Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


Half a twin

Half a twin

08-01-2018 om 20:45

"klaar" ja

We zitten deze dagen wel regelmatig aan gemaksvoer. Broodje hamburger met friet waar ik voor de gezonde touch wat paprika en komkommer bij had gesneden. Pannini ham kaas uit het ziekenhuis winkeltje als avondeten met een kopje cup a soup gemaakt door een verpleegkundige. Door spoedonderzoeken de uitdeelronde van de maaltijden gemist.
Als de stress hoog blijft kannik dat wel hebben, moet alleen niet te lang duren. We gaan het zien
Ik ben nu thuis met andere kind en maak wat kerstkransjes soldaat.

Half a twin

Half a twin

08-01-2018 om 20:48

36 zonder gezond gewicht?

Met mijn 1.67 meter en 66 kilo kom ik daar echt niet in. Maar wel fijn dat je daar blij mee bent.

blik

blik

08-01-2018 om 21:46

Half a twin

Die 36 geldt alleen bij c&a he, in andere winkels heb ik 38 soms zelfs 40.
En het is ook wel mijn bouw, weinig heupen en kont.
Ik ben even groot als jij of iets kleiner en weeg nu 68,5.
Zit bij mij van boven en buik

Kan me voorstellen dat het je nu even niet boeit, komt wel weer.

Half a twin

Half a twin

08-01-2018 om 22:17

think positive

maat 36 zonder erbij te zeggen dat het van C&A is klinkt positief. Maat 42 moeten kopen van het smal vallende merk waar ik vaak broeken van had voelt inderdaad wat negatief. Ook al zeg je het merk er niet bij.
Dochter heeft maat 36 van H&M en inderdaad C&A is veel te groot.

Jaloers

Toegegeven, ik was wel even jaloers toe Blik aangaf maat36 te moeten kopen. Maar ik heb meer een Rubens figuur, dus relatief smal van boven en te breed op de bovenbenen. Daar werkt ik hard aan.
Maar maat je 36 gaat het in de komende jaren niet worden, hoeft ook niet
De vrienden met slanke heupen maar zware borsten, hoor ik wel eens klagen over de pijn in hun nek of het moeilijk slagen in het vinden van een leuke top zonder dat de knopen op springen staan.
We hebben allemaal genoeg wensen om te willen afvallen, al was het maar vanwege de zweetlijnen onder de borsten of de blubberbuik of de knieproblemen

blik

blik

09-01-2018 om 01:20

Ik vind het

helemaal zo leuk niet hoor, om geen billen en heupen te hebben
Ik vind billen en heupen wel mooi.
Maar goed, heb ze nu eenmaal niet, staat verder los van het afvallen, voor mij zegt dat maatje dus niet veel maar voor mijn afvallen is het toch wel leuk.
Ik vind het ook erg lastig een mooie jurk te vinden, van boven vaak te strak of te flubberig rond heupen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2018 om 08:48

Half a Twin

Wat een moeilijke tijd moet dit voor je zijn! Heel veel sterkte en duimerdeduim dat het allemaal goedkomt.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2018 om 08:59

Sinilind

"Grappig", jouw gewicht is mijn streefgewicht. Als ik 82 kg weet te bereiken, ben ik trots op mezelf. Er mag nog meer af, maar ik zit dan onder de 25 bmi dus dat is goed. Mijn laagste gewicht als volwassene (23 jaar) is ooit 67 kg geweest en dat schijnt er magertjes uit gezien te hebben, want toen werd ik gewaarschuwd dat het zo wel genoeg geweest was.

Wat magere latjes betreft, jongste dochter is éindelijk wat in gewicht toegenomen. Ze is er blij mee. Haar BMI is laag, nog onder de 18.

