Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:19

Corona zelftest


Waar lees jij dat dan, dat je na acht weken nog positief test?

Staat in de link hier naar Rijksoverheid 
‘Had u een positieve coronatest bij de GGD? En was deze test positief? Dan heeft een coronatest de eerste 8 weken na uw positieve testuitslag geen zin. Coronatesten kunnen namelijk nog zo lang positief zijn, ook al heeft u geen klachten meer.

Had u een negatieve coronatest bij de GGD? Dan kunt u wel zelftesten blijven gebruiken.’

Eppos schreef op 09-02-2022 om 16:39:

Minder besmettelijk maar wel mogelijk besmettelijk.
Vind het bijzonder dat er staat acht weken je nog positief test maar klaarblijkelijk (bij zelftest) maar wat het zegt staat er niet. Je kunt wel weer eerder bij een teststraat langs natuurlijk en als die negatief is.
Wat dus opnieuw de vraag oproept of de zelftest minder betrouwbaar is. Als je positief test zou dat toch ergens op moeten duiden, ook bij een zelftest.

Dat was iets van dode deeltjes versus levende deeltjes.

Er is wel wat onderzoek geweest naar hoe lang je besmettelijk bent; dat is echt geen 8 weken. Je moet wel Engelse zoektermen gebruiken als je gaat zoeken. 

Eppos schreef op 09-02-2022 om 16:39:

Minder besmettelijk maar wel mogelijk besmettelijk.
Vind het bijzonder dat er staat acht weken je nog positief test maar klaarblijkelijk (bij zelftest) maar wat het zegt staat er niet. Je kunt wel weer eerder bij een teststraat langs natuurlijk en als die negatief is.
Wat dus opnieuw de vraag oproept of de zelftest minder betrouwbaar is. Als je positief test zou dat toch ergens op moeten duiden, ook bij een zelftest.

Mijn zoon was dinsdag negatief, zondag en maandag positief en dinsdag en vandaag weer negatief. Allen thuistest en maandag nog een GGD test positief 

Ik heb zelf niet verder gezocht. Ik heb van huis uit (opleiding) het ooit allemaal heel anders geleerd. Betreft mondkapjes zie ik het ook heel anders dan hoe ze nu worden gebruikt/ verbruikt en dan heb ik het over die voor eenmalig gebruik. Zodra je hem afdoet moet je dus ook een nieuwe daarna gebruiken wil je dat het zin heeft.
En betreft besmetten zie ik dus alles als besmet zodra je buiten komt. Als je wilt dat je niet besmet raakt, of wilt dat het uitbreidt pak je het heel anders aan dan hoe tot nu toe vanuit de overheid wordt gehandeld. En tuurlijk kun je niet met maanpakken elkaar bezoeken en ga zo maar door. De basisregels blijven hoofdzaak en zorgen dat de kans op besmetting zo klein mogelijk blijft.

Maar als ik het goed gehoord heb net willen ze alles eraf gooien dus gaan we weer massaal bij elkaar op bezoek, zonder afstand en zelfs 1G wellicht. Ik ben razend benieuwd.

’Mijn zoon was dinsdag negatief, zondag en maandag positief en dinsdag en vandaag weer negatief. Allen thuistest en maandag nog een GGD test positief’

Ik hoor hier 7 dagen na een positieve PCR of klachtenvrij-stadium, nog 5 dagen te gaan dus.

Ik heb zelf geen ervaring, geen Corona/klachten/contacten met besmette personen en ook niet met iemand met Corona achtige klachten. Zou natuurlijk best kunnen dat ik in voorjaar toen ik zelf ernstige verkoudheids klachten had het heb gehad. Kon pas dagen later naar de teststraat geweest lopend omdat ik niet iemand wist die me kon brengen, moeder op leeftijd vragen leek me slecht idee. Het in huis blijven vanwege dit was al drama voor de kinderen en boodschappen bestellen. Maar de teststraattest was in elk geval negatief. Ik lees daarom vol aandacht mee, in wat anderen meemaken.

Eppos schreef op 09-02-2022 om 20:12:

’Mijn zoon was dinsdag negatief, zondag en maandag positief en dinsdag en vandaag weer negatief. Allen thuistest en maandag nog een GGD test positief’

Ik hoor hier 7 dagen na een positieve PCR of klachtenvrij-stadium, nog 5 dagen te gaan dus.

