Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Lia

Lia

11-11-2017 om 23:45

Waar printen en kopieren jullie?


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-11-2017 om 17:41

Het ging over 80 printjes op jaarbasis Hangkous

Dan doe je dus 4 jaar met een pak papier.
Nou echt iemand die zo weinig print mag best bij mij komen printen. En als het de hele straat wordt, dan vraag ik gewoon 10 cent per printje. Dan is Kaori nog met 8 euro klaar.
Het gaat hier niet om mensen die uit valse zuinigheid geen printer of auto hebben. Het gaat over mensen die op jaarbasis zo weinig printen of rijden dat dat ding 99% van de tijd staat te verstoffen. En dat is zonde.

Prima hoor als je zelf vindt dat je niet bij die categorie hoort. Mijn zegen heb je niet nodig.

Kaori

Kaori

16-11-2017 om 17:45

Hangkous

Eens, delen betekend ook alles delen. De lusten en de lasten.

Het kan beiden in natura, kan ook met een finaciele afhandeling.

Jo

Jo

16-11-2017 om 18:42

Milieu

"Geen rijbewijs en geen auto hebben is heel belastend voor je omgeving. Mensen die extra ritten moeten maken om jou ergens te brengen"

Pardon... het is ruim 2 jaar geleden dat ik ooit iemand (mijn zoon) verzocht heb om met mij naar een bouwmarkt te rijden omdat de aan te schaffen spullen te veel waren om op de fiets te vervoeren. Ja, als ik minimaal 3x heen en weer zou zijn gegaan. Maar ja, de korting was tot 10 uur in de ochtend en dat zag ik nou niet zitten.

Ik doe alles op de fiets en in uitzonderingsgevallen het OV.
Mijn printer in ruim 6 jaar oud en heeft heel wat werk verzet. Meer dan 5 cartridges zijn er niet gebruikt in al die jaren. Afgelopen maand zijn alle foto albums in gescand.

Ik word een beetje moe van types als Kaori die omdat zij nu eenmaal weinig print/scant met milieu argumenten aankomt alsof iedereen maar te pas en te onpas apparatuur aanschaft.

Alles wat je in huis hebt is belastend voor het milieu, of het nu je glas melk is, je schoenen aan je voeten of die warme jas.... Ja zelfs die milieu besparende fiets...

Kaori

Kaori

16-11-2017 om 19:56

nou lekker dan Jo

Ik geef aan dat ik het meeneem in mijn overwegingen en dat ik daarom NU geen printer heb. Maar ik heb ook al aangegeven dat bij gewijzigde omstandigheden misschien weel weer een printer aanschaf.

Ik heb bijvoorbeeld wel een auto. Eerst gekeken of ik zonder kon. Dat lukte niet, toen het kosten aspect er bij genomen of ik uit zou kunnen met een deel auto. Dat werd te begrotelijk. Dan dus maar gekozen voor een kleine zuinige auto die ik zo min mogelijk gebruik. Liefst loop ik, ik houd niet zo van fietsen maar dat doe ik toch wel want de auto is een slechter alternatief in veel gevallen. Waar het kan gebruik ik nog steeds het ov.

Alles is idd belastend voor het milieu, maar omdat dat zo is hoef ik die overweging toch niet bij alles gelijk overboord te gooien? Ik kan het toch als onderdeel van de beslisboom bewust meenemen?

Dus ja in veel gevallen besluit IK om dingen niet aan te schaffen of minder dan ik in eerste instantie zou doen. Ik neem mijn eigen zakjes en bakjes mee zo bespaar ik zoveel mogelijk op afval bij dat wat ik dan wel koop.

Vele druppels maken ook een plas.

En je af en toe eens afvragen 'waarom doe ik dat zo?' kan ook geen kwaad. Maar blijkbaar wordt het op het werk gewoon gevonden dat je beslissingen worden 'gechallenged', uitgedaagd om te motiveren, maar in het prive leven niet.

Kaori

Kaori

16-11-2017 om 20:00

Balans: geven en nemen

Het gaat om de balans bij delen. Je neemt wat en je geeft wat.

Te pas en te onpas verwachten dat je mee kan rijden zonder daar wat tegen over te stellen dat wekt wrevel.

