Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zorgen over de kinderen


Vraag het je hulpverleners

"IK zit echt met verbazing te lezen hoe een concrete vraag van mij (Hoe ondersteun ik mijn kinderen in het opnieuw vormgeven aan de relatie met hun vader?"
Wat vinden je hulpverleners ervan?

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 17:23 Topicstarter

truus

Ik heb afgelopen zomer aan ex aangeboden om truus te ontmoeten. Liefst voorat e kinderen haar zouden leren kennen, omdat ik vind dat de volwassenen in het verhaal eerst de zaken moeten regelen. Die kennismaking vond hij een lachwekkend voorstel en geen goed idee. Hij wilde eea liever gescheiden (hoe ironisch houden. Oké, dan dus niet.

Mijn verzet zoals ik dat schrijf is niet tegen het gegeven dat ex weg is, die aanvaarding is er. Maar wel tegen de dubbele bittere pil die mijn kinderen (ja, en de zijne natuurlijk) hebben te slikken. Ze missen ons oude gezin, ze missen de vader die ze hadden en die nu zo veranderd is. Er moet weer wat worden opgebouwd en dat willen ze heel graag, maar het lukt niet goed. Daar hebben ze heel veel problemen mee en ik zoek naar houvast om ze daarin te ondersteunen. Onder andere hier, maar ook bij mijn eigen psycholoog, de psychologen van de kinderen en andere betrokkenen.
Er is geen schuldvraag, geen vechtscheiding, geen toeëigenen van de kinderen. Er is wel veel woede van de kant van ex tegen mij, maar ook tegen de kinderen, en dan vooral als de zaken anders gaan dan hij wil. Er is een grote mate van egoïsme zoals ik het ervaar, egoïsme dat ik niet op deze manier van hem ken en die zeer zeker schade toebrengt.

Dat nu oudste door een diep dal gaat is geen 'genetische belasting'. Net zomin als de depressie van kind 2 dat afgelopen winter was. Het is het gevolg van een diepgevoeld rouwproces waarin ze wel de heftige emoties maar nog niet de vaardigheden bezitten om die emoties te regisseren. In lijn met leeftijd, ontwikkelingsfase én de grote impact die de scheiding op ze heeft. Het verschil met hun oude leven is heel erg groot en dat heeft tijd nodig, en steun van beide ouders. Dat één van die ouders op veel momenten letterlijk en figuurlijk onbereikbaar is, doet dat proces geen goed. Dát is waar ik op doel met willens en wetens deze situatie creëren. Ex heeft een bom naarbinnen gegooid en is hard weggerend. Dan kun je vanalles samen in harmonie willen oplossen, maar dat lukt dus niet goed.
We bespreken op feitelijk nivo de gebeurtenissen, dat wel. Maar er is geen gedeeld ouderschap, en al helemaal geen gedeelde zorg. Terwijl dat voor de scheiding heel lange tijd vanzelfsprekend en goed ingericht was. Van beide kanten.

Dan nog over truus: nee, het gaat niet om truus. Lastig is wel dan nu oudste met een burnout uitvalt, juist nu de kennismaking met truus wordt voorgesteld. Ongelukkig getimed, dat zeker. Maar oudste geeft gelukkig goed aan wat wel en niet lukt. Maar dat gaat met vallen en opstaan en juist over dit soort vallen en opstaan en de taak die ik daarin kan innemen, gaan mijn vragen.

