Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:19

Corona zelftest


Argh. Het is echt een schande dat de politiek en de media het zo hebben over "de" onbetrouwbaarheid van zelftesten zonder aan te geven of het over negatieve uitslagen of positieve uitslagen gaat. Vandaag weer een artikel op nu.nl https://www.nu.nl/coronavirus/6182842/ggd-neem-weer-contact-op-als-zelftesten-positief-zijn-maar-pcr-test-negatief.html waarin het helemaal mis gaat. GGD doet een dringende oproep aan mensen met positieve zelftest en negatieve PCR om opnieuw contact met de GGD op te nemen. Terecht, die oproep, want positieve testuitslagen zijn een stuk betrouwbaarder dan negatieve testuitslagen. Maar vervolgens begint die journalist een heel verhaal over de enorme onbetrouwbaarheid van zelftesten. Dat verhaal gaat dus over negatieve zelftesten. Dat is volstrekt niet relevant voor de oproep van de GGD, en zoals die journalist dat heeft opgeschreven is dat hartstikke verwarrend en ondermijnend.

De betrouwbaarheid van een negatieve testuitslag en de betrouwbaarheid van een positieve testuitslag zijn onafhankelijk van elkaar!

Een negatieve uitslag op een zelftest is niet zo betrouwbaar. Een negatieve uitslag op een PCR test is een stuk betrouwbaarder dan op een zelftest.

Een positieve uitslag is uiterst betrouwbaar - mits je niet eerder Covid hebt gehad. Als je recent Covid hebt gehad dan is een positieve uitslag op de PCR test onbetrouwbaarder dan een positieve uitslag op een zelftest. Dus dat is precies andersom als bij een negatieve uitslag.
>Zonder klachten 7 dagen na de positieve test mag je weer. Maar nu lees ik dat het dat een positieve pcr 8 weken niet mogelijk is een pcr te doen??? 

Na Covid (maakt niet uit met welke test dat is aangetoond) heb je nog een tijd lang kans op een onterechte positieve uitslag bij PCR. Volgens de wetenschap kan dat nog gebeuren tot 90 dagen na de Covid infectie. Maar tegelijkertijd is het ook mogelijk om een herinfectie op te lopen (vooral als er een andere variant van het virus opduikt). Die 8 weken is een compromis tussen niet te veel herinfecties "missen" maar ook niet te veel mensen onterecht in isolatie stoppen. 

> Is de zelftest nou betrouwbaar genoeg om die dan toch te doen na een positieve pcr?

Ja, als je eenmaal een keer een negatieve zelftest hebt gehad na je oorspronkelijke infectie, dan is een positieve zelftest daarna heel betrouwbaar. Aan de andere kant is het nauwelijks zinvol om te testen zo kort na een infectie, omdat de kans op een herinfectie heel erg klein is.

Maar als je om een of andere reden (meestal buitenland) MOET testen kort na je Covid-infectie, is het wel fijn om te weten dat je echt niet kansloos bent, maar dat je een PCR-test beter kunt vermijden.

Ik kwam daar bij toeval achter omdat wij op doorreis door Duitsland moesten 2 weken na de Covid infectie van mijn oudste en de Duitsers accepteerden zijn herstelbewijs nog niet; hij moest een recent negatief testbewijs overleggen. Dat ging dus prima via Testen voor Toegang. En op de terugreis met een gecertificeerde videozelftest ook gewoon negatief.

Aha. Nu met alleen maar negatieve uitslagen en geen klachten, kom ik niet veel verder. Eigenlijk moet ik dus zonder reden  langs de teststraat. Of als reden, misschien klopt de negatieve zelftest niet. Is dat dan een reden om daar een afspraak te krijgen zonder klachten?
Nee het is geen wiskunde maar wel een hoop onduidelijkheid bij elkaar. 

Wilde morgen mijn booster halen, want 3 maanden na 3e vaccinatie en onder behandeling voor borstkanker (immuuntherapie). Werd ik vannacht rillend van de kou wakker met een snotneus en hoofdpijn. Dacht nog dat ik waarschijnlijk een verkoudheid kreeg, maar vanmiddag toch maar thuistest gedaan. Serieus, na 1,5 minuten 2 dikke strepen 😢.

