Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wat is wijsheid


Karbonkel1

Karbonkel1

07-07-2018 om 13:03 Topicstarter

Uhm

Voordat ze komen, hoor je dat eerst toch?

Goede vraag

Ik kan het niet met zekerheid zeggen. Ik ga er vanuit dat als de Raad betrokken wordt dat wel het geval is. Zeker voor het eerste gesprek. Bij ons waren overigens alle afspraken vooraf bekend.
Het eerste gesprek was op kantoor. Daar werd ook een folder uitgereikt met je rechten. Dus ik verwacht dat een eerste gesprek geen overval wordt.

Karbonkel1

Karbonkel1

07-07-2018 om 13:17 Topicstarter

Oke

Nou ja heb niets te verbergen, maar ik vind het wel fijn me voor te bereiden op eea.

Karbonkel1

Karbonkel1

11-07-2018 om 13:29 Topicstarter

Update

Inmiddels heeft ex aangegeven toch mediation te willen doen.

Ik zit in dubio tussen.. Concreet zelf iets op papier te gaan zetten of mediation.

Ik heb nu namelijk drie mediatior gebeld en zij verwijzen steeds naar een soort traject genaamd : ouderschap na scheiden?
Ik weet niet of ik dat wel zie zitten.

Wat zouden jullie doen?

Lente

Lente

11-07-2018 om 17:18

Ik zou alleen via je advocaat verder gaan

Je ex klinkt mij te weinig stabiel om met een gezamenlijke mediator te werken.
Met een advocaat kun je ook gezamenlijk afspraken maken over de scheiding en het ouderschap erna.
Je kunt dan zelf e.e.a. op papier zetten hoe jij het ziet (niet te veel geven in het begin) en daar kan de advocaat dan mee verder.

Karbonkel1

Karbonkel1

11-07-2018 om 17:42 Topicstarter

Afgezegd

Hij heeft zijn advocaat afgezegd.

Ik heb tegen de mijne gezegd dat hij nu weer mediation wil.

Kosten

Dan draai jij voor de kosten op. Ik zou het niet doen. Jij houdt je eigen advocaat, hij regelt er zelf maar een. Kan een hoop gedoe besparen.

Lente

Lente

11-07-2018 om 17:53

Wat hij met zijn advocaat doet, is niet jouw probleem

Jij kunt zelf kiezen voor afhandelen via jouw advocaat of via mediation.
Als jij kiest voor afhandelen via jouw advocaat, dan is dat jouw keus. Je hoeft geen rekening te houden met zijn voorkeur. Het is geen eis om samen dezelfde keuze te maken.

De betaling

Dat loopt door dit hele draadje. Maar ik zou goed kijken hoe het met de betaling zit. Jij schakelt de eerste mediator/advocaat in maar als puntje bij paaltje komt gaat de mediatie niet door en wordt de door jou gekozen advocaat zijn advocaat.
Waarschijnlijk komt het nu op betalen aan, door hem want blijkbaar is de advocaat nu toch van hem en niet van jou, en het zou me niets verbazen als dat de reden is dat je expartner nu afhaakt. Hij heeft het niet. Het zit in zijn 'spullen'.

Ga jij nu fijn weer een advocaat, die jij gekozen hebt, inzetten voor mediatie. Die hij dan weer kan traineren, jij betaald toch wel.

Doe het niet.

Lente

Lente

11-07-2018 om 18:14

AnneJ, ik snap je reactie niet

Als Karbonkel kiest voor mediation, moet ze net zo goed betalen. Die werkt ook niet gratis.
De kans dat hij traineert, lijkt me veel groter bij mediation. Hij traineert, zij moet meebetalen. Mediation is ook veel meer gericht op gesprekken, veel gesprekken.

Met een advocaat is het allemaal wat zakelijker. En is er meer afstand. Waardoor er minder ruimte is voor persoonlijke beïnvloeding van hem naar haar.
Als zij een advocaat heeft die zakelijk blijft en niet overal op ingaat, dan lijkt me dat veiliger. Dan kunnen de formele reacties kort blijven en blijven de kosten beperkt.

Het gaat tenslotte niet om een scheiding maar om een omgangsrecht voor de vader. Hij zal die procedure moeten opstarten, zij kan afwachten tot hij daadwerkelijk een procedure start.

