Echtscheiding en erna

Jaap-Brabant
18-07-2015 om 12:53
Zoveel verdriet .... Mis mijn vrouw ....
Hallo allemaal,
Ik ben vader van 3 prachtige dochters in de leeftijd van 6,8 en 10 jaar oud.
Tot mijn vreselijke verdriet heeft mijn vrouw me 6 weken geleden verteld dat ze ongelukkig is geworden in ons huwelijk ( we zijn nu 13,5 jaar samen waarvan 12 jaar getrouwd ) en dat ze wil scheiden van mij. Ze heeft verder aangegeven geen energie meer te zien in een relatie therapie of time out, haar gevoel zegt haar ze persee wil scheiden, en wel zo snel mogelijk om een start met haar nieuwe leven te maken.
Er waren de laatste maanden wel spanningen tussen ons , en volgens mijn vrouw was ze zelfs al 2 jaar en langer ongelukkig, maar probeerde ze keer op keer voor de kinderen en voor ons huwelijk om het vol te houden...
Ze heeft zelfs een jaar geleden gevraagd of ik toen open stond voor relatie therapie, en helaas heb ik daar toen op een botte manier op gereageerd door te zeggen dat ik mijzelf wel zou kunnen veranderen waardoor wij het weer goede zouden kunnen krijgen qua relatie... Dat was natuurlijk een deur dichtdoen voor mijn vrouw , waar ik nu heel veel spijt van heb.
Er is heel veel gebeurd in ons huwelijk.
Ons eerste kindje is op 23 december 2012 veels te vroeg geboren ( na 20 weken zwangerschap ) en tijdens de bevalling overleden.
Mijn jongste zus en de oudste zus van mijn vrouw werden in dezelfde periode ook zwanger en bij hen ging de zwangerschap WEL goed, dat was vooral voor mijn vrouw heel confronterend, en door een woordenwisseling tussen mijn vrouw en mijn zus is er een enorme kilte en afstand ontstaan tussen hen beiden, wat resulteerde in een periode van 6 jaar dat mijn vrouw geen contact meer wilde met mijn jongste zus, en ik overal tussenin stond.... Zeer pijnlijk.... Ik wilde en kon voor niemand partij trekken...
In 2005 werd onze 2e dochter geboren , alles ging godzijdank goed ( mijn vrouw heeft wel operaties tussendoor gehad om weer zwanger te kunnen worden trouwens ) , in 2007 werd onze 3e dochter geboren en in de zomer van 2008 werd onze laatste dochter gezond geboren.
Vanaf 2010/2011 begon ik de thuis situatie heel druk te vinden met 3 zeer drukke meisjes , waarvan de oudste een diagnose MCDD kreeg op jonge leeftijd ( borderline voor kinderen ) en de jongste een diagnose ADHD kreeg.
Ikzelf vond het in erg moeilijk om met alle drukke meisjes goed op te voeden ... Mijn vrouw had het ook zwaar maar kon er beter mee omgaan.
Tevens werd mijn moeder steeds zieker en zieker, ze had de ziekte PARKINSONS, ging steeds meer achteruit, kreeg 2 keer een TIA , heeft 3 keer een DELIER in het zieke huis gehad en pacemaker operatie ..... Ging steeds slechter en ik trok me dat vreselijk aan, heb daar heel veel verdriet van gehad , en uiteindelijk is mijn moeder toch plotseling overleden op 7 augustus 2014 , de verjaardagen onze jongste dochter ! Wij waren op vakantie in Frankrijk dus zijn we halsoverkop naar huis gekomen om mijn moeder te begraven....
Ik mis mijn moeder nog steeds heel erg, ze was 84 jaar oud...
Tevens had ik sinds 2012 problemen op mijn werk, aantal aanvaringen met management gehad en best veel stress ...
Al deze zaken bij elkaar leidde ertoe dat ik grendel lieve papa en echtgenoot meer was, ik had erg veel last van emotionele opvliegers, zat niet lekker in mijn vel en deed te boos tegen mijn lieve vrouw en dochters...
Uiteindelijk is dat teveel voor mijn vrouw geworden en daardoor heeft ze het besluit moeten nemen om weg te gaan uit ons huwelijk.
Sindsdien slaap ik verschrikkelijk slecht, eet heel weinig, heb enorme dips qua emoties en moet vrijwel elke dag veel huilen. Ik heb alles geprobeerd om mijn vrouw op andere gedachten te brengen , heb aangedrongen op ECHTE RELATIE THERAPIE of een TIME OUT van 2 maanden, maar mijn vrouw is onvermurwbaar , ze wil persee scheiden .
Gelukkig hebben we nog wel goed kunnen praten over een ouderschapsplan en echtscheidngs convenant..... We willen sowieso co ouderschap en hebben op papier al veel zaken opgeschreven wat we wel en niet willen...
MAAR , we leven niet meer in 1 huis, we hebben afgesproken dat degene die voor de meisjes zorgt thuis woont , en dat de ander bij familie of vrienden gaat logeren....
Ik reis nu vaak heen en weer tussen ons dorp in Brabant en Amsterdam ( waar mijn 2 zussen wonen en waar ik bij 1 logeer tijdens hun vakantie )
Ik mis onze meisjes VERSCHRIKKELIJK VEEL , maar ook mijn vrouw mis ik enorm !
Op een of andere manier is mijn vrouw enorm afstandelijk geworden, ik ken haar eigenlijk helemaal niet meer terug, ze is veranderd van een liefdevolle zorgzame vrouw/ partner in een afstandelijke en soms kille vrouw. Ik ken haar echt totaal niet meer terug. Ook mijn eigen familie en gemeenschappelijke vrienden in ons dorp zeggen dat ze mijn vrouw niet meer terugkennen en dat ze een norse , boze blik in haar ogen heeft.
Onze oudste dochter vertelde me zelfs dat MAMA ANDERS IS geworden maar ze kon niet uitleggen wat er dan anders aan haar was. Mijn vrouw communiceert vrijwel alleen nog maar over praktische zaken , maar wil absoluut niet meer over haar eigen emoties praten, ze heeft nog maar 1 doel en dat is zo snel mogelijk scheiden.
Ze geeft gezegd dat er GEEN ANDER in het spel is en dat ze echt als een soort elastiek geknapt is en daardoor uit ons huwelijk wil.
Ze heeft wel sinds 3 maanden een nieuwe vriendin, een gescheiden vrouw met 2 zoontjes van 3 en 4 jaar oud ) en mijn vrouw heeft al sinds 3 maanden intensieve FAMILIE therapie, met haar ouders en zussen ( problemen tussen mijn vrouw en haar oudste zus die al heel lang spelen )
Het LIJKT erop alsof mijn vrouw sterk beïnvloed is door OF de therapeut OF haar ouders OF haar gescheiden vriendin.
Maar wat de oorzaak ook is, ik ben mijn vrouw voorgoed kwijt, en ze doet echt vreselijk afstandelijk, alsof onze 13,5 jaar nooit bestaan hebben, zo confronterend.....
Dinsdag hebben we een gesprek met de scheidingsplanner, dan zie ik haar voor het eerst sinds 10 dagen weer en zie daar erg tegenop.
Ik zal op mijn 51e een nieuw leven moeten beginnen, onze 3 dochters om de week moeten missen en om de week alles alleen voor ze doen, okk nog blijven werken natuurlijk, in mijn eentje hypotheek lasten dragen...... En ik had oud willen worden met mijn vrouw...
IK MIS HAAR VRESELIJK en heb soms wanhopige buien dat ik het allemaal niet meer zie zitten qua toekomst..... Maar gelukkig heb ik superlieve dochtertjes die met beide benen op de grond houden...
Ik leef in een nachtmerrie waaruit ik niet meer wakker word .....

