Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 01:27

Racistische uitingen


Tja Ladym

Zo kun je het toch ook niet snel goed doen, als 'witte' Nederlander. Het is blijkbaar aan alle kanten voor veel mensen een tricky onderwerp om over te praten. Je kunt er verschillende posities in innemen maar het is net maar wie je spreekt wat die daarvan vind.

https://www.cnsnews.com/news/article/michael-w-chapman/flashback-morgan-freeman-ending-racism-stop-talking-about-it

MIjn zoon vind inmiddels het standpunt van Morgan Freeman wel wat hebben.

"Wallace: “How are we going to get rid of racism and ….”

Freeman: “Stop talking about it. I'm going to stop calling you a white man, and I'm going to ask you to stop calling me a black man. I know you as Mike Wallace. You know me as Morgan Freeman. You want to say, `Well, I know this white guy named Mike Wallace.' You know what I'm saying?”

Nuffannie

Nuffannie

19-11-2019 om 23:02

juist

Dat is ook mijn standpunt. Door het er steeds over te hebben, de verschillen te benadrukken, wordt het zo'n zure discussie.

Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. Ik heb onlangs iemand leren kennen die uit een wat meer bevoorrecht milieu komt als ik.
Deze persoon was oprecht verontwaardigd en had medelijden met een tiener die aangaf nog nooit op Schiphol te zijn geweest. Tja.... Ik heb eens gevlogen maar ben nog nooit Europa uit geweest. De gelegenheid niet gehad, niet zoveel geld ook, in elk geval zijn verre reizen voor mij geen vanzelfsprekendheid. Zo zijn er verschillende dingen gepasseerd waarvan ik denk van hé, jij denkt wel makkelijk over geld en altijd beschikbare familie enzo. Daar kan ik me op richten, dat haar lichtzinnigheid mij kwetst. Maar ja, ik vind deze persoon aardig en ach, ik heb dan weer voordelen/kwaliteiten wat dan ook die zij niet heeft. En ze maakt zo'n opmerking over Schiphol niet om lullig te doen.

Een andere gevoeligheid voor mij zijn familieaangelegenheden. Moet ik iedereen die vertelt over gezellige familieuitjes, weekendje Centreparcs met ouders, broers, zussen en neefjes en nichtjes laten weten dat ik daar moeite mee heb? Stel dat ik dat ik een (goede) vriendin, die onderdeel is van een grote blije familie, erop aanspreek dat ik me gepasseerd voel omdat ze zo vaak familiedingen heeft (weer een nichtje geboren, die lieve tante wordt 75, etc) en daardoor weinig met mij kan afspreken (Dat is iets wat mij zo nu en dan best dwarszit). Dat zou ze moeten weten namelijk, ze kent mijn familiesituatie en weet ook dat ik het er moeilijk mee heb. Dus ik zou het haar elke keer dat ze vertelt over blije familiedingen kunnen zeggen: Hou maar op, waarom nodig je mij niet uit in je blije familie?

Ik zou een mediacampagne kunnen beginnen tegen kwetsende blije kerstreclames (ik ben de enige niet). Geheid dat ik berichten krijg in de trant van "mensen met gezellige genen hebben dit lekker wel en zielepieten moeten ons kerstfeest niet zo bederven".

Shosha

Shosha

19-11-2019 om 23:59

Discriminatie is niet uit te roeien

In algemene zin zijn generalisatie en discriminatie functioneel. Het zijn hele sterke cognitieve functies die ons mensen in staat stellen snel te oordelen, beslissen en in te grijpen. Racisme zal daardoor niet snel uitgeroeid worden. Ik denk daarom ook dat er niks anders opzit dan onder ogen te zien dat ieder mens waarschijnlijk racistisch is en vooroordelen heeft ten opzichte van mensen uit andere culturen, met een ander uiterlijk, met een andere geaardheid, sekse etc. De vraag is volgens mij meer hoe sterk je je erdoor laat leiden.

