Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Valeria schreef op 09-03-2024 om 14:21:

[..]

Als je genoeg eet tijdens je maaltijden, heb je geen trek in tussendoortjes.

Ik eet brood - brood - salade - avondeten - yoghurt/vla, en heb nooit behoefte aan koekjes tussendoor. Overal zit gemiddeld 3 uur tussen en daar red ik het prima op.

Als ik standaard gedurende de ochtend koekjes nodig had, zou ik extra brood eten als ontbijt of meenemen.

Dan eet je dus 4 maaltijden.....dan heb je dus 1 maaltijd standaard als tussendoortje. En een tussendoortje hoeft niet altijd koek of snoep te zijn.

Decembermamma schreef op 09-03-2024 om 14:34:

[..]

Dan eet je dus 4 maaltijden.....dan heb je dus 1 maaltijd standaard als tussendoortje. En een tussendoortje hoeft niet altijd koek of snoep te zijn.

Nee, een tussendoortje hoeft geen koek te zijn, maar als het brood is, noem ik dat een maaltijd. En bij voldoende maaltijden heb ik dus geen trek in koekjes. Die vullen niet eens en hebben misschien wel net zoveel calorieën als een boterham die beter vult.

Als je 3x 2 boterhammen eet dan zijn dat dus 3 maaltijden, niet 2 maaltijden en een tussendoortje. Niks mis met 4 maaltijden verder. Je kunt de lading beter spreiden dan in 1x wegwerken. Zeker als je tussendoor honger krijgt en het dan logisch vindt dat je grijpt naar lege calorieën. 5 kleine maaltijden is ook prima. Of 6 kleine, als dat bij je bewegingspatroon past. 

dan

dan

09-03-2024 om 15:16

Valeria schreef op 09-03-2024 om 14:21:

[..]

Als je genoeg eet tijdens je maaltijden, heb je geen trek in tussendoortjes.

Ik eet brood - brood - salade - avondeten - yoghurt/vla, en heb nooit behoefte aan koekjes tussendoor. Overal zit gemiddeld 3 uur tussen en daar red ik het prima op.

Als ik standaard gedurende de ochtend koekjes nodig had, zou ik extra brood eten als ontbijt of meenemen.

3 uur wachten tussen 2 maaltijden lukt me ook wel zonder tussendoortjes. Maar geen 5 of 6 uur, dat is me te lang.  En ik eet echt wel voldoende tijdens het ontbijt en de lunch. Maar ik probeer wel verantwoorde tussendoortjes te nemen, wat snackgroente bijvoorbeeld. 

Decembermamma schreef op 25-02-2024 om 12:41:

Dat verhaal van nooit mee trek hebben in tussendoortjes is echt onzin. Geloof er ook niets van, iedereen heeft wel iets was ze echt heel lekker vinden. Afkicken van suiker is wel echt een ding, je lichaam roept er ook naar zeker als je bijvoorbeeld 1 snoepje in je mij schuift. Ik heb soms periodes dat ik helemaal niets eet qua tussendoortjes. Maar soms heb je gewoon echt trek .

Iets wat je echt heel lekker vindt - tuurlijk heeft iedereen dat. Maar de vraag is of je, op het moment dat het voor je staat, ook echt trek hebt. Er is voor mij een heel duidelijk verschil tussen fysiek trek (lege maag, soms zelfs draaierig van de trek en lage bloedsuiker) en mentale trek (oh, die cheesecake/chocolade/toastjes-met-brie zijn ZO lekker, die kan ik niet laten staan). Fysieke trek geef ik aan toe (tenzij we binnen korte termijn gaan eten), mentale trek probeer ik zo nodig weerstand aan te bieden.

Isabella70

Isabella70

09-03-2024 om 17:19 Topicstarter

TineWinkel schreef op 09-03-2024 om 16:57:

[..]