moreen
18-07-2015 om 16:47
oei dat is heel moeilijk...
Ik geloof graag dat je het heel moeilijk hebt.
Anderszijds klinkt het ook alsof jullie eigenlijk altijd al vrij slecht gecommuniceerd hebben tijdens jullie relatie.
Een keer vragen over relatietherapie, een bot antwoord en het er nooit meer over gehad is daar dan een belangrijk voorval van. Althans zo lijk jij het te beschrijven he?
Het komt wel vaker voor dat een iemand in de relatie zijn hoofd in het zand probeert te houden voor de problemen die er zijn en dat de ander uiteindelijk kiest voor een scheiding. En je bent niet de enige die dan ineens toch heel veel spijt heeft van wat er gebeurd is en die dan bbedenkt dat het anders had gemoeten. En soms is het dan toch te laat, dan is er bij de ander al zoveel kapot gegaan (die adaar uiteraard toch een eigen aandeel in heeft gehad) dat het niet meer te lijmen is.
Het heeft in ieder geval geen zin om te gaan zitten trekken en 'zeuren'. Als zij zo stellig is, probeer dat dan te accepteren en probeer ervan te maken wat er nog inzit met je kinderen. Juist die spanningen tussen de scheidende volwassenen zijn voor de kinderen het meest ingrijpende dus probeer ze dat zoveel mogelijk te besparen door er zo flexibel mogelijk mee om te gaan. Juist bij jouw meisjes die het extra moeilijk hebben door hun stoornissen is het belangrijk dat hun thuisbasis zo stabiel en rustig gestructureerd door kan functioneren. daarom een hele goede stap om hun in het huis te laten wonen.
Ik schok een beetje van jouw uitdrukkking ' een soort kinderborderline.'Hoe kom je daar aan???
sterkte!

engel
18-07-2015 om 17:06
sterkte
Wil je alleen sterkte wensen. Je zit in de bekende achtbaan die in het begin heel heftig is maar beetje bij beetje in vaart en heftigheid afneemt. Het verwerken van een scheiding duurt gemiddeld 3 jaar. Ik hoop dat je (toekomstige) ex vrouw respectvol met jou gevoel omgaat. Daar staat of valt ook heel veel mee....
Nogmaals heel veel sterkte!

Emine
18-07-2015 om 18:05
Ik weet niet....
....hoe erg het is tussen jullie en wat voor al dan niet te vergeven dingen er zijn gebeurd, maar wat mij bij mijn ex heel erg zeer heeft gedaan is dat (ondanks dat het vertrek mijn eigen keuze was) ik eigenlijk wegging met het idee 'altijd heel onbelangrijk voor hem te zijn geweest.'
Het was tussen ons echt niet meer te redden, want er was geweld en kindermishandeling, en het is maar goed dat hij niets meer heeft geprobeerd of beloofd maar ik bedoel ermee te zeggen dat ik gevoelig zou zijn voor het stukje dat je ze mist. Een mooie brief zou ik waarderen. Is het niet om verder te gaan, dan in ieder geval om goed af te sluiten.

engel
18-07-2015 om 18:35
goede afsluiting
Die afsluiting is idd zo belangrijk. Hier helaas andere ervaring PATS BOEM. Er leek een alien in mijn ex te zijn gekropen en nog regelmatig valt mijn mond open van zijn gedrag/denkwijze. Je denkt iemand te kennen (in mijn geval 27 jaar) Als je zo respectloos behandelt wordt maakt dat je na huwelijk erg slecht met alle gevolgen van dien, waar uiteindelijk altijd de kinderen de dupe van zijn....
Probeer helder en sterk te blijven. Zorg goed voor jezelf en hou in veel situaties de eer aan jezelf. Niet altijd makkelijk maar je zal er (ooit) sterker uit gaan komen.

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 00:57
Thanks
Dank jullie allemaal voor jullie reacties !
Vanavond whatsapp gesprek gehad ,met mijn vrouw en de kinderen gezien en gesproken via FACETIME.
Mijn vrouw gaf in whatsapp aan ( ze wil niet bellen ) dat ze wel begreep dat ik erg verdrietig was maar dat het leven doorgaat en dat ik niet moet blijven hangen in mijn verdriet.
Beetje makkelijk gezegd vind ik, heb met 6 weken geleden gehoord dat ze weg wil, en dan zou ik na die 6 weken klaar moeten zijn met mijn verdriet over 13 jaar huwelijk en 3 dochters samen ?
Ik begrijp dat ze weg wil, maar ze mag best iets meer respect opbrengen en begrip tonen voor mijn gevoelens van verdriet en missen....
Ze vond het jammer dat we geen gezin meer kunnen vormen maar ze blijft bij haar besluit zegt ze.
Ik vertelde haar nog dat ik het erg jammer vind dat ik voor het blok ben gezet en dat ze persee wil scheiden, ipv nog te willen vechten voor ons huwelijk..... Ik kreeg als reactie TE LAAT, NU GEEN TIJD MEER , IK MOET NU VERDER.
Maar ze vergeet dat een echtscheiding nog jaren kan doorwerken , zeker bij mij maar OOK bij de kinderen.
Daarom heb ik nog steeds heel veel moeite met haar manier van omgaan met ons verdriet ( de kinderen zijn er nog lang niet aan gewend ) en dat het er sterk op lijkt dat er nog maar een mening belangrijk is , en dat is die van haar....ongeacht of haar man en kinderen er erg verdrietig van zijn.
Dat vind ik erg jammer, maat ook kortzichtig...

Amare
19-07-2015 om 07:48
Jaap-brabant
Misschien doet ze zo stellig omdat ze je geen valse hoop wil geven?
En natuurlijk kost het verwerken van een scheiding tijd. Maar dat wil niet zeggen dat je vrouw daar bij betrokken blijft of een rol in speelt. Zij hoeft jou niet te troosten daarbij, die tijd is voorbij.

Ginny Twijfelvuur
19-07-2015 om 08:52
Eens met Amare
Je mag best verdrietig zijn, maar je vrouw kan daar niet zo heel veel mee. Zij is niet de persoon waar jij je verdriet bij kwijt kunt.