Naar de dietiste geweest

Ik heb er een goed gevoel bij. Uit mijn eetpatroon blijkt dat ik te veel koolhydraten eet, en daardoor ook vaak energiedipjes heb. Ik moet me meer focussen op eiwit en vetten, en minder koolhydraten eten. We hebben ruim een uur met elkaar gepraat en ik heb er een goed gevoel bij. Haar uitleg was ook heel erg helder en logisch. Ik krijg binnenkort een plan per email, en moet het 2 weken uitproberen.
Sini

blik

blik

09-01-2018 om 23:34

Fijn Sinilind

dat je er een goed gevoel bij hebt.
Is ook wel het eerste dat ik gelijk goed ga verminderen steeds, als ik weer wil starten, de koolhydraten. En dan sowieso natuurlijk vooral de minder gezonde exemplaren.

Hier ook weer goed gestart, eet veel vet, groente en fruit en voel me hartstikke vol.

We eten hier thuis nu zga vegetarisch, dat is voor mij een groot verschil met vorige keer en wel wat meer puzzelen. Met vlees en vis vond ik het simpel en snel klaar: wat tonijn, makreel of magere kip erbij en je hebt makkelijk en snel een gezonde en lekkere maaltijd. Ook ben ik dol op ansjovis etc en gebruikte ik dat veel als smaakmaker.
Vegetarisch kan prima maar vind ik als onervaren in veg keuken wel een uitdaging icm afvallen.

Blik,

https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/recepten-gevraagd-vegetarisch-en-puberproof

De spaghetti met prei is mijn favoriet, ook omdat ik prei zo lekker vind.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-01-2018 om 09:57

koolhydraatarm

Ook ik moet erg op mijn koolhydraten passen. Een straf, want ik ben een echt broodmens. Een soepje of salade kan ik nog wel in elkaar zetten, maar hoe kun je het best ontbijten zonder brood?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-01-2018 om 09:58

Sini

Ik ben erg benieuwd naar jouw dieetplan!

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2018 om 10:22

Alternatief voor koolhydraatarm dieet

waarbij je gewoon brood mag eten: het mediterrane dieet.

https://www.ahealthylife.nl/mediterraan-dieet-voor-beginners-een-maaltijdplan-dat-je-leven-kan-redden/

blik

blik

10-01-2018 om 11:07

Sally

En heel makkelijke basis om koolhydraatarm te ontbijten is yoghurt plus fruit. Als je van yoghurt houdt is dit een maaltijd waar je vervolgens alle kanten mee uit kunt, verveelt nooit, altijd lekker.
Ik eet wel bijna altijd hetzelfde: vette Griekse yoghurt (zonder smaakjes ed uiteraard) met fruit en wat gemengde noten.
Vult enorm en super lekker.

Of een omelet met groente. Iets met havermout, pap oid.

blik

blik

10-01-2018 om 11:15

Maar als je onbekend bent

nog met koolhydraat minderen (Kaaskopje, 'we' eten allemaal te veel koolhydraten dus minder is altijd goed) is het goed je aan te wennen goed etiketten te gaan lezen.
Ga alles mijden waar suiker aan is toegevoegd.
Ga voor betere producten en daar dan minder van eten, even duur.
Ik vind bijv veel yoghurt echt niet lekker, uitproberen welke bij je past.
Ook als je muesli erin wilt, kijk goed wat er in zit, verschilt enorm.

En kijk naar welke koolhydraten. Gedroogd fruit bijv is enorm zoet en vult goed. Veel koolhydraten maar met mate heel gezond, niet te vergelijken met koek oid.

blik

blik

10-01-2018 om 11:28

Flanagan

Dank.
Ik leer vegetarische keuken steeds meer kennen en vind dat heel leuk en lekker, maar mn dat minder koolhydraten vind ik nog lastig (vaak) te combineren.
Vorige keer at ik regelmatig vlees of vis met veel groente, snel klaar en lekker. Ik heb niet altijd veel tijd om te koken.
Voor de bouwstoffen en voedingswaarde zijn koolhydraatrijke producten weer erg fijn in gerecht zonder vlees of vis.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-01-2018 om 11:36

dank!

Bedankt voor de tips en sites!

