Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


blik

blik

21-03-2018 om 14:03

Vandaag voor het eerst een gewicht onder de 65 kilo, dat was toch wel apart.
Nouja, voor het eerst, het is dan toch weer zo'n 20 jaar geleden bijna dat ik dat heb gewogen.
Toch wel leuk hoor, eindelijk wat beweging weer. Hoewel het niet vreemd was dat ik zo lang stil stond want te vaak uitzonderingen/ toch snoepen of iets aannemen van iemand/ te uitgebreid uiteten etc.

Wat ik wel lastig blijf vinden is het sociale gedeelte. Ik pas me graag aan/ doe graag mee. Mensen vinden me toch ongezellig/ vreemd/ saai.
Zolang je overgewicht hebt wordt het beter geaccepteerd dat je niet meedoet. niet mee doen om op gewicht te blijven roept weerstand op.
Punt is dat ik veel te veel mensen in mijn omgeving heb die sociaal willen snoepen/ ongezond eten.
Alleen al op mijn werk heerst er een cultuur van delen, vaak trakteren, samen eten etc. Ik heb geen moeite met nee zeggen maar wel met steeds maar nee zeggen...
Maar zelf steeds moeten corrigeren in eetpartoon wat ik door anderen eraan gesnoept heb wil ik ook niet meer, mmh, lastig.

Zomer

Zomer

21-03-2018 om 15:16

Eetpatroon

Goede berichten Blik! Ja dat mee doen ken ik maar al te goed. Ik merk de laatste tijd dat het mij ook beter lukt om iets af te slaan. Soms maak ik de afweging of ik de traktatie lekker genoeg vind, voor mij zelf dan. Ik ben gek op chocola maar koekjes e.d., daar houd ik niet zo van. Dat sla ik sowieso over.

Hier afgelopen weekend begonnen met IF. Toen iemand daar over begon dacht ik, ja dat is ook zo. Ik ken alleen de variant waarbij je tussen een bepaald tijdstip eet maar ik heb mij even ingelezen en inderdaad zijn er diverse varianten. Ik doe nu de variant om tussen een bepaald tijdstip te eten. Nu bezig met dag 4 en het gaat heel goed. Ik eet nu tussen 12:00 - 20:00 uur. Ik red het op dit moment makkelijk tot 12:00 uur en ik vind het heerlijk dat ik vlak voor acht uur nog mijn havermout, blauwe bessen kan eten. Ik moet binnen een paar dagen ongesteld worden maar ik ben totaal niet bezig met snaaien en snoepen. Dat is normaal gesproken wel anders. Maar goed, 4 dagen stelt op zich niet veel voor maar sinds maanden voel ik weer een motivatie die ik al heel lang niet echt heb gevoeld. We gaan het zien! Het niet mogen eten na 20:00 uur tot 12:00 uur de volgende dag heeft een goede uitwerking op mij. Het mag gewoon niet, punt. Terwijl ik normaal gesproken wel wat recalcitrant wordt als iemand zegt dat ik iets niet mag

blik

blik

21-03-2018 om 23:28

Wat leuk Zomer

Ik deed de (aangepaste) variant van 5:2.
Dus 2 dagen per week zo'n 500 calorieën op de dag, de andere 5 dagen normaal eten.
Aangepast, omdat ik te lui ben om cal echt te tellen. Ik zal ook wel boven de 500 komen maar niet boven 6 a 700, schat ik zo.
Misschien begin ik nog wel eens echt en ga ik echt cal tellen.
Wel zorgde ik altijd voor gezond mager eten die 2 dagen.(afgezien van glaasje wijn
Vandaag beetje spontaan weer gedaan, gewoon geen honger door de dag, had gister best veel gehad. In avond klein restje gezonde pasta met beetje pesto, rucola en pijnboompitten en uiensoep, wel met beetje gezond brood en kaas erin. Erg lekker. Geen suiker in gedaan en ipv bloem volkorenmeel gebruikt. Niet geteld maar zal niet zo heel veel cal zijn geweeet. Ohja en nog wat rauwe paprika, altijd lekker.