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 09:19
13,5 jaar weg in 5 weken ?
Natuurlijk hoeft mijn vrouw me niet te troosten, maar verwachten dat je na 5 weken wel klaar moet zijn met verdriet hebben en verder gaan zonder om te kijken is wel erg kort door de bocht.
Vergis je niet, onze dochters krijgen van de op de andere dag te horen dat papa en mama uit elkaar gaan en dat ze een nieuw huis gaan krijgen bij mama , en dat ze om de week papa en om de week mama moeten missen, terwijl ze alle 3 nog op de lagere school zitten ?
Ga er maar aan staan om EN je vrouw te moeten missen EN voor je 3 kinderen gaan zorgen ALLEEN zonder dat je daar zelf voor kiest ?
Mijn vrouw koest ervoor om weg te gaan , ik heb nergens een keuze gehad..... Dus het is wel heel erg eenrichtingsverkeer...

tsjor
19-07-2015 om 09:36
Pijn
Amare heeft gelijk. Je verdriet is heel erg goed te begrijpen, je vrouw begrijpt dat blijkbaar ook wel. Maar zij is nu niet meer degene die je kan troosten. Haar gedragsverandering kan ook komen, doordat ze zelf veel verdriet heeft van haar besluit, ze moet zelf ook alles verwerken en dat is heel wat, zoals je het beschrijft. Ze zal zich er terdege van bewust zijn, dat een scheiding lang doorwerkt. Het is niet voor niets dat ze lang gewacht heeft met de beslissing. En dat ze nu niet de vrolijkheid zelve is. Ook bij haar zit veel verdriet denk ik. Maar ze heeft een besluit genomen, zoals ze ooit het besluit nam om met jou een relatie te beginnen. Je kunt daar op dit moment weinig aan veranderen.
Ik hoop dat jullie allebei de kans krijgen om aanstaande dinsdag naar elkaar toe te uiten waar het verdriet zit, zonder dat je ook maar enige illusie moet hebben dat haar beslissing daarmee ongedaan kan worden gemaakt. Je kunt iemand niet dwingen om bij je te blijven.
Het lijkt er inderdaad op, dat het allemaal te laat is. Je hebt te laat gezien hoe ongelukkig ze was, je komt te laat met het voorstel voor relatietherapie, je bent te laat met het oplossen van je eigen problemen op je werk, de problemen rond je zus en wellicht ook oude familieproblemen hebben haar lang parten gespeeld en daar is wellicht door jou te weinig oog voor geweest. Wel voor je eigen pijnlijke positie, maar niet voor haar pijn. Overigens ben ik helemaal geen voorstander van die familie-therapiesessies, maar dat ter zijde, voor je vrouw is het blijkbaar belangrijk.
Ik vind het heel mooi, dat jullie de zorg voor de kinderen nu zo geregeld hebben, dat er voor de kinderen weinig verandert. Het zou wel fijn zijn als je straks een eigen woning in de buurt hebt.
Ik zou wel met je vrouw een serieus en ernstig gesprek gaan voeren over de kinderen en de problemen die er blijkbaar zijn en met haar de vraag bespreken hoe jullie dat samen het beste kunnen oplossen. Het lijkt mij erg zwaar en stressvol om de drie meiden tegelijk te moeten opvoeden. Misschien zijn er wel andere mogelijkheden als je eenmaal een woning in de buurt hebt. Als insteek kun je jezelf en je vrouw de vraag stellen hoe jullie elkaar kunnen ontlasten in de zorg voor de kinderen en hoe je de aandacht voor alledrie zo optimaal mogelijk kunt verdelen. Misschien moet je wel iemand inschakelen die, ook na de scheiding, met jullie kan praten over hoe je alles zo goed mogelijk kunt managen en hoe je het beste om kunt gaan met de kinderen. Het kan ook zijn dat je samen even moet praten over hoe je je eerste kindje een plek geeft in jullie geschiedenis. Ook na de scheiding.
Als partner heb je steken laten vallen en jouw partner willen daarom nu van je scheiden. Hoe pijnlijk dat ook is, zeker nu, nu het nog zo vers is, deze geschiedenis kun je niet omkeren. Het enige wat je kan oen is je liefde voor haar nu tot uiting brengen door haar 'te laten gaan' en de scheiding voor beiden zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Als vader heb je echter nog een grote taak liggen. Het zou mooi zijn als jullie in je gesprekken ertoe kut komen om samen met elkaar te praten over hoe je elkaar het beste kunt steunen, om de beste ouder te zijn die de kinderen verdienen, ieder op je eigen manier, zelfstandig, maar ook in goed overleg.
Voor jezelf denk ik dat je de tijd moet nemen om alles eens op een rijtje te zetten en jezelf terug te vinden. Er zijn veel levensgebieden geweest waar je conflicten had: met je vrouw, je kinderen en op je werk. Het wordt tijd om die conflicten achter je te laten en jezelf weer terug te vinden in wie jij was of wie je wil worden. Dat kost tijd. Maar het kan de leegte die je nu voelt vullen met een zinvolle missie: werken aan je eigen herstel. Jij hebt, jullie hebben tropenjaren achter de rug. Dat heeft onmiskenbaar schade opgeleverd. De grootste schade is die aan je relatie, dat is onherstelbaar. Maar andere schades, zoals die naar je kinderen toe, op je werk en vooral die naar jezelf toe, die kun je nog herstellen.
Accepteer wat je niet kunt veranderen.
Heb de moed om te veranderen wat je wel nog kunt veranderen en dat heeft vooral betrekking op jezelf.
Ik gun je de wijsheid en het vertrouwen, dat al het moois wat je hebt meegemaakt op een dag als vreugde terug zal keren in je nieuwe leven.
Tsjor

Amare
19-07-2015 om 10:45
Klaar met je verdriet
Ik denk dat je vrouw heus niet verwacht dat je na vijf weken klaar bent met het verdriet. Maar ze zal waarschijnlijk wel verwachten (of hopen) dat je HAAR niet langer belast met jouw verdriet. Dat jij en de kinderen hier moeite mee hebben, snapt ze heus wel. Ze is toch geen onmens? Maar jouw verdriet zul je zelf moeten verwerken. Dat is moeilijk, maar niet onmogelijk. Echt.

