Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


blik

blik

07-06-2018 om 09:47

Dat is het leuke Kaaskopje

Dat is ook wel een beetje zoals het vastendieet werkt, doordat je maar 500 kcal mag ga je daar vanzelf zuinig mee om. En dan ga je op zoek naar zoveel mogelijk voedzaam met zo weinig mogelijk kcal.
Met een halve (kant en klare) pizza voel je je gewoon brak lijkt me, daar trek je het niet op, althans zeker niet als je het vaker doet. Op de gemiddelde maaltijdsalade ook echt niet, doorgaans zijn die niet zo gezond en zitten er toevoegingen in die je niet nodig hebt, hetgeen je op vastendag echt niet wilt.

De andere 5 dagen in de week mag je gewoon eten. Maar omdat je die 2 dagen zo bewust eet ga je vanzelf anders tegen eten aankijken en dat stopt natuurlijk niet die andere dagen.

Gisteren tegen een jurkje aangelopen dat ik niet kon laten liggen. Ik koop al langer soms maat s maar nog steeds voelt het vreemd! Nog niet heel lang geleden had ik duidelijk een l nodig.
En deze zit gewoon ruim, helemaal niet krap ofzo.
Moet daar toch nog aan wennen. (lijf maat l heb ik heel lang gehad, dus toch echt van mij...)
Natuurlijk ook gewoon leuk.
(loszittende model jurk dus zit vast nog goed als ik wat afval. Mijn eerste echte zomerjurk!)

Water

Vandaag sinds lange tijden weer gewogen. Gelukkig niets erbij. Toch reden om een dagje te vasten.
Later op de dag had ik in de winkel een druk gesprek en voelde mij niet lekker worden. Snel een flesje drinken uit de schappen gehaald en opgedronken. De kassière keek wat vreemd naar dat halflege flesje.
Ik realiseerde mij dat ik te weinig had gedronken.

Half a twin

Half a twin

08-06-2018 om 10:26

Yes! Winnaar van de week!

Vandaag was ik bij het weegmoment tijdens sportuurtje de winnaar van de week. Alle andere dames hadden wat gewicht erbij, warm weer dus ijsjes gegeten was het verweer van de een. De ander had een feestje gehad en daar teveel lekkers genomen.
Ik had hetzelfde gewicht als vorige week dus was ik winnaar van de week maar het was goed dat het weegmoment voor de lunch was.
Gisteravond had ik een nieuw recept geprobeerd uit de Allerhande van mei, echt heel erg lekker. Lasagne met ricotta, tonijn, selderij en kaas. Er van genieten was moeilijk want de pubers bliefden het niet. Gehark in de borden, commentaar over de groene sliertjes, gezucht en gesteun dat ze liever brood aten. Er is dus heel veel over. Vanmiddag bij de lunch ga ik dat lekker helemaal alleen opeten en er echt van genieten. Dan maar een (paar) honderd gram erbij volgende week

blik

blik

08-06-2018 om 10:47

Gefeliciteerd!

Leuk toch!
Kan me voorstellen dat het motiveert, zo'n groepje.

Ik vind het ook een extra uitdaging allemaal met (verwende?) kritische pubers.
Dan 'eten we steeds maar hetzelfde' maar nieuwe recepten worden meestal afgeschoten.
Er wordt geklaagd over 'te gezond' danwel 'te ongezond' haha.
Het is ook wel klagen om het klagen, misschien juist omdat ik dat verboden heb. (puberella mag niet meer klagen tenzij ze 1 x per week kookt. Soms doet ze dat ook wel maar niet vaak genoeg naar mijn zin

