Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wat is wijsheid

Hoi,

Waarschijnlijk de zoveelste die hier komt vragen mbt omgang.

Ik weet dat Tenet en Emine en Tsjor vaak goede input hebben en hoop dat zij hier ook komen spieken.

De situatie is als volgt : ik heb een dochter van 3. Zij is verwekt in een kortstondige relatie, die vrij vlot stuk liep ivm drugs en fame verslavingen. Vader heeft het kind erkent maar verder wilde hij er niets mee.

Vader heeft kind tot op de dag van vandaag niet verzorgd.
Sinds een maand of zes zijn er bezoekjes van vader.
Hij komt paar uur spelen en vertrekt weer.

Vader wil nu meer. Ik heb geen vertrouwen in hem ivm drugsverhaal en het feit dat hij niet voor haar durft te zorgen (eigen woorden).
Vader heeft een advocaat in de arm genomen. Ik weet dat als dit doorgaat De Raad ook onderzoek gaat doen. Ik heb ook genoeg gelezen om te weten dat ik dat beter kan vermijden.
Maar ja, wat is wijs.

Vader is een opvliegerig type. Zegt vandaag het een en morgen het ander.
Kan gevaarlijk worden.

Wat nu? Vragen zijn welkom.


wat wil hij dan?

Hij is de vader en heeft recht op omgang. Wat wil hij precies? Heeft hij/heeft zijn advocaat dat al gezegd? En wat zijn jouw bezwaren tegen wat hij wil?

Je kan bedenken wat jouw bezwaren zijn en hoe daar een middenweg in kan worden gevonden. Dan kan je afspraken maken over, bijvoorbeeld, geleidelijke opbouw. Gaat het goed, dan gaat het goed. Blijkt dat hij zich niet aan de afspraken houdt, dan zet je je medewerking stop en dan mag hij alsnog naar de rechter als hij er zin in heeft. Je hebt dan wel een duidelijk verhaal waarom hij niet betrouwbaar is.

Als je nu helemaal niets doet en afwacht wat hij in een rechtszaak vraagt, dan hou je de boel wel even op - het duurt een tijd voor er een zitting is gepland- maar tegenhouden kan je het niet. In dat geval raad ik je aan om een advocaat in de arm te nemen. Volgens mij kan je ook zonder advocaat verweer voeren, maar een verweerschrift indienen kan alleen een advocaat, als je die niet hebt mag je vziw alleen op de zitting je zegje doen. Maar dat is absoluut niet handig, dus neem in dat geval een advocaat in de arm. Hoe dan ook: er zal in die procedure in principe gestreefd worden naar opbouw van de omgang. En als je heel veel wolven en beren op de weg ziet, dan kan er inderdaad een raadsonderzoek komen. Of je daarop zit te wachten, is ernstig de vraag.

Maar goed, mijn eerste vraag is dus: wat wil hij precies, en wat zijn jouw bezwaren daartegen?

groeten,

Temet

Dees

Dees

02-07-2018 om 11:48

Kansen

Ik begrijp dat je er geen vertrouwen in hebt vanwege het verleden wellicht is hij aan het veranderen en heeft hij kansen nodig. Je zou kunnen voorstellen dat hij zijn kind onder begeleiding van bijvoorbeeld zijn ouders of broer/zus voor een bepaalde tijd meekrijgt. Dit kun je dan rustig opbouwen.

Wat super leuk dat je kind nu haar vader toch gaat leren kennen!

Karbonkel1

Karbonkel1

02-07-2018 om 13:21 Topicstarter

Wat hij wil

Is haar nu liefst al meenemen.

Wat ik wil. Is opbouw. En dat hij zijn gesprekken voortzet bij de verslavingszorg.

En ja het zou leuk zijn als ze wat met hem kan opbouwen. Maar wel veilig en geen rondslingerende rommel.

