Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


Marja

Marja

11-03-2018 om 23:49

Eens

Ik denk ook dat je met jouw beweging, eten, niet in die mate kunt afvallen en zeker niet in die gestage vorm. Je wandelen heb je hier genoemd, daar verbrand je niet zoveel mee.
Heb het eerder genoemd, wil niet eigenwijs of vervelend zijn, maar je zou me een plezier doen om eens met de huisarts te gaan praten.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2018 om 01:29

Blik en Marja

Blik, die zak popcorn had het formaat van een zakje Bugles. Niet zo heel groot dus.

Ik eet overdag niet echt veel. Twee of drie boterhammen, soms dik besmeerd met pindakaas én boter. Als ik 's morgens ergens heen moet zorg ik wel dat ik wat gegeten heb, zoals een bakje yoghurt. Ik ben echt een warme maaltijd eter, dan eet ik best flink, maar ik heb wel geleerd om niet door te eten tot ik bomvol zit. 's Avonds dus áltijd koek bij de thee. Nu zit ik weer aan de nootjes bijvoorbeeld en ik snaai vaak nog wat uit de pan als we iets hebben gegeten wat ik erg lekker vind.

Ik werk nu niet, dus ik word ook niet in verleiding gebracht om wat lekkers te nemen in een kantine en als ik werk eet ik ook iets meer.

Ik zie de huisarts met enige regelmaat.

Dat ik makkelijk lijk af te vallen, is niet voor het eerst. Zodra ik ga bewegen, verbrand ik calorieën en zolang je die er niet meer in dezelfde vaart aan eet, val je langzaam maar zeker af. Maar zo snel gaat nu ook weer niet. Over ruim een maand is het een jaar geleden dat ik op de weegschaal heb gestaan als start van een wandelchallenge en sinds die dag ben ik nu 18 kilo lichter. Bij een eerdere dieetronde was ik in twee maanden 10 kilo kwijt en in 2013 in minder dan een half jaar 20.

Op dagen dat ik echt wandel, verbrand ik zeker 500 kc of meer. De rest van de week minder, maar alle beetjes helpen mee.

Ik waardeer jullie bezorgdheid trouwens hoor , maar ik denk niet dat het nodig is. Juist door hoe het nu gaat, denk ik dat ik het vol kan houden. Ik leef bewuster, maar op een ontspannen manier.

blik

blik

12-03-2018 om 10:21

Kan

Maar dan reageert je lijf wel uitzonderlijk denk ik.
18 kilo in een jaar is echt veel, dat doe je dus door iets minder te snoepen? En wat te wandelen?
In hele traject ben ik nu ook 15 kilo afgevallen, maar daar heb ik heel wat meer voor moeten doen. Flink wandelen doe ik sowieso paar keer per week met hond. Daarbij beweeg ik in dagdagelijkse leven al veel, heb jou wel eens horen zeggen dat je heel veel achter computer zit, aangezien je ook niet werkt zul je relatief weinig bewegen.

Maar goed, op zich zegt wat je vertelt nog lang niet alles natuurlijk, misschien eet je wel altijd gezond brood, pindakaas zonder suiker, verantwoorde koek bij koffie, gezond avonden etc.

Nu klinkt het net alsof ik mezelf als maat wil nemen, maar ik denk dat vooral vrouwen vanaf een bepaalde leeftijd normaal gesproken niet kunnen eten wat jij doet zonder dik te worden.

blik

blik

12-03-2018 om 10:22

Overigens

Geen kritiek hoor
Maar ik probeer dus af te vallen zonder koek, en dat is óók hartstikke ontspannen hoor!

Marja

Marja

12-03-2018 om 11:09

Wandelen

Wat jij wandelt in 1 week wandel ik ongeveer op 1 dag en ik verbrand daar geen 500 cal mee.
Mijn dochter loopt hard, met een kwartier verbrandt ze 115 val. Met stevig doorlopen 80.
Je noemt een paar pennywafels eenvoudige koekjes en gedoseerd
Ik eet beperkt, een ontbijtbordje vol en ik val geen 18 kg in een jaar af. Is je schildklier wel eens getest of kan het aan medicatie liggen die je slikt of toen ook slikte?
18 kg...ik weet het niet, ik ken mensen die het deden maar die bewogen veel vaker en intenser en snoepten niet...ja komkommer.
Vraag het eens als je er bent. Gewoon uit bezorgdheid, zonder bijbedoelingen.

