Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


blik

blik

12-12-2017 om 15:54

Wauw Mirreke

Rond de 60, wat super!
Hier moet ik nu vooral weer oppassen dat ik niet weer boven de 70 kom.
Op zich ben ik maar een beetje te dik nu
Geen ramp voor mij. Maar als ik nu niet weer flink aan de slag ga dan zie ik me gewoon écht dik worden.
Daarom wil ik ook flink naar beneden, om weer wat marge te hebben.
Nu weer even afkicken, lastig!

En jij bent ook nog flink meer gaan bewegen dus die 60 kilo zal ook meer uit spieren bestaan. Echt goed bezig dus! Ben jaloers

Blik,

Getallen zeggen niet zoveel: de lengte speelt ook een rol. Iemand van 1,50 meter en 60 kilo is dikker dan iemand van 1,70 en 60 kilo. Het gaat om de bmi en het gezonde en ongezonde gebied.

Ps Ik weet niet hoe groot Mirreke is.

Ook een beetje Kaaskopje ervaring

Maar een beetje anders en niet zoveel kilo's. Ik had de afgelopen tijd nogal veel gegeten en gesnoept, dus fantaseerde er ook kilo's bij. Verder een probleem met mijn rug gehad, waardoor er een fitness-afspraak (waarbij ik word gewogen) was uitgevallen.
Maar voor de nieuwe afspraak dacht ik, toch maar op de weegschaal staan, anders schrik ik zo. Maar ik was 1.5 kilo lichter dan de vorige keer dat ik woog en minstens 4 kilo lichter dan ik verwachtte, want ik had er dus kilo's bij gefantaseerd.
Bij fitness bleek er geen probleem met mijn weegschaal te zijn, ik was inderdaad afgevallen en dan voornamelijk vet.
Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, weet ik eigenlijk niet. Het enige dat ik kan bedenken, ik ben meer op mijn werk, dus minder in de buurt van mijn broodtrommel. Maar hoe ik die verjaardagstaarten van de kinderen niet merk in mijn gewichtstoename snap ik niet.

En ik post dit...

Om te voorkomen dat ik nu denk: "o het maakt toch niet uit wat ik eet". Hopelijk pas ik nu wel op met teveel eten, want anders moet ik hier weer opbiechten dat ik weer aan ben gekomen...

blik

blik

12-12-2017 om 22:43

Haha Flanagan

Volgens mij is Mirreke niet zo groot.
Maar dat bedoel ik niet, het is hoe dan ook super!
Maar verhouding vet/ spieren speelt ook een rol, BMI zegt dus niet alles.

blik

blik

12-12-2017 om 22:46

Moedermop

Wat grappig, maar toch ook wat vreemd.
Gewichtsverlies zonder duidelijke oorzaak altijd even in de gaten houden.

Marja

Marja

13-12-2017 om 00:10

Haha ja Blik/kaaskopje

Te hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, kans op diabetes, medicatie die mijn gewicht ernstig beïnvloed, dus ik moet.
5 keer een half uur, en soms vervang ik 1 half uur voor een uur. De hond is nog geen jaar, dus het tempo ligt niet op marcheer tempo hoor, er zit een hoop snuffeltijd bij. Maar het is wel een stuk meer dan een kwartier.

Kaaskopje, fijn dat het in de gaten wordt gehouden, ik weet niet hoeveel je eerst at, maar ik vind het verlies in kilo's redelijk veel voor relatief weinig beweging met nog steeds redelijk wat eten. Dat laatste is geen commentaar geven, ik werk in de medische wereld, vandaar mijn alarmbel bij gewichtsverlies

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2017 om 01:54

Marja

Ik heb een zus in de verpleging en bij haar gaan constant alarmbellen af als ik aankom ).