Maar mijn ook rijbewijsloze schoonzusje neem ik met liefde overal mee naar toe en zal ik ook rijden als ze het vraagt want zij past belangeloos regelmatig op mijn dochter als ik dat nodig heb.
Dat voelt goed want het gaat 2 kanten op ook als de handeling die we voor elkaar verrichten volkomen anders.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-11-2017 om 20:34

Milieufarizeers

Ik denk dat het er met name om gaat om elkaar lekker de les te kunnen lezen. Vroeger deden we dat met religies, lekker schande spreken als iemand op zondag in de tuin werkte, maar ja, dat is uit de tijd.

Nu hebben we het milieu ontdekt om elkaar de maat te nemen. Nou, ik doe lekker niet mee. Mijn verwarming staat op 22, mijn pc's staan de hele dag aan en we hebben twee auto's die we te pas en te onpas gebruiken. We zijn ook nog eens allemaal dol op kiloknallers!

Oh ja, eentje is electrisch. Dus als ik eens zin heb kan ik lekker toch meedoen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-11-2017 om 22:56

Wat een flauwekul Ad

Niemand wordt de les gelezen. Als jij blij wordt van al die verspilling, gewoon lekker doen.
Kaori maakt haar eigen afweging en ook dat moet ze gewoon lekker zelf weten.
Het slaat nergens op om haar dan meteen een Farizeeër (!) te noemen. Is glas naar de glasbak brengen tegenwoordig ook al verboden?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 09:55

Hangkous

Als ik een printer heb en anderen printen bij mij, worden nooit alle kosten eerlijk verdeeld. ===

Als iemand bij mij komt printen, kunnen mij die kosten werkelijk niets schelen. Het komt ten eerste zelden voor maar dan nog. Tenzij het natuurlijk complete boekwerken zijn, dan wordt het een ander verhaal. Dan zou ik zeggen 'neem even een pak papier mee en een kleine vergoeding voor de inkt'.

Voor je lamp in het steegje is een oplossing: eentje met een bewegingssensor. Ook als jullie binnen zijn en de lamp onnuttig hangt te zijn, gaat het licht pas aan als er daadwerkelijk iemand beweegt. Jij je besparing en geen kans op zendtijd voor de buren bij de Rijdende Rechter.

goh Ad

Wat een stoere praat joh. Geniet lekker van je kiloknallers en zet de verwarming nog wat hoger.
Word wel een beetje op tijd wakker. Milieu is al lang niet meer een exclusief links thema. Kijk maar naar de electrische auto's. Voor je het weet eet jij ook biologisch vlees of heb je zonnepanelen op je dak.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-11-2017 om 10:16

Ginny

Ik zie jullie kibbelen en elkaar de maat nemen en ik trek mijn conclusies

Ad Hombre

Ad Hombre

17-11-2017 om 10:20

Alkes

Als het beter is c.q. goedkoper c.q. technisch interessanter c.q. lekkerder ben ik helemaal voor. Of het al dan niet in het voordeel van het milieu is (wat vaak ook nog lastig te bepalen is) interesseert mij weinig. Als producten claimen groener of duurzamer te zijn voel ik me eigenlijk bij voorbaat al opgelicht.

Ik had ooit een Mercedes van een bouwjaar waarbij de bekabeling van de motor was vervangen door een 'duurzamer' soort plastic. Dat spul rotte spontaan weg na een jaar of tien met allerlei ellende tot gevolg. Dat is niet mijn definitie van duurzaam.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-11-2017 om 10:20

Betalen

Ik bied altijd aan te betalen als ik bij een ander print, en er is nog nooit iemand geweest die dat aan heeft genomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 10:26

Kaori

Na jouw reactie naar mij toe, zag ik je andere opmerking. Het produceren van een apparaat kost veel energie en als je het niet per se nodig hebt, kan het een afweging zijn om die energie niet voor jou te laten 'verspillen'. Maar ik heb met dit onderwerp altijd het gevoel dat het 'niet doen' zo'n spettertje op de gloeiende wereldbol is, dat het eigenlijk geen zoden aan de dijk zet. Het grote geheel, de producenten, de aandeelhouders, zou zich achter de oren moeten krabben of de insteek de juiste is. Apparaten worden gemaakt om stuk te gaan. Dat is belachelijk natuurlijk. Maar ja, alles voor de winst. Die zijn voor de grote namen enorm. Daar zitten positieve kanten aan: de winst wordt ook gebruikt om het milieu tegemoet te komen door milieubesparende verbeteringen te ontwikkelen, maar nog steeds blijft het zo dat ze liever hebben dat je 2 jaar met een telefoon (bijvoorbeeld) doet dan 4 jaar, met hartelijk dank van de aandeelhouders.

