Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


blik

blik

11-06-2018 om 00:18

Emmawee

Maar als je inzet op spierkracht dan moet je ook niet al te veel naar weegschaal kijken, spieren zijn zwaarder dan vet, dus dan mag je best wat meer wegen.
Schildklier heeft natuurlijk veel invloed en geeft extra uitdaging, des te knapper wat je doet!

Kaaskopje, 5 kilo op een maand is toch niet extreem? Ik zie dat ik nu zelf ook 2 kilo ben afgevallen op een week. Eenmaal vrij strak qua eten kan het snel gaan. Fors minderen in inname cal scheelt enorm natuurlijk. Zelf eet ik wat ik wil (wel zo veel mogelijk gezond, en ik probeer te matigen met vooral koolhydraten) maar op de 2 vasten dagen per week bezuinig ik natuurlijk flink op cal.

Geber

Geber

11-06-2018 om 10:54

blik

Jij schrijft regelmatig over IF; mag ik vragen hoe jij zo'n 500 cal dag invult qua eten? Wat eet je dan zoal en wanneer? Maar misschien heb je dat al ergens geschreven hoor... Het lijkt mij een ideale methode om op gewicht te blijven namelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2018 om 11:21

Blik

5 kilo is inderdaad niet extreem in het begin, omdat je dan gemotiveerd bent én daardoor enthousiast de dikmakende calorieën weggelaten worden. Koek, suiker, teveel vette dingen. Voor de lange termijn is dat geen goede oplossing (zeg ik wijzer geworden door ervaring). Het is daarom handiger om de minder verstandige versnaperingen sterk te matigen maar, niet per se volledig af te schaffen.

Ik ben in 2013 binnen 5 maanden 20 kg afgevallen, dat zat er 4 jaar later weer aan. Ik heb daar spijt van, maar kan nu door die "les" de knop blijvend omgezet houden. Voor zover ik er invloed op kan uitoefenen uiteraard.

blik

blik

11-06-2018 om 12:28

Geber

Ik ben nog zoekende zelf ook naar een goede invulling en wat meer recepten om af te wisselen.
Nu pas net begonnen, vorig jaar ook een aantal weken gedaan. Toen at ik zelf meestal niets overdag, ik at dus bijna alle cal tijdens avondmaaltijd en soms nog klein toetje.
Als ik wel eet overdag dan probeer ik cal beperkt te houden om zoveel mogelijk over te hebben voor de avond. In rauwe groente zit niet veel en daar kun je dus veel van eten. In fruit zit al meer maar soms neem ik toch iets, een grapefruit bijv. maar soms ook een gekookt eitje. Dat is 75 cal maar dan heb je ook wat! Vult eigenlijk enorm en voor lange tijd.
In avond val ik door honger aan op rauwe groente.
En daarna op een gerecht met veel groente met een kleine hoeveelheid vet en eiwitten.
Salade bijv met appelazijn, normaal doe ik er royaal olijfolie op maar dat is natuurlijk enorm calorierijk dus met mate of niet.
Salades eten we vaker dan, met bijv 3 olijven voor de smaak ipv 10 en 10 pijnboompitten ipv 30.
Eigenlijk kun je natuurlijk alles eten maar de calorierijke producten daar neem ik dan maar een fractie van. Zelf eet ik ook geen koolhydraatrijke producten die dag, vult niet voldoende en lang genoeg. (maar partner wil dat dan weer juist wel)
Groente in oven bakken met minimaal olie en beetje kaas is ook handig, en vaak eten we soep.
Ei vind ik ideaal en lekker, soms eet ik dan een omelet met veel groente.

Wij eten niet veel vis en vlees maar daarmee kun je natuurlijk ook makkelijk een lekkere voedzame calorie-arme maaltijd maken.
Alle toevoegingen die niet veel bijdragen verder laat ik zo veel mogelijk, zo sober mogelijk dus.

