Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moontje

Moontje

17-09-2011 om 22:03

Acupunctuur / chinese kruiden

Ik ben nu 2x behandeld door een accupuncturist, aangesloten bij de NBCG (beroepsvereniging voor chinese geneeskunde). Deze man is ook into de chinese kruiden, cupping, etc. etc.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met accupunctuur, als het kan m.b.t. vrouwen-zaken zoals PMS.

Ik word behandeld voor (zware) PMS klachten, moeilijkheden m.b.t. mijn gewicht en slaapproblemen (samenhangend met mijn PMS).
Ik krijg buiten de accupunctuur rustgevende kruiden en kruiden die specifiek helpen bij PMS en gewichts issues. Ook helpen zij om minder vocht vast te houden.

Ik ben benieuwd!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

18-09-2011 om 09:01

Verkeerde forum voor jou

Zet je maar schrap, je krijgt waarschijnlijk een hele berg mensen over je heen die allemaal anti acupunctuur zijn-(

Ik ben zelf 2x bij een acupuncturist geweest voor spierspanningen nadat een fysio niet hielp en dit hielp wel voor een langere tijd. Ik ben gestopt omdat mijn verzekering het niet vergoedde en het daarom te duur werd.

Ik hoop dat jij er baat bij hebt!

Ook

ik ben afgelopen 2 jaar onder behandeling van een accupuncturist geweest voor rugklachten. volgens hem lag de oorzaak bij mijn energiebanen, heb ik te weinig energie. De reden waarom ik naar hem toe ging is omdat het bedrijf waar ik werk zeer goede ervaringen heeft, en daarom vergoed mijn bedrijf de behandeling als de verzekering het niet meer vergoed. Zeer positief dus.

Ik ben er om de 4 weken geweest, en heb een positieve instelling gehad. Maar ik vind dat het me niet heeft geholpen. Zo gauw het iets beter leek te gaan dan was het volgens die man door zijn behandeling, maar als ik over 2 jaar kijk ben ik er niets mee opgeschoten.

aan de andere kant: er zijn veel collega's die er wel baat bij hebben gehad. maar of dat 'echt' is... ik weet het niet.

Gruffalo

Tineke

Tineke

18-09-2011 om 11:16

Pas op met kruiden

Die chineze middeltjes (kruiden, zalfjes, etc.) zitten vaak bomvol medicijnen in absurd hoge doseringen. Gegarandeerd dat het werkt, maar vraag niet wat je binnenkrijgt. Tegen pijn is het dan verstandiger ibuprofen of paracetamol te slikken, je weet dan precies wat je slikt, en wat veilig is.

Fiorucci

Fiorucci

18-09-2011 om 14:56

Kaatje

Een goede acupuncturist haalt die capsules bij een speciale apotheek waar ze gemaakt worden zonder rotzooi erin.

Tinus_p

Tinus_p

18-09-2011 om 17:35

Heu

Fiorucci:
"Een goede acupuncturist haalt die capsules bij een speciale apotheek waar ze gemaakt worden zonder rotzooi erin."
En hoe controleer je dat? Hoe herken je de goede acupuncturist en de speciale apotheek?

Fiorucci

Fiorucci

18-09-2011 om 17:48

Tinus

Helaas voor jou, ik laat me hier niet meer verleiden tot discussies over acupunctuur. Er zijn apotheken die zich bezighouden met een gecontroleerde bereiding van deze kruidenpreparaten, wat de kwaliteit beter waarborgt dan ze ergens achteraf in een vaag winkeltje kopen.

Pluk53

Pluk53

18-09-2011 om 22:59

Fiorucci

als een apotheek zich bezig houdt met "chinese kruiden" staat hij direct op den nominatie om voor de tuchtraad gesleept te worden als hij ze voor iets anders verkoopt dan enkel en alleen "kruidenthee".
Het verschil tussen een "goede" en een "slechte" acupuncturist? De eerste bezorgt je geen hepatitis en geen klaplong etc. Hij weet in elk geval die plekken te vinden waar je zonder veel risico (en zonder veel resultaat overigens) naalden in kunt steken. Acupunctuur is in het beste geval een rustgevend placebo. "Chinese kruiden" zijn altijd zeer riskant.