Wat het rijbewijs betreft, heb ik het altijd wel jammer gevonden dat mijn man geen rijbewijs had, het is hoe je het ook wendt of keert, ontzettend prettig om je eigen vervoer te hebben. Maar hij durfde het niet. Hij heeft een paar rijlessen gehad en is na de derde gestopt. Hij was bang dat hij het zo leuk zou gaan vinden, de snelheid e.d. dat hij er teveel risico's in zou gaan nemen. Soms mag je je verwonderen over gedachten van je ega, dus dat heb ik hier ook over gedaan, maar het is zijn goed recht om die keus te maken. Die keus had hij al gemaakt voor wij elkaar leerden kennen, dus ik weet niet beter. Het openbaar vervoer is in Nederland, op de vierkante wielen, de standaardproblemen zodra er één vlokje sneeuw op de rails ligt e.d. na, heel goed geregeld, je komt overal. Het kost alleen een beetje meer moeite.

Bij mijn voorlaatste werkgever zaten ze vanaf het begin dat ik daar was volop in het uitrollen van LEAN. Ik weet dus wat het is. Zo is bijvoorbeeld afgeschaft dat iedereen álles zelf uitprintte, of uit de kast pakte wat al gedrukt was. Deels nog wel, waardoor niet alles teruggebracht kon worden naar één printer, maar heel veel kon gedelegeerd worden naar de postkamer. Daardoor hoefden de werknemers minder lang van hun werkplek. Besparing op materiaal was niet direct de opbrengst, want dat materiaal werd evengoed gebruikt. Maar de tijd van de werknemers werd wel efficiënter gebruikt. Tijd is geld en dat is iets wat een werkgever heel graag wil beperken. Ik heb de indruk dat het milieu-aspect niet standaard het belangrijkste is om LEAN toe te passen. Het is een prettige bijzaak als het lukt daar meer verantwoord mee om te gaan. Zo zie ik dat tenminste.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 10:28

Die zijn voor de grote namen enorm.

Een niet complete opmerking.

Die winst is voor de grote namen enorm.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 10:41

Ja zelfs de VVD is om )

Ik heb ooit gehoord, dat Rutte eigenlijk een milieu-activistje is binnen eigen gelederen, maar daar bij de VVD niet echt gehoor voor kreeg. Dus wie weet is de switch naar een milieubewuster beleid voor hem een grote opluchting en vooruitgang. Aan de andere kant... ze móeten wel. Het zou getuigen van een totaal wereldvreemde houding als ze dit onderwerp zouden negeren. Groningen is misschien nog een laatste stuiptrekking van 'ze' geweest, maar het inzicht dat het vermeerderen van inkomsten niet voor alles gaat, lijkt onder dwang van de Hoge Raad nu toch te komen.

Zonnepanelen kunnen bovendien hetzelfde uitstralen als een dure auto, dus ach... als je zo het nuttige met het aangename kunt combineren... dan maar liever status via het aantal zonnepanelen op je dak of je eigen terrein, dan via een dure (nog op benzine-rijdende) auto. Veel hipper! )

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 10:52

Als producten claimen groener of duurzamer te zijn voel ik me eigenlijk bij voorbaat al opgelicht.===

Dus jij hebt een flinke voorraad ouderwetse 'peertjes' in de kast liggen, voor in je lampen? Geen ledlampen voor jou?

