Echtscheiding en erna

Sinilind
31-07-2017 om 19:18
Oef: samen op vakantie met stiefkind geen succes
We komen over twee dagen terug en ik kan eigenlijk niet wachten om stiefzoon weer bij zijn moeder te deponeren. Het leek wel leuk: stiefzoon mocht een vriend meenemen en mijn eigen zoon ook, waardoor we dachten dat de vier jongens samen leuke dingen konden ondernemen. De eerste dagen ging het redelijk gezellig, ze gingen bij voorbeeld samen vissen. Maar na een paar dagen was het voorbij: stief en zijn vrienden zitten van 11:00 tot 22:00 op hun DS of telefoon en schelden op elkaar voor de grap (enge ziekte hier tot alle vorm van sex). Mijn vriend zegt er altijd iets van, het is even oh ja sorry papa en zodra hij zijn rug omdraaid begint het weer. Vandaag dachten we iets leuks gevonden te hebben in de vorm van een pretpark over vulkanen, na de tweede attractie liepen stief en vriend naar de wifipunt omdat het een (engeziekte) park is.
Om daarna weg te lopen naar buiten waardoor ze onvindbaar waren en wij de prwtpark uitje moesten staken waar de twee andere pubers wel zin in hadden.
Ik wil nooit meer dit. Er was dit jaar geen budget voor twee vakanties apart (vriend met kind en ik met kind) maar als stief nog een keer meewil op vakantie dan mag hij met zijn vader, ik passeer. Gek is dat hij bij ons ieder weekend is (een dag) en dat het meestal goed en gezellig gaat.
Maar hij heeft mijn 10 dagen frankrijk verpest en ik vind het moeilijk om rustig te blijven. Ik had er zo'n zin in...
Sini

Phryne Fisher
31-07-2017 om 19:46
Verwend
Ik denk dat je verwend bent (geweest) met je eigen makkelijke pubers. Wij zijn momenteel waarschijnlijk voor het laatst op vakantie met zijn drieën, een kind waarvan je mag verwachten dat ze puber-af is en een beginnende puber die er vol in gaat. Gaan we voor een kasteel voor oudste dan gooit jongste (de hele dag) de kont tegen de krib, en naar het uitje van jongste gaat oudste al helemaal niet meer mee. En dat zijn dan brave meisjes Ik kan me voorstellen dat twee puberjongens nog erger zijn.
En dat is dus een hel als het niet je eigen kinderen zijn. Daar moet je je niet aan ergeren, daar moet je gewoon lekker bij uit de buurt blijven.

@Emma
31-07-2017 om 19:47
oef
Oef, dat valt niet mee. Misschien was een hele vakantie toch teveel gevraagd, ondanks dat er vrienden mee mochten en ondanks dat het in de weekenden best redelijk ging.
Kun je nog een kort tripje samen met je vriend regelen? Het is belangrijk dat jullie even met zn tweeën zijn!
Ik herken het wel. Dochter van mijn vriend en mijn dochter: beiden pubers en het gaat voor geen meter met ons vieren, nog geen weekend. We gaan allebei eerst met eigen kind op vakantie, daarna samen en de meiden elders. Idd financiele uitdaging....
Na ieder succes met zn allen is er weer een terugval: soms letterlijk één stap vooruit en dan weer twee achteruit. We kennen elkaar een jaar. Blijf investeren, begin weer heel rustig aan met de kinderen en zorg dat jullie met zn tweeën wat ruimte hebben.
Maar eerst bijkomen van deze heftige vakantie!

Phryne Fisher
31-07-2017 om 19:50
Verpest
Ik vind trouwens niet dat je het hem mag kwalijk nemen dat hij je vakantie heeft verpest. Al toen je voor het eerst over je plannen vertelde kon ik je dit voorspellen. Jij hebt gewoon een te rooskleurig beeld van de gemiddelde puber (zich niet bevindend in schoolse situatie).

V@@s
31-07-2017 om 20:42
eigenlijk snap ik het niet
Het zijn toch pubers? Waren willen jullie samen dat pretpark door? Hier zouden op deze leeftijd ieder met zijn eigen vriend het park door gegaan zijn (en dan halverwege ergens afspreken voor eten of zo). Zeker nu iedereen een telefoon heeft is het toch niet nodig om de hele dag op elkaars lip te zitten als iedereen elkaar toch al niet zo ligt.
Peuters raak je kwijt in een pretpark, van pubers verwacht ik eigen verantwoordelijkheid. Die zou ik niet gaan zoeken en zo mijn eigen uitje verpesten.

