Echtscheiding en erna
Annoniemm
27-10-2025 om 14:52
Zoon wil niet naar ex
hai,
eigenlijk zegt de titel het al, maar wat kan ik doen als mijn zoon (4jr) niet naar mijn ex wilt, ex is niet de biologische ouder maar heeft kind wel erkend en gezag. Zoontje wil duidelijk niet, spreekt dit ook uit naar mijn ex, maar moet dan van mijn ex met veel drama (huilen, gillen, boos zijn) mee met hem. Ik laat mijn zoontje dan ook niet graag daar achter. Is er iets wat ik kan doen?
Evaluna
28-10-2025 om 11:46
linn19 schreef op 28-10-2025 om 11:34:
[..]
Ik heb ook met dit bijltje gehakt en het kind beschermen door thuis te houden viel erg slecht, ik was de moeilijke ouder en kind kon zo weer de omgang hervatten van de rechter.
(6 jaar later liep het alsnog mis en is de omgang uiteindelijk wel gestopt, maar daar moest wel veel voor gebeuren, echt een andere orde dan wat jij beschrijft.)
Annoniemm
28-10-2025 om 11:53
Evaluna schreef op 28-10-2025 om 11:46:
[..]
Ik heb ook met dit bijltje gehakt en het kind beschermen door thuis te houden viel erg slecht, ik was de moeilijke ouder en kind kon zo weer de omgang hervatten van de rechter.
(6 jaar later liep het alsnog mis en is de omgang uiteindelijk wel gestopt, maar daar moest wel veel voor gebeuren, echt een andere orde dan wat jij beschrijft.)
Wat naar om te horen dat je ook zoiets hebt gehad, daarom ben ik ook huiverig over het zomaar bij mij houden (al is dat natuurlijk wat je in zo’n situatie het liefste doet). Hopelijk gaat het nu wel goed met je kids en met jou.
linn19
28-10-2025 om 11:57
Evaluna schreef op 28-10-2025 om 11:46:
[..]
Ik snap wat je schrijft en ik zou tijdelijk on hold ook nooit zo snel adviseren maar bij een verhaal wat al 2 jaar duurt met gillen,huilen boosheid EN een geheim EN niet durven praten van kind gaan bij mij de alarmbellen wel af en gaat bij mij kind nu even voor.
linn19
28-10-2025 om 12:07
Annoniemm schreef op 28-10-2025 om 11:38:
[..]
Dat wist ik niet, maar dan snap ik wel beter waar jou houding vandaan komt. Voelde namelijk best aanvallend en alsof ik niets deed. Maar als je aangeeft dat je zelf ook zo hebt moeten zitten, dan kan ik je reactie wel begrijpen. Mag ik vragen wat jij gedaan hebt? En hoe het nu is? Mocht je het hier niet willen beantwoorden mag je mij een bericht sturen, mocht je dat niet willen vind ik het ook goed.
Ik wist wat de oorzaak was dus ik kon mijn kind wel gerichter helpen. Communicatie met kind is wel belangrijk geweest om kind hierdoorheen te helpen. Maar jouw situatie is iets anders dus kan dat niet 1 op 1 vertalen.
Wat wel hetzelfde is is dat jouw zoontje jou echt nodig heeft om hiermee om te gaan.
Inmiddels ligt die periode alweer lang achter ons maar de omgangsregeling was wel veel eerder dan verwacht gestopt tussen vader en dochter. Er kwam veel losser contact zonder druk voor dochter, dat gaf dochter wat meer lucht maar toen was ze inmiddels 11.
Izza
28-10-2025 om 15:02
Wat je in ieder geval moet doen is contact opnemen met de huisarts, de juf en maatschappelijk werk. Dit is absoluut zeer zorgelijk gedrag. En de reactie van zijn vader/verwekker is dat ook. Jouw kind wordt onder druk gezet en er gebeuren daar zaken die niet in de haak zijn. Betrek er daarom instanties bij ipv te gaan afwachten want het probleem blijft in stand en lijkt te verergeren.
