Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

14-03-2024 om 08:07

Isabella70 schreef op 14-03-2024 om 01:51:

Klinkt goed trouwens je pasta!
Hoe had je het gemaakt, met truffel of truffelolie?
Ga ik volgende week ook eens maken! Klinkt als snel klaar.

Het was met truffelolie. Er zit ook ricotta in, cherry tomaatjes en zelf heb ik et champignons doorheen gedaan. Als je interesse hebt, kun je kijken op koolhydraatarmdieet. Al eet ik zelf koolhydraat beperkt.

Het is wel lastig inderdaad als de mensen uit je omgeving niet of minder meedoen met gezonder leven. 

Helaas voel ik me nu ook minder fit dus het sporten, had een circuit training op het programma staan, laat ik even zitten, ik ga wel de deur uit voor een wandeling die ik combineer met een bezoek aan de winkel op de terugweg.

dan

dan

14-03-2024 om 08:10

Gelukkig is onze zoon ook nogal van het gezonder leven dus als hij en zijn vriendin hier zijn, is altijd een weekend, wordt er gezond gekookt. Vaak gaat hij een keer de keuken in met mij of met zijn vriendin.   

Isabella70

Isabella70

16-03-2024 om 03:11 Topicstarter

Wat fijn Dan, dat je het iig wel deelt met zoon, scheelt vast!
Hier nu nachtdienst. Ik eet dan meestal erg eenvoudig/ beperkt. (Want erg moe) 
Nu had dochter pannenkoeken gemaakt. Op zich best gezond, volkoren deeg, vega spekjes, ui, tomaat, wat kaas. Maar wel erg weinig groente. Die miste ik nu erg! Dat is denk ik voor het eerst Goed teken lijkt me, en ik ga proberen er toch wat meer groente bij te regelen volgende x.
Maf en leuk dat meer groente eten blijkbaar toch snel went.
Ik eet nu zo’n maand fiks gezonder. Wil dit komende weken vasthouden en over een maand of 2 nog meer uitbreiden, de komende weken worden erg druk.
En dan ook bewegen/ sporten uit gaan breiden. Ook dat gaat steeds beter nu, ik zit iig weer op 15.000 stappen gemiddeld. Zelfs nu tijdens mijn nachtdienst gelukt om flinke wandeling te maken, normaal ben ik daar dan veel te moe voor…
Partner lijkt ook weer wat aangestoken te worden, wie weet…

dan

dan

16-03-2024 om 08:45

Dat klinkt allemaal positief. Ik herken dat ook wel, had onlangs ook een gerecht waar alleen cherry tomaatjes in moesten, heb zelf champignons toegevoegd. Dat was bij de ricotta truffelsaus begin deze week.

Voor vandaag pas ik wat dingen aan maar mijn ontbijt eet ik wel volgens de challenge. Ik zorg er bij aanpassingen wel voor dat de hoeveelheden koolhydraten, eiwitten en vetten goed zijn. 
Heb gisteren tomaten carpaccio gegeten met halve bol burrata, ui, kappertjes, wat pijnboompitten, slamelange en wat dressing. De tomaten leg ik na het snijden even in de magnetron zodat ze lauw zijn. Nu maak ik dus de rest van de burrata op. En voor vanavond heb ik portobello, daar maak ik wat lekkers van met oa roerei en paprika. 

Het bewegen is hier wat minder dan gepland. Ben niet helemaal fit dus een pittige training laat ik liever achterwege. Wel wil ik wandelen. Na het werk gaan sporten werkt voor mij beter dan wanneer ik vrij ben. In het laatste geval voelt het als een verplichting waar ik heen moet. 

Na het werk gaan sporten werkt voor mij beter dan wanneer ik vrij ben. In het laatste geval voelt het als een verplichting waar ik heen moet.

Grappig, hoe een ieder dat dan verschillend ervaart. Ik heb juist, als ik gewerkt heb, geen zin meer: moet van het werk en moet ik DAT dan ook nog? Ik wil gewoon lekker met mn boek op de bank. Dus ik ga juist sporten op mijn vrije dagen Nou ja, als je er zelf maar een goede modus in vind.

V.w.b. groentes eten: dat zit er bij ons echt goed in, al jaren. Reden we op een avond terug van een feestje bij familie, met borrel, BBQ etc., klaagden de kinderen dat er helemaal geen groentes op tafel hadden gestaan. 'Je kunt bij een borrel toch ook wel een bak tomaatjes of komkommer neerzetten, geen werk en wel zo lekker... Nu was er alleen...' (en er was echt HEEL veel, en lekker!, maar inderdaad geen groentes - muv gebakken uienringen voor bij de hamburgers). Gelukkig hadden ze tijdens het feest niet hun ongenoegen geuit, maar gewoon lekker meegedaan, anders had ik het wel ondankbaar vinden klinken geloof ik...

dan

dan

16-03-2024 om 15:41

TineWinkel schreef op 16-03-2024 om 11:34:

Na het werk gaan sporten werkt voor mij beter dan wanneer ik vrij ben. In het laatste geval voelt het als een verplichting waar ik heen moet.

