Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


Hangkous

Hangkous

27-11-2019 om 13:56

Na de studie

Heb ik altijd in ziekenhuis keukens gewerkt op de administratie. Patiënten juist in het systeem zetten dat ze een goed keuzemenu uit de computer kregen. Tijdens mijn studie kreeg ik epilepsie en dat was al moeilijk bij stages, toch een beetje eng en bij echte sollicitaties was het helemaal een handicap van formaat. Meestal kreeg ik na de (toen nog verplichte) medische keuring te horen dat ze toch voor kandidaat B hadden gekozen. Afhankelijk van openbaar vervoer was ik een risico om vaak te laat te komen, zou een hoger ziekteverzuim hebben dan anderen en noem alle excuses maar op.
Uiteindelijk dus wel in een keuken aan het werk gekomen.

Sinds ik kinderen heb werk ik niet meer, heb inmiddels 2 medicijn wissels achter de rug en ben bewust niet aanvalsvrij, dat kan redelijk makkelijk, omdat ik in de 30 jaren als epilepsiepatiënt alleen aanvallen heb in mijn slaap.
Met een hoge dosis medicatie kan ik aanvalsvrij zijn maar dan zit ik hallucinerend op de bank en doe helemaal niks meer. Dan ben ik geen moeder/echtgenoot van ..... maar een blok aan het been van...... De neuroloog heb ik na jaren zo ver dat ze niet meer pusht tot meer medicatie.
Ik ga liever 10 jaar eerder dood na een leuk leven waarbij ik (weliswaar met de fiets) leuke dingen deed met de kinderen en de kinderen dus leuke herinneringen aan mij hebben dan dat ik als zombie op de bank 94 wordt.

Dat ik nu achteraf gelijk krijg dat voelt wel fijn. Ik heb ooit voor mijn schoonmoeder een plan gemaakt om af te vallen. Ze woog meer dan 110 kilo en er moest nodig wat van af. Alle consulten bij diëtistes ten spijt lukte dat nooit, want ze werd in een keurslijf geperst wat haar niet paste en bovendien kon ze geen keuzes maken.
Ik heb toen een programma in elkaar gesleuteld met 28 dagen een compleet programma, waarin tot aan de tussendoortjes omschreven stond wat ze mocht nemen. Een volkorenbiscuitje bij de ochtendkoffie een droste flik bij de middagthee en op zaterdag rond de middag een warme maaltijd met weinig calorieën waarna er op zaterdagavond ruimte was voor een gevulde koek, een appelpunt of ......
Een verwenmoment zeg maar.

Na 3 maanden was schoonmoeder 2 kilo afgevallen, een prachtig resultaat. Ik had bijna de lente/zomer versie klaar waar dan zomergroenten inzaten, en een ijsje zo hier en daar en de stamppotten eruit.
Toen kreeg schoonmoeder van haar zwager een wonderdieet waarmee je 1 kilo in de week kon afvallen en dus ging mijn map in de papierbak.
Ze is toen nog 3 kilo afgevallen op zo'n crashdieet en daarna nog weer 10 kilo aangekomen. Zo jammer.

Zelfs voor mij (die toch best goed weet waar de valkuilen zitten) is afvallen gewoon moeilijk. Dat komt in die podcast ook goed naar voren. De verleidingen, het gebrek aan beweging en ga zo maar door.

zebra

zebra

27-11-2019 om 14:56

Hangkous

het is inderdaad allemaal moeilijk, en voor de een werkt de ene methode prima en voor de ander juist minder.
Bij mij komt elke week via mail een menu binnen met de hoofdmaaltijden en tussendoortjes die ik eventueel kan vervangen, een dag omwisselen kan ook als dit beter uitkomt. Voor mij werkt dit tot nu toe best goed. Ik hoef zelf niet meer na te denken wat ik als ontbijt zal nemen maar kan eventueel wel een volkoren boterham of het beleg vervangen door iets anders uit dezelfde lijst.

Maar ook ik vind iets extra's wel eens lekker zoals een glas wijn in het weekend. Dat neem ik dan wel hoor. Tot nu toe kan ik snoepgoed nog laten liggen.

Hangkous

Hangkous

27-11-2019 om 16:28

over dat binge-luisteren

Ik heb wel veel nuttige dingen gedaan met de telefoon in mijn kontzak en een dopje in mijn oor. Gisteren voor 6 personen zelf hutspot gesneden en flink wat was op staan vouwen. Vandaag de badkamer een grote beurt gegeven, 3 overhemden gestreken en bedden verschoond.