Uiteindelijk ben jij de echte ouder en is deze man niet meer dan een voormalige stiefouder en iemand die relatief kort in het leven van jouw jonge kind is geweest. Jij en kind willen op dit moment het contact tijdelijk stoppen. Normaal contact is niet mogelijk.
Laat een dossier aanleggen en hou kind even thuis.
Bolmieke
28-10-2025 om 15:18
Annoniemm schreef op 28-10-2025 om 11:25:
[..]
Nee die is verder niet in beeld.
Misschien heel ver gezocht maar kan het zijn dat je ex contact heeft met de bio vader van je kind? En dat dat het geheim is? Als dat zo zou zijn dan zou dat bijzonder verwarrend zijn voor je zoon maar het lijkt mij een beetje ver gezocht hoewel ik wel gekkere dingen in mijn omgeving heb meegemaakt
Temet
28-10-2025 om 16:23
"Uiteindelijk ben jij de echte ouder en is deze man niet meer dan een voormalige stiefouder en iemand die relatief kort in het leven van jouw jonge kind is geweest"
Uiteindelijk is deze man de juridische vader die daadwerkelijk nog altijd contact met zijn kind heeft en wil. Als TO de omgang stillegt met argumenten als ''ik ben de echte ouder en jij niet" krijgt ze dat hoogstwaarschijnlijk als een boemerang terug.
Ik denk dat het verstandig is om een OKT of iets dergelijks te betrekken voor advies. Als je zonder meer de omgang stillegt en het daarbij laat, is de kans groot dat je het verwijt krijgt dat je het kind zijn vader onthoudt, en dat de zorgwekkende signalen van het kind a) wel meevallen - kinderen van die leeftijd doen wel vaker moeilijk bij overgangsmomenten - en/of b) voor een deel komen omdat kind de bezwaren van zijn moeder overneemt. Zie ook de post van Evaluna.
Dus vraag eerst advies over hoe ermee om te gaan, volg die adviezen ook op, en blijf in contact met dit soort deskundigen van buiten. Als je dan vervolgens alsnog zou moeten besluiten de stekker uit de omgang te trekken dan is tenminste duidelijk dat je dat niet zomaar hebt gedaan.
Overigens om terug te komen op opmerkingen eerder in het draadje of die erkenning nog terug te draaien is: nee, niet door TO. Zij heeft willens en wetens toestemming gegeven voor de erkenning terwijl ze wist dat deze man niet de biologische vader was. Dan kan je daar niet aan paar jaar later weer op terugkomen omdat je die man bij nader inzien toch niet zo'n geschikte vader vindt.
Als dit kind er ooit last van heeft dat hij is erkend door de man die hem niet heeft verwekt, kan hij daar tot zijn 21e wel zelf nog wat aan doen.
Schemerlampje
28-10-2025 om 16:40
Hoe was de relatie tussen je zoon en je ex, toen jullie nog samen waren. En was je ex al in beeld bij de geboorte of pas later?
tsjor
28-10-2025 om 16:46
'Maar jouw ex maakt ook het huilen gillen en boosheid van je zoontje ook mee dus het zal voor hem niet uit de lucht vallen.' Nee, maar wellicht maak de vader ook mee dat het kind daarna snel gaat spelen, gezellig is, goed slaapt en goed eet; kortom: geen problemen, behalve dan bij de overdracht.
linn19
28-10-2025 om 16:53
tsjor schreef op 28-10-2025 om 16:46:
'Maar jouw ex maakt ook het huilen gillen en boosheid van je zoontje ook mee dus het zal voor hem niet uit de lucht vallen.' Nee, maar wellicht maak de vader ook mee dat het kind daarna snel gaat spelen, gezellig is, goed slaapt en goed eet; kortom: geen problemen, behalve dan bij de overdracht.