De laatste keer, vorige week, had ik overdag ook niet gegeten, en dat went heel snel vind ik. Vorig jaar was ik er ook nauwelijks mee bezig, ik at gewoon niet overdag maar was daar verder niet mee bezig, voelde wel erg goed.
Maar partner moppert wel wat meer deze keer dus blijkbaar wisselt het nogal van persoon, Of misschien moet partner langer wennen, ben benieuwd.
Alleen het cal tellen zucht vind ik niet zo leuk maarja hoort er wel bij. (maar zo heel precies doe ik het niet)
Misschien is het handig om te starten met duidelijke afspraken met jezelf: bijv 150 cal voor de lunch en dan 350 voor diner.
(volgens mij 'mag' je nu meer cal op een vastendag, mits je de andere 5 dagen niet ook boven een bepaald aantal uitkomt. Maar daar heb ik me niet in verdiept, en ik ben zeker niet van plan iedere dag cal te tellen. Op een vaste dag kom ik wellicht wel boven de 500 maar veel zal het niet zijn.

Ik ben benieuwd of je start en hoe het je dan bevalt! Om alleen op gewicht te blijven hoef je wellicht ook niet zo strak met aantal cal om te gaan, ik hoor ook vaker dat mensen 1 vasten dag per week erin houden om op gewicht te blijven.

blik

blik

11-06-2018 om 17:42

Kaaskopje

Ik weet het niet hoor. Misschien heb je gelijk, ik hoop het eigenlijk
Maar eigenlijk geloof ik daar niet in.
Uiteraard is te streng lijnen ongezond en funest voor oa je lijn. Maar doorgaans wordt met 'te streng lijnen' structureel te weinig voeding bedoeld of een tekort aan essentiële voedingsstoffen.
Het gaat in feite niet om snoepen.

Ik denk eigenlijk dat zolang je snoept (zo noem ik het maar even voor het gemak, al het gemaksvoer incluis en witte koolhydraatrijke producten ed) het erg lastig is om blijvend een gezond gewicht te houden. Daar kom je nog mee weg als twintiger wellicht, maar op onze leeftijd niet meer.
Tenzij je de calorieën ergens anders wegsnoept, maar dan krijg je vast weer tekorten van het eea, lijkt me ook niet wenselijk.

Gezond afvallen en snoepen gaan mi niet samen.
Eenmaal op gewicht kunnen teugels misschien wat losser, maar het blijft oppassen. Snoep bestaat gewoon uit loze calorieën, logisch dat dat overgewicht (vroeg of laat) geeft. Ik zie niet hoe dat anders zou kunnen werken.

Half a twin

Half a twin

11-06-2018 om 18:04

Met mate belonen

Ik heb Voeding en diëtetiek gestudeerd. Heel streng lijnen. 500 kCal per dag is in feite net zo slecht voor je als een crashdieet met shakes of zo. Zelfs Sonja Bakkeren is in feite een Crash dieet. Om blijvend een goed gewicht te krijgen is langzaam afvallen het beste. Maximaal 300 g per week.
Het motto van mijn jaarlaag was:
Wie goed dieet die eet alles🤗 (ook een taartje als dat zo eens gebeurt)
En daar hoort ook een beloning bij. In de vorm van 2 blokjes pure Verkade als je een dag goed je best hebt gedaan of een half glaasje wijn.
Starten met 9 dagen Crashen en 5 kilo kwijt is prima maar dan moet je over op een normaler eetpatroon om het jojo-effect te voorkomen.
Ik mag vanavond mijn chocolade niet. Ik heb mij te weinig gehouden aan mijn principe van alles de helft.

blik

blik

11-06-2018 om 18:31

HAT

Ja maar in mijn beleving valt een klein stukje pure chocolade of een glaasje (vooral rode) wijn niet perse onder snoepen, er is zeker sprake van voedingswaarde.
Geregeld een taartje kan volgens mij toch niet. Misschien als je idd steeds consequent van alles de helft neemt, maar krijg je dan geen tekorten?

