Echtscheiding en erna

Jaap-Brabant
18-07-2015 om 12:53
Zoveel verdriet .... Mis mijn vrouw ....
Hallo allemaal,
Ik ben vader van 3 prachtige dochters in de leeftijd van 6,8 en 10 jaar oud.
Tot mijn vreselijke verdriet heeft mijn vrouw me 6 weken geleden verteld dat ze ongelukkig is geworden in ons huwelijk ( we zijn nu 13,5 jaar samen waarvan 12 jaar getrouwd ) en dat ze wil scheiden van mij. Ze heeft verder aangegeven geen energie meer te zien in een relatie therapie of time out, haar gevoel zegt haar ze persee wil scheiden, en wel zo snel mogelijk om een start met haar nieuwe leven te maken.
Er waren de laatste maanden wel spanningen tussen ons , en volgens mijn vrouw was ze zelfs al 2 jaar en langer ongelukkig, maar probeerde ze keer op keer voor de kinderen en voor ons huwelijk om het vol te houden...
Ze heeft zelfs een jaar geleden gevraagd of ik toen open stond voor relatie therapie, en helaas heb ik daar toen op een botte manier op gereageerd door te zeggen dat ik mijzelf wel zou kunnen veranderen waardoor wij het weer goede zouden kunnen krijgen qua relatie... Dat was natuurlijk een deur dichtdoen voor mijn vrouw , waar ik nu heel veel spijt van heb.
Er is heel veel gebeurd in ons huwelijk.
Ons eerste kindje is op 23 december 2012 veels te vroeg geboren ( na 20 weken zwangerschap ) en tijdens de bevalling overleden.
Mijn jongste zus en de oudste zus van mijn vrouw werden in dezelfde periode ook zwanger en bij hen ging de zwangerschap WEL goed, dat was vooral voor mijn vrouw heel confronterend, en door een woordenwisseling tussen mijn vrouw en mijn zus is er een enorme kilte en afstand ontstaan tussen hen beiden, wat resulteerde in een periode van 6 jaar dat mijn vrouw geen contact meer wilde met mijn jongste zus, en ik overal tussenin stond.... Zeer pijnlijk.... Ik wilde en kon voor niemand partij trekken...
In 2005 werd onze 2e dochter geboren , alles ging godzijdank goed ( mijn vrouw heeft wel operaties tussendoor gehad om weer zwanger te kunnen worden trouwens ) , in 2007 werd onze 3e dochter geboren en in de zomer van 2008 werd onze laatste dochter gezond geboren.
Vanaf 2010/2011 begon ik de thuis situatie heel druk te vinden met 3 zeer drukke meisjes , waarvan de oudste een diagnose MCDD kreeg op jonge leeftijd ( borderline voor kinderen ) en de jongste een diagnose ADHD kreeg.
Ikzelf vond het in erg moeilijk om met alle drukke meisjes goed op te voeden ... Mijn vrouw had het ook zwaar maar kon er beter mee omgaan.
Tevens werd mijn moeder steeds zieker en zieker, ze had de ziekte PARKINSONS, ging steeds meer achteruit, kreeg 2 keer een TIA , heeft 3 keer een DELIER in het zieke huis gehad en pacemaker operatie ..... Ging steeds slechter en ik trok me dat vreselijk aan, heb daar heel veel verdriet van gehad , en uiteindelijk is mijn moeder toch plotseling overleden op 7 augustus 2014 , de verjaardagen onze jongste dochter ! Wij waren op vakantie in Frankrijk dus zijn we halsoverkop naar huis gekomen om mijn moeder te begraven....
Ik mis mijn moeder nog steeds heel erg, ze was 84 jaar oud...
Tevens had ik sinds 2012 problemen op mijn werk, aantal aanvaringen met management gehad en best veel stress ...
Al deze zaken bij elkaar leidde ertoe dat ik grendel lieve papa en echtgenoot meer was, ik had erg veel last van emotionele opvliegers, zat niet lekker in mijn vel en deed te boos tegen mijn lieve vrouw en dochters...
Uiteindelijk is dat teveel voor mijn vrouw geworden en daardoor heeft ze het besluit moeten nemen om weg te gaan uit ons huwelijk.
Sindsdien slaap ik verschrikkelijk slecht, eet heel weinig, heb enorme dips qua emoties en moet vrijwel elke dag veel huilen. Ik heb alles geprobeerd om mijn vrouw op andere gedachten te brengen , heb aangedrongen op ECHTE RELATIE THERAPIE of een TIME OUT van 2 maanden, maar mijn vrouw is onvermurwbaar , ze wil persee scheiden .
Gelukkig hebben we nog wel goed kunnen praten over een ouderschapsplan en echtscheidngs convenant..... We willen sowieso co ouderschap en hebben op papier al veel zaken opgeschreven wat we wel en niet willen...
MAAR , we leven niet meer in 1 huis, we hebben afgesproken dat degene die voor de meisjes zorgt thuis woont , en dat de ander bij familie of vrienden gaat logeren....
Ik reis nu vaak heen en weer tussen ons dorp in Brabant en Amsterdam ( waar mijn 2 zussen wonen en waar ik bij 1 logeer tijdens hun vakantie )
Ik mis onze meisjes VERSCHRIKKELIJK VEEL , maar ook mijn vrouw mis ik enorm !
Op een of andere manier is mijn vrouw enorm afstandelijk geworden, ik ken haar eigenlijk helemaal niet meer terug, ze is veranderd van een liefdevolle zorgzame vrouw/ partner in een afstandelijke en soms kille vrouw. Ik ken haar echt totaal niet meer terug. Ook mijn eigen familie en gemeenschappelijke vrienden in ons dorp zeggen dat ze mijn vrouw niet meer terugkennen en dat ze een norse , boze blik in haar ogen heeft.
Onze oudste dochter vertelde me zelfs dat MAMA ANDERS IS geworden maar ze kon niet uitleggen wat er dan anders aan haar was. Mijn vrouw communiceert vrijwel alleen nog maar over praktische zaken , maar wil absoluut niet meer over haar eigen emoties praten, ze heeft nog maar 1 doel en dat is zo snel mogelijk scheiden.
Ze geeft gezegd dat er GEEN ANDER in het spel is en dat ze echt als een soort elastiek geknapt is en daardoor uit ons huwelijk wil.
Ze heeft wel sinds 3 maanden een nieuwe vriendin, een gescheiden vrouw met 2 zoontjes van 3 en 4 jaar oud ) en mijn vrouw heeft al sinds 3 maanden intensieve FAMILIE therapie, met haar ouders en zussen ( problemen tussen mijn vrouw en haar oudste zus die al heel lang spelen )
Het LIJKT erop alsof mijn vrouw sterk beïnvloed is door OF de therapeut OF haar ouders OF haar gescheiden vriendin.
Maar wat de oorzaak ook is, ik ben mijn vrouw voorgoed kwijt, en ze doet echt vreselijk afstandelijk, alsof onze 13,5 jaar nooit bestaan hebben, zo confronterend.....
Dinsdag hebben we een gesprek met de scheidingsplanner, dan zie ik haar voor het eerst sinds 10 dagen weer en zie daar erg tegenop.
Ik zal op mijn 51e een nieuw leven moeten beginnen, onze 3 dochters om de week moeten missen en om de week alles alleen voor ze doen, okk nog blijven werken natuurlijk, in mijn eentje hypotheek lasten dragen...... En ik had oud willen worden met mijn vrouw...
IK MIS HAAR VRESELIJK en heb soms wanhopige buien dat ik het allemaal niet meer zie zitten qua toekomst..... Maar gelukkig heb ik superlieve dochtertjes die met beide benen op de grond houden...
Ik leef in een nachtmerrie waaruit ik niet meer wakker word .....