Ginny Twijfelvuur
31-07-2017 om 21:03
Wel een beetje een met Phryne
Grote pubers moet je laten.
Hier mogen ze kiezen of ze meewillen op excursie.
Als jij qualitytime met je eigen kind wil moet je met je eigen kind op vakantie gaan. Gewoon 1-op-1. Het is niet jouw probleem dat je vriend dan geen geld meer heeft voor een vakantie met zijn kind....

margaretha
31-07-2017 om 21:48
jammer
Ik denk dat 2 weken misschien te lang is. Kenden de vrienden van zoon en stief elkaar/ de andere "zoon" of alleen maar de eigen vriend? Een weekend is net kort genoeg om beschaafd met elkaar om te gaan (denk aan het gezegde gasten en vis blijven 2 of 3 dagen fris), zo'n vakantie net te lang zeker als het niet goed genoeg klikt met de anderen. Je hebt dus vooral te maken met 2 stel vrienden die misschien niet genoeg matchen om veel met elkaar op te trekken.
In een park idd los laten en afspreken wanneer elkaar weer te ontmoeten. Wij hebben vorige week met onze 17 en 19 jarigen een dagje Bokrijk gedaan en via whatsapp afgesproken waar we weer bijeenkwamen.

Phryne Fisher
31-07-2017 om 22:01
Ik wil eigenlijk ook wel wat advies
Hier is net gedoe ontstaan tijdens het plannen van de week. Oudste heeft drie kastelen op haar lijstje die ze wil bezoeken. Een hebben we al gehad en daar heeft jongste flink lopen klieren. Een ijsje is niet meer voldoende om haar tevreden te stemmen. Net dus een ontploffing omdat ze niet nog twee kastelen wil bekijken. Ik heb al voorgesteld dat we oudste dan bij dat kasteel afleveren en het dorpje gaan bekijken, maar oudste vindt het dan weer niet leuk om het niet te kunnen delen. Jongste wil ik niet alleen in het huisje laten, en ook niet alleen door zo'n stad struinen.
Hoe lossen jullie dat op? Een kasteel minder is ook lastig omdat oudste dan dramatisch obstinaat wordt omdat we hier maar een week zijn en het dan zonde is om naar bijv een dierentuin te gaan 'want die hebben we thuis ook'. Ze is thuis ook al maanden bezig geweest om juist deze dingen uit te zoeken omdat ze 'maar' drie dingen mocht kiezen (leek een goede afspraak maar in de praktijk lukt het nu toch niet).

Bennikki
31-07-2017 om 22:02
Dat pretpark
Ik zocht dat even op op tripadvisor. Eerlijk gezegd lijkt me dat niet een pretpark zoals pubers een pretpark graag zouden zien. Hier zouden mijn pubers het nog wel "ondergaan", maar als er vriendjes mee zouden zijn was het een héél ander verhaal. Dan zouden ze zich waarschijnlijk net zo gedragen als stiefzoon. Schaamte enzo.

Pirata
31-07-2017 om 22:06
Phryne
Ga je naar de Loirestreek?
Daar was ik vorige week nog. De Zoo in Doué was zo mooi! Zou ik een puber niet willen laten missen. Hij is uitgegraven in de rotsgrond, heel bijzonder.
En je kunt eventueel 2 dingen op 1 dag doen, de zoo was niet heel groot.

Phryne Fisher
31-07-2017 om 22:14
Schotland
Nee, we zijn in Schotland. Vandaag ben ik dus met jongste naar een safaripark geweest en oudste is op eigen houtje op pad geweest.

