Echtscheiding en erna

elledoris
31-05-2025 om 18:55
Kind geeft feest bij ex
Binnenkort geeft een van mijn kinderen een feest bij ex. Ik snap dat wel, groot huis, grote tuin, zwembad, pizza oven. Als ik mijn ex op een verjaardag ofzo tegenkom, zeggen we beleefd "halo" en "wat een lekker weer", maar verder gaat ons contact niet.
We zijn 30 jaar bij elkaar geweest. Ik heb de scheiding ingezet omdat hij al jaren geen intimiteit wilde, geen knuffel, geen goed gesprek. Hij had meteen een ander waar hij mee getrouwd is. Fijn voor hem natuurlijk. Voor mij heeft het minder uitgepakt, ik ben chronisch ziek waardoor ik veel alleen thuis zit.
Gezien hoe we na 30 jaar uit elkaar zijn gegaan, met elkaar omgingen en nu omgaan, zit ik er niet op te wachten om als gast in zíjn leven en "territorium" te komen. Ik vind het onredelijk van kind om dat van mij te verwachten. Het is sowieso de vraag of ik er qua gezondheid bij kan zijn. Maar als dat zo is, heb ik er geen zin in. Hoe kom ik hier elegant onderuit...

kenfan
02-06-2025 om 14:16
MRI schreef op 02-06-2025 om 11:52:
[..]
Maar dat vergelijken doe je nu wel, toch?
Nou nee, dat doet degene die de tragedie van Suzan en Freek er bij de haren bij sleept.

Kersje
02-06-2025 om 14:43
kenfan schreef op 02-06-2025 om 14:16:
[..]
Nou nee, dat doet degene die de tragedie van Suzan en Freek er bij de haren bij sleept.
Nee hoor, Tsjor gaf enkel, met wat voorbeelden, aan dat het leven niet maakbaar is. De vergelijking zat hem toch echt in ‘dat een scheiding niet vergelijkbaar is met longkanker op je 32e’.
Nu vind ik sowieso dat als het gaat om persoonlijk leed, je nooit moet vergelijken of iets ‘erger is’ of niet. Een ieder voelt zijn/haar eigen verdriet en dat mag er gewoon zijn.
Toen ik ruim 5 jaar geleden mijn meest afschuwelijke diagnose kreeg, is het eerste dat ik mijn vrienden zei mij niet anders te gaan behandelen of te gaan ontzien, dat was nl mijn grote angst. Ik ben/was Kersje en toevallig ook ongeneeslijk ziek, maar niet zieke Kersje! Daardoor zijn mijn vriendschappen nóg hechter geworden, als dat überhaupt al mogelijk was, en blijven zij hun verdriet ook met mij delen gelukkig.
Gelukkig herken ik niet de eenzaamheid waarover Elledoris schrijft, terwijl de schade aan en in mijn lijf serieus voor beperkingen zorgt. Dát verwerken en (ooit?) accepteren is het meest moeilijke vind ik persoonlijk, want in mijn hoofd hou ik nog steeds van dezelfde dingen (bijv dansen) die ik nooit meer zal kunnen.
Vraag aan Elledoris: heb jij (psychologische) hulp gekregen bij jouw chronisch ziekteproces? Is dat misschien een optie voor je?

Anoniemvoornu
03-06-2025 om 08:57
kenfan schreef op 02-06-2025 om 14:16:
[..]
Dit in een topic over wel of niet gaan naar een verjaardagsfeestje van je kind.. iedereen maakt ellende mee in zijn leven. De meeste mensen geen longkanker op je 32 sorry dat is zo verschrikkelijk, die man gaat dood ! Haalt de 35 niet , ziet zijn kind niet opgroeien en ik vind dat ook echt een verschrikkelijk voorbeeld en kan het niet rijmen met hoe kom ik elegant onder een feestje uit waar ik geen zin in heb..

Anoniemvoornu
03-06-2025 om 09:38
In Nederland hebben ongeveer 10,4 miljoen mensen een of meer chronische aandoeningen, wat ongeveer 59% van de bevolking is , ziek zijn staat niet gelijk aan eenzaam.
Elledoris wijt haar aanzaamheid aan haar ziekte en gingergirl gaf als tegenreactie, die ik nog een keer gedeeld had dat ze daar zelf verantwoordelijk voor is en dat is ook zo , je bent zelf verantwoordelijk om je sociale contacten te behouden of nieuwe te maken als je daar behoefte aan hebt , en dat kun je ook via watsapp/email/tel liggend op bed. Net zoals ze op het forum reageerd kan ze op bijv facebook lid worden van een lotgenotengroep.

Anoniemvoornu
03-06-2025 om 10:16
Sommige dingen zijn gewoon niet van hetzelfde kaliber, je gaat niet zitten klagen over je kalknagels tegen iemand die zijn benen geamputeerd zijn..