Lees het nog eens Lente

Natuurlijk zou ik hier niet weer voor mediatie gaan. Dat zeg ik toch.
Ik vind juist het gedoe met die advocaten hier steeds onduidelijk. Wie betaald nu de advocaat van expartner? TS heeft die ingeschakeld. Hopelijk komt die rekening niet alsnog bij haar terecht.
Mogelijk dat expartner daar op gerekend heeft dat een door TS ingeschakelde advocaat ook door haar betaald wordt. Zeker gezien de aanvankelijke mediatie en TS legt het eerste contact.
Nu dat niet zo blijkt te zijn. Expartner haakt af, ga je dat zelfde rondje niet nog een keer!
Je hebt een advocaat. Niet meer voor mediatie. Waar expartner bij zou kunnen aanhaken zonder zelf te betalen.

Afwachten inderdaad. Maar ik zou hier zeker niet meer voor mediatie gaan. Lijkt me niet nuttig.

Lente

Lente

11-07-2018 om 18:42

Nu snap ik het

Nee, dat was mij niet duidelijk in jouw vorige post. Vandaar mijn verbazing.
Maar nu wel

Karbonkel1

Karbonkel1

11-07-2018 om 20:48 Topicstarter

Zijn advocaat

Zijn advocaat zou eerst onze mediator zijn
Hij heeft deze op zijn initiatief ingeschakeld.
Hij heeft nu een fikse rekening, waar hij van baalt dat klopt.

Maar als ik verder ga met mijn advocaat, moet hij er ook weer een inschakelen en wordt het alsnog een rechtzaak, dat wil ik juist voorkomen.

Plus dat Ik denk dat jij z'n kont in de krib gaat gooien als ik aangeef niet voor mediation te willen gaan

Nou

Denk goed na. De soep wordt meestal niet zo heet gegeten. En je kunt wel denken dat je hiermee een rechtzaak kunt voorkomen maar dat is nog maar de vraag.
En dan heb je voor niets in het stof gebogen.
Idem met de Raad. Daar heb je geen vat op, geen garantie.
Ik zou me toch niet laten intimideren.

Er is een reden dat de mediatie bij zijn vorige advocaat mislukt is. Dat is geen goed signaal voor het vervolg.

Karbonkel1

Karbonkel1

11-07-2018 om 20:57 Topicstarter

Volgens hem

Is die mislukt door mij. Er was geen afspraak te maken met mij aldus zijn advocaat.

Wat betreft rechtzaak / de raad. Als wij het onderling eens worden, is dat toch niet meer aan de orde?

Karbonkel1

Karbonkel1

11-07-2018 om 20:58 Topicstarter

Ik doel dan

Op concrete afspraken.
Eerst puur bezoek.

V@@s

V@@s

11-07-2018 om 20:59

ik zou helemaal niets doen

en jouw advocaat zeggen dat je eerst afwacht waar ex mee komt.

Karbonkel1

Karbonkel1

11-07-2018 om 21:04 Topicstarter

Die gast is echt labiel

Hij begint nu alweer over haar meenemen.

Zucht

Karbonkel

Dit lijkt me iemand, die expartner van jou, die de aanval de beste verdediging vind. Dat wil niet zeggen dat jij daar in mee hoeft te gaan toch?

Je hebt uitgelegd hoe het gegaan is met het maken van een afspraak. Daar heb je je gewoon prima in opgesteld.

Waar twijfel je nu aan?

Misschien kun je zijn advocaat eens bellen, of langslopen, waarom het zijn advocaat niet meer is. Die reden kon weleens een hele andere zijn dan dat jou expartner je nu, uit strategische overwegingen voor de voeten werpt.

Ik zou me niet te aarzelend opstellen maar juist duidelijk zijn. Anders blijft je expartner openingen zoeken en jou grenzen overtreden.

Leg hem de omgangsregeling voor zoals je die voorlopig voor je ziet, Zonder opbouw.
En anders regelt hij maar een advocaat.

Juist als het een soep wordt, je geeft teveel mee, je expartner gooit er nog een schepje bovenop en begint je kind steeds langer te houden tegen jou zin. Er is een incident, jij maakt je bezorgd, je ex reageert, derden krijgen daar wat van mee, buren, peuterspeelzaal, komt de Raad toch wel in beeld. Minimaal de 'beschermtafel'.

