Echtscheiding en erna

Sinilind
31-07-2017 om 19:18
Oef: samen op vakantie met stiefkind geen succes
We komen over twee dagen terug en ik kan eigenlijk niet wachten om stiefzoon weer bij zijn moeder te deponeren. Het leek wel leuk: stiefzoon mocht een vriend meenemen en mijn eigen zoon ook, waardoor we dachten dat de vier jongens samen leuke dingen konden ondernemen. De eerste dagen ging het redelijk gezellig, ze gingen bij voorbeeld samen vissen. Maar na een paar dagen was het voorbij: stief en zijn vrienden zitten van 11:00 tot 22:00 op hun DS of telefoon en schelden op elkaar voor de grap (enge ziekte hier tot alle vorm van sex). Mijn vriend zegt er altijd iets van, het is even oh ja sorry papa en zodra hij zijn rug omdraaid begint het weer. Vandaag dachten we iets leuks gevonden te hebben in de vorm van een pretpark over vulkanen, na de tweede attractie liepen stief en vriend naar de wifipunt omdat het een (engeziekte) park is.
Om daarna weg te lopen naar buiten waardoor ze onvindbaar waren en wij de prwtpark uitje moesten staken waar de twee andere pubers wel zin in hadden.
Ik wil nooit meer dit. Er was dit jaar geen budget voor twee vakanties apart (vriend met kind en ik met kind) maar als stief nog een keer meewil op vakantie dan mag hij met zijn vader, ik passeer. Gek is dat hij bij ons ieder weekend is (een dag) en dat het meestal goed en gezellig gaat.
Maar hij heeft mijn 10 dagen frankrijk verpest en ik vind het moeilijk om rustig te blijven. Ik had er zo'n zin in...
Sini

Kaaskopje
02-08-2017 om 18:52
Goed bevallen
Toen de dochters 14 en 16 waren zijn we voor het eerst met ze uitgebreid in het buitenland op vakantie geweest. Een kind hield en houdt nog steeds niet van zonvakanties. Het andere kind hield van zonnebaden. Dus hadden we om en om campingdagen en doe-dagen. Bij vakanties van twee weken vind ik dat echt ideaal (of 3 weken, net hoe lang je gaat). Ik kan me voorstellen dat je bij één week zoveel mogelijk in die week wilt doen. Alleen al voor mijzelf was deze constructie heel geslaagd. Het was lekker duidelijk en de zin in die doe-dagen was er altijd. Dus mocht stiefzoon nog een keer meegaan, dan zou dat misschien ook kunnen werken. Een dag aanpassen, een dag 'je mag het zelf weten' en zo door.

Milcham
02-08-2017 om 22:01
Stiefvanpuber
Volgens mij slaan de woorden dat.die jongens mee mochten op de vrienden van zoon en stief, niet op.de.eigen kinderen.

Sinilind
02-08-2017 om 23:50
Stiefzoon
De meereizende vriendjes deelden mee in de kosten (200€). Ik heb nergens geschreven dat stiefzoon moest betalen, ik draag de kosten voor vriend, zijn zoon en mijn zoon.
Sini

stella
03-08-2017 om 00:25
Kosten
Nou ja, je kunt van een puber niet verwachten dat 'ie waardeert dat een vakantie voor hem betaald wordt. Voor puber zal wel op meerdere fronten spelen dat hij weinig regie ervaart. (In leven van vader)
Ik ben het wel eens met Fruitella. Dit draadje blijft wel wat 'zeuren' in mijn hoofd, heb te doen met stiefzoon (die objectief minder aangenaam gezelschap is?? Wtf??) zonder dat ik precies kan aangeven waarom. Maar ergens 'klopt' het niet. Ik krijg er ook een beetje een assepoester gevoel bij. Maar heel eerlijk? Dat gevoel heb ik al langer bij je postings Sini. Alsof je stiefzoon er eigenlijk niet zo toe doet, niet belangrijk is. In ieder geval zeker niet zo belangrijk als jij bijv.

stella
03-08-2017 om 00:29
En weet je
Ik snap dat gewoon echt oprecht niet. Uit je berichten hier spat de liefde voor je vriend gewoon vh scherm. Hoe kan het dan dat zijn kind dan niet vreselijk belangrijk voor je is?