Ylja

Ylja

21-03-2018 om 23:32

Ben ik weer

Sorry ik hou de draad niet bij, opeens ging t hard
@kaaskopje, als ik jou was zou ik toch beter kijken naar wat de voedingswaarde is in de calorieën die je eet. Zoals je het beschrijft zit je erg op de ‘loze calorieën’ en dat vindt je lijf linksom of rechtsom niet leuk. En zeker omdat je best lang bent voor een vrouw (je schrijft dat je met 84 op gezond BMI zit dus dan moet je iets van1,84m zijn) zou ik inzetten op vaker bewegen, dat wandelen kan natuurlijk ook om de dag of elke dag een half uur om je lijf in beweging te houden. Langere mensen zitten vaak wat meer ineengedoken (zeker achter een beeldscherm) en lekker het eruit wandelen is dan heel goed.
Ik vond je snelle afvallen dus niet zozeer opvallend (dat komt vaker voor) maar het gebrek aan voedingswaarde.

Pirata

Pirata

22-03-2018 om 08:17

Die 500 kcal

Ik kon die 500 kcal bij 5:2 al nooit verklaren. Het schijnt dat Michael Mosley dat ook niet kon, want hij zegt nu 800 a 900 kcal. Zat ik al die tijd niet slecht met mijn 700 kcal. ☺

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2018 om 13:18

Ylja

Hee, ik dacht dat ik een reactie had verstuurd, maar kennelijk niet.

Ik denk toch echt dat ik gezond genoeg eet. Zoveel mogelijk vers, ik ben ook steeds meer overgestapt en aan het overstappen op zakjesloos sauzen maken. Ik sla wel eens een maaltijd over maar dat schijnt helemaal niet zo erg te zijn. 's Avonds ga ik soms de fout in met toch een koekje teveel, of een hapje uit de pan teveel, maar verder valt dat mee. Ik loop elke dag bij elkaar een half uur met de hond, elke zaterdag een uur in groepsverband, een iets korter loopje dan doordeweeks met de hond en daarnaast soms ook naar iets toe en weer terug. Vanaf volgende week komt daar met enige regelmaat een dag bij waarop ik naar iets toe moet en weer terug, dus dat is ook weer lopen naar en van de trein. In zo'n situatie start ik de dag met een bakje yoghurt en wat muesli/granen. We bakken ons eigen brood, maar eerlijk is eerlijk, ik eet ook witbrood. Daar zit ik zelf niet mee, zolang het niet de hoofdmoot is. We bakken zelf brood met tarwemeel. Ik ben nu even gemakzuchtig, maar ik dacht niet dat ik 84 kg genoemd had. Ik moet onder de 83 komen om in het groen te raken. 82,6 meen ik.

blik

blik

23-03-2018 om 00:06

Hee Pirata

Wat goed om te weten, dank voor de info!
500 cal is idd wel erg weinig.
Ik zal eens voor de lol proberen bij te houden wat ik nu zelf aan cal binnen krijg op zo'n ' vastendag' van mij ben eigenlijk wel benieuwd.

Kaaskopje, ik at ook veel witbrood. Heerlijk een wit stokbrood bij de warme maaltijd als extra! Deden we toch wel paar x per week.
Maar echt missen doe ik het niet, nog steeds soms brood erbij maar bijna altijd wat gezondere broodjes. Brood buiten avondmaaltijd sowieso altijd met veel vezels.
Snoepen (bijv koekjes) doe ik ook nog wel, gemiddeld 1 x per 2 of 3 weken. Vorige week had dochter wentelteefjes voor me gemaakt, aah, kon ik niet afslaan! Met gezond brood trouwens maar wel suiker erbij.
Veel te lekker trouwens.

Begint me trouwens steeds meer op te vallen dat wel in heel veel recepten suiker gebruikt wordt. Ik probeer veel uit maar valt nog niet mee recepten zonder suiker te vinden.
Af en toe vind ik niet erg, Aziatisch wordt al lastig zonder sojasaus. Maar teveel wil ik gewoon niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2018 om 01:03

Suiker?