tsjor
19-07-2015 om 20:26
Nee
ik denk niet dat je zoveel geld had uitgegeven als je wist dat ze wilde scheiden. Maar ik denk ook niet dat ze op dat moment wist dat ze zou gaan scheiden. Als ik bij mezelf na ga is het één duidelijk moment waarop wij allebei wisten: nu is het voorbij. Als je het aan mij een dag eerder had gevraagd, misschien zelfs een uur eerder, dan had ik het ontkend of hooguit iets in het midden gelaten. In tegenstelling tot jouw situatie was het wel een situatie waarbij wij allebei tegelijkertijd wisten dat het voorbij was. Dat maakt het iets gemakkelijker. Maar de scheiding daarna waren we zonder een hele goede mediator/advocaat, zonder het hoofd helder te houden, zonder emoties van zaken te scheiden niet goed doorgekomen.
Je hebt nu je nieuwe auto en je verbouwing. Als jij de erfenis mocht houden, dan wordt die nieuwe auto niet verdeeld en komt de waarde van het tuinhuisje niet bij de waarde van je huis.
Ik vind het geweldig dat je het huis kunt en wilt kopen, terwijl jouw werk zo ver weg is. Voor de kinderen is het geweldig belangrijk dat zij in hun eigen huis blijven.
Als je 4 aaneengesloten dagen werkt en 3 dagen voor je kinderen zorgt heb je toch een goede vorm van co-ouderschap en hoef je maar twee keer te reizen. Misschien kun je ook een dag minder gaan werken, of een dag thuis werken. Of vind je toch plotseling die geweldige baan in de buurt. Wie weet wat het leven nog in petto heeft voor jou.
Tsjor