Ik eet wel minder dan tijdens de vorige winter. Tijdens de vorige winter kookte ik een pan met rijstepap en die at in de dagen erna leeg. Heerlijk zo'n warme bak pap! Flink wat suiker erin, dat ook nog, dus de vetcellen hielden hun zakjes wijd open. Nu sla ik het toetje regelmatig over en omdat ik thuis ben, is het makkelijker om een broodje minder te eten tussen de middag. Ik verbruik minder energie, omdat ik niet werk, dus hoeft er ook minder in. Maar ik had echt niet in de gaten, dat het zo hard ging. Bij de vorige afvalperiode stond ik om de dag op de weegschaal, elke keer ook op de foto gezet. Nu is de batterij dus al maanden op en komt het er maar niet van om die even te vervangen. Belachelijk natuurlijk, maar deze tussenstanden zijn dan wel een extra leuke verrassing .

Toch nog even wat de alarmbellen betreft. Ik hou het wel in de gaten. Er mag zeker nog 10 kilo af, maar dat moet wel in een rustig tempo.

blik

blik

13-12-2017 om 09:37

Waarom

alarmbellen bij gewichtstoename?

Maar goed, bij minder eten en meer bewegen is afvallen natuurlijk niet vreemd, hoewel je wel erg veel bent kwijt geraakt 'zomaar'.
Maar misschien ben jij je erg slecht bewust van wat je eet etc.
Of verschillende weegschalen, het kan per weegschaal (en moment etc) sterk verschillen.

Als je af wilt vallen en daarmee bezig bent hoef je verder trouwens geen alarmbellen te hebben hoor. Het gaat alleen om onverklaarbaar afvallen, dat kan wijzen op ernstige pathologie.

Toetje zou ik niet te vaak overslaan trouwens, op onze leeftijd kunnen we wel wat extra calcium gebruiken!

mirreke

mirreke

13-12-2017 om 10:10

1,62

ben ik...

En tuurlijk spelen er (veel) meer andere dingen een rol dan alleen maar gewicht... maar gewicht is toch wel een beetje een maatstaf.

Ik was gewoon echt wat vervet. Ik heb het meen ik al eens eerder uitgelegd, maar mijn levensstijl is zo'n tien jaar geleden behoorlijk abrupt veranderd. Ik ben toen veel minder gaan bewegen. Mijn lijf heeft een aantal jaren nog redelijk stand gehouden, maar de afgelopen drie a vier jaar ben ik echt niet alleen aangekomen maar ook vervet... Ook jarenlang niet op een weegschaal gestaan (ik was ook echt nooit zo bezig met mijn gewicht hoor), en toen ik dat weer eens deed schrok ik echt (maar dan andersom dan Kaaskopje haha). Ik dacht eerst dat de weegschaal stuk was...

En nu is dat aan het veranderen en daar ben ik gewoon heel blij mee

En ik eet dus ook gewoon alles hoor, behalve dat ik minder/nauwelijks vlees eet, en als vanzelf minder/nauwelijk suiker en vet.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2017 om 10:34

Blik

Mijn zus ziet op haar afdeling, veel narigheid, dus ook bijna-dood of helemaal dood situaties. Ze is een best mens, maar ze neemt dit soort ervaringen dus toch mee in haar adviezen mijn kant op. Ik zeg er niets van omdat het uit een goed hart komt, maar het irriteert me in steeds hogere mate. Als het ook maar enigszins naar overgewicht gaat in een gesprek, begint ze toch weer over 'ja een beetje minder is wel beter hoor!'. Ze is zelf samen met haar man ontzettend sportief. Als je ziet wat ze op hun leeftijd nog presteren (in de 60), dan petje af. Soms zou ik een glazen bol willen hebben om te zien of al die sportiviteit ook daadwerkelijk tot een langer leven leidt. Maar goed, ik vond wel dat er wat meer moest gebeuren, daarom ben ik in het voorjaar begonnen met wandelen in groepsverband.