Er is toch wel genoeg zonder suiker te vinden? Toegevoegde suiker tenminste. Ja, als je veel met ketjap doet wordt het wel lastiger. Ik kook af en toe met kookroom, ook niet bepaald calorie-arm .

Wij hebben op vrije dagen deels witbrood. We eten sinds een tijdje elke week, of bijna elke week haring op brood en dat vind ik nog steeds het lekkerst op een wit bolletje. Mijn man is na vele jaren waarin hij zweerde bij witbrood en dat dat nét zo gezond zou zijn, tot bruinbrood bekeert. At ik vroeger eenzaam mijn oerboterhammetjes, nu vindt hij brood met zaden ook heerlijk. Zelfs de dochters vinden bruinbrood tegenwoordig wel lekker. Het kan verkeren. We bakken doordeweeks ons eigen brood en een collega van man eet daar graag van mee. Heel leuk is dat.

blik

blik

23-03-2018 om 10:58

Ja hoor

Natuurlijk zijn er ook wel recepten te vinden zonder toegevoegde suiker.
Maar het valt me gewoon steeds meer op dat in veel (lekkere) recepten suiker wordt gebruikt.
En vaak heb ik weinig tijd en zoek een bepaald recept of op bepaalde combi's en valt het nog niet mee een versie zonder suiker te vinden.
Let wel, er staat natuurlijk niet altijd suiker, kan ook een beetje ve sausje zijn waar suiker in zit. Zoals iid sojasaus maar kan natuurlijk vanalles zijn. Ook bij augurken bijv wordt natuurlijk suiker gedaan. (Maar de zure variant vind ik weer niet lekker)
Witbrood eet ik ook nog wel soms maar valt voor mij onder de categorie 'snoep'.
Maar wij eten ook graag risotto en geschikte rijst heeft ook niet zoveel vezels.

mirreke

mirreke

23-03-2018 om 11:50

sorry jongens

ik was lang afwezig door van alles...

Hier gaat het goed, ik blijf qua gewicht hangen zo rond de 60 kilo (ook voor mij een mijlpaal sinds jaren)... maar door het hoepelen (zie hoepeldraadje, sorry, zag het pas vanmorgen) en ook wat oefeningen die ik ben gaan doen om de aftakeling van het ouder wordende vrouwenlijf (grapje hoor...) tegen te gaan, voel ik me echt goed en zie ik ook duidelijk dat mijn lichaam verandert.

Ik heb jaren niet gezwommen, maar ik zou me nu niet schamen om in bikini het zwembad in te plonzen...

Ik ben echt geen geobsedeerde bodyfreak. Het is eerder zo dat ik juist omdat ik dat allemaal wat overdreven vond, uit model was geraakt, en nu probeer dit terug te draaien voordat het te laat is.

Motivator voor mij ook: mijn moeder is slechts 65 geworden, en had altijd een zittend leven. Ik wil haar echt niet achterna, vooral niet vanwege mn kinderen maar ook niet voor mezelf. Ik had me echter al neergelegd bij een uitdijend en hopeloos lijf, en nu voel ik me zelfs aantrekkelijk, wie had dat ooit gedacht...

blik

blik

23-03-2018 om 20:50

Hee Mirreke

Leuk dat je ook weer komt kijken.
Bijna helemaal herkenbaar je verhaal!
Alleen dat aantrekkelijk voelen moet nog even komen
Veel last gehad van mijn inmiddels zo ongeveer chronische kwaal en daardoor weinig bewogen, ik ga toch maar weer eens poging doen om van hoepelen een gewoonte te maken!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2018 om 02:07

Blik

Ik heb vandaag voor het eerst 'makkelijke mayonaise' gemaakt en het viel me op dat in het ene recept suiker werd gedaan en in het andere niet. Ik heb die zonder gemaakt en aan man laten proeven. We vonden allebei dat suiker totaal niet hoefde. Nu ik weet hoe snel dit klaar is en ook nog lekker, is mayonaise uit de winkel niet meer nodig.