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 20:51
Hoop het
Ik hoopt je gelijk gaat krijgen Tsjor ....
Ik heb wel even een andere vraag aan jou , en andere vrouwen , is het normaal dat een vrouw die wil scheiden zich TOTAAL kan afsluiten voor welke emotie dan ook , geen emoties willen laten zien en gewoon kunnen zeggen dat ze pas NA de scheiding en NADAT ze een nieuwe woning hebben gevonden pas tijd hebben om met hun emoties te leren omgaan ?
Werkt dat echt zo makkelijk om emoties uit te schakelen en vreselijk afstandelijk tegen je partner te doen ?
Haar afstand en onverschilligheid zorgt namelijk voor mijn wanhopige gevoel , dat het net lijkt alsof de jaren die je WEL gelukkig getrouwd waren er helemaal niet mee toe doen en je slechts een voorbijganger in iemand leven lijkt te zijn ?
Zijn er ook meer mannen op dit forum die iets dergelijks hebben meegemaakt ?
Je vrouw kwijtraken omdat ze heel snel wil scheiden is 1 ding.
Je vrouw ook nog eens totaal niet meer herkennen en je genegeerd voelen maken de emoties die er heersen nog veel ondraaglijker.....

Leen13
19-07-2015 om 21:05
Verantwoordelijk
Je maakt je bijna exvrouw verantwoordelijk voor je gevoel. Toch is het wel mogelijk om daar verschil in te maken en daar in elk geval in de omgang met elkaar rekening mee te houden.
https://marcbekker.wordpress.com/2012/12/27/de-enige-die-jou-boos-kan-maken-ben-jij-zelf/
Natuurlijk is het niet eenvoudig en kun je je emoties niet altijd makkelijk in toom houden. Maar het begint ermee je te realiseren dat jij zelf over je emoties gaat. En dat is maar goed ook.

engel
19-07-2015 om 21:12
emoties
Ik ben een gescheiden vrouw. Mijn ex zei op een dag te willen scheiden. Hij dat al jaren had voelen aankomen en het vreemd vond dat ik niets had gemerkt. NEE dat had ik dus niet! Er was voor hem ook geen opening meer. KLAAR! 0 punt... Bij hem ook een enorme gedragsverandering. In het begin dacht ik nog dat dat voor hem een soort schild was om maar niet zijn emoties te hoeven tonen. Maar het is zo gebleven. Een stuk wat ik ook nog steeds niet snap. Je zegt het zelf al mooi Jaap. Alsof je een voorbijganger in iemands leven bent geweest. We waren 27 jaar samen. Hij ging vanaf dag 1 na zijn nieuws als een olifant door een porselein kast. Naar mij, ons kind en zakelijk. Gruwelijk! Ik heb hier veel pijn en verdriet van gehad maar hoe moeilijk ook, mijn respect kunnen behouden. We zijn nu bijna 3 jaar verder. Contact wat er is is kil/zakelijk (via app) en mijn zoon heeft inmiddels gebroken na 3 jaar vechten voor een klein beetje vader in zijn leven. Er zit een grote barst in mijn hart maar ik word sterker en sterker. Ik hoop echt dat hij ooit inziet wat hij heeft aangericht...Dat zijn liefde op was o.k maar deze nasleep was zo niet nodig geweest. Ik hoop dat dat jou bespaart blijft Jaap.

tsjor
19-07-2015 om 21:17
Jaap-Brabant
Ja, dat is goed mogelijk. Alsof je de vrieskist in gaat. Om jezelf te beschermen. Neemt niet weg, dat het wel goed doet als je ergens in het proces, terwijl alles al ongeveer geregeld is, laat weten, dat de ander voor jou heel belangrijk zal blijven in je leven. Omdat ze toch de moeder van je kinderen is, omdat je echt van haar hebt gehouden en nog van haar houdt. Omdat je de goede jaren niet wil vergeten, maar haar ook het allerbeste gunt in de rest van haar leven, ook al vind je het jammer dat je daar geen deel meer van zult uitmaken. Dat kan in een vorm zijn die past bij jou of bij haar. Een roosje met een kaartje als de echtscheiding rond is. Of een briefje. Of een sieraadje. Iets waarmee je jouw blijk van waardering voor het goede wat je hebt gehad kunt laten zien.
Doe dat wel op het moment dat alle papieren ongeveer rond zijn, anders kan het verkeerd begrepen worden. Verwacht dan ook geen spontane reactie van haar, want dat kan ze zichzelf wellicht niet toelaten. Het is meer voor jezelf, om recht te doen aan de pijn die je voelt, omdat die pijn vooral laat zien hoe belangrijk het voor jou is wat je nu gaat verliezen.
Tsjor