tsjor
19-07-2015 om 12:20
Jaap-Brabant
Het bericht dat je niet wilde plaatsen had ik eerlijk gezegd al een beetje voorzien. Ik had je willen zeggen: pas op, de emotionele afwikkeling van de scheiding verloopt vaak door diepe conflicten te maken over financiële kwesties. En die conflicten worden soms ook nog eens aangewakkerd door mediators, advocaten of omstanders. daarom pleit ik er altijd voor om zoveel mogelijk objectieve berekeningen uit te laten voeren en systematieken, zoals bijvoorbeeld kinderalimentatie laten bepalen door 'behoeftelijstjes'.
Probeer dat te vermijden door over financiële kwesties zo rationeel mogelijk na te denken en te handelen.
De erfenis valt binnen jullie huwelijk en dus (waarschijnlijk) binnen de gemeenschap van goederen. Je vrouw krijgt ook de helft als ze getrouwd blijft, daarvoor hoeft ze niet te scheiden. Als je vermoedt dat ze achterbakse redenen heeft kun je dat voor zijn door het haar rechtstreeks te vragen, of door voor te stellen om nu al de helft van het geld op een rekening te zetten waar zij (ook) bij kan. Je bent het straks toch kwijt en dan kan ze zien dat het geld nu al van jullie beiden is. Mocht dat haar achterliggende reden zijn, dan heb je die zo al weggenomen. Maar ik vermoed dat dat niet de echte reden is. De beschrijving die je hebt gegeven van de afgelopen jaren laat eerder zien, dat het tropenjaren zijn geweest, dat jullie elkaar in die periode onvoldoende hebben kunnen steunen en dat jij het haar zeker niet gemakkelijker hebt gemaakt, door wat voor redenen dan ook.
Ik denk dat ze gewoon moe is, uitgeput. Geen energie meer om ook maar iets nog te investeren in de relatie.
Als je het geld nu nog niet wil verdelen kun je het ook openlijk bespreken. Misschien kun je er voor de drie dochters een spaarpot van maken. Of ieder een basis gunnen om dadelijk zelf weer een eigen woning te betrekken. Doe er in elk geval iets goeds mee.
Tsjor

tsjor
19-07-2015 om 12:23
Toevoeging
De eerste mentale stap is al, dat je beseft dat het niet jouw geld is, maar van jullie beiden, aangezien jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen (neem ik aan). Dus dan wordt de vraag: wat doen wij met ons geld.
Tsjor

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 13:07
Graag deleten dit deel van de discussie
Tsjor, ik wil liever niet meer ingaan op deze kwestie, mijn vrouw heeft namelijk nu al 5 keer toegezegd GEEN CENT te willen van de erfenis van mijn moeder , en dat wil ze laten vastleggen in ons convenant.
Ook mijn notaris heeft gezegd dat de timing TE TOEVALLIG is en dat een rechter daar zeker rekening mee zal houden. Gelukkig heeft mijn vrouw voet bij stuk gehouden dat ze NIKS wil van de erfenis van mijn moeder ( wiens geld ik pas 6 maanden heb )
Maar laten we svp NIET doorgaan met deze discussie, ik had het onderwerp NIET willen bespreken hier en heb gevraagd dit onderdeel te deleten !

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 13:27
Scheiden doet lijden, voor beiden evenveel !
Ps Tsjor, mijn vrouw wil niet meer in ons huis wonen, ik ga de woning overnemen en moet daar helaas heel veel geld voor betalen , geld uit mijn erfenis .
Mijn vrouw mocht gewoon blijven wonen in ons huis van mij, maar ze wil het niet hebben en wil persee weg.
Ik BLIJF niet bloeden .... Waar een scheiding is zijn altijd 2 schuldigen en de gevolgen van een scheiding zijn voor beide partijen even groot , niet de een veel meer laten lijden dan de ander, onze dochters gaan al vreselijk lijden onder de nieuwe situatie en worden NIET GELUKKIGER als hun papa alles kwijtraakt hetgeen hij heeft opgebouwd

Amare
19-07-2015 om 13:43
Ik snap het niet
Eerst schrijf je dat je vrouw de helft van het geld wil als startkapitaal, en dan dat ze heeft aangegeven niets te willen. Ze wil nieti n jullie huis blijven wonen, maar vervolgens ga je er vanuit dat zij het huis krijgt.
Nu ga jij het huis overnemen. Dat is toch juist mooi? Dat je daar geld uit een erfenis voor gebruikt, is alleen maar fijn. Anders had je een hogere hypotheek moeten nemen. Want haar uitkopen moet je sowieso.
Volgens mij zit je emotioneel behoorlijk klem. En ik sluit me aan bij Tsjor, ik vermoed ook dat je vrouw gewoon uitgeput is. De emoties die je nu neerlegt, zul je mogelijk ook in je huwelijk gehad en geëtaleerd hebben. Mogelijk is je vrouw daardoor 'op'. Zou dat kunnen?
Hoe dan ook, sterkte.

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 14:09
Verkeerd uitgelegd ?
Amare , en Tsjor, het zit anders dan jullie denken, ik zal het wellicht verkeerd uitgelegd hebben.
Als eerste wil ik eigenlijk heel graag dat deze thread volledig verwijderd zal worden omdat mijn woorden verkeerd uitgelegd worden, en zonder grondige kennis van zaken is het voor buitenstaanders erg moeilijk te begrijpen wat er allemaal echt speelt in onze situatie.
Mijn vrouw heeft vanaf de eerste dag dat ze wilde scheiden gezegd dat ze geen cent wil van mijn erfenis van mijn moeder, dat wil ze ook vastleggen in ons convenant en daar niet op terugkomen.
MAAR :
Ten eerste : Ons huis staat enorm onder water, bijna 50.000 euro zelfs ! Oftewel de waarde van ons huis is 50k minder dan de hypotheek ( die ik al 13 jaar betaal )
De vertrekkende partner ( mijn vrouw dus ) moet bij onderwaarde de helft van de restschuld aan de BLIJVENDE partner betalen, maar dat WEIGERT ze.
Ten tweede , mijn vrouw wil een 2e hands auto kopen, waar ik de helft aan ga mee betalen ( vind ik niet meer dan eerlijk )
Ten derde , mijn vrouw wil NIET de helft van onze inboedel hebben maar wil zelf een andere inboedel kopen voor haar nieuwe huis die ze nog moet zoeken , waar ik dan voor de helft aan ga meebetalen( vind ik ook gewoon redelijk hoor )
Ten vierde , mijn vrouw wil dat IK de advocaat , scheidingskosten , notaris, kosten overschrijving hypotheek, en eventuele erfenis schenkings kosten aan de belasting ga betalen !
Mijn vrouw werkt momenteel 32 uur per week , heeft een goedbetaalde baan , is nog niet eens 40 jaar oud en ligt heel goed bij haar werkgever.... Maar ze wil wel dat IK alle bijkomende kosten ga betalen ?????
Dus aan de ene kant wil ze geen cent van mijn erfenis , maar aan de andere kant wil ze dat ik ALLE bijkomende kosten ga betalen terwijl haar inkomen heel dichtbij mijn inkomen ligt...
Begrijpen jullie nu een beetje beter mijn gevoel ?

Amare
19-07-2015 om 14:49
Misschien heb je gelijk
Misschien heeft je (bijna ex-)vrouw die erfenis wel aangegrepen om haar vrijheid terug te krijgen. Dat weet ik niet. Maar als jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn/waren, en er geen clausule tot uitsluiting van de koude kant in het testament zat, maakt dat helaas niet uit. Zij heeft recht de helft van alle bezittingen en draait op voor de helft van alle schulden op het moment van scheiden.

Ginny Twijfelvuur
19-07-2015 om 14:51
Ze wil geen geld, maar een zorgeloos leven.
Aan jou om te bepalen in hoeverre jij daarin mee wilt gaan. Maar eerlijk is eerlijk, als we in financieel opzicht geen medelijden met jouw vrouw hoeven te hebben hoeven we dat natuurlijk ook niet met jou te hebben. Jij verdient immers evenveel zeg je.
Wat had je moeder gewild dat er met haar geld zou gebeuren, denk je?