Sinilind
03-08-2017 om 09:19
Stella
Hij is zeker belangrijk. Maar zoals meer mensen al geschreven hebben, je kan veel meer hebben van je eigen vlees en bloed dan van stiefpubers en van vreemde pubers. En ik denk dat moeite hebben met stieven een soort not done is, een taboe. Het is niet zo automatisch hoor, houden van je stiefkind. Het gaat echt niet automatisch, en het wordt nog bemoeilijkt door het feit dat zijn moeder bijna elk vorm van contact met mijn vriend vermijdt. Er is dus nooit overleg tussen de twee ouders en indirect heeft het natuurlijk ook met mij te maken. Alles wat hij meemaakt bij zijn moeder waar hij 6 van de 7 dagen is weten we niet, tenzij hij zelf erover begint. Zoals ik al eerder zei heb ik met hem een lang gesprek gehad en veel is me duidelijker geworden. Meer wil ik er niet over zeggen, het is te prive en herkenbaar.

Sinilind
03-08-2017 om 09:31
In het algemeen
Hoor ik van meerdere stiefmoeders of vaders dat het omgaan met stiefkinderen alles behalve gemakkelijk is. Ik heb het idee dat er met moeite besproken wordt en dat men soms ook politieke correcte taal bezigt. En kinderen (vooral pubers) voelen het feiloos en weten er soms gebruik van te maken. 10 dagen samen op een camping is een huis-clos,
Ik vind het zelf veel moeilijker dan ik gedacht had. Ik krijg ook meer bewondering voor de stiefmoeder van mijn zoon die het zeer moeiteloos lijkt te doen. Misschien scheelt het dat ze zelf geen kinderen heeft?
En, ook al weet ik dat ik de helft van de forum over me heen krijgt, wordt het voor mij nog bemoeilijk door het feit dat de twee jongens is alles op hun moeder lijken. Uiterlijk hebben ze behalve hun lengte niets van mijn vriend, en qua karakter en interesse hebben ze ook niet veel van hem. Mijn vriend houdt uiteraard zielsveels van zijn zonen maar heeft ook soms moeite met het gebrek aan gedeelde interesses en hobbies.
Alles waar mijn vriend van houdt (cultuur musea muziek boeken kunst politiek etc) werd belachelijk gemaakt door moeder in de tijd dat ernig sprake was van een relatie. Reactie van moeder was altijd "jij met je grote ideeën"... en ergens kan ik haar ook begrijpen want vriend is alles behalve praktisch ingesteld. Maar door de commentaren van de zondn hoor ik eigenlijk dat er nog steeds op deze manier gesproken wordt over mijn vriend. Het is jammer.
Sini

Triva
03-08-2017 om 10:19
precies
Ik snap ook dat je meer kan hebben van je eigen vlees en bloed maar áls je dan al in tentjes gaat bivakkeren neem dan alsjeblieft niet nog twee andere vlees-en-bloedjes mee. Gewoon niet doen, kan niet goed gaan tenzij je die vier al vaker samen over de vloer hebt gehad. Je krijgt gewoon twee kampen, dat had iedereen je kunnen voorspellen. Verder ging het een paar dagen goed maar heeft je stief jouw vakantie verpest. Nee dat heb je zelf gedaan met deze constructie. Als ik zoiets had moeten doen had ik een huisje gehuurd met drie slaapkamers en had ik niemand verplicht mee te gaan op uitjes.