Half a twin

Half a twin

11-06-2018 om 20:05

Tekorten voorkomen

Een vrouw van mijn leeftijd en activiteiten patroon mag bijvoorbeeld 3 tot 5 boterhammen per dag. Dan neem ik er nu dus 3. Van de 2 tot 3 porties zuivel neem ik er 1. Bij het avondeten veel groente (meer dan 200g) en wat minder aardappelen. Wel het hele portie vlees.
Als de pubers uit school zijn maak ik 6 stukken fruit schoon en dat verdelen we. 1 hap banaan voor mij 1 hap kiwi voor de pubers.
Dat alles de helft doe ik met broodbeleg, boterham dubbelklappen en met dun boter smeren. Van de appelcake dit weekend neem ik dan echt een halve plak. En natuurlijk niet snoepen op mijn stukje chocolade bij het nieuws na. Dat stukje was voor mijn lijnpoging 2 x zo groot.
Vanochtend op de sport ging het fout. Een van de dames uit mijn groepje trakteerde op heus gebak. Als ik dat van tevoren weet ontbijt ik nauwelijks en dan eet ik dat hele gebakje. (komt niet wekelijks voor). Nu had ik wel volledig ontbeten en een half taartje laten staan is sociaal niet handig.

Gerber

Gerber

11-06-2018 om 21:29

Blik: bedankt!

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Daar heb ik veel aan! Ik ga echt kijken of ik dit in mijn eetpatroon kan voegen.
Het blijft interessante materie: voeding, gezondheid en gewicht. Onlangs een documentaire gezien over IF , en die was best overtuigend qua gezondheidsvoordelen van IF. Lees ik de reactie van Half a twin dan denk ik: tja, daar zit ook wat in. Tot nu toe ben ik op een ons na 20 kg afgevallen, op een 'dieet' van zo'n 1700 cal. Best veel nog dus. Daar staat veel beweging tegenover: elke dag 5 km wandelen en 3x per week 1,5 uur naar de sportschool Yoga, krachttraining en cardio). Verder de suiker geschrapt wat betreft snoepen, en veel fruit en groente eten. Per week leverde mij dat een gewichtsverlies van zo'n 300 gram op. Niet heel veel dus, maar voldoende om gemotiveerd te blijven. En mij steeds beter te voelen, echt, ik vergeet soms dat ik weer op mijn gewicht van 20 jaar geleden zit!
Goed, ik blijf meelezen met jullie verhalen, want ik steek er veel van op!

Groeten, Gerber (ik schreef mijn nick verkeerd bij mijn eerdere post...)

blik

blik

12-06-2018 om 03:30

Dieet

Een dieet met 500 cal per dag is natuurlijk ongezond.
Maar bij IF gaat het juist om die 2 dagen per week. (niet aaneengesloten)
Je lichaam zou juist niet in spaarstand komen daardoor, en met tekorten valt het natuurlijk ook wel mee op die manier.

Of IF op langere termijn gezond werkt zal nog moeten blijken, maar de eerste vooruitzichten zijn positief.
Dat heeft ook met een optelsom te maken, hoe leeft iemand voor/zonder IF.
En als je afvalt met IF dan zit daar sowieso al gezondheidswinst in.

Bij jou Gerber is in die zin dan minder winst te behalen, je eet zo te horen al gezond, bewust en matig.
Mijn partner bijv heeft nog wel wat irreële gedachten vaak over eten die misschien door IF gecorrigeerd kunnen worden.

Verder is het natuurlijk persoonlijk welke levenstijl het best bij je past. Voor mij is het fijn niet iedere dag zo bewust met eten te hoeven bezig zijn.
Ik werk bijv in wisseldiensten en hoewel ik bijv met brood sterk ben gaan matigen zijn er ook genoeg momenten dat ik wel gewoon veel brood wil eten.
Ik heb sowieso geen regelmatig leven/eetpatroon.

