Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wat is wijsheid


Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 16:22 Topicstarter

Oke

Geen peil op te trekken dus.

Ik ga mijn advocaat maandag maar even bellen voor een afspraak.

Ex zijn advocaat had het erover om het kort geding uit te stellen en via een normale procedure omgang te bewerkstelligen. Wat is het verschil?

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 16:23 Topicstarter

Waar let de raad op? Waar zou ik op moeten letten?

Ivm nieuwe zwangerschap, lat relatie etc

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 16:25 Topicstarter

Annej

Waar bestond bij jullie het raadsonderzoek uit?

Nou

Gesprekken met jou en jan en alleman. Voornamelijk roddel.

Hoewel er ook wel hele duidelijke stukken in staan waarin ik het autisme van mijn kinderen herken. En humor.

Maar ook veel misinterpretatie, dingen uit de context. Harde conclusie op zachte feiten. Afijn.

Bij ons heeft het zon anderhalf tot twee jaar geduurd. Er werd gewacht op uitslagen van de hulpverlening die vertraagden vanwege wachtlijsten en weet niet wat voor uitval en vervanging van personeel e.d.

En dan weer een zitting. En het verzoek van de Raad voor een OTS, aanvankelijk UHP. Uiteindelijk niet gehonoreerd. Maar wel een angstig gebed zonder eind.
Dat hoeft bij jullie niet zo te gaan, maar toch zou ik mijn borst maar nat maken en het allemaal niet te persoonlijk nemen. Ik wist van niets en was nogal geschokt door wat men meende zomaar te kunnen stellen over mij en mijn gezin. Maar als je dat gewend bent is het gewoon jargon.

Zij maken dan rapporten, die mag je inzien en alleen op typefoutjes verbeteren. Als je de rechter wat wil melden moet je dat los bijvoegen of zelf bij de rechtbank bezorgen, had ik altijd bij mij omdat ik niet vertrouwde dat men mijn stuk wel mee zou geven.

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 16:44 Topicstarter

Waarom it's of uhp?

?

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 16:48 Topicstarter

Neiging

Ik heb de neiging wat in te schikken Temet.
Omdat ik teveel slechte verhalen heb gehoord over de Raad.

Stichting KOG

https://www.stichtingkog.info/contact/

Deze stichting houd zich bezig met 'normale' ouders en grootouders die te maken krijgen met de jeugdbescherming en de Raad voor de Kinderbescherming.

OTS is een maatregel waarmee een gezinsvoogd toegevoegd wordt aan het gezin op last van de rechter. Die beoordeelt of jij het goed doet met je kind en kan je dwingend anders adviseren.
UHP is een uithuisplaatsing. In een deel van de gevallen loopt een OTS uit op een uithuisplaatsing.

Lees vooral de informatie op de site van de stichting KOG, wordt zonodig lid, je kunt je in gevallen dat je daarmee te maken krijgt ook persoonlijk door hen laten adviseren.

Het is een apart bedrijf die jeugdbescherming waarin ouders nagenoeg rechteloos zijn en verhalen worden geconstrueerd op basis van halve waarheden en feiten die meningen blijken te zijn.

Subjectief. Ingewikkeld om mee om te gaan. Vooral je hoofd koel houden en je mond dicht. Alles kan tegen je worden gebruikt.

Het zijn twee zaken

Bij de echtscheidingszaken hebben we de Raad alleen tijdens de zitting betrokken gehad. Zonder onderzoek. Ik weet ook niet of je het wel de Raad mag noemen. Ik dacht het, het is te lang geleden. Ze waren wel van de kinderbescherming.

Later hebben we bij de hulpverlening, mijn beide kinderen hebben een vorm van autisme, een zorgmelding gehad waardoor een onderzoek werd gestart.

Dat had te maken met onbegrip van de hulpverlening en verkeerde uitleg van de angst van mijn dochter. Dat werd in plaats van angst voor een onbegrijpelijke wereld met bedreigende situaties uitgelegd als (sexueel) misbruik en geweld door vader of broer. Nou ja, in het kort dan want er kwam een omvangrijk verhaal.

