Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ophalen en brengen kind

Goedemorgen , 

Ik post dit bericht vooral voor mijn vriendin omdat we een beetje hopeloos beginnen te worden en hoop hier advies in te winnen hoe nu verder.

Mijn vriendin is nu ruim 2 jaar uit elkaar met haar ex en heeft een kind van 6.
De ex is vrijwel meteen nadat de relatie verbroken is getrouwd de tante van het kind.. 
( dit was de beste vriendin van mijn vriendin en deze vrouw heeft een kind met de broer van mijn vriendin..  ook dit kind woont bij de ex ) 
Dit is niet echt relevant maar wilde het toch even aangeven omdat het nogal een vreemde situatie is.  persoonlijk denk ik dat ze zo snel getrouwd zijn mede om het kind ( het mooie is dat deze vrouw mijn vriendin gepusht heeft om te vertrekken dus sja voorbedachte rade ) 
Dit maakt verder niet uit maar feit nu is dat men al die jaren met rare '' regels '' kwamen.
Wij zien het kind om elk weekend van vrijdag laat in de middag tot zondag middag..  prima dat was de afspraak dus dan rijden we 1,5u heen en terug en zij rond de 40 min.
We mogen ook alleen bellen om 18:00 en 3 in de week... terwijl ze andersom te pas en te onpas bellen ( want dat wil het kind... ) 
We hebben dit allemaal gewoon geaccepteerd omdat we nu eenmaal geen geneuzel willen en het kind niet de dupe willen laten worden en zijn moeder wil hem gewoon zien.
Dit is zo'n 1,5 jaar gewoon zo gegaan en we hebben al het gezeik maar gewoon geslikt.
Nu hebben we afgelopen weekend een gesprek met hun gehad want men wil een ouderschapsplan opstellen omdat wij aangegeven dat het ouderschapsplan die zijn huidige vrouw toen met mijn vriendin gemaakt heeft natuurlijk nergens over gaat.. 

Nu wil met dat wij 3 uur heen en 3 uur terug gaan reizen en zij 17 min... we vroegen de reden en we krijgen dan terug dat ze  ''  zelf ook een beetje weekend hebben '' 
Het komt er nu op neer dat wij hem vrijdag avond pas zien en dan moet hij naar bed, zaterdag de hele dag en zondag we wederom een halve dag kwijt zijn.. 
We hebben ons niet verdiept in alle regels maar ben bang dat we een soort van onder hun dwang alles maar accepteren.. iemand tips? 


IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

14-11-2022 om 09:46

Bedoel je te zeggen dat jullie dan per weekend 3x op en neer rijden ?

Wie is er na de scheiding verhuisd ? Ik zou de meeste reistijd bij die kant neerleggen, desnoods via de rechter.

als ik de moeder was wil ik kind zeker 50 procent
Dus co ouderschap 

Wie is er na de scheiding verhuisd? Die draagt in het algemeen de lasten van halen en brengen. 
Het verhuizen over een grote afstand, ik lees meer dan een uur enkele reis, is echt het risico van degene die verhuisd. En eigenlijk ook de eerste indicatie dat na de lagere school het contact een stuk minder zal gaan worden tenzij de verhuisde ouder er heel veel tijd in wil steken om ook in het weekend het logistieke geheel te faciliteren: lees rijden naar feestjes, sport, baantjes etc. Het kind bouwt een leven op daar waar het het grootste deel van de tijd woont, naar school gaat en sport.

Ipv van te gaan piepen over halen en brengen zou ik eerder kijken of verhuizen van degene waar het kind niet woont naar dichter bij het kind niet een veel betere optie is. 

Ik ben ook benieuwd wie er zo ver weg is gaan wonen en waarom de andere ouder daar toestemming voor gegeven heeft. Want nu is het kind nog jong maar over een paar jaar wordt een omgang als deze echt problematisch voor het kind.

Ik snap trouwens weinig van de 1.5 uur naar 3 uur (1.5 uur meer) enkele reis, terwijl de andere partij 20 min minder gaat rijden.