Verder gaat het ook echt over 'vasten', een poos niet eten, niet alleen over minder cal etc.
Dat voelt voor mij mentaal en fysiek ontzettend goed. Overgewicht komt links of rechtsom toch door overmaat en dit is een mooie tegenhanger.
De overmaat zit veel te veel geïntegreerd in ons leven en in onze maatschappij, lastig om daar je weg in te vinden, we vinden het veel te normaal.
Maar ik wil daar ook deels aan mee blijven doen, omdat ik veel te lui ben steeds tegen omgeving op te boksen, IF is voor mij makkelijker dan altijd niet/half meedoen.
Een paar uur niet eten voelt heel rustig en 'logisch'.

Wat sport je veel Gerber, lijkt me fijn!

Pirata

Pirata

12-06-2018 om 08:26

Blik

Zo is het voor mij ook. Me de hele week gedragen zou mij echt niet lukken.
Beperkt vasten brengt er balans in. Bovendien leer je er toch wel door matigen op andere dagen, je leert dat je makkelijk met minder toe kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2018 om 09:03

Kaori

Hihi, dan kunnen we elkaar een hand geven. Die snaai was bij mij ook weer helemaal terug van weggeweest tot vorig jaar april. Ik moet daar nog steeds mee oppassen. Ik vind het best lastig om overal af te blijven. Als er eten over is wat ik net even lekkerder vind dan ander eten bijvoorbeeld. Daar pik ik 's avonds dan nog flink wat van uit de pan. Overgebleven sla eet ik later op de avond ook nog op. En dan maar weer boos zijn dat de weegschaal niet aardiger is. Maar goed, ik raak nu in paniek van 500 gram stijging op de weegschaal, 1 kilo zou tot hysterie leiden ). Dus in dat opzicht ben ik nu goed gemotiveerd om het niet meer uit de hand te laten lopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2018 om 09:35

Mijn zus IF't 1 dag per week. Ze zegt dat ze de andere dagen 'normaal' eet, maar ik stel me zo voor dat dat nog steeds met mate is. Daarnaast is ze fanatiek sportster. Samen met mijn zwager draait ze haar hand niet om voor bergje op en bergje af en traint op een fietsrolband op zolder. Dat vind ik wel stoer om eerlijk te zijn. Ze zijn beiden in de 60.

Ik IF in zekere zin ook, ik eet vanaf een uur of 1 's nachts tot ergens tussen de middag meestal niets, tenzij ik het op mijn heupen heb gekregen en een zak krentenbollen in huis heb gehaald. Ik kan me kennelijk niet altijd maar bedwingen. Ik eet dan ergens aan het eind van de ochtend een krentenbol en ik vergeet dat ook gewoon regelmatig. Ik heb vorige week vrijdag de helft weggegooid. Het rook niet meer fris. Ik vermoed dat in de vriezer nog een paar zelfgebakken sneetjes krentenbrood liggen, dat is ook een prima methode om er af te blijven. Ten eerste dat ik ervoor naar buiten moet, ten tweede ligt het buiten beeld, dus ik vergeet het.

Ik let niet echt op hoeveel calorieën ik verorber. Dat zou ik misschien moeten doen, maar ik ken mezelf, dan ben ik er té nadrukkelijk mee bezig en dat demotiveert mij juist. Het mag niet teveel een moeten worden. Ik ben af en toe een beetje een 'Mister Bean'. Ik doe van alles en ben dan kinderlijk blij met het "onverwachte" resultaat. Ik noem dat de Mr. Bean methode, omdat hij kerstkaartjes naar zichzelf stuurde en deze post zogenaamd verbaasd en blij van de mat opraapte .

