Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


Mia9

Mia9

20-08-2018 om 10:51

Ook terug van vakantie

En ben tevreden. We hebben veel gewandeld en gefietst en ik heb mijn oefeningen gedaan (crunches, planken, yogaoefeningen), voel me strakker en energieker, dus motiverend om vol te houden. Gelukt om meestal verstandige keuzes te maken en matige porties te nemen. Voor mij is dat echt een heel grote vooruitgang. Eerder veel afgevallen door radicaal vanalles af te zweren, maar dan lukte het niet om het lagere gewicht te houden, omdat je toch een manier moet hebben om met verleidingen om te gaan. Dus wel af en toe een glaasje wijn, de extra pure ipv de melkchocola, wel wat pruimengebak omdat we een pittige wandeling hebben gemaakt enz.
Geen last van vreetbuien, maar wat Blik zegt, als ik neiging voel opkomen, dan een keer wel 2x opscheppen bij het eten.
Vond het heel inspirerend dat er in Frankrijk vnl aan tafel gegeten wordt, bvb bij een boottocht van 1h45min haalde niemand iets tevoorschijn om te eten, dat op een volle boot.
Veel zin om weer minder vlees te eten, erg lastig in Frankrijk!
Heb niet echt een doel, uiteindelijk groen bmi, verder vooral experimenteren met gevarieerd koken met als hoofdbestanddeel groenten.
Kaaskopje, fijn dat je een datum hebt!
Succes iedereen met de persoonlijke doelen en de opstart van het nieuwe jaar!

Half a twin

Half a twin

20-08-2018 om 11:03

Zo voelt dat wel ja

Opstarten van een nieuw jaar, ook al is het augustus.
Tijdens de vakantie mocht het allemaal even wat minder streng maar nu weer goed opletten dat ik in ieder geval niet aankom.
Mijn doel was 66, daar ben ik inmiddels 3 kilo voorbij en dat voelt goed maar nog minder hoeft niet, dan moet ik echt de hele garderobe vervangen en dat wil ik niet.
4 jaar geleden heb ik van heel fijn garen op naald 2 een tuniek gebreid in ajoursteek, qua prijs een kledingstuk waar ik minstens 10 jaar mee moet doen. Vrijdag had ik het aan en zag dat het vooral rond de schouders/bovenarmen/boezem te ruim begint te vallen. Zonde maar wel logisch toen ik het begon te maken woog ik ruim 69 kilo.

Voor mij gaat het de komende maanden toch vooral om behoud van het gewicht.

blik

blik

20-08-2018 om 11:46

Herkenbaar

over Frankrijk Mia, vleesloos is moelijker maar je wordt niet aangezet tot overal en altijd eten zoals iig bij ons.

En kleding HAT, tsja, een kleine ramp vind ik het.
Ik ben wel door gegaan tot ik echt niets meer aankan. Ben nu langsaam alles aan het vervangen. Ook al heb ik een minimale collectie en hoef niet veel kleding, dan nog is het een zeer kostbare (geld en tijd) onderneming.
Alles wat echt te groot is doe ik wel rigoureus weg op moment dat ik genoeg alternatieven heb. Ik ga gewoon nooit meer dik worden!
Maar mijn kledingkast is nu wel erg leeg.

Een tijd niet goed kunnen of mogen bewegen lijkt me wel heel lastig nu. Was bij mij de afgelopen jaren toch steeds trigger om flink terug te vallen.
Fijn dat je weer aan de gang kunt Pirata!
Ik blijf worstelen met klachten maar ze worden steeds een beetje meer hanteerbaar en ik kan er steeds iets meer mee bewegen.

Mia9

Mia9

20-08-2018 om 11:54

HaT

Oei, kan me voorstellen dat je die tuniek wel graag wil blijven dragen!
Ik wil ook te grote kleren weg gaan doen. Heb nog wel wat kleren bewaard uit een slanke periode (voor zover dochter ze niet in haar kast heeft gelegd heel veel zin om die kleren weer te gaan passen. Goede stimulans om weer naar mt 40/42 te willen is dat ik wil proberen mooie (kwaliteit) kleding 2ehands te gaan scoren, ik heb ook een klein budget. Vooralsnog red ik me prima met af en toe een rokje bij de Hema en een shirtje ik de H&M uit het rek te plukken
Maar als ik op gewicht ben, trakteer ik mezelf op een mooie spijkerbroek!