Morgen testen bij de GGD en mocht deze positief zijn, zal ik wederom 3 maanden moeten wachten om mijn booster te halen! Hoop dat het enkel bij deze klachten zal blijven, niet prettig, maar in vergelijking met kankerbehandelingen dan weer peanuts 😅😊

’Wilde morgen mijn booster halen, want 3 maanden na 3e vaccinatie en onder behandeling voor borstkanker (immuuntherapie). Werd ik vannacht rillend van de kou wakker met een snotneus en hoofdpijn. Dacht nog dat ik waarschijnlijk een verkoudheid kreeg, maar vanmiddag toch maar thuistest gedaan. Serieus, na 1,5 minuten 2 dikke strepen 😢.

Morgen testen bij de GGD en mocht deze positief zijn, zal ik wederom 3 maanden moeten wachten om mijn booster te halen! Hoop dat het enkel bij deze klachten zal blijven, niet prettig, maar in vergelijking met kankerbehandelingen dan weer peanuts 😅😊’

Tjee das wel zuur kersje. 

sterkte Kersje. Ik hoop dat je je snel weer beter voelt. 

Oh wat naar Kersje. Ik hoop dat je niet al te naar wordt van die corona. Balen dat je booster nu niet doorgaat.

Beterschap kersje! Geeft geloof ik wel goede bescherming hoor besmetting na vaccinatie. 

Kersje schreef op 10-02-2022 om 18:54:

Wilde morgen mijn booster halen, want 3 maanden na 3e vaccinatie en onder behandeling voor borstkanker (immuuntherapie). Werd ik vannacht rillend van de kou wakker met een snotneus en hoofdpijn. Dacht nog dat ik waarschijnlijk een verkoudheid kreeg, maar vanmiddag toch maar thuistest gedaan. Serieus, na 1,5 minuten 2 dikke strepen 😢.

Morgen testen bij de GGD en mocht deze positief zijn, zal ik wederom 3 maanden moeten wachten om mijn booster te halen! Hoop dat het enkel bij deze klachten zal blijven, niet prettig, maar in vergelijking met kankerbehandelingen dan weer peanuts 😅😊

Sterkte Kersje! Ik heb het ook meegemaakt en het is gelukkig goed gekomen. Voor je het weet heb je je leven weer terug.♥️

Angela1967 schreef op 10-02-2022 om 16:59:


  • maar we hebben met z'n alle geaccepteerd dat jij niet erg besmettelijk bent na zeven dagen + 24 uur klachtenvrij.

Dit kan nog iets specifieker, mij is verteld:
- uit quarantaine 7 dagen na het ontstaan van de 1e klachten (en 24 u klachtenvrij)
of
- uit quarantaine 5 dagen na de positieve pcr test (en 24 u klachtenvrij)

her is 7 dagen en dan moet je wel 24 uur klachtenvrij zijn. Voor huisgenoten telt 10 dagen daarna of 5 op dag 5 een negatieve pcr.

Granola schreef op 11-02-2022 om 11:25:

[..]

Dit kan nog iets specifieker, mij is verteld:
- uit quarantaine 7 dagen na het ontstaan van de 1e klachten (en 24 u klachtenvrij)
of
- uit quarantaine 5 dagen na de positieve pcr test (en 24 u klachtenvrij)

https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl/nl/jouw-situatie

Daar staat toch dat je bij corona zonder klachten 7 dagen in quarantaine moet. Vul maar in, vandaag positieve PCR-test, volgende week zondag je laatste quarantainedag.

Ik zit nu op dag 11 na begin klachten, maar ik heb nog steeds klachten. Nu staat er maximaal 14 dagen in isolatie. Betekent dat dat ik na woensdag wel weer naar mijn werk mag ook als ik nog klachten heb? Afgelopen donderdag (dag 8) had ik nog steeds een positieve zelftest. 
Ik verwacht overigens dat het hoesten nog wel even blijft. Maar ik ben nu ook nog snotterig.

Schemerlampje schreef op 13-02-2022 om 09:17:

Ik zit nu op dag 11 na begin klachten, maar ik heb nog steeds klachten. Nu staat er maximaal 14 dagen in isolatie. Betekent dat dat ik na woensdag wel weer naar mijn werk mag ook als ik nog klachten heb? Afgelopen donderdag (dag 8) had ik nog steeds een positieve zelftest.
Ik verwacht overigens dat het hoesten nog wel even blijft. Maar ik ben nu ook nog snotterig.

Volgens mij moet je dan contact op met GGD of huisarts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.