MRI
03-06-2025 om 10:31
Anoniemvoornu schreef op 03-06-2025 om 09:38:
In Nederland hebben ongeveer 10,4 miljoen mensen een of meer chronische aandoeningen, wat ongeveer 59% van de bevolking is , ziek zijn staat niet gelijk aan eenzaam.
Elledoris wijt haar aanzaamheid aan haar ziekte en gingergirl gaf als tegenreactie, die ik nog een keer gedeeld had dat ze daar zelf verantwoordelijk voor is en dat is ook zo , je bent zelf verantwoordelijk om je sociale contacten te behouden of nieuwe te maken als je daar behoefte aan hebt , en dat kun je ook via watsapp/email/tel liggend op bed. Net zoals ze op het forum reageerd kan ze op bijv facebook lid worden van een lotgenotengroep.
Even off topic: Nee als je veel familie, een partner of een gezellige buurt hebt staat ziek zijn niet gelijk aan eenzaam. Maar als je dat niet hebt, kun je leuk van een facebookgroepje lid worden (Door een fb groep zou je je minder alleen voelen?) maar afspraken met echte mensen, met echt contact gaan vaak teloor omdat je weer moet afzeggen. Mensen krijgen daar, terecht, ook genoeg van. Iedereen heeft het druk, dus de volgende afspraak wordt weer een tijdje later, en dan is het nog maar de vraag of je dan kan, gezien je ziekte. Ik vind het makkelijk gedacht dat je nieuwe vrienden kan maken (en vooral onderhouden) terwijl je een behoorlijk invaliderende aandoening hebt. En ja, ik vermoed ook dat mensen dat uit een soort bezwering doen: ik zou het wel weten hoe ik aan contacten kwam als ik in zo'n positie zou komen, het ligt helemaal aan jezelf. (contributiedynamiek) Maar echt, niet alles is maakbaar, een nieuwe partner zit er bijvoorbeeld voor velen al niet in. En het is leuk hoor, een keer naar de bingo oid, maar na die twee uurtjes zitten mensen weer de hele tijd alleen. En ik begrijp ook dat zo'n visie extra isolerend kan voelen voor degene tegen wie het gezegd wordt: 'oh je voelt je rot omdat je al een week geen mensen hebt gesproken? Nou dat ligt toch echt aan jezelf: ga fijn op facebook.' Het is voor veel mensen veel minder makkelijk om eenzaamheid op te lossen dan anderen denken.
Blijkbaar is het heel moeilijk om te zeggen tegen zieke mensen die geen kring om zich heen hebben: 'jeetje wat rot voor je, dat moet eenzaam voelen. Ik kan me daar eigenlijk geen voorstelling van maken want ik heb een man/familie/leuke buurt/vrienden die het begrijpen'.

Anoniemvoornu
03-06-2025 om 11:00
MRI schreef op 03-06-2025 om 10:31:
[..]
Even off topic: Nee als je veel familie, een partner of een gezellige buurt hebt staat ziek zijn niet gelijk aan eenzaam. Maar als je dat niet hebt, kun je leuk van een facebookgroepje lid worden (Door een fb groep zou je je minder alleen voelen?) maar afspraken met echte mensen, met echt contact gaan vaak teloor omdat je weer moet afzeggen. Mensen krijgen daar, terecht, ook genoeg van. Iedereen heeft het druk, dus de volgende afspraak wordt weer een tijdje later, en dan is het nog maar de vraag of je dan kan, gezien je ziekte. Ik vind het makkelijk gedacht dat je nieuwe vrienden kan maken (en vooral onderhouden) terwijl je een behoorlijk invaliderende aandoening hebt. En ja, ik vermoed ook dat mensen dat uit een soort bezwering doen: ik zou het wel weten hoe ik aan contacten kwam als ik in zo'n positie zou komen, het ligt helemaal aan jezelf. (contributiedynamiek) Maar echt, niet alles is maakbaar, een nieuwe partner zit er bijvoorbeeld voor velen al niet in. En het is leuk hoor, een keer naar de bingo oid, maar na die twee uurtjes zitten mensen weer de hele tijd alleen. En ik begrijp ook dat zo'n visie extra isolerend kan voelen voor degene tegen wie het gezegd wordt: 'oh je voelt je rot omdat je al een week geen mensen hebt gesproken? Nou dat ligt toch echt aan jezelf: ga fijn op facebook.' Het is voor veel mensen veel minder makkelijk om eenzaamheid op te lossen dan anderen denken.
Blijkbaar is het heel moeilijk om te zeggen tegen zieke mensen die geen kring om zich heen hebben: 'jeetje wat rot voor je, dat moet eenzaam voelen. Ik kan me daar eigenlijk geen voorstelling van maken want ik heb een man/familie/leuke buurt/vrienden die het begrijpen'.
Ja ook via facebook kun je contact leggen, zelf vaak zat afgesproken met mensen met dezelfde interesses in groepsverband via social media. Hele leuke mensen ontmoet door zaden en planten te ruilen in de buurt. Dan kun je roepen ja videobellen , mailen is niet hetzelfde , of denken ik kan dan toch op dagen dat ik niet de energie heb de deur uit te gaan contact houden met de buitenwereld.