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 18:16 Topicstarter

De zitting

Is er onderzoek gehad voor de echtscheiding zitting? Of zitten ze erbij en luisteren en verder niks?

Jij hebt ook een aardige weg bewandeld zo te lezen..

Erbij

Ze werden er tijdens de zitting bij betrokken. Zonder onderzoek.
De eerste zitting waren er een aantal die in een bijzaaltje met ons in gesprek gingen.
De tweede zitting was er een mevrouw die af en toe het woord gegeven werd door de kinderrechter. Zomaar.

Alleen tijdens de echtscheiding dus.

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 18:34 Topicstarter

Zomaar

Apart dat dat zomaar gedaan werd...

Nou ja, Amsterdam dus

Al jaren een proeftuin van projecten en projectjes. Misschien dachten ze wel een onderzoek te kunnen voorkomen door tijdig een advies te laten geven op grond van het mediatiegesprek of de zitting.

Zonodig had dat gevolgd kunnen worden door een echt raadsonderzoek. Dat gebeurde niet bij ons op dat moment.

Ook omdat ik na de 2e uitspraak van het hoger beroep niet in verweer ging. Ik had niet de indruk dat ik daar veel mee op zou schieten om juridisch in gevecht te blijven.
Ik heb de omgang zo veilig mogelijk gefaciliteerd door altijd beschikbaar te zijn voor kinderen en ex en te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen bij betrokken waren.
Aanvankelijk ging ik zelfs het weekend zelf mee.

De zorgmelding was ook zo'n projectje: Beter beschermd heette dat. We werden in hoog tempo opgeschaald van het AMK naar de Raad en de bedoeling was dat het dan snel tot een juridische maatregel zou leiden om de doorloopsnelheid te verkorten en snel 'veiligheid' te bieden. Er was immers zogezegd sprake van sexueel misbruik en geweld..
Maar zo werkte het uiteindelijk niet. Er bleek (gelukkig) door de huisarts geblokkeerd geen reden om direct tot UHP over te gaan, dus werden we in de 'gewone' procedure van onderzoek (roddelgesprekken met jan en alleman) gestopt.

Jouw zaak

Jouw zaak is anders. Vader heeft, hopelijk aan te tonen verslavingsproblemen. Daarbij gehinderd, ontwenningsverschijnselen, opvliegend gedrag. Niet in staat om voor een kind te zorgen. Zeker niet zo'n kleintje.
Er is geen uitzicht op dat dat voorlopig ophoud. Dus je handelt naar bevind van zaken.
De eerste drie jaar heeft vader bovendien op eigen initiatief, zijn handen te vol met zichzelf, geen contact gehad met zijn dochter.
Je gunt vader contact met zijn dochter en je dochter contact met haar vader. Hij kan zich een paar uur goed houden en dan kan het.
Mocht hij zijn problemen uitbreiden dan kan de omgang uitgebreid. Daar is voorlopig geen uitzicht op.
Als het kind groter is kan het makkelijker omgaan met een vader met verslavingsgedrag. maar zeker niet een peutertje van drie.

Uiteindelijk

Uiteindelijk beslist de rechter.
Maar hoe kalm, overtuigd en beslist jij overkomt, te meer kans heb je dat je gehonoreerd wordt.
Emoties beheersen. Nette kleding aan. Neem iemand mee. Oefen in onderkoelde taal.
Herhaal je verhaal in dezelfde woorden. Blijf kalm. Blijf kalm.

Heb je kans dat het zo gaat. Men wil ook geen risico nemen met een kleintje.

Bij ons was vader al vanaf de geboorte in beeld. We waren getrouwd. Er was geen aantoonbaar verslavings- crimineel- of ander gedrag. Ogenschijnlijk.

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 19:01 Topicstarter

Vader

Geeft mij er nu de schuld van dat ik hem omgang ontzegt heb.