Dees

Dees

02-07-2018 om 17:11

Veroordelen

Je veroordeelt hem al. Ben je recent bij hem thuis geweest?

Hij heeft een verleden met drugs maar hoe zit dat nu? En ik begrijp zijn angst wel, toen ik de zorg voor mijn kind niet had zag ik er ook flink tegenop, jij hebt inmiddels 3 jaar ervaring en hij niet. Geef hem een kans in overleg met hem en schakel daarom hulp in van mensen die wel ervaring met opvoeden hebben mooiste zou zijn uit zijn familie zodat zijn dochter ook zijn familie leert kennen.

Fransien

Fransien

02-07-2018 om 17:28

Opbouwvoorstel op papier

Geef een opbouwvoorstel op papier en zet erbij hoe weinig contact vader en kind hebben gehad en dat je niet tegen meer contact bent maar het wel rustig opgebouwd wil hebben.
Geef ook bij dat opbouwvoorstel randvoorwaarden zoals aanwezigheid van een bedje, eten wat voldoet aan de normale voorwaarden voor gezond eten voor deze leeftijd en een veilige omgeving met traphekjes en stopcontactbeveiliging waarbij gevaarlijke stoffen zoals schoonmaakmiddelen, medicijnen en drugs buiten bereik van kinderen liggen.
Je geeft aan dat je er vanuit gaat dat vader ervoor zorgt dat hij aanspreekbaar is en in geval van nood adequaat kan handelen en kind eventueel naar het ziekenhuis kan brengen. Dat houdt in dat hij zich niet kan gaan bezuipen of drugs kan nemen.

Als de advocaat zo'n mail in handen krijgt, heb je goede kans dat vader het advies krijgt om erin mee te gaan en te zorgen voor een normaal en veilig huis.

Karbonkel1

Karbonkel1

02-07-2018 om 20:10 Topicstarter

Fransien

Dankje hier kan ik iets mee.

Hoe de situatie nu is? Nou ik denk niet dat hij zelf heeft kunnen stoppen met drugs. Hij had daarvoor gesprekken bij verslavingszorg. Daar is hij 2 keer geweest

Hij geeft nu zelf aan dat hij nog weleens drugs gebruikt. En nee ik zeg niet dat hij het perse in haar bijzijn gaat doen.
Maar ik ben bang. Bang omdat hij lijntjes erg snoof in bijzijn van onze baby destijds.

Karbonkel1

Karbonkel1

02-07-2018 om 20:11 Topicstarter

Niet zonder reden

Toen ik daarachter kwam ben ik vertrokken.

Karbonkel1

Karbonkel1

02-07-2018 om 20:14 Topicstarter

Het mooie is

Toen ik bij hem weg ging heb ik verdriet gehad en twijfels. En iedereen riep toen. Neer niet teruggaan. Zo iemand veranderd niet en waarschijnlijk gebruikt hij meer dan je denkt.
En nu ik m'n kind er moet gaan achterlaten zeggen sommige mensen opeens 'tsja misschien wil hij nu wel goed'. Ik wilde mijn dochter er juist bij vandaan hebben, anders had ik net zo goed kunnen blijven zitten. Had ik er nog zicht op gehad tenminste.

Karbonkel

Ik begrijp dat jij eigenlijk geen omgang zonder toezicht wilt omdat je bang bent dat hij drugs gebruikt in het bijzijn van je dochter waardoor haar veiligheid niet gegarandeerd is? Dan moet je dat denk ik aan die advocaat schrijven. Misschien is er in jouw gemeente een instantie die kan begeleiden bij omgang of die omgang onder toezicht mogelijk maakt. Of misschien kan er omgang plaatsvinden in het huis van een kennis of een familielid. En als dat ook niet kan, dan denk ik dat je weinig anders kan dan duidelijk maken dat, nu hij het contact met de verslavingszorg heeft verbroken, jij geen vertrouwen hebt in zijn goede gedrag.