Grappig, hoe een ieder dat dan verschillend ervaart. Ik heb juist, als ik gewerkt heb, geen zin meer: moet van het werk en moet ik DAT dan ook nog? Ik wil gewoon lekker met mn boek op de bank. Dus ik ga juist sporten op mijn vrije dagen Nou ja, als je er zelf maar een goede modus in vind.

V.w.b. groentes eten: dat zit er bij ons echt goed in, al jaren. Reden we op een avond terug van een feestje bij familie, met borrel, BBQ etc., klaagden de kinderen dat er helemaal geen groentes op tafel hadden gestaan. 'Je kunt bij een borrel toch ook wel een bak tomaatjes of komkommer neerzetten, geen werk en wel zo lekker... Nu was er alleen...' (en er was echt HEEL veel, en lekker!, maar inderdaad geen groentes - muv gebakken uienringen voor bij de hamburgers). Gelukkig hadden ze tijdens het feest niet hun ongenoegen geuit, maar gewoon lekker meegedaan, anders had ik het wel ondankbaar vinden klinken geloof ik...

Bij mij staat de sportschool vlak achter mijn werk dus ik hoef mijn fiets niet eens te verplaatsen als ik na het werk wil sporten, dat speelt zeker mee. En mijn werkdagen zijn vast een stuk korter, ik begin 's ochtends wel vroeg met werken maar ben, met sporten, nog rond het middaguur terug thuis. 

Hier zie ik bij sommige verjaardagen ook wat groente staan zoals plakjes komkommer of snack tomaatjes. Daarnaast vaak ook stokbrood of toastjes waar je allerlei salades of kazen op kan doen alsmede blokjes kaas en worst. Sinds ik op mijn koolhydraten let, laat ik het stokbrood en toastjes staan maar neem wel groente (indien aanwezig) of anders wat kaas. 

Ik doe wel mee!

Isabella70

Isabella70

16-03-2024 om 19:54 Topicstarter

jasmijnsluis schreef op 16-03-2024 om 16:47:

Ik doe wel mee!

Leuk, welkom! 

Isabella70

Isabella70

16-03-2024 om 20:02 Topicstarter

Groentes eten we ook wel hoor, en de laatste jaren steeds meer. Maar er zijn toch ook wel dagen dat het blijft steken bij wat ‘garnering’, zeker bij grote drukte/ vermoeidheid. En dat wil ik dus echt niet meer, en wel leuk om te ervaren dat mijn lijf het ook niet meer wil!
Heb het goed gemaakt door bij thuiskomt mijn tostie op te leuken met wat rauwkost haha.
Heb het plan om nu bij iedere maaltijd wat groente te nemen. Eigenlijk niet zo heel ingewikkeld, moet het gewoon in mijn systeem krijgen. Fruit zit er inmiddels goed in. 

Isabella70

Isabella70

16-03-2024 om 20:06 Topicstarter

TineWinkel schreef op 16-03-2024 om 11:34:

Na het werk gaan sporten werkt voor mij beter dan wanneer ik vrij ben. In het laatste geval voelt het als een verplichting waar ik heen moet.

Grappig, hoe een ieder dat dan verschillend ervaart. Ik heb juist, als ik gewerkt heb, geen zin meer: moet van het werk en moet ik DAT dan ook nog? Ik wil gewoon lekker met mn boek op de bank. Dus ik ga juist sporten op mijn vrije dagen Nou ja, als je er zelf maar een goede modus in vind.

V.w.b. groentes eten: dat zit er bij ons echt goed in, al jaren. Reden we op een avond terug van een feestje bij familie, met borrel, BBQ etc., klaagden de kinderen dat er helemaal geen groentes op tafel hadden gestaan. 'Je kunt bij een borrel toch ook wel een bak tomaatjes of komkommer neerzetten, geen werk en wel zo lekker... Nu was er alleen...' (en er was echt HEEL veel, en lekker!, maar inderdaad geen groentes - muv gebakken uienringen voor bij de hamburgers). Gelukkig hadden ze tijdens het feest niet hun ongenoegen geuit, maar gewoon lekker meegedaan, anders had ik het wel ondankbaar vinden klinken geloof ik...