Angela67
31-07-2017 om 23:31
Restaurant
Parkeer jongste met telefoon, tablet, wifi en geld in restaurant van kasteel?
Gr Angela

Ginny Twijfelvuur
31-07-2017 om 23:40
Toch jongste alleen laten?
Ben even kwijt hoe oud ze ook alweer is, maar wat is het probleem? Ik zou dat hier wel aandurven.
En wat oudste betreft: obstinaat? Jammer dan. Ik zou aanbieden om de twee nieuwe kastelen samen te bezoeken en dat ze het andere kasteel (waar jullie al geweest zijn) alleen mag doen. En voor de rest: wij zijn natuurlijk met twee ouders dus dat scheelt vast, maar wat ik doe is de jongste bezig houden terwijl de oudsten hun ding doen. Door het grote leeftijdsverschil tussen de kinderen is het bijna onmogelijk om iets te vinden dat iedereen leuk vindt.
Ik probeer het iedereen naar de zin te maken, maar ben wel gauw klaar met gemuit. Als mijn 8 jarige meemoet naar iets van zijn grote broer en zus heb ik er alle begrip voor dat hij dat niet helemaal top vindt, maar verwacht ik wel dat ie zich gewoon gedraagd. Een uitje verpesten voor de rest is niet acceptabel.

Pluk
31-07-2017 om 23:40
Verwachtingen
Je kunt geen gezin zijn met niet-eigen pubers. Je eigen kind zal ook niet het perfecte kind zijn, maar dat is wel jóuw kind. Daar kun je meer van hebben, meer sturen.
Twee redelijk "vreemde" ( in elk geval allebei niet van jou) kinderen kunnen elkaar ook versterken.
Jouw kinderen liggen qua leeftijd verder uit elkaar, daarbij jongen/,meisje en 1 al uit huis voor nummer twee ietwat begon met puberen. Je bent eigenlijk niet gewend, zoals iemand al noemde, aan echte pubers. Daarbij liggen jouw ideeën van leuk gemiddeld genomen redelijk ver van wat normaal is bij pubers ( niet lelijk bedoeld).
Je zou of je verwachtingen en controle over anderen en hun gevoelens en gedragingen ver naar beneden moeten schroeven. Voor veel pubers is dat schermpje hun leven en in een vakantie zijn er dan alleen maar extra mensen om zich daar tegenaan te bemoeien. Los, laat gaan, je hoeft niets anders te doen dan ze net rust te laten.

stella
31-07-2017 om 23:56
Phryne Fisher
Ik vind het ook lastig, en zie eigenlijk enorm op tegen de vakantie volgende week.
Nu speelt bij één vd twee pubers hier het eea waardoor alles gecompliceerder ligt. En ik minder makkelijk en doortastender ben dan ik normaal zou zijn.
Maar de twee pubers liggen ook mijlenver uit elkaar qua interesses ed.
Nu ben ik niet alleenstaand, en vorig jaar hebben we regelmatig opgesplitst maar poeh, hard werken.
Alleen laten durf ik niet zo goed maar vindt jongste ook gewoon niet fijn.

Phryne Fisher
01-08-2017 om 00:12
Jongste is 12 en beide kinderen hebben een dermate gebruiksaanwijzing dat ze alles net even heftiger uiten dan andere kinderen. Als jongste in de dwarsstand staat ga ik wel een blokje om. Door discussiëren leidt dan tot niets. Ze wil zelf graag alleen thuis blijven. Dat kan ook wel maar we hebben ons vakantiehuis naast het huis van de eigenaar dus ik ben een beetje bang dat dat raar of vervelend wordt gevonden. Thuis hoeft ze niet meer mee naar stomme dingen

Kyana
01-08-2017 om 01:20
Jammer
Zoals je het beschrijft gedragen de jongens zich zeker niet netjes. Ik vind het ook absoluut geen acceptabel gedrag dat ze lopen te schelden de hele tijd. Ik vind dat ook niet typisch iets voor pubers. Als het mijn kinderen zouden zijn dan zou ik ze de eerste keer hebben aangesproken en daarover een gesprek gevoerd. Na 2 of 3 x zou ik ze terug op de trein naar Nederland hebben gezet als ze 16+ zijn. Bij jongere kinderen zou ik ze straf hebben gegeven, die telefoon zouden ze kunnen vergeten.
Maar ik besef dat dit heel makkelijk praten is omdat het dan om mijn eigen kinderen zou gaan, bij een stiefzoon en een vreemd kind kan je dat natuurlijk niet op die manier doen. Je man zal moeten optreden & als hij dat niet adequaat doet sta je machteloos.
Het enige wat je inderdaad kan doen is volgend jaar gewoon samen met je zoon op vakantie te gaan, lijkt me een stuk gezelliger. Heb je een eigen inkomen? Dan kan je daar gewoon van op vakantie gaan.
Ik weet je achtergrond niet maar ik ben het niet eens dat je niet zou weten hoe het is om 'echte pubers' te hebben. Wat zijn echte pubers? Jongens die met ziektes en seks lopen te schelden de hele dag? Dat zijn toch wel bepaalde kinderen die dat doen, uit bepaalde gezinnen. Dat is zeker geen gemeengoed. Ik herken dat helemaal niet, niet bij mijn eigen kinderen, niet bij de neven/nichten en ook niet bij hun vrienden. Natuurlijk zullen ze als ze onder elkaar zijn en weg van de ouders vast wel eens stoer willen doen. Maar ze doen dat echt niet in bijzijn van hun ouders. Als ze hier met hun vrienden zitten te gamen hoor ik nooit echt raar taalgebruik, wel soms iets grover dan ik zou willen maar echt niet dat er enorm gescholden wordt.