In grote lijnen ben ik wel een beetje zoals jij. Ik ga niet de hele winter in de kou zitten omdat een graad minder beter voor het milieu zou zijn. Ik stel het moment dat de verwarming aangaat wel zo ver mogelijk richting november uit. Ook ben ik inmiddels overtuigd van de noodzaak om vleesconsumptie te minderen. Ik krijg mijn man niet op een vegetarisch 'dieet', maar minderen lukt wel. Dat is als ik 'zij die het kunnen weten' mag geloven al enorme winst. Overstappen op vegetarische producten scheelt wel vergeleken met de belasting op het milieu door veeteelt, maar ik heb er wel mijn vraagtekens bij. Voor gewassen heb je ook véél water nodig en bemesting en fabrieken enzovoorts. En soja groeit ook niet in een fabriek, daar worden bomen voor afgebrand in de juist zo noodzakelijke natuur, zoals voor wel meer wat verstandiger zou zijn dan vlees of echte boter. Dus als iemand geen 'beest' wil eten, doe het dan goed. Denk ook na over wat er nodig is voor de alternatieven.

Hangkous

Hangkous

17-11-2017 om 11:11

Kaaskpje "probleem" heeft zich zelf opgelost

Nadat ik voor printen en lamp steeds niet thuis gaf voor de "eisende" buur heeft ze eerst ruzie gemaakt en is na 2 jaar ofzo gescheiden en woont niet meer hier. Het waz even ter illustratie van het eenrichtingsverkeer wat ik hier ervaarde.
Elders ging het erover dat printen voor een ander geen probleem is als je er iets anders voor terug krijgt en dat was bij ons niet het geval zeg maar. De balans was volledig zoek.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 11:15

Hangkous

Nou ieder nadeel heeft dus zijn voordeel . Maar een lamp met bewegingssensor blijft wel nuttig voor jullie, dan verbruikt de lamp niet onnodig energie als jullie daar niet zijn.

saar

saar

17-11-2017 om 11:18

Kaaskopje

Soja wordt vooral (in enorme hoeveelheden) gebruikt in veevoer.
Duss...

Verder, sorry, maar verspilling komt voor een groot deel uit dat idee van ieder voor zich. Dat idee staat mij overigens prima aan, ben erg op mezelf gericht.
Maar moeilijk doen over printjes van een ander, ik kan me er niets bij voorstellen. Zelfs al zou ik het gevoel krijgen opgelicht te worden, nou en? Je gaat toch niet dood aan wat printjes.
En als ik met mijn lampje bij kan dragen aan veilig gevoel van een buur, graag. Of die buur nu leuk is of niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 12:19

Kaaskopje

Dat soja veelvuldig gebruikt wordt voor veevoer daar heb je hélemaal gelijk in.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 12:19

Kaaskopje = Saar

...

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 12:25

Saar

Oh ja wat printen betreft. Ik ben het met je eens. Maar stel dat iemand echt altijd alles bij mij komt printen, dus echt veel papier en inkt, dan zou ik toch het gevoel krijgen dat de lasten op mij afgeschoven zouden worden. Er zijn dus wel grenzen. Maar eens een keer een kopietje... handig dat wij er wél een hebben.

saar

saar

17-11-2017 om 12:45

Ach dat printen

Dat iemand echt buitensporig veel print bij iemand anders lijkt me een extreme situatie, dat komt niet veel voor.
Dat vergt dan weer een andere aanpak. Vergelijkbaar met een situatie waarbij iemand constant je ijskast komt plunderen. Komt niet veel voor, lijkt me. Meestal ontstaat al snel het gevoel gebruikt te worden. Zie de lamp die wat langer aan zou kunnen.

Ad Hombre

Dat fabrikanten de term duurzaam misbruiken is inderdaad een feit. Verder is er natuurlijk niks mis met echt duurzame producten. Of schaf jij graag ieder jaar iets nieuws aan.
Er is een enorme berg plastic op de wereld waar we eigenlijk geen raad mee weten. Waarom zou je daar geen rekening mee willen houden? Het is toch niet dat ervan je gevraagd wordt dat je nu alleen maar droog brood moeten en water uit de kraan drinken?
Ik begrijp oprecht niet wat er tegen is om te letten op duurzaamheid. Zelfs in de financiele wereld (beleggers en zo) is duurzaamheid een issue geworden. Niet vanwege de door jou vermalijde goeddoenerij maar omdat zij denken dat bedrijven die geen oog hebben voor ontwikkelingen op gebied van duurzaamheid niet de winnaars van de toekomst zijn (en dus geen goede rendementen opleveren)