Pirata

Pirata

15-03-2018 om 10:28

Toch maar

Ik gooi er vandaag toch maar een dagje IF tegenaan... tenslotte een kilo erbij. 😛

Half a twin

Half a twin

15-03-2018 om 10:37

IF?

Is dat de slimme truc om af te vallen?

Pirata

Pirata

15-03-2018 om 10:40

Ha nee

IF= intermittent fasting
Even een dagje wat honger lijden. Geen enge dingen! 😉

Zomer

Zomer

15-03-2018 om 11:17

Ook meeschrijven

Ik zou ook graag willen meeschrijven in deze draad. Ik heb de laatste jaren er (on)bewust wat kilo’s aangegeten. Ik zat niet lekker in mijn vel omdat het op mijn werk niet lekker liiep. Dat is inmiddels gelukkig verleden tijd maar om die knop weer om te zetten vind ik lastig. Mijn maag is denk ik (weet ik wel zeker ) groter geworden, ik ben gewoon minder snel verzadigd. Maar goed, het laatste jaar mijzelf een gezond eetpartroon aangemeten. Aan mijn ontbijt, lunch en avondeten valt weinig op te merken. Ik eet ook veel groenten maar ik snaai gewoon heel veel er naast. Vooral chocola..... Ik heb wel wat dingen geprobeerd (Sonja Bakker, Koolhydraatarm etc) maar volhouden ho maar. Van de week raadde een collega nog het Sonja Bakker boek Italiaans aan maar heb mij toch kunnen weerhouden om dat boek aan te schaffen. Ik wil nu gewoon wat meer discipline kweken (kan dat? ) en besloten om mij strikt aan mijn goede eetpatroon te houden en 1 dag in de week dat te laten gaan. Ik las namelijk een artikel over de 80/20 verdeling. 80 procent gezond en 20 procent wat minder gezond. Je kan er voor kiezen om elke dag te gaan voor die 20 procent of 1 dag in de week. Ik kies eerst voor het laatste en ga voor de zaterdag. Ik ben heel benieuwd en redelijk gemotiveerd. De afgelopen 2 dagen ging het in ieder geval goed! Door hier mee te schrijven hoop ik de motivatie vast te houden en tips op te doen.

Ik lees net de post van Mirreke en op zich spreekt mij dat ook erg aan (fruit in de ochtend etc) alleen tegenwoordig ontbijt ik met havermout kaneel en daar wat blauwe bessen doorheen en hier geniet ik zo van. Ik vind het nog lekkerder dan een gebakje zeg maar. Hmmmm, wellicht kan ik het variëren. De ene dag alleen fruit en de andere dag mijn havermout. Ok, stof tot nadenken! Ik heb de berichten over die hoepel gelezen. Dat lijkt mij ook wel wat maar ik wil nu eerst dit even volhouden en heb het fanatiek wandelen (elke dag een uur, en dan loop ik een half uur in mijn pauze) volhouden. Anders ligt die hoepel te verstoffen, ik ken mijzelf. Maar wie weet.

Zomer

Zomer

15-03-2018 om 11:18

IF

IF is toch dat je eet tussen een bepaalde tijdstip? Soort van vasten?

Pirata

Pirata

15-03-2018 om 11:28

Er zijn verschillende manieren van IF. Zelf kies ik dan voor een dagje tussendoor met 600 kcal. Ideaal voor mensen zonder discipline (zoals ik). ☺
Maar er zijn ook andere methodes, alleen eten tussen zo laat en zo laat en dan dan dagelijks. Niet ideaal voor mensen zonder discipline in dat geval.

Pirata

Pirata

15-03-2018 om 11:30

Touwtje springen

Ik wacht op een enkeloperatie, als dat voorbij is wil ik tzt gaan touwtje springen. Kan ook een eenvoudige intensieve manier van bewegen zijn!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2018 om 11:59

Marja en Blik

Ik denk dat je 'moet' accepteren dat de een iets vlotter gewicht kwijtraakt met minder moeite dan een ander. 18 kilo op een heel jaar is voor mijn doen uitermate gecontroleerd en verantwoord. Als ik écht mijn best ga doen, gaat het sneller, maar dan merk ik dat het op een gegeven moment blijft steken. Omdat het dan minder makkelijk gaat en ik moeite krijg met gemotiveerd blijven. Ik heb nu een knop omgezet waarvan ik denk dat ik die zo kan houden. Ik doe nu niet aan een dieet, maar ik denk anders.