Aan de andere kant denk ik wel degelijk dat diversiteit een probleem vormt in onze samenleving. Er is niets moeilijker in relaties dan goed omgaan met verschillen. Ik denk ook wel eens dat we onze hand overspelen door te denken dat we dat allemaal wel zullen overbruggen. Ik vind eigenlijk dat het gezien de omvang van de opgave verbazingwekkend is dat er zoveel wel goed gaat.

Ik sluit me aan bij Ads pragmatische benadering. Mensen die boos zijn en wild om zich heen schreeuwen win je sowieso niet voor je door ze te overschreeuwen. Daar wordt de kloof niet kleiner maar groter van. Operatie geslaagd. Duif is dood. Weg samenleving.

Banjo

Banjo

20-11-2019 om 00:06

Ook eens

En laten we eerlijk zijn, niemand weet hoe het is om elkaar te zijn, dus waar praten we over.

Ook niet zij die met het vingertje en trotse blik roepen hoe fout de anderen het wel niet doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2019 om 01:22

Bekende forummer

Ik ben van mening dat een groep op facebook met rascisme niet goed beheerd wordt.===

Ik vind soms ook dat er te laat ingegrepen wordt. Ik heb er ook een keer privé een punt van gemaakt en een idioot antwoord teruggekregen. En toch kies ik ervoor daar te blijven en soms een tegengeluid te laten horen. Omdat er ook positieve berichten gedeeld worden.

Als iedereen met een andere mening weg zou gaan, hou je een groep over waarvan de leden kunnen gaan denken dat iedereen het met ze eens is, omdat ze elkaar gelijk geven. Zo bevestigen ze met elkaar hun eigen gelijk.

Ik zeg eerlijk dat ik voorzichtig ben met hoe ik mijn mening uit bij stadse groepen,. of juist niet uit. Omdat de tendens is dat je je eigen volk verraadt als je anders waagt te denken. En dat ze wel een idee hebben over wat er met je moet gebeuren als je zo'n landverrader bent. En dat vind ik bizar. Het is nu dus zo dat (dat is mijn stellige indruk) een steeds groter wordende groep ( niet aan mij persoonlijk gericht) dusdanige dreigementen uit als je bijvoorbeeld voor anti-zwarte Piet bent, dat ik wik en weeg of ik een risico neem door mijn mening te geven. Dit zou ik 40 jaar geleden nooit geloofd hebben. En daarom wik en weeg ik nog even door en zeg het soms ook wél. Zijn ze helemaal betoeterd!

Schreeuwers

Er is zelden een verandering doorgevoerd zonder dat er schreeuwers en drammers voorop liepen. Denk nog naar eens aan de militante suffragettes als je in het stemhokje staat of een bankrekening opent zonder toestemming van een derde.
Maar tegen zwarte mensen zeggen we “hee beetje kalm aan en rustig, anders trekken we het niet” en als je dan braaf mee doet dan zal het racisme over 100 jaar wel verdwenen zijn.
En nee hoor dat zeggen wij heus niet omdat wij er zelf niet met racisme te maken hebben.
En ja sociaal-economische klasse speelt ook een rol in onze maatschappij. Kun je nagaan hoe het is als je en uit lage sociaal-economische klasse komt en een kleur hebt.

Shosha

Shosha

20-11-2019 om 08:08

Alkes

Daar heb jij helemaal gelijk in. Het is dus afwachten welke kant het opgaat. Ik hoop jouw kant, dat het uiteindelijk zich wel weer voegt.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2019 om 08:22

Alkes

Wat mij verbaasr, is hoe anders mensen omgaan met "tijd". In het geval van mezelf en mijn manvkun je stellen dat "tijd" voortschrijdend inzicht heeft gebracht. We waren niet direct om, maar door te luisteren en na te denken vrij snel wel. Bij sommige anderen zie je dat tijd het stukje beschaving wat ze leken te hebben, steeds verder lieten varen. Was het eerst verontwaardiging over de kleur van Piet, dat werd steeds meer onverholen racisme en haat. Uiteraard heb je ook een groot grijs midden. Maar juist die groep die steeds meer hun beetje brschaving liet en laat vallen vind ik verbazingwekkend en zorgelijk. Dat is een groep die ook met andere onderwerpen laat zien dat hun onderbuik de dienst uitmaakt en niet een gezond stel hersens. Als er een groep is die je van kudde gedrag kunt betichten, is het die groep wel. Die groep blijkt groter en dichterbij te zijn, dan ik dacht.