Waarschijnlijk ontkom je niet volledig aan suiker en dat is naar mijn idee ook niet erg, als je het verder een beetje beperkt houdt. Dus een scheutje ketjap kan best, vind ik. Tenzij er een medische reden is, waardoor het niet mág.

blik

blik

24-03-2018 om 10:58

Ja klopt

De laatste jaren heb ik suiker steeds meer uit recepten gehaald, zeker uit dat soort basisdingen; pindasaus maak ik ook zonder suiker bijv, en dipjes, sausjes, dressings zijn prima zonder suiker.
Het is ook geen probleem, gewoon iets dat me opvalt. Ik ben steeds meer aan het koken maar nog weinig ervaring en vind het leuk allerlei recepten uit te zoeken. En dan vallen veel recepten af door de suikerproducten erin, zeker omdat ik dat niet dagelijks wil gebruiken.
Ieder recept valt vast aan te passen, maar door mijn weinige ervaring vind ik het juist leuk om regelmatig een recept precies op te volgen, om te kijken wat het resultaat is. Suiker zomaar weglaten geeft ook weer een ander resultaat.

Mayo maken durf ik dan weer niet, haal eitjes uit supermarkt en daar vertrouw ik de versheid niet zo van. (Ben nogal een miep en gevoelig spijsverteringsstelsel..)
Maarja dat gebruikt hier alleen dochter en daarvan heb ik een versie zonder toegevoegde suiker.Inderdaad prima.

Uiteraard is heel af en toe suiker geen probleem.
Maar het letten op vooral suiker heeft me afgeholpen van mijn overgewicht dat fors begon te worden.
Het is gewoon een manier die blijkbaar bij mij past.
Ik wil nooit meer achteloos met suiker omspringen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2018 om 00:58

Het is gewoon een manier die blijkbaar bij mij past.

Daar gaat het om, dan kan het slagen

blik

blik

25-03-2018 om 11:50

Nouja

Kaaskopje, dat klinkt weer net alsof het wel heel persoonlijk van mij is.
Dat is natuurlijk niet zo.
Feit is gewoon natuurlijk dat we met z'n allen veel te veel suiker zijn gaan eten de laatste jaren.
Dat is hoe dan ook ongezond en een grote veroorzaker van obesitas.

Tine Winkel

Tine Winkel

25-03-2018 om 12:26

bij mij niet suiker

maar verzadigde vetten als aandachtspunt. Na het bijhouden van mijn eetpatroon zag ik dat ik daar niet zo goed op scoorde. Heb dat een hele poos bijgehouden en mezelf aangeleerd om de hoeveelheid verzadigde vetten laag te houden en zit nu al een hele poos, stabiel, op een lager gewicht dan ik lang voor mogelijk hield.
Uiteraard zitten er bij verzadigde vetten ook vaak suikers (bij allerlei soorten zuivel, bv. slagroom, vanillevla etc., maar ook koek, cake, cruesli etc.). 'Mogen' natuurlijke suikers dan wel, bv. fruit en rozijnen?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2018 om 14:32

Blik

Het ging mij erom dat als je een manier vindt die bij jou werkt, je dat vooral moet doen. Methodes die je doet om een ander een plezier te doen, zijn lastiger vol te houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2018 om 15:02

Met dierlijke vetten dus

Ik geniet nog steeds van een te vette jus over mijn aardappels, maar ik ben inderdaad ook terughoudender geworden met wat ik 'vette koeken' pleeg te noemen, zoals gevulde koek e.d.. Ik eet over het algemeen ook geen vla, terwijl man dat wel doet. Ik neem dan yoghurt (of niets). Bij de vorige afvalperiode kocht ik meteen geen 48+ kaas meer, maar 30+ of minder en smeerkaas met 'mager' op het deksel. Ik probeerde halvarine weg te laten, deed geen jus over de aardappels en legde mezelf op om niet meer dan twee simpele biskwietjes bij de thee te nemen en ja, toen ging het sneller. Minder dan een half jaar (bijna) hetzelfde resultaat als nu in een jaar. Maar dat is geen gewoonte geworden, omdat ik het gevoel had dat ik me het nodige moest ontzeggen. Ik moest van alles en mocht niet van alles. Nu ontzeg ik mezelf niets, maar ik kijk naar het dagtotaal. Of ik schaaf weer even bij op een volgende dag. Gister heb ik een héérlijke punt wortel/boerenjongstaart gegeten, met een ongevraagde toef slagroom ernaast (wat ik dan lekker opeet). Tja, dan moet ik niet piepen als de weegschaal geen lager gewicht laat zien .