Maargoed, uiteindelijk is mijn inzet om te beginnen bezoek. En dat bezoek mag uitgebreid worden als het goed gaat.
En dan zien we verder.

Vader zegt niet meer drugs te gebruiken. Af en toe zou hij nog blowen maar hij wil dat niet doen in bijzijn van dochter.
Ja dat is dus dat vertrouwen wat ik eerst op wil bouwen. Tezamen met het vertrouwen dat jij daadwerkelijk voor haar zorgt.

En ja omgang wil ik stimuleren. Voor mijn dochter. Omdat ik hoop dat ze enigzins een band kan opbouwen

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 19:03 Topicstarter

Ik denk wel

Dat zodra ik benoem dat ik wil dat ze veilig is en dat ik het vertrouwen wil hebben dat hij helder is, er een onderzoek gaat komen.

Ja, of

Wees eerlijk en concreet tegen vader.
Je wil graag dat je dochter contact heeft enzovoort maar dat gaat op geleide van het vertrouwen dat hij jou en je kind weet te bieden.
Een vaste middag in de week bij jou en als dat goed gaat, hij is nuchter en kalm, beiden, mag hij je dochter een middag meenemen. Vaste middag.
En als dat een paar maanden goed gaat dan kan het een middag en een nacht worden.
Voor de vastigheid kun je dat in een schema vastleggen.
Maar niet te snel te veel en te lang want dan valt het zo tegen als het niet doorgaat.
Elke twee maanden heb je een evaluatiemoment.
En jij gaat er over. Niet hij.
Misschien doet hij dat wel omdat hij dan verder geen kosten heeft.

En....

Als het met hem weer moeilijker is, hij kan niet van de spullen afblijven, kan hij ook zelf aangeven dat hij het contact wat wil terugdraaien. Alleen op bezoek, of alleen een paar uur samen weg.

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 19:20 Topicstarter

Hij wil

Het echt via een advocaat en dus ook rechtbank en alles wat erbij komt...

Weekend

Nogmaals, de rechter beslist, maar ik verwacht hooguit een weekend in de veertien dagen. En dat kun je hopelijk voorkomen door aan te geven dat vader niet zolang zonder zijn spullen kan, dus dat heb je liever niet. Een middag is net genoeg. Voorlopig.

En dan hopen dat het kwartje valt.

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 22:55 Topicstarter

Hij

Zal wel denken dat alles in kannen en kruiken is.
Mijn ex maakt zich nooit ergens druk over en al helemaal niet over allerlei instanties met allerlei belangen.
Wat hij wil moet en zal gebeuren.

Karbonkel1

Karbonkel1

06-07-2018 om 22:56 Topicstarter

Maargoed

Ik kreeg een kind met deze vent. Wie z'n bollen brand moet op de blaren zitten.

Zolang ik m'n meisje maar niet kwijt raak.

Voorbereiding

Je weet helemaal niet of de Raad ingeschakeld wordt. Maar voor het geval dat zou ik me in elk geval inlezen. En bovendien zorgen dat het thuis ordelijk is en spic en span. Financien op orde. Opgeruimd huis, gezellig. Zorg dat je goed gekleed gaat, je kind ook, je latpartner ook. Eventuele honden naar de buren brengen als het bezoek komt.

Laat een voorbeeldig iemand zien. Want het is ook grotendeels beeldvorming.
Ga niet alleen met de Raad om, neem een kalm iemand mee, liefst een man.

Karbonkel1

Karbonkel1

07-07-2018 om 10:41 Topicstarter

Thuis

Ik doe mijn best. Er staan oude meubels en de muren kunnen een verfje gebruiken, maar het is er schoon. Dochter heeft een mooie kamer, pas opgeknapt (voor zover het financieel lukte) naar een peuter kamer. Kleding heeft ze genoeg en douchen doet ze om de dag.