Fruitella
03-08-2017 om 11:18
Omleiding.
Als je weet dat je meer van je eigen vlees en bloed kan hebben, moet je daar heel bewust van zijn in je omgang met je stiefkinderen (en het bezoek). Dat voelen mensen haarfijn aan. Het is dan je taak om daar mee aan het werk te gaan, met jezelf en naar je stiefkinderen toe. Het lijkt er eerder op dat je de tegengestelde beweging maakt. Het moet opgelost worden, er moet een oplossing buiten TS gevonden worden.
Overigens hebben niet alleen stiefmoeders en -vaders moeite met stiefkinderen, andersom ook maar hun positie is vaak veel kleiner, kinderen zijn afhankelijk en kunnen situaties lang niet zo goed overzien als volwassenen, komen minder goed uit hun woorden. Bovendien, hebben kinderen er niet voor gekozen.
En nu, zoals vaker bij Siniland, komt opeens de moeder weer om de hoek kijken. Ze was niet bij de vakantie maar het is wel haar schuld. Al is het alleen omdat moeder contact (let wel, elke vorm van contact) met vriend (niet met vader, met vriend) vermijdt. Ik denk dan: contact vermijden met vader of wordt eigenlijk bedoeld met TS omdat vader/vriend door TS opzij geschoven wordt omdat de zaken van moeder gedaan moeten worden met TS?
Ik herinner mij nog de threads waar door TS werd gemopperd dat zij niet (voldoende) geaccepteerd werd door gezin van vriend. Of dat vader werd gevraagd een week of 2 terug in zijn oude huis te gaan wonen, om op te passen, wat zo ongeveer voor een geestelijke meltdown zorgde. Dat mocht toch echt niet! Vanalles werd erbij gehaald.
Als je echt wil weten wat hij meemaakt, moet zoon vaker bij zijn vader zijn. Zo simpel is dat. Hij krijgt waarschijnlijk ook geen getuigschrift mee over wat hij bij jullie heeft gedaan en dus weten ze thuis bij hem pas als hij er zelf over begint.
Er is een lang gesprek geweest maar de vraag is of het een monoloog was, een betoog, een 'netzolang' wroeten tot stiefzoon dan maar iets zei om er van af te zijn of iets heeft gezegd dat in de verte lijkt op gedrag van moeder. Het was in elk geval geen gelijkwaardig gesprek waar TS iets te weten is gekomen over wat haar gedrag en insteek betekent voor stiefzoon.
Zo'n ruggengraatloze vriend is soms toch wel handig als je je hand niet in eigen boezem wil steken.

Pluk
03-08-2017 om 11:24
Nog iets
Jij bent een beetje ( ik schrijf het bot maar bedoel dat niet zo) van rangen en standen, van " ons soort mensen " en jouw zoon voldoet aan je eisenpakket, terwijl hij in de grote boze wereld eigenlijk een buitenbeentje is met zijn (moeders) interesses. De anderen zijn meer van het klootjesvolk en dat accepteren als horende bij jou brengt je volgens mij in conflict.
Het doet je pijn als er slecht over vader wordt gesproken, ik kan me dat voorstellen.
Maar die twee zijn niet voor niets gescheiden en jij krijgt nu de kans dat goed te doen.
Maar wat doe jij...je kamt zijn zoon af.
Zijn genen, zijn DNA, je verwerpt het als vuil, nooit goed genoeg, nooit voldoende, komt nooit door de keuring.
Jij doet op deze manier, al bedoel je het anders, precies hetzelfde.
Je eigen zoon wordt hiermee een soort Sheridan ( serie Schone schijn) en alles daarbuiten worden Onlo's ( zelfde serie).
Niemand weet nu wat er werkelijk aan de hand is en dat moet je vooral zo houden, er is al genoeg over ze bekend.
Maar sinds hij met die man bent roep je van de daken hoe gelukkig je bent, maar gaat alles wat je post over hem en zijn zonen en hoe moeilijk het het er mee hebt.
Nogmaals, ik bedoel het niet gemeen, alleen eerlijk, want je zit echt op de verkeerde weg met hoe je denkt en wilt regeren.