Tot nu toe is het rond een hele kilo altijd even lastig om daar blijvend onder te komen. Zit ik daar eenmaal een paar dagen onder, dan komt het volgende doel. Ik ben daarbij niet te streng voor mezelf. Ik lijk nu de hindernis van 87 kilo genomen te hebben. Nu op naar de 86.

Half a twin

Half a twin

25-03-2018 om 15:32

Van alles de helft

Het VADH dieet is iets dat voor mij heel erg werkt.
Ik bak en kook graag (en lekker volgens mijn gezin) en dan wil ik ook proeven van mijn lekkernijen. Dan neem ik dus ook een plakje kruidkoek bij mijn thee. Maar waar ik voor man en kinderen dan een cm afsnij doe ik voor mij een halve cm. Doe ik toch een beetje mee.
Gisteravond ook twee rondes meegedaan met de pizzaparty. Kleine pizzaatjes zelf beleggen en afbakken. Dan doe ik er wel veel tomatensaus op maar weinig kaas.
Afgelopen week was man voor het werk op reis en dan is het hier altijd een beetje chaotisch. Terwijl ik nog niet klaar ben met de afwas moet ik wel op de fiets om jongste te halen van de sport.
Amper tijd om even rustig thee te drinken en dan snoep ik meer dan gewoonlijk. Echt snoepen, dropjes en zo.
500 g. aangekomen.
Komende week weer even streng VADH.

blik

blik

25-03-2018 om 19:10

Ik snoep wel

maar probeer toch vooral zo gezond mogelijk te eten.
Fruit hoort daar bij, toegevoegde suikers niet.
Snoepen kan wel maar als je dan tevens op gewicht wil blijven zul je iets anders moeten laten staan en dan dreigen weer tekorten. Ook weer niet goed voor de lijn enz.
Ik blijf inzetten op meer groente en fruit en verder wat gezonde eiwitten en noten, dan heb ik verder al weinig behoefte meer aan ongezonde dingen. (Behalve wijn maar dat is dan mijn zonde)
Gewicht gaat langsaam omlaag dus gaat goed.

blik

blik

26-03-2018 om 11:18

Ontzeggen

Kaaskopje, je iets moeten ontzeggen zal links of rechtsom wel blijven.
Misschien voor jou niet, is dit prima om vol te houden.
Voor mij geldt dat iig wel.
We moeten een eetpatroon vinden dat we kunnen blijven doen, anders blijven we op en neer gaan. Bij mij waren vorig jaar de kilo's sneller terug dan dat ze eraf gegaan waren.

Zolang ik niet al te veel suiker eet heb ik zelf geen behoefte aan veel snoepen/ meer eten.
Maar het sociale aspect blijf ik moeilijk vinden. Houd ik nog wel een paar maanden vol, maar voor altijd?

Vorige week bijv: klein gezelschap, koekjes werden voor mij en partner op tafel gezet. Aanbieders aten er dan maar zelf van, omdat wij het niet deden. Maar de sfeer is dan toch wat ongemakkelijk. Ik weet dat ze het vervelend vinden dat ik altijd nee zeg. ( hoewel ik de helft vd keren alleen uit beleefdheid wél neem)
En einde vh liedje is dan dat ik uiteindelijk dan maar een (mierzoete) borrel accepteer, omdat ik het zo rot vind alles af te slaan wat me aangeboden wordt door gastvrouw.

Ik merk ook vaak dat veel mensen door mijn afslaan van iets lekkers zich geconfronteerd voelen met hun eigen eetgedrag/ gewicht. Iets waar ik helemaal geen zin in heb, niet wil.
Gesprek komt dan ook vaak daar op. Waar ik al helemaal geen zin in heb.
Ik wil gewoon (overwegend) gezond eten en dit gewicht niet meer kwijt.
Maar het daar niet met andere mensen (steeds) over hebben of hen een rotgevoel bezorgen oid.
Het erover hebben wil ik alleen hier en af en toe met partner.
En dochter, maar alleen als ze daar zelf over begint, en dan is het uitwisseling van tips en plannen.