Dees

Dees

20-11-2019 om 08:23

Die zwarte pieten discussie

Die zwarte pieten discussie maakt echt heel veel slechts in een mens los. In principe is er nooit kwaad bedoeld met zwarte piet. De ouders van nu zijn opgegroeid met zwarte piet, die zwart werd door de roet van de schoorsteen. Daar willen veel mensen zich aan houden. Maar ik begrijp dondersgoed dat dit niet kan en veel mensen begrijpen dat ook dondersgoed. Het land is veranderd er zijn mensen bijgekomen de dezelfde kleur als piet hebben en die worden gekwetst door Piet.

Maar de manier waarop het veranderd is niet goed. Ook het nieuwe uiterlijk met een paar vegen zwart op het gezicht maakt het heel moeilijk. Bij ons op school is besloten dat vanaf volgend jaar alleen roetveegpieten mogen komen. Met andere woorden, vanaf volgend jaar moeten er pieten ingehuurd worden, want ouders kunnen geen piet meer spelen die worden direct herkend door de kinderen.

Dit voelt voor ouders als een verlies van een kinderfeest want hoe ga je het nu nog vieren? En dat geeft dus de weerstand en maakt het meest slechte los in een mens. Ik had zelf thuis geen zin om in kronkels te zitten dus heb altijd mijn kind verteld dat Sinterklaas een toneelstukje is en dat wij cadeautjes voor hem kopen. Maakt het ook minder lastig als hij zijn nicht als roetveegpiet tegenkomt.

Die hele zwarte pietendiscussie heeft heel veel slechts losgemaakt bij mensen. Maar laat ook merken waar het zeer zit. Mensen klagen dat "de zwarten" het Sinterklaasfeest willen afschaffen maar ondertussen wel de hand ophouden voor de cadeautjes van de sociale dienst.....niet beseffende dat er ook een goede reden is waarom meer mensen van buitenlandse afkomst afhankelijk zijn van de toeslagen en uitkeringen.

@Emma

@Emma

20-11-2019 om 08:39

roet

Ik ben in de 50 en ik ben helemaal niet opgegroeid met Piet die zwart is van de schoorsteen. Wat een onzin. Ik heb geleerd als kind dat hij de knecht van de Sint is en dat hij een donkere huidskleur heeft. Zo zwart als roet zongen wij, maar zo werd iedereen omschreven met een andere huidskleur.
Dat roet uit de schoorsteen is later bedacht door mensen die het toch wel pijnlijk vonden blijkbaar dat de knecht een donkere huidskleur heeft.

Kopzorg

Kopzorg

20-11-2019 om 08:40

Puberanalyse

De intoductie van roetveeg Piet heeft het niet "eerlijker" gemaakt. Nu voelen sommige groepen zich niet meer gekwetst door Zwarte Piet maar de donkere mensen die het Sinterklaasfeest hebben omarmd en er zelf ook actief aan meedoen, kunnen dat nu niet meer.
Weet je nog mam, die vader van T (afkomstig uit Ghana) was altijd zo'n leuke Piet op school, dat kan nu niet meer, want daar valt geen roetveeg Piet van te maken.

Aldus mijn pubers (14 en 17) vanochtend aan het ontbijt.

Sint en Piet blijft een ingewikkeld feest dat onder invloed van de tijdsgeest veranderde en nog zal veranderen. Maar of elke verandering een verbetering is?