Met andere woorden: zolang er geen zicht is op het drugsgebruik, geen omgang zonder toezicht. En dan is hij weer aan zet, lijkt me.

Het voorstel van Fransien is natuurlijk ook prima. Maar de vraag is wel: als hij zegt dat hij dat allemaal regelt, vertrouw je hem dan? Als je nu al weet dat je dat toch niet doet, dan moet je zo'n voorstel niet doen.

Groeten,

Temet

Karbonkel1

Karbonkel1

02-07-2018 om 22:30 Topicstarter

Temet

Ik vertrouw hem niet.
Dat zal opgebouwd moeten worden. Door middel van misschien eerst bezoek thuis. Ik wil zien dat hij voor haar zorgt.
En ik wil bewijs dat hij naar die gespreken gaat.
Dan tzt een keer een uurtje met hem mee ofzo.
En over een jaartje als ze wat bewuster is misschien een keer een nachtje. Met mobiel nummer van mama mee.

Mits het goed gaat natuurlijk.
Maar ik wil de raad erbuiten laten. Ik heb er teveel negatieve dingen over gelezen. En mijn ex is het type dat niet nadenkt voordat hij dingen zegt.

Ik ben doodsbang voor de raad en waarom? Geen idee. Ik zorg namelijk gewoon voor mijn dochter en ze is mijn oogappel. Ik heb een huis, her en der een baantje (niet vast helaas) en deels uitkering.
Alleen mijn ex weet dat ik nu een lat relatie heb en in verwachting ben. En dit gebruikt hij als pressiemiddel. (als jij dit zegt dan zeg ik dat over jou /lat relatie tegen de raad)
Ik ben bang dat zo'n raad denkt dat ik niet stabiel ben omdat ik bijv ervoor gekozen heb niet meer te willen samen wonen.
Met mijn lat partner gaat het overigens prima. Er komt ook een omgangsregeling met deze baby.

Karbonkel1

Karbonkel1

02-07-2018 om 22:38 Topicstarter

Latten

Oh en mensen zullen hun oordeel hebben over het feit dat ik blijf latten.
Maar ik wil niet meer samen wonen.
Wilde ik wel nog een kind? Nee niet perse en zeker niet perse nu op dit moment.
Ik reageer schijnbaar niet goed (zeg maar niet) op anticonceptie. Na deze bevalling wordt ik ook gesteriliseerd.
Was het een juiste keuze om deze zwangerschap voort te zetten? Geen idee. Ik kwam erachter met 16 weken.

Karbonkel1

Karbonkel1

02-07-2018 om 22:43 Topicstarter

Klinkt nu wel erg klinisch. Zo bedoel ik het niet.
Alleen ik probeer met alles zo zakelijk mogelijk om te gaan en vergeet dan af en toe dat er een mensje in mijn buik zit. Wat een wonder blijft.
Genieten is er niet bij, maar het is wat het is.
Voor mij staat op 1 dat ik dit in goede banen ga leiden voor dochter. Ik wil haar zo goed mogelijk door de veranderingen leiden. Ik vind het fijn voor haar als er een band is met haar vader. Ze is alleen nog zo klein en kan niet inschatten of het veilig is.

mwah

Ik denk niet dat een latrelatie veel indruk zal maken op de Raad voor de Kinderbescherming, dus daar zou ik me niet druk over maken.

Heb jij of heeft je ex familie die bij omgang met vader een oogje in het zeil zou kunnen houden? Het mooiste zou eigenlijk zijn als hij bijvoorbeeld een ouder of broer/zus heeft in wiens huis hij jouw dochter zou kunnen ontvangen. Is er zo iemand?

Heeft hij gezegd dat hij wil dat zijn dochter bij hem komt overnachten? Je hebt eigenlijk nog niet gezegd wat hij nu precies heeft gevraagd.

