Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bloempje88

Bloempje88

01-09-2023 om 11:39

Scheiden of blijven.

Peiling

Scheiden ?

Maximaal 2 antwoorden.

15 stemmen
80%
20%

Izza schreef op 01-09-2023 om 21:03:

Een verslaving is een serieus probleem! Daarnaast lees ik dat er hier meer zaken spelen die niet kloppen. Liegen, problemen het werk, vervelend gedrag naar jou toe, geldzorgen etc.

Weet je een verslaving gaat alleen weg na behandeling. Je moet echt leren waarom je gebruikt en hoe ermee om te gaan. En dat kan je niet omdat een ander dat wil. Dat moet vanuit de eigen motivatie komen.

Deze man wil zijn problemen (topje van de ijsberg) niet aanpakken ondanks jouw steun en hulp. En dat al ruim een jaar niet. Tijd om samen naar de huisarts te gaan voor een verwijzing naar verslavingszorg en volledige openheid van zaken. En anders bescherm jezelf en je kinderen en vertrek.

Als jij pissen in een beker ten controle al steun en hulp noemt… 

Is het iets wat al eerder is voorgekomen voor jullie kinderen hadden?
Hoe gaat het verder met hem en jullie en jullie gezin? Mannen grijpen blijkbaar makkelijker naar drugs, alcohol, gokken etc als ze zich niet lekker voelen (depressies, postnatale depressie, etc). Hebben jullie het hier wel eens over, kunnen jullie het hier over hebben?

Een relatie is geen recht, maar je hebt wel elkaar iets beloofd, of anders had je dat moeten doen voordat je aan kinderen begint. Kinderen zijn geen wegwerpartikelen en mensen, partners, ook niet. Het is niet zoiets als je oude schoenen.
Ik vind een jaar eraan werken nog niet zo heel lang. Bovendien is het niet zo dat er niets veranderd is, zie alle controles op het blowen (ik denk dat het blowen was).
Wat ik lees is dat je wel de oppervlakkige verschijnselen wil aanpakken, maar dat jullie nog niet toegekomen zijn aan de onderliggende problemen. Als het met zijn onderneming slecht gaat kan het zijn dat hij is gaan gokken, met de -stomme- gedachte dat hij zo geld kon verdienen. Bijvoorbeeld. Er kan meer aan de hand zijn. Als je alleen maar beschuldigend en eisend communiceert (binnen zoveel tijd moet jij.... en ik wil dat controleren, want ik vertrouw je niet) dan heb je geen veilige omgeving geschapen om over andere problemen te praten. 
Beschouw je hem als een vuile hond die jouw mooie nestje vies maakt en dus weg moet of als een partner die problemen heeft en daarmee ook problemen veroorzaakt?
Met excuses aan de hondenliefhebbers, een vuile hond zou altijd nog gewassen en gevoerd worden.
Misschien zit het probleem er wel in dat je overal aan begint, relatie, huisje, kinderen, zonder dat je elkaar iets belooft. Dat het allemaal gebaseerd is op een roze wolk. En als die wolk niet meer roze is, dat je dan naar beneden valt. Geen echte basis dus.

Tsjor

Nick90 schreef op 01-09-2023 om 21:08:

[..]

Als jij pissen in een beker ten controle al steun en hulp noemt…

Fijn dat je de zaken graag zo grof mogelijk benoemt, echt helpend ook.

tsjor schreef op 02-09-2023 om 08:28:

Een relatie is geen recht, maar je hebt wel elkaar iets beloofd, of anders had je dat moeten doen voordat je aan kinderen begint. Kinderen zijn geen wegwerpartikelen en mensen, partners, ook niet. Het is niet zoiets als je oude schoenen.
Ik vind een jaar eraan werken nog niet zo heel lang. Bovendien is het niet zo dat er niets veranderd is, zie alle controles op het blowen (ik denk dat het blowen was).
Wat ik lees is dat je wel de oppervlakkige verschijnselen wil aanpakken, maar dat jullie nog niet toegekomen zijn aan de onderliggende problemen. Als het met zijn onderneming slecht gaat kan het zijn dat hij is gaan gokken, met de -stomme- gedachte dat hij zo geld kon verdienen. Bijvoorbeeld. Er kan meer aan de hand zijn. Als je alleen maar beschuldigend en eisend communiceert (binnen zoveel tijd moet jij.... en ik wil dat controleren, want ik vertrouw je niet) dan heb je geen veilige omgeving geschapen om over andere problemen te praten.
Beschouw je hem als een vuile hond die jouw mooie nestje vies maakt en dus weg moet of als een partner die problemen heeft en daarmee ook problemen veroorzaakt?
Met excuses aan de hondenliefhebbers, een vuile hond zou altijd nog gewassen en gevoerd worden.
Misschien zit het probleem er wel in dat je overal aan begint, relatie, huisje, kinderen, zonder dat je elkaar iets belooft. Dat het allemaal gebaseerd is op een roze wolk. En als die wolk niet meer roze is, dat je dan naar beneden valt. Geen echte basis dus.