Vaak denk ik nuja, laat dan ook maar, ik ga gewoon koken wat ik wil want goed is het toch niet. Zie op mijn lijst dat ik dat voornemen weer moet gaan uitvoeren want de menulijst is wederom erg aangepast op puberella, veel lekkere dingen maar niet zo geweldig voor de lijn.
Hoewel haar smaak ook wel heel langzaam aan verandert. Gisteren had ik lasagne gemaakt, redelijk op mijn manier. Veel calorieën maar wel gezond. Dus veel groente (wel gepureerd voor haar, behalve de spinazie) , geen suiker, weinig zout, bechamelsaus met volkorenmeel.
En voor de eerste keer geen klachten, meestal zeurt ze om bechamel uit een pakje.
Voor haar had ik er wel wat vega gehakt in gedaan (zit trouwens vast wel toegevoegde suiker in) voor mij hoeft dat niet zo. Redelijk gezond met beetje mozzarella en parmezaan, volkoren bladeren maar dat doen we al een poos.
Maar eigenlijk veel te lekker.. partner kwam later en toen hij ging eten kon ik het niet weerstaan om nog wat te nemen Snap nu wat je bedoelde Kaaskopje! (als iedereen thuis is met eten ruimen we daarna normaal alles meteen op)

Pirata

Pirata

08-06-2018 om 11:01

haha

En ik dacht hier net geleerd te hebben dat je van ijsjes niet aankomt

Mijn kinderen zijn soms ook eetlustbedervend. En dus vind ik ze ook verwend. Ik heb wel eens een week AVG op tafel gezet als "wraak". Vroegah kreeg ik misschien één keer in de week een "echt" gerecht en de rest was AVG. Zij krijgen bijna altijd "echte" gerechten en wat zeggen ze? "Ik wil minder van dit soort eten". En dan bij voorkeur met een lang gezicht en meerdere malen herhalen tijdens het diner.
Soms vergeten we er eentje te roepen voor het avondeten (als ie zijn klussen nog niet gedaan heeft) en dan is het eindelijk gezellig aan tafel. Kan ik echt van genieten, avondeten zonder geklaag en ruzie.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2018 om 11:03

Blik

Die kant en klare maaltijdsalades zijn in mijn ogen behoorlijk gezond, tenzij je van mening bent dat voorgesneden groente nooit gezond kan zijn. Pasta, zoete aardappel, couscous, quinoa, of gewone aardappels zijn in die salades net zo gezond of minder gezond als wanneer je ze zelf toevoegt. Als je witte pasta vervangt door meer vezelrijke pasta, is dat natuurlijk wel altijd beter. Ik zeg eerlijk dat wij dat niet erg consequent doen.

Je zou kunnen twisten over de dressing, die kun je vervangen als je de kant en klare niet vertrouwt. Als ik zelf dressing maak, zoet ik die vaak een beetje, dat kun je ook ongezond vinden. Tegenwoordig met honing. Dat vind ik lekkerder. Dus dan is het olie, azijn, kruiden/specerijen en een dotje honing.

Half a twin

Half a twin

08-06-2018 om 11:09

Groepje is geen afval club

De meeste dames in het groepje dat traint bij de fysiotherapeut hebben een versleten gewricht. Twee knieën, ik een heup en een dame heeft lage rugklachten. Minder gewicht is altijd beter voor zulke klachten dus we wegen ook iedere week. Ik zit inmiddels onder mijn streefgewicht, twee van de dames zijn er bijna en de laatste heeft nog 35 kilo te gaan voor een normale BMI. De vraag is of dat nog gaat lukken, ze is flink wat ouder dan de rest, is altijd stevig geweest. Ze beseft dat honderd kilo bij haar lengte teveel is en dat ze met minder gewicht mobieler zal zijn maar wil ook graag genieten van allerlei lekkere dingen. In het begin ging zij het hardste van allemaal, meer dan een kilo per week, daarna stond ze een tijdje stil en nu was er weer wat bij.
Die stilstand heeft bij haar wel de motivatie eruit gehaald helaas.

blik

blik

08-06-2018 om 11:17

Kaaskopje, waarom?

