze nog studeren😅

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 14:28 Topicstarter

Tot voor kort betaalden wij alleen al voor de kinderopvang 1200 euro en daar kwam natuurlijk alles nog bij, kleding, eten, zwemles, uitjes, cadeautjes voor henzelf en vriendjes en allerlei extraatjes. 

Nu is het gelukkig een heel stuk minder, want de opvangkosten zijn bijna geheel weggevallen, omdat ze nu naar school gaan. Ik weet niet hoeveel we nu kwijt zijn, maar het is niet zoveel. Dit is een hele goedkope fase lijkt het wel, daarom sparen we nu extra voor de fase waarin het weer duurder wordt. 

Maar zo duur als de afgelopen 6 jaar gaat het denk ik niet meer worden, want die opvangkosten komen nooit meer terug.

Dat is toch geheel afhankelijk van hoe breed de ouder(s) het hebben.
Sporten kost geld; lidmaatschap en kleding etc. Wie het kan betalen, kan ervoor kiezen nog een andere sport/hobby erbij te doen. Maar dat geldt ook voor bv duurdere schoenen  of merkkleding ipv doorgegeven kleding. 
Juist door die smalle en volle beurzen, lijkt mij dit geen gezellig draadje worden.

Nibud biedt een leidraad voor wat een kind gemiddeld gaat kosten, zodat je je er enigszins op kan voorbereiden. Zo wordt ook bepaald hoeveel een ouder van een studerend kind dient bij te dragen aan financiele middelen ( DUWO). Maar Nibud kijkt niet naar de kinderen die om welke reden dan ook extra zorg nodig hebben. Extra zorg staat voor extra kosten.
Dus om verschillende redenen kunnen straks totaal verschillende bedragen voorbij. Als je het wilt weten, Google dan op Nibud.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 14:28:

Tot voor kort betaalden wij alleen al voor de kinderopvang 1200 euro en daar kwam natuurlijk alles nog bij, kleding, eten, zwemles, uitjes, cadeautjes voor henzelf en vriendjes en allerlei extraatjes.

Nu is het gelukkig een heel stuk minder, want de opvangkosten zijn bijna geheel weggevallen, omdat ze nu naar school gaan. Ik weet niet hoeveel we nu kwijt zijn, maar het is niet zoveel. Dit is een hele goedkope fase lijkt het wel, daarom sparen we nu extra voor de fase waarin het weer duurder wordt.

Maar zo duur als de afgelopen 6 jaar gaat het denk ik niet meer worden, want die opvangkosten komen nooit meer terug.

Wat een enorme opvangkosten, kregen jullie niks terug van de belasting?

Hoeveel wij uitgeven voor onze 2  jongste kinderen ( oudste 2 zijn het huis uit) weet ik zo niet een bedrag te noemen; kosten wisselen nog al eens. Ik merk wel dat de basisschool leeftijd een stuk goedkoper is dan de puber leeftijd. 

Rijksoverheid kinderopvangtoeslag:Tegemoetkoming kosten kinderopvang

De overheid betaalt een percentage van de kosten van kinderopvang. De hoogte van deze tegemoetkoming (kinderopvangtoeslag) hangt af van uw inkomen. Hoe lager uw inkomen, hoe hoger de tegemoetkoming.

Als TO zoveel kwijt is aan kinderopvang, dan is dat inkomensafhankelijk. Ook de kosten in de komende jaren worden vaak  beïnvloed door hoeveel er binnen komt. Menig kind op de basisschool gaat niet op schoolreisje of doet niet aan sport, die ouder(s) komen relatief gezien lager in kosten uit dan TO. Maar vaak is dat niet uit vrije keus.
Laatst aflevering over ‘jouw huis, mijn huis’ waarin arme en rijke mensen even gingen ruilen. Het kind keek haar ogen uit hoeveel ze die week allemaal mochten uitgeven. De vader zat te huilen.
Dus wat wil je met dit draadje?