Fiorucci

Fiorucci

19-09-2011 om 07:39

Welnee pluk

Er zijn zat natuurapotheken hoor, google er maar eens op. Voor de rest van je posting: Ik bedank voor de eer, zoals ik al zei. Bye!

Pluk53

Pluk53

19-09-2011 om 10:04

"natuurapotheek"

mijn schoenen vielen uit . Weer een tak aan de kwak-boom waar ik nog geen weet van had. Wat treurig dat er apothekers zijn die deze producten maken en verkopen "omdat er vraag naar is". Je zou toch verwachten dat voor hen het uitgangspunt "werkzaamheid" zou moeten zijn. Maar voor hen is het voldoende om wettelijk te zijn "afgedekt" tegen aansprakelijkheid (zie bijv. http://www.mierlohout.nl/01c4db944d0ea8515.html ). Walgelijk!
En Fiorucci wat discussie over acupunctuur aangaat: heel verstandig! Als je geschoren wordt moet je stil zitten.

Pluk53

Pluk53

19-09-2011 om 13:17

Moontje

"Ik krijg......rustgevende kruiden en kruiden die specifiek helpen bij PMS en gewichts issues. Ook helpen zij om minder vocht vast te houden.
Welke kruiden zijn dat? En zijn die voorverpakt, of krijg je die a la van de Moosdijk in bruine papieren zakken .

Fiorucci

Fiorucci

19-09-2011 om 19:02

Pluk

Zeg je moet de ontwikkelingen wel een beetje bijhouden als je anti alternatief bent natuurlijk he. Valt me tegen van je.
En wat je laatste opmerking betreft: precies de reden waarom ik met jou niet in discussie ga, want je bent al neerbuigend voor de discussie is begonnen. Blijf inderdaad maar stil zitten, goed idee.

Pluk53

Pluk53

19-09-2011 om 20:49

Planten

het klinkt altijd heel "natuurlijk": geneeskracht van planten en kruiden. Heel veel geneesmiddelen zijn ook verbeterde versies van "natuur" middelen: kinine, asperine, digitalis, peniceline. En die verbetering was meestal nodig om de constante kwaliteit te kunnen garanderen, om de bijwerkingen te verminderen.
Heel veel "geneeskrachtige" kruiden hebben alleen een reputatie, maar geen feitelijke werking (of althans, veel te weinig effectiviteit). En sommigen hebben gevaarlijke bijwerkingen, zeker in combinatie met reguliere medicijnen.

Pluk53

Pluk53

19-09-2011 om 20:55

Fiorucci

jij bent degene die de discussie afhoudt, laten we wel even helder blijven. En dat ik daar dan een "sneer" over mag geven is denk ik terecht. Dit is een discussieforum, geen theekransje.
En wat betreft mijn kennis over "natuur apotheken": ik geef gewoon eerlijk toe dat ik daar nog nooit van gehoord had. Hartelijk dank voor deze "openbaring".
Over acupunctuur daarentegen weet ik weer wel heel veel. Wil je daar wat over weten, misschien.