Even voor de goede orde, ik koop ook kant en klare salades soms hoor, vooral als ik weinig tijd heb en eten moet hebben voor mijn werk.
En bijv ah doet erg z'n best gezondere versies te hebben.
Maar waarom zou je kant en klaar kopen als je vanalles daar nog aan moet veranderen? Dressing, de pasta, je betaalt dan wel echt een kapitaal voor een paar sliertjes groente...
Leuke aan kant en klaar is dan wel weer dat je soms veel verschillende groente bij elkaar kunt hebben en dat vind ik wel lekker. Alles los kopen gaat dan niet op.
Witte pasta eet ik (bijna) nooit meer en juist een dressing kun je heel gezond en voedzaam maken dus dat verpesten met zo'n kant en klaar iets vind ik echt zonde en meestal ook niet meer lekker. (ik raak ook verwend

blik

blik

08-06-2018 om 11:25

Leuk Pirata

Helaas kan ik die wraak niet toepassen thuis want ik heb zelf een enorme hekel aan AGV.
Maar precies dat hoorde ik mezelf weer klagen van de week tegen dochter...
Soms sta ik echt met mijn oren te wapperen, denk ik precies te maken wat ze willen en is het toch niet goed! Bah ondankbare nesten!
Mijn dochter vroeg me van de week poeslief: mam, als ik later bij jou kom eten, ga je dan iets lekkers maken? En dan hopelijk niet wat we vandaag eten?
Woehaa. Ik heb haar toch maar fijntjes laten denken aan feit dat ze tegen die tijd vast blij zal zijn dat ik niet alleen maar lekker kook...
Stimulerend hoor dit draadje, ga me echt weer voornemen de volgende menulijst op MIJ aan te passen!

Pirata

Pirata

08-06-2018 om 11:27

K&K salades

De meeste kant en klare salades vind ik niet lekker. De "maaltijdsalades" zitten vol met vieze witte pasta, ik wil geen pasta maar groente.
Er zijn wel enkele uitzonderingen op, vooral bij AH. Bijv. die met couscous vind ik wel lekker.
Mijn man had laatst een k&k salade gekocht, "nicoise". Vooral groene sla, met, houd je vast, een los bakje tonijnsalade (tonijn met mayo). Daarbij 3 olijven en een sliertje ui en 2 sperziebonen. Ik twijfelde tussen lachen en huilen.

Half a twin

Half a twin

08-06-2018 om 11:39

inconsequente pubers

===Soms sta ik echt met mijn oren te wapperen, denk ik precies te maken wat ze willen en is het toch niet goed! Bah ondankbare nesten!====

Dat heb ik nou ook regelmatig. Zijn ze een keer alleen thuis met de lunch bakken ze omeletten met champignons (die moesten eigenlijk in de pastasaus voor de avond) voor op brood. Was zo lekker, ze hebben gesmuld.

Vier dagen later doe ik makkelijk op zaterdagavond, serveer ik omeletten met champignons bij diepvriesspinazie en gebakken aardappelen, ook gehark in de borden, die omeletten passen niet bij de rest! Op brood is het heerlijk maar zo bij groente en aardappelen is het maar vreemd en dus niet lekker.

Pirata

Pirata

08-06-2018 om 11:49

Kreun

KREUN!!! Doe je zo je best!
Er is hier ook nóóit broodbeleg in huis. Hélemaal niks. Ga ik kijken, ligt er ham, kaas, paté, hummus.. "Ja maar dat smaakt niet op mijn brood. Alleen op toastjes".

blik

blik

08-06-2018 om 13:09

Echt he

Heb echt spijt van mijn planning tot nu toe, maar ga die ook niet meer omgooien. Noodels, pasta carbonara, risotto, pasta spinazie, uiensoep met pannekoeken. Ik ben er allemaal dol op maar geeft me extra werk om voor mezelf nog een alternatief te hebben voor erbij omdat ik er niet te veel van wil eten.
De volgende planning wordt echt van mij en dan wordt het hele gerecht zo gezond dat ik niets anders meer hoef! (doe ik nu natuurlijk ook wel maar niet zo vaak)
Dan weet ik teminste dat ze terecht gaan klagen

Extra grote hoeveelheid

Soms kook ik een extra grote hoeveelheid ‘lekker’ eten. De zeurpietjes eten dan twee dagen hetzelfde en ik maak voor mijzelf, en degene die ook gezond wilt bezig zijn, een gevarieerde salade. De zeurpietjes vinden dit een prima oplossing.

Als al die zeurpieten van jullie pubers zijn..

Dan zou ik ze de keus geven: zelf een kookdag ( of 2) per eeek, of niet zeuren.

Bij een kookdag geldt natuurlijk wel een vooraf gestelde ondergrens qua gezond-heid (hoeveel groente?) en als je dat nodig vindt, een bovengrens qua budget.

