Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Ik heb me vanmorgen weer gewogen, ik ben nu tov van juni 34 kg kwijt! Het voelt echt super en ik heb ook het gevoel dat ik er bijna ben, maar ik weet ook dat het laatste beetje langzaam zal gaan, verlies nu nog 400 gram per week ongeveer  hoewel ik afgelopen week (wel ongesteld) 900 gram ben afgevallen.

dan

dan

02-02-2023 om 13:45

Decembermamma schreef op 02-02-2023 om 13:32:

Ik heb me vanmorgen weer gewogen, ik ben nu tov van juni 34 kg kwijt! Het voelt echt super en ik heb ook het gevoel dat ik er bijna ben, maar ik weet ook dat het laatste beetje langzaam zal gaan, verlies nu nog 400 gram per week ongeveer hoewel ik afgelopen week (wel ongesteld) 900 gram ben afgevallen.


Dat is echt veel, echt goed hoor! Mijn zus is 18 kg kwijt en er moet nog wel iets af maar het grootste deel zit erop.

400 gram per week na al zoveel gewichtsverlies - dat vind ik best veel. Toen ik op een gegeven moment gewicht kwijt wilde, was ik (na de eerste maand) tevreden met 500 tot 1000 gram per maand - op jaarbasis kwam ik dan toch op 8 tot 10 kg lichter. Ik hoefde er ook niet veel voor te laten staan. Mensen in mijn directe omgeving, bv. gezin, hadden nauwelijks in de gaten DAT ik dat deed ('nee, dank, ik hoef geen dessert' ... maar als je dat regelmatig doet, scheelt het toch). En het is voor mij op deze manier ook langdurig vol te houden, mijn nieuwe eetpatroon, waardoor ik nu, 5 jaar later, nog steeds netjes op gewicht ben/blijf.

Ik doe het nu 8 maanden en het is nog steeds niet moeilijk om vol te houden. Heb af en toe weleens een dag dat het niet gaat, van het weekend na het klussen in mijn vaders huis was ik kapot dan tellen die stappen wat mij betreft niet hoor. Gisterenavond een workshop gehad dan ga ik ook niet nog eens een uur wandelen. 

Ik had heel overgewicht en nu nog een beetje en dat gaat wat mij betreft nog weg en dan probeer ik wat voor mij werkt. Als ik met 10.000 stappen op gewicht blijf hoef ik niet meer zo lang te lopen na mijn avondeten. Qua eten ga ik niets aanpassen, ik doe nu al gezond eten en af en toe mezelf wat toestaan te zondigen.

dan

dan

03-02-2023 om 15:20

Decembermamma schreef op 03-02-2023 om 13:05:

Ik doe het nu 8 maanden en het is nog steeds niet moeilijk om vol te houden. Heb af en toe weleens een dag dat het niet gaat, van het weekend na het klussen in mijn vaders huis was ik kapot dan tellen die stappen wat mij betreft niet hoor. Gisterenavond een workshop gehad dan ga ik ook niet nog eens een uur wandelen.

Ik had heel overgewicht en nu nog een beetje en dat gaat wat mij betreft nog weg en dan probeer ik wat voor mij werkt. Als ik met 10.000 stappen op gewicht blijf hoef ik niet meer zo lang te lopen na mijn avondeten. Qua eten ga ik niets aanpassen, ik doe nu al gezond eten en af en toe mezelf wat toestaan te zondigen.


Als dit voor jou werkt, is het prima. Het gaat er inderdaad om het vol te blijven houden en dat lukt alleen als je iets doet waar je achter staat, ook als je op gewicht bent.

Isabella70

Isabella70

03-02-2023 om 21:05 Topicstarter

Decembermamma schreef op 02-02-2023 om 13:32:

Ik heb me vanmorgen weer gewogen, ik ben nu tov van juni 34 kg kwijt! Het voelt echt super en ik heb ook het gevoel dat ik er bijna ben, maar ik weet ook dat het laatste beetje langzaam zal gaan, verlies nu nog 400 gram per week ongeveer hoewel ik afgelopen week (wel ongesteld) 900 gram ben afgevallen.

Wow Decembermamma, vind het echt knap! 34 kg is echt veel, en je zet nog steeds door. 