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 21:20
Engel
ENGEL , Wat een vreselijk verhaal van jouw ex hoe hij zich ineens gedroeg tegen je !
Dus niet alleen vrouwen kunnen van de ene op de andere dag zo kil doen.
Ik zal nooit begrijpen waarom mijn vrouw op zo'n kille afstandelijke manier zich gedraagt tegen mij, wellicht is het ok zichzelf staande te houden, maar het kan ook zijn dat ze simpelweg geen enkel gevoel meer heeft voor mij en zich totaal vrij voelt om te doen wat zij zelf wil.
Ik wil maar 1 ding , met FATSOEN behandeld worden, net zoals ik haar behandel, met overleg en consensus proberen de zaken te regelen qua onze scheiding en regelingen voor de meisjes / co-ouderschap .
4 maanden geleden was onze trouwdag, en mijn vrouw had een heel romantisch diner geregeld met kaarsjes en hartjes . Zoooo lief van haar ! En bij thuiskomst heerlijk geknuffeld met elkaar , ik voelde me zoooooo gelukkig.En nu lijkt deze vrouw wel totaal verdwenen, alsof ze nooit bestaan heeft.
En dat na 13,5 jaar samen zijn en 4 dochtertjes . Ik kan en wil die ommezwaai maar niet begrijpen....

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 21:23
Kadootje
Goed idee TSJOR om iets te geven aan mijn vrouw NADAT onze scheiding rond is , een teken om haar te laten merken hoeveel ik van haar gehouden heb, hoeveel ik nog van haar hou en wat ze voor me betekent, dat ze sowieso een SUPERLIEVE moeder is die ALLES voor haar kinderen overheeft, dat vind ik nog steeds hoor, ze is echt zowel geduldig en lief voor onze dochters.

engel
19-07-2015 om 22:14
onvermogen
Geen klaag draadje van mij maar wil je laten inzien dat dit kan gebeuren al hoop ik het niet voor je. Je leest het helaas vaak. Fatsoen en respect lijken luchtbellen voor ze te zijn....Probeer er niet in mee te gaan! Ik hou me steeds voor dat het zijn onvermogen is en dat maakt het iets dragelijker.

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 22:26
Luchtbel ?
Maar wat zou het mijn vrouw brengen qua gevoel dat ze zo onverschillig doet en zo afstandelijk ?
Zelfs onze dochters beginnen er iets over te zeggen tegen mijn vrouw en mij dat ma,à zo anders aan het doen is.
Waarom zou ze niet iets minder kil en iets minder afstandelijk kunnen doen ? Daarmee wint ze toch veel meer qua hoe wij met elkaar omgaan ? Ik snap de noodzaak tot die afstand niet, we gaan toch scheiden en daar heb ik me allang bij neergelegd, maar ik wil wel graag wat respect en fatsoen in gedrag, we hebben notabelen 3 jonge dochters !!!

engel
19-07-2015 om 22:38
wapenen
Het brengt ze niets. Maar door deze houding kunnen ze zich wel wapenen tegen emoties die ze (misschien) niet willen voelen. Pijn, schuldgevoel, schaamte? Ze hebben de keuze gemaakt en willen nu ook door. Niet meer achterom kijken...

Jojo
19-07-2015 om 22:39
dat kan
Dat kan een overlevingsstrategie zijn.
Dat je moet omdat je eenmaal A gezegd hebt, dat je weet dat het niet makkelijk is, maar dat je door wilt/moet.
Dat je niet bij je gevoel wilt komen omdat je dan kwetsbaar bent en instorten is tijdens een scheiding niet zo fijn.
Dat je "gedragen" wordt door adrenaline en het vrijkomen van hormonen die bij pijn of trauma vrijkomen en je ergste verdriet of (lichamelijke)pijn (tijdelijk) wegnemen.
Een stoere houding, een duidelijke houding, haar reactie op stressvolle gebeurtenissen, een gevoel van afstand, er zijn zoveel redenen die zo'n houding kunnen verklaren dat de reden bijna niet te achterhalen is, misschien niet eens voor haarzelf.
Net zoals mensen bijvoorbeeld heel verschillend reageren op sterven, ziekte of ander trauma.
Een kennis van mij heeft bijvoorbeeld gegierd van het lachen toen haar kind aangereden werd. De tranen stroomden over haar wangen van ontzetting en verdriet, maar het enige geluid dat ze uit kon brengen was lachen.
Of mensen die een kind verloren. Hij actief in de verwerking, zij trok zich terug als een zombie.
Of waar de ene zich laat gaan bij een botbreuk en de ander nog moppen tapt.
Het kan allemaal, maar probeer dat stukje nu te laten gaan. Misschien krijg je er nog een antwoord op of stabiliseert het zich weer.