Ik ben op sportief gebied nu goed bezig. Twee keer fitness, één keer wandelen. En momenteel werk ik ook in de tuin. Ik hou overal verrassend weinig spierpijn aan over, dus óf ik doe te weinig, óf mijn conditie en slappe hap spieren zijn al minder slappe hap dan voorheen. Ik denk het laatste. Gister heb ik heuse fitness-kleding gekocht, geen amateuristisch gedoe meer met een oude zomerbroek en oud zwart t-shirt. Zelfs man pochte, ja misschien toch nog met een kleine knipoog, tegen zijn vriend dat ik heel sportief bezig was. Waarop vriend reageerde met 'we moeten ook wel op onze leeftijd!'. Vriend, zeer slank, maar met een vervelend gezondheidsprobleem, moet wandelen van de dokter, dus dat doet hij nu. Als je ouder wordt komen de kwaaltjes en van stilzitten wordt dat niet bepaald beter. Dus ik ben blij dat zus 2 nu ook overstag is en we samen naar fitness gaan. Dat wilde ik al heel lang.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2018 om 09:40

Advies gevraagd

Tijdens het schrijven van bovenstaande kwam een vraag boven. Ik moet ergens in de komende maanden naar het ziekenhuis voor een borstverkleining en in de weken daarna mag ik niet veel doen met mijn armen. Dus ook geen fitness met het bovenlijf. Daar maak ik me nu al zorgen over. Hoe kan ik voorkomen dat de dan opgebouwde conditie en staat van mijn bovenlijf niet achteruit holt?

Het komt er, even uit de losse pols, op neer dat ik twee weken echt niets mag doen wat kracht kost, daarna iets meer, maar nog steeds niet meer dan lichte handelingen. Na zes weken mag het weer redelijk normaal.

Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?

Pirata

Pirata

12-06-2018 om 09:59

operatie

Helaas Kaaskopje, dat kun je niet. Ik ben dit jaar ook geopereerd, maar dan aan mijn onderstel. Ik heb wel oefeningen gedaan met de bovenkant, vanuit zittende positie. Maar je spiermassa gaat hoe dan ook slinken. Vooraf zo goed mogelijk in orde brengen, dat heb ik ook gedaan. En zodra het weer mag, niet-zwaarbelastend oefenen.
Mijn fysio zei me dat je 40% per week aan spiermassa kunt verliezen. Dat is bij echt niks doen geloof ik.

Zelf ben ik nu weer in de opbouwfase.

Pirata

Pirata

12-06-2018 om 10:00

en....

En toen ik stilzat heb ik extra netjes aan IF gedaan. Daardoor ben ik gelukkig niet aangekomen. Ook niet afgevallen trouwens.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2018 om 10:48

40 procent, oef...

Ik ben natuurlijk nog lang niet in perfect gespierde vorm, dus dat wordt dan nog wat. Maar goed... nu aan de bak dus.

Kaori

Kaori

12-06-2018 om 11:10

Kaaskopje

Wat er nog niet is kun je ook niet verliezen!

Je sportschool is toch bij de fysio of heb ik dat verkeerd begrepen? In dat geval zou ik vooraf al met de begeleiden FT gaan overleggen wat de beste aanpak zal zijn.

Wat wel heel belangrijk is om je lichaam echt de tijd te geven voor herstel, dan zal daarna het oppakken van je activiteiten echt makkelijker gaan.

Je lichaam heeft best een soort geheugen voor activiteit. Ik merk het nu ook weer. Bijna 1.5 jaar niet gesport wegens een aan eensluiting van blessures en andere ellende en na een maand wandelen is het begin van een hardloopschema 1+1 echt te weinig voor mij. Ik ben vorige week begonnen met 3+2, dat werd binnen het eerste uur al 3+1 en 4+1. Gewoon omdat mijn lichaam weet wat er verwacht wordt, ik heb tenslotte ooit 10mile (16.1km) lopen gedaan.