Dat zou kunnen maar in dit geval is er nog het probleem van het geheim en het niet durven praten daarover van zoontje en dat moeder ziet dat zoontje ongelukkig is, het de laatste tijd erger word en zij hem nu niet kan helpen omdat zij de oorzaak niet weet. Het is een optelsom van in dit geval wat maakt dat ik het in ieder geval niet kan zien als "moeite hebben met de omschakeling"......
tsjor
28-10-2025 om 17:08
Dan lijkt het me goed om dat ook zo direct aan te geven bij de vader: zoontje heeft het over een geheim, hij wil niet praten over wat er in het weekend gebeurt, weet jij wat er aan de hand is; zo nee, zullen we het dan samen verder gaan uitzoeken of anders ga ik het alleen uitzoeken.
linn19
28-10-2025 om 17:18
tsjor schreef op 28-10-2025 om 17:08:
Dan lijkt het me goed om dat ook zo direct aan te geven bij de vader: zoontje heeft het over een geheim, hij wil niet praten over wat er in het weekend gebeurt, weet jij wat er aan de hand is; zo nee, zullen we het dan samen verder gaan uitzoeken of anders ga ik het alleen uitzoeken.
Niet helemaal mee eens. Dat van dat geheim heeft zoontje wel verteld aan TO maar meer durfde hij niet te zeggen. Ik zou dat geheimverhaal absoluut niet vermelden aan ex terwijl de omgangsregeling doorgaat. Voor het zelfde geldt krijgt zoon daar bij vader op z'n kop dat hij iets tegen mama verteld heeft. Dan voelt zoontje zich helemaal alleen staan en is hij het vertrouwen totaal kwijt om ooit nog maar iets aan iemand te vertellen.
Vandaar dat ik aangeef om zoon even uit deze situatie te halen en op die manier de oorzaak proberen te achterhalen met/bij ex.
Izza
28-10-2025 om 19:37
Wat heftig is is dat TO na een korte relatie haar vriendje veel te dicht heeft toegelaten tot HAAR kind. En deze man zelfs heeft toegestaan hem te laten erkennen en zeggenschap te geven. Kind is 4 en ze zijn al minimaal 2 jaar uit elkaar. Waarom na een relatief korte relatie zo'n heftige levensbepalende stap nemen? Nu zit ze vast aan foute man die niet eens de vader is. En heeft kind in de toekomst wellicht 3 vaders. Want de biologische vader mag dan nu uit beeld zijn. Kind gaat daar ooit naar vragen. En hij kan altijd weer in beeld komen.
Ik zou kijken hoe ik samen met instanties de rol van deze man kan wegwerken. 2 jaar een verdrietig en angstig kind. Omdat hij tegen zijn zin naar een ex van mama moet. En pas met 12 mag hij zelf actief weigeren en gehoord worden. To moet nu in actie komen!
Dweedledee
28-10-2025 om 19:43
Hou eens op met dat onnodige gezuig, Izza.
Je hebt inmiddels al tig keer benoemd dat het niet de biologische vader is.
Nu weten we het wel.
Anoniemvoornu
28-10-2025 om 20:13
Izza schreef op 28-10-2025 om 19:37:
Wat heftig is is dat TO na een korte relatie haar vriendje veel te dicht heeft toegelaten tot HAAR kind. En deze man zelfs heeft toegestaan hem te laten erkennen en zeggenschap te geven. Kind is 4 en ze zijn al minimaal 2 jaar uit elkaar. Waarom na een relatief korte relatie zo'n heftige levensbepalende stap nemen? Nu zit ze vast aan foute man die niet eens de vader is. En heeft kind in de toekomst wellicht 3 vaders. Want de biologische vader mag dan nu uit beeld zijn. Kind gaat daar ooit naar vragen. En hij kan altijd weer in beeld komen.
Ik zou kijken hoe ik samen met instanties de rol van deze man kan wegwerken. 2 jaar een verdrietig en angstig kind. Omdat hij tegen zijn zin naar een ex van mama moet. En pas met 12 mag hij zelf actief weigeren en gehoord worden. To moet nu in actie komen!
Dat weet je helemaal niet , biologische vader kan nogmaals een donor zijn .. overleden of onbekend of kind is ontstaan na een verkrachting. Je vult ontzettend veel in hier...