blik

blik

20-08-2018 om 12:05

Kleding

Ik had alle kleding uit slankere periodes weggedaan. Jaren 'voor de zekerheid' in de kast laten liggen en vlak voor ik ben gaan afvallen alles weggedaan. Ik dacht dat ik toch nooit meer af zou gaan vallen.
Nu ben ik 'bijna klaar' en heb zo'n ontzettend andere lijf nu dat ik echt alles nieuw moet en ook wel een beetje blijvend kan kopen nu.
Alleen bh's ed ben ik nog huiverig voor, met een klein beetje afvallen nog zou dat nog een maat kunnen schelen. Zit ook nog steeds op de wip over nieuwe badkleding, toch erg duur (door grote cupmaat) dus ik wil er wel lang mee doen..
Dat soort dingen koop je nu eenmaal niet een beetje oversized

Pirata

Pirata

20-08-2018 om 12:36

Kaaskopje

Ik heb spierpijn.. 😁
Ik had mezelf ook op de operatie voorbereid door er zo fit mogelijk in te gaan. Na 6 weken bankhangen in verband en gips was mijn spiermassa fors geslonken, ik had zelfs dunnere benen gekregen. In dit geval niet positief...
Ik heb een deel van die spieren inmiddels weer terug door normale beweging. Nu de conditie nog.
Tijdens het bankhangen deed ik wel wat simpele oefeningen, maar ja, na 2 weken rolstoel en daarna 4 weken wat strompelen van en naar de keuken.... Die oefeningen waren meer voor het goede gevoel.

Vitaler

Kaaskopje, een paar vriendinnen met borstverkleining spraken vooral over het bevrijdde gevoel in de rugspieren alsof een last van hun schouders was gevallen. Daardoor voelden ze zich vitaler en konden ze langer sporten dan voor de operatie.
Succes met de operatie. Een mooi vooruitzicht, dat afvallen van die last op de rugspieren.

Emmawee

Emmawee

20-08-2018 om 17:03

Buien

Tja, ik eet vrijwel alleen maar "gezond" , ook tijdens die eetbuien. Maar het zijn toch echt de calorieën die tellen. En brood en kaas hebben wij gewoon altijd in huis. En knäckebröd met houmous en yoghurt met muesli en noten ook. Ongezouten, heel gezond. Maar teveel is gewoon niet goed.
Ik moet gewoon gaan slapen voordat het "monster" wakker wordt. Ik ga daarom maar eens iets doen aan de slaapkamer, waardoor het een fijnere leesplek wordt.. Misschien werkt dat.

Mia9

Mia9

20-08-2018 om 22:22

Emmawee

Dat is idd ook mijn tactiek, vaak ga ik vroeg naar boven met een pot thee en een boek, dan is er minder verleiding, maar herinner me dat ik toch naar beneden ging om eten te pakken. Maar op een gegeven moment went het toch weer om niks meer te eten en dan verdwijnt die behoefte ook weer. Kan altijd weer de kop opsteken, maar nu vind ik het fijn om een beetje trek te hebben en me te verheugen op het ontbijt de volgende dag... Succes ermee!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2018 om 22:54

Flanagan

Wat goed om te horen 😃. Daar doe ik het voor. Ik moet sowieso mijn best doen om mijn rug steviger te maken, maar minder gewicht wat er aan trekt zal inderdaad heel veel schelen. Ik zou jokken als ik niet ook blij ben als ik ook weer naar "normale" kledingafdelingen kan, in plaats van de grote maten. Deze week 2 T-shirts bij MS-mode gekocht in maat L, dat vond ik al bijzonder. Hun L (44-46) is geen standaard L, maar het klinkt beter dan XL😊. Als ik maat 42 pas, ga ik feestvieren.

blik

blik

21-08-2018 om 14:44

Emmawee

Je valt toch af?
Dan doe je het toch goed?!

Emmawee

Emmawee

22-08-2018 om 17:27

Blik

Daar heb je gelijk in, ik val nog steeds af.
Ik wil echter niet alleen afvallen, maar straks ook op gewicht blijven. Dit gedrag zorgt er nu voor dat ik. minder snel afval en gaat er later voor zorgen dat ik niet op gewicht blijf. Het zou nu juist makkelijker moeten zijn, omdat ik resultaten kan zien, om me aan mijn plan te houden. Dat ik dat steeds vaker niet doe, is voor mij een teken dat ik het niet goed doe. Zelfs al val ik (nu nog) af.