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 17:54 Topicstarter

verzonnen

Ik zit nog even terug te lezen.... ik weet niet of ik nou hard moet gaan lachen of juist droevig moet worden van de (zoveelste) suggestie dat mijn verhaal verzonnen is. Of wat de hulpverleners er eigenlijk van vinden dat ik mijn heil op het wereldwijde web zoek...
Man, man, man. Ongeloofwaardig verhaal? Zeker weten. Ik moet mezelf soms ook nog in de arm knijpen. Maar helaas is het wel mijn leven sinds begin 2016, deze b-film.
Wat de hulpverleners er van vinden? Die vinden het verdrietig dat zoveel mensen hier pijn van lijden en proberen vanuit vertrouwen en integriteit ondersteuning en een luisterend oor te bieden. Wat erg fijn is.
Wat zij niet kunnen bieden, zijn ervaringsverhalen. Ik ken geen mensen die iets soortgelijks zo hebben meegemaakt en zoek dat dus hier. RoosjeRaas, Pennestreek (in eerdere fase) en nog vele anderen hier roepen bij mij herkenning op. Ook als zij dingen toch anders zien - we kennen elkaar immers ook niet echt. Dat sommige anderen in mijn vragen steevast een vechtscheiding denken te herkennen, neem ik dan maar op de koop toe.

Janet

Janet

06-12-2017 om 19:00

oke

Maar nodig ex en Truus dan dit weekend uit om thee te komen drinken. En maak daar voor allen een positieve ervaring van. Wedden dat dat een enorme zet de goede kant op gaat geven?

Tegenstrijdig

Misschien kan iemand dit overbruggen, die tegenstrijdige adviezen van wel of geen contact met ex en truus, maar gesprekken tussen truus, ex en Moederziel lijken mij echt niet handig en leidt af van de rust en regelmaat die haar gezin nu echt hard nodig heeft.
Ze zijn gescheiden, elk contact levert stofwolken van emoties, houd daar gewoon mee op. Het is vast ook een faseprobleem, maar het is helemaal niet nodig om contact te houden. Je maakt afspraken en houd je daaraan en als dat ook even niet lukt dan houd je in de gaten wanneer dat wel weer lukt.
Niet alles valt met 'óverleg' en praten op te lossen. Integendeel.

Juul

Juul

06-12-2017 om 19:36

wat ik aan het forum heb

Waardevol aan dit forum vind ik dat er mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt als ik en zich enigszins kunnen voorstellen waar ik doorheen ga. Die uit eigen doorleving kunnen zeggen dat ze door dat dal zijn gegaan en de berg weer hebben weten te beklimmen en dat het beter gaat. Die vanuit die positie ook adviezen en tips geven over hoe verder te gaan. Ik ken niemand in mijn eigen omgeving die ineens in zo'n bizarre b film terecht kwamen zoals bij mij gebeurde. ( gelukkig maar, want ik gun dat echt helemaal niemand) Hier tref ik mensen die het helaas ook is overkomen en het snappen.

Pennestreek zij het al, kom hier maar af en toe uithuilen. En dat doe ik. Even mijn hart luchten en moed verzamelen. In de echte wereld is het "nieuwtje " er al lang weer af en wil ik het er ook niet altijd meer over hebben. Hier snapt iedereen dat het jaren later nog steeds lastig is.

Ik denk dat Moederziel hier ook die schouder zoekt. En als je vindt dat ze onvoldoende naar je luistert en/of niets met goedbedoelde adviezen doet reageer dan gewoon niet zou ik zeggen. En zullen we in het kader van de kerstgedachte deze maand gewoon allemaal even lief voor elkaar zijn

Janet

Janet

06-12-2017 om 19:38

Annej

De relatie tussen ex en Truus is er al 2 jaar. Ex woont (toch tenminste deels) bij Truus. Toch hebben kinderen noch moederziel haar ontmoet. Dat staat nu een normale omgang tussen vader en kinderen in de weg. Hoe lastig voor moederziel ook, in het belang van haar kinderen doet zij er goed aan ze te laten zien dat zij deze relatie accepteert. En dat dit de relatie tussen vader en kinderen helemaal niet in de weg hoeft te staan.

Ze kan die 'macht' ook gebruiken om tussen vader en kinderen in te gaan staan (onder het mom van: als jullie het niet willen hoeven jullie natúúrlijk Truus niet te ontmoeten!) de vraag is wie daar beter van wordt. Ik denk niemand...

Janet

Janet

06-12-2017 om 19:40

Juul

Mooie kerstgedachte om hier dan óók ex èn Truus in mee te nemen....