Tsjor

Nou Tsjor, nou is het wel duidelijk dat jij vindt dat mensen (vooral de vrouwen trouwens) die willen scheiden maar slapjanussen zijn. Niemand vraagt jou om je oordeel, erg helpend is het ook niet. 

Bloempje88 schreef op 01-09-2023 om 18:51:

[..]

Heb je ook gelijk in. Maar dit is niet de eerste keer . Ik ben er al sinds vorig jaar mee bezig. Er verbeterd niets dat is het hele probleem. Er komt steeds weer iets nieuws.

Mensen die verslaafd zijn, gaan dat pas aanpakken als ze de bodem raken. Zolang ze opgevangen worden door hun omgeving hoeven ze dus niet aan de slag met hun probleem. En die omgeving gaat dan alle verantwoordelijkheid dragen, want die doen dit niet goed, dat te streng, hadden dan ook maar, zouden toch niet… terwijl het probleem bij de verslaafde ligt en die is dan ook de enige die er wat aan kan doen. Maar ja, die is verslaafd hè, en dus heel zielig, en dus richten alle pijlen zich om de mensen eromheen. Maar je kunt niet iemand anders van een verslaving afhelpen. Dat kan die iemand alleen maar zelf doen. Echt zelf. En natuurlijk kan daar hulp bij nodig zijn, maar zolang de verslaafde verslaafd wil blijven en nieuwe verslavingen blijft zoeken, gaat alle hulp van de wereld niet helpen. Die houdt dan het probleem alleen in stand.

AnnaPollewop schreef op 02-09-2023 om 08:41:

[..]

Nou Tsjor, nou is het wel duidelijk dat jij vindt dat mensen (vooral de vrouwen trouwens) die willen scheiden maar slapjanussen zijn. Niemand vraagt jou om je oordeel, erg helpend is het ook niet.

Grappig, ik ben zelf gescheiden. Wel na een relatie van 23 jaar, waarvan 20 jaar getrouwd. Vanaf dag één geen gemakkelijke relatie. Overigens vroeg de TO over een mening, zelfs in de vorm van een keuzemenu. Wat maakt dat mijn bijdrage ongewenst is?

Tsjor

Jeetje Annewollepop wat laat jij hier je  feministische kant zien zeg. Heb het hier vaker aangegeven dat een man geen kritiek hier mag geven want o jee zeg. Terwijl in een ander topic  een man met een knipoog iets heeft gezegd en letterlijk afgerekend hier voor wordt. O ja een man..

Ben het met de heren eens. Deze mevrouw moet maar eens communiceren met haar man ipv een enquête hier neerzetten. Ja een lange relatie heeft ook zijn dippen. Het leven is geen roze wolk. 

Mocht TO toch luisteren naar de uitslag neem ik aan dat zij de woning verlaat en geen partneralimentatie vraagt, toch???

Ps nog geen reactie van TO gehad wat voor drugs heeft die ooit gebruikt en hoeveel hij vergokt per maand.

AnnaPollewop schreef op 02-09-2023 om 08:45:

[..]

Mensen die verslaafd zijn, gaan dat pas aanpakken als ze de bodem raken. Zolang ze opgevangen worden door hun omgeving hoeven ze dus niet aan de slag met hun probleem. En die omgeving gaat dan alle verantwoordelijkheid dragen, want die doen dit niet goed, dat te streng, hadden dan ook maar, zouden toch niet… terwijl het probleem bij de verslaafde ligt en die is dan ook de enige die er wat aan kan doen. Maar ja, die is verslaafd hè, en dus heel zielig, en dus richten alle pijlen zich om de mensen eromheen. Maar je kunt niet iemand anders van een verslaving afhelpen. Dat kan die iemand alleen maar zelf doen. Echt zelf. En natuurlijk kan daar hulp bij nodig zijn, maar zolang de verslaafde verslaafd wil blijven en nieuwe verslavingen blijft zoeken, gaat alle hulp van de wereld niet helpen. Die houdt dan het probleem alleen in stand.

dit is wel een erg slecht scenario. Overigens: zelfs als iemand de bodem raakt kan het zijn dat die niet stopt met gokken, maar als een dakloze op straat sterft (geen fabeltje).