tsjor
19-07-2015 om 22:45
Tsja
Je moet het ermee doen. Respect en fatsoen 'eisen' zal niet lukken. Zelf respectvol en fatsoenlijk blijven kan wel.
Hopelijk ontdooit ze weer een keer. Wie weet wat erachter zit. Heb je het haar al eens gevraagd? Kan ook zijn dat ze door de familierelatietherapie allerlei zeer 'diepe' inzichten heeft gekregen over waarom zij in haar leven de keuzes gemaakt heeft zoals ze die gemaakt heeft en hoezeer dat verbonden was met haar positie binnen het gezin en hoe complex en moeilijk dat allemaal was en dat ze daarom nu 'voor zichzelf' moet kiezen. Zoiets. Kan ook depressie zijn of zelf moeilijk hebben met de keuze die je onvermijdelijk moet maken. Of misschien is ze lesbisch. Of krijgt ze adviezen van mensen die haar voorhouden dat ze vooral recht heeft op veel geld. Of...nou ja, het kan van alles zijn. Helaas moet je het er nu maar mee doen.
Tsjor

engel
19-07-2015 om 22:55
loslaten
Je moet idd het hoe en waarom loslaten want je krijgt toch geen of onduidelijke antwoorden. Dat ga je echt leren Jaap maar daar is het nu misschien nog wel te vroeg en te vers voor. Je brein draait op volle toeren om grip te krijgen en te willen snappen waar deze slechte B film over gaat.

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 23:11
Tsjor , jojo en engel
Tsjor , engel en JOJO,
Ik heb sowieso heel veel aan jullie advies en opmerkingen.
Het liefste zou ik wel degelijk willen weten wat nou de echte reden is van de enorme haast waarmee mijn vrouw een einde aan onze relatie wil brengen.
Zou ze nooit getwijfeld hebben of er nog wel een kleine mogelijkheid was om ons SAMEN gelukkig te krijgen ?
Zou mijn lieve lieve vrouw ( die ze altijd is geweest , echt waar ) nou geen moment de laatste weken gedacht hebben : we hebben ook mooie momenten samen gehad, we hebben zoveel stormen doorstaan, zoveel mooie lieve dochters gekregen....
Mijn vrouw heeft ALtTIJD gevochten voor ons huwelijk, ze heeft me duidelijk proberen te maken dat ze hulp voor ons beiden zocht, ze wilde zo graag de OUDE JAAP terug van vroeger... Ik hoor haar het nog zeggen ....,waar ie die lieve zorgzame Jaap gebleven waar ik verliefd op geworden ben ??
Ik weet dat met me niks brengt allemaal, ik weet dat het allemaal te laat is voor mij en ons huwelijk, maar wat zou ik zou er alles voor over hebben om het ooit nog een keer ECHT te proberen met elkaar, en voor onze dochters .
Maar dit is allemaal tevergeefse hoop.
Mijn vrouw houdt niet meer van me. Ze mist mij niet meer als ik er niet ben. Ze wil haar eigen leven gaan leiden op een manier dat ze zelf weer gelukkig kan worden.
En ergens zegt een stemmetje binnenin mij , geef haar toch gewoon die kans Jaap, geef haar gewoon haar wat ze zelf wil , en eigenlijk heb ik niks te geven , mijn vrouw heeft haar keuze al gemaakt, en ik ben daar geen onderdeel meer van.
Ze zal zeker beïnvloed zijn door de familie therapie en wellicht diepere redenen gevonden hebben waarom ze bepaalde keuzes in haar leven heeft gemaakt.
Misschien is ze inderdaad depressief geworden de laatste jaren en KAN ze simpelweg geen andere keuze maken.
Misschien is ze wel lesbisch geworden , en misschien heeft ze wel een andere man ontmoet , op werk ouzo....
Ik weet simpelweg het antwoord niet,men wellicht zal ik NOOIT het antwoord weten....
Maar 1 ding weet ik wel, ik ben nog nooit zo intens verliefd geweest op een vrouw in mijn 51 jarige bestaan, ik heb nog nooit zoveel gehouden van een vrouw . En als ik heel eerlijk ben tegen mezelf, ik hou nog steeds vreselijk veel van haar !!!!

Lotje64
19-07-2015 om 23:21
Begrip
Jaap, ik begrijp volledig de emotionele achtbaan waar je in zit. Alles staat op de kop en dan moet je ook nog rationele beslissingen nemen en zorgen dat die meisjes van je een fijn leven houden.
Ik heb (ongeveer) hetzelfde meegemaakt toen mijn inmiddels ex mij meldde, out of the blue, verder te willen met iemand anders. Verdriet en boosheid streden het hardst en nog steeds (4 jaar later) zit er een rauw randje aan, maar echt, het wordt beter. Alle cliches zijn waar (dat is het nare aan cliches, dat ze altijd waar zijn). Ik geloofde het niet als mensen dat tegen mij zeiden, of, ook zo'n leuke, "je zal er uiteindelijk sterker uitkomen". Goedbedoeld, ik kon er toen niets mee, maar het is wel waar.
Wat ik. met de kennis van nu, je kan aanraden (en wat Tsjor ergens hierboven ook al noemde) is je te concentreren op dat wat je kan veranderen, wat je zelf in de hand hebt. En dat is NIET het gedrag van je vrouw.
Wat voor mij een eye-opener was, was dat ik meer kon bereiken als ik met de andere partij meebewoog. Dus niet de hakken in het zand. En altijd het belang van de kinderen voor ogen houden. Want wordt je vrouw je ex, ze blijft altijd de moeder van je kinderen en jullie zullen daardoor altijd met elkaar verbonden blijven. Ik zou dat ook uitspreken naar haar toe. Dat besef is voor mij ook heel belangrijk geweest. Dat we hoe dan ook verder moeten en dat ik mijn verdriet niet naar hem moest uitspreken (ook al schreeuwde er van alles in mij dat ik dit niet zo heb gewild).
Ik zou ook eens goed nadenken over ouderschapsplan: is het realistisch om een volle week voor de meisjes te zorgen als je 40 uur per week werkt en per dag 200km woon-werkverkeer hebt? Wij hebben hier ongeveer dezelfde situatie en we hebben een beetje een ad-hoc co-ouderschap ontwikkelt (ook omdat de oudste 3 van mijn 4 kinderen al volop tieners zijn, met een eigen agenda in het weekeinde.
O ja: ter afsluiting nog een fijne in het rijtje cliches: gedane zaken nemen geen keer. Geen negatieve energie aan besteden dus!
En ik wens je veel sterkte (en wijsheid). Lot