En je hebt toch liever met de rechter te maken dan met de Raad kan ik je vertellen.

Meenemen

En als hij haar meeneemt is het over en uit. Dan is er voorlopig geen omgangregeling.

Karbonkel1

Karbonkel1

11-07-2018 om 21:43 Topicstarter

Bij de rechter

Komt de raad ook automatisch toch?

Nou, er is in ieder geval geen gesprek meer mee te voeren.
Allerlei eisen komt hij mee voor nu maar ook al voor de toekomst (helft vd vakanties etc)

wacht even

Hij heeft kennelijk gebroken met zijn advocaat omdat het hem te duur wordt. Hoe wil hij die mediation dan betalen? Want dat komt voor jullie beider rekening (het kan zijn dat een of beiden voor een toevoeging in aanmerking komt. Bekijk de site van de raad voor rechtsbijstand).

Maar het aardige is: als hij iets wil doordrukken, moet dat via de rechter. En wil hij iets via de rechter, dan moet dat door tussenkomst van een advocaat. Die hij kennelijk te duur vindt en dus niet wil inschakelen.

Dat klinkt toch alsof je tamelijk rustig achterover kan leunen, want kennelijk is hij toch niet van plan om door te zetten.

Dus als hij weer over mediation begint, vraag hem dan maar hoe hij denkt dat dat gefinancierd moet worden. Ik ben benieuwd.

Over al het andere (vage dreigementen) kan je je schouders ophalen.

Groeten,

Temet

Karbonkel1

Karbonkel1

11-07-2018 om 21:50 Topicstarter

Temet

De advocaat is stopgezet van zijn kant, omdat wij onderling hadden afgesproken toch mediation te gaan doen.
Hij heeft een fikse rekening gehad maar dat maakt hem niks uit.

Zie je

Ik kan het niet volgen denk ik. Wie ze advocaat wanneer ingezet wordt, werd, en door wie, en weer teruggetrokken.

Je laatste opmerking lijkt me ook apart. Je vraag hier advies en out of the blue heb je blijkbaar afgesproken met je expartner dat er toch mediatie komt en wel via jou advocaat.

Klinkt alsof dat in de eerste post al aan de orde was. Dus het is dan blijkbaar de eerste keer?

Blijft vaag voor mij.

Karbonkel1

Karbonkel1

11-07-2018 om 23:29 Topicstarter

Annej

Schijnbaar leg ik het niet goed uit.

Ex is naar een juridisch loket gestapt:deze adviseerde mediation.
Omdat het niet tot een afspraak kwam, heeft de mediator besloten de belangen van ex te gaan behartigen.

Ex belde me vd week en gaf aan dochter te willen zien. Ik heb dit toegestaan, onder mijn toezicht. Tijdens dit bezoek begon hij over het bovenstaande verhaal. Hij wilde geen rechtzaak. Hij wilde alleen dochter blijven zien.
Ik heb toen gezegd dat hij dochter kon bezoeken maar niet meenemen. Ex vroeg toen of ik alsnog mediation wilde doen. Ik heb gezegd dat ik daarvoor open sta nog steeds. Ex heeft daarop zijn advocaat gebeld met de mededeling dat hij zijn belangen niet meer hoeft te behartigen.

Alleen ex is wat apart bezig en begint nu alweer over dochter meenemen. Hooguit twee bezoekjes nog en dan een dag mee etc.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Je uitleg inderdaad Karbonkel

"Ex is naar een juridisch loket gestapt:deze adviseerde mediation.
Omdat het niet tot een afspraak kwam, heeft de mediator besloten de belangen van ex te gaan behartigen."

Misschien is het hier voor jou heel duidelijk maar voor mij mist er een stap.

Je exman ging naar het juridisch loket. Daar heb ik een beeld bij van vrijwillig buurtadvies.

Je volgende stap is: omdat het niet tot een afspraak kwam, heeft de mediator enzovoort.

Hoezo? Heeft het juridisch loket een mediator? Is besloten dat die op verzoek van man met man en jou gesprekken gaat voeren? Is er over betaling gesproken dan?

Of heeft het juridisch loket je expartner doorgestuurd naar een voor hen bekende advocaat, misschien zelfs ook iemand die superviseert of zelf spreekuur houdt bij het juridisch loket? Doorgestuurd en dan heeft je expartner met deze mediator afgesproken om namens expartner met expartner en jouzelf mediatie te gaan doen? En is er gesproken over betaling? Door wie?