@Emma

@Emma

20-11-2019 om 08:44

En nog iets

Sinterklaas is helemaal geen uitgesproken kinderfeest. Volwassenen nemen elkaar van oudsher in de maling en schrijven mooie gedichten voor elkaar. Als we dat nou eens wat meer gingen doen. Veel leuker dan ruziën over ZP

Nuffannie

Nuffannie

20-11-2019 om 08:54

groot grijs midden

"Uiteraard heb je ook een groot grijs midden. Maar juist die groep die steeds meer hun beetje brschaving liet en laat vallen vind ik verbazingwekkend en zorgelijk. Dat is een groep die ook met andere onderwerpen laat zien dat hun onderbuik de dienst uitmaakt en niet een gezond stel hersens. Als er een groep is die je van kudde gedrag kunt betichten, is het die groep wel. Die groep blijkt groter en dichterbij te zijn, dan ik dacht."

Ja, denk je? Ik denk dat deze groep altijd wel een beetje xenofobe gevoelens had, maar zich vroeger inhield. Vroeger schaamde iedereen zich altijd een beetje voor de verhaaltjes van Hans Janmaat, maar veel mensen vonden dat hij wel ergens een punt had. Op een of andere manier is er een stuk beschaving weggevallen en is het niet meer vreemd om Janmaat praat te hebben. Door verandering van de norm zijn mensen directer geworden denk ik. Ik vraag me overigens af hoeveel mensen uit het grote grijze midden irl dezelfde vuige taal zouden gebruiken als ze op sociale media doen. Maar zorgelijk is het wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2019 om 09:05

Dees

Jij verwoordt wat je inderdaad veel leest en hoort. Wij gunnen onze kinderen hetzelfde als in onze kindertijd en Ome Jan kan niet meer voor Piet spelen, hoe nu verder? Ik heb er begrip voor dat dit even nadenken vergt, maar ik merk dat dat nadenken alleen maar wordt gebruikt voor het bedenken of naäpen van vermeend terecht verzet en niet voor een oplossing.

Ik heb totaal geen begrip voor de kreet "ze willen... van ons afpakken". Als je als volwassene een beetje je best doet op het sinterklaasverhaal, kun je kinderen alles wijsmaken. Dus ook als er opeens een andere piet rondhuppelt. Daar heb ik in dit verband totaal geen moeite mee en gewetensbezwaren over. Sinterklaas blijft het middelpunt, de pieten kunnen gewoon veranderen. Zo was het, zo blijft het. En als dat zonder ome Jan moet, nou én? Maar dat men zich door dat gebrek aan fantasie zo totaal laat gaan en gekleurde mensen opnieuw voor tweederangs wezens uitmaakt vind ik ongekend en om je rot te schamen.

Kopzorg

Wel toevallig dat net jij een zwart iemand kent die zo graag voor ZP speelt. En daarom is de afschaffing van ZP oneerlijk. Alsjeblieft zeg, wat een onzin.

Nuffannie

Nuffannie

20-11-2019 om 09:24

zwart als roet

Inderdaad, dat schoorsteenverhaal is relatief nieuw volgens mij. Ik ben geboren in de jaren 80 en in mijn tijd was zwarte piet gewoon zwart. Zelf heb ik dat vroeger nooit gezien als imitatie van afrikaanse mensen, als kind zag ik geschminkte mannen en af en toe een geschminkte vrouw. (strikt genomen zijn mensen van zichzelf ook niet zwart-zwart) Maar ik dacht dat dat zo hoorde, want dan zag je niet op wie de piet leek. Later herkende ik wel een bekende Nederlander die zwarte piet was in de landelijke intocht. Deed niks af aan mijn geloof in Sinterklaas overigens, ik dacht dat die piet gewoon heel erg leek op die bn'er.

Het zal dus wel meevallen met roetveegpieten en dat kinderen er dan niet meer in geloven.... Wat erger is - denk ik - is de constante koerswijziging van het Sinterklaasjournaal en de alternatieve sinterklaasjournaals op internet en regionale omroepen. Dan zijn er regenboog pieten, dan worden ze elke keer dat ze door de schoorsteen gaan een beetje zwarter, dan zijn er weer zwarte pieten, dan weer niet meer. Het ene jaar opa-piet die uiteindelijk reservesinterklaas is en het jaar erop is ie weg! (Hier was opa-piet erg favoriet bij de kinderen.....), het volgende jaar Pietje verliefd of Zielepiet.... allemaal heel verwarrend minder echt. Je moet wel jaar in jaar uit dezelfde personages hebben.