Klaar toch?

Ingrid

Niet alleen pubers

Hier een echtgenoot die geen komkommer of tomaten lust. Hij lust ook geen olijven maar vindt een salade pas af met een gekookte ei. Dat laatste duurt weer 10 minuten koken, grr. Zo lijkt de eettafel net een koud buffet met al die varia aan schaaltjes rauwe groente of de twee verschillende dressings.

Mijn man wilt best koken wanneer hij tijd heeft. Denk dan aan een BBQ in het weekend met de sausjes van Calvé en als groente; zoete aardappel, courgette of aubergin. Ze worden wel eerst met olijfolie ingesmeerd worden tegen aanbakken.
Bbq is lekker, maar het is wel moeilijker om op de calorieën te letten. Helemaal als de wijnfles erbij wordt gehaald.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2018 om 19:38

Blik, salades

Ik verander niets aan de salades 😊. Maar mocht je de dressing niet lekker vinden dan kun je dat vervangen. Ik vind de pasta ook iets minder. Maar ik vind koken met 28 graden nóg minder, ik ben niet zo'n snelle kok, dus dan neem ik die pasta voor lief.

Half a twin

Half a twin

08-06-2018 om 20:02

soort buffetje maken

Dat doe ik regelmatig. Kunnen de zeurkousen nemen wat ze lekker vinden en ik ook. Manlief heeft ook nog wat dingen die hij liever niet eet.

Pastasalade buffet:
schaal koude gekookte pasta, gesneden stukjes paprika, augurk, doperwten/worteltjes (uit pot), gesneden uitje, plakken tomaat, stukjes komkommer, blik tonijnstukjes, gekookte eieren, dressing, wat groene salade, olijven, afbak stokbrood, kruidenboter.

Wraps buffet:
bord warme wraps, gekruid gehakt, kidneybonen, Mexicaanse roerbakmix, komkommer, tomaat, salsa saus, groene sla, dressing. paprikasnippers, geraspte kaas.

Kan ieder nemen wat hij lekker vindt, hoef ik geen gezeur te horen.

Dit zijn 2 zomer voorbeelden, in de winter doe ik het ook wel maar kan er even niet opkomen wat ik dan presenteer.

Vandaag hadden we wraps buffet. Nadat ik vanmiddag ongelofelijk had zitten genieten van de lasagne van gisteren heb ik vanavond voornamelijk groene salade zitten eten en wat gehakt in mijn wraps maar geen saus.

Had trouwens vanmiddag ook nog een flinke work-out gedaan. Voor de lasagne een fiets boodschappen naar huis gezeuld en toen ben ik hobby middag gaan houden. Zelf brood gebakken, dat deeg goed kneden is een work-out op zich. Boterkoek gebakken voor het weekend en 7 kilo tomaten met 1 kilo gemengde groenten (ui, wortel, bleekselderij, knoflook, restje paprika) verwerkt tot tomatenbasis voor pastasaus, soep en pizzasaus. De hele middag op mijn benen gestaan en door de keuken gelopen, van koelkast naar fornuis, van fornuis naar vuilnisbak. Steeds 3 stappen dus veel bewogen maar geen kilometers gemaakt. Heb ik dan die calorieën van de lasagne verbrand? Ik hoop het maar.

Emmawee

Emmawee

08-06-2018 om 23:43

Ontbijt geschrapt

Ik heb nu twee dagen mijn ontbijt geschrapt en voel me er prima bij! Ik eet nu niet vanaf het avondeten tot een uur of half 12 en heb veel minder trek door de dag heen.
Ik moet eens kijken hoe dat verder gaat, maar op dit moment ben ik positief.

Mijn jongens zijn altijd makkelijke eters geweest en daarbij hebben we in het kader van 'pick your battles' maar één echt vaste eetregel: we eten gezellig samen, je eet wat je lekker vindt, wat je niet lekker vindt eet je niet, maar er wordt niet gezeurd over het eten.
Op de een of andere manier houden we dit al jaren vol. Ook nog nu de leeftijd stijgt (11 en 15). Gelukkig maar, want ik houd er niet van, gemekker over eten. De jongens geven wel soms 'suggesties' of 'tips', hahaha, maar ook veel complimenten.