Target

Target

17-11-2017 om 14:24

Vraag me af

Of de uitgesproken "ik denk aan het milieu". Ook echt iemands voetafdruk weergeven, of dat het leuk klinkt maar men ondertussen grote reizen maakt, een sluipende auto heeft of allebei enz. Het is soms makkelijker miezemuizen en vingerwijzen naar een printer of kiloknaller, maar als je dan vliegt naar het vakantie blijft het voetafdruk waarschijnlijk groter dan die van degene die je zogenaamd niet terecht wijst. En daarom past het woord Farizeeërs hier dan misschien toch wel in sommige gevallen.

Als je oprecht aan het milieu denkt, dan neem je geen printer maar dan had het draadje niet geplaatst hoeven worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 15:00

Target

Als je oprecht bewust aan het milieu denkt en daarom geen printer zou mogen kopen, valt er wel heel veel af waarmee je dat zou moeten aantonen. Het huishouden draait op apparaten die ooit in het milieu terechtkomen. Je zit op meubels die daar ooit eindigen, denk je het goed te doen met kunststof kozijnen, onderhoudsvriendelijk, nooit meer verf hoeven kopen, dan krijg je verwijten van mensen met aluminium kozijnen. Maar weet je wel hoe slecht de aluminiumindustrie voor het milieu is? Of de arbeiders? Open gaten in het huis dan maar?

Kortom, bewust zijn van wat je doet is prima, bijdragen aan de bewustwording van wat niet goed is voor het milieu of de mens tot op zekere hoogte absoluut ook, maar ik vind niets zo vervelend als dat ik het gevoel heb dat iemand heeft besloten dat ik een soort achtergebleven gebied ben, wat roept om een missionaris. Mijn zus heeft die neiging op het gebied van vlees plotseling ontwikkeld. Ik voelde me steeds meer in de verdediging gedrukt, dus daar heb ik toch maar eens wat van gezegd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2017 om 18:03

Vele kleine druppels

@Kaaskopje: al die kleine beetjes besparing bij elkaar kunnen een groot verschil maken. Ik gun jou je printer hoor, maar als iedereen blijft denken dat het geen verschil maakt verandert er nooit iets. En de 'huishoudens' zijn nog steeds grootverbruikers. Dat zijn er namelijk heel erg veel. Dus vele kleine druppeltjes maken samen toch het verschil.

@Ad: iets met waard en gasten enzo....

@Target: wat kan ik zeggen? Begin je eigen draadje over vliegreizen? Succes met je printer en kiloknaller? Of lees de oorspronkelijke vraag nog eens? Ik hoef het geloof ik niet echt voor Kaori op te nemen, want dat kan ze prima zelf, maar ik geloof dat je er in dit geval een heel klein beetje naast zit.

Target

Target

17-11-2017 om 23:24

Ach Ginny

Ik vraag me gewoon af of iedereen eerlijk is of niet, in een eigen straatje praat of niet. Je hoeft niemand te verdedigen tenzij je de hele groep verdedigt; ik heb niemand aangesproken, was het alleen met Ad eens. Wie de schoen past trekke hem aan.

De oorspronkelijke vraag reagéérde ik op: als het je echt om het milieu gaat dan koop je de printer niet en was de vraag niet nodig. Ik twijfel dus of het milieu of andere zaken TS doen twijfelen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-11-2017 om 00:53

Nou ja Target

Wat is er mis met en en?
Soms kan een combinatie van factoren de doorslag geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2017 om 02:07

Ginny

Ik neem direct aan dat je het mij gunt. Gelukkig is het een erfenisje, het apparaat was al aangeschaft. Wat ik wel een beetje een 'gevaar' vind, is dat men elkaar de groene maat gaan nemen, voor dat men weet wat de situatie is. De veroordeling voor de printer heb je dan al binnen, maar dat het totaal aantal apparaten misschien wel minder is dan van degene die die groene maat nam, is zomaar mogelijk. Stel dat iemand met een auto tegen mij zegt dat ik makkelijk bij de bieb kan printen, of het gewoon op het werk moet doen om zo het milieu te sparen, is niet de juiste persoon om het over die printer te hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.