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 20:22 Topicstarter

kerstgedachte

Ik val in herhaling, maar nogmaals: het gaat niet om truus. Ik accepteer de relatie, heb zelfs aangeboden kennis te maken met truus maar dat moet ex ook willen en doen. En dat aanbod van mij sloeg hij dus af.
Ik dring er nu niet meer op aan. De kinderen geven aan weinig met truus te willen en dus stop ik daar mijn energie op dit moment niet in. Zij willen hun vader. En hoe meer ruimte truus in het geheel krijgt, hoe minder exclusieve ruimte er voor hun en hun vader overblijft. Als ik ook nog eens energie in truus investeer, vind ik dat juist nu geen fijn signaal naar de kinderen. Het is niet aan mij om de relatie te bevestigen die uit vreemdgaan ontstond.
Deze taak ligt bij vader. Hij mag de pr hier verzorgen Hij zal de kinderen moeten bewijzen dat hij er weer écht voor ze is, met of zonder truus. Mijn taak bestaat uit het ondersteunen van de kinderen in wat zij hierin willen - wat die wens ook is. En dat wisselt sterk bij alle 4.

Mijn kerstgedachte is bij de kinderen en mezelf. Heerlijk.

@Juul: helemaal eens, ik voel dat net zo. Een schouder, soms een schop onder m'n kont en herkenning. Dat helpt.

Ernstig

Juul "Ik denk dat Moederziel hier ook die schouder zoekt. En als je vindt dat ze onvoldoende naar je luistert en/of niets met goedbedoelde adviezen doet reageer dan gewoon niet zou ik zeggen. En zullen we in het kader van de kerstgedachte deze maand gewoon allemaal even lief voor elkaar zijn "
Als de situatie die moederziel schetst waar is, dan is dat een zeer ernstige situatie waar haar kinderen heel erg veel last van hebben en nog meer last van zullen krijgen.
Daar past geen onverschilligheid bij.

Ik herhaal de woorden van RoosjeRaas " In mijn ogen is het zo dat zo lang jij die taak (het accepteren van het vertrek van ex.) niet ten volle als de jouwe en alleen de jouwe aangenomen hebt, je daarmee de verwarring naar je kinderen verlegt/doet uitbreiden."

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 20:30 Topicstarter

best gek

Ik vind het best gek dat hier vaak wordt geinsinueerd dat ik de kinderen zou sturen. Ik heb 4 kinderen waarvan 3 mondige pubers die best goed weten wat ze willen en niet willen. Die ook gevoelig zijn, de een meer dan de ander, die altijd erg veilig en geborgen zijn geweest in ons gezin en die nu een spoedcursus grootworden krijgen. Dat is erg heftig.
Maar ondanks alle verdriet, verhitte discussies en ook heel veel fijne momenten samen, staan ze voor wat ze zelf vinden. Ze missen hun vader. Dat signaal is luid en duidelijk. En ze hebben moeite met zijn gedrag, ook daar zijn ze duidelijk over. Maar ze houden ook heel erg veel van hem en zijn niet van plan hem kwijt te raken. En terecht. Tegelijk zijn ze bang nog meer te verliezen en op hun hoede voor zijn wisselende buien. De oudsten zien heel goed hoe wisselend zijn gedrag nu is ten opzichte van vroeger.
Oudste is aarzelend, kind 2 wil truus best ontmoeten. Kind 3 voor geen goud, kind 4 weer wel. Voor mij zijn alle 4 de meningen en wensen prima. En ik zal doen wat ik kan om voor ieder van hen hun wens voor het voetlicht te krijgen - voor zover ze dat niet zelf kunnen. Gelukkig is er de openheid om dit goed met elkaar te bespreken en worden alle gevoelens gerespecteerd.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-12-2017 om 20:31

