Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe gaat huren en bijstand na uitkopen?

Bij deze weer een ietwat domme vraag: stel dat wij zouden scheiden. We hebben een koopwoning die in waarde is gestegen. Ik zou er dan uit gaan en een bedrag krijgen na het uitkopen, hij zou er hopelijk kunnen blijven wonen.
Maar als ik dat bedrag heb, hoe gaat het dan met evt. bijstand vragen? Ik verdien wat, en krijg mogelijk nog alimentatie als hij daar na uitkopen nog draagkracht voor heeft,  maar dat het dan nog niet aan het minimum zit, is waarschijnlijk. Ik begrijp dat je zo'n 6000 spaargeld mag hebben. Maar moet je alles daarboven dan dus aan je levensonderhoud uitgeven, mag je het ook gebruiken om je nieuwe huurhuis in te richten, heb je ook recht op huurtoeslag etc? Wie heeft deze dingen al bij de hand gehad en kan me daar over inlichten?
Ik sta al dik tien jaar ingeschreven voor ene sociale huurwoning, dus dat is wel geregeld.


Het enige dat ik ervan weet, is dat de bijstand (tegenwoordig heet dat Participatiewet, PW) je inkomsten uit arbeid en alimentatie aftrekt. Dus je kunt het ook zien als: ze vullen je eigen inkomsten aan tot bijstandsniveau.  dat ligt rond de 1100 euro per maand. Hoe veel geld je op reserve mag houden, ligt volgens mij aan de gemeente waar je PW van krijgt. Als je PW krijgt, kun je ook huurtoeslag en zorgtoeslag krijgen.

Het beste vraag je dit natuurlijk aan je eigen gemeente 😉

Ik denk dat je even langs moet gaan bij de gemeente. Zolang je nog geen eigen adres hebt kunnen ze weinig. Dus eerst een eigen huis, eventueel inrichten van wat geld. Wat je over houdt willen ze weten. De uitkering is nog geen 1000 per maand. Je mag als alleenstaande ongeveer 5-6000 spaargeld hebben. Verder zijn er een hoop rechten en plichten aan verbonden. 
Stel je zou nu met 20000 euro in de zak aanvragen en je woont nog ergens waar je inkomen samen met een ander hebt, wordt de aanvraag afgewezen. 
Je situatie moet dus eerst daadwerkelijk zo zijn dat je je jezelf niet kunt redden met vaste lasten en verplichtingen. 

Alles wat boven het vrijgestelde bedrag komt, moet je eerst ‘opeten’ en voor het tempo waarin dat mag, gelden regels. Als er een nieuw huis ingericht moet worden, zal daar vermoedelijk wel een regeling voor zijn maar in dat geval zul je al je uitgaven moeten verantwoorden.
Is het geen optie om een (al is het maar part-time) baan te zoeken? Dat is al gauw veel gunstiger dan de bijstand. Als je werkt heb je belastingvoordelen die je in de bijstand niet hebt. Groot voordeel is ook dat je autonoom bent: je hoeft geen verantwoording af te leggen en je hoeft niet heel je doopceel te lichten. De bijstand is echt geen pretje. 
Ik zou een maatschappelijk werker opzoeken en/of een juridisch loket. Ik zou eerst onafhankelijk advies inwinnen voordat ik contact opnam met de gemeente. 

Er is zo onwijs veel werk. Is er een reden dat je niet kunt werken?

Tuurlijk moet je niet met 20k in je zak bijstand aanvragen. Heb je geen familielid die dit op haar bankrekening kan zetten. Pin alvast geld extra zodat je een buffer hebt (contant). Pin gewoon elke keer 20 euro extra als je boodschappen doet. Valt het niet op

Anonima123 schreef op 19-11-2022 om 11:44:

Er is zo onwijs veel werk. Is er een reden dat je niet kunt werken?

Sorry maar dat vraagt ze toch niet? Laat mensen in hun waarde.

Ruud1971! schreef op 19-11-2022 om 11:49:

Tuurlijk moet je niet met 20k in je zak bijstand aanvragen. Heb je geen familielid die dit op haar bankrekening kan zetten. Pin alvast geld extra zodat je een buffer hebt (contant). Pin gewoon elke keer 20 euro extra als je boodschappen doet. Valt het niet op

Dit is fraude

Ruud ze vraagt ook niet om tips: hoe kan ik frauderen?

