Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Valeria schreef op 22-12-2022 om 14:22:

[..]

Bedoel je die met dextrose in de ingrediëntenlijst? Dat hebben ze niet allemaal.

Misschien zit dan niet overal suiker in, maar dan wel een ander niet gezond ingrediënt, zoals palmolie of zout. En aangezien dit topic over gezonder leven gaat, zou ik de 100% pindakaas aanraden.

Caroline80 schreef op 22-12-2022 om 16:34:

[..]

Misschien zit dan niet overal suiker in, maar dan wel een ander niet gezond ingrediënt, zoals palmolie of zout. En aangezien dit topic over gezonder leven gaat, zou ik de 100% pindakaas aanraden.

Zoveel ander zout krijg ik niet binnen, dus dat is niet erg. Een beetje zout is wel nodig. 

Als je het ook overal overheen gooit kun misschien beter andere pindakaas nemen inderdaad.

Valeria schreef op 22-12-2022 om 16:51:

[..]

Zoveel ander zout krijg ik niet binnen, dus dat is niet erg. Een beetje zout is wel nodig.

Als je het ook overal overheen gooit kun misschien beter andere pindakaas nemen inderdaad.

Ik denk sowieso dal als.je het bij 3 normale maaltijden houd en 1 of 2 lichte tussendoortjes en geen frisdrank drinkt dat je je absoluut niet druk hoeft te maken welke pindakaas je op je brood smeert..

Isabella70

Isabella70

01-01-2023 om 23:28 Topicstarter

Met feestdagen enorm uit de band gesprongen.
Vandaag nog wat zelfgemaakte oliebollen (maar zonder suiker) en champagne gehad, morgen weer aan de slag! 
Erg gemotiveerd wel nu en vastbesloten. 
Wil ook mijn stappen omhoog. Zat in december op gemiddeld 9500. (iets meer want tel niet helemaal alles maar wel meeste) 
Nu wil ik 10000 aanhouden als gemiddelde, vandaag al flink op voorgesorteerd. 
Wil iig op meerdere fronten een gezonder jaar nu, 2022 liep wel erg verkeerd voor mij wat dat betreft. 

Bijtje82

Bijtje82

02-01-2023 om 01:50

Het koud hebben schijnt ook niet ongezond te zijn. Blijkbaar verbrand je meer bruin vet als je bibbert. 

Ik ben een hele slechte eter... en dan niet wat het soort eten betreft maar wanneer.
Zo ontbijt ik zelden en is mijn avondeten soms het eerste dat ik eet. Dat wat ik eet is over hef algemeen wel gezond. Altijd verse groenten, veel fruit, bruin brood en ik snoep zelden. Maar bij tijden kan ik ook bunkeren.

Veel slapen is gezond, laat eten dan weer niet. Je kunt beter eerder op de dag wat meer eten en savonds Iers licht verteerbaar. 

Hier 2 weken op vakantie in het begin probeerde ik het vol te houden. De stappen red ik wel maar niet overal zijn gezonde opties.

dan

dan

02-01-2023 om 07:38

Isabella70 schreef op 01-01-2023 om 23:28:

Met feestdagen enorm uit de band gesprongen.
Vandaag nog wat zelfgemaakte oliebollen (maar zonder suiker) en champagne gehad, morgen weer aan de slag!
Erg gemotiveerd wel nu en vastbesloten.
Wil ook mijn stappen omhoog. Zat in december op gemiddeld 9500. (iets meer want tel niet helemaal alles maar wel meeste)
Nu wil ik 10000 aanhouden als gemiddelde, vandaag al flink op voorgesorteerd.
Wil iig op meerdere fronten een gezonder jaar nu, 2022 liep wel erg verkeerd voor mij wat dat betreft.


Hier ook zo en dan vandaag ook nog een verjaardag binnen de familie. Deze maand een etentje, mag wel zelf kiezen wat ik wil eten en volgende maand nog een aantal verjaardagen. Ik weet van mezelf dat alles tegelijk veranderen niet lang goed blijft gaan bij mij dus deze week hou ik het bij wat meer water of thee drinken ipv koffie. 