Toch zijn er hulpmogelijkheden. Er is zelfs een soort AA voor gokverslaafden: https://www.agog.nl/gokverslaafd-agog-helpt-ook-jou-met-stoppen/. De eerste stap is dan wel dat iemand zich moet realiseren dat hij/zij een ernstig probleem heeft. Daar kan juist de omgeving bij helpen. Zij hoeven niet de oplossing te bieden, dat is wel erg veel gevraagd.

Tsjor

Ruud1971! schreef op 02-09-2023 om 08:51:

Jeetje Annewollepop wat laat jij hier je feministische kant zien zeg. Heb het hier vaker aangegeven dat een man geen kritiek hier mag geven want o jee zeg. Terwijl in een ander topic een man met een knipoog iets heeft gezegd en letterlijk afgerekend hier voor wordt. O ja een man..

Ben het met de heren eens. Deze mevrouw moet maar eens communiceren met haar man ipv een enquête hier neerzetten. Ja een lange relatie heeft ook zijn dippen. Het leven is geen roze wolk.

Mocht TO toch luisteren naar de uitslag neem ik aan dat zij de woning verlaat en geen partneralimentatie vraagt, toch???

Ik ben een vrouw overigens. Tsjor

tsjor schreef op 02-09-2023 om 08:55:

[..]

Ik ben een vrouw overigens. Tsjor

O haha, wel een vrouw die zelfreflectie heeft

AnnaPollewop schreef op 02-09-2023 om 08:39:

[..]

Fijn dat je de zaken graag zo grof mogelijk benoemt, echt helpend ook.

Ja en?

Ik denk dat iedere relatie anders is. En wat is lang of er hard aan werken? Mag je met 6 maanden nog niet uit elkaar maar na 2 jaar ploeteren wel? En wat als je er gewoon klaar mee bent? Moet je dan alsnog alles proberen terwijl je echt niet meer wilt? Uiteindelijk ben je niemand iets verschuldigd en geeft geen enkele belofte (ook niet die van een huwelijk) zekerheid.

Izza schreef op 02-09-2023 om 11:37:

Ik denk dat iedere relatie anders is. En wat is lang of er hard aan werken? Mag je met 6 maanden nog niet uit elkaar maar na 2 jaar ploeteren wel? En wat als je er gewoon klaar mee bent? Moet je dan alsnog alles proberen terwijl je echt niet meer wilt? Uiteindelijk ben je niemand iets verschuldigd en geeft geen enkele belofte (ook niet die van een huwelijk) zekerheid.

“Wat als je er gewoon klaar mee bent?” Dan houdt het op. Maar zeker als mensen heel jonge kinderen hebben en bij de eerste tegenslag besluiten dat ze er klaar mee zijn vind ik dat te makkelijk. Ik ben ruim 25 jaar getrouwd en we hadden al twee keer gescheiden kunnen zijn als we de problemen niet hadden aangepakt. Dat hebben we wel gedaan, met therapie, en we zijn nu weer helemaal happy (meestal) en vormen nog steeds een gezin met onze volwassen kinderen, iets wat ze zeggen heel fijn te vinden. Lukt het altijd om dingen recht te zetten? Nee. Zijn er redenen om er direct de stekker uit te trekken? Zeker. Maar ik zie om me heen toch de nodige scheidingen waar “het gevoel weg is” en ze meteen naar de volgende relatie gingen. Mensen mogen dat doen. Ik mag daar mijn bedenkingen bij hebben. 

Bloempje88

Bloempje88

02-09-2023 om 13:56

Junio schreef op 02-09-2023 om 00:09:

Is het iets wat al eerder is voorgekomen voor jullie kinderen hadden?
Hoe gaat het verder met hem en jullie en jullie gezin? Mannen grijpen blijkbaar makkelijker naar drugs, alcohol, gokken etc als ze zich niet lekker voelen (depressies, postnatale depressie, etc). Hebben jullie het hier wel eens over, kunnen jullie het hier over hebben?

Nee, was niet voor wij aan kinderen begonnen. Ik probeer heel vaak gesprekken aan maar hij is echt een binnenvetter dat maakt het nog lastiger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.