Ik ben onder medische controle, dus als er een raar stofje in mijn bloed zit gaan er vast wel alarmbellen af. Er zijn gister 'toevallig' wat buisjes afgetapt. Mijn hart klopt als een tierelier, de bloeddruk past bij mijn leeftijd, ik dacht aan de hoge kant, maar het was 'in orde'. Mijn urine ligt momenteel ook onder de loep, ik zit maar weer eens bij fysio, dus... pfff... Maar zoals ik net tegen man zei... ik waardeer je zorgen.

Ik heb het even nagekeken. Zaterdag heb ik 7.75 km gelopen en was ik 592,4 calorieën kwijt volgens de stappenteller. Daar ga ik dus op af. Of dat écht klopt, zou ik niet direct weten. De praktijk is in ieder geval dat het lijkt te kloppen, omdat ik altijd weer prettig minder weeg na zaterdag. Maar dan kan het die week dus weer heel erg op en neer gaan. Zo was ik afgelopen week al 86,8, maar voor het definitief in de 86 blijft, kan een week extra kosten. Als ik alleen maar een neerwaartse lijn had gehad, de afgelopen 12 maanden, dan zou het wel zorgelijk zijn. Met een meer moeite, ben ik tegen dat het een jaar later is na dat ik vorig jaar in april ben gewogen, 20 kilo lichter. Dat is
1.67 kg per maand gemiddeld. Maar of dat gaat lukken, betwijfel ik. Want ik ben toen met jas gewogen, dus moet er 2 kilo af. Dus dan moet ik in maand tijd 2 kilo afvallen. Ik ga daar niet echt mijn best voor doen.

Blik, ik hou koek, dus dan is een koekje bij de avond-thee gezellig. Als je jezelf té streng alles ontzegt wordt het juist moeilijker.

blik

blik

15-03-2018 om 12:23

Koek

Ik hou te veel van koek Kaaskopje, dus 1 koekje per dag maakt het voor mij juist moeilijker. Dan wil ik er meer!
Dus voor mij geen koek. Ja Zomer, discipline, dat kan.
Als ik het kan...!
Ik heb daar nu wel weer maanden tegenaan zitten hikken, maar heb nu wel ongeveer weer mijn modus gevonden.
Afgekickt van suikers (chocolade) en nu daar weer nog maar nauwelijks zin in, het is uit mijn systeem.
Ik snoep ook nog wel/ eet minder gezond maar heb daar geen vaste momenten voor, ik doe het als ik daar heel veel zin in heb.
Leuke is dat het dan ook klaar is en ik weer verder ga met gezonder eten. Voorheen viel ik voor mijn gevoel dan echt een stuk terug en ging weer meer snaaien.

IF vind ik trouwens nog steeds een geweldige manier om ook anders tegen snoepen aan te kijken. Ga ik wellicht nog strikter oppakken, nu doe ik het soms een beetje op gevoel maar niet echt strikt of regelmatig.
Het blijft wel goed voelen, om een paar uur gewoon niet te eten.

Half a twin

Half a twin

15-03-2018 om 13:12

IF niks voor mij geloof ik

Om 10.45 thee gedronken met niks. Sowieso altijd thee zonder suiker meestal met 1 biscuitje soms met chocolade. Nu dat biscuitje overgeslagen. Dan zou ik vasten tussen 8.00 uur en 12.30 om het even te proberen.
Moedig verder gegaan met huis poetsen. Om 12.30 had ik toch trek zeg! Niet normaal! In plaats van mijn 2 boterhammen met hartig beleg nu ook nog een cracker met pindakaas gepakt en eigenlijk lust ik nog wel wat. Ruim ik net de tafel af ruik ik de chocolade die in het kastje ligt waar crackers en pindakaas staan. Loop nu te tandhakken naar chocolade.

Of went dat tussen ontbijt en lunch echt niet eten?

Pirata

Pirata

15-03-2018 om 13:19

Wennen

Ja, IF went. Na een tijdje dat af en toe doen had ik minder last van "hongerklop". Wel flinke trek inderdaad, maar ja, dat is het doel, dat je je vet gaat aanspreken ipv je maaginhoud.
Heel veel vullende dingen eten helpt! Zoals groente in flinke ladingen. En iets eiwitrijks zoals een gekookt eitje.
Ontbijt was hier 50 ml yoghurt met niks. Verder 2 cappuccino en een hapje volkorenpasta. Nu aan de thee en mandarijnen.

blik

blik

15-03-2018 om 13:41

Vasten went heel snel

Ik at meestal hele dag niets, tot aan avondeten.
Ik vond het fijn, echt honger kan ik ook niet zeggen.
Wel smaakte me het avondeten ontzettend goed

Als ik me een x niet lekker voelde at ik wel gewoon wat trouwens.