Kyana
01-08-2017 om 01:26
Phryne
Als de afspraak is dat jullie die drie kastelen gaan bezoeken dan zou ik me daar wel aanhouden. Anders is het ook niet fijn tegenover je oudste dochter. De andere dagen komt je jongste dochter dan wel weer aan de beurt. De kinderen zullen toch ook wat rekening moeten houden met elkaar. Ik zou het wel heel vervelend vinden als ze het uitje zou bederven. Dat is hier (helaas) ook wel eens gebeurd. Ik word dan uiteraard boos en spreek ze toe (en geef soms straf) maar dan is de sfeer natuurlijk niet meteen goed. Dat hou je dan toch.
Bij mijn kinderen helpt het altijd heel erg goed om van te voren een schema te maken en afspraken met wat we precies gaan doen. Dan weten ze wat ze kunnen verwachten en dan zijn ze vaak een stuk relaxter.
12 jaar is inderdaad best jong al alleen thuis te laten in een vreemd land want anders zou dat een goede oplossing zijn.
Mijn oudste kinderen hebben inmiddels de leeftijd dat ze zich fijn alleen kunnen vermaken en dat scheelt natuurlijk enorm. Als ze een uitje minder leuk vinden gaan ze gewoon wat anders doen.

Triva
01-08-2017 om 02:01
hmm
Voor ts: ik had er ook al een hard hoofd in, met maar 1 eigen kind, vier pubers en twee honden bivakkeren in kleine tentjes? Gekkenwerk, veel mensen worden van veel minder gillend gek.
Voor Phryne: ik vind het fout dat oudste in zes dagen naar drie kastelen mocht terwijl je wist dat jongste drie keer mee moest terwijl oudste niet mee hoeft bij jongste. Ook hier: je kunt van minder gek worden, veel te weinig variatie in korte tijd.

Mijntje
01-08-2017 om 09:26
Wifi
Volgens mij kan je beter ergens zonder WiFi zitten, met pubers die nergens toe te bewegen zijn.
Ik zou dit zeker overwegen bij dit soort gedrag. Als het zo ongezellig is wordt het tijd om apart op vakantie te gaan..

@Emma
01-08-2017 om 09:43
14 jaar
Zelf ging ik vanaf mijn 14e al niet meer mee met mijn ouders op vakantie vanwege mijn pubergedrag. En dan waren wij een stabiel gezin met twee ouders en geen logees..... En toen ik ouder was kon ik het alleen. We hebben wel nog eens met zn allen een groot vakantiehuis gehuurd toen ik in de twintig was, andere levensfase.
Op mijn 15e moest ik met een vriendinnetje noodgedwongen een week mee met mijn ouders. Het kon niet anders door omstandigheden en door ons gedrag. Het was een drama

Milcham
01-08-2017 om 10:33
Tja
Op vakantie met vier pubers van wie er drie niet-eigen zijn en twee helemaal vreemd en dan een Kellogg-Family verwachten. Volgens jouw ideeën vakantie hebben. Dat gaat 'em niet worden, helaas.
Ik zou het zeker niet eens zijn met het schelden en ze daarop aanspreken maar met het wifi-gebruik zou ik minder moeite hebben. Die kinderen onderhouden zo hun contacten en het is waarschijnlijk hun lifeline geweest om te zorgen dat ze het nog een beetje naar hun zin hadden. De hele dag op de mobiel is flauwekul, maar met een paar uur per dag zou ik geen probleem hebben.
Pubers willen hangen, ouders willen cultureel doen en het is voor een regulier gezin al enorm balanceren om hierin een evenwicht te vinden. Ik heb na járen met eigen kinderen (!) de modus van veel sportieve uitjes, een paar keer een stadje waarbij ik een kerk in duik terwijl zij ijs eten, en twee of drie keer een museum in drie weken tijd. Zo is het voor ons allemaal leuk. Als ik het doe zoals ik zou willen of waarvan ik denk dat het goed is voor de pubers zijn we drie keer per week in een museum, bezoeken we meerdere dorpjes etc en hebben we hooguit twee of drie keer iets sportiefs. Precies omgekeerd. Nu ontmoeten we elkaar in het midden en ik laat het los. Je kan pubers niet zo sturen als iets jongere kinderen.
Ik lees een boek, haak nog eens wat en geniet er van dat mijn kinderen nog mee gaan.