Wat calcium betreft, ik eet bijna elke dag kaas. Door jouw opmerking ben ik even aan het googelen geslagen, omdat ik het correct wil zeggen: als je voedingssupplementen slikt, zoals magnesium, kun je beter geen combinatie met calcium kopen, tenzij er een aanwijzing is dat je een calciumtekort hebt. Calcium vermindert de opname van magnesium. En als je niet zoveel zuivel binnenkrijgt of helemaal niet, voldoet dit ook:

– Zaden
– Groene bladgroenten
– Amaranth
– Zeegroenten
– Cacao
– Quinoa
– Boekweit
– Bonen
– Radijs
– Groene bonen
– Noten
– Broccoli
– Kool
– Linzen
– Zalm
– Waterkers
– Pijnboompitten
– Boerenkool
– Asperges
– Eieren

Kaori

Kaori

13-12-2017 om 11:20

Blik: toetje en calcium

dan ga je er vanuit dat een toetje altijd een zuivel product is.

bij ons is het toetje meestal fruit. Of het koekje bij de thee na het eten wordt als toetje benoemd.

Maar vla of yoghurt staat niet vaak als onderdeel van de hoofdmaaltijd op tafel. Yoghurt wel bij het ontbijt.

Half a twin

Half a twin

13-12-2017 om 11:32

De vraag is of melk wat toevoegt aan de calciumopname

Er is allerlei informatie op internet te vinden over dat calcium uit melk helemaal niet zo goed wordt opgenomen als altijd gedacht wordt. Zelfs dat het eerder zorgt voor minder stevige botten.
Hier een link naar een in mijn ogen "betrouwbaar"stukje over waarom melk niet zo gezond is.
http://www.osteoporose-info.nl/content/voeding

Onder de titel melk de witte sloper (als anti-reclame bedacht na melk de witte motor.) is ook nog allerlei informatie te vinden waarom melk helemaal niet zo goed is als altijd werd gedacht.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2017 om 11:59

Fysiotherapeut

Zuivel is op zich niet verkeerd, maar met mate. Dus een glas melk, bakje yoghurt, of kaas is prima, maar dan vooral niet gaan bijslikken, tenzij op medisch advies.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2017 om 12:00

Oh ja

Volgens de fysiotherapeut dus

Half a twin

Half a twin

13-12-2017 om 12:07

Niet bijslikken

Maar ook niet extra eten om botontkalking te voorkomen. Ik was 46 toen de eerste tekenen van osteoporose zichtbaar werden. Toen moest ik van de orthopeed extra melk drinken en kaas eten.
Ben er inmiddels achter dat yoghurt beter is en dat extra zuivel consumeren eigenlijk alleen maar negatief werkt.

blik

blik

13-12-2017 om 12:28

Kaori

Klopt. Ik ging er vooral vanuit dat bij Kaaskopje het toetje van zuivel was Beetje suf natuurlijk. Hier thuis eet bijna niemand toetjes, soms wel later op de avond nog wat eten maar dat kan echt vanalles zijn.
Ik eet wel bijna iedere dag yoghurt maar vaak is dat als ontbijt of lunch. Los van dat ik het heel lekker vind hoop ik toch ook zo wat extra calcium binnen te krijgen.
Melk drink ik bijna niet, maar café latte of chocomelk, daar wil ik wel mee zondigen af en toe.

Uiteraard zit calcium ook in andere producten.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2017 om 13:16

Blik

Je zat in mijn geval wel goed hoor met zuivel als toetje . Ik eet meestal yoghurt met een handje zaden en granen erdoor. Maar dat laat ik vallen als we 's avonds iets extra calorierijks bij de thee nemen, of als dat overdag al is gebeurd. Dat is mijn verstandige ik sinds de zomer . Verder eten we voldoende groene groente, ei e.d..

blik

blik

13-12-2017 om 13:34

Kaaskopje

Overgewicht is natuurlijk ongezond en het verhoogt de kans op een hoop narigheid, maar van een beetje overgewicht ga je niet meteen dood.
Van ziekten waarbij je plots onverklaarbaar afvalt vaak wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2017 om 19:53

Blik

Ja, maar dat idee heb ik niet. Dat het zo gestaag is doorgegaan, heeft mij wel verrast, omdat ik helemaal niet extreem mijn best heb gedaan. Ik had gedacht dat chips, pepernoten e.d. het gewicht op zijn minst gelijk had gehouden, maar nee dus. Raar praatje misschien, maar ik keek vanmorgen eens naar mijn buik en heupen, maar ik vind het er ook nog niet bepaald 13 kilo strakker uitzien, dus vandaar dat ik niet echt gemerkt heb dat dat er inmiddels wel af is. Ik voel het aan mijn broeken en ondergoed en mijn winterjas zit weer normaal, ipv dat ik me er een worstje in voel zoals vorige winter. Ik hou het dus maar zo en permitteer me af en toe gewoon een zakje chips, want dat kan blijkbaar.

blik

blik

13-12-2017 om 20:59

Echt?

