Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

07-03-2024 om 14:26 Topicstarter

dan schreef op 07-03-2024 om 12:55:

Hier hetzelfde met de eieren hoor, meestal als omelet maar soms ook hard gekookt of in een eiersalade verwerkt. Nu heb ik een blauwe bessen plaattaart klaar staan om de oven in te gaan, daar gingen ook al 3 eieren in. Zelf eet ik ook de volle yoghurt en kwark overigens.

Hier is wel een aardige keuze wat volkoren broodjes betreft. Heb hier nog een half pak soya melk staan, dat had mijn zoon meegebracht en dat maak ik deze week wel op. Maar helaas wel veel koolhydraten dus dat is jammer, zelf neem ik altijd ongezoete amandelmelk.

De ah waar ik meestal kom heeft gelukkig wel steeds meer volkoren opties.

Maar juist nu ik er veel meer op let valt het nog meer op hoe ongezond het aanbod toch is in zo’n winkel. Zo jammer. Van mij mag het zo langzamerhand wel eens omdraaien eindelijk: gezond de norm en ongezond de uitzondering. 

intermitend fasting om de twee weken, werkt goed voor mij

dan

dan

07-03-2024 om 16:52

Minke890 schreef op 07-03-2024 om 15:12:

intermitend fasting om de twee weken, werkt goed voor mij


Daar heb ik al meer van gehoord maar heb er zelf (nog) geen ervaring mee. Dan eet je pas rond de middag je eerste maaltijd? 

dan schreef op 07-03-2024 om 16:52:

[..]

Daar heb ik al meer van gehoord maar heb er zelf (nog) geen ervaring mee. Dan eet je pas rond de middag je eerste maaltijd?

dat hangt van je schema af. Je hebt schema's waarbij je 2 dagen in de week vast (en max 400 cal eet, of zoiets) en 5 dagen gewoon mag eten. Andere type is inderdaad 8 of (light-versie) 10 uur op een dag mogen eten en de rest niet. 

Ik deed lang een super-light-versie: eerste maaltijd = ontbijt om 7.30, laatste maaltijd = avondeten om 18.30 uur. Daarna alleen nog koffie of thee, niets erbij. Werkte bij mij uitstekend. Mijn ervaring is dat wat je na het avondeten nog binnenkrijgt over het algemeen weinig echte voedingswaarde heeft, maar wel veel suiker/vet/zout - dat kreeg ik dan dus niet.

Maar welk schema haalbaar is, is ook afhankelijk van je bioritme. Mijn man is een avond/nachtmens - die gaat op zn vroegst om 1.30 uur naar bed. Dan is de tijdspanne tussen avondeten en naar bed gaan zo groot, dat je gierende trek hebt tegen de tijd dat je in je bed ligt. Dan is in slaap vallen erg lastig. Voor hem zou het dus handiger zijn het ontbijt te skippen.

ook bij IF komt het er op neer dat je minder kcal binnenkrijgt dan je verbruikt als je wil afvallen.
Als je al je voedsel dat je nu eet in dat kleinere tijdsgebied eet maakt het niet uit en val je nog niet af.

Isabella70

Isabella70

08-03-2024 om 00:26 Topicstarter

Ysenda schreef op 07-03-2024 om 20:29:

ook bij IF komt het er op neer dat je minder kcal binnenkrijgt dan je verbruikt als je wil afvallen.
Als je al je voedsel dat je nu eet in dat kleinere tijdsgebied eet maakt het niet uit en val je nog niet af.

Dat zal best, maar voor mij veranderde het echt mijn mindset, ik kreeg een heel andere kijk op eten.

Om af te vallen vond ik het juist een simpel middel itt andere manieren.
Maar ik vond het ook om andere redenen enorm fijn, voelde me fysiek heel goed erbij.  En ik ging juist ‘vanzelf’ matiger (en gezonder) eten door if. Maar dat is natuurlijk persoonlijk, het past ook zeker niet iedereen. 

Ysenda schreef op 07-03-2024 om 20:29:

ook bij IF komt het er op neer dat je minder kcal binnenkrijgt dan je verbruikt als je wil afvallen.
Als je al je voedsel dat je nu eet in dat kleinere tijdsgebied eet maakt het niet uit en val je nog niet af.