Ely

Ely

19-09-2011 om 23:07

Tsja

Het blijft me verbazen dat 'we' nog steeds willen denken dat natuur = goed en chemisch = niet goed.
Medicijnen uit de reguliere geneeskunde zijn zorgvuldig samengesteld danwel opgespoord. Soms met natuurlijke origine maar dan wel passend en zuiver gemaakt. O en natuurlijk uitvoerig getest. Klinkt toch veel veiliger dan kruiden waarvan de samenstelling niet consistent is en waarvan niemand ooit heeft kunnen laten zien wat er nou werkzaam aan is?
Ik begrijp de magische aantrekkingskracht van het hele natuurlijke gebeuren wel maar probeer het nou niet semi wetenschappelijk te onderbouwen, hou het gewoon in het mystieke. We weten niet hoe het kan dat het werkt maar het werkt, jippie!
Water met geheugen? Wat is daar dan de samenstelling van? Zitten er dan nog andere moleculen in? Of onthouden de watermoleculen iets?
Moet er wel bij vermelden dat ik me afvraag wat voor zooi sommige mensen hun lijf in pompen onder het mom van 'natuurlijk' dus onschadelijk. Brrrr. Ik ben ooit zo dom geweest om St. Janskruid te nemen, nooit meer! Dat dat spul vrij verkocht wordt, onvoorstelbaar.
Enfin, sorry ik duik zomaar het draadje in en heb nog niet eens alles gelezen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 07:03

Pluk

Iemand vraagt om eventuele ervaringen, niet om discussie. Dat mag hier ook. Jij bent kennelijk niet geheel op de hoogte, dus help ik je even. Een discussie wederom herhalen heeft weinig zin, hoe jij erover denkt weet ik, hoe ik erover denk weet jij ook. Je speelt het gelijk op de man, jammer want dat vertroebelt een discussie en dus heeft het weinig zin.

Pluk53

Pluk53

20-09-2011 om 09:25

Fiorucci

als jij nog steeds geen tijd neemt om eens serieus zaken na te lezen heeft discussie inderdaad geen zin.
De vraag is in hoeverre je dan voor jezelf nog kunt verantwoorden dat jouw (ongefundeerde) mening nog relevant is in deze draadjes.

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2011 om 10:57

Ja maar ja

In heel veel discussies zijn de plaatsbepalingen al helder. Soms zelfs zó helder, dat er mensen worden 'geroepen'. Zo word ik nog wel eens van stal gehaald in *vrijwillige bijdrage niet betalen*-draadjes in Ouders&School.
In vrijwel iedere andere rubriek ontaarden vragen naar meningen (hebben jullie al een buitenkeuken en hoe bevalt dat) in discussies over de nut van buitenkeukens, hoezo en waarom, en belachelijk en dit en dat.

Wat voor Pluk geldt, zou ook voor Fio kunnen gelden. Zij kent nou toch zijn mening/standpunten, waarom gaat ze er dan elke keer op in?

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 11:22

Tirza en anderen

Ik reageerde op een opmerking van Tinus, waar Pluk op meende te moeten reageren, that's all. En aangezien er hier ook brood op de plank moet komen heb ik, tot irritatie van Pluk, geen tijd om mij volledig te storten op een wetenschappelijk onderbouwde duscussie, dat klopt. Daarin ben ik vast niet uniek. En nogmaals, Pluk heeft zijn mening, ik de mijne. Ik voel niet de minste behoefte dit uit te kauwen.

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 11:27

Pluk

Tijd nemen en tijd hebben zijn twee verschillende zaken.

Pluk53

Pluk53

20-09-2011 om 16:33

Joyeux

het gaat mij niet om een welles/nietus discussie. Dat is zinloos. Waar het mij om gaat, is dat "meningen" onderbouwd worden met argumenten en feiten.

Tineke

Tineke

20-09-2011 om 16:42

En waar het mij om ging

Ik heb een keer verschrikkelijk mijn neus gestoten aan chinese kruiden, en ik had gewild dat iemand me toen had gewaarschuwd voor de gigantische hoeveelheid corticosteroiden die daarin verstopt zaten. En tja, het leek allemaal ontzettend betrouwbaar.
Ik wilde alleen maar waarschuwen!

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 18:24

Pluk

Ik gaf geen mening, ik gaf een aanvulling die kennelijk zinnig was want je was er niet van op de hoogte.

Pluk53

Pluk53

20-09-2011 om 23:08

Joyeux

nee, prima! Waarom zouden we in een discussie een mening moeten onderbouwen
laten we als kippen zonder kop lekker door en langs elkaar kakelen; dat is zeer effectief.

Lynna

Lynna

21-09-2011 om 01:47

Discussie? toch gewoon een vraag?