Emmawee

Emmawee

27-11-2019 om 16:33

Hahaha

Je hoefde je helemaal niet te verantwoorden hoor! En ja, dat is het fijne van podcasts. Dat je er zoveel bij kunt doen.

zebra

zebra

27-11-2019 om 17:29

goed bezig geweest

tijdens het luisteren dus

zebra

zebra

30-11-2019 om 09:46

tot nu toe

kan ik me nog goed inhouden met snoepgoed, gisteren wel een merci chocolaatje gegeten en gisteravond een dropje, beiden niet thuis. Ondanks dat ik gevulde speculaas wel erg lekker vind haal ik het niet in huis. Van marsepein hou ik niet dus dat maakt het een stuk makkelijker. En de gekregen chocoladeletter zal ik smelten (af en toe een stukje afbreken) en door de melk doen als chocolademelk.
Gisteren nog wezen sporten, maandag is het weer het wekelijks weegmoment, altijd spannend!

Hangkous

Hangkous

30-11-2019 om 12:31

Er staan moeilijke weken voor de deur

Morgen Sint net de familie, komende week seizoenssluiting van mijn vrijwilligerswerk. Lunchen met een oude bekende.
Nog wat gedoe in het hersteltrajekt van jongste op vreemde tijden waardoor de gezonde avondmaaltijd onder druk komt te staan.
Dan maak ik meestal lasagne die de eerste die thuiskomt in de oven zet.
En als al het gedoe achter de rug is dan is het al bijna kerst.
Ik blijf denk ik wel opletten op de meeste dagen maar als het echt niet kan ga ik ervan genieten.
Die lunch die voor de deur staat daar ga ik zeker genieten.
Ik ben gezelliger met een clubsandwich roombrie en gebakken bacon dan met een broodje rosbief met salade van de dag.

Ik weeg iedere vrijdag en zat gisteren nog binnen mijn marges. 62.5 plus of min een halve kilo

zebra

zebra

30-11-2019 om 16:34

Hangkous

zeker genieten van de keuzes die je maakt hoor. Zelf ben ik dol op omelet met champignons met brood als ik ergens ga lunchen, die staat in de week voor kerst gepland met wat collega's. En ik drink in het weekend wel 1 glas wijn of port, laat dan liever de chips staan.
Lasagne komt hier ook regelmatig op tafel, doe er dan wel veel groenten doorheen en weinig kaas erover en ik gebruik sinds kort volkoren lasagnebladen, zo is het toch wat gezonder en bovendien lekker.

Fijn dat je nog binnen je marges zit, ik zit daar voorlopig nog lang niet.

Hangkous

Hangkous

30-11-2019 om 19:56

Niet (te) genieten.

Persoonlijk ken ik iemand die al 25 jaar allerlei dieet hypes volgt. Meestal voor feestdagen gaat ze dan starten met iets nieuws en vaak zijn dat extreme eetpatronen. Dan zit je met haar aan tafel en dan is er van alles maar zij eet alleen dat stukje gekookte vis dat op haar schema staat. Het gesprek gaat dan alleen maar over eten en hoe lekker bijvoorbeeld de rollade is die wij eten maar ja zij mag niet want ze is op dieet. Die gekookte vis is niet zo lekker maar ja alles voor de slanke lijn.

Dan kan ik ook bijna niet meer genieten en sommige andere tafelgenoten ook niet. Na het dessert is niemand meer te genieten, iedereen is chagrijnig.

En dan valt ze 5 kilo af om er weer 7 bij te eten voor het kerst is en ze met het volgende wonderdieet begint.

Die lunch deze week daar ga ik echt van genieten, en niet iets kiezen dat in mijn schema past maar waar ik eigenlijk niet van houd. (rood vlees in al zijn variaties).

In lasagne gaat bij mij voor 4 personen meer dan 1 kilo groenten en matig met kaas dus voor een keer kan dat best. Helaas denk ik dat het tot kerst nog wel 3 keer nodig zal zijn en dat is dan een beetje jammer.