Ik heb zelf geen ervaring, geen Corona/klachten/contacten met besmette personen en ook niet met iemand met Corona achtige klachten. Zou natuurlijk best kunnen dat ik in voorjaar toen ik zelf ernstige verkoudheids klachten had het heb gehad. Kon pas dagen later naar de teststraat geweest lopend omdat ik niet iemand wist die me kon brengen, moeder op leeftijd vragen leek me slecht idee. Het in huis blijven vanwege dit was al drama voor de kinderen en boodschappen bestellen. Maar de teststraattest was in elk geval negatief. Ik lees daarom vol aandacht mee, in wat anderen meemaken.

In de teststraat ben je langer positief maar de thuistest is dus snel negatief. 

quarantaine is 7 dagen na eerste klachten of 5 dagen na positieve pcr, mits je klachtenvrij bent.

’De incubatietijd van SARS-CoV-2 ligt tussen de 2 en 14 dagen. Als je besmet raakt duurt het meestal 5 tot 6 dagen voordat je klachten krijgt. Uit het bron- en contactonderzoek blijkt dat 99% van de contacten die klachten krijgen, dit binnen 10 dagen na het laatste contact krijgen.’

Website rivm 

Nou ik reken het heel anders uit dan wat de overheid aanhoudt. Ik ga van het maximale uit en dan is 7 dagen beetje te snel. 
Ze hebben gewoon gemiddeld genomen, ongeveer week dat mensen het krijgen. Maar voor je weet dat je besmet bent is er intussen al hoop mogelijk.

Let op: bij omikron ligt de incubatietijd van het virus een stuk lager, omdat het virus zich sneller vermenigvuldigt. De klachten treden vaak al na 2 tot 3 dagen op na besmetting.’

‘Mensen met milde klachten genezen gemiddeld binnen twee weken, blijkt uit een WHO-rapport’


en bij long covid is het weer anders met klachten. 
Na 24 uur klachtenvrij ben je genezen maar houdt wel rekening met dat je de Corona regels blijft volgen. 

Ook allemaal van Nederlandse website 



Eppos schreef op 09-02-2022 om 21:27:

’De incubatietijd van SARS-CoV-2 ligt tussen de 2 en 14 dagen. Als je besmet raakt duurt het meestal 5 tot 6 dagen voordat je klachten krijgt. Uit het bron- en contactonderzoek blijkt dat 99% van de contacten die klachten krijgen, dit binnen 10 dagen na het laatste contact krijgen.’

Website rivm

Nou ik reken het heel anders uit dan wat de overheid aanhoudt. Ik ga van het maximale uit en dan is 7 dagen beetje te snel.
Ze hebben gewoon gemiddeld genomen, ongeveer week dat mensen het krijgen. Maar voor je weet dat je besmet bent is er intussen al hoop mogelijk.

Ze kunnen het al voordat je klachten krijgt detecteren. Dus als je op dag 5 test dat is dus dag 5 na het laatste contact dan kunnen ze het blijkbaar al via een pcr test waarnemen(in het huishouden is dat dus dag 12 vanaf positieve test).

@Valeria

In het Verenigd Koninkrijk worden zelftesten gebruikt om te bepalen wanneer iemand met een Covid-besmetting uit isolatie mag. Daar mag je uit isolatie na twee negatieve zelftesten met een tussentijd van 24 uur er tussen, waarbij de eerste negatieve zelftest niet eerder dan op dag 5 van de besmetting mag zijn afgenomen.
https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/self-isolation-and-treatment/how-long-to-self-isolate/

Dat advies zouden ze niet geven als zelftesten massaal fout-positief zouden blijven na besmetting. Die 8 weken (in andere landen is dat trouwens 90 dagen) geldt echt alleen voor PCR tests. 