Is er een toevoeging geregeld? Als je weinig geld hebt kun je vragen om de kosten tot een bepaald bedrag te beperken (los van de griffiekosten) aan de Raad voor de Rechtsbijstand.

In situatie 1 of 2, heeft je expartner dat aangevraagd? Of zijn er afspraken gemaakt dat beiden betalen?

Of was je helemaal niet bij betalingsafspraken?

Om mee te beginnen. Want het is me ook niet duidelijk waarom jullie dan blijkbaar beginnen met een advocaat van hem maar binnen de kortste keren, na onduidelijk gedoe rondom het maken van afspraken dat jou in de schoenen gewreven wordt ook al is het niet jou fout, is die opgezegd en nu is er al afgesproken dat de mediatie gaat gebeuren met een door jouzelf inmiddels ingeschakelde advocaat? Huh?

Misschien voert het te ver. Ik hoop dat je het zelf in elk geval goed in beeld hebt.

Meegeven

Het klinkt alsof je geneigd bent om maar in te gaan op welke eis dan ook om verder onheil te voorkomen. En dat lijkt me echt een onhandige strategie.
Het gaat je niet helpen bij je expartner die dan nog verder je grenzen overschrijdt. En het helpt al zeker niet mocht er, onverhoopt, toch sprake zijn van inzet van jeugdbescherming.

Je hoeft niet te provoceren maar kunt gewoon bij je standpunt blijven.

Meegeven kan ook in het geval van inzet van jeugdbescherming leiden tot oeverloze trajecten met risico's op emotioneel drama en verkeerde indrukken doordat je expartner zijn best zal doen zijn beeld overeind te houden door dat van jou te beschadigen. En het is niet gezegd dat jeugdbeschermers daar doorheen prikken. De een wel, de ander niet, bekend is dat het probleem is dat men een kant gaat kiezen, niet per se de beste kant.

Karbonkel1

Karbonkel1

12-07-2018 om 02:34 Topicstarter

Mediator

Nadat het juridisch loket mediation adviseerde, hebben ze ook iemand benaderd die met ons dit zou gaan doen.

Er zijn verder geen afspraken gemaakt over de kosten. Het enige wat ik weet is dat het juridisch loket aangaf dat we beiden voor een toevoeging in aanmerking zouden komen.

De door het juridisch loket benaderde mediator, heeft contact gezocht met ex en daarna met mij om een afspraak te maken. Deze afspraak is toen ingepland.
Helaas kon de afspraak vanuit mijn kant ergens omstandigheden niet doorgaan (zwaarwegend omstandigheden).
Ik wilde toen een nieuwe afspraak, maar ex was zelf wel naar de eerste afspraak gegaan. Toen ik de mediator belde, zei deze dat als ex kwam en ik niet, het advocatenwerk zou worden.
Ik kon echt niet komen, dus kreeg ik een mail van ex dat hij zelf wel was geweest maar dat de mediator/advocaat toch nog mediation adviseerde.
Toen heb ik opties gegeven voor een nieuwe afspraak.
Daar is niet op gereageerd door de mediator, met als gevolg dat ex ineens geen mediation meer wilde want er viel geen afspraak met mij te maken.
Toen heeft de mediator besloten zijn belangen te behartigen en werd het dus een partij advocaat.

Karbonkel1

Karbonkel1

12-07-2018 om 02:35 Topicstarter

Standpunt

Ik blijf bij mijn standpunt. Dochter wordt niet meegenomen.
Wil hij dit wel, dan zal het een rechtzaak gaan worden.

Karbonkel1

Karbonkel1

12-07-2018 om 02:39 Topicstarter

Nadat

De advocaat besloten had zijn belangen te gaan behartigen, heb ik ook een advocaat benaderd om mijn belangen te behartigen.

Het zou een kort geding gaan worden.

Echter, is het nooit zover gekomen omdat ex vd week aangaf dat hij toch nog mediation wilde proberen. Ik had namelijk gezegd dat ik liever probeerde onder elkaar iets te regelen ipv een juridische strijd.
Hij heeft daarop zijn advocaat terug geroepen.
Waar die vette factuur van hem vandaan komt is me een raadsel want ik dacht dat jij recht had op toevoeging. Zoals het juridisch loket had vermeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.