Pirata

Pirata

15-03-2018 om 13:45

het fijne aan IF is ook

Het fijne aan IF is ook dat je morgen dan die chocolade wel mag eten. In beperkte hoeveelheid dan wel he
Kijk naar die documentaire van Michael Mosley. Je hebt ongetwijfeld meer trek na het vasten, maar je eet die gevaste hoeveelheid er echt niet bij als je weer gaat eten.

blik

blik

16-03-2018 om 17:51

Half a twin

Bedoel je dat je geen tussendoortje hebt gehad tussen ontbijt en lunch? Neem je altijd tussendoortjes?
Dat lijkt me niet een gevoel van vasten geven, daar heb je weinig aan.
Wel eet ik zo ongeveer sinds vastendieet bijna nooit meer tussendoortjes. Voorheen dacht ik nog dat dat goed was, regelmatig eten, daar denk ik nu anders over. Ik neem alleen tussendoortjes als ik erge honger heb maar dat is bijna nooit meer. Ik sla ook vaak maaltijden over. Vroeger ook wel maar toen dacht ik dat dat niet goed was.

Half a twin

Half a twin

16-03-2018 om 18:20

altijd iets tussendoor

Ik ontbijt en dan rond een uur of 10 half 11 drink ik thee met 2 biscuitjes. Na de lunch doe ik rond hslf 4 thee met fruit en bij het nieuws om 8 uur thee met 1 blokje pure choco. Die ochtend en middag snack is niet groot masr net genoeg om geen hongerklop te krijgen.
Drie ochtenden train ik na het ontbijt en dan moet ik echt wat hebben als ik thuiskom.
Van een hele ochtend niets eten had ik echt wel een gevoel van ik heb gevast.

blik

blik

16-03-2018 om 18:41

We zijn gewend steeds te eten of er steeds mee bezig te zijn.
IF gaf me wel eye openers, dat we al dat eten natuurlijk echt niet nodig hebben. Het zogenaamde hongergevoel verdwijnt heel snel en of went.

Pirata

Pirata

16-03-2018 om 21:49

Hongerklop

Hongerklop krijg ik pas in de middag rond 15:00 na de hele dag op 300kcal geteerd te hebben. Dat is echt anders dan "trek".
Het is niet nodig om de hele dag geen trek te hebben. Trek is goed. Van hongerklop kun je echt naar worden.
Bij IF hoort die trek erbij. Het is natuurlijk om niet altijd eten voorhanden te hebben. Je lijf kan er best tegen.

Brianna F

Brianna F

17-03-2018 om 10:02

mee schrijven

Ik ben begonnen met afvallen na het lezen van het boek van William Cortvriendt. (Geen reclame) Voor mij een eyeopener.
Hij zegt dat je van bewegen niet afvalt, klopt in mijn geval. Ik fitness drie keer per week, nou geen ons viel ik af.
Nu ben ik 6 weken volgens zijn theorie bezig. Drie maaltijden per dag, geen tussendoortjes en minstens 1 keer 12 uur niet eten. Dat is voor mij dus tussen 8 uur 's avonds en 8 uur 's ochtends. En koolhydraatarm. Geen brood, pasta, rijst of aardappelen. Dus ook geen toegevoegde suikers. Ik was een zoetekauw en leefde op tussendoortjes, maar na 2 weken (en 4 dagen hoofdpijn) merk ik dat ik niet meer begin te kwijlen bij het zien van een koekje. Kijk, lekkere trek houd je altijd, maar niet meer die onbeheersbare trek.
Zijn theorie is om je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden, zonder hoge pieken of dalen. Voor mij werkt het geweldig. Ik val 1 kilo per week af. Bij de maaltijden eet je gewoon tot je verzadigd bent, volvet, geen restricties, alleen eet je maar drie keer per dag. Er zijn heel wat bronnen die beweren dat dat ook de manier is om van je buikvet af te komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2018 om 13:36

