Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Leene

Leene

26-08-2022 om 12:57

ervaring gevraagd beugel en/of evt kaakoperatie volwassene

Ik ben benieuwd wie van jullie ervaring heeft met een beugel of evt kaakoperatie( na je 45e/50e)
Heb in mijn jeugd een buitenbeugel en een 'gewone' beugel gehad. 
Dat heeft wel geholpen ( zeker de buitenbeugel) maar al vrij snel werd de overbeet toch weer groter. Ook gingen mijn tanden ongelijk staan. Ik ben nog een keer terug geweest maar ik was toen 20 en de orthodontist heeft destijds geen behandeling voorgesteld.
ivm een ongeluk gingen mijn voortanden verkleuren en kreeg ik een ontsteking bij de wortel, waarvoor een apexresectie
Deze voortanden stonden scheef en omdat ze toch 'dood' waren heeft mijn tandarts dit "opgelost" door kronen te plaatsen
Tot grote tevredenheid, mijn ondertanden staan wel wat scheef en er is een kleine overbeet maar dat vind ik niet erg.

De laatste 3 jaar merk ik dat mijn voortanden ( o.a de kronen dus) wat meer naar voren worden geduwd.
Ben bij een orthodontist geweest maar die zegt dat mijn onderkaak het probleem is ( valt wat naar binnen), die zou dan gebroken moeten worden, wat veel risico's met zich meebrengt ( zenuwpijn, gevoelsverlies) Hij vertelde mij dat die onderkaak eigenlijk mee behandeld had moeten worden  in eerste instantie ( met een blokbeugel maar die gebruikten ze nog niet) ma de orthodontie is ook verder ontwikkeld en aan draadjes achter de tanden deden ze toen ook nog niet. Ook kon hij niet garanderen dat mijn kronen niet zouden lijden onder een beugel

In eerste instantie daarvan afgezien. Maar het ongelijk staan neemt nog steeds toe. Ik wil toch weer een second opinion. Nu wil ik geen  operatie want ik wil niet persé van die overbeet af,
Ik wil dat de tanden weer recht staan.

Wie heeft ervaring met een beugel en kronen?
Wie heeft ervaring met een beugel op latere leeftijd, hoe lang duurt een behandeling? prijzen?
Wie weet er een goede orthodontist in de randstad( lees met veel ervaring met behandeling volwassenen)? 
En wie heeft ervaring met  een kaakoperatie waarbij de kaak gebroken wordt en naar voren geplaatst? ( ik hoorde laatst van iemand die 'functionele' problemen kreeg en daardoor wel een operatie moest maar heel pijnlijk..)


Voor zover ik weet kun je kaakafwijkingen zoals een overbeet bij kinderen in de groei nog met een beugel corrigeren. Bij volwassenen moet je dan gaan opereren.
Vaak duurt het bij volwassenen ook iets langer volgens mij. De kosten voor een consult zijn denk ik hetzelfde. 

Mijn dochter heeft kronen maar die zijn van rvs. In haar geval zitten daar wel beugels op gemonteerd. Of dat op porseleinen kronen ook kan weet ik niet, er komt wel kracht op je tanden te staan dus het zou me niet verbazen als ze daar wel wat van te lijden hebben. 

Hebben jouw kinderen een beugel? Dan zou je tijdens een consult van hun eens kunnen informeren naar de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Leene

Leene

26-08-2022 om 13:33

Dochter heeft een beugel, ik ben wel naar die ortho doorverwezen door mijn tandarts maar ik vermoed dat in de verwijzing met name stond "toename overbeet" oid. Terwijl ik het idee heb dat met name mijn voortanden weer in een "punt" gaan groeien. En ik alleen maar die weer rechter wil hebben staan, maar goed ik ben geen tandarts/orthodontist.
En ja een blokbeugel e.d hebben bij een volwassene geen zin meer. 
Ik zit eerlijk gezegd niet zo te wachten op een operatie met allerlei risico's op complicaties.
Ik heb wel begrepen dat je ook op kronen beugels kunt plaatsen... maar vraag mij inderdaad ook af of ze dan niet los komen. En dan wordt het wel helemaal een duur grapje.. 

Ik snap heel goed dat je geen operatie wil. Ik denk dat een tandarts/ortho geen garanties kan en gaat geven over schade aan kronen. Wel informatie over de risico's en de kans dat dat gebeurt. 
Wat wel een dingetje is, is functionaliteit van het gebit. Als je kaken niet goed op elkaar passen, is de kans vrij groot dat alles weer gaat verschuiven na behandeling. 
Ik zou gewoon een keer naar die ortho gaan, bespreken wat jij wil, wat daarin mogelijk is en nodig is en daarna een afweging maken of je het dat allemaal waard vindt. 

Tip: https://www.mkakennemerenmeer.nl/

Hen liet ik in bovenkaak van mijn toen 14 jarige snijden, na aanbeveling tandarts. Haarlem ligt in de Randstad. Goed werk, geen complicaties en goede begeleiding.
Zelf heb ik een paar jaar geleden op mijn 50ste een beugel laten aanleggen zodat ik de kiezen en tanden beter kon verzorgen. Na afloop zowel boven als onder een spalk laten aanleggen.  Of dat ook met kronen kan, weet ik niet.