Moederziel

Je schrijft dat hoe meer ruimte Truus in het geheel krijgt, hoe minder ruimte er voor exclusief contact tussen vader en kinderen is.
Die gedachtengang kan ik volgen, maar hoe op dit moment is het resultaat helaas dat die exclusieve aandacht er niet is, en er dus (helemaal?) geen contact is. En contact met Truus erbij is denk ik te prevaleren boven geen contact (van goed naar slecht: exclusief contact - contact met Truus erbij - geen contact). Probeer nu het hoogst haalbare te krijgen en daarna toe te werken naar exclusief contact.
Jij kunt daar waarschijnlijk aan bij dragen. Volgens mij hoeft dat niet perse te zijn door Truus te ontmoeten (hoewel dat voor de kinderen zeker zal helpen), maar in ieder geval de kinderen licht aan te moedigen om haar eens te zien, benoemen dat het vast zo erg niet zal zijn (en misschien zelfs wel gezellig) en dat ze dan hun vader tenminste ook weer zien.

Je hebt het recht niet

Moederziel "En dat aanbod van mij sloeg hij dus af. Ik dring er nu niet meer op aan."
Ah ja, op jouw manier of anders niet dus.
Je hebt het recht niet om eenzijdig voorwaarden te stellen.
Het gaat ook helemaal niet om jou maar om je kinderen.
Je hebt de plicht om je in te zetten voor het contact tussen kinderen en hun vader en truus.

" De kinderen geven aan weinig met truus te willen en dus stop ik daar mijn energie op dit moment niet in. Zij willen hun vader. En hoe meer ruimte truus in het geheel krijgt, hoe minder exclusieve ruimte er voor hun en hun vader overblijft."
Ben jij het weer die de regels stelt.
Je hebt het recht niet om dat op die manier te doen.
Het is je taak om te accepteren dat jouw ex nu samen met haar is en dat jouw kinderen als ze hem zien, haar dus ook zien.

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 20:35 Topicstarter

accepteren

Ook hier herhaal ik het nog maar es: dit draadje gaat over het ondersteunen van mijn kinderen.
Ik heb het vertrek van ex aanvaard. Al een tijdje terug, trouwens. Maar ik aanvaard niet het vertrek van zijn vaderschap.

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 20:42 Topicstarter

oh jawel hoor

En of ik het recht heb om mijn eigen normen te stellen. En gelukkig, godezijdank, gaat M Lavell daar niet over
Ik heb geen enkele plicht naar vader (behalve samen ons ouderschap invullen) en nog minder naar truus. Alleen naar de kinderen.
Ik vind de 'plichten' die je benoemt pas echt schadelijk voor kinderen. Zeker in dit geval waarin 3 van de 4 heel goed weten dat truus de oorzaak is van de scheiding. Alsof je jubelend het paard van troje binnenhaalt. Nope, not me.

Jaina

Jaina

06-12-2017 om 20:58

Verantwoordelijkheid

Je ex zal zelf zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en de kinderen moeten introduceren bij zijn maîtresse als dat zijn wens is. Dat is inderdaad jouw taak niet. Het enige wat jij hoeft te doen is hem niet te blokkeren in zij contact met de kinderen. De kinderen zijn ook al wat ouder dus hij kan makkelijk rechtstreeks contact met ze opnemen. En dan zal hij zelf moeten werken aan die relatie met de kinderen en hopen op een opening dat ze kennis wil maken met haar. Wat inderdaad best even kan duren, zeker bij de oudsten. Het is aan hem om dat verder vorm te geven. Zolang hij alle gelegenheid krijgt om de relatie met de kinderen te onderhouden heb jij gedaan wat je moet doen.
En als hij die gelegenheid niet neemt is het enige wat je kan doen er gewoon zijn voor je kinderen. Hun verdriet en teleurstelling erkennen, begrip voor ze hebben dat het moeilijk is, eventueel een opening bieden naar later wanneer alles rustiger er is en er misschien weer meer ruimte is voor hun, dingen zijn zelden onveranderlijk. Behalve dat kan je weinig meer doen.

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 21:02 Topicstarter

ontleden

Ik raak toch geintrigeerd door je postings, M Lavell. En dan vooral door je onnavolgbare tactiek om zaken uit hun verband te rukken. Ik zal je laatste posting voor je ontleden, misschien begrijp je dan iets meer van mijn berichten.