Bijtje82

Bijtje82

19-11-2022 om 13:33

Ach we worden al genoeg uitgeknepen. Soms mag je best een beetje flexibel zijn met de regels. 

We betalen de bijstand met zijn allen. Dus ik voel me wel genaaid als mensen die wel voor zichzelf kunnen zorgen onterecht een beroep doen op de bijstand. 

Er is inderdaad ontzettend veel werk. Kijk een of er wat voor je bij zit. De bijstand is echt geen pretje en in je eentje thuis zitten na een scheiding ook niet. Je kunt dan je spaargeld ook gewoon houden. Als je zelf wat verdient en je krijgt daarbij alimentatie dan zit je er veel beter bij dan in de bijstand. 

En met inkomsten uit arbeid krijg je evengoed huur-en zorgtoeslag. Je werkt al, misschien kan je meer uren krijgen om niet in de bijstand te komen? 
Je blijft financiëel partners tot de scheiding rond is en geld dat je gaat ontvangen door verkoop woning kan je niet even bij iemand anders onderbrengen. 
Als bijstand aanvragen voor nu je enige oplossing is dan horen de nadelen daarvan er ook bij. 
Sterkte hoor, een scheiding is nooit leuk. 

Mija heeft gelijk. Informeer bij de gemeente naar de specifieke regels. Eerst interen op je vermogen - het inrichten van het nieuwe huis hoort daarbij, maar kijk even naar het beleid van je gemeente - daarna pas komt de bijstand aan bod

En voor het vermogen dat je mag hebben voor  de huurtoeslag telt alleen het vermogen op 1 januari. (NB: je moet hierbij wel het vermogen van eventuele minderjarige kinderen bij op tellen). Daar kun je dus wel rekening mee houden, door eventueel noodzakelijke uitgaven naar voren te trekken.

Puinhoop

Puinhoop

19-11-2022 om 20:33 Topicstarter

Ehm, pardon, ik schreef toch ook dat ik wel wat verdien? Ik ben nog aan het uitbreiden van betaald werk, maar ik heb al een aantal poetsadressen die ik gewoon bij 'overig' kan opgeven aan de belastingdienst. Maar fulltime gaat niet lukken. Het is fusiek werk en 8 uur per dag is niet haalbaar voor me. Maar ik verwacht dat ik zo'n 6-700 per maand kan verdienen. Dan alimentatie erbij, en de rest mogelijk met bijstand. Ik hoor van anderen dat ze het al mooi vinden als je zelf wat verdient en dan voor de rest niet zo moeilijk doen. 
Ik wil helemaal niet frauderen, ben je gek, en ik vind het logisch dat ik mijn uitkoopgeld eerst 'opeet', maar ik vroeg me af of iemand daar al ervaring mee heeft. Ik ga wel eens even bij de gemeente informeren.

Puinhoop schreef op 19-11-2022 om 20:33:

Ehm, pardon, ik schreef toch ook dat ik wel wat verdien? Ik ben nog aan het uitbreiden van betaald werk, maar ik heb al een aantal poetsadressen die ik gewoon bij 'overig' kan opgeven aan de belastingdienst. Maar fulltime gaat niet lukken. Het is fusiek werk en 8 uur per dag is niet haalbaar voor me. Maar ik verwacht dat ik zo'n 6-700 per maand kan verdienen. Dan alimentatie erbij, en de rest mogelijk met bijstand. Ik hoor van anderen dat ze het al mooi vinden als je zelf wat verdient en dan voor de rest niet zo moeilijk doen.
Ik wil helemaal niet frauderen, ben je gek, en ik vind het logisch dat ik mijn uitkoopgeld eerst 'opeet', maar ik vroeg me af of iemand daar al ervaring mee heeft. Ik ga wel eens even bij de gemeente informeren.

Maar is het geen optie voor je om ander werk te doen, dat minder zwaar is? In een winkel of zo? Dan kun je meer uren maken en krijg je ook pensioen en ww als je je baan mocht verliezen. De arbeidsmarkt is zo goed dat je nu heel makkelijk aan de bak komt. Alleen wat poetsadressen lijkt me een wankele basis als je alleen gaat wonen. Fulltime is dan niet nodig als je alimentatie krijgt. Ik zou er alles aan doen om niet in de bijstand te komen en mijn spaargeld te behouden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.