Je zou kunnen kijken of ACTA je kan helpen? Het wetenschappelijk tandheelkundige opleidingsinstituut. Wij hebben daar ooit een second opinion gedaan. Ze hebben veel expertise in huis.  Sterkte. 

Leene

Leene

26-08-2022 om 17:54

Dank voor de tips. Ik ga er vanavond eens goed naar kijken.

https://www.orfeokliniek.nl/index.php/ons-team?gclid=CjwKCAjw3qGYBhBSEiwAcnTRLovtj7TAG4RrdJ5mDTAJU8CHMKcKxgYYUdGS7oRXn7G_-vyFCu_8QhoCETcQAvD_BwE

Wij hebben hier goede ervaringen mee gehad, bij pubers, maar ook bij een 50+-er. Die is zonder operatie geholpen en de duur was 2 jaar en dan nog het draadje daarna. Mulié is een kei in zijn vak, ze hebben super moderne apparatuur en een kaakchirurg in dienst

Leene

Leene

26-08-2022 om 20:08

dank je Max88. Dit zit er goed uit en is ook nog redelijk aan te rijden.
Ik moet wel nog even moed verzamelen. Ben gezond maar o dat gebit van mij. Mede tgv een ongeluk op mijn 11e, verstandskiezen die er alle 4 uitgesneden moesten worden, een kaakontsteking .. brrr  en dan groeit het nu ook nog weer scheef.Nou ja verder mag ik niet klagen 🙈.
Verder zie ik ook erg op tegen het financiële aspect. Nog veel te overdenken. Maar goed een second opinion kan geen kwaad.

mijn dochter heeft een beugel en kaakoperatie gehad! Super goed verlopen!

Leene

Leene

18-09-2022 om 20:53

Daphnelangedijk schreef op 18-09-2022 om 20:01:

mijn dochter heeft een beugel en kaakoperatie gehad! Super goed verlopen!

Maar hoe oud was je dochter toen zij die operatie had?

ik heb rond mijn 45e dat traject gehad. Kaakoperatie plus beugel.  Het hele traject heeft een jaar of drie geduurd. De beugel moest ik zelf betalen, de operatie werd vergoed. 
Ik heb een heeeeeeel klein beetje doof gevoel op één plekje overgehouden, maar nauwelijks de moeite van het vermelden waard. 
het resultaat is heel mooi geworden en ik ben achteraf blij dat ik het gedaan heb. Maar als ik alles van te voren geweten had weet ik niet of ik eraan begonnen was, want het was een hoop gedoe. Kortom, alles vantevoren uitzoeken kan ook een valkuil zijn. 

Leene

Leene

20-09-2022 om 23:23

Dank voor het vertellen van je ervaring Ginerva. Als het nu zo blijft als het is, kan ik er wel mee leven ( heb altijd een overbeet gehad, het beugeltraject eerder heeft niet genoeg geholpen) het probleem lijkt nu met het ouder worden erger te worden waarschijnlijk door wat slinken van mijn kaak of door weet ik het wat ( maar ik ben begin 50 dus ja hoe lang gaat dit door?? Straks bijt ik met mijn ondertanden in mijn gehemelte  
Helaas lees ik soms ook hele negatieve verhalen over een kaakoperatie. Geen gevoel meer, veel pijn, tegenvallende resultaten Etc. Nou ja ik ga maar eens een second opinion aanvragen.

mijn ortho en kaakchirurg hadden een goeie samenwerking.  Eens in de zoveel tijd een gezamenlijk consult waar ze de volwassen kaakchirurgie/ortho klanten bekeken en bespraken. Dan stonden er zes man om me heen terwijl ik in de stoel lag, en gezamenlijk overleggen over de aanpak en techniek etc. Het kwam heel zorgvuldig op me over. Het duurde allemaal lang, ik ben ook nog verschillende keren op consult geweest bij de kaakchirurg, en telkens nog weer nieuwe foto’s en afdrukken etc. 
maar het resultaat was er wel naar. Mijn kaak is een centimeter naar voren gezet (dat is veel) en ik heb echt vrijwel geen pijn gehad. Wel ongemak natuurlijk, het is geen pretje de eerste weken na de operatie. 
Ik kan het als leek natuurlijk moeilijk inschatten maar ik heb het idee dat die nauwe samenwerking wel vruchten heeft afgeworpen. Dus wellicht kun je dat ook eens navragen, hoe dat traject er uitziet qua samenwerking van de verschillende disciplines. 
(En vergeet overigens niet dat mensen meer geneigd zijn horrorverhalen op internet te zetten dan goeie ervaringen)

Leene

Leene

23-09-2022 om 10:55

Woon je in de Randstad Ginerva? en zo ja bij welke orthodontist ben je dan geweest als ik vragen mag.

Ste

Ste

23-09-2022 om 19:09

hey iedereen zag deze topic en dacht reageer even...ik ben 35 en heb 4 mei boven en kaakoperatie gehad door een overbeet ..
Nu loopt het herstel bij mij alles behalve goed ...ik heb nog enorm veel pijn aan mijn kaakgewrichten en zit al 6maanden aan de pijnstillers ..geen gevoel meer in tandvlees lippen en enorm vermoeid gezicht .6oktober mag ik naar de kaakchirurg...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.