Ik ben toen ong 14 kg afgevallen (waarvan een deel dus weer terug helaas) maar ik vond dat echt een enorm verschil maken.
Maar jij bent vrij groot toch?

Hier gaat goed. Ja hehe, pas 2 dagen weer, maar de eerste dagen vind ik echt het moeilijkst altijd. Ik laat me altijd volledig meeslepen. Dus als het goed gaat heb ik meteen ook veel zin om recepten te proberen, veel gezonde producten te kopen enz.
En gaat het niet goed, dan wil ik alleen maar naar bed met doos bonbons. Tsja.
Ook weer hoelahoepen opgepakt, was ik weer wat vergeten schaam.
(Maar ook veel pijn nog waardoor ik na werk en huishouden alleen nog op de bank wil ploffen)

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2017 om 01:08

Blik

Ja ik ben 1.82 (als ik niet verder gekrompen ben, ik was 1.83). Vorige winter kon het me allemaal niets schelen. Er was al weer gewicht bij gekomen, nou lekker boeien dan dat er nog meer bij kwam, maar daar heb ik nu toch een beetje spijt van. Ik had voor die 20 kg mijn best gedaan en heb het er ook weer aan laten groeien.

Hoelahoepen lijkt me best grappig om te doen (geen ruimte voor hier)

blik

blik

08-01-2018 om 09:00

Nieuwe jaar

Wie doet er nog mee?
Begint voor mij een beetje kansloos te voelen
Maar wil echt weer/nog wat kilo's kwijt, sta al lang stil.
Tijdje terug weer gestart maar fikse luchtweginfectie met ijsjes, drop, hoestdrankjes en eten waar ik zin op had. En veel in bed.

Ben in ieder geval al blij dat ik niet weer bijgekomen ben.
En jullie?

Ik blijf het lastig vinden met dochter, vooral in opstartfase altijd. Gisteren had ze weer cake gebakken
Ook is ze dol op producten als pizza, noedels enz.
Nu wisselen we wat af maar geregeld wil ik dus ook wel wat maken waar zij dol op is. Steeds apart koken wil ik ook niet, doe ik wel geregeld.

Gisteren redelijk gezonde nasi met zilvervliesrijst, veel kruiden en veel groente. Ik probeer dan wel erg zuinig met de soya saus om te springen. Maar dat soort gerechten blijft moeilijk lekker maken met weinig zout en suiker, vind ik.
Vandaag eten we pasta, dat vind ik makkelijker redelijk verantwoord te maken, zit misschien ook meer in mijn systeem.
En ik ga koolraap soep maken, ben benieuwd!

Ik sluit me aan

Ik kwakkel al jaren met te hoge bloeddruk, maar nu is de huisarts onverbiedelijk: ik moet afvallen, mijn bmi zit op 29, mijn cholesterol (de slechte) en suiker zijn ook te hoog en mijn bloeddruk reageert niet goed genoeg op medicatie.
Hup dus, ik ga morgen naar de dietiste, en ben vrijdag begonnen op de sportschool. Een goede: ik mag max. 2 keer per week + eventueel een yoga klas, en de apparaten hebben ze eerder aan de makkelijke kant dan de zware kant gezet. De trainer zei: ik heb liever dat je het makkelijk vindt en blijft komen dan dat je afhaakt na 3 keer.
Ik weet niet zo goed wat te verwachten van de dietiste. Zelf denk ik dat het redelijk complex is: familie aan vaderskant is allemaal heel er zwaar, moederskant eerder licht. Daarnaast slik ik medicatie (AD) wat zeker niet helpt. Het eten kan zeker veel beter, beweging ook. Maar ik ben inmiddels 52 en behoorlijk vaak afgevallen en aangekomen. Eigenlijk mik ik (ben benieuwd wat dietiste morgen gaat zeggen) op 10% gewichtsverlies, wat overeenkomt met 8,2 kilos. In ieder geval om te beginnen.
Ik kan niet zeggen dat ik enthousiast ben maar ik ben voor het eerst echt bang voor mijn gezondheid.
Wat is heel erg moeilijk vindt is wilskracht: ik heb een vriend die een bmi van 21 heeft (type lange lat) en alles kan eten zonder maar een gram aan te komen. 'S avonds op de bank na het avondeten gaat hij door met kaasjes, glaasje wijn, etc... Ik zie me al met mijn bourgondische inslag aan de rijstwafel met minitomaatjes
Goed. Het moet
Sini