Jojo
19-07-2015 om 14:52
Zij wil scheiden en jij mag lijden. Financieel gezien in elk geval en natuurlijk is het vreselijk te horen als je partner besluit weg te gaan.
Notaris waren wij ongeveer rond de 800 euro kwijt om de hypotheek op zijn naam te laten zetten. Scheiding door mediator all inclusief rond de 2500 euro.
Het lijkt me niet meer dan redelijk dat die kosten gedeeld worden.
Blijf in gesprek, zakelijk neutraal, zonder verwijten, zonder emoties. Het zal niet in je voordeel werken als er nu ruzie wordt gemaakt.
Wij hebben het zakelijk en neutraal aangepakt en hebben nu, ondanks alle gedoe een neutrale band. Dat is iets dat in het voordeel van de kinderen zal zijn. Met een scheiding zijn er geen winnaars, alleen verliezers.
Je leven staat nu op de kop, het zal zijn als een achtbaan.
Maar ook een achtbaan heeft rechte stukken en staat een keer even stil.
Leef met de dag en met de toekomst. Elke dag verder is een dag verder bij het verdriet vandaan en een stap richting rust.
Een scheiding verwerk je niet zomaar, dat zal zij ook begrijpen, alleen nu komt de tijd dat je op vrienden en familie moet bouwen en rekenen.
Die tijd mag je opeisen en doe dat ook, want mijn ervaring is dat mensen vaak het liefst vluchten als je in de sores zit en pas weer komen kijken als ze denken dat het voorbij moet kunnen zijn of zelfs helemaal niet meer terugkomen.
Met verdelen zal het geven en nemen zijn en wees niet bang om ergens verlies op te lijden. Zo te zien ben je meer dan schappelijk op dat gebied. Dat zal veel stress gaan schelen.
Ik hoop dat jullie, ondanks dat het jouw keuze niet is en de kinderen geen keuze hadden, er zo ongeschonden mogelijk uitkomen.
En echt, er komt weer licht aan het einde van de tunnel.
Maar eerst moet je je door de scheiding heen worstelen.
Hier was dat officiele gedeelte 6 maanden en dan hebben we echt overal de tijd voor genomen.
Sterkte met alles.

Jojo
19-07-2015 om 14:59
niet eens met
"Waar een scheiding is zijn altijd 2 schuldigen "
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn gevallen waar er gewoon 1 duidelijk de reden is. Aangezien ik mensen ter bescherming van mijn kinderen en privacy en zelfs mijn ex, nooit de ware reden heb verteld van de scheiding, is het heel voor anderen makkelijk te concluderen dat ik evenveel schuld heb.
Dat heb ik niet. De reden van scheiden lag niet bij mij, ik ben alleen degene die heeft gezegd: klaar.

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 15:17
Thanks jojo
JOJO,
Bedankt voor je eerlijke reactie .
Wat betreft mijn opmerking dat er altijd 2 schuldigen zijn in een scheiding heb jij natuurlijk wel gelijk denk ik, lang niet altijd zijn er duidelijk 2 schuldigen, het kan zeker voorkomen dat 1 iemand bijvoorbeeld VREEMD gaat of andere fratsen uithaalt waardoor de ander verdrietig en onschuldig achterblijft.
Wat betreft je andere opmerkingen , ik wil idd zo neutraal mogelijk gaan scheiden, eventueel ergens een klein verlies lijden waar mogelijk, maar ik vind wel degelijk dat bepaalde kosten die samenhangen met de scheiding ( advocaat , taxatie kosten , scheidings indiening etc etc ) gedeeld zullen moeten worden.
Zowel mijn notaris als onze eerste echtscheidngs-advocate hadden aangegeven dat als beide partners werken er altijd een 50/50 kostendeling moet zijn voor de echscheidings-gerelateerde kosten.
Aangezien ik 36 uur werk en mijn vrouw 32 uur mag er een betere verdeling plaatsvinden dat zij nu aangeeft.
Vergeet ook niet dat ik 51 ben en mijn vrouw ONDER de 40 , haar hele familie in ons dorp woont ( ouders en zussen ) , wanneer ik voor de kinderen zorg en mijn vrouw een logeeradres moet zoeken , kan zij op haar fiets binnen 1 minuut bij haar ouders zijn. Ik moet naar AMSTERDAM reizen ( meer dan 100 km ver ) omdat mijn familie hier in het westen woont, en onze vrienden in ons Brabants dorp allemaal kinderen hebben dus daar ga ik geen tijdelijk onderdak zoeken...
Ik denk dat de meesten van jullie je niet echt realiseren wat mijn vrouw heel duidelijk heeft gezegd, ze wil NIETS , maar dan ook NIETS van mijn erfenis krijgen, ongeacht waar ze wel of geen recht op heeft.
De notaris en advocaten hebben al aangegeven dat een CONVENANT LEIDEND is voor de rechter, dus als mijn vrouw dat ondertekent en er in staat dat zij afstand doet van de erfenis vanwege morele bezwaren dan is het einde discussie.
Feit blijft wel dat het erg opvallend is dat ze juist NU een scheiding aanvraagt, want een jaar geleden ( toen mijn moeder nog leefde ) zou ze geen ene cent hebben kunnen krijgen van mij omdat ons huis 50k onder water staat en ons beider spaargeld in ons huis zit qua verbouwingen.
Dan had ze dus NIETS kunnen krijgen omdat we beiden met die restschuld gezeten zouden hebben .....
Of ze daadwerkelijk nu is gaan scheiden omdat ik die erfenis heb zal ik nooit zeker weten natuurlijk.
Maar geld is maar geld, als ik mijn lieve vrouw terug zou kunnen krijgen als partner zou ik MIJN HELE ERFENIS ervoor over hebben.
Prioriteit zijn en blijven onze dochters , zij hebben er niet voor gekozen dat papa en mama uit elkaar gaan.

Angela67
19-07-2015 om 15:29
volgens mij
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Het feit alleen al die link legt:
"Feit blijft wel dat het erg opvallend is dat ze juist NU een scheiding aanvraagt""Of ze daadwerkelijk nu is gaan scheiden omdat ik die erfenis heb zal ik nooit zeker weten natuurlijk."
Dat je het bij een scheiding eens moet zijn over kostenverdeling en dat het een heikel punt kan zijn in het algemeen, daar kan ik me iets bij voorstellen.
Maar als je ook nog dit soort gedachtes erbij haalt over de erfenis, ze uitspreekt, het uitzoekt en het op een forum zet betekent volgens mij dat je de schuld voor de scheiding daar wilt leggen (en dus bij je vrouw omdat ze op je geld uit is).
gr Angela