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 23:39
Lotje
Lotje,
Gelukkig biedt mijn werk de kans op af en toe thuiswerken, dus ik zou niet elke dag hoeven te reizen naar Amsterdam heen en weer.
En misschien ga ik, nadat ik ons huis overgenomen heb VOOR DE KINDEREN , wel een andere baan zoeken in de buurt van waar wij wonen.
Het is allemaal nog niet helemaal duidelijk wat ik ga besluiten, en wat mijn vrouw gaat besluiten qua echtscheidjng regelingen etc etc..... Veel is nog onduidelijk....
Hopelijk ga je gelijk krijgen en zal ik later ooit zeggen dat ik er sterker uit ben gekomen, maar zo voelt het nu nog totaal niet hoor !
En het erge is, 2 weken geleden is mijn vrouw daadwerkelijk ingestort emotioneel , we hadden afgesproken thuis om een en ander te bespreken over de scheiding...... Toen ik haar vroeg waarom ze zo afstandelijk deed en waarom het leek alsof het haar niks deed stortte ze volledig in.
Ze begin vreselijk hard te huilen, zei dat het haar wel degelijk heel veel deed, dat ze helemaal niet had willen scheiden en dat ze mijn verdriet zich heel erg aantrok, maar dat ze tegen een zenuwinzinking aanzat en echt vond dat ze nu voor zichzelf moest kiezen omdat ze het anders niet meer zou volhouden.
MIJN HART BRAK. Ik troostte haar, gaf haar een zoen en knuffelde haar omdat ik het vreselijk vond om haar zo verdrietig te zien....
Ze is uiteindelijk die avond weer terug naar haar ouders gegaan, terwijl ik toch weer een beetje hoop had gekregen, ik had zomaar mijn lieve gevoelige vrouw van vroeger weer gezien....
Helaas was ze de volgende dag toch weer heel afstandelijk....
Wat ik dus die 2 weken geleden zag, was een vrouw die wel degelijk nog veel gevoel in zich had en er ook veel verdriet over had dat ze deze beslissing moest nemen.....
Maar wat schiet ik er mee op ? Dat was 2 weken geleden en ondertussen heeft ze geen enkele keer meer deze gevoelige kant laten zien ....

Lotje64
20-07-2015 om 00:22
je schiet er nietts mee op
Je geeft het antwoord zelf al.
Natuurlijk heeft zij ook haar bedenkingen en ziet zij jouw verdriet, ze is niet van steen. Haar houding komt denk ik voort uit zelfbescherming (maar daar kan ik verder niets zinnigs over zeggen, ik ken haar niet).
Mijn ex had hetzelfde, hij maakte zich ook zorgen over mij en deelde soms zijn twijfel. Dat gaf kortstondig hoop, maar daarna was alles weer hetzelfde, was de situatie weer net zo rottig als voorheen.
Bijt je niet vast in dit soort strohalmen maar trek je eigen plan. Dat heeft mij ook goed geholpen, zelf de regie in handen nemen.
Als ik dit zo lees klinkt het heel wijs en weldoordacht, maar ook bij mij ging dat niet vanzelf, hoor. Ik ben door een diep donker dal gegaan. Mijn eigenwaarde was tot nul komma niks gedaald, ik durfde ook niemand te zeggen dat we uit elkaar waren, schaamde me dood. En toch, als ik nu zie waar ik sta, vijf jaar later, dan durf ik je echt te zeggen: het komt goed. Het wordt anders, het duurt even, maar het komt goed.
Tsjor heeft hiervoor al de praktiche tips gegeven, niets meer aan toe te voegen.
Neem raad waar je wat aan hebt ter harte, leg opmerkingen waar je niets mee kunt naast je neer. Nogmaals: geen negatieve energie!
Lot