Iets wat je echt heel lekker vindt - tuurlijk heeft iedereen dat. Maar de vraag is of je, op het moment dat het voor je staat, ook echt trek hebt. Er is voor mij een heel duidelijk verschil tussen fysiek trek (lege maag, soms zelfs draaierig van de trek en lage bloedsuiker) en mentale trek (oh, die cheesecake/chocolade/toastjes-met-brie zijn ZO lekker, die kan ik niet laten staan). Fysieke trek geef ik aan toe (tenzij we binnen korte termijn gaan eten), mentale trek probeer ik zo nodig weerstand aan te bieden.

Ik eet altijd als ik honger heb.  (als ik in de mogelijkheid ben om te eten tenminste) 

Maar zin in lekkers/ eten zou ik juist krijgen van die speculaasjes, 1 is voor mij teveel. Zolang ik erbij wegblijf (nu 3 weken!) is het voor mij zoveel makkelijker. 

If werkte voor mij hierin heel goed, niet eten gaf me echt rust en zorgde voor minder trek.
Ik mis het ook wel wat, wil dat nog wel eens  opstarten. Op dit moment wil dat niet zo, sta in nacht nu vaker op om wat te eten 😁 

Ysenda schreef op 07-03-2024 om 20:29:

ook bij IF komt het er op neer dat je minder kcal binnenkrijgt dan je verbruikt als je wil afvallen.
Als je al je voedsel dat je nu eet in dat kleinere tijdsgebied eet maakt het niet uit en val je nog niet af.

Dit klopt niet. Dan val je wel af. Het gaat niet alleen om de calorieën, maar ook om de hoeveelheid eetmomenten en dus insulinepieken per dag. Van de hele dag door eten word je dik.

S.ndra schreef op 10-03-2024 om 03:05:

[..]

Dit klopt niet. Dan val je wel af. Het gaat niet alleen om de calorieën, maar ook om de hoeveelheid eetmomenten en dus insulinepieken per dag. Van de hele dag door eten word je dik.

Dat is flauwekul.

Van te veel eten wordt je dik. Insuline is nodig om de koolhydraten en andere voedingsstoffen om te zetten. Die pieken krijg je elke keer als je iets eet en dat is juist een gezonde reactie op voedsel inname.

Uitzondering hier op zijn diabetici maar die hebben ook andere problemen met insuline.

dan

dan

10-03-2024 om 12:33

Volgens mij gaat het bij afvallen erom dat je minder calorieën binnen krijgt. Hoe je die per dag verdeelt maakt waarschijnlijk weinig uit. Voor de een werkt het goed om 3 maaltijden te nemen en niks tussendoor. De ander neemt liever wel een paar tussendoortjes en daardoor kleinere maaltijden en andere mensen hebben liever minder maaltijden per dag. 

dan

dan

11-03-2024 om 19:49

Ik ben nu een week die challenge aan het volgen en er is weer 1,1 kg af. Ik ga er vanuit dat dit niet elke week het geval zal zijn maar dat is niet erg. Het is al leuk om zo kennis te maken met gerechten die ik nog nooit bereid heb en als ik iets echt niet eet (vis en weinig vlees), dan geef ik er mijn eigen draai aan. 

Isabella70

Isabella70

13-03-2024 om 00:50 Topicstarter

Wat leuk Dan, dat zo’n challenge je zo inspireert en helemaal leuk natuurlijk als het ook resultaat geeft! 

Hier gaat het vooralsnog verrassend goed met mijn eet-plan. Nadeel is wel dat ik wat in stress schiet als ik een minder gezond aanbod krijg. Voelt dan bijna tegennatuurlijk haha. Partner had bijv een gerecht met risottorijst gemaakt en ook met te weinig groente naar mijn smaak. Het was wel lekker maar ik wil deze dingen zeker niet te vaak eten nu. Ook kreeg ik ergens spontaan broodjes aangeboden, waren vast niet volkoren en er zat ook een croissant bij, die wil ik zeker niet! Heb een smoes gebruikt om er onderuit te komen en dat vind ik weer niet zo fijn van mezelf. 
Ja ach, je kunt niet alles hebben natuurlijk. Het is een beetje meeveren en meedoen of gezond eten, blijft een lastige keuze vind ik! 

dan

dan

13-03-2024 om 11:01

Ik herken het helemaal, gisteren op het werk wel een appelflap genomen, die vind ik erg lekker. Maar het belegde broodje wat mijn man afgelopen weekend voor me in de winkelkar had gelegd, heb ik teruggelegd in de koeling.