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 15:41
Veroordelingen ?
Ik hoop dat deze thread snel deleten word, er zijn zoveel uitgesproken meningen van mensen die van toeten nog blazen weten en meteen een waarde oordeel vellen terwijl ze de mensen zelf niet kennen, dat ik helaas besloten heb om definitief van dit forum af te gaan en meer met mijn eigen familie en vrienden mijn leed en verdriet zal bespreken.
Als de vrouwen op deze site dusdanig vijandelijk reageren dan weet ik als man zijnde weer waar ik sta.
Mijn vrouw verdient VRIJWEL hetzelfde als ik, gaf mij aan dat ze al minimaal 2 jaar en misschien wel langer ONGELUKKIG was en juist binnen 6 maanden nadat de erfenis binnenkomt ineens wil scheiden , ja dan is het niet meer dan normaal dat er bepaalde gedachtes door je hoofd heen gaan of er een link te leggen is tussen een scheiding en een vrijgekomen erfenis.
De OUDERS van mijn vrouw leven BEIDEN nog , zij GAAT nog ooit een erfenis krijgen, moet ik daar ook aanspraak op gaan maken dan ?
Mensen op dit forum, wees niet zo snel in oordelen als je mensen niet goed kent.
Maar mijn conclusie is duidelijk, ga niet naar forums als je verdrietig bent, deel dat met de mensen waar je van houdt, niet met vreemden.

tsjor
19-07-2015 om 16:19
Geen vijand
Ik ben wel een vrouw op dit forum, maar ik ben niet je vijand, sterker nog, ook mensen die bepaalde opmerkingen maken die niet stroken met jouw visie zijn niet je vijanden, maar ze geven andere suggesties of bekijken dingen van een andere kant.
Net als Jojo ben ik goed door een complexe scheiding gekomen, door met name de financiële kant heel rationeel en zakelijk te bekijken en alles neutraal te laten berekenen.
Een paar tips mijnerzijds.
Wat betreft de inboedel. Bij mij was het zo: degene die vertrekt mag als eerste bepalen wat hij/zij meeneemt. daarna volgt eventueel een verrekening. Jouw vrouw heeft al aangegeven dat ze niets mee wil nemen. Dat betekent dat ze recht heeft op de helft van de huidige waarde van je inboedel. Dus niet van haar eigen nieuwe, toekomstige inboedel, dat zou te mooi zijn om waar te zijn. Misschien moet je iemand vragen om een waardetaxatie te doen van de inboedel. Of haar iemand laten aanwijzen die dat doet. De helft van dat bedrag is in principe voor haar, als jij alle spullen houdt.
Idem voor de auto. Je kunt nu een waardebepaling laten maken (of zelf opzoeken op internet) van je auto, de helft is voor haar. Of ze daarvan een tweedehands autootje koopt of een electrische fiets, een omafiets of een step is aan haar.
Wat betreft het huis. Er wordt nu een waardebepaling gedaan in verband met de scheiding. Die levert op, dat het huis 50.000 onder water staat. 25.000 daarvan is voor haar rekening.
Kosten van de advocaat, als jullie samen één advocaat hebben, dan worden die gedeeld (als je al niet twee rekeningen krijgt). Kosten van de notaris idem dito. Kosten van de overschrijving van de hypotheek zouden voor jouw rekening zijn, als jij de hypotheek overneemt.
Het kan zijn dat de kosten van de inboedel plus de auto plus de advocaat etc. weggestreept kunnen worden tegen de helft van de schuldrest. Dat zou mooi zijn, want dan is er niets meer te verrekenen.
Als jij de erfenis houdt zijn de kosten voor de belastingdienst natuurlijk ook voor jouw rekening.
Alimenatie over en weer moet je laten berekenen volgens de trema-normen. Het kan zijn dat beiden ongeveer evenveel verdienen en even zware woonlasten hebben, dan zal er weinig of geen partneralimenatie worden betaald.
Als je co-ouderschap doet, waarbij ieder een gelijk deel van de zorg op zich neemt, dan zal er ook geen kinderalimentatie worden berekend. Je moet dan wel afspraken maken over wie wat gaat betalen. En het zou belastingtechnisch gezien verstandig zijn om de kinderen op ieders adres in te laten schrijven.
Mocht dit alles geblokkeerd worden door je vrouw (wat onterecht zou zijn) dan zou je alsnog kunnen voorstellen om werkelijk alles te delen. Het is bij een scheiding zo, dat je de lusten en de lasten van dat moment deelt. Niet dat je afspreekt, dat de een de toekomstige rekeningen van de ander gaat betalen.
Wat betreft het onder water staan van je huis, dat is een momentopname. Als de markt verandert en de prijzen stijgen weer, dan ziet het plaatje er anders uit. Maar je hebt te dealen met dit moment, niet met de toekomstige ontwikkelingen.
Ik vermoed dat, als het plaatje er ongeveer zo uitziet, zij niets overhoudt van de scheiding, geen geld, maar ook geen schuld. Als jij je spaarpotje kunt gebruiken om de hypotheek helemaal op jouw naam te krijgen (bank moet dat goed vinden), dan zal er voor jou ook weinig overblijven. Geen geld, geen schulden. Over en weer zullen jullie weinig moeten betalen aan/voor elkaar en de kinderen. Alleen de afspraken die je maakt over wie wat betaalt voor de kinderen (of een gemeenschappelijk potje maken). Maar je kunt ook afspreken dat ieder zelf bepaalt of hij/zij voor de kinderen een nieuwe jas etc. betaalt, zonder dat je de ander daarop aanspreekt en zonder zure gezichten. Dan zou het zelfs allemaal met gesloten beurzen kunnen, waarbij jij wel een paar rekeningen (notaris, advocaat, aflossing hypotheek) moet voldoen, maar daar staat dan tegenover dat je een volledig ingericht huis ter beschikking hebt, en je eigen auto etc..
Zijn jullie van plan om 'birdnesting' te blijven doen? Dan zou jij dus een tijdelijke kamer moeten vinden in de buurt van je werk, in plaats van Amsterdam. Of zij bij haar familie kan blijven of niet is niet jouw probleem.
Tsjor