Bovendien beleef ik er geen plezier aan.

blik

blik

22-08-2018 om 19:50

Plan

Emmawee, ja, maar afvallen is niet zo goed in een plan te vatten, toch? Niet alleen is eten omgeven door allerlei emotionele en sociale factoren, ook puur lichamelijk is het een heel ingewikkeld proces.
Een plan kan je richting geven en houvast bieden, maar uiteindelijk is het voor mij een middel en geen doel.
Je lichaam moet de maat blijven, vind ik.
Dus als mijn ichaam echt wil eten dan eet ik met plezier (maar jammer dat jij er geen plezier aan beleeft)
En als je afvalt, dan doe je het afvallen *dus* goed mi. Dan werkt je plan blijkbaar goed, zelfs al houd je je daar niet altijd aan

Hier heeft dochter weer eens gebakken hele huis ruikt veel te lekker. Eerste keer dat ik het erg lastig heb met geen suiker willen eten.

blik

blik

26-08-2018 om 13:36

Confronterend

Mijn plan om te proberen zo weinig mogelijk (toegevoegde) suikers te eten maakt iig dat ik toch wel schrik van de hoeveelheden.
Het is me niet helemaal gelukt en hier en daar toch iets met suiker gehad. Voor mijn doen enorm weinig en veel minder vaak dan normaal.
Maar toch vind ik het, nu ik er bewuster naar kijk even, echt veel. Ik vind dus de suiker die ik nu neem, een fractie van wat ik normaal neem, al veel.
Best heftig om te ervaren. Vooral omdat 'normaal' voor mij al redelijk suiker arm geworden was in de loop van afgelopen 2 a 3 jaar. Vond ik dan. Ik wil echt niet meer weten wat ik vroeger dan aan suikers wegat.

Verder vind ik het wel leuk en zinnig om te doen.
Maar ik ga volgende week opnieuw proberen omdat ik toch wel graag een maand echt zonder wil. Vrijdag ga ik uiteten en uiteten en suikerloos gaat niet samen. (misschien bij sommige restaurants wel maar nu geen tijd zoiets uit te zoeken, en zo fanatiek ben ik niet)

blik

blik

26-08-2018 om 13:43

Ohja

En wat ik ook leuk vond was dat mijn hobbels vooral op het sociale vlak lagen.
Iemand die zelf iets gebakken had, wat ik moeilijk af te slaan vond. Eten op een feestje waarbij ik dan niet weet wat er in zit. Het was niet zo dat ik zelf behoefte voelde aan suiker, heel bijzonder. Enige dat ik wel uit mezelf genomen heb waren toch de zelf gebakken koekjes van dochter Niet zozeer behoefte aan suiker maar de koekjes dagen zien liggen op aanrecht en vooral ruiken door hele huis... tsja. (en te lekker om het bij eentje te houden)
Moet nog even verzinnen hoe ik me volgende week ga wapenen tegen dit soort sterke prikkels.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2018 om 14:00

Blik

Wat ik wel vind, is dat als je echt totaal geen gebak meer wilt aannemen, dat je dat van te voren even moet zeggen. Als de gastvrouw (meestal -vrouw) dan toch wil bakken of voor zichzelf wil halen, is dat eigen keus.

Ik zou geen halszaak van de suiker maken. Goed dat je gaat minderen, maar als het teveel een 'moeten' wordt, wordt de aantrekkingskracht mogelijk des te groter.

Half a twin

Half a twin

26-08-2018 om 15:54

Lastige week om op gewicht te blijven

Vorig weekend een feestje, midden in de week een barbecue bij de buren en straks uit eten ivm een kroonjaar van mijn vader.
Te veel en te lekker gegeten.
Ook kreeg ik vrijdag een emmer rood fruit waar ik jam, sap en sorbetijs van gemaakt heb en dus ook alles wil proeven.
Er is geen sport in groepsverband deze week de instructeur is op vakantie. Doe wel zelf bewegen maar minder dan tijdens de sport.
Hoop de schade te beperken.
Minder suiker is moeilijk met al dat ijs in de vriezer en jam op de plank. Het is zooooo lekker☺️

Emmawee

Emmawee

26-08-2018 om 18:56

Eetmeter

Ik gebruik nu de eetmeter van het voedingscentrum en dat is ook bet concronterend. Ik moet echt mijn best doen om rond de 2000 kcal te blijven op een dag. En ik eet al snel te vet, komt vooral door de nootjes en de kaas. Op zich wel aardig om het eens een poosje bij te houden.