En persoonlijk stoor ik mij aan de dommigheid van pieten. Daar zouden ze wat aan kunnen doen, de emancipatie van de ondergeschikte....

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2019 om 09:26

Nufrannie

Inderdaad blijkt een deel van het grijze midden uiteindelijk meer te neigen naar de xenofobe kant dan de andere en als ik ontdek dat bekenden daarbij horen ben ik teleurgesteld. Het kan voor mij, als het té lelijk wordt, reden zijn om het contact te laten verwateren. Daar ga ik liever niet vriendschappelijk mee om. Dus soms is het jammer te noemen dat bijvoorbeeld Facebook en Twitter blootlegt hoe ze echt denken. Vroeger wist je het niet en kon je vermoedens nog wegstoppen met "ik wil het ook niet weten". Ik zit hier nu ook mee in mijn maag met mijn vriendin. Hoe lang kan ik nog volhouden dat onze vriendschap voorgaat op een meningsverschil als mij inmiddels duidelijk is, dat we op dit gebied lijnrecht tegenover elkaar staan? Dit gaat niet over smaak, of voorkeur, maar over acceptatie van de anders gekleurde en/of anders gelovige medemens.

Banjo

Banjo

20-11-2019 om 09:28

In de 50

Ja dat ben ik ook, 53 om precies te zijn, en ik ben dus niet opgevoed zoals Emma zegt, maar zoals Dees zegt.

Mijn vriend uit Ethiopië zei ook dat hij nu blijkbaar geen Zwarte Piet meer kon zijn. Tegen wil en dank voelt hij zich in een hoekje gedrukt en toch "gediscrimineerd" doordat anderen over hem menen te kunnen beslissen.

Ik vond de discussie minder voorspelbaar en minder een herhaling van zetten toen Zwarte Piet er buiten bleef.

Dees

Dees

20-11-2019 om 09:28

Emma en kaaskopke

Emma, er zijn maar weinig ouders van gelovige kinderen die in de 50 zijn. Ikzelf ben in de 40 en ben toch echt opgegroeid met zwarte piet die zwart werd van de schoorsteen.

Kaaskopje als je iets wilt veranderen moet je een alternatief bieden, dat alternatief wordt niet geboden met 3 vegen roet op een gezicht. Overigens biedt kozp totaal geen alternatief die stuurt alleen op afschaffen. Dat alternatief kan worden geboden door bijvoorbeeld een stoomboot dat door een regenboog heen vaart of iets in die trend. Dan kun je nog steeds ouders blijven inzetten die zijn dan alle kleuren van de regenboog met 3 vegen roet in het gezicht, ziet er totaal anders uit en maakt het feest nog haalbaar voor de scholen, verenigingen en gemeenten.

Ouders staan echt niet te springen om buiten de regio voor piet te spelen, en dat zou nu moeten gebeuren. Want op onze school met 600 leerlingen zit ieder kind wel op een andere sport of scouting vereniging, die kennen echt wel de ouders van teamgenootjes en dergelijken.

Banjo

Banjo

20-11-2019 om 09:36

Kaaskopje

"Hoe lang kan ik nog volhouden dat onze vriendschap voorgaat op een meningsverschil als mij inmiddels duidelijk is, dat we op dit gebied lijnrecht tegenover elkaar staan? Dit gaat niet over smaak, of voorkeur, maar over acceptatie van de anders gekleurde en/of anders gelovige medemens"

Maar je bent toch niet zo star dat je dat niet kunt scheiden of alleen met mensen omgaat die hetzelfde denken als jij?
Wat nou als je vriendin zou scheiden, abortus zou plegen, fraude zou plegen...Is het dan ineens je vriendin niet meer? Waarom moet iedereen denken zoals jij en wat maakt jouw mening dan de juiste? Ze is toch niet alleen haar mening?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2019 om 09:37

Emma

In mijn kindertijd zongen we deze liedjes


https://youtu.be/pQ9KYAQaJAs en

https://youtu.be/pPBXWi_E--Q. Dus ik, bijna 59, ben er mee opgegroeid.