Emmawee

Emmawee

10-06-2018 om 10:29

Gewicht

Mijn gewicht blijf trouwens tussen de 92 en 94 kilo schommelen, maar mijn buikomvang neemt gelukkig wel wat af, daar ben ik de afgelopen weken 5 cm kwijtgeraakt.
Het mag van mij langzaam gaan, maar ik eet wel echt beduidend minder dan eerst. Dus zou ik eigenlijk wel iets meer voortgang verwachten. Maar ik voel me er goed bij en dat is heel wat!

Half a twin, of je die lasagne hebt verbrand.... hangt natuurlijk vooral van de vraag hoeveel je ervan hebt gegeten 😉
Klinkt heerlijk trouwens, moet ik ook maar weer eens doen. Ik ben dol op lasagne en als je hem zelf maakt (volkoren en met veel verse groenten en weinig saus), is het een prima maaltijd.

Half a twin

Half a twin

10-06-2018 om 11:00

deze was niet zo gezond

Weinig groente en veel kaas. Ipv bechamelsaus ging er ricotta op. Het was heerlijk genieten maar wel teveel voor de lunch. Die workout deeg kneden was heel welkom om in ieder geval iets van de calorieën te verbranden.
Mijn buikomvang slinkt ook goed. Al twee keer een gaatje in mijn riemen moeten bijmaken, kan ik in ieder geval mijn broeken nog aan van vorig jaar. Die van 2 jaar geleden zijn vervangen.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

10-06-2018 om 12:59

Hier gaat het niet zo goed

Afgelopen week verjaardag van mijn dochter, deze week mijn verjaardag, tussendoor verjaardag van een goede vriendin...
Ik ben bijna een kilo aangekomen en dat demotiveert behoorlijk.

zebra

zebra

10-06-2018 om 13:03

ik doe ook weer mee

maar zal me morgen, na zeer lange tijd, weer eens wegen.
Ik weet heel goed waar het mis gaat, als ik erg moe ben heb ik totaal geen puf meer om gezonde dingen te nemen en pak dan iets wat voor het grijpen ligt. Dat had ik vrijdag, gisteren dan een iets betere dag maar nog niet super. Vandaag weer goed op weg na een ontbijt met griekse yoghurt. Ik probeer meestal te lunchen met iets wat veel eiwitten bevat of anders volkorenbrood met gezond beleg. En bij het avondeten verwerk ik zoveel mogelijk groenten, eventueel nog rauwkost ernaast. Als tussendoortje neem ik soms noten of een stuk fruit (op het werk).

blik

blik

10-06-2018 om 20:28

Emmawee

5 cm is toch hartstikke veel?
Wat leuk dat je je zo goed voelt bij je nieuwe manier van eten!

Hier gaat het nu goed, weeg ook (weer) 63, nu vasthouden.
Gaat ook goed omdat ik momenteel voor mijn doen erg goed slaap. Herkenbaar Zebra, als ik moe ben kan ik op dit vlak niks.
Ik eet erg op gevoel, niet op schema's oid en uiteraard gaat dat mis als ik moe ben, dan wil mijn lichaam veeel suiker

Nu lukt het even niet te snoepen, blijft mijn grote valkuil.
Ik beweeg meer en eet meer groente.

blik

blik

10-06-2018 om 21:06

IngridT

Ja, ik schreef ook al dat dat 'regel' is bij ons, alleen bij voldoende betrokkenheid mag je miepen!
Ik zeg ook tegen dochter dat ze bij structureel 1x per week koken meer te zeggen heeft.
Alleen trekt ze zich daar niet altijd iets van aan
Maar probleem ligt bij mij, dat ik me het commentaar aantrek, dat wil ik dus minder gaan doen.
(dochter kookt overigens wel hoor en helpt ook geregeld maar niet vast 1 x per week)

Kaori

Kaori

10-06-2018 om 21:31

halverwege

Ik ben 5 van mijn gewenste 10 kg kwijt sinds half mei. Eindelijk ging de knop echt weer om en houd ik me vrij strikt aan mijn dagelijkse eetplan.
Zelfs de 2 witte wijn van vanmiddag op het terras staan ingepland.
Het plan is max 1200 kcal per dag en dan kun je extra verdienen door sporten/bewegen.
Regelmatig blijk ik zelfs onder de 1000 kcal te zitten en dan moet ik 's avonds dus echt nog wat extra eten.