Emmawee

Emmawee

26-08-2018 om 19:02

Vergeet ik

Met m'n eiwit, koolhydraten, vezels en zout zit ik over het algemeen heel netjes in het groene gebied.
Verder helpt het invullen wel om me bij de les te houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2018 om 01:03

Bijhouden

Ik vrees dat een dieet bij mij zou stranden als ik alles zou moeten bijhouden van wat ik opeet. Ik gebruik dus maar gewoon mijn boerenverstand. Minder van alles en genoeg bewegen. Ik beweeg niet elke dag genoeg, maar drie keer per week sowieso wel. Zaterdag heb ik vanwege de weersvoorspelling mijn groepswandeling afgezegd (terecht bleek al snel, want het regende korte tijd pijpenstelen), maar diezelfde middag nog wel 12 km gelopen met man. Meer dan het dubbele van wat ik normaal gelopen zou hebben. We liepen naar een winkel en waren net op tijd binnen voor een enorme kletterbui. We zijn droog thuisgekomen, op een paar spettertjes na.

blik

blik

27-08-2018 om 01:40

Gebak

Ja Kaaskopje, met bezoek, gebak etc gaat het idd soms mis. Omdat ik lang niet altijd zin heb om eea te bespreken met 'iedereen'. Afgezien van dit draadje bespreek ik mijn afvalperikelen ook niet of zeer incidenteel/summier met anderen.
Dus ja, soms neem ik liever een gebakje dan 'me te moeten verantwoorden'. Want de meeste mensen hebben toch wel hun mening klaar en kunnen niet zo goed wachten die te delen..
Precies zoals jij nu ook aangeeft naar mij toe. (jouw mening over mijn eet-plan)
Maar in dit draadje deert het me niet, kan ik zelf beslissen of en wanneer en hoe lang enz ik reageer.
Voor mij klopt jouw veronderstelling iig niet. Hoe meer suiker ik eet, hoe meer zin ik erin heb.
Er is uiteraard ook op geen enkele manier sprake van 'moeten' want ik wil en beslis dit gewoon zelf.
Ik wilde in dit draadje juist de positieve kanten ervan delen, want vooralsnog zie ik er alleen maar positieve kanten aan. (anders zou ik ook wel een andere hobby zoeken)
(uiteraard voorkomend uit een ongezond eetpatroon, maar ik ben daar bepaald niet de enige in)

Emmawee

Emmawee

27-08-2018 om 06:27

Suiker

Die ervaring heb ik ook, Blik. Van suiker eten krijg je trek in meer. Trouwens, niet van suiker alleen. Als je een hap kristalsuiker neemt, gebeurt er niet zo veel. Maar suiker met iets vettig, of met een beetje zuur en: ting ting ting het beloningscentru. Is geopend en wil meer!!

Kaaskopje :"Ik vrees dat een dieet bij mij zou stranden als ik alles zou moeten bijhouden van wat ik opeet. Ik gebruik dus maar gewoon mijn boerenverstand."
Precies wat ik dacht. Maar nu merk ik dat mijn boerenverstand wel geneigd is om in mijn voordeel te denken. Ik ben ook nog steeds niet op dieet, eet gewoon alles. Maar ik streef naar minder calorieën en voldoende voedingsstoffen. Ik ben zeker niet van plan om deze app voortdurend te blijven bijhouden, maar was wel benieuwd geworden of mijn eetgewoonten pasten bij mijn wens om blijvend af te vallen. Overigens lijkt het invullen van de app me tot nu toe wel te weerhouden van eetbuien, dus dat is een mooi bijkomend voordeel.

Half a Twin: dat klinkt trouwens wel heel erg lekke! En gelukkig is jam en ijs goed houdbaar. Kun je er lekker lang van genieten (haha). Jam op volkorenbrood of in de magere kwark en een bolletje ijs na een maaltijd met veel groenten... Kan prima toch??

Triva

Triva

27-08-2018 om 08:12

Grappig

Zo'n eetmeetapp werkt dus ptecies als een kasboek. Juist omdát je moet bijhouden ga je minder snel over de schreef. Het is wel de moeite om te kijken pf zoiets bij je past.

Door iets lichamelijks beweeg ik al langere tijd veel minder. Ik merk dat ik langzaam aan kom. Ik probeer het tegen te gaan nu door eerst op de tissendoortjes te letten en dat wende gelukkig sneller dan verwacht. Ik val er nog niet duidelijk vanaf maar ik zie een bepaalde grens niet meer op de weegschaal. Ik denk overigens dat de weegschaal v

Triva

Triva

27-08-2018 om 08:13

Vervolg

... veel minder aangeeft dan die zou moeten. Bij familie ben ik altijd meer.