Moederziel "En dat aanbod van mij sloeg hij dus af. Ik dring er nu niet meer op aan."
Ah ja, op jouw manier of anders niet dus.
> Uh, nou nee, elk tegenaanbod was welkom geweest. Maar dat kwam niet. Ik heb gerespecteerd dat hij niet op het aanbod wilde ingaan. Is dat dan 'mijn manier'? Of moest het juist op 'zijn manier'? En is als je er zo naar kijkt niet ieder aanbod een voorstel op 'iemands manier'?

Je hebt het recht niet om eenzijdig voorwaarden te stellen.
> Welke eenzijdige voorwaarden? Het was een VOORSTEL, geen decreet. Het mooie van een voorstel is dat je er nee tegen kunt zeggen, of en tegenvoorstel kunt doen. Dan wordt het dus iets van 2 partijen, dat is nu juist precies het idee van een voorstel, om het niet eenzijdig dwingend te laten zijn. Dan wordt het een bevel en dat was het niet, want het was een voorstel.

Het gaat ook helemaal niet om jou maar om je kinderen.
> Yup, Totaal mee eens. Dat was ook de enige reden voor het voorstel: het gaat om de kinderen. Mij persoonlijk interesseert het bedmaatje van mijn ex namelijk niets.

Je hebt de plicht om je in te zetten voor het contact tussen kinderen en hun vader en truus.
> Klopt. Dat was ook precies de reden van mijn goedbedoelde (en gezien de omstandigheden best coole) aanbod.

" De kinderen geven aan weinig met truus te willen en dus stop ik daar mijn energie op dit moment niet in. Zij willen hun vader. En hoe meer ruimte truus in het geheel krijgt, hoe minder exclusieve ruimte er voor hun en hun vader overblijft."
Ben jij het weer die de regels stelt.
> Uh.... nee. Regels voor wie? IK weeg af of IK het in het belang van mijn kinderen vind om me op truus te concentreren. Dat vind ik op dit moment dus niet. Enne ja, ik stel idd mijn eigen regels

Je hebt het recht niet om dat op die manier te doen.
> Jazeker wel. Ik heb zeer zeker het recht om mijn eigen afweging te maken of iets in het belang is van anderen of niet. Gelukkig wel.

Het is je taak om te accepteren dat jouw ex nu samen met haar is en dat jouw kinderen als ze hem zien, haar dus ook zien.
> Lees je eigen laatste 8 woorden terug: '...als ze hem zien, haar dus ook zien'. Waarom zou dat een feit moeten zijn? Het is niet hun relatie maar de zijne, en zij is geen factor in zijn vader-zijn. De band tussen vader en kinderen is van vader en kinderen. En als die band zo fragiel is als hier, zou het truus sieren om op gepaste afstand te blijven tot vader en kinderen de band hebben weten te herstellen.

Je stelt zoveel, maar als je er goed naar kijkt, is je stelligheid weinig zinvol. En behoorlijk kort door de bocht.

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 21:03 Topicstarter

#77 Jaina

Dankjewel. Helder en duidelijk, en ik ben het zeer met je eens!

Stip

Stip

06-12-2017 om 21:19

Paard van Troje??

" Zeker in dit geval waarin 3 van de 4 heel goed weten dat truus de oorzaak is van de scheiding. Alsof je jubelend het paard van troje binnenhaalt. Nope, not me. "

Ai, Moederziel. Hier schrik ik van. Truus het paard van Troje? De oorzaak van jullie scheiding?
Welnee- ze was een symptoom. En nu blijkbaar de moeite waard om wat mee op te bouwen.

Maar Truus zien als DE oorzaak vertroebelt het beeld. Zeer zeker ook naar jullie kinderen toe.

Je man en jullie dynamiek binnen jullie relatie ( hoe geweldig mooi die volgens jou ook was) is de oorzaak van de scheiding.
Er zat blijkbaar veel meer scheef dan jij zag de laatste 2 jaar. En wat er met je man is weet ik niet- in elk geval zoals jij het beschrijft diep in crisis. Ik zeg dat voorzichtig omdat zijn kant van het verhaal heel anders kan zijn.