+ Brunette +
20-07-2015 om 01:27
Je had het kunnen zien aankomen.
Relatietherapie is een soort laatste redmiddel. Iemand die dat wil, heeft al regelmatig nagedacht over scheiden. Maar wil het nog een laatste kans geven. Het is niet van therapie gekomen. Dus de gedachten over scheiden als oplossing voor de problemen gaan verder. Ik denk niet dat je toekomstige ex je expres je spaargeld heeft laten uitgeven aan een auto en het huis heeft gerenoveerd. Een verbouwing is trouwens ook al niet goed voor een relatie maar dat terzijde. Ik vermoed dat ze jaren heen en weer is geslingerd tussen wel of niet bij elkaar willen blijven. En dan is opeens de koek op en is er geen weg terug meer. Misschien zag ze bij haar gescheiden vriendin een soort leven dat ze ook wel zag zitten, het hoeft niet zo te zijn dat die vriendin heeft zitten stoken. Je verwijt haar dat ze te veel haar mond heeft gehouden. Dat heeft ze zelf ook beseft. Als gesprekken over belangrijke zaken niet meer spontaan op gang komen, dan is therapie een uitkomst. Maar dat wilde je niet. Ik weet ook niet in hoeverre ze (al dan niet terecht) bang voor je was en daarom nooit haar scheidingswens heeft uitgesproken.

Amare
20-07-2015 om 08:06
Kat in het nauw
Het zou best kunnen dat je vrouw het afgelopen jaar juist van alles geprobeerd heeft om weer gelukkig te worden in jullie huwelijk. De relatietherapie geeft aan dat ze echt iets anders wilde doen in/met jullie relatie. Dat ging niet door, dus dan de wens om te verhuizen. Ergens een nieuwe start maken? Dat geldt ook voor die grote verbouwing. Om er dan, vier weken na de verbouwing, achter te komen dat er feitelijk niets veranderd was. Dat ze nog steeds ongelukkig was. En dan komt het laatste redmiddel, de scheiding.

tsjor
20-07-2015 om 10:04
Een grens gepaseerd
Je vroeg steeds waarom ze zo deed, maar blijkbaar heb je twee weken geleden al een heel duidelijk antwoord gekregen: ze kon niet meer. Vervolgens zeg je:
'Maar wat schiet ik er mee op? Dat was 2 weken geleden en ondertussen heeft ze geen enkele keer meer deze gevoelige kant laten zien ....' Nee, moet ze dan die heel sterke emotie keer op keer laten zien? Ze wil voorkomen dat ze een zenuwinstorting krijgt. Ze vecht voor haar eigen mentale gezondheid. Jij vraagt je af: wat schiet ik ermee op. Dat snap ik niet. Je wilde antwoord op een vraag, je hebt het antwoord heel helder gekregen. Maar dan nog is het niet voldoende voor jou. Het gaat niet alleen om jou, het gaat ook om haar. Ze heeft je antwoord gegeven. Ik hoop dat je in staat bent om dat antwoord te begrijpen, maar dan zul je je even moeten inleven in haar.
Ik denk dat dat wel een leerpunt voor je kan zijn in de toekomst. Je vrouw heeft zoveel signalen afgegeven over hoe zij erin stond, ze heeft je zoveel handreikingen gedaan, maar je hebt haar punt niet begrepen. En dus komt de scheiding voor jou onverwacht en plotseling. Oefenen in luisteren, vragen stellen, niet jezelf voorop zetten maar oog hebben voor de ander, ook als het met jezelf even wat moeilijker gaat, zelf om hulp vragen, dat zijn allemaal punten waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. Voor deze bijzondere relatie is het te laat. Maar voor jezelf nog niet, je kunt er veel van leren.
Tsjor

Jamie
20-07-2015 om 10:21
Tsjor
Je hebt het over zoveel signalen maar ook zoveel tegengestelde signalen waaronder bijvoorbeeld op hun trouwdag. Daar kan een man niet zoveel mee. Als ze vorig jaar had gezegd dat ze relatietherapie wilde of een scheiding was ze stukken duidelijker geweest en was TS vast mee gegaan met de relatietherapie. Vrouwen communiceren gewoon op zo'n ingewikkelde manier dat het ook gewoon voor een groot deel daar aan ligt.