Fruitella
03-08-2017 om 11:36
De lijst van zogenaamde ellende blijft groeien
De jongens lijkt op hun moeder, uiterlijk en innerlijk. En dat is zo vreselijk pijnlijk voor Siniland. Als er een Almachtige bestaat, hoe had hij juist dit niet zo kunnen bedenken!?
Wat wordt nu de volgende stap? Wordt die al aangekondigd: een wig drijven tussen vader en kinderen? Er zijn al weinig interesses, uiterlijk al niets (alsof je dat nodig hebt om van je kind te houden). Vader vindt dat allemaal wat minder, maar hij houdt van ze (zielsveel, zelfs, het is een wonder) maar ja.. wat moet hij ermee? Houden van gaat een worsteling worden.
En dan ook nog het toppunt: vaders interesses worden belachelijk gemaakt door moeder. Oh! Triest voor vriend. Heb je dat wel zwart op wit? Er is toch geen contact? Altijd navragen bij de bron. Kan je dat niet, is de informatie niet betrouwbaar. Maar het is een opstapje voor de volgende stap; TS gaat tussen de ouders staan, waarschijnlijk om vriend te verdedigen en zoon te genezen van die vreselijke invloed van moeder en zodat de vakanties voortaan naar de zin van TS gaan verlopen en de schuld van het mislukken van deze, kilometers verder ligt.
Je hebt je niet te bemoeien met de positieve of negatieve relaties tussen derden. En bovendien, zij zijn uit elkaar, dat is vast niet voor niets. Ze waren ook ooit bij elkaar, hebben 2 prachtige kinderen gekregen en dat was vast ook niet voor niets. Wat het ook zij, in elk geval niets met TS.

Half a twin
03-08-2017 om 11:46
@Fruitella
TO heet Sinilind. Consequent haar naam verbasteren is niet aardig. En mag ik je er ook ven op wijzen dat metadiscussies niet zijn toegestaan? Informatie uit andere draadjes erbij halen vertroebeld de discussie. Ik ken niet alle draadjes van haar, jij brengt nu informatie over haar achtergrond in die wellicht niet meer van toepassing is.
Het zou netjes zijn als je daarmee stopt.

Sinbads vrouw
03-08-2017 om 12:08
Hmm, kunnen we stoppen
Met deze verschrikkelijke manier af afkammen en afkraken?
Als je dat toch wil doen, neem eens een kijkje op het viva forum en leef je daar uit.
Prima als je iets bij wil dragen, maar ik vind de manier van reageren op dit moment ver onder peil.

Kaaskopje
03-08-2017 om 12:18
Stella
Alsof je stiefzoon er eigenlijk niet zo toe doet, niet belangrijk is. In ieder geval zeker niet zo belangrijk als jij bijv.===
Toevallig viel vanmorgen bij waar ik was het woord 'omdenken'. Misschien zou jij dat ook kunnen doen. Het valt je op dat Sinilind er vaak over praat/schrijft. Zou ze dat ook doen als het niet belangrijk voor haar was dat het wél gaat lukken met stiefzoon?

Meelezer
03-08-2017 om 12:21
Stoppen?
Er moet hier gestopt worden met afkraken maar TS mag maar doorgaan met neerkijken op dat uitschot van mensen waar haar lieve vriend natuurlijk niet bij hoort en aan ontsnapt is?
TS vergeet ook nog eens dat velen hier haar echte naam kennen. Waarom schrijft ze niet steeds onder een andere nick als ze haar sores kwijt wil? Al anderhalf decennia lezen we haar problemen hier en dan wil ze opeens een stukje niet vertellen omdat dat te herkenbaar zou zijn? Mens we weten álles van jou.

Kaaskopje
03-08-2017 om 12:42
Triva
Je krijgt gewoon twee kampen, dat had iedereen je kunnen voorspellen. Verder ging het een paar dagen goed maar heeft je stief jouw vakantie verpest. Nee dat heb je zelf gedaan met deze constructie.===
Hoewel het risico dat het fout gaat zeker aanwezig is, kun je dat helemaal niet van te voren met zekerheid voorspellen. Voor hetzelfde geld was het allemaal leuk verlopen. Het gedrag tijdens de vakantie was niet hetzelfde als thuis. In die zin snap ik wel dat Sinilind dacht dat het goed zou gaan.
Ik ben voor mezelf inmiddels wel zover dat ik gewoon niet meer met een groep 'buitenstaanders' op vakantie wil. Of het moet volledig duidelijk zijn met welk idee we de vakantie ingaan en dat dus niet per dag besproken wordt.