Moontje stelt alleen maar een vraag. Waarom moet dit weer een discussie worden? Gebaseerd op wetenschappelijke feiten? Er wordt naar ervaringen gevraagd....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2011 om 10:30

Wat is wetenschap

Lynna:
'Moontje stelt alleen maar een vraag. Waarom moet dit weer een discussie worden? Gebaseerd op wetenschappelijke feiten? Er wordt naar ervaringen gevraagd...."
Wetenschap = al die ervaringen, maar dan systematisch. Dus zowel de positieve als de negatieve.

Pluk53

Pluk53

21-09-2011 om 12:17

Hmmm linzel

volgens mij lees jij Tinus niet goed. "De wetenschap" heeft al die (vrouwelijke!) ervaringen mogelijk al geordend en de effectiviteit van deze behandelingen gemeten. Ik hoef als man geen "persoonlijke" ervaringen te hebben om te kunnen/mogen citeren uit wetenschappelijk onderzoek. Die feiten veranderen er namelijk niet door, of een man of vrouw deze zaken aanhaalt .

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 14:37

En dat er natuurapotheken zijn heb ik dus ook verteld daarna. En dat ik met Pluk niet in discussie ga over acupunctuur heb ik al uitgelegd. Dat onderwerp is dusdanig uitgekauwd, duik eens in het archief zou ik zeggen.

Primavera

Primavera

21-09-2011 om 14:56

Ha, gezèllug!

Ha, Gezèllug, zijn we er weer allemaal? Ik verwacht dat voor het einde van de week Onno ook nog even neerstrijkt in dit draadje, dan zijn we weer compleet.
*serieze modus on*
Zelfs al zou het effect kunnen hebben dan zijn er nog een paar kritische aantekeningen te plaatsen over deze alternatieve behandeling:
1) Als je samen èn accupunctuur èn chinese kruiden gebruikt, zul je nooit weten waar een eventuele verbetering nou precies aan ligt en wellicht je leven lang onnodig bepaalde behandelingen ondergaan.
2) Chinese kruiden als omschrijving is heel erg vraag. Nooit iets innemen zonder dat je precies weet wat er in zit. Ten eerste kunnen er schadelijke tot zeer schadelijke bestandelen in mengsels kunnen zitten zonder dat je dat weet en ten tweede omdat niet ieder willekeurig kruid uit China natuurlijk dezelfde werking heeft.
Van sommige kruiden is al aangetoond dat het helemaal niets doet (bijv. Teunisbloem) van anderen (agnus castus fruit) schijnt de helft van de onderzoeksgroep baat te ondervinden voor sommige klachten van PMS tegen een kwart van de placebogroep. Dat laaste geeft ook aan dat als niet meer dan een kwart van de vrouwen bij een verandering verbetering ondervindt je middel dus even goed werkt als een placebo.
http://www.bmj.com/content/322/7279/134.long
Groeten Primavera

Pluk53

Pluk53

21-09-2011 om 15:21

Fiorucci en acupunctuur

het onderwerp acupunctuur is helaas helemaal niet uitgekauwd en afgehandeld, en wel omdat jij niet de tijd kunt/wilt nemen om serieus op de aangedragen feiten en argumenten in te gaan. En dan gemakshalve maar bij je (ongefundeerde) standpunt blijft. Hoe (on)terecht is dat...
Iedereen die wel de moeite heeft genomen om wat dieper op de feiten in te gaan weet hoe het zit: acupunctuur "werkt" als placebo. En de nederlandse beroepsvereniging doet helemaal niets aan onderzoek naar effectiviteit van de behandelingen. Gewoon doen of je neus bloedt, de zaken gaan goed.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 15:51

Pluk

Ik ga een potje pesten met zieke dochter zometeen, echt ,spaar je de moeite. Vrij apart dat je het feit dat volgens jou de discussie niet van de grond komt, louter aan mij wijt. Goed zoeken, er komt hier vast nog wel iemand die je kunt afzeiken. Enjoy.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.