's morgens bakje yoghurt met cruesli, 's middags een salade of 2/3 crackers met vega filet americain of sandwichspread en 's avonds veel groenten, weinig koolhydraten en een eiwit bron. Tussendoor fruit, groenten met humus dip en soms een koekje. En geen calorieën uit drinken, dus ik drink water, thee en cola zero.

En nu lukt het in eens wel. Vooral ook omdat mijn longen nu eindelijk belasting aan lijken te kunnen na 1,5 jaar klooien na een verwaarloosde longontsteking. Deze week voor het eerst weer gaan hardlopen waar ik sinds half mei vooral wandelde, even 5-10 km na mijn werk in een tempo van 10 min/km.

Zou het dan toch gaan lukken om weer rond de 64 kg uit te komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2018 om 22:32

Kaori

Zo dat is veel in weinig tijd! Wijze raad: hou het leuk. Liever iets minder streng, er langer over doen, maar dat wel beter en hopelijk blijvend, vol kunnen houden. Een kilo, twee kilo per maand na de eerste "makkelijke" kilo's, is netjes.

Emmawee

Emmawee

10-06-2018 om 22:58

Blik

Ja natuurlijk is 5 cm eraf heel veel! Dar ben ik ook echt blij mee. Maar omvamg is nog steed 1 meter en ik vind het gek dat de.kilo's er niet af vliegen. Dat zou ik dan nl. toch verwachten ivm "de makkelijke kilo's" zoals Kaaskopje ze noemt.

Maar goed, eigenlijk was mijn inzet om rustig af te vallen, 0,5 kg per week ongeveer, maar ik weet dat afvallen met een traagwerkende schildklier moeilijk kan zijn (ook als de medicatie goed is ingesteld) en ben soms een beetje bang dat het niet alleen lang gaat duren, maar dat het misschien zelfs niet gaat lukken.
Maar dat is natuurlijk gewoon gesomber...ik moet er gewoon rekening mee houden dat het langer kan duren.
En bovenal moet ik me vooral inzetten voor meer energie en spierkracht. Gewicht is niet het belangrijkste.

Emmawee

Emmawee

10-06-2018 om 23:09

Snoep

Wat snoep betreft, dat komt hier niet meer in huis. Aan wat er niet is, kan ik me ook niet vergrijpen.
Man en kinderen halen "speciaal voor jou" snoep en chips die ik niet lust en zij gelukkig wel. (Winegums en ketchup-chips).
De andere truc is voor mij dus dat zitten. Als ik al mezelf zou willen vergrijpen aan snoep, of een ijsje, dan moet ik daarvoor stoppen met wat ik aan t doen ben. Er echt voor gaan zitten zonder afleiding en met al mijn aandacht snoepen. Dan stop ik veel eerder dan wanneer ik al typend het ene na het andere snoepje wegwerk.

Kaori

Kaori

10-06-2018 om 23:46

Kaaskopje

maak je geen zorgen, ik houd echt wel maat.

Vanmiddag heerlijk op een terras gehangen met bitterballen en wijn. Ik mis ook niks, waar het bij mij mis gaat is het snaai en daar was ik heel goed in geworden. (een pak koek en een zak chips op 1 dag was geen probleem, nou ja wel dus) Ik ga nog steeds elke week uit eten alleen maak daar andere keuzes.

Ik leid een vrij zittend bestaan dus heb je voor de basis niet veel nodig. Die 2000 die je overal hoort is gebaseerd op een veel actiever leefpatroon dan velen van ons tegenwoordig hebben. Om op gewicht te blijven heb ik maar 1600 kcal nodig.

Als je van 2500 naar 1200 over gaat gaat het heel snel. Vooral in het begin, nu komen de moeilijker 5 kg. Toch eet ik nu veel gezonder dan in de periode hier voor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.