Mijn kinderen, inmiddels 20 en 17 kregen al vanaf dat ze naar school gingen zakgeld en steeds een beetje meer. Vanaf dat ze 10 waren ongeveer (start groep 7) hoorden daar eigen verantwoordelijkheden bij. En cadeautje voor een vriendje of vriendinnetje dat een feestje gaf moesten ze zelf betalen van hun zakgeld. Ieder jaar kwamen dat meer dingen bij.  Aan het begin van het schooljaar kregen ze alles wat ze voor het nieuwe schooljaar nodig hadden maar wat nog goed was van het jaar eerder werd niet vervangen,  vanwege "niet leuk meer". De etui bijvoorbeeld. 
Ook uitstapjes met vrienden moesten ze zelf betalen net als de bus (fietsen is gratis) om die uitstapjes te doen. Inmiddels krijgen ze van ons kleedgeld maar niet heel royaal, dus als je een duur ding wil hebben moet je erbij werken. 
Studiebenodigdheden betalen wij. 
Zak en kleedgeld kost ons nu zo'n €1600 per jaar voor 2 kinderen. 
Wat ze verder kosten aan gas, licht, water en huishoudelijke uitgaven heb ik geen idee van.  Wel dat de jongste, en jongen, beduidend meer eet dan zijn zus 3 jaar geleden. Niet alleen vanwege de inflatie maar ook vanwege de puberhonger denk ik dat binnenkort het boodschappen budget omhoog moet. 😭

Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Veel, maar heel veel zaken gaan ook mee in de grote hoop, dus dat zie je niet. Kleding heb ik wel een idee, dat zal zo’n 1.000 euro zijn per maand voor beiden samen. Opvang en diverse andere repeterende kosten voor hen zal ook zoiets zijn vermoed ik, al krijg ik van de kinderopvang natuurlijk een deel terug (geen idee hoeveel). En dan nog eten, drinken, uitjes, kado’s, enz. Maar daar heb ik dus echt geen kijk op.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 15:20 Topicstarter

Gingergirl schreef op 30-07-2022 om 14:49:

[..]

Wat een enorme opvangkosten, kregen jullie niks terug van de belasting?

Hoeveel wij uitgeven voor onze 2 jongste kinderen ( oudste 2 zijn het huis uit) weet ik zo niet een bedrag te noemen; kosten wisselen nog al eens. Ik merk wel dat de basisschool leeftijd een stuk goedkoper is dan de puber leeftijd.

We kregen helaas weinig terug. 

Pistache schreef op 30-07-2022 om 15:20:

[..]

We kregen helaas weinig terug.

Maar dat betekent dus dat er nogal veel binnen kwam/komt bij jullie. Tja, ik betaal toch liever veel belasting dan dat ik veel toeslag krijg hoor!

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 15:11:

Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Veel, maar heel veel zaken gaan ook mee in de grote hoop, dus dat zie je niet. Kleding heb ik wel een idee, dat zal zo’n 1.000 euro zijn per maand voor beiden samen. Opvang en diverse andere repeterende kosten voor hen zal ook zoiets zijn vermoed ik, al krijg ik van de kinderopvang natuurlijk een deel terug (geen idee hoeveel). En dan nog eten, drinken, uitjes, kado’s, enz. Maar daar heb ik dus echt geen kijk op.

Zoveel per maand aan kleding...dat doe ik niet. Maar als je merken koopt zal het zeker zo kunnen.

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 15:11:

Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Veel, maar heel veel zaken gaan ook mee in de grote hoop, dus dat zie je niet. Kleding heb ik wel een idee, dat zal zo’n 1.000 euro zijn per maand voor beiden samen. Opvang en diverse andere repeterende kosten voor hen zal ook zoiets zijn vermoed ik, al krijg ik van de kinderopvang natuurlijk een deel terug (geen idee hoeveel). En dan nog eten, drinken, uitjes, kado’s, enz. Maar daar heb ik dus echt geen kijk op.

Je weet dat je kleding meestal kunt wassen en nogmaals aan kunt trekken bij je kinderen? 😉

Mijn pubers krijgen samen 900 per jaar waar ze alles van moeten kopen........

Dat lukt best goed en als ze iets duurs willen dan draaien ze en extra dienst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.