Hier weer ziek, zo ziek dat stappen even minimaal is. Dus daarna moet ik weer even hard aan de bak om gemiddelde op te vijzelen. Maarja, eerst weer opknappen.

dan

dan

04-02-2023 om 11:18

Isabella70 schreef op 03-02-2023 om 21:05:

[..]

Wow Decembermamma, vind het echt knap! 34 kg is echt veel, en je zet nog steeds door.

Hier weer ziek, zo ziek dat stappen even minimaal is. Dus daarna moet ik weer even hard aan de bak om gemiddelde op te vijzelen. Maarja, eerst weer opknappen.

Beterschap!

Isabella70 schreef op 03-02-2023 om 21:05:

[..]

Wow Decembermamma, vind het echt knap! 34 kg is echt veel, en je zet nog steeds door.

Hier weer ziek, zo ziek dat stappen even minimaal is. Dus daarna moet ik weer even hard aan de bak om gemiddelde op te vijzelen. Maarja, eerst weer opknappen.

Beterschap! Eerst opknappen en dsn weer rustig aan gaan stappen! 

Isabella70

Isabella70

04-05-2023 om 08:44 Topicstarter

Oeps, dat ging niet helemaal goed hier.
Behoorlijk uit de bocht gevlogen laatste weken! 
Wil heel graag weer goed voor mezelf gaan zorgen, doet er nog iemand mee hier?
Ben ook erg benieuwd naar hoe het met jullie gaat! 

dan

dan

04-05-2023 om 11:51

Isabella70 schreef op 04-05-2023 om 08:44:

Oeps, dat ging niet helemaal goed hier.
Behoorlijk uit de bocht gevlogen laatste weken!
Wil heel graag weer goed voor mezelf gaan zorgen, doet er nog iemand mee hier?
Ben ook erg benieuwd naar hoe het met jullie gaat!

Is hier ook zo geweest hoor. De ene dag eet ik erg gezond en soms ook een dag niet of erg veel snaaien tussendoor (helaas geen gezonde dingen op die momenten).

Ik weet niet of ik het al gemeld had maar begin juli wil ik het sporten weer oppakken, heb in juni een intake gesprek gepland bij de sportschool vlakbij mijn werk. De bedoeling is vooral om me lichamelijk beter te voelen maar als ik ook wat kilo's kwijtraak is dat natuurlijk mooi meegenomen. 

Bij mij gaat het nog goed maar niet heel snel meer. Vorige week stond ik even stil maar dat was met een heerlijke doos bonbons voor Pasen en een paar dagen weg wel te verwachten. Ik hou overigens mijn calorieën een beetje bij, met uit eten gaan is het lastig bij te houden maar dan kan ik wel een beetje zien wat nog kan.

Op basis van mijn lengte en gewicht en mijn activiteiten zie ik mijn verbruikte energie in de ene app en in de app van het Voedingscentrum zie ik wat ik gegeten heb. Heb ik in de avond trek ik wat lekkers dan kijk ik even of er ruimte is. Doel is altijd onder de verbruikte calorieën te blijven en dat werkt prima. Op zich eet ik dus gewoon mijn maaltijden en tussendoortjes maar weet ik einde van de dag of en hoeveel ruimte er voor iets lekkers is.

Isabella70

Isabella70

05-05-2023 om 03:20 Topicstarter

Wat goed dan dat je gaat sporten! Heb je dat lang niet gedaan? 
Ik kom daar op dit moment totaal niet aan toe, gewoon veel te druk. 
Wel wandel ik redelijk wat met hond en probeer af en toe te zwemmen, maar ook dat schiet er vaak bij in. 
Ik moet echt een goed plan gaan maken om iig oefeningen thuis voor mijn lijf en klachten structureler te doen, lukt momenteel wat lastig. 
Decembermamma, klinkt alsof je goed bezig bent! Fijn als zo’n app voor je werkt. (hier krijg ik zoiets niet bijgehouden) 
Ik wil echt weer even terug naar heel veel minder suiker etc want ik mis wel dat gevoel van meer energie hebben. Dat kreeg ik andere keren iig wel als ik een poosje gezonder at, hoop  dat dat nu ook gebeurt. 
Maar pfff, mis nu ook energie om dat allemaal goed te plannen en organiseren, als  ik niet zorg dat er genoeg gezond aanbod is ga ik toch de mist in. Op dit moment zit partner ook met een nieuw dieet (ivm lichamelijke klachten) en dat kost ook weer inspanning en opnieuw zoeken naar hoe dan wel. 