Leanne
03-08-2017 om 12:55
Ervaring
Wij moeten nog gaan... met twee pubers die wel volle broertjes zijn, maar mijn vriend is niet hun vader. Het is gelukkig een goede match, maar mijn vriend heeft ook wel moeite met hun passieve gedrag... En ik kan me voorstellen dat het stukje ontbrekende bloedband wel meer van hem vraagt. Hij heeft zelf geen kinderen, dus dat maakt het samengesteld zijn wel een stuk minder gecompliceerd.
Vorig jaar zijn we niet weggeweest en dat was een grote fout. Per dag bekeek mijn oudste puber of het hem beviel wat we hadden bedacht. Zo niet, dan bleef hij in bed liggen. Met eigen ideeën kwam hij niet. Ik had ook wel verwachtingen... fout. Uiteindelijk gingen wij samen dagjes weg, soms namen we de jongste mee, die het niet leuk vond tussen 2 volwassenen... Logisch, maar hij heeft geen vriendjes die we kunnen meenemen. Oudste begreep heel goed dat hij daarin een bepalende positie had, de sfeer kon maken of breken. Want voor mij voelde het niet goed om lekker met z'n tweeën weg te gaan, in de wetenschap dat jongste alleen op een bloedheet kamertje zat... en oudste ook, zich prima vermakend met z'n online contacten en games. De fout was dat we niet weggingen. Wij hadden dan wel 2 weken waardevolle vakantiedagen opgenomen, voor hem veranderde er niks. En hij kon het zich, na zijn examen een eindeloze tijd geen verplichtingen, zich veroorloven om te lanterfanten en te frustreren.
Als ik erover nadenk word ik er weer boos van. Want hoe egoïstisch is dat. Maarja, ook wel typerend voor een puber.
Nou ja, nu gaan we dus wel met z'n vieren. Dat had ook nog wat voeten in de aarde, want de eerste optie beviel hem niet: een huisje 'in the middle of nowhere'. We zijn ook al eens (speciaal voor hen!) naar zo'n vreselijke pubercamping geweest, zaten we nota bene náást de puberontmoetingsspot, maar dan zaten ze in de tent en bemoeiden zich met niemand... Het is dat hun vader een goed gesprek met ze had: "Dit is misschien wel een van jullie laatste mogelijkheden om op een goedkope manier nog iets van de wereld te zien...", en daar zag oudste de redelijkheid wel van in. Weet je, als hij het naar zijn zin heeft, wordt het een heel gezellige vakantie. Dus wifi in het huisje in een stedelijk gebied met zonneterras... en het allemaal maar loslaten. Maar toch, ik vind het een gewaagd plan en ben er op voorbereid dat ik achteraf moet zeggen dat onze vakantie is verpest... Ik heb wel besloten dat dit het laatste jaar is (14 + 17).

Kyana
03-08-2017 om 12:56
Onaardig
De reacties van sommige schrijvers zegt meer over hun dan over de TS. Er wordt hier van alles bijgehaald en blijkbaar kennen sommige mensen elkaar al langer. In dat geval is het echt niet netjes om al die informatie er bij te halen en van alles te gaan interpreteren. En dat zegt toch echt wat over die schrijvers zelf, en dat is zeker niet positief.

Kaaskopje
03-08-2017 om 12:56
Meelezer
Ik zit echt met kromme tenen te lezen in dit draadje. Ik ken Sinilind ook persoonlijk en juist daardoor denk ik te weten dat ze een warme vrouw is die er niet op uit is om een jongen die nu bij haar gezin hoort ongelukkig te maken. Ze heeft een inschattingsfout gemaakt, dat zou je kunnen zeggen. En ik denk zomaar dat we allemaal niet vromer zijn dan de paus, dus dat we ook wel eens a. inschattingsfouten maken en b. niet altijd alles van de zonnige kant kunnen bekijken.
Wat dit betreft: Zoals ik al eerder zei heb ik met hem een lang gesprek gehad en veel is me duidelijker geworden. Meer wil ik er niet over zeggen, het is te prive en herkenbaar.--- ja, we weten heel veel van Sinilind. Dat ze het nog niet opgegeven heeft haar ziel bloot te leggen op OO vind ik bijna bewonderenswaardig. Want wat mij ook al die jaren al is opgevallen, is dat de kritiek altijd huizenhoog is, omdat ze niet is zoals Miep Doorsnee. Het is een beetje hollen of stilstaan met Sinilind. Als je haar zo goed kent, weet je dat en kun je haar óf negeren óf je best doen om opbouwend met haar mee te denken. Ik had het eigenlijk veel sympathieker gevonden als je je kritiek gewoon onder je eigen naam had geplaatst, ik vind dit nogal laf.