stella
01-08-2017 om 10:54
maar ook
dit komt toch ook niet bepaald uit de lucht vallen?
Je dacht misschien dit allemaal dit keer te kunnen tackelen met je constructie, nou, blijkbaar is het taaier.
En trouwens, ja, pubers houden van hangen, maar volgens mij vaak als het ons volwassenen niet uitkomt-;
Als het ons wel uitkomt dan is dat hangen soms minder leuk.
Mijn pubers vervelen zich snel, willen echt graag dingen doen. Een keertje vissen oke maar dan is het klaar. (Of ze moeten net toevallig alle 4 van vissen houden)
Klierig gedrag (taalgebruik) tsja, je hebt niet zomaar met kinderen te maken maar met vreemde groepjes nu, hele andere dynamiek.
Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat mijn jongste ook meer woorden in haar repertoire heeft dan me lief is. En aanspreken heeft hierin maar heel beperkt effect. En dochter is verder braaf en netjes. Ze zou zich in vreemde omgeving ook beter voordoen, maar zo lang redt ze dat echt niet. Zeker niet als ze samen met een vriendin is.

Ginny Twijfelvuur
01-08-2017 om 11:03
Phryne
Triva heeft wel een punt. Kun jij aan je jongste uitleggen waarom zij wel meemoet naar saaie uitjes met oudste terwijl oudste in het omgekeerde geval gewoon thuis mag blijven?
Tuurlijk heb je een steengoed argument voorhanden (6 jaar jonger), maar maakt dat het fair in de ogen van een 12-jarige? En dan niet voor een keertje, maar om de dag. Daar zou je wel narrig van worden als puber.

Kaaskopje
01-08-2017 om 11:16
Sinilind
Wat jammer dat de vakantie zo verlopen is. Het kan 100 keer zo zijn dat het pubers zijn, maar ik zou ook teleurgesteld zijn als een uitstapje verstierd wordt door zoveel desinteresse. Het grove taalgebruik, ja tenenkrommend. Ik hoor niets anders hier in de buurt. Daar heb je kennelijk weinig invloed op als ouder. Mijn jongste dochter was volgens wat ik wel eens hoorde buitenshuis ook iets grover gebekt, hoewel dat denk ik nog best braaf was, maar in huis deed ze dat niet.
Een beetje rare vergelijking misschien, maar wij hadden ooit twee honden, die apart van elkaar geen macho-gedrag vertoonden op straat, maar liepen ze samen mee, dan waren ze stoerder. Niet gevaarlijk hoor, maar toch even aan andere honden laten zien dat ze samen sterk stonden. Dat gedrag lijkt je stiefzoon ook te hebben vertoond in de vakantie. In zijn eentje zonder zijn vriend(en) dus past hij zich aan, samen met een vriend voelt hij zich stoerder en komt er wat naar buiten wat je liever niet zou zien. Heel erg jammer. Voor een eventuele volgende keer zou ik nog voor je plannen maakt bespreken of hij met jullie op vakantie wil en dan wel in zijn eentje. Als hij dat niet wil, kun je eventueel kijken hoe je dat op kunt lossen.

Zomer
01-08-2017 om 11:27
Maar
Waarom mochten ze allebei een vriend meenemen? Kunnen zoon en stiefzoon samen al niet zo goed door 1 deur? Ik begrijp dat niet zo goed eerlijk gezegd. Maar goed, dat is natuurlijk mosterd na de maaltijd maar ik zou daar nog even over nadenken als ik jou was.
Aan de andere kant heeft je stiefzoon je afkeer vast wel gemerkt en heeft zich misschien daardoor nog meer afzijdig gehouden. Jammer dat je dit niet hebt kunnen loslaten en meer samen met je vriend hebt kunnen ondernemen. De pubers meer hun gang hadden laten gaan. Was het voor iedereen een stuk gezelliger geweest. Ik vind dat je in dit geval Hand in eigen boezem mag steken.