Dat wat er aan basis was, dus niet het laatste stukje dat je er bij gedaan hebt zul je waarschijnlijk ook wel snel weer terug krijgen is mijn conclusie op basis van mijn ervaring. Niks wetenschappelijks aan dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2018 om 00:47

Kaori

Nee, ik wandel min of meer met fysio, maar fitness apart.

Nou, dat klinkt wel hoopvol. Het zou zo jammer zijn dat wát ik in de zomer opbouw in dezelfde vaart weer verloren gaat.

Gaat het nu dus weer beter met je?

blik

blik

14-06-2018 om 21:13

Maar mag je

helemaal niet sporten of alleen niks met je bovenlijf?
Anders kun je toch gewoon blijven lopen en fietsen bij fitness oid?

Kaori

Kaori

14-06-2018 om 23:28

ja, gelukkig wel

Ik ben nu een hele week intensief aan het hardlopen, om de dag een uur. En waar ik de eerste keer dus 3+2 liep, liep ik vandaag 7+1 en dat ging ook prima. Morgenochtend ga ik een uur zwemmen, eens zien of ik dat ook zo makkelijk oppak.

Wel heb ik de aanzet tot een sportmedisch onderzoek gezet want dat vooraf goed laten inschatten voor ik echt intensief aan de slag ga vind ik ook wel fijn. Er komen tenslotte hartklachten in de familie voor en ik ben ook 45+.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2018 om 01:02

Blik

Met je benen mag je natuurlijk wel bewegen Ik heb inderdaad ook bedacht dat ik eventueel mijn zus gewoon gezelschap kan houden en een demonstratie slow-spinning kan weggeven. Het gaat erom dat je je borstspieren in de eerste weken niet aanspant of in rare bochten wringt, dus boven je hoofd reiken mag dan ook niet. Hardlopen op de loopband lijkt me ook niet echt prettig.

Kaaskopje

De firnessschool heeft ook een crosstrainer. Je hoeft niet met de armen mee te zwaaien; je kan ze ook stil houden door de middengroepen vast te houden. Zo moet je wel meer met de bilspier werken maar blijft het bovenlichaam redelijk stil.

Er zijn ook ‘ligfietsen’. Bij hometrainers hangen de borsten van het lijf af door de hoek die het lichaam maakt. Op een ‘ligfiets’ wordt de rug gesteund en rusten de borsten tegen het lijf; alleen de benen werken.

Je kan ook vaker op de adductor of abductor aan je spierkracht werken. Dat zijn die apparaten waar je zit en je je benen moet spreiden of juist sluiten.

Er is ook de legpress. Wederom zittend, en met je voeten een plaat van je af drukken.

Genoeg om je conditie en spierkracht op peil te houden.

Kijk eerst maar even aan hoeveel last je gaat krijgen van de hechtingen. Of hoe irritant een sport-BH kan zijn met aan- en uittrekken. Ik denk ook dat je moet oppassen met te vroeg sporten. Sporten kan een mooie genezing van het littekenweefsel ondermijnen. Focus zodoende eerder op wat je eet en drinkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2018 om 09:47