Helaas verdraag ik havermout, ontbijtgranen en zo niet zo goed, en ook met yoghurt met fruit moet ik oppassen. Suiker en zoete dingen eet ik daarom ook niet veel, maar mijn koolhydraten zitten vooral in brood.

Mijn probleem is: ik heb een maagverkleining gehad, alweer jaren geleden, maar door gebruik van medicatie zit er alweer een kleine 15 kg aan. Ik ben inmiddels gestopt met "het wijntje voor het slapen gaan" (overigens geen grote hoeveelheden), maar tot nu toe zet dat weinig zoden aan de dijk.

Groenten zijn niet mijn favoriete eten, maar "verstopt" in een ei of soep is het nog wel weg te krijgen. En een extra handicap is, dat ik "gezonde koolhydraten" als havermout niet goed verdraag. Fruit gaat meestal wel goed, maar niet in de yoghurt. Dat ik dat niet verdraag is een bijwerking van de maagverkleining.

blik

blik

10-01-2018 om 11:47

Oei Sally

Lastig ja, kan ik me voorstellen
Je mag natuurlijk ook niet zo maar alles eten?
Misschien in dat geval liever met een diëtist samen een menu op stellen?

Yoghurt met fruit is ontzettend lekker, jammer dat je het niet verdragen kunt.
Maar yoghurt zonder fruit is ook lekker!
Welk bestanddeel van ontbijtgranen kun je niet verdragen?
Je kunt ze ook makkelijk zelf maken, dan kun je het volledig aanpassen.

Zitten je koolhydraten vooral in het brood, of in het beleg?
Ook wb beleg kun je vaak veel winst halen.

Groenten zijn heerlijk in omelet, je kunt ze zo klein snijden als je wilt, erg lekker, gezond en snel klaar.

Een pannekoek maken met gezond meel dat je kunt verdragen ev met banaan is ook lekker en makkelijk.

blik

blik

10-01-2018 om 11:50

En trouwens

Het zit erg in ons systeem om op traditionele wijze te ontbijten.
Maar je kunt natuurlijk met alles ontbijten.
Ook met soep of een salade, een zure haring of wat olijven.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-01-2018 om 11:53

blik

Ik heb gemerkt dat diëtisten het liever algemeen houden: pas op met vet en suiker, eet porties verdeeld over de dag etcetera. Er is ook veel tegenspraak, de één adviseert olie en roomboter vanwege de transvetten in diëetmargarine/-halvarine, de ander juist dieetmargarine/-halvarine omdat daar geen verzadigde vetten in zit. Idem dito met kaas (Slankie versus gewone kaas). Dit is iets waar ik al jaren tegenaan loop.

Ik gebruik liefst hartig beleg op brood. Ben niet zo'n zoetekauw. Liefst kaas, en dan met de kaasschaaf afgemeten.
Ik heb een tijd yoghurt met muesli (geen cruesli) gebruikt, ik vermoed dat de "vlokken" erin al snel niet goed vallen bij me ("dumping").

Frisdrank en vruchtensappen drink ik niet.

Ik ga eens wat meer brood vervangen door omelet met soepgroente. Heb ook nog een pot kwark staan, daar kan ik een saus van maken voor bij het avondeten (met kruiden erdoor bijvoorbeeld, of tzatziki van maken).

En dan maar hopen dat ik die ellendige kilo's er weer af kan krijgen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-01-2018 om 11:55

blik

Brood zit nogal in mijn systeem Ben een echt broodmens

Maar inderdaad, waarom zou ik niet ontbijten met soep of omelet? As we speak heb ik een pan zelfgestookte tomatensoep op het vuur staan. Restjes kan ik natuurlijk ook morgenochtend eten

blik

blik

10-01-2018 om 12:09

Sally

Als je me 3 jaar geleden gevraagd had zou ik hetzelfde zeggen.
Ik was enorm dol op brood en bijna zelfs bang dat te 'moeten' laten staan.
Ik heb gemerkt dat bij mij gemak ook meespeelde. Veel te druk, en in 0,5 minuut is een snee brood gepakt en daar een plak kaas op gegooid. Vervolgens nam ik die fijn mee in auto of at die in het vuistje terwijl ik rond rende.
Nu moet ik gaan zitten om te eten meestal, lastig!