Ik sluit aan hier. De afgelopen tijd zijn onze slechte Corona-gewoonten er weer ingeslopen. Dan heb ik het over iedere avond een lekker knibbeltje met een glaasje van het een of ander. En dan vliegen de kilo's eraan! We waren eerste helft vorig jaar net zo goed bezig, maar helaas weer helemaal terug bij af. Het is ook zo lekker en gezellig! Maar terug naar minder koolhydraten en vooral minder snacken/snaaien en minder alcohol! Elkaar daarin scherp houden is erg belangrijk. En natuurlijk willen/moeten we ook meer sporten. Gaan we ook oppakken. En de (volwassen) kinderen doen mee, want die mogen ook wel wat kilo's kwijt en gezonder gaan leven.

dan

dan

02-01-2023 om 17:10

dan schreef op 02-01-2023 om 07:38:

[..]

Hier ook zo en dan vandaag ook nog een verjaardag binnen de familie. Deze maand een etentje, mag wel zelf kiezen wat ik wil eten en volgende maand nog een aantal verjaardagen. Ik weet van mezelf dat alles tegelijk veranderen niet lang goed blijft gaan bij mij dus deze week hou ik het bij wat meer water of thee drinken ipv koffie.

Bij de verjaardag alleen water gedronken, geen taart en ook geen toastjes, alleen een paar hele kleine blokjes kaas. Had wat last van mijn maag dus dat speelde ook mee met de keuze voor water ipv koffie. 

Isabella70

Isabella70

03-01-2023 om 01:17 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 02-01-2023 om 01:50:

Het koud hebben schijnt ook niet ongezond te zijn. Blijkbaar verbrand je meer bruin vet als je bibbert.

Ik ben een hele slechte eter... en dan niet wat het soort eten betreft maar wanneer.
Zo ontbijt ik zelden en is mijn avondeten soms het eerste dat ik eet. Dat wat ik eet is over hef algemeen wel gezond. Altijd verse groenten, veel fruit, bruin brood en ik snoep zelden. Maar bij tijden kan ik ook bunkeren.

Veel slapen is gezond, laat eten dan weer niet. Je kunt beter eerder op de dag wat meer eten en savonds Iers licht verteerbaar.

Ja, koud hebben is heel goed voor de lijn! Maar je verbrandt dan geen bruin vet maar maakt het juist aan. Het is het goede vet en zorgt juist voor gezonde stofwisseling. 
Daarbij is het natuurlijk ook goed voor je temperatuursregulering. 
Dat merk ik ook heel goed. Voorheen stond thermostaat op 19 ofzo en voelde ik me niet lekker dan ging ‘ie gerust nog wat hoger. 
Vorig jaar winter gaan bezuinigen hierop en stond thermostaat meestal op 17, heel af en toe wat hoger. Beviel heel goed. 
Dit jaar bezuinigen we nog sterker en staat verwarming praktisch altijd uit. Het is hier weleens 14 graden en eigenlijk is het meer dan prima te doen. 
Het went blijkbaar echt (door het bruine vet?) en sterker nog, ik vind verwarming aan nu helemaal niet meer prettig. Laatst bezoek van ouderen en daarom wel aangezet. Niet eens zo heel hoog maar ik vond het onprettig en ook veel te warm, al was ik luchtig gekleed. 

14 is wellicht wat overdreven.(maar nogmaals niemand hier heeft er echt last van. En zowel dan gaat ‘ie heus wel even aan op 16 ofzo) Maar ik vind het serieus zo prettig dat ik ‘m nooit meer hoog ga zetten, ook niet als verwarming gratis zou worden. 
Wordt het weer betaalbaar, dan gaat ‘ie op 15 of 16, en zo weinig mogelijk aan. 

Los van het bruine vet nodigt kou uit tot beweging, je moet toch wat om het warm te krijgen 

En beweging is wel essentieel denk ik. 
Heb dat de laatste 20 jaar toch wel verwaarloosd, wel bewogen maar te weinig. Da’s nu voorbij! 