De tuin wordt binnenkort opgeknapt (financieel kan het nu)
Speelgoed is er voldoende om haar te stimuleren. Fietsje, loopfiets, step etc.

Verder heb ik gewoon een normaal ritme (in mijn ogen dan) . Als dochter niet naar de psz / opvang gaat, dan zijn we thuis of de hort op.
Smorgens ontbijten we voor de tv (niet geheel pedagogisch verantwoord I know), ik doe wat in huis.
Ze speelt binnen of in de tuin, afhankelijk van het weer.
We lunchen (TV is uit tijdens lunch en diner).
Ze slaapt soms nog wel en soms niet, ik kijk meestal naar hoe ze is.

Smiddags gaan we vaak weg. Boodschapje, kinderboerderij etc. Soms op fiets en soms in de auto. We komen veel bij opa en oma, dochter heeft een diepe band met ze en vraagt veel naar oma en opa. Meestal om de dag wel.
Heel soms blijven we er logeren samen.

Ik probeer het avondeten zoveel mogelijk af te wisselen. Maar het is en blijft een peuter die duidelijk haar voorkeuren heeft haha.
Als we een keer patat of pizza eten, maak ik meestal een fruitsalade erbij.

Ik heb bijna nooit oppas voor dochter. Eén keer in de drie a vier maanden is ze een dagdeel of avond bij opa en oma. Ik doe dan een keer een bioscoopje of een etentje met vrienden of latrelatie.

Met de latrelatie heb ik duidelijke afspraken. Hij is er meestal eens per week.we hebben ook al een schema voor zijn baby bezoek / verzorging straks.
Verder krijgt hij gewoon ouderlijk gezag en zal de omgang per drie maanden bekeken worden.
Er is dus geen sprake van dat ik hier de omgang afhou of iets dergelijks. Ik wil gewoon niet samen wonen. Heb het prima met dochter en hou het liever zo. Tevens wil ik gewoon niet weer verhuizen. We hebben het hier op de rit en haar school is hier.

Karbonkel1

Karbonkel1

07-07-2018 om 10:52 Topicstarter

Stabiel

Ondanks dat deze zwangerschap niet gepland is, probeer ik alles zo stabiel mogelijk te houden. Maarja, voor hetzelfde geldt ziet de raad dat anders.
Omdat ik niet samen wil wonen of vinden de vader stabieler omdat hij alleen woont. Etc etc

Karbonkel1

Karbonkel1

07-07-2018 om 12:40 Topicstarter

En ik denk

Dat als de baby er straks is, de orde even weg valt. Er zal toch weer een ritme gevonden moeten worden.
Dus als ze dan komen, zal het wat chaotisch zijn.

Dan

Als ze op bezoek komen, regel dan dat je kinderen elders zijn. Dan kun je je concentreren op een gesprek.
Dat geeft gelijk aan dat je een netwerk hebt. En je hoeft niet in paniek te raken dat je je aandacht moet verdelen.
Zorg dat er altijd iemand bij een gesprek aanwezig is die jou kalm kan houden.
Alles wordt uitvergroot, dus wat je ook zegt tegen je kinderen , of doet of laat, kan in een rapport komen.

En...

Kondig dat niet aan. Als ze een afspraak maken voor een huisbezoek prima. Zonder te melden dat je kinderen er dan niet zullen zijn. Alleen desgevraagd meld je dat je regelt dat ze naar .... gaan want je wil even rustig kunnen praten.
Jij denkt dat je rustig een opmerking kunt maken in bijzijn van de kinderen, maar men vind dan dat je de kinderen belast met 'jou problematiek'. Uberhaupt niets meegeven, maar een algemene opmerking kan al snel verkeerd vallen.
Omdat men, nogmaals, op zoek is naar 'foutjes'.

Bloemen

Regel een bloemetje of plantje op tafel. En een koekje bij de koffie. Verzorgd.

Karbonkel1

Karbonkel1

07-07-2018 om 13:03 Topicstarter

Dankje

Voor de tips. Ik noteer alles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.