Sinilind
01-08-2017 om 11:47
Overpeinzingen
Het is zeker zo dat de aanwezigheid van vriend van stiefzoon roet in het eten gegooid heeft. Oorspronkelijk zou een andere vriend van hem meegaan, een jongen die ik zelf ook al la ger ken en waarmee we al een keertje op vakantie zijn gegaan vorig jaar. Het ging toen prima. Op het laatste moment haakte hij af. Ik weet niet precies waarom maar ik vermoed dat het het kamperen niet zag zitten, hij had het nooit gedaan. Er werd redelijk snel met een vervanger gekomen en die jongen had ik nog nooit ontmoet. Hij is een jaartje ouder dan de rest (wordt in november 17) en is op zich niet onaardig maar behalve voetbal en videogames heeft hij geen interesses dat ik heb kunnen ontdekken.
Het idee van beide een vriend meenemen kwam van mijn vriend. Hij ziet wel dat mijn zoon en zijn zoon heel andere interesses hebben, en daarnaast was er hoop dat de jongens samen dingen zouden ondernemen. Het is de eerste paar dagen gebeurd (vissen) maar ergens heeft het niet doorgezet. Toch te anders denk ik. Aan deene kant twee gymnasiasten die graag musea bezichtigen en in principe voor bijna allesin zijn, qan de andere kant twee meer "standaard" pubers die de twee "nerds" een beetje vreemd aankijken en vaak uitlachen. En inderdaad, haantjesgedrag.
Dus... een keer en nooit meer. Vriend is het met me eens. Overigens waren de 3 kleine tentjes den de hond (pup is toch in nederland gebleven bij mijn dochter) niet het probleem, want we hadden ook een grote tarp met tafel en stoelen. Meer het gebrek aan gemeenschappelijke interesse.
Wat ik van tevoren zelf niet ingeschat had, was dat ik op vakantie met al die "ollanders" gefrustreerd zou raken van wat Frankrijk voor mij zo wqardevol maakt, namelijk echt frans zijn en Frans praten. Eigen zoon en mijn vriend spreken allebei goed Frans, vriendje van zoon redt zich prima na drie jaar Frans, maar de twee andere pubers weigeren ook maar merci of bonjour te zeggen en hinniken met "ja dates"....
Dus...
Sini

Sinilind
01-08-2017 om 11:57
Over pubers hun gang laten gaan
Dat hebben we zeker gedaan. Wat eindigde bij eindelios videospelletjes bij de tent en een beetje klagen van mijn zoon en zijn vriend dat ze toch graag op pad wilden. Wat steevast weggehoond werd door de andere twee met lacherig gedrag van de twee anderen: "nerds!!!".
Dus ja, hand in eigen boezem. Soms word ik er een beetje moe van, en nu ga ik "de schuld" bij iemand anders leggen. Niet bij een iemand in het bijzonder maar bij de groepsdynamiek.
Sini

Kyana
01-08-2017 om 12:22
Maar
Gingen jullie dan niet gewoon met de twee jongens op stap? Dan konden jullie de andere twee toch achterlaten? Zeker als ze 16/17 zijn. Ik zou gewoon met de leuke/gezellige jongens op stap zijn gegaan en die andere twee had ik bij de tent gelaten. Dan konden ze daar dus geen gewoon hun games spelen en dergelijke. Ik zou er geen energie meer hebben ingestoken.
En inderdaad volgende keer niet meer meenemen.

Ginny Twijfelvuur
01-08-2017 om 12:32
Ja juist prima oplossing
Lijkt mij. De 'schermverslaafden' bij de tent en de 'nerds' mee opstap.
Je kunt van je vriends zoon geen pseudonerd maken. Dat zit er niet in. Die jongens zijn gewoon te verschillend. Daarom was dit eigenlijk op zich geen verkeerde oplossing. Iedereen een maatje.
Het stukje Frans zijn snap ik niet zo. Dat geldt voor jou en half voor je zoon. Maar voor die andere twee: je bent hun juf niet. Niet iedereen voelt zich fijn bij een vreemde taal. Waarom trek je je dat zo aan?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.