Pirata

Pirata

30-11-2019 om 20:28

Lasagna

Bij mij staat lasagna sowieso op de "gezondlijst". Inderdaad, waanzinnig veel groenten erin. Geen bechamelsaus of kaassaus. Bovenop wel creme fraiche gemengd met melk, om het goed uit te kunnen smeren. En dan een handje geraspte kaas.

zebra

zebra

01-12-2019 om 09:30

Pirata

is die creme fraiche met melk dan ipv bechamelsaus of kaassaus? Want dat is dan ook wel een optie voor als ik extra veel lasagne wil maken. De vorige keer wilde ik een extra hoeveelheid maken maar twijfelde eraan of ik genoeg saus had dus dan wel zelf een bechamelsaus gemaakt, doe ik nooit als ik alleen voor ons gezin lasagne maak.

Ik ben dol op pasta, dat staat gelukkig ook geregeld op het eetplan van de sportschool maar ik hou me niet altijd aan de hoeveelheden hoor, daar sjoemel ik wel eens mee als mijn man niet zoveel eet en er daardoor nog wat overblijft.

Pirata

Pirata

01-12-2019 om 09:38

Dat is in plaats van.
En alleen voor bovenop. Eigenlijk ben ik dit gaan doen uit luiheid. Alleen wat melk erdoor om de creme fraiche wat losser te roeren, zodat je met 1 bakje de hele bovenkant kunt doen. Evt peper of zout of wat andere smaakmakers meeroeren. En daarna bestrooien met wat geraspte kaas. Het wordt altijd precies zoals ik wil bij het bakken, een mooi lichtbruin laagje.

zebra

zebra

02-12-2019 om 18:12

wel afgevallen

maar slechts 1 ons. Wel beter dan dat ik aangekomen zou zijn natuurlijk. Ik wijt het aan een week toch wat onregelmatig eten ivm vakantie, daardoor ook wel tussendoortjes overgeslagen. Nu er dan maar wat beter tegenaan want mijn vakantie is weer voorbij vanaf morgen.

Emmawee

Emmawee

02-12-2019 om 18:51

Goed gedaan Zebra!

Toch min of meer hetzelfde blijven weken naar een week iets meer ontspannen met eten omgaan.
Ik ben toch weer zwaarder geworden. Weeg nu net iets meer dan begin 2019. Niet verder aankomen, dat is nu mijn belangrijkste inzet. Meer afvallen zou mooi zijn.

zebra

zebra

04-12-2019 om 19:23

Emmawee

niet verder aankomen en op den duur weer iets afvallen zou zeker fijn zijn, zal vast wel lukken.

Deze week is min of meer onverwacht toch een stuk chaotischer dan verwacht door een sterfgeval in de naaste familie dus weinig thuis, ongeregeld eten. Misschien dat ik deze week nog ga sporten maar kan ook zijn dat ik het oversla en pas volgende week weer ga. Ik eet niet veel maar nu wel erg ongeregeld.

Hangkous

Hangkous

05-12-2019 om 09:12

zebra

Gecondoleerd. Laat dat lijnen maar even los, first things first en dat afvallen komt wel weer. Veel sterkte in deze moeilijke dagen.

Ik heb luxe geluncht van de week en er echt van genoten. Ik had ook een bijeenkomst van iets anders waar teveel lekkers was. Veel vrouwen uit Islamistische landen die dan allemaal wat lekkers meebrengen. Als het eten op tafel staat valt het niet op als je niets neemt maar van de lekkernijen die je persoonlijk gepresenteerd krijgt moet je wel wat nemen anders ben je onbeleefd. Een halve koek laten liggen om dan ook nog een kruimel chocolade te nemen van een ander is minder onbeleefd. Dus teveel gegeten van voornamelijk zoete/vette dingen, ook heel veel halfjes laten liggen maar toch.

Ben nu huis aan het poetsen met de kachel uit en de ramen open, even mijn bruine vet aan de gang krijgen om niet al die zoetigheid op mijn heupen te laten plakken.

zebra

zebra

05-12-2019 om 18:44

inderdaad even rust

met het lijnen. Het is bepaald niet zo dat ik nu veel eet, juist niet, maar vooral erg onregelmatig en het water drinken schiet er ook nogal bij in. Ben erg weinig thuis ivm het helpen regelen met de uitvaart. Het sporten komt er deze week niet meer van en begin volgende week ook niet, maar ik denk dat ik aan het eind van die week weer naar de sportschool ga.

Lekker hoor, al die lekkernijen, dan is het toch moeilijk om dingen te laten liggen, zeker als ze persoonlijk aangeboden worden.

blik

blik

05-12-2019 om 19:59

Zebra

Gecondoleerd, doe maar rustig aan nu!