Pluk
03-08-2017 om 13:20
Kaaskopje
Volgens mij is Meelezer hier bekend als Meelezer, tenzij een ander die naam nu heeft overgenomen.

@Emma
03-08-2017 om 14:24
vrienden
Wat een rotdiscussie hier. Sommigen beweren hier Sinilind goed te kennen. Wat mij betreft kennen alleen je vrienden je zo goed. Ik vind het nogal intiem allemaal. En dan op zo'n manier te worden afgebrand, brrrr. Ik geloof ook dat sommige reageerders eerder zélf een probleem hebben op dit gebied.

mijk
03-08-2017 om 14:51
Ik denk Sinilind
dat je als je na deze vakantie een gesprek met stiefzoon hebt gehad waarin hij dingen heeft gezegd die je nog niet wist en waardoor je dingen beter begrijpt je het helemaal niet zo slecht gedaan hebt.....

Kaaskopje
03-08-2017 om 14:56
Pluk
Als dat zo is, en dat zou inderdaad kunnen bedenk ik me, dan trek ik mijn opmerking daarover terug.

Pluk
03-08-2017 om 15:31
@Emma
Soms is dat ook zo.
Sommige mensen schreven hier voorheen met de eigen naam.
Soms ontmoet men elkaar op een meeting.
Soms denken mensen heel veel informatie zonder veel aanpassingen.
Soms zijn mensen heel herkenbaar in hun schrijven.
Soms kennen mensen elkaar in het echte leven.
Allemaal redenen waarom mensen elkaar beter dan een wildvreemde zouden kunnen kennen.
Dat wil niet zeggen dat je daar vals misbruik van mag maken, maar het verklaart wel waarom soms andere informatie gebruikt wordt die meer verklaart dan wanneer die informatie niet beschikbaar is, of waarom mensen wat heftiger reageren.
Nogmaals, dat is niet (altijd) netjes, maar soms wel handiger om juist "advies" te geven.

Ginny Twijfelvuur
03-08-2017 om 15:54
@ Mijk
Dat denk ik ook.
En @ Meelezer:
Ik denk dat Sinilind onder een andere nick binnen twee zinnen door de mand valt. Haar schrijfstijl is vrij specifiek en de problematiek eigenlijk ook. Sterker nog, volgens mij heeft ze ook wel eens wat dingen onder een andere nickname geplaatst. Ik denk dat de vaste lezers hier elkaar altijd wel herkennen. Als je lang met elkaar meeleest onthou je details en die vallen dan op. Het is hooguit dat het dan nog meer Not Done is om stukjes en beetjes uit andere draadjes hier open te combineren en te becommentariëren...
Ik denk dat Kaaskopje wel eens gelijk zou kunnen hebben en dat het schrijven over de situatie hier voor
Sinilind hier een soort van spiegelen is. Dat zou ze niet doen als het haar allemaal aan haar bevallige Franse reet
zou kunnen roesten.

@Emma
03-08-2017 om 16:00
Pluk
Incrowd dus. Als je als "buitenstaander" reageert zit je er dus naast want anderen weten het beter/kennen Sinilind beter? Klinkt niet leuk maar zo komt dit wel over.

Pluk
03-08-2017 om 16:36
Nee joh
Nee, ik leg aan de hand van jouw posting #84 uit hoe het kan komen dat mensen soms meer weten dan je op het eerste gezicht zou denken.
Meer oud krakkemikkig meubulair en een ijzeren geheugen. Dat is geen gave maar een vloek.
Simpel voorbeeld: jij (hypothetisch) vertelt in "gezondheid" al jaren regelmatig dat je allergisch bent en vervolgens in "basisschool" dat je kind veel buikpijn heeft onder dezelfde Nick, dan is voor sommigen de link zo gemaakt: ga naar een arts, kind kan allergisch zijn met jouw voorgeschiedenis.
Je haalt er dan info bij, maar die info is wel heel nuttig.
Nouja, zo gaat dat dus. Niks met incrowd te maken als in onderonsjes, je hebt alleen de kans gekregen meer te onthouden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.