Niet Truus de oorzaak noemen. En al helemaal niet naar jullie kinderen. Daarmee zet je ze tegen haar en je ex man op. Misschien onbewust. Maar zeker een manier om twee kampen te creëren. Een van goed en 1 van fout. En daarmee wordt loyaliteit van de kinderen beproefd- want hoe kunnen ze in vredesnaam het paard van Troje- dat al deze ellende veroorzaakt heeft, dat zoveel verdriet bij kinderen en moeder veroorzaakt heeft- open tegemoet treden?

Nee, papa wilde scheiden omdat hij niet meer van mama hield. Dat is uiteindelijk de kale boodschap. Genoeg om mee te moeten dealen voor de kinderen.

Niks geen paard van Troje.

hoe kan je dat nou weten?
Je kunt hooguit zeggen dat moederziel misschien niet zeker kan weten dat alleen Truus de oorzaak is.
Maar dit vind ik zo raar stellig. Of heb ik niet goed gelezen, heeft de papa ergens gezegd dat hij niet meer van de mama hield en dat hij daarom wilde scheiden?

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 21:40 Topicstarter

Nee hoor, Thera

Dat heeft papa niet gezegd. Hij heeft wel gezegd, ook tegen de kinderen, dat papa waarschijnlijk nooit meer zoveel van iemand zal houden als van mama.
Hij heeft ook gezegd dat hij niet weg was gegaan als hij truus niet had ontmoet. Haar beschikbaarheid (en gretigheid) was zijn vluchtroute.

Het is te kort door de bocht om truus als enige oorzaak te zien. Daar heeft Stip gelijk in. Sowieso niet persoon truus. Wel concept truus. Als ex niet met (een) truus de koffer in was gedoken was er niet snel een scheiding geweest. Wel een crisis, geen scheiding.
Truus is niet de oorzaak, wel de aanleiding. Ik koos mijn woorden verkeerd.
Truus is in elk geval besmet genoeg om met argwaan te worden bekeken door de kinderen.

Stip

Stip

06-12-2017 om 21:42

Eerdere draadjes

noemde Moederziel Truus een symptoom. Het ging niet om Truus maar om de vlucht van Moederziel man.

Truus was - als individu - niet zo van belang, of van waarde. Nu is Truus het paard van Troje.

Klopt niet met 1 jaar/2 jaar geleden.

Waarom is Moederziel man weggegaan? Geen idee- Er is hier heel veel geopperd.
Maar waarom Truus tot paard van Troje maken terwijl de boodschap uiteindelijk (hoe pijnlijk ook) is dat papa niet meer met mama verder wil.

Het is maar een klein onderdeel van alles wat er speelt. En Moederziel, misschien gaat het onbewust. Maar ik denk dat dit niet helpend is binnen je gezin.

Ik hoop van harte dat je hier steun ervaart en eruit kan pikken wat je nodig hebt. En misschien af en toe eens overdenken wat jou zo prikt in sommige reacties. Misschien kan het je helpen je blinde vlek (die iedereen heeft) wat kleiner te maken.

Je hebt het recht niet

Moederziel "En of ik het recht heb om mijn eigen normen te stellen."
Nee.
Het gaat namelijk niet over jou.
Het gaat over je kinderen.

Ik herhaal nogmaals wat RoosjeRaas schreef "Een echtgenoot mag weg bij haar of zijn echtgenoot. Zonder reden. Wat de ander dan te doen staat is aanvaarden. Daar had ik het over in mijn vorige post. Dat is JOUW taak als ex-echtgenote. Alleen maar die van jou. In mijn ogen is het zo dat zo lang jij die taak niet ten volle als de jouwe en alleen de jouwe aangenomen hebt, je daarmee de verwarring naar je kinderen verlegt/doet uitbreiden. "

Jij blijft bij herhaling je taak verzaken. Daarmee veroorzaak je extra verwarring en problematiek bij je kinderen.
Je hebt het recht niet om je kinderen dat aan te doen.