Nuffannie

Nuffannie

20-11-2019 om 09:45

Dees

"Emma, er zijn maar weinig ouders van gelovige kinderen die in de 50 zijn. Ikzelf ben in de 40 en ben toch echt opgegroeid met zwarte piet die zwart werd van de schoorsteen."

En ik ben nog geen 40 en bij ons was dat schoorsteenverhaal niet in zwang. De meeste mensen hadden ook geen schoorsteen

Nuffannie

Nuffannie

20-11-2019 om 09:53

Banjo

"Maar je bent toch niet zo star dat je dat niet kunt scheiden of alleen met mensen omgaat die hetzelfde denken als jij?
Wat nou als je vriendin zou scheiden, abortus zou plegen, fraude zou plegen...Is het dan ineens je vriendin niet meer? Waarom moet iedereen denken zoals jij en wat maakt jouw mening dan de juiste? Ze is toch niet alleen haar mening?"

Op een of andere manier maakt zwarte piet iets los in de mensen. Ik heb mijn vader verwijderd uit mijn facebookbestand omdat wat hij daar op postte écht écht heel ver ging. Wel nadat ik hem erop aangesproken had en hij bleef volhouden dat hij dat soort dingen mocht denken en dus ook zeggen.

Toen de discussie begon een jaar of 8(?) geleden, was er een vriendin die meteen om was naar het anti-zwartepieten standpunt en vond het 'ineens' blackface en heel erg enzo (ik verwoord hier even mijn gevoel van toen). Bij mij duurde dat wat langer, tenslotte toch gehecht aan de traditie, en ik had kinderen en zij niet. Reken maar dat zij gepikeerd was dat ik niet voor directe afschaffing van zwarte piet was. Kwam voor mij compleet uit de lucht vallen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2019 om 09:58

Banjo

Nee, zo star wil ik inderdaad niet zijn, dan zou het behoorlijk eenzaam worden. Daarom heb ik onze vriendschap ook altijd voor laten gaan op opvattingen. Maar als ze sympathie heeft voor een organisatie als Pegida, is mijn grens bereikt. Ik hoopte dat dit niet zo was en ze niet door had wie dat zijn. Maar ze antwoordde dat ze dat wist. En nog steeds hoop ik dat het anders ligt. We zijn al 43 jaar bevriend, dat is me veel waard, maar ik heb dus mijn grenzen .

Waarom zou een scheiding, of abortus, of geloof reden kunnen zijn om een vriendschap te beëindigen? Die gedachte alleen al vind ik wonderlijk. Dat zijn keuzes die mensen voor zichzelf maken. Ze benadelen niet automatisch én bewust ( die combinatie dus) andere mensen met die keuze en dat heb je van elkaar te respecteren. Met racisme en discriminatie ligt dat anders. Dan worden sommige groepen wél automatisch en bewust benadeeld.

achtergrond

De felheid in de ZP discussie gaat al lang niet meer over ZP zelf. Het gaat er over dat mensen die racisme ondervinden hun mond opentrekken en er wat van zeggen. Dat roept bij een bepaalde groep mensen weerstand op ("hoe durf je wat te zeggen, je mag blij zijn dat je hier mag wonen", dat is idee dat er achter zit).
Om er even een quote tegen aan te gooien (van James Baldwin)
The victim who is able to articulate the situation of the victim has ceased to be a victim: he or she has become a threat.”
Dit gaat niet alleen op voor mensen die slachtoffer zijn van racisme, maar even goed voor bijvoorbeeld seksisme. Zie de weerstand die de #metoo beweging bij sommigen oproept. Beter een vrouw die zich slachtoffer voelt dan een die haar mond opentrekt.