Heel maf vind ik dat eigenlijk, het roept echt vaak iets op bij anderen. (Ik ben ook te gevoelig hoor en pik ook teveel op) Met roken ervaar ik dat helemaal niet zo. Mijn rokende medemens is doorgaans gewoon blij voor mij dat ik gestopt ben en betrekt dat verder niet op zichzelf. Met eten merk ik dat het gevoeliger ligt.
Samen roken is uiteraard een sociaal gebeuren (dat ik echt wel mis) maar samen eten is een enorm belangrijk onderdeel van sociaal samenzijn binnen de kringen waarin ik verkeer.
En helaas eten veel mensen in mijn omgeving onverantwoorder dan dat ik wil voor mezelf.
Hier moet ik dus wat op vinden nog.

Want als ik 1 ding in dit afvalproces en dit draadje geleerd heb is wel dat afvallen makkelijk is (makkelijker dan ik dacht) maar dat na het afvallen het werk pas begint, op gewicht blijven is zoveel ingewikkelder en moeilijker.

mirreke

mirreke

26-03-2018 om 12:36

Eens blik

Wat nodig is om afgevallen te blijven is toch een verandering van leefpatroon, idd, koken, eetgedrag, daginvulling.

Ik vind/vond het afvallen eigenlijk ook wel meevallen, wat vooral nodig was (voor mij dan) was een soort mentaliteitsomslag...

Ik moest me er even toe zetten, en dan gaat het eigenlijk wel.

Ik probeer ook echt de verandering erin te houden, ook voor de rest van het gezin:

Wij kopen al heel lang geen koek, chips, zoetigheid, snoep en toetjes en frisdrank meer. Eerst natuurlijk een hoop protest, maar nu eten onze kinderen (allen pubers) graag bruinbrood, hartig beleg, salade (echt!), fruit ed...
En ze kopen ook nauwelijks zelf nog frisdrank in de pauzes en zo...

Zomer

Zomer

26-03-2018 om 13:53

Herkenbaar

Herkenbaar wat je schrijft Blik over het sociale aspect maar ook over dat wat ongemakkelijke gevoel als je iets afslaat en het meteen over lijnen gaat. Nu moet ik zeggen dat ik daar zelf ook wel eens schuldig aan ben. Als een collega niks neemt en ik wel dan lijkt het alsof ik mij zelf moet verdedigen ofzo. Heel raar. Daar let ik nu wel meer op.

Het zou mooi zijn als je een bepaalde eetstijl (levensstijl) je hele leven kan volhouden maar ik denk dat je altijd een aantal dipmomenten hebt en dit gaat houden. Maar het streven is natuurlijk heel goed. Het gaat hier goed! Ik merk dat het IF goed bij mij past. Niemand op het werk die doorheeft dat ik in de ochtend niet eet want men gaat er vanuit dat ik thuis dan heb ontbeten. Ik merk dat ik erg gemotiveerd ben en dat voelt goed. Ik doe het wel in kleine stapjes. Voor mij is dat inderdaad zoveel mogelijk gezonde maaltijden en bijna tot niet snoepen. Alleen de zaterdag mag ik van mijzelf een stuk chocola. Ik wil mij dat niet ontzeggen want daar geniet ik zo van.

Mirreke, goed bezig zeg! Ik zou zelf graag ook wel een hoelahoep willen aanschaffen maar ik wil nu eerst dat IF en gezond eten de komende weken ook goed volhouden (en daarna natuurlijk ). Daarnaast wandel ik heel veel en dat vind ik heerlijk. Maar dat hoelahoepen lijkt mij ook erg leuk. Dus ik denk wel dat ie er komt

Heeft iemand nog een lekker en makkelijk recept voor pastasaus? Dat is dus iets wat ik nog gewoon uit een potje eet