Tips die ik zelf nog erg fijn vind:
- Beloon jezelf met iets wat je heel graag wilt als je bijvoorbeeld een maand lang 3x per week ga sporten. Ik had bijvoorbeeld een boekenreeks die ik op die manier langzaam verzamelde.
- Zet je sportmomenten in je agenda, dan zie je ze. Als iemand dus iets wil afspreken met je stel je jezelf de vraag: wil ik sporten hiervoor opofferen?
- Als je moeite hebt om jezelf naar de sportschool te krijgen stel jezelf dan de vraag: ben ik oprecht moe of gewoon lui? Als het het tweede is geef ik mezelf gewoon een schop onder de kont, zeker omdat sporten me meer energie geeft, mijn stress verdwijnt en ik beter slaap. Door dit effect voelt ontspannen dan ook echt verdiend en zit ik vaak 10x beter in mijn vel.

Deze tips hebben mij heel erg geholpen met het opzetten van een sportroutine. Voor mij voelt het nu heel raar wanneer ik op een dag dat ik normaal zou sporten, niet ga.

nickkohl schreef op 05-05-2023 om 11:16:

Tips die ik zelf nog erg fijn vind:
- Beloon jezelf met iets wat je heel graag wilt als je bijvoorbeeld een maand lang 3x per week ga sporten. Ik had bijvoorbeeld een boekenreeks die ik op die manier langzaam verzamelde.
- Zet je sportmomenten in je agenda, dan zie je ze. Als iemand dus iets wil afspreken met je stel je jezelf de vraag: wil ik sporten hiervoor opofferen?
- Als je moeite hebt om jezelf naar de sportschool te krijgen stel jezelf dan de vraag: ben ik oprecht moe of gewoon lui? Als het het tweede is geef ik mezelf gewoon een schop onder de kont, zeker omdat sporten me meer energie geeft, mijn stress verdwijnt en ik beter slaap. Door dit effect voelt ontspannen dan ook echt verdiend en zit ik vaak 10x beter in mijn vel.

Deze tips hebben mij heel erg geholpen met het opzetten van een sportroutine. Voor mij voelt het nu heel raar wanneer ik op een dag dat ik normaal zou sporten, niet ga.

En als je sporten niet ziet zitten zijn er ook andere mogelijkheden zoals wandelen (zoals ik doe). Mijn man doet overigens dagelijks oefeningen via een app op zijn telefoon.

dan

dan

07-05-2023 om 14:54

Isabella70 schreef op 05-05-2023 om 03:20:

Wat goed dan dat je gaat sporten! Heb je dat lang niet gedaan?
Ik kom daar op dit moment totaal niet aan toe, gewoon veel te druk.
Wel wandel ik redelijk wat met hond en probeer af en toe te zwemmen, maar ook dat schiet er vaak bij in.
Ik moet echt een goed plan gaan maken om iig oefeningen thuis voor mijn lijf en klachten structureler te doen, lukt momenteel wat lastig.
Decembermamma, klinkt alsof je goed bezig bent! Fijn als zo’n app voor je werkt. (hier krijg ik zoiets niet bijgehouden)
Ik wil echt weer even terug naar heel veel minder suiker etc want ik mis wel dat gevoel van meer energie hebben. Dat kreeg ik andere keren iig wel als ik een poosje gezonder at, hoop dat dat nu ook gebeurt.
Maar pfff, mis nu ook energie om dat allemaal goed te plannen en organiseren, als ik niet zorg dat er genoeg gezond aanbod is ga ik toch de mist in. Op dit moment zit partner ook met een nieuw dieet (ivm lichamelijke klachten) en dat kost ook weer inspanning en opnieuw zoeken naar hoe dan wel.

Net voor en na de corona heb ik gesport maar daarna niet meer, het was niet mijn ding en voelde als een verplichting. Wel een periode iets meer gewandeld maar dat schiet er bij mij snel bij in. Ik wil het sporten wel aansluitend aan mijn werk gaan doen anders komt na een poosje de klad er weer in, ik ken mezelf. We zijn net terug van een paar dagen weg (hotel) dus toch wel meer gegeten dan normaal. Morgen ga ik weer in het normale ritme en ik wil de rest van deze dag ook al gezonder doorbrengen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.