Ik moet er niet aan denken om een hele dag min of meer te vasten. Bij een eerdere gelegenheid, waarbij mijn zus wederom niet kon nalaten om het over mijn gewicht te hebben, opperde ze dat ik een halve dag moest 'vasten'. Maar dat deed ik eigenlijk al. Zeker vanaf dat ik niet meer werk. Als ik werk eet ik halverwege de ochtend een broodje en dat lijkt mij ook niet onverstandig. Maar ik kan tijdens de ochtend dus heel goed overweg met een lege maag. In de middag wisselt het een beetje. Ik eet een paar broodjes, twee of drie (als ik werk eet ik er vier over een dag verdeeld) en daar laat ik het meestal bij tot een uur of vier. Dan neemt man thee en ik ben cup a soep gaan drinken. Dat bevalt beter dan thee, ook omdat we 's avonds standaard thee drinken en ik één grote bak thee op een dag meestal genoeg vind. Tussendoor eet ik wel eens fruit en een paar dropjes. Mijn risico-tijd is meestal wat later op de avond. Dan ga ik het gemakkelijkst de fout in. Dichte chipsverpakkingen kan ik inmiddels wel weer negeren, maar als er nog een restje eten in de pan staat, te weinig om te bewaren, dan sta ik daar regelmatig met een vork het lekkerste uit te prikken. Het beste is dus als alles óf in de kliko zit óf in de vriezer of koelkast. Dan blijft mijn 'slaapmutsje' beperkt tot fruit, zoals een mandarijn, of een appel.

Weggooien

Ik gooi regelmatig een kliekje weg om te voorkomen dat ik ervan ga snoepen.
Zonde? Ja, maar ook een manier om mijzelf te beschermen.

Een groen cupje

Soms snoep ik van de bekende groene cupjes yoghurt. Omdat dit een kleine portie betreft en een gezonde werking heeft op je darmstelsel.

blik

blik

19-03-2018 om 08:10

Dat dacht ik ook

Ik dacht dat vasten loeizwaar zou zijn.
Ik ervaar dus echt het tegendeel, ik vind het zelfs heel fijn voelen.
Echt sporten heb ik niet gedaan erbij omdat ik nog steeds niet echt sport maar flink bewogen heb ik wel vaker op vastendagen.(fietsen, wandelen, werken)
Ook dat voelt gewoon goed. En de enkele keer dat het niet goed voelt eet ik gewoon, ik ga zeker niet over grenzen heen.

Kaaskopje, het is toch geen probleem om 's avonds nog te snaaien van je warme maaltijd? Doorgaans zijn warme maaltijden een stuk gezonder dan broodjes. Hoeft niet natuurlijk, ook broodjes kun je gezond maken.
Ik eet ook graag in avond, meestal doe ik dat ook gewoon, meestal yoghurt met fruit en noten.
Kliekjes gooi ik nooit weg, of het moet wel een heel ongezonde maaltijd zijn, maar ook dan bewaar ik die wel voor een andere x voor een kind meestal. Ook een klein kliekje kan de dag erna gewoon bij het eten gegeten.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2018 om 12:46

Blik

Ik eet ook graag yoghurt met fruit en iets muesli-achtigs. Vroeger, toen ik nog niet zo slim bezig was ), at ik dat standaard elke avond, je zou het haast een verslaving kunnen noemen, maar nu doe ik dat óf als ontbijt of ik laat het weg als ik het gevoel heb dat ik daardoor net even teveel calorieën binnen krijg. Dat is het grappige van hoe ik tegenwoordig bezig ben. Vroeger moest er standaard een toetje na mijn maaltijd, nu is dat rare automatisme er een beetje af. Ik voel me ook wel gelukkig zonder toetje.

blik

blik

19-03-2018 om 16:16

Ik eet

yoghurt ook bijna iedere dag maar vind dat juist slim van mezelf
Zoals ik het eet is het niet alleen erg lekker maar ook zeer gezond en hoef ik me over een aantal voedingswaarden niet meer druk te maken.
Ik kijk niet zo naar calorieën maar probeer wel een beetje benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.
En hoe meer ik daar op focus hoe minder zin ik heb in ongezonde producten dus het werkt beide kanten op.

We eten hier nu zga vegetarisch dus vandaar dat ik het ook wel extra belangrijk vind op voedingswaarde te letten, anders krijgen we hier tekorten.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2018 om 10:28

Blik

Over het algemeen eet ik denk ik gezond. Regelmatig ook een plakje kaas op brood, dus een dagje zonder yoghurt is niet zo erg. Ik bedenk dat ik de bananen op moet maken, dus ik ga straks voor de lunch een lekkere bak yoghurt maken ipv brood eten, met banaan en blauwe bessen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.