Flanagan

Ik denk dat je ervan staat te kijken waar je borstpartij door gaat meebewegen als ze eenmaal geopereerd en pijnlijk zijn . Ik heb gister op de crostrainer gestaan en dan deint er toch het een en ander mee, ook als je je armen laat rusten op dat stuurtje (noem ik het maar even) midden voor. Als je niets voelt bewegen, doe je iets niet goed en gaat het apparaat gillen dat je door moet gaan ). Ook als je je beenspieren echt aanspant, doen spieren bij je borst mee. Dat voel je misschien niet zo direct, maar het gebeurt. Dat mag allemaal niet in de eerste weken. Wandelen mag natuurlijk altijd. Maar de hond uitlaten dan weer niet. Ik heb het over de eerste twee weken. Op een gegeven moment kun je weer langzaam wat meer doen, maar pas na zes weken is de waarschuwing eraf en kun je weer verder gaan opbouwen. Ik heb inmiddels zoveel horror-verhalen gelezen over complicaties na de operatie, dat ik me keurig aan het advies ga houden. Dat zal me nog best moeite kosten vrees ik, maar ik heb geen behoefte aan littekens die niet sluiten, ontstekingen e.d.. Mijn gedrevenheid om voldoende af te vallen, maakt hier ook deel van uit. Hoe dikker je bent, hoe moeizamer de wondgenezing. Je kunt onder een bmi van 30 geopereerd worden, dat is dus de bovengrens, maar dan zit er nog dermate veel vetweefsel in en rond je borst dat het de genezing kan beïnvloeden. Omdat ik de smaak nu te pakken heb, is dit niet meer mijn enige motivatie. Ik heb ontdekt hoe zonde ik het vind dat ik al die kilo's er weer aan heb laten groeien. Ik schrok laatst echt van een hoofd-foto van mezelf. Wat een paphoofd! Maar er rammelt meer aan mij, wat niet gebaat is bij overgewicht. Ook dat speelt mee bij mijn stap om de borstverkleining te ondergaan. Je ziet wel eens oudere mensen die in de vorm van een vraagteken over straat lopen, zo erg hoop ik niet te worden en daar zal ik dus actief voor aan het werk moeten. Minder overgewicht, minder ballast wat aan mijn rug hangt en sterkere spieren is het credo voor nu en de toekomst.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2018 om 09:49

Crosstrainer

en geen crostrainer.

Pirata

Pirata

15-06-2018 om 09:50

kaaskopje

Ik denk dat je straks zeker een week helemaal geen zin hebt om iets te doen. En dat je er daarna niet bij gaat staan juichen, want pijn.

Dus dit gaat zich zelf regelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2018 om 10:01

Pirata

Precies, dat denk ik ook. Ik heb eerder een groot litteken pal voor mijn maag/lever, door een operatie gehad en het duurde echt wéken, maanden zelfs, voor de gevoeligheid er af was. De wonden van de borstverkleining zitten iets minder dwars door de spieren van je maag/buikwand, maar doen evengoed wel mee als je ze gaat inspannen. Mijn ervaring is dat de ergste pijn na vijf dagen is afgezakt. Dan kun je weer een beetje hardop lachen om grapjes . Dus als ik zín heb, ga ik in de tweede week voor de gezelligheid weer fietsen, maar op een slakkentempo. Voordeel van 'indoor'-fietsen, is dat je zonder handen kunt fietsen .

Te vroeg en overmoedig

Na een knie-operatie, heb ik ook videobeelden gezien van jongelui die te vroeg en overmoedig oefeningen deden om achteruitgang tegen te gaan. Gevolg, hele blauwe benen van heup tot enkel van de bloeduitstortingen en en boze arts.

Als je iets wilt doen, kan je voor zittende oefeningen kiezen waarbij de rug wordt stil gehouden door een ruggesteun. Als je toch last hebt van de hechtingen, kan je de weerstand verlagen en in je eigen tempo bewegen.
Wandelen is ook een beweging waarbij je ongemerkt je schouders en armen, dus ook omliggende huid, mee neemt. Kies voor oefeningen met een ruggesteun.

Emmawee

Emmawee

15-06-2018 om 10:34

Begeleiding

Sinds ik fit20 doe weet ik dat trainen onder begeleiding echt iets heel anders is dan zelf in de sportschool aan de slag gaan. Ik zou in zo'n herstelperiode echt kiezen voor begeleid sporten / bewegen bij een fysiotherapeut en niet zelf gaan rommelen of wachten tot het gaat.

blik

blik

15-06-2018 om 12:24

En Kaaskopje

Met voeding kun je ook wel veel doen.
Na de ingreep veel gezonde eiwitten, veel groente en fruit en weinig toegevoegde suikers.
Afvallen in die periode misschien juist niet doen, kan ook ten koste gaat van spieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.