(misschien is dit al eerder gezegd in deze discussie. Excuses dan, Ik heb niet alles gelezen)

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2019 om 10:11

Dees

KOZP stuurt helemaal niet aan op afschaffing van Sinterklaas. Waarom zouden ze? Ze sturen aan op afschaffing van waar zwarte piet voor staat en door zijn uiterlijk nog in stand gehouden wordt. Dit wordt door een deel van onze bevolking als kwetsend ervaren.

Er zijn al alternatieven geboden, maar die worden stelselmatig afgewezen, omdat het afwijkt van onze (zogenaamd ééuwenoude) traditie en men niet accepteert dat niet iedereen net als zij gelukkig wordt van de uitvoering van die traditie.

Kopzorg

Kopzorg

20-11-2019 om 10:14

Alkes

Het was de analyse van mijn pubers. Ik ken T wel, dat die ene Piet de vader van T was heb ik nooit geweten.

Deze quote is van Banjo
====Mijn vriend uit Ethiopië zei ook dat hij nu blijkbaar geen Zwarte Piet meer kon zijn. Tegen wil en dank voelt hij zich in een hoekje gedrukt en toch "gediscrimineerd" doordat anderen over hem menen te kunnen beslissen.====

Dat is een geluid dat ik eerder ook al heb gehoord op tv als het over de ZP discussie ging. Als anderen menen over je te kunnen beslissen is dat ook eng. Als moeder kan je beslissen dat je kind zonder zwemdiploma niet bij de sloot mag spelen, je hebt een veto recht. Bij opgroeiende kinderen en pubers heb je een sturende rol en maakt samen afspraken wat wel en niet als gewenst gedrag wordt gezien. Je krijgt als ouders steeds minder te zeggen.
Volwassenen onderling kunnen elkaar adviseren, maar kunnen niet beslissen over hoe je je moet gedragen of hoe je moet denken en daar lijkt dit zwarte piet verhaal wel op.

Wat nu gaande is, die kleine groep die zwarte piet wil afschaffen beslist dus over de Ethiopische vriend van Banjo dat hij geen zwarte piet meer KAN spelen. Of hij dat nu wilde of niet, de mogelijkheid om het eventueel een keer te willen wordt hem afgenomen. Wat in feite dus ook discriminatie is.

Nu ik dit zit te typen vind ik dat eigenlijk best wel een eng idee, mensen uit de "eigen" groep die tegen anderen vertellen wat zij moeten vinden van het Sint feest. Dat je binnen de eigen groep verguisd wordt als je als donker persoon durft te zeggen dat je Sinterklaas eigenlijk wel een heel leuke traditie vindt.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2019 om 10:42

Eens met Alkes

Zwarte Piet heeft latente gevoelens blootgelegd en mensen als Fortuyn, Wilders en Baudet, maar ook van KOZP, hebben de kurk van een fles gehaald waarvan we niet voldiende bewust waren dat die in het rek lag. De geest is nu uit de fles en krijgen we er lijkt wel niet meer in. Vooral de meute die achter de eerste drie stond/staat, slaat lelijk om zich heen door waar KOZP actie voor voert. En dat vind ik zorgelijk.

Ze, blokkeer-sympatisanten, spreken zich uit als vertegenwoordiging van "ons" dus ook van mij als een van de witte Nederlandse bevolking. Dat wil ik niet. Dus moet ik dat laten horen. Maar dat niet alleen, hun uitlatingen laten zien dat een groepering van het type KKK hier mogelijk is (zie ook Pegida). Daar mag je niet bij toekijken, vind ik. Want zeg je niets, dan worden "ze" (wie dat ook zijn) steeds vrijer en brutaler met hun uitingen en waar eindigt dat? Zie het voetbalvoorbeeld.

Dees

Dees

20-11-2019 om 10:49

Wit

Wat is dat toch met dat wit....ik ben niet wit ik ben blank.

Dees

Waarom ben je niet wit? Vind je blank aangenamer klinken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.