Hier ook weer rustig aan... zucht.
Flink ziek, beetje aan het herstellen maar zal wel lang duren. Geen goed moment om weer flink aan de bak te gaan.

zebra

zebra

05-12-2019 om 22:18

Blik

balen om ziek te zijn, dus dan maar ff rustig aan doen. Beterschap!

blik

blik

14-12-2019 om 14:07

Dankje Zebra..

Nu pas weer een beetje bij, nog niet helemaal maar goed genoeg om weer aan de slag te gaan. Hoop het dan, voel me nog niet 100 % gemotiveerd (speelt een hoop nu) maar wel voor een deel.
Nog een verlaat sint kado gehad met heeel veel choco... te buiten aan gegaan en nu klaar hoop ik.
Wil niet meer snoepen nu. Lastig want op werk liggen koekjes ed altijd voor de grijp.
Ben erg vermoeid, lastig om dan discipline op te brengen, anderzijds reden te meer suiker nu weer eens te laten staan.

zebra

zebra

14-12-2019 om 16:16

volgende week

start ik weer met sporten, ik was eerst gisteren nog van plan om te gaan maar ik was erg verkouden en had geen zin om door de regen te fietsen. Ik zal wel zien hoe het er nu voor staat met mijn gewicht, heb totaal geen idee eigenlijk.

Blik, ik herken het heel goed, als je moe bent heb je sneller de neiging om naar zoete dingen te grijpen terwijl het dán juist belangrijk is om gezond te eten. Hier de afgelopen week ook niet altijd even gezond gegeten. Komt volgende week wel weer goed.

Hangkous

Hangkous

14-12-2019 om 16:47

Hier ook een beetje op de makkelijke toer

Dames sterkte met alle fysieke ongemakken, nog even volhouden en dan is het kerst. Met hopelijk Voor iedereen wat extra vrije dagen. Om lekker uit te rusten en bij te komen.

Ik heb afgelopen donderdsg mijn halfjaarlijkse (ongeveer) epilepsie aanval gehad. Na een dag hoofdpijn op de vrijdag heb ik nu overal spierpijn en kan geen kant op.
De helft van de bouillon voor kerst die al in de vriezer zat er uit gehaald om soep van te maken en dan straks pannenkoeken bakken.
Morgen pizza verzoek van de puber die aan de beurt was om de zondagse maaltijd te kiezen.
Bijkomend voordeel is dat ze dat zelf kunnen en ik dan niet aan de bak hoef.

Heb ook al een week niet gesport, moest naar bevolkingsonderzoek borstkanker en gisteren na dat insult was geen optie.

Ik neem even pauze tot januari.

blik

blik

14-12-2019 om 19:57

kerst

Ik werk juist veel met kerst, scheelt wel ook weer kersteten
Heftig Hangkous lijkt me dat, die insulten.
Rust maar goed uit!

Beter plan wellicht, om in januari weer ECHT aan de slag te gaan. Misschien lukt het me dan ook wat sporten op te gaan pakken, vooralsnog jammerlijk mislukt.
In de tussentijd probeer ik toch maar niet te snoepen, dat zou al heel wat zijn. Behalve alcohol dan, dan ga ik met deze dagen niet laten staan.
Hier en daar ook nog wat verjaardagen, en het lukt niet altijd gebak af te slaan. (meestal kleine gezelschappen waardoor afslaan soms erg lullig is)

Hangkous

Hangkous

14-12-2019 om 20:07

30 jaar heb ik dat al

Het hoort bij mijn leven, en het komt altijd ongelegen. Met meer medicatie kan ik aanvalsvrij zijn maar dan leef ik niet meer. Dan zit ik als een zombie op de bank stoned van de pillen.
Met gemiddeld 2 aanvallen per jaar is er goed mee te leven. Gemiddeld 2 is ook wel eens een jaar niet en dan een jaar met 5 en een jaar met 1.
De alcohol doet mij weinig, maar de traditionele appeltaart met pudding onderin die ga ik maken en eten, net als de appelbeignets met oud en nieuw.

zebra

zebra

15-12-2019 om 13:00

Hangkous

wat vervelend zeg, die aanvallen. Ik hoop dat je er dan nu weer voor een hele tijd vanaf bent. En dan ook nog dat bevolkingsonderzoek, dat is toch elke keer weer spannend.