Mijn kinderen zijn ook wel wat ‘verwend’, veel mensen in onze omgeving eten toch een stuk ongezonder, soms wel lastig. 
Vind ik ook wel een nadeel van gezonder eten/ je daar wat in verdiepen. Ik ben veel kritischer nu op eten en vind het minder snel lekker ook in bijv restaurants. 

dan

dan

17-03-2024 om 10:47

Nu ben ik net bezig geweest met het voorbereiden van mijn ontbijt voor morgen, dat moet een aantal uur opstijven in de koelkast dus geen doen als ik 's ochtends al erg vroeg de deur uit moet. Nu hoef ik het morgen alleen nog in een schaaltje te doen en de aardbeien en beetje verse munt erop te doen en ben zo aan het ontbijten. Heb dit voor 2 keer en daarna probeer ik wat anders uit van de challenge namelijk aardbeienmousse. Ook dit zal ik de dag ervoor moeten voorbereiden ivm opstijven in de koelkast maar het lijkt me zeker de moeite waard. Mijn dagelijks ontbijt van Griekse yoghurt met schep muesli en vers fruit is beslist lekker maar het is leuk om eens af te wisselen. 

De recepten die me de moeite waard lijken om na de challenge te blijven bereiden heb ik in een schrift geschreven, dit werkt voor mij fijner dan het steeds te moeten opzoeken op de pc of mijn mobiel. 

Ik doe mee, ik kan soms ook niet stoppen met snoepen, daar moet ik echt mee stoppen

Isabella70

Isabella70

18-03-2024 om 23:11 Topicstarter

Welkom Sylvie!

Dan, je bent er fanatiek mee bezig, leuk om te lezen! 
Klinkt goed, ben gek op munt dus dan lijkt het me sowieso goed 
Ik ben dol op mijn vaste Griekse yoghurt met vanalles maar idd wel een beetje saai steeds hetzelfde…..ik varieer het fruit erin wel flink maar de muesli niet zo vaak. Ik maak die in grote hoeveelheden ineens. En meestal zit er toch wel ongeveer hetzelfde in, soms is er een ingrediënt niet in huis ofzo of gooi ik er iets als gepofte spelt doorheen. En soms wat maca poeder, dat vind ik niet iedere dag lekker. 
Dus….eens afwisselen zou zo slecht nog niet zijn. Maar nu al blij, gezien beperkte tijd en energie enz dat het me vaker lukt iets meer moeite in avondeten te steken. Het is echt superdruk, hopelijk minder na een tijdje. 
En met mijn yoghurt weet ik iig dat ik een hoop voedingsstoffen al gewoon binnen heb, geeft me wel rust. (Ik eet vaak te weinig maaltijden) Flink wat  eiwitten, fruit, vezels, mineralen. 

Waarom doe ik eigenlijk niet gewoon die munt in de yoghurt?

Ik lees hier soms mee, en zie dan ook wel eens wat langskomen over intermittent fasting. Vandaar dat ik dit artikel ook even hier wil delen...

https://nos.nl/artikel/2513387-amerikaanse-hartstichting-waarschuwt-voor-vasten-kans-op-voortijdig-overlijden

Mugs schreef op 19-03-2024 om 15:39:

Ik lees hier soms mee, en zie dan ook wel eens wat langskomen over intermittent fasting. Vandaar dat ik dit artikel ook even hier wil delen...

https://nos.nl/artikel/2513387-amerikaanse-hartstichting-waarschuwt-voor-vasten-kans-op-voortijdig-overlijden

Boeiend artikel, heb ook even doorgelinked naar het amerikaanse artikel, daaruit kleine stukken geknipt (vetgedrukt heb ik toegevoegd):


The analysis — which has not yet been peer-reviewed or published in an academic journal — is based on data from the Centers for Disease Control and Prevention’s National Health and Nutrition Examination Survey collected between 2003 and 2018. The researchers analyzed responses from around 20,000 adults who recorded what they ate for at least two days, then looked at who had died from cardiovascular disease after a median follow-up period of eight years.

However, Victor Wenze Zhong, a co-author of the analysis, said it’s too early to make specific recommendations about intermittent fasting based on his research alone.



the timing of when people eat may influence the effects they see.

“I haven’t met a single person or patient that has been practicing intermittent fasting by skipping dinner,” he said, noting that people more often skip breakfast, a schedule associated with an increased risk of heart disease and death.


Uit het NL artikel viel me deze nog op:
De onderzoekers ontdekten wel dat mensen die periodiek vasten minder spiermassa hebben vergeleken met mensen die hun maaltijden over de dag spreiden. Dat bleek ook uit eerder onderzoek. Minder spiermassa kan volgens de onderzoekers leiden tot een lagere levensverwachting. - kortom: let op je spiermassa! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.