Groeten,

Temet

Karbonkel1

Karbonkel1

03-07-2018 om 09:34 Topicstarter

Familie

Is er helaas niet van zijn kant. Zijn ouders kunnen niets meer en zijn broer dealt cocaïne.
Mijn ouders willen wel erbij blijven. Ikzelf wil hem ook wel ontvangen en dan in een ruimte blijven waar ik hem kan zien.

Hij dreigt alleen maar en echt aangeven wat hij wil weet ik nu niet.
Er is een brief van de advocaat onderweg. Hij zegt steeds voogdij en CO ouderschap etc

afwachten dan maar

Ik zou dan nu maar even niks doen en rustig afwachten of er inderdaad een brief van een advocaat komt. En op die brief kun je dan reageren. Ofwel zelf, ofwel met tussenkomst van een advocaat.

Mocht je een advocaat willen: op www.rechtsbijstand.nl staat informatie over het stelsel van gefinancierde rechtsbijstand, en als je daarvoor in aanmerking denkt te komen dan doe je er goed aan om, voor je naar een advocaat gaat, een doorverwijzing te halen bij het Juridisch Loket, want dat levert korting op de eigen bijdrage op. Je bent niet verplicht gebruik te maken van de advocaat naar wie je door het Loket wordt doorverwezen, als je naar een ander gaat (bijvoorbeeld omdat die je speciaal is aangeraden) dan krijg je de korting toch als je die doorverwijzing maar hebt.

Groeten,

Temet

Karbonkel1

Karbonkel1

03-07-2018 om 11:29 Topicstarter

Temet

Ik heb al een advocaat. Tijd geleden al benaderd.
Zij weet ook van de situatie.

Waar is zo'n raad voor kinderbescherming wel van onder de indruk?

Fransien

Fransien

03-07-2018 om 11:48

afwachten

Gewoon die brief afwachten.
Erkenning is nog geen gezag en gezamenlijk gezag kan alleen als jij het er mee eens bent (denk ik niet) of als de rechter plaatsvervangende toestemming geeft omdat het in het belang van het kind is.

Karbonkel1

Karbonkel1

03-07-2018 om 17:49 Topicstarter

Gezag

Normaliter zou ik eens zijn met gezag.
Maar in deze situatie denk ik dat ik voor elke beslissing in de rechtbank zit.

Dochter is volgende maand jarig. Ik heb hem wel uitgenodigd en tevens heb ik hem gevraagd hoe hij omgang voor zich ziet.
Hij gaat nergens op in maar komt wel op verjaardag. De rest moet ik maar regelen met z'n advo zegt hij.

Karbonkel1

Karbonkel1

04-07-2018 om 16:11 Topicstarter

Kort geding

't wordt een kort geding schijnbaar

Fransien

Fransien

04-07-2018 om 16:21

papier

Heb je via de mail gevraagd en antwoord gekregen? Of via Whatsapp? Dan kun je tijdens de rechtszaak melden dat hij niet naar jou reageert met een vraag, maar dat alles via advocaten moet. Rechters houden niet van gezamenlijk gezag als er geen communicatie mogelijk is.

Karbonkel1

Karbonkel1

04-07-2018 om 17:21 Topicstarter

Vage mail

Nou, naar mijn weten wacht ik nog steeds op een afspraak voor mediation.
Maar er werd nogal geheimzinnig gedaan.
Vanmiddag ontving opeens een mail van hem waar in stond dat zijn advocaat de naam van de mijnewil en dat we het kort geding dan misschien kunnen uitstellen en via een gewone procedure een omgang kunnen bewerkstelligen.

Morgen ga ik een eigen advocaat bellen.

Fransien

Fransien

04-07-2018 om 17:41

Neem contact op met zijn advocaat

Bel of mail zijn advocaat dat dit verzoek voor jou uit de lucht komt vallen omdat je nog op een afspraak voor mediation wacht, ik neem aan dat jij daar nog geen voorstel voor hebt gekregen.
Zijn advocaat zal ook aandringen op de koninklijke weg, al was het maar omdat de uitkomst anders in het nadeel van zijn cliënt is.