Goed bezig met je soep!
Je kunt ook minder brood eten door steeds te combineren met ei/ soep/ salade.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-01-2018 om 12:13

daar zeg je wat...

"Ik heb gemerkt dat bij mij gemak ook meespeelde. Veel te druk, en in 0,5 minuut is een snee brood gepakt en daar een plak kaas op gegooid. Vervolgens nam ik die fijn mee in auto of at die in het vuistje terwijl ik rond rende."

Daar herken ik mezelf wel in, moet ik bekennen...

blik

blik

10-01-2018 om 12:27

Rustig eten

is natuurlijk wel gezonder, voor jou misschien nóg belangrijker?
(Ik ken trouwens ook wel mensen na verkleining die veel shakes nuttigen)

Ik eet nu gewoon minder, ook minder vaak, hoef dus minder vaak te zitten want heb daar echt niet altijd tijd voor.
Maar jij zit natuurlijk vast aan geregeld kleine maaltijden.

Wat je ook kunt doen is bijv zelf wraps maken. In het beslag kun je perfect groente 'verstoppen' en in de vulling zijn groenten ook erg lekker. Combineren met een gezonde lekkere dressing en voorraadje aanleggen.

blik

blik

10-01-2018 om 12:38

(goh, ik ben wel op dreef)
Wat je natuurlijk ook kunt doen is ipv brood restjes eten van warme avondmaaltijd.

Mediterrane dieet is trouwens heerlijk, mijn eetpatroon leek daar wel op, als ik het weer zie zou ik zo weer vis willen gaan eten!
Ook daarin zijn leuke tips te vinden. Maar ook in dat dieet wordt fors geminderd met (slechte) koolhydraten.
Maar als jij, Sally, oplet met suikers dan speelt dat voor jou al minder dan bij meeste mensen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2018 om 13:00

Blik

Vanwege het 'minderen' ipv afschaffen van koolhydraten, spreekt het mediterrane dieet mij meer aan. Het idee dat je zoveel niet meer mag, werkt voor mij ontmoedigend. Ik doe nu een Kaaskopjesdieet overigens , maar áls ik echt een bestaand dieet moet gaan volgen dan wel eentje waarin brood past.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-01-2018 om 13:22

Mediterrane dieet

Ik ben inmiddels alweer een week of wat verzand in typische winterkost als pompoensoepjes en zo. Snert maar dan zonder vette kluif. Ik eet graag naar de seizoenen. Maar Kaaskopje heeft wel wat wakker geschud uit mijn winterslaap met haar Mediterrane tip. Lekker frisse salades met stukjes feta, goede tomaten en zo! Dan maar even niet "naar de seizoenen" eten

Sally...

Echt ‘goede’ tomaten zijn wel lastig te krijgen nu.... in de zomer zijn ze toch echt veel lekkerder!

Ingrid

blik

blik

10-01-2018 om 13:38

Kaaskopje

Afschaffen van koolhydraten lijkt me erg ongezond.
Ik denk dat jij 'minderen van koolhydraten' te rigoureus ziet of verwart met een 'echt' koolhydraatarm dieet.
Feit is dat 'we' teveel koolhydraten eten /meer dan we nodig hebben/ meer dan goed voor ons is.
Wil je afvallen dan is het vrij logisch als eerste naar koolhydraten te kijken, daar valt vaak veel winst te halen.

Ik volg ook altijd alleen maar blik- dieet, het is leuk en makkelijk bij verschillende diëten te zoeken naar tips.
Ik wil me ooit nog wel verdiepen in vasten dieet, haal er nu wel al dingen uit die ik kan gebruiken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.