Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

School is heel negatief over mijn kind

Mijn jongste zoon van 4 (bijna 5) heeft problemen op school. De juf en nog meer de IB’er kijken erg negatief naar hem en ze maken zich veel zorgen over zijn gedrag. Ik doe mijn best om met hun in gesprek te blijven en ook te vragen of ze positief naar hem kunnen kijken maar dat helpt niet zoveel en het wordt alleen maar erger. Mijn zoon heeft observaties en onderzoeken gehad en dat is nu ook besproken maar daar komt ook niks duidelijk uit. Buiten dat ze zich zorgen maken over zijn ontwikkeling maar dat is natuurlijk heel erg vaag. Vandaag weer een gesprek gehad en het advies is dat hij dit schooljaar nog blijft in zijn klas maar dat hij daarna naar een observatieplaats gaat, ergens waar hij ze naar zijn gedrag kijken en hij ook les krijgt dan. Maar dat is niet op zijn school dat is helemaal ergens anders. Het voelt alsof ze van hem af willen. Vorige week was hij zelfs geschorst, ik vind dat niet normaal dat je dat met een kleuter doet, dan wil je hem er gewoon niet bij.

Hebben jullie tips (geen kritiek want ik doe mijn best en ik ben een goede moeder voor mijn kinderen) hoe ik het nu verder kan aanpakken. Ik heb zoveel stress en ik weet niet wat te doen. Ik wil het beste voor mijn zoon. Maar dat is niet hem wegsturen. Ik weet dat in gesprek blijven belangrijk is en meewerken met hulp maar hoe doe ik dat als ze steeds meer hulp willen zonder dat die hulp echt helpt.

Wat zei het consultatiebureau tot nu toe over zijn ontwikkeling? En zit hij op de opvang? Wat zeggen ze daar? Dan heb je in ieder geval een breder beeld. En weet je wel concreet waarom school zich zorgen maakt over zijn ontwikkeling?
Als je buiten school om graag hulp wilt bij je zoon, zou ik eens met de huisarts gaan praten.

Kunnen ze je wel een beschrijving geven van wat volgens hen dan het probleem is? en kun je een keer een dag op school doorbrengen en dan tussendoor je kind observeren om te zien wat er gebeurt? Ik zou vooral vragen naar hele feitelijke gebeurtenissen en vragen om de mogelijkheid voor observaties. 
Wat zijn jouw ervaringen met je kind thuis? Hebben ze daar wel eens over gepraat met jou?
Ik vind het nogal wat wat ze uit de kast hebben gehaald voor een 4-jarige. Anderzijds, het kan zijn dat je thuis gewend bent aan het gedrag van je kind en daar als vanzelf mee om kunt gaan, terwijl het gedrag binnen een groep van gelijke leeftijd wel opvalt als bijzonder.
Aan de andere kant, als hij naar een 'observatieplaats' gaat krijg je misschien een beter inzicht in wat eventueel het probleem zou kunnen zijn met zijn gedrag, of dat het probleem bij de leerkrachten ligt.
Je schrijft dat je je best doet en een goede moeder bent. Waarom denk je dat het nodig is om dat te zeggen? Het gaat nu niet om jou, maar om je kind. Het kan zijn dat je kind problematisch gedrag vertoont in de klas, het kan zijn dat de school excessief fanatiek reageert op relatief normale situaties, dat er een fanatieke interne begeleider is of een onervaren leerkracht.

Sorry verkeerd gelezen

Hebben de juf en Ib'er concreet aangegeven wat voor gedrag ze bij je zoon zien wat hen zorgen baart?

Wat is de reden dat ze hem geschorst hebben? Want dat is een forse maatregel, zeker voor een kleuter. Is hij een gevaar voor de veiligheid van andere kinderen? Slaat of vecht hij? Het kan zijn dat hij in de klas heel erg overprikkeld wordt en dat afreageert op andere kinderen. Thuis zijn er veel minder prikkels en dan zal je dat gedrag misschien ook minder zien. 
Je zegt dat het voor jou allemaal nog heel vaag is, misschien toch verder doorvragen tot het voor jou duidelijk is wat ze bedoelen. Kunnen ze concreet gedrag benoemen van hem wat hen zorgen baart?

Heb jij eerder een topic geopend? Over drank gebruik?

Vorige week was hij zelfs geschorst, ik vind dat niet normaal dat je dat met een kleuter doet, dan wil je hem er gewoon niet bij.

Wat was de reden van deze schorsing?

Wat had hij precies gedaan waarvoor hij geschorst is? Dan moet het toch wel over ernstig fysiek geweld of brandstichting gaan, anders kan ik het niet verzinnen.

Kersje schreef op 26-05-2025 om 21:26:

Vorige week was hij zelfs geschorst, ik vind dat niet normaal dat je dat met een kleuter doet, dan wil je hem er gewoon niet bij.

Wat was de reden van deze schorsing?

Dit vooral!

Ik vind het vreemd dat je in je OP helemaal niks specifieks benoemt waarom je kind (volgens school) afwijkend gedrag vertoont. Heeft hij problemen in zijn gedrag? Of kan niet meekomen met de rest. Ik noem maar iets. School zal toch wel iets hebben aangegeven.

En schorsen? Kom op zeg. Dan moet er toch echt wel iets aan de hand zijn. En daar gaat ook wel iets van overleg/contact aan vooraf.