Karbonkel1

Karbonkel1

04-07-2018 om 17:55 Topicstarter

Mail

Kan ik zijn advocaat mailen met de mail die hij naar mij stuurt?

Ik heb zijn advo vorige week ook al gemaild over een afspraak voor mediation maar ik krijg geen respons.
Bellen ben ik niet zo van. Ik klap snel dicht of zeg dingen die ik niet wil verklappen.

Karbonkel1

Karbonkel1

04-07-2018 om 18:56 Topicstarter

De raad

Wanneer komt die erbij? In welk deel van de procedure of meteen al bij de eerste aanvraag om omgang?

Lente

Lente

04-07-2018 om 20:00

Volgens mij bluft hij

Hij stuurt jou vage mails over een kort geding. En wil de naam van jouw advocaat om een kort geding te voorkomen. Dit stinkt. Het stinkt naar zogenaamde kenners die zich ermee zijn gaan bemoeien.

Ik zou antwoorden dat jij uiteraard bereid bent om overleg te voeren over de huidige situatie en je wacht het verzoek van zijn advocaat af om daadwerkelijk in overleg te gaan over de nog door zijn advocaat aan te leveren bespreekpunten. Daarom geef jij toestemming om jouw contactgegevens door te geven aan zijn advocaat.
Je zegt niets over jouw advocaat. Mocht hij doorvragen, dan zeg je dat je pas besluit om een advocaat in te schakelen als duidelijk is wat de bespreekpunten zijn.

Ik zou het kort geding negeren. Het doel van overleg door een advocaat lijkt me ook nooit om een kort geding te voorkomen (dat is zijn drukmiddel) maar om de situatie op te lossen.

Karbonkel1

Karbonkel1

04-07-2018 om 20:41 Topicstarter

Zijn mail

Ik heb zijn mail doorgestuurd naar zijn eigen advocaat. Met de vraag om opheldering en dat ik nog steeds in afwachting ben van een afspraak voor mediation.

Ex zegt dat er een brief naar mij onderweg is.
En verder geeft hij zelf aan dat ik dus contact op moet nemen met zijn advo.

Ik vind het een warrig verhaal worden.
Is toch bizar dat ik in afwachting ben van een afspraak voor mediation en dat nu opeens het 'een zaak' wordt.

Lente

Lente

04-07-2018 om 20:46

Hij bluft!

Meld aan je ex dat je de brief afwacht. Zo nodig zul je daarna contact opnemen met zijn advocaat als die erom vraagt. Ga hem niet vertellen dat je zijn advocaat al gemaild hebt.

Volgens mij wil hij jou onder druk zetten zonder echte middelen daartoe. En jij trapt erin.

Karbonkel1

Karbonkel1

04-07-2018 om 20:57 Topicstarter

Nee

Heb hem er niks over verteld. De communicatie is tot het nulpunt gezakt en heb hem nog weinig te zeggen.

Heb mijn best gedaan. Sta open voor mediation, gevraagd om wat hij voor omgang wil.

Waar ik wel mee zit. Stel dat er wel een kort geding komt. Wat kan ik verwachten?
Dochter kent hem nauwelijks, ik kan haar niet ineens weekenden gaan meegeven?

Lente

Lente

04-07-2018 om 20:59

Leg alles vast

ook je vragen aan hem over welke omgang hij wilt.
Ook zijn dringende mails om contact op te nemen met zijn advocaat.
En laat je verder niet gek maken. Hij bluft.

Karbonkel1

Karbonkel1

04-07-2018 om 21:01 Topicstarter

Ik heb alles op mail

Hij zeurt al weken om telefonisch contact en die mediator / advocaat of wat het nou is ook.
Maar ik wil gewoon mailen

Ik heb alles in de mail.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.