Half a twin

Half a twin

27-08-2018 om 08:22

Die emmer rood fruit is het ergste niet

Drie "feestjes" deze week, waar ik nietmet iedereen wil delen dat ik aan het afvallen ben/op gewicht wil blijven. Taartjes, bitterballen, frites, gisteren in het restaurant met mayo, want die is daar zoooo lekker (volgens mij zelfgemaakt).
En dan nog alles proeven wat ik zelfgemaakt had van die emmer rood fruit.
Zeker de eerste twee feestjes met mensen waar ik niet zo close mee ben wil ik niet opvallen in het gezelschap en dus gewoon mee-eten. Tijdens de barbecue kon ik wel zelf de hoeveelheid dressing op de salades bepalen maarverwachtlades deelde het gegrilde vlees uit aan de tafel, op ieder bord een hamburger. Vooraf was wel gevraagd wat je absoluut niet lustte, of mocht eten vanwege allergie, daar had ik niks aangegeven. De buurman van de andere kant wel en hij werd overgeslagen toen de spareribs op tafel kwamen. Bij een barbecue verwacht ik zelf vlees te moeten kiezen en grillen. Hier kreeg de gastheer van de gastvrouw een schaal vlees uit de koelkast waarna hij voor iedereen tegelijkertijdhetzelfde vlees grilde.
We zaten aan een hele grote tafel en het was ontzettend gezellig, dus ik heb gegeten wat er op mijn bord kwam. De salades en andere dingen zoals stokbrood en sausjes stonden op een buffetje en kon je wel zelf pakken

Kaori

Kaori

27-08-2018 om 08:51

Etiquette

Dan is etiquette wel handig. Als je niet zelf opschept hoef je het ook niet op te eten.
Ik zou al snel klaar zijn met zo'n BBQ.

Waarom denken jullie toch dat je opvalt in gezelschap als je niet alles eet?
Dat is alleen als je heel omstandig gaat uitleggen waarom of je verontschuldigen. Gewoon 'nee, dankjewel' of 'ik sla even over' is afdoende.
Zij geven toch ook geen uitleg waarom ze wel iets nemen?

Triva

Triva

27-08-2018 om 08:56

Kaori

Inderdaad, wat is er mis met: ik ben niet zo' n grote eter of ik laat deze gang even voorbij gaan? Ik heb wel gemerkt dat ons gezin uit grote eters bestaat en dat er echt mensen zijn die niet op dieet zijn maar vol zitten bij 1/3 en nee die hebben niet eens een maagverkleining.

Kaori

Kaori

27-08-2018 om 08:56

Gelijk is ook goed

Na 3 weken vakantie is mijn gewicht gelijk gebleven.
Helaas wel weer boven de 70 maar dat komt.t wel goed als ik weer in een ritme zit van werk, trainingen en andere drukte.
Trainingen van mijzelf zullen in aantal, duur en intensiteit omhoog gaan, ik verwacht daarom ook meer te gaan eten.

Zo'n eetmeter vind ik ook altijd fijn. Vooral omdat je daardoor je nieuwe eetpatroon goed kunt vastplakken in je systeem. Zelf schatten is altijd lastiger, daarom eet ik nu echt afgemeten porties. 150g yoghurt is toch minder dan je denkt bv.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2018 om 12:05

Blik

Ik reageer op jouw eetplan vanuit hoe ik daar zelf mee om ga. Hoe meer regels, hoe slechter de afloop voor mij . Ik doe dus liever of er geen plan is, maar ondertussen ben ik behoorlijk streng voor mezelf. Maar als het voor jou werkt, is dat heel fijn.

Ik snap best dat je niet aan iedereen vertelt dat je aan het afvallen bent, maar stel dat je bij een vriendin op visite gaat waarvan je weet dat die meteen aan het bakken slaat, dan zou ik het even zeggen. Zo bedoelde ik het meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2018 om 12:11

Emmawee

Overigens lijkt het invullen van de app me tot nu toe wel te weerhouden van eetbuien, dus dat is een mooi bijkomend voordeel.===

Zoals ik tegen Blik ook zei: als het voor jou werkt, moet je dat vooral doen. Ik werd helemaal kriegel van calorieëntabellen e.d.. Goed om gezien te hebben, dat wel. En ik zoek het ook weleens op als ik me afvraag hoe erg het gesteld is met een kant en klaar verpakking. Of nootjes. Daardoor weet ik wel dat een halve zak niet zo'n goed idee is ).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.