Zoals jij het nu doet voorkomen lijkt het alsof school (om wat voor gekke reden dan ook) van hem/julie af wil. En dat lijkt me toch wel erg onwaarschijnlijk.

Ik denk dat we hier nog heel wat context missen waardoor het lastig is om je een advies te geven/ oordeel te vellen.

Door wie zijn die observaties en onderzoeken gedaan? Door een ervaren orthopedagoog? 
Die zou er bij geroepen kunnen worden. 
Dat leerkrachten zorgen hebben en ook gedrag van je zoon als problematisch ervaren, zie dat niet als negatief. Door het zo te benoemen, maak je het negatief. Ook al is je ventje nog heel klein, het kan zijn dat hij gedrag laat zien, waarvan het goed is dat dit wordt onderzocht. 
Je wilt het beste voor je zoon, maar hoe weet je zo zeker dat een observatieplaats niet het beste is? Als je de gedachte loslaat dat wat er nu staat te gebeuren slecht is voor je zoon, dan kan je ook de stress loslaten. 

Er loopt toch al een ander topic? Wat maakt dat je nu een ander geopend hebt? Dit besprak je toch in het andere topic ook? 

Wat vervelend dat je kind geschorst was en logisch dat je je zorgen maakt. 

Je zal toch echt met school in gesprek moeten blijven.
Is het samenwerkingsverband betrokken?

karenm2

karenm2

26-05-2025 om 22:20 Topicstarter

Bloemenzee schreef op 26-05-2025 om 20:47:

Wat zei het consultatiebureau tot nu toe over zijn ontwikkeling? En zit hij op de opvang? Wat zeggen ze daar? Dan heb je in ieder geval een breder beeld. En weet je wel concreet waarom school zich zorgen maakt over zijn ontwikkeling?
Als je buiten school om graag hulp wilt bij je zoon, zou ik eens met de huisarts gaan praten.

Voor hij naar school ging zat hij op de opvang. Daar was hij ook druk en soms boos maar verder niks speciaal. Op het consultatiebureau was ook alles steeds goed met zijn ontwikkeling. Het eerste jaar was wel moeilijker omdat hij onrustig was, veel huilen niet goed drinken. Hij is nu nog klein en dun en hij eet slecht, maar de huisarts volgt dat mee op en hij volgt zijn curve dus dan is het goed. Maar nooit problemen met zijn ontwikkeling verder. De huisarts ziet ook geen problemen, maar ze weet het nog niet dat de school hem nu ergens wil plaatsen. De school heeft vooral problemen met zijn gedrag. Hij is druk en snel boos en hij luistert niet goed naar de juf soms.

Had jouw kind de juf niet gebeten?! Hierna is hij niet geschorst dus is er iets nieuws voorgevallen? Je laat wel veel informatie weg

karenm2

karenm2

26-05-2025 om 22:24 Topicstarter

tsjor schreef op 26-05-2025 om 20:52:

Kunnen ze je wel een beschrijving geven van wat volgens hen dan het probleem is? en kun je een keer een dag op school doorbrengen en dan tussendoor je kind observeren om te zien wat er gebeurt? Ik zou vooral vragen naar hele feitelijke gebeurtenissen en vragen om de mogelijkheid voor observaties.
Wat zijn jouw ervaringen met je kind thuis? Hebben ze daar wel eens over gepraat met jou?
Ik vind het nogal wat wat ze uit de kast hebben gehaald voor een 4-jarige. Anderzijds, het kan zijn dat je thuis gewend bent aan het gedrag van je kind en daar als vanzelf mee om kunt gaan, terwijl het gedrag binnen een groep van gelijke leeftijd wel opvalt als bijzonder.
Aan de andere kant, als hij naar een 'observatieplaats' gaat krijg je misschien een beter inzicht in wat eventueel het probleem zou kunnen zijn met zijn gedrag, of dat het probleem bij de leerkrachten ligt.
Je schrijft dat je je best doet en een goede moeder bent. Waarom denk je dat het nodig is om dat te zeggen? Het gaat nu niet om jou, maar om je kind. Het kan zijn dat je kind problematisch gedrag vertoont in de klas, het kan zijn dat de school excessief fanatiek reageert op relatief normale situaties, dat er een fanatieke interne begeleider is of een onervaren leerkracht.

Ik weet dat het om mijn kind gaat en niet om mij. Maar ja ik ben natuurlijk wel verantwoordelijk voor hem. Ik ben ook alleenstaande moeder dus ik moet het alleen doen. Ik vind ook dat de school overdreven reageert voor een 4 jarige. De juf heeft problemen met hem en met zijn gedrag. Daar moet ze hulp bij krijgen hoe ze daarmee moet omgaan. Niet hem wegsturen.

De school heeft vooral problemen met hem omdat hij druk doet en niet goed luistert. Hij wil niet in de kring en ook niet zijn werkjes af maken. Alleen als de juf naast hem zit of bij de ib`er. Maar soms wordt hij boos en dan weten ze niet meer wat ze met hem moeten. 

karenm2

karenm2

26-05-2025 om 22:25 Topicstarter

felija schreef op 26-05-2025 om 21:09:

Hebben de juf en Ib'er concreet aangegeven wat voor gedrag ze bij je zoon zien wat hen zorgen baart?

Ja druk gedrag en niet luisteren. Woedebuien ook als hij boos is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.