Nederland is het enige land waar mensen met alleen nog maar hoestklachten 14 dagen in isolatie moeten blijven (nou ja, afgezien van landen waar IEDEREEN 14 dagen in isolatie moet blijven). Erg draconisch en onzinnig. Juist van hoestklachten is bekend dat ze wekenlang kunnen aanhouden nadat iemand al niet meer besmettelijk is. Een zelftestprotocol zoals in het VK is betrouwbaarder en ik denk ook dat mensen zich er beter aan zouden houden omdat het een stuk minder subjectief is dan je eigen klachten beoordelen.

syboor schreef op 10-02-2022 om 13:43:

@Valeria

In het Verenigd Koninkrijk worden zelftesten gebruikt om te bepalen wanneer iemand met een Covid-besmetting uit isolatie mag. Daar mag je uit isolatie na twee negatieve zelftesten met een tussentijd van 24 uur er tussen, waarbij de eerste negatieve zelftest niet eerder dan op dag 5 van de besmetting mag zijn afgenomen.
https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/self-isolation-and-treatment/how-long-to-self-isolate/

Dat advies zouden ze niet geven als zelftesten massaal fout-positief zouden blijven na besmetting. Die 8 weken (in andere landen is dat trouwens 90 dagen) geldt echt alleen voor PCR tests.

Nederland is het enige land waar mensen met alleen nog maar hoestklachten 14 dagen in isolatie moeten blijven (nou ja, afgezien van landen waar IEDEREEN 14 dagen in isolatie moet blijven). Erg draconisch en onzinnig. Juist van hoestklachten is bekend dat ze wekenlang kunnen aanhouden nadat iemand al niet meer besmettelijk is. Een zelftestprotocol zoals in het VK is betrouwbaarder en ik denk ook dat mensen zich er beter aan zouden houden omdat het een stuk minder subjectief is dan je eigen klachten beoordelen.

Uh waarom richt je dat aan mij?

Dus als ik vandaag positief zelftest en daarna bij de teststraat positief dan heeft een zelftest 8 weken geen zin. Dacht ik.
Echter als ik uit quarantaine wil moet je weten wanneer. Heb ik klachten ja/nee, welke? Hoest ik nog weken dan zou ik 14 dagen minstens moeten binnen blijven + het gezin.
Zonder klachten 7 dagen na de positieve test mag je weer. Maar nu lees ik dat het dat een positieve pcr 8 weken niet mogelijk is een pcr te doen??? Of 90 dagen? Of begrijp ik het nou niet goed? 
Is de zelftest nou betrouwbaar genoeg om die dan toch te doen na een positieve pcr? 

Eppos schreef op 10-02-2022 om 16:02:

Dus als ik vandaag positief zelftest en daarna bij de teststraat positief dan heeft een zelftest 8 weken geen zin. Dacht ik.
Echter als ik uit quarantaine wil moet je weten wanneer. Heb ik klachten ja/nee, welke? Hoest ik nog weken dan zou ik 14 dagen minstens moeten binnen blijven + het gezin.
Zonder klachten 7 dagen na de positieve test mag je weer. Maar nu lees ik dat het dat een positieve pcr 8 weken niet mogelijk is een pcr te doen??? Of 90 dagen? Of begrijp ik het nou niet goed?
Is de zelftest nou betrouwbaar genoeg om die dan toch te doen na een positieve pcr?

Volgens mij knoop je teveel dingen aan elkaar. Het is "gewoon" risicomanagement en geen wiskunde (of wet van Meden en Perzen): 

  • een zelftest zonder klachten is sowieso niet erg betrouwbaar. 
  • een pcr test binnen 8 weken na geconstateerde besmetting blijft jou vermoedelijk positief labelen
  • maar we hebben met z'n alle geaccepteerd dat jij niet erg besmettelijk bent na zeven dagen + 24 uur klachtenvrij.
  • dus daarom zeggen ze dat het geen zin heeft om een pcr te doen binnen 8 weken omdat als die positief is, de kans groot is dat je geen acute besmetting hebt. want je bent namelijk netjes 7 dagen in quarantaine (of misschien zelfs isolatie gegaan) én je was 24 uur klachtenvrij.
  • als je ergens na die periode tussen (7 dagen + 24 uur klachtenvrij) en 8 weken toch weer klachten krijgt kun je een zelftest doen.
  • als die zelftest dan positief uitslaat kun je inschatten dat je mogelijk een vervolgbesmetting hebt en dús besmettelijk bent. Maar als die zelftest negatief is dan hoef je niet alsnog naar de ggd. want daar is ie sowieso positief. 

Dat is mijn interpretatie die me leefbaar lijkt en je met gezond verstand kan beredeneren. Of zit ik er nou heel erg naast?

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.