Zomer2022

Zomer2022

14-11-2022 om 11:19 Topicstarter

Ysenda schreef op 14-11-2022 om 09:55:

Wie is er na de scheiding verhuisd? Die draagt in het algemeen de lasten van halen en brengen.
Het verhuizen over een grote afstand, ik lees meer dan een uur enkele reis, is echt het risico van degene die verhuisd. En eigenlijk ook de eerste indicatie dat na de lagere school het contact een stuk minder zal gaan worden tenzij de verhuisde ouder er heel veel tijd in wil steken om ook in het weekend het logistieke geheel te faciliteren: lees rijden naar feestjes, sport, baantjes etc. Het kind bouwt een leven op daar waar het het grootste deel van de tijd woont, naar school gaat en sport.

Ipv van te gaan piepen over halen en brengen zou ik eerder kijken of verhuizen van degene waar het kind niet woont naar dichter bij het kind niet een veel betere optie is.

Te gaan piepen? wtf is jouw probleem joh je hebt geen idee hoe manipulatief die vent is
Verhuizen is geen optie we hebben hier namelijk een baan en leven

Ik ben nieuwsgierig naar de reden dat er een weekendregeling is afgesproken en geen co-ouderschap. Of is de omgangsregeljng gewijzigd door een verhuizing ? Het kind woont het grootste deel van de tijd bij vader. Ik maak daaruit op dat de moeder, jouw vriendin, is verhuisd en op grote afstand is gaan wonen ? Dan zit er weinig anders op dan de reistijd te accepteren of te verhuizen naar de woonplaats van het kind, maar ik lees dat jij dat geen optie vindt. Vindt de moeder het ook geen optie ? Hoe ouder het kind wordt, hoe minder het contact zal zijn want het kind zal in de woonplaats van vader naar school gaan, vriendjes, feestjes en zwemles hebben. En later lid van een sport of andere verenigingen. Dat vraagt van de ouder die ver weg is gaan wonen een enorme investering, maar ja, dat is de consequentie van de keuze om te verhuizen. 

Zomer2022

Zomer2022

14-11-2022 om 11:20 Topicstarter

Rosehip schreef op 14-11-2022 om 10:08:

Ik ben ook benieuwd wie er zo ver weg is gaan wonen en waarom de andere ouder daar toestemming voor gegeven heeft. Want nu is het kind nog jong maar over een paar jaar wordt een omgang als deze echt problematisch voor het kind.

Ik snap trouwens weinig van de 1.5 uur naar 3 uur (1.5 uur meer) enkele reis, terwijl de andere partij 20 min minder gaat rijden.

Mijn vriendin is bij mij gaan wonen omdat ze weinig zin had om met haar ex en tante te gaan wonen ..  zij rijden nu 20 min naar station en wij 3 uur heen en 3 uur terug

Zomer2022

Zomer2022

14-11-2022 om 11:21 Topicstarter

RoodCapje schreef op 14-11-2022 om 09:46:

Bedoel je te zeggen dat jullie dan per weekend 3x op en neer rijden ?

Wie is er na de scheiding verhuisd ? Ik zou de meeste reistijd bij die kant neerleggen, desnoods via de rechter.

Ze zijn nooit getrouwd geweest , het is logisch dat wij het meeste reizen maar om nu het kind maar 1 x om de week in het weekend te zien en 12 uur te reizen is beetje belachelijk

Maar waarom was enkele reis eerst anderhalf uur en nu 3 uur, terwijl het andere stel maar 20 minuten minder gaat rijden? Klopt het dat het andere stel (plus kind) nooit verhuisd is en dat jouw vriendin degene is die de afstand tot de woonplaats van het kind groter heeft gemaakt door te verhuizen?

Laat de oudsrs het gesprek aan gaan met een mediator. Het klinkt niet alsof jullie er onderling makkelijk uit gaan komen. En overweeg toch jullie woonplaats achter je te laten en dichterbij te gaan wonen. 