Isabella70

Isabella70

03-01-2023 om 01:19 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 02-01-2023 om 01:50:

Het koud hebben schijnt ook niet ongezond te zijn. Blijkbaar verbrand je meer bruin vet als je bibbert.

Ik ben een hele slechte eter... en dan niet wat het soort eten betreft maar wanneer.
Zo ontbijt ik zelden en is mijn avondeten soms het eerste dat ik eet. Dat wat ik eet is over hef algemeen wel gezond. Altijd verse groenten, veel fruit, bruin brood en ik snoep zelden. Maar bij tijden kan ik ook bunkeren.

Veel slapen is gezond, laat eten dan weer niet. Je kunt beter eerder op de dag wat meer eten en savonds Iers licht verteerbaar.

Ik at/ eet vaak zoals jij en vond mezelf ook een slechte eter

Sinds ik af en toe IF heb gedaan kijk ik daar totaal anders tegenaan. Dat is voor mij al grote winst van IF. Ik vind nu dat ik het goed doe 

Isabella70

Isabella70

03-01-2023 om 01:21 Topicstarter

Decembermamma schreef op 02-01-2023 om 03:01:

Hier 2 weken op vakantie in het begin probeerde ik het vol te houden. De stappen red ik wel maar niet overal zijn gezonde opties.

Veel plezier op vakantie! 

Isabella70

Isabella70

03-01-2023 om 01:26 Topicstarter

dan schreef op 02-01-2023 om 17:10:

[..]

Bij de verjaardag alleen water gedronken, geen taart en ook geen toastjes, alleen een paar hele kleine blokjes kaas. Had wat last van mijn maag dus dat speelde ook mee met de keuze voor water ipv koffie.

Hee Dan, wat goed! Zo kun je wel heel wat verjaardagen aan haha! Blokjes kaas tellen bij mij als ‘gezond voer’, er zitten zoveel waardevolle voedingsstoffen in. Natuurlijk met mate maar dat geldt voor de meeste dingen. 
Koffie drink ik hier zwart dus mag ik van mezelf altijd. Of met opgeklopte melk, ook ok wmb. Dat laatste alleen zonde tijdens een vastentijd. (Je hebt er weinig aan behalve lekker maar het breekt wel je vasten) Wil IF weer op gaan pakken als ik me iets beter voel 

Isabella70 schreef op 03-01-2023 om 01:17:

[..]

En beweging is wel essentieel denk ik.

Heb dat de laatste 20 jaar toch wel verwaarloosd, wel bewogen maar te weinig. Da’s nu voorbij!

Ja, beweging vind ik misschien wel essentiëler dan voeding. Ik wil weer twee keer per dag flink wat gaan doen in plaats van één keer.

dan

dan

03-01-2023 om 12:38

Isabella70 schreef op 03-01-2023 om 01:26:

[..]

Hee Dan, wat goed! Zo kun je wel heel wat verjaardagen aan haha! Blokjes kaas tellen bij mij als ‘gezond voer’, er zitten zoveel waardevolle voedingsstoffen in. Natuurlijk met mate maar dat geldt voor de meeste dingen.
Koffie drink ik hier zwart dus mag ik van mezelf altijd. Of met opgeklopte melk, ook ok wmb. Dat laatste alleen zonde tijdens een vastentijd. (Je hebt er weinig aan behalve lekker maar het breekt wel je vasten) Wil IF weer op gaan pakken als ik me iets beter voel

Nou, we dachten eigenlijk dat we net een stukje taart tekort kwamen dus dan was de keuze snel gemaakt om over te slaan. Had geen zin om alleen voor mezelf thee te zetten en van koffie krijg ik toch iets te snel last van mijn maag dus daarom water. Nu moet ik het op het werk ook weer gaan oppakken, dat water drinken.

Een gezonde lunch gegeten, ik eet wel brood want dat wil ik gewoon niet missen en met gezond beleg erop. Heb ook rijstwafels liggen en drink thuis nu meer thee dan water. 

Het wandelen moet ik ook echt weer oppakken maar in mijn eentje vind ik er weinig aan. Het is mooi weer dus straks maar ff een rondje doen, denk ik. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.