Ik zit vandaag in mijn eentje, mijn man is gaan werken. Rond de middag een pan tomatensoep gekookt van zo'n verspakket uit de supermarkt en daar een paar koppen van gegeten met wat geraspte 30+ kaas erover. Vanavond wordt het spaghetti met veel groenten erdoor. Vanaf deze week pak ik het sporten weer op zoals van tevoren, denk dat dit wel goed voor me is.

blik

blik

17-12-2019 om 00:10

Pas 2 dagen

weer volop gezond bezig en al het super lekkers afgeslaan of laten staan. De dag ervoor nog wat naturel chips gehad.
Ik vond het super lastig, echt heel veel zin in al dat lekkers. (en ik kom er dus ook steeds mee in aanraking
Ook best gezond gegeten, niet meer iedere maaltijd veel koolhydraten. Alweer wat meer fruit en groente. (nog niet voldoende)
Misschien verbeelding of toeval maar ik voel weer meteen zoveel energie. Terwijl ik verre van fit ben en nog flink last van kwalen heb. Echt heerlijk hoor.

Even volhouden nog... Weet dat een week of 2 zo verder ik niet meer taal naar al die zoetigheid. Maarja, ik moet het wel nog even volhouden...

Emmawee

Emmawee

17-12-2019 om 08:24

Go Blik!

En weer door die zure appel heen... Knap van je dat je het weet aangaat, zeker in deze tijd van het jaar. Om het jezelf wat makkelijker te maken, zou je jezelf kunnen verwennen met echt lekker fruit tussendoor. Ik heb gisteren een krat echt goede mandarijnen op mijn kantoor gezet en dat maakt het wel makkelijker om van de koek en snoep af te blijven.
Verder sta ik mezelf op dit moment veel toe, maar ben ik mezelf vooral aan het trainen op minder zitten (niet langer dan 45 minuten) en rustiger eten (vooral: langer kauwen).
Ik weeg nog steeds tussen de 84 en de 85. Die laatste kilo's zijn er dit jaar niet vanaf gegaan, maar ik voel me wel behoorlijk goed en daar ben ik enorm blij mee. Wie weet lukt het me komend jaar. We gaan het zien.

blik

blik

17-12-2019 om 09:11

Klopt

Het scheelt wel flink als je genoeg alternatieven voor handen hebt inderdaad. Dus toch wat plannen en ook meenemen. (naar werk) anders gaat het veel sneller mis. Gisteren wat extra fruit meegenomen, lekker.
Wat gezond eten betreft mag ik nu (nog) wel alles van mezelf, overeet ik mezelf ook niet snel mee.
Wat fijn dat je je behoorlijk goed voelt Emmawee, dat is toch het belangrijkste.
Ik voel me nu niet zo geweldig maar het is ook een erg lastig jaar geweest en fysiek nog niet in orde.
En weer 8 kg bijgekomen! Vorig jaar dacht ik klaar te zijn, integendeel dus.

Vanavond wil ik een soort van risotto gerecht maken met zilvervliesrijst. Zal vast niet zo lekker zijn als met risotto rijst maar wellicht toch lekker. Veel groente erin. Heb er zin in!

blik

blik

17-12-2019 om 09:13

Bedenk me nu

dat ik het vooral ook geen (nep) risotto moet noemen thuis, maar er een andere naam aan moet geven. Dan vinden ze het vast lekker!

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2019 om 09:29

Januari

Ik heb vluchtig door alles heen gelezen. Ik wil niemand tekort doen door niet meelevend te reageren, maar ik leef wel mee.

Ik miet volgende masnd zelf weer strenger voor mezelf worden. Ik xit nu standaard een kilo boven wat het was. En ik durf amper op de weegschaal te gaan staan uit angst dat het meer is geworden. Positief gesteld is dat beter dan vroeger. Ik bind het erg, voorheen kon het me opeens niets meer schelen. Ik dacht me goed te voelen, dus ach... lekker doorgaan mer zoete pap en chips eten. Nu wil ik echt niet meer terug naar dik zijn en voelen. Ik voel nu die extra kilo. Mijn buik is toch weer iets boller. Althans... dat voelt zo. Dus nog even feest in december en dan de mouwen weer opstropen. Hopelijk is mijn rug dan ook weer hersteld, want tot mijn schrik heb ik gister een spier(en) verrekt bij fitness. Ouderwetse spit tot gevolg. Door vakantie en meer ben ik een paar weken niet geweest, terwijl de zoetigheden me om de oren vlogen die ik niet wilde weigeren. (Taartjes die mijn moeder speciaal had gekocht, maar er zelf amper van wilde 😱).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.