Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Allimentatie of kindrekening


Er is een mediator en een financieel adviseur. Laat in het laatste gesprek de vraag zijn: wat moeten we regelen en kunnen jullie daarbij helpen?
Je kunt zelf al een lijstje maken:
huis; inboedel en geld verdelen; alimentatie; verdeling zorg kinderen, wie doet wanneer wat, welke dagen. Weten zij iets van trema-normen? Weten zij of een ex inzage moet krijgen in de uitgaven van de andere partner? en of dat wederzijds zo is? Hebben ze ergens wel verstand van?
Een goede mediator begint overigens met de  vraag naar de scheiding: wie heeft het aangezegd, begrijpt de ander dat er een scheiding komt. Dat is eigenlijk het eerste: eerst die 'rommel' opruimen. en dan zakelijk dingen gaan regelen. Voor het regelen van die zakelijke dingen hoef je dan geen persoonlijke punten meer naar voren te halen.
Ja, je moet er samen uitkomen, maar zij moeten weten welke punten jullie moeten behandelen en welke afspraken wel en niet mogelijk zijn.

Tsjor

Spam gemeld

Bibarenne

Bibarenne

17-05-2023 om 20:30 Topicstarter

Ik zie dat mijn laatste bericht opeens verdwenen is. Daar stond volgens mij niets geks in.
Ik ben het helemaal met je eens, Tsjor. Het was logisch geweest als de aanleiding besproken was, maar we zijn voor de persoonlijke gesprekken bij een psychologe geweest samen en daarna bij de mediator direct in de regelstand geschoten denk ik.
Ik heb ook echt geen idee wat een normale gang van zaken is.

Mijn ex heeft inmiddels wel toegezegd zich te zullen neerleggen bij wat we volgende week bij de mediator en adviseur te horen krijgen. Als zij hem vertellen dat hij mij niet kan dwingen inzage in mijn financiën rondom onze zoon te geven, dan zal hij dat accepteren zegt hij. Maar toch blijft hij het zelf een redelijk verzoek vinden.

Intussen blijft er steeds meer 'stront' boven komen drijven en de schulden die hij heeft gemaakt zijn nog vele malen hoger dan hij mij eerder al met tegenzin toegaf. Er speelt zoveel shit nu.

Enige positieve is dat hij deze week naar een huis gaat kijken waardoor we in ieder geval op korte termijn ook uit elkaar kunnen gaan wonen. Wil hij dat echt doorzetten, dan zal hij er ook baat bij hebben om te stoppen met dwarsliggen, want hij staat voor dubbele lasten zolang het convenant niet is ingediend.

Laten we hopen dat het kwartje nu valt...

'Intussen blijft er steeds meer 'stront' boven komen drijven en de schulden die hij heeft gemaakt zijn nog vele malen hoger dan hij mij eerder al met tegenzin toegaf. Er speelt zoveel shit nu.'

Voor die schulden ben jij ook voor 50% verantwoordelijk. Mijn advies: laat alle rommel nu maar naar boven komen, maak de verdeling eerlijk, zowel van de goede als van de slechte kanten, neem je portie op je en werk het af. Met een eigen zaak moet je natuurlijk wel goed kijken of en in hoeverre jij medeverantwoordelijk bent. Als je dat goed geregeld hebt natuurlijk niet.

Tsjor

tsjor schreef op 18-05-2023 om 10:05:

'Intussen blijft er steeds meer 'stront' boven komen drijven en de schulden die hij heeft gemaakt zijn nog vele malen hoger dan hij mij eerder al met tegenzin toegaf. Er speelt zoveel shit nu.'

Voor die schulden ben jij ook voor 50% verantwoordelijk. Mijn advies: laat alle rommel nu maar naar boven komen, maak de verdeling eerlijk, zowel van de goede als van de slechte kanten, neem je portie op je en werk het af. Met een eigen zaak moet je natuurlijk wel goed kijken of en in hoeverre jij medeverantwoordelijk bent. Als je dat goed geregeld hebt natuurlijk niet.

Tsjor

Nou inderdaad. Ik blijf het zeggen: laat een check doen door een eigen advocaat!

Hoe loopt het nu, TO? Zijn er afspraken gemaakt?

Bibarenne

Bibarenne

19-05-2023 om 21:24 Topicstarter

WendelmoedM schreef op 18-05-2023 om 13:59:

Hoe loopt het nu, TO? Zijn er afspraken gemaakt?

Moeizaam onderling. Gesprekken zijn nauwelijks mogelijk. Tegen beter weten in doe ik zo nu en dan nog een poging, maar het is als praten tegen een muur.

 Halverwege volgende week weer naar de mediator en dan valt de beslissing over doorzetten traject of ieder een eigen advocaat.

Die mediation klinkt niet echt als soepel proces.
Voel je je goed begeleid? Dat er naar jouw belangen wordt gekeken?

Wil je er zelf nog mee doorgaan? Heb je er vertrouwen in dat het lukt en dat je een faire deal sluit?