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 21:46 Topicstarter

Goed en fout

Overigens zal ik nooit naar mijn kinderen goedpraten dat iemand vreemdgaat. Niet bij hun vader, niet bij mijn beste vriendin, hun tante, oom of geliefde buurman. Bij niemand.
Kwestie van normen en waarden. Als je je hebt verbonden in een monogame relatie blijf je met je tengels van anderen af. En als je iemand tegenkomt die in een monogame relatie zit, blijf je er ook met je tengels vanaf. Dat ex en truus deze normen en waarden willens en wetens hebben getreden, moeten ze zelf weten, maar goedkeuring gaan ze van mij hier never voor krijgen. Dat zal ik ook zo naar de kinderen verwoorden als ze ernaar vragen.
Dus: kampen van goed en fout? Ja, inderdaad. Hierin zeker.

Dat hoeft ook niet

Je hoeft niks goed te praten.
Je hoeft alleen maar te accepteren dat je ex een nieuwe relatie is gestart.
Dat is je taak.
Dat is jouw taak
Dat moet jij doen in het belang van je kinderen.

En dus

Zorg je voor een verstoorde relatie tussen je ex en jullie kinderen.

Mijn man heeft nog steeds een verstoorde relatie met zijn vader omdat zijn vader vreemd is gegaan. Dat is nu 35 jaar geleden....

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 21:52 Topicstarter

Ja en nee

'Een echtgenoot mag weg bij haar of zijn echtgenoot. Zonder reden. Wat de ander dan te doen staat is aanvaarden.'

Ja, natuurlijk mag je weg. Je bent niet elkaars eigendom. Maar weggaan is nog iets anders dan langdurig belazeren, voorliegen, verraden en vernederen.
Vraag iedere partner die argeloos en vol vertrouwen in een relatie zat met een vreemdganger en ze zullen je vertellen dat niet het verlies van liefde het leed heeft veroorzaakt, maar het rauwe verraad. De ontdekking dat je levenspartner, die je meer vertrouwde dan wie dan ook, bewust en moedwillig jou, je liefde en je vertrouwen genegeerd heeft.
De breuk kan ik aanvaarden en aanvaard ik ook. De manier waarop ex met mij is omgegaan - en nog omgaat - is een ander verhaal. En helaas voor truus is zij onderdeel van dat verraad.

Je hebt het recht niet

Moederziel, je hebt het recht niet om zo in je eigen spiraal van boosheid te blijven hangen.
Je kinderen verdienen beter.

moederziel

moederziel

06-12-2017 om 21:58 Topicstarter

Ach MarSy

'En dus
Zorg je voor een verstoorde relatie tussen je ex en jullie kinderen.'

Nee, natuurlijk niet. Die relatie heeft hij zelf verstoord. En ik zou niets liever zien dan dat hij die weer weet te herstellen. Maar dat vraagt investering en keuzes van zijn kant die de kinderen dienen, en die keuzes blijven vooralsnog uit.
Mij bekruipt vaak het gevoel dat het in hun relatie niet langer meer om de kinderen gaat, maar om hem. Passen zij wel in zijn nieuwe leven? Op veel momenten niet, of alleen met truus. Dat het niet meer alleen om hen gaat voelen de kinderen ook en dat knaagt. Als ik bedenk hoe hecht de relatie tussen ex en kinderen was, snap ik dat heel goed.

Nou Marsy

Vader gaat vreemd en vertrekt en moeder krijgt alsnog de schuld voor een verstoorde relatie tussen vader en kinderen?

Je doet je best om zaken leefbaar te houden, zeker voor je kinderen, maar dat neemt niet weg dat er absoluut gevoeligheden zijn. Die ook niet onder het tapijt te vegen zijn. Je kunt er mee leren leven en een nieuwe positiviteit vinden, maar het blijft wel een breuk. En het hangt ook van de ander af, hoe die met jou omgaat na de breuk. Het zijn kwetsbare emotionele zaken die een hoop sociale vaardigheden en emotionele rijpheid vragen.

Maar moeder daarvoor verantwoordelijk te houden? Daarvoor is nog wel iets meer nodig aan wangedrag van moeder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.