Die challenge is zeker leuk maar ik moet soms ook wel aanpassingen doen omdat ik dingen niet lust of het niet in huis heb. Vandaag pas ik het ook aan omdat ik nog een restje over heb van gisteren, dit is wel iets van de challenge dus dat scheelt. En ik eet op het werk vaak een sinaasappel terwijl er niet elke dag 2 tussendoortjes op het menu staan.

dan

dan

13-03-2024 om 12:11

Gisteren had ik pasta met ricotta truffelsaus gemaakt, mijn man vond er niks aan maar die houdt sowieso niet van pasta. Ik vond het lekker maar zou het de volgende keer dus alleen voor mezelf moeten maken en voor hem andere saus, daar heb ik ook niet altijd evenveel zin in. Soms draai ik voor mezelf wel eens de lunch en het avondeten om. 

Isabella70

Isabella70

14-03-2024 om 01:46 Topicstarter

Kun je de maaltijden voor jezelf niet in bulk maken en invriezen? Ik vind vooral pasta ideaal daarvoor en doe het veel.
Lastig als je niet hetzelfde eet!
Partner hier is gelukkig vrij makkelijk met eten. Maar het zou wel leuker zijn als we wat meer op één lijn zouden zitten qua gezondheid van maaltijden. Moet wel zeggen dat hij hierin langzaamaan toch wel verandert. Maar hij gaat mij gewoon te langsaam. Ik ben al jaren bezig ons eetpatroon gezonder te krijgen. Heb nu daar nog weinig geduld in, ben gewoon wel klaar met het ongezonde eten. Hij valt me net wat teveel terug nog in oude gewoontes steeds. 
En de rest natuurlijk dochter, veel familie en vrienden eten vrij ongezond en dat is soms lastig met samen eten enz. 

Isabella70

Isabella70

14-03-2024 om 01:51 Topicstarter

Klinkt goed trouwens je pasta!
Hoe had je het gemaakt, met truffel of truffelolie? 
Ga ik volgende week ook eens maken! Klinkt als snel klaar. 

dan

dan

14-03-2024 om 08:01

Isabella70 schreef op 14-03-2024 om 01:46:

Kun je de maaltijden voor jezelf niet in bulk maken en invriezen? Ik vind vooral pasta ideaal daarvoor en doe het veel.
Lastig als je niet hetzelfde eet!
Partner hier is gelukkig vrij makkelijk met eten. Maar het zou wel leuker zijn als we wat meer op één lijn zouden zitten qua gezondheid van maaltijden. Moet wel zeggen dat hij hierin langzaamaan toch wel verandert. Maar hij gaat mij gewoon te langsaam. Ik ben al jaren bezig ons eetpatroon gezonder te krijgen. Heb nu daar nog weinig geduld in, ben gewoon wel klaar met het ongezonde eten. Hij valt me net wat teveel terug nog in oude gewoontes steeds.
En de rest natuurlijk dochter, veel familie en vrienden eten vrij ongezond en dat is soms lastig met samen eten enz.

Ja, extra maken en invriezen is wel een optie voor sommige maaltijden. Moet eerst wat ruimte zien te creëren in de vriezer. Ik doe dit wel met de baksels die ik maak maar die kunnen meestal in zakjes en dat prop ik makkelijker ergens tussen.

Vanavond maak ik iets waar we beiden van kunnen eten. Eigenlijk hoort er zalm in maar ik neem runder gehakt, ik lust geen vis. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.