Ik heb je beginpost weer eens teruggelezen. Daarin meld je al dat hij niet eerlijk is over de financiën en dat jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Inclusief het bedrijf? Dat wordt een hele harde dobber voor je als er inderdaad veel schulden zijn. Mijn advies is toch: alles boven tafel en verdelen.
In je beginpost schrijf je ook dat jullie het over veel praktische zaken al eens zijn, behalve dan die kindrekening, waarop hij dan 800 euro zou moeten storten. Op dat punt is iedereen het wel met je eens: jij hoeft geen inzage te geven in jouw uitgaven na de scheiding. Dus daar kun je gewoon aan vasthouden.
Jullie zijn nu twee maanden (pas) onderweg.
Op basis waarvan zou je het mediationtraject nu willen stoppen?
Je zoekt kontakt met hem om te praten en je loopt tegen een muur aan. Wat gebeurt er dan? Ik kan me voorstellen dat je nog bezig bent met het verwerken van de plotselinge omslag in zijn gedrag en vooral ook in jullie toekomst. Wil je daarover nog praten? Of zijn er andere onderwerpen? Kan dat niet beter bij de mediator?
Wat zijn de kwaliteiten van de mediator? Advocaat? Bekend met familierecht? Bekend met eigen bedrijven? Vraag daar eens naar. Idem geldt voor een eigen advocaat als je die gaat zoeken.
Het is een grote gifbeker waar je voor staat, maar als je daar vanaf wil is het toch de snelste weg om hem zo snel mogelijk leeg te drinken.  

Tsjor

Bibarenne

Bibarenne

22-05-2023 om 11:07 Topicstarter

Ik heb vandaag via mail al een stukje informatie gekregen. De schulden op de zaak zijn op 1 na geen privé schulden en daar sta ik dus gelukkig grotendeels buiten.

De mediation verloopt moeizaam omdat mijn ex erg laks is in het aanleveren van de gevraagde gegevens en daardoor de boel behoorlijk vertraagd.

Morgen gaan we het hebben over die kindrekening. Als hij daaraan blijft vasthouden dan heeft mediation geen zin. Hij laat zich gewoon door niemand adviseren en houdt heel star vast aan zijn eigen denkbeelden. Ik hoop dat ze hem morgen aan zijn verstand kunnen peuteren dat hij dit bij de rechter zou verliezen en dat hij op dit punt niks te eisen heeft.

Het totale bedrag zou €800 zijn, incl de kinderbijslag en mijn deel van de draagkracht bijdrage. Uiteindelijk gaat het na aftrek van de kosten voor het verblijf van zoon op zijn dagen om netto een kleine €200 uit zijn eigen zak. Waar hebben we het iver denk ik dan.
Ik zou nog liever niks van hem krijgen als ik dan van alle gezeik af was, maar ik weet dat het zo niet werkt.

je schreef eerder dat jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen. Is het bedrijf juridisch goed buiten die gemeenschap gehouden? 
 Anders zijn het wel bedrijfsschulden maar zit je er door de huwelijks gemeenschap nog wel mee. 

Bibarenne, even star vasthouden, en inderdaad kunnen zij hopelijk uitleggen dat de wetgeving zo niet werkt. En kunnen zij aangeven: wat als wij het hierover niet eens worden, hoe moet het dan verder?
Met twee advocaten zal hij niet sneller met papieren komen, maar heeft hij iemand erbij die voor zijn belang opkomt. Dus ik weet niet of je dan beter af bent.
Fijn dat de schulden meevallen.
Succes met het gesprek morgen.

Tsjor

Bibarenne

Bibarenne

23-05-2023 om 04:44 Topicstarter

Ysenda schreef op 22-05-2023 om 12:20:

je schreef eerder dat jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen. Is het bedrijf juridisch goed buiten die gemeenschap gehouden?
Anders zijn het wel bedrijfsschulden maar zit je er door de huwelijks gemeenschap nog wel mee.

Ja, gelukkig is er maar 1 bedrag dat niet buiten de gemeenschap valt en dat is het kleinste bedrag. En dan nog zou dat mij alleen raken als hij failliet zou gaan. Op het totaal bedrag van ruim €500.000 is dat slechts een druppel, dus in die zin ben ik redelijk gerustgesteld.

Nu nog overeenstemming over het niet gebruiken van die kindrekening en dan hebben we de grootste hobbel gehad...

Bibarenne schreef op 23-05-2023 om 04:44:

[..]

Ja, gelukkig is er maar 1 bedrag dat niet buiten de gemeenschap valt en dat is het kleinste bedrag. En dan nog zou dat mij alleen raken als hij failliet zou gaan. Op het totaal bedrag van ruim €500.000 is dat slechts een druppel, dus in die zin ben ik redelijk gerustgesteld.

Nu nog overeenstemming over het niet gebruiken van die kindrekening en dan hebben we de grootste hobbel gehad...

Eh, je bedoeld hopelijk een klein bedrag dat binnen de gemeenschap valt. 

Ysenda schreef op 23-05-2023 om 07:30:

[..]

Eh, je bedoeld hopelijk een klein bedrag dat binnen de gemeenschap valt.

Niet buiten is toch hetzelfde als binnen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.