Jojo
20-07-2015 om 10:40
het is moeilijk
Het is moeilijk elkaars rooksignalen te zien als je die ook nog eens in een andere taal seint. En dubbel inderdaad.
Misschien heeft ze zetjes gekregen van haar omgeving, sprong ze in het diepe en is zich rot geschrokken en doet ze daarom zo.
Als je aan mij tijdens de scheiding had gevraagd: is dit nu echt wat je wilt?
Nee natuurlijk is dit niet wat ik wil.
Ik wil samen oud worden, ik wil een man die van mij houdt, ik wil de kinderen dit niet aandoen, mijn ouders niet, ik heb geen zin in een flat of alles wat we financieel hebben opgebouwd naar de haaien te zien gaan.
Maar als ik nog een kans in het leven wilde moest ik gaan. Zelfs al wilde ik niet.
En oh wat heb ik vaak gedacht op dat flatje: oke, was leuk, mag ik nu naar huis en in mijn eigen bed, naar alles wat bij me hoorde?
Maar soms moet je en misschien was dat ook bij haar zo.
Maar het antwoord zul je misschien nu niet zo duidelijk krijgen van haar. Ze zal zelf ook verdrietig en nerveus zijn.
Laat dat voor nu rusten en kom er desnoods op een later moment op terug.

Amare
20-07-2015 om 12:42
Nou Jamie
Dan heeft Jaaps vrouw blijkbaar snel bijgeleerd. Want haar huidige signalen zijn super duidelijk. En nog steeds wil Jaap ze niet zien of horen.

Jamie
20-07-2015 om 12:46
Nee
Haar huidige signalen zijn nog steeds niet duidelijk: eerst heel erg hard, dan opeens emotioneel en dan weer heel erg hard. Door die middelste reactie kreeg Jaap juist weer hoop en dat allemaal binnen een week of 4/5.

Amare
20-07-2015 om 13:05
Welnee Jamie
Ze stortte in omdat de scheiding haar veel verdriet doet. Maar zelfs die keer zei ze toch heel duidelijk dat ze voor zichzelf moest kiezen. Dat Jaap daarin een kans op herstel ziet, ligt echt aan Jaap.
Jaap is erg tegenstrijdig. Het ene moment beklaagt hij zich over haar afstandelijkheid, het volgende moment klaagt hij omdat ze emotioneel reageert. Hij wil het gewoon niet onder ogen zien, net als vorige jaar toen ze aangaf relatietherapie te willen.

Jaap-Brabant
20-07-2015 om 13:26
Duidelijkheid kan ook erg hard zijn
Jamie, Tsjor , amante en alle anderen .
Mijn vrouw heeft weliswaar soms tegenstrijdige signalen afgegeven , NU is ze heel duidelijk naar mij toe en heb ik wel degelijk geaccepteerd dat wat haar betreft nu de koek op is .
Maar ik mag het toch nog wel moeilijk hebben met haar besluit ????
Ik heb geen hoop meer , die kreeg ik heel ff toen ze 2 weken geleden zo enorm emotioneel reageerde thuis , maar sindsdien heb ik echt geen hoop meer hoor, daarvoor Is ze veels te afstandelijk en kil geworden .
Ik heb vannacht haar een heel mooi bedank mailtje gestuurd dat ik heel gelukkige jaren met haar heb gedeeld , dat ze me heel gelukkig gemaakt heeft met haar liefde en onze 4 dochters , en dat ik hoopte dat ze weer gelukkig zou kunnen worden in de toekomst , en dat het mij spijt dat ik haar signalen niet eerder serieus genomen heb en te weinig heb gedaan om mezelf weer terug te veranderen naar een lievere echtgenoot .
Het was echt een heel lief bedoeld mailtje om haar een goed gevoel te geven over ons huwelijk en onze mooie jaren zonder verdriet .
Ik kreeg vanochtend een voor mij confronterend antwoord mailtje van mijn vrouw , een antwoord waardoor ik weer meteen weet hoe ik er voor sta bij haar ...
Jaap,
Documenten over de scheiding mag je naar mijn werkadres mailen. Dan kan ik ze eventueel uitprinten indien nodig.
Zulk soort mails wil ik niet op mijn werk krijgen. Mocht je ze graag willen sturen, dan naar .........

engel
20-07-2015 om 13:39
emotioneel in shock
Lieve mensen, Jaap is verdoofd en van zijn padje. Emotioneel in shock en dan kan je niet meer helder denken. Iedere positieve reactie is dan een strohalm en al het negatieve haalt je weer onderuit. Je zit in de welbekende achtbaan. Verstandelijk (diep van binnen) wist/weet Jaap het wel maar zijn hart voelt anders. Het is een BOM die heel veel stress geeft. Het is ook nog zo vers. Over een tijd landt Jaap weer op aarde en dan zou er zo maar eens een enorme kracht en boosheid vrij kunnen komen.
Mijn ex zei ook genoeg signalen te hebben gegeven. Helaas non verbaal. Ik heb dat toen niet/niet goed opgepikt. Wij hebben dat jaar ook heel veel in en om het huis gedaan en hadden die zomer een heerlijke vakantie. Allemaal situaties waarvan je dan niet denkt dat er een scheiding boven je hoofd hangt.

Jaap-Brabant
20-07-2015 om 13:51
Engel
Engel je hebt gelijk . Ik zit ook in een enorme diepe emotionele shock ....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.