Zomer2022

Zomer2022

14-11-2022 om 11:26 Topicstarter

Zonne2017 schreef op 14-11-2022 om 11:19:

Ik ben nieuwsgierig naar de reden dat er een weekendregeling is afgesproken en geen co-ouderschap. Of is de omgangsregeljng gewijzigd door een verhuizing ? Het kind woont het grootste deel van de tijd bij vader. Ik maak daaruit op dat de moeder, jouw vriendin, is verhuisd en op grote afstand is gaan wonen ? Dan zit er weinig anders op dan de reistijd te accepteren of te verhuizen naar de woonplaats van het kind, maar ik lees dat jij dat geen optie vindt. Vindt de moeder het ook geen optie ? Hoe ouder het kind wordt, hoe minder het contact zal zijn want het kind zal in de woonplaats van vader naar school gaan, vriendjes, feestjes en zwemles hebben. En later lid van een sport of andere verenigingen. Dat vraagt van de ouder die ver weg is gaan wonen een enorme investering, maar ja, dat is de consequentie van de keuze om te verhuizen.

Ze hebben co ouderschap maar wij wonen nu eenmaal niet in die provincie en daar gaan we ook zeker niet wonen.  zo groot is de afstand nu ook weer niet en vooral niet als men daar 30 min zou rijden ... de moeder vindt het ook zeker geen optie om daar te blijven nee , ze heeft jaren onder zijn '' bewind 'geleefd en dat wil ze niet meer. 
Ik zie niet goed in wat je bedoelt dat het contact met kind minder zal zijn want hij wil zijn moeder echt wel zien hoor, hij gaat nu ook naar school en de bso.. vind het echt vreemd al deze reacties dat het allemaal maar haar schuld is.. 

Zomer2022

Zomer2022

14-11-2022 om 11:27 Topicstarter

Persephone schreef op 14-11-2022 om 11:23:

Maar waarom was enkele reis eerst anderhalf uur en nu 3 uur, terwijl het andere stel maar 20 minuten minder gaat rijden? Klopt het dat het andere stel (plus kind) nooit verhuisd is en dat jouw vriendin degene is die de afstand tot de woonplaats van het kind groter heeft gemaakt door te verhuizen?

Ja dat is de vraag..  dat willen zij nu ineens na 2 jaar.  we wonen hier al 2 jaar en dit ging altijd prima 

Zomer2022

Zomer2022

14-11-2022 om 11:28 Topicstarter

PhilDunphy schreef op 14-11-2022 om 11:25:

Laat de oudsrs het gesprek aan gaan met een mediator. Het klinkt niet alsof jullie er onderling makkelijk uit gaan komen. En overweeg toch jullie woonplaats achter je te laten en dichterbij te gaan wonen.

Ben ook bang dat dit de enige manier is.  Wij gaan niet in die provincie wonen we hebben hier een huis en baan. 

Zomer2022 schreef op 14-11-2022 om 11:20:

[..]

Mijn vriendin is bij mij gaan wonen omdat ze weinig zin had om met haar ex en tante te gaan wonen .. zij rijden nu 20 min naar station en wij 3 uur heen en 3 uur terug

Maar de afstand en reistijd waren toch bekend toen je vriendin naar jou verhuisde ? 
degene die verhuisd draagt vaak de verantwoordelijkheid voor de reistijd. Het is in basis niet fair om dat bij de partij te leggen die niet verhuisd. 

Maar … 

Als je uitsluitend het welzijn van het kind voorop zet en de communicatie is goed dan zou je als ex partners een constructie kunnen bedenken om beiden evenveel te reizen. Door de overdracht halverwege te doen of om en om het kind te halen of de een haalt op vrijdag op bij de ene ouder op, de ander brengt het kind op zondag naar de andere ouder terug. Er zijn zoveel oplossingen te bedenken, maar dan moeten alle partijen het eigen belang uitschakelen en enkel en alleen naar het belang van het kind kijken. 
Ik heb zo’n idee dat dat in jullie geval geen optie is. 

Zomer2022 schreef op 14-11-2022 om 11:28:

[..]

Ben ook bang dat dit de enige manier is. Wij gaan niet in die provincie wonen we hebben hier een huis en baan.

Prima maar dat geeft dus bepaalde consequenties. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.