Eens. Maar van belang is wel dat IF ook invloed heeft op je hormoonlevels, waardoor je op een gegeven moment minder honger ervaart of daar makkelijker mee om kunt gaan. Volgens mij ook, doordat je je aanwent soms ook met een lege maag gewoon door te gaan. Dan merk je (ik althans) dat je soms hongerig bent, wat na een half uurtje weer wegtrekt. Zelf heb ik regelmatig een hongerig gevoel, maar denk dan - ach, over een uur heb ik een maaltijd, dus ik neem nu niks. Terwijl veel mensen om mij heen dan toch even een snack nemen. Dus inderdaad dat ze dan meer kcal binnenkrijgen, maar zij kunnen dat dan 'echt niet' laten, terwijl dat mij ondertussen in veel gevallen vrij makkelijk afgaat.

dan

dan

08-03-2024 om 14:41

Ik eet mijn eerste maaltijd, ontbijt, op werkdagen meestal al rond 4.30 uur en mijn laatste maaltijd, diner, rond 18 uur. Daarna eet ik meestal niks meer. Rond de middag wel een uitgebreide lunch. Als ik moet werken, dan rond 9.30 uur koffie of thee met fruit, ik drink tussendoor wel water en thee want de tijd tussen het ontbijt en pauze is wel vrij lang. Na de middag wissel ik af met tussendoortjes. 
In het weekend ontbijt ik later en sla het tussendoortje in de ochtend over. 

ik ontbijt om 6:30 (Skyr/banaan/blauwe bessen/granola/noten) en dan rond 8 uur heb ik twee speculaasjes bij de thee. Ik red het niet mijn boterhammen tot 12 uur te bewaren deze zijn rond 11 uur al zeker op. Avondeten is meestal rond 17:45. Ik heb verder overdag als tussendoortjes 2 stuks fruit en komkommer. In de avond meestal nog een klein beetje chips.

dan

dan

08-03-2024 om 17:21

Decembermamma schreef op 08-03-2024 om 14:47:

ik ontbijt om 6:30 (Skyr/banaan/blauwe bessen/granola/noten) en dan rond 8 uur heb ik twee speculaasjes bij de thee. Ik red het niet mijn boterhammen tot 12 uur te bewaren deze zijn rond 11 uur al zeker op. Avondeten is meestal rond 17:45. Ik heb verder overdag als tussendoortjes 2 stuks fruit en komkommer. In de avond meestal nog een klein beetje chips.

Ik kan me goed voorstellen dat je het niet redt tot 12 uur met je lunch, dat is ook een lange tijd tussen het ontbijt en de lunch, net zoals bij mij tussen het ontbijt en de pauze op het werk. 

dan schreef op 08-03-2024 om 17:21:

[..]

Ik kan me goed voorstellen dat je het niet redt tot 12 uur met je lunch, dat is ook een lange tijd tussen het ontbijt en de lunch, net zoals bij mij tussen het ontbijt en de pauze op het werk.

Mijn pauze is 12:30. Toch wil ik wat meer ontbijten denk ik zodat ik het langer volhoud. 

Decembermamma schreef op 08-03-2024 om 19:11:

[..]

Mijn pauze is 12:30. Toch wil ik wat meer ontbijten denk ik zodat ik het langer volhoud.

Of je split je ontbijt en eet die calorieën op meerdere momenten.

dan

dan

09-03-2024 om 13:09

Het is vaak toch wat zoeken wat het beste werkt. Zelf heb ik echt wel trek als het pauze is maar die tijd overbrug ik door 2 flessen water (dopper) en 2 bekers thee te drinken. 

dan schreef op 09-03-2024 om 13:09:

Het is vaak toch wat zoeken wat het beste werkt. Zelf heb ik echt wel trek als het pauze is maar die tijd overbrug ik door 2 flessen water (dopper) en 2 bekers thee te drinken.

O ja daar zijn de speculaasjes voor en inderdaad ik drink ongeveer een liter thee voor de lunch. 

Decembermamma schreef op 25-02-2024 om 12:41:

Dat verhaal van nooit mee trek hebben in tussendoortjes is echt onzin. Geloof er ook niets van, iedereen heeft wel iets was ze echt heel lekker vinden. Afkicken van suiker is wel echt een ding, je lichaam roept er ook naar zeker als je bijvoorbeeld 1 snoepje in je mij schuift. Ik heb soms periodes dat ik helemaal niets eet qua tussendoortjes. Maar soms heb je gewoon echt trek .

Als je genoeg eet tijdens je maaltijden, heb je geen trek in tussendoortjes. 

Ik eet brood - brood - salade - avondeten - yoghurt/vla, en heb  nooit behoefte aan koekjes tussendoor. Overal zit gemiddeld 3 uur tussen en daar red ik het prima op.

Als ik standaard gedurende de ochtend koekjes nodig had, zou ik extra brood eten als ontbijt of meenemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.