MRI
03-06-2025 om 11:04
Anoniemvoornu schreef op 03-06-2025 om 11:00:
[..]
Ja ook via facebook kun je contact leggen, zelf vaak zat afgesproken met mensen met dezelfde interesses in groepsverband via social media. Hele leuke mensen ontmoet door zaden en planten te ruilen in de buurt. Dan kun je roepen ja videobellen , mailen is niet hetzelfde , of denken ik kan dan toch op dagen dat ik niet de energie heb de deur uit te gaan contact houden met de buitenwereld.
Ik vind het heel fijn voor je dat dat werkt. Sterkte verder.

Anoniemvoornu
03-06-2025 om 11:26
MRI schreef op 03-06-2025 om 11:04:
[..]
Ik vind het heel fijn voor je dat dat werkt. Sterkte verder.
Het is al eerder gezegd to klaagt ontzettend over het gebrek aan contact met haar kinderen , geeft ex hier vaak de schuld van en opent vervolgens topics als ik heb geen zin de bruiloft van mijn kind want mijn ex is er , nu weer hoe komt ik onder het verjaardagsfeestje van mijn kind uit dat bij mijn ex is .. geen topics ik ben bang dat ik mijn kind moet teleurstellen omdat mijn gezondheid het mischien niet toe laat mee te doen. Zo'n houding doet geen enkele relatie goed ook vriendschappen niet.

elledoris
03-06-2025 om 11:30
Anoniemvoornu schreef op 03-06-2025 om 11:00:
[..]
Ook even vaak af moeten zeggen omdat je toch weer ziek was? Wat maakt dat jij zo los gaat dat iedereen alles in de hand zou moeten hebben en dat alles wat niet meezit iemands eigen schuld zou zijn?
Gelukkig heb ik van anderen een aantal waardevolle reacties gekregen waarmee ik weer vooruit kan.

Anoniemvoornu
03-06-2025 om 11:37
elledoris schreef op 03-06-2025 om 11:30:
[..]
Ook even vaak af moeten zeggen omdat je toch weer ziek was? Wat maakt dat jij zo los gaat dat iedereen alles in de hand zou moeten hebben en dat alles wat niet meezit iemands eigen schuld zou zijn?
Gelukkig heb ik van anderen een aantal waardevolle reacties gekregen waarmee ik weer vooruit kan.
Heel vaak af moeten zeggen en net zo vaak ook andersom afgezegd door anderen, facebook was maar 1 voorbeeld van contact leggen die heel laagdrempelig is.

Anoniemvoornu
03-06-2025 om 11:44
[..]
En ik zeg juist niet dat je kan beinvloeden wat je overkomt maar wel hoe je ermee omgaat... vrienden kunnen je "laten vallen" maar je kunt nieuwe maken.. ik zeg niet dat het makkelijk is maar dat het niet onmogelijk is ook al ben je ziek want dat is 60 % van ons

Anoniemvoornu
03-06-2025 om 16:00
[..]
Ook even vaak af moeten zeggen omdat je ziek was ? ja en weet je dat is kut en als je een topic opent over ik baal dat ik ziek ben en hierdoor vaak moet afzeggen krijg je heel andere reacties want heel veel mensen weten hoe dat voelt ! Maar daar ging/gaat je topic niet over toch ? Het gaat over geen zin in een feestje van je kind want het is in de tuin van je ex die een pizzaoven heeft

elledoris
03-06-2025 om 17:55
Anoniemvoornu schreef op 03-06-2025 om 16:00:
[..]
Ook even vaak af moeten zeggen omdat je ziek was ? ja en weet je dat is kut en als je een topic opent over ik baal dat ik ziek ben en hierdoor vaak moet afzeggen krijg je heel andere reacties want heel veel mensen weten hoe dat voelt ! Maar daar ging/gaat je topic niet over toch ? Het gaat over geen zin in een feestje van je kind want het is in de tuin van je ex die een pizzaoven heeft
Wat ben je lekker aan het katten. Dat mijn ex een pizza oven heeft heb ik erbij gezet om aan te geven dat ik heel goed snap waarom kind het leuk vind om daar een feest te geven. Topic waaien wel vaker allerlei kanten op, ook door de reacties die erop komen. Maar gelukkig heb ik hier van een aantal mensen reacties gehad die me verder helpen.