Jojo
19-07-2015 om 16:54
Jaap
Het is op fora zo dat je verschillende soorten mensen hebt, net als in de buitenwereld.
Je krijgt hier reacties van mensen die gevoelig zijn en die rationeel zijn, ervaring hebben met scheiding of helemaal niet.
Niets is verkeerd, maar het kan bij jou, die nu in een kwetsbare situatie zit, wel hard binnenkomen. Je bent nu als een gewond dier en alles is je dan teveel.
Echter elke reactie kan iets waardevols voor jou bevatten. En doet het dat niet, dan leg je dat gewoon naast je neer en doe je daar niets mee.
Wij (even in het algemeen) kennen jouw volledige situatie niet en ook jullie als persoon niet. Dat moet ook niet, je privacy is belangrijk.
Ik snap heel goed dat jij met de gedachte rondloopt dat je vrouw dit als een moment zag om financieel zo veilig mogelijk te kunnen scheiden. Iedereen wil een reden weten, wie wat waar hoe en waarom.
Dat dit als een verrassing kwam is niet netjes.
Misschien is zij ook deels gevoed door haar nieuwe vriendin, wie zal het zeggen.
Wie weet is een verklaring voor jou in elk geval dat stukje duidelijkheid dat je als mens zo nodig kan hebben soms om verder te gaan.
Nu tast je in het duister.
Ik heb mijn exman gevraagd naar een verklaring en die uiteindelijk na al die jaren huwelijk gekregen. En toen heb ik gezegd: dan is het nu tijd om uit elkaar te gaan en tot actie over te gaan.
Al die jaren heb ik mijn exman verteld dat ik ongelukkig was met hoe het tussen ons ging. Ik heb oplossingen aangeboden, therapie voorgesteld, veel gelezen, zelf therapie gevolgd, gepraat, gesmeekt en ga maar door.
Onze scheiding kwam daardoor niet onverwacht meer en zo hoort het ook vind ik.
Bij jou is dat anders gegaan. Misschien allebei fouten gemaakt, maar er is geen plaats geweest, zo lijkt het, voor oplossingen en nieuwe kansen.
Dat is gewoon rot en ergens niet eerlijk.
Je bent eerlijk over je eigen aandeel en dat siert je.
Nog even over het forum: er zitten hier experts en ervaringsdeskundigen, elk met hun eigen kennis en verhaal.
En wil je onder de nick Jaap geen vraag meer stellen, neem dan gewoon een nieuwe nick en stel je vraag alsnog. Het is belangrijk nu dat je alle kennis die je hebt of kunt krijgen kunt gebruiken om de scheiding zo goed mogelijk door te komen.
Is je vrouw anders bereid om eerst met jou om de tafel te gaan zitten en eens een goed gesprek te hebben over wat er allemaal misging?
Even het officiele gedeelte stopzetten tot jullie samen in elk geval weer neutraal verder kunnen? Wij hebben dat in een brief naar elkaar gedaan en die in elkaars bijzijn gelezen.
Natuurlijk hoop ik voor je dat je huwelijk nog een kans krijgt.
Maar mocht dat niet zo zijn, dan kan een neutraal gesprek met een verklaring, maar zonder emoties, heel verhelderend werken en in de toekomst helend zijn.
En hey, ik was ook einde 40 toen de boel op de schop ging. Zonder huis, zonder werk, zonder kinderen dagelijks bij me, zonder vrienden en zonder familie.
Ik ben er nog, heb bijna weer werk, ben bezig weer vriendschappen op te bouwen (moeilijk!) en heb een flat. De kinderen zijn trots op hoe we het gedaan hebben en doen voor hen en dat is me heel wat waard. Dus slik soms je trots in, lach je angst uit, wees niet bang voor verlies, wees geduldig met anderen en jezelf; op je 51e staat je echt nog genoeg moois te wachten

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 17:55
Thanks
Tsjor, bedankt voor je handige tips, daar heb ik zeker wat aan !
Mijn familie zit in Amsterdam, maar OOK mijn werk is in Amsterdam !
Juist daarom baal ik zo vreselijk dat mijn vrouw ineens een scheiding wil zonder relatie therapie of een time out. Ze weet heel goed dat ik in de problemen kom qua co-ouderschap omdat ik 200 Km heen en weer moet rijden naar mijn werk, en probeer dat maar te combineren met een hele week voor je kinderen te zorgen, het voelt echt heel erg frustrerend aan dat mijn hele toekomst qua werk en kinderen en huis van de ene op de andere dag TOTAAL op zijn kop staat!
JOJO , jij ook hardstikke bedankt voor je reacties en tips.
Ik ben eigenlijk gewoon ten einde raad , voel me zo vreselijk alleen en eenzaam, eerst mijn moeder die na een lange periode stierf, daarna problemen op mijn werk en als klap op de vuurpijl mijn vrouw die weg wil, hoeveel kan een mens hebben ? Hoeveel kan een mens dragen ? En de ene persoon is misschien minder sterk dan de ander.
Mijn huwelijk is eenzijdig stopgezet, ik heb geen kans meer om er wat dan ook aan te doen, hoop heel erg voor de meisjes en mijzelf dat ik ons huis kan overkopen , maar dat wr grote problemen gaan komen qua werk en voor de kinderen zorgen moge duidelijk zijn, en wat ik mijn vrouw best kwalijk neem is dat ze heeeeeel goed wist dat ik problemen op mijn werk had, eigenlijk op zoek was naar een NIEUWE baan wellicht, in de buurt van Brabant en dat ze desondanks zo overduidelijk een einde aan ons huwelijk maakt terwijl ik nog lang niet een nieuwe job heb gevonden vind ik eerlijk gezegd niet echt gevoelig....en zeker niet bedachtzaam.

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 18:17
Auto
Tsjor, ik heb die nieuwe auto van ons gekocht met de erfenis , ze heeft in december 2014 NIETS tegen mij gezegd dat ze misschien wilde scheiden , en als ze zegt niets van de erfenis te willen, waarom zou ze dan wel de helft van onze nieuwe auto willen , vind jij dat echt eerlijk ?
Mijn frustratie en stuk verbittering komen ook ergens anders door, toen de erfenis van mijn moeder op mijn rekening was gestort zijn mijn vrouw en ik gaan praten over wat we met dat geld zouden gaan doen, mijn vrouw gaf aan dat we eventueel een GROTER HUIS konden gaan kopen, maar dan zou de hele erfenis er aan opgaan dus heb ik dat tegengehouden omdat ik dat zonde vond.
Stel je nou toch voor dat ik JA had gezegd en dat ze desondanks einde mei 2015 nog steeds had willen scheiden ??? Dan hadden we met een groot nieuw huis gezeten, zonder geld over van de erfenis met alle gevolgen vandien.
Als je dit nu leest, begrijp je dan iets beter mijn totale wanhoop en frustratie over deze PLOTSELINGE echtscheiding die mijn vrouw wil ???
We hebben uiteindelijk besloten om af te zien van het kopen van een groot nieuw huis, en hadden besloten in FEBRUARI van dit jaar dat we de voortuin, achtertuin,zijkant huis totaal te vernieuwen en een BLOKHUT in de tuin te laten plaatsen voor de meisjes, zodat ze daar heerlijk konden spelen, eventueel af en toe slapen, met een mooie TV erin, een WII en een knutselhoek.
De verbouwing van onze tuinen en blokhut was klaar EINDE APRIL 2015 en de meisjes waren er ongelooflijk blij mee, ook mijn vrouw en ik waren erg blij.
En dan komt 4 weken na de laatste verbouwing mijn vrouw naar me toe om te zeggen IK WIL SCHEIDEN !
Vrijwel al mijn vrienden en familie, maar vooral ikzelf , waren met stomheid geslagen !
Waarom had mijn vrouw niet eerder aan de bel getrokken dat we beter niet al deze verbouwingen hadden kunnendoen omdat ze er aan dacht om te scheiden ???
Het klopt gewoonweg niet, wel eerst zelf voorstellen om een groter huis te kopen, en daarna samen met mij om tafel zitten om ons huis te verbouwen en voor de meisjes een blokhut te maken, en4 weken na de laatste verbouwing roepen dat je WIL SCHEIDEN ???
Denk je echt dat ik zoveel geld van de erfenis van mijn moeder had uitgegeven als ik wist dat mijn vrouw wilde scheiden ??.
Hoe zouden jullie je gevoeld hebben in mijn situatie ? Probeer het eens voor te stellen .....