Tine Winkel

Tine Winkel

26-03-2018 om 16:55

pastasaus

wij vinden deze erg lekker https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R706928/pappardelle-met-pittige-worst, maar maken m zonder kaas, met (veel) rucola aan tafel erbij. Kan natuurlijk met alle soorten pasta. Nu ik er nog eens naar kijk, blijkt er wel erg veel vet in te zitten...(maar dat is incl de kaas)

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2018 om 20:28

Ik denk ook

dat je niet teveel moet kijken hoe anderen het doen. Tips met elkaar delen is prima uiteraard, maar het gaat erom dat je je prettig voelt bij hoe je het doet.

blik

blik

26-03-2018 om 22:58

Pastasaus

Met ui, knoflook, tomaten (vers of blik) tomatenpuree en (liefst verse) kruiden kom je al een heel eind. Te combineren met alles wat je lekker vindt
Verder heel veel lekkere recepten te vinden, maar, wederom, meestal wordt er flink suiker gebruikt..
Ik gebruik ook vaker pesto, soms kant en klaar, en die mengen met de warme pasta, wat rucola, pijnboompitjes, parmezaan en ev verse kruiden, erg lekker!
Kinderen eten goed groente hier maar soms kan het beter en in pastasaus kun je ideaal groente pureren.
We eten ook vaak spinazie met wat creme fraiche oid, kruiden, pijnboompitten.
Nu eten we meestal vegetarisch maar voorheen aten we heel graag een saus met ansjovis, courgette (heel klein gesneden) ui knoflook en sardientjes uit blik, zo lekker! (En simpel) De sardientjes vallen snel uit elkaar, ook lekker met wat room of kappertjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2018 om 00:48

Pastasaus

Ik maak pastasaus ook zelf. Het is niet bepaald calorie-arm. Ik doe er gehakt in en een hele pot rode pesto, vorige keer heb ik er ricotta doorgedaan. Ik heb zelf ook ricotta gemaakt, maar ik vind de gekochte toch iets prettiger. De zelfgemaakte was nogal korrelig. Ik ga komende week eens proberen pesto te maken. Alles zelf maken is niet direct budget-koken, maar wel lekkerder. Ik heb nu wel een adresje waar ik redelijk voordelig het een en ander door kan laten bezorgen (gratis), dus dat maakt het steeds interessanter.

Zomer

Zomer

27-03-2018 om 13:32

Saus

Bedankt voor de tips! Ik ga mij daar na Pasen eens mee bezighouden!

blik

blik

27-03-2018 om 13:57

Zomer

Je zelf álles ontzeggen zou ik inderdaad niet doen, het moet inderdaad ook leuk en vol te houden blijven.
Ik ben wel blij dat ik met algemene plaatje weer goed bezig ben.
Dat betekent dat ik niet meer, zoals voorheen, na een keertje snoepen weer terugval en weer meer ga snoepen en eten.
Maar gewoon weer doorgaan waar ik gebleven was. Het begint gewoonte te worden, het (over het algemeen) gezondere en mindere eten en dat is fijn.
(Maar ik blijf voorzichtig want vorig jaar dit ook gehad en toen toch weer terug gevallen)

Mirreke, hier ook al lang niets lekkers meer in huis, pubers willen zelf niet. Ik koop wel op vraag, maar die vraag wordt steeds minder.
Chips en frisdrank zouden van mij hier best mogen staan, kan ik wel afblijven. Maar chocolade wil ik niet in huis! Met Pasen ga ik toch nog wat eitjes verstoppen en wat chocolade weggeven. Ik ben zo erg dat ik zoiets koop, kado voor iemand, en dat dan toch al opeet thuis
Dit jaar ga ik dus alles op het laatste moment kopen, zodat ik zelf geen kans krijg het op te eten. Soms vraag ik partner om het voor me te bewaren, maar die biedt ook niet altijd weerstand als ik hem vervolgens onder druk zet

Half a twin

Half a twin

27-03-2018 om 14:02

ja erg he?

Die chocolade die aan de binnenkant op de kastdeur klopt om te zeggen:
Hier ben ik eet mij op en wel NU!!!!!!
Tenminste dat doet de chocolade hier wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.