Half a twin

Half a twin

08-01-2018 om 11:09

ik doe ook nog mee

En het gaat heel rap nu. Bijna anderhalve kilo in een week. Jongste ligt in het ziekenhuis situatie is stabiel maar zorgelijk. Ik ga hier niet uitweiden over wat er precies aan de hand is. Te herkenbaar.

Ik ook

Ik dacht ook al aan dit draadje. Door het niet sporten in de afgelopen weken en diverse grotere diners, ben ik een paar kilo aangekomen. Ik hootde mijn knie protesteren.
Sinds gisteren weer aan de oma-bordjes.
Hopelijk volgend jaar net zo'n gewichtsafname als dit jaar.
Een goede sportschool in de buurt gevonden. Alleen is het vandaag zo koud om er naar toe te fietsen, dat ik maar uiensoep ben gaan maken. Helpt met vochtafvoer. En dus gewicht .

Sinilind,

En als je nu gaat sporten op de avonden dat hij aan de kaas zit. Dan hoef je het niet te aanschouwen.

blik

blik

08-01-2018 om 19:56

Oei

Half a twin, sterkte. Dat gewichtsverlies zal nu wel niet vrijwillig zijn?

Sinilind, kaas en wijn kan prima hoor!
Eigenlijk kan bijna alles, maar met mate natuurlijk (oef wat klinkt dat suf) en afhankelijk vd rest.
Dus als je bijvoorbeeld rekening houdt met uitgebreid toetje met hem, eet dan bijv als diner alleen een salade met weinig en/of calorie arme dressing.
Of eet een piepklein stukje kaas met hem mee, ook lekker.
Wijn heb ik altijd gewoon gedronken, ook toen ik af viel.
Niet al te zoete nemen, dan valt het qua calorieën best mee.

Half a twin

Half a twin

08-01-2018 om 20:24

blik

Dankjewel.
Gewichtsverlies is niet vrijwillig inderdaad. Maar wel welkom. Ik zit nu onder mijn streefgewicht van 66 kilo, hoewel ik met 66,5 ook tevreden zou zijn geweest.
65,7 gaf de weegschaal vanochtend aan toen ik toch even ging sporten om mijn zinnen te verzetten. Wegen hoort erbij in ons groepje. Wie het meest is afgevallen is de winnaar van de week. Iedere week ging het om 200 g. of soms 300. Ik ging nooit zo hard maar hoefde ook niet zoveel.

blik

blik

08-01-2018 om 20:35

Toch mooi

Half a twin, in ieder geval dan iets positiefs in een lastige tijd.
Ik wist niet dat je in een groepje zat om af te vallen, kan me voorstellen dat dat werkt.
Dus jij bent klaar nu, met afvallen?

Sporten is zo fijn idd om je zinnen te verzetten.
Ik mis het enorm, om af te vallen is het niet nodig denk ik maar ik kon mijn emoties daar altijd zo heerlijk in kwijt.
Maar zit er even niet in.

Hoewel ik dus al een hele poos stilsta qua gewicht en ik nog niet eens op gezond gewicht zit, toch een meevaller vandaag. Had hard een broek nodig en met maat 36 thuis gekomen. Wel c&a, dat valt groot vaak, maar toch wel leuk en een stimulans.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.