Maartje P
19-07-2015 om 18:44
Jaap
In je eerste posting schrijf je: "Ze heeft zelfs een jaar geleden gevraagd of ik toen open stond voor relatie therapie, en helaas heb ik daar toen op een botte manier op gereageerd" en "Al deze zaken bij elkaar leidde ertoe dat ik geen lieve papa en echtgenoot meer was, (....) en deed te boos tegen mijn lieve vrouw en dochters..." en nu doe je alsof deze scheiding compleet uit de lucht komt vallen en je vrouw een vreselijke heks is die uit is op de erfenis van je moeder.
Ik geloof zonder meer dat jullie een hele zware tijd achter de rug hebben, dat je vrouw geprobeerd heeft om zo lang mogelijk door te gaan voor de kinderen alsof er niets aan de hand is, maar blijkbaar is er iets geknapt bij haar. Wees realistisch en ontken niet dat jij zelf wel degelijk ook een aandeel hebt in deze scheiding. Verder is de schuldvraag helemaal niet zo van belang, daar verander je toch niets mee. Regel de zaken zo dat je dochters er het minst last van hebben, en echt, geld is compleet onbelangrijk vergeleken bij hen.
Ik wens je veel wijsheid, en lees vooral nog een keer de postings van Tsjor, die zijn echt heel waardevol.

Jojo
19-07-2015 om 18:49
hoe je je voelt
Hoe je je voelt is waarschijnlijk genaaid, verloren, wanhopig, de bodem van je bestaan onder je weggetrokken, ongeloof in wat je overkomt. Boos, teleurgesteld, verbijsterd, verdrietig, verward,, in de steek gelaten, alleen en in het diepe gegooid zonder bandjes en vol paniek over de toekomst, jouw leven staat stil en de wereld draait door.
Het is zonder meer gewoon grof gezegd kl.te.
Sta jezelf toe al die gevoelens te hebben, maar verdrink er niet in.
Verdriet en alles er omheen komt niet in 1 keer en ook niet 24 uur lang. Volgens mij is het anatomisch gezien niet eens mogelijk om 24 uur te huilen.
Dat hield ik mezelf steeds voor en heb ik ook zo ervaren.
Als ik huilde in de auto op weg ergens naar toe zei ik tegen mezelf: oke, laat maar komen, laat maar gaan, maar op het moment dat je je auto parkeert is het klaar en ga je over tot wat je moet doen.
Boosheid geeft kracht, is beter te hanteren dan verdriet; is in feite verdriet omgezet in die boosheid.
Alleen met aldoor enkel boos zijn vergiftig je jezelf ook.
Dus moet je dat leren te doseren.
Dat zal gaan met vallen en opstaan, maar het zal je zeker lukken.
"We" zijn niet de eersten en niet de laatsten in deze situatie.
Achteraf denk je misschien: hoe heb ik het allemaal gered.
Daar is je lijf nou voor gemaakt, je leeft op adrenaline en kunt meer dan je denkt, je bent flexibeler dan je ooit verwacht had.
De moeheid komt pas daarna, als het klaar is, maar ook daar zul je doorheen komen.
En nee, natuurlijk had je niet zoveel geld besteed aan de erfenis als je wist dat dit ging komen.
Ik heb ook een verbouwing tegengehouden en gezegd dat we het er waarschijnlijk bij een scheiding in deze tijd niet uit zouden halen.
Mocht je niet voldoende mensen hebben om mee te praten: schroom niet om hulp te zoeken of om te gaan schrijven en je gevoelens op papier te zetten; ik denk dat je daar wel goed in bent. Alle vragen, gevoelens, gedachtes die je hebt toevertrouwen in een document dat alleen voor jouzelf bestemd is. Mij helpt het soms de dingen op een rijtje te krijgen.
Het zou mij niet verbazen, zoals ik al noemde, dat je vrouw gevoed is met de ervaring van haar gescheiden vriendin. Zij heeft het allemaal al meegemaakt en is beter geinformeerd. Ik bedoel daarmee niet meteen een samenspannen, maar als ze haar in vertrouwen heeft genomen bestaat er best een kans dat door de informatie van de vriendin de boel in stroomversnelling is gekomen.
Zorg goed voor jezelf, dan heb je des te meer energie om er voor je meisjes te zijn. In de tussentijd wens ik je een baan op normale afstand waarin je hopelijk iets met je uren kunt schuiven.
Een kennis van mij heeft bijvoorbeeld zijn werktijd verlaat naar half 9 zodat hij de kinderen naar school kan brengen. Zijn vrouw haalt ze uit school en bij haar eten ze en daarna haalt hij ze weer op om thuis te slapen. Het was maar een probeersel, maar de kinderen doen het er goed op en ja, ook met deze kinderen is iets aan de hand (autisme). De weekenden wisselen ze af en de vakanties delen ze.
Maak een to-dolijst en vink af wat klaar is, vul aan waar nodig.
Al dat soort dingen helpen je om het overzicht te bewaren. En zo'n stukje geeft weer stabiliteit en zorgt dat je de regie een beetje houdt.

Jaap-Brabant
19-07-2015 om 19:09
Jojo en Maartje
Dank je voor je woorden jojo, ik ben gewoon te verdrietig nu om alles op een rijtje te krijgen ....
Of de gescheiden vriendin van mijn vrouw een mede oorzaak is van haar enorme haast om maar zo snel mogelijk te scheiden durf ik niet te zeggen, het valt wel op dat heel veel bij elkaar zijn sinds 6 weken , dat mijn vrouw zelfs een heel weekend daar gelogeerd heeft en dat mijn vrouw ( nadat ze haar trouwring had uitgedaan ) ook nog eens tot 5 uur snachts met die vriendin is wezen stappen , terwijl ik thuis voor onze dochters zorgde en er een paar uit bed voor moest omdat ze nachtmerries hadden over onze komende scheiding.
Weet je hoe ik me voelde toen mijn vrouw zei dat ze uit wilde gaan tot diep in de nacht om te kijken hoe ze dat zou vinden ? Ze wist zo goed dat ik zo verdrietig was, had ze nou echt niet ff kunnen wachten met uitgaan tot we echt gescheiden zijn ? Ik kreeg er een brok van in mijn keel.
Maartje , ja ik wist dat mijn vrouw een tijdje geleden had aangegeven dat ze eigenlijk wel relatie therapie wilde, en ja ik wist dat wr spanningen waren.
Maar denk jij SERIEUS dat ik zoveel geld had uitgegeven voor een nieuwe auto en verbouwingen in huis als mijn vrouw had gezegd IK DENK ER SERIEUS OVER OM TE SCHEIDEN ???? Had jij dat echt niet willen weten vlak voor een grote uitgave ? Kom op zeg, verplaats je eens in een dergelijke situatie !
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.