Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

08-09-2022 om 21:10

Hoe groot op kans Diabetes?


Eppos schreef op 10-09-2022 om 03:01:

-(en ik heb heeeeeeeeel veel medische kennis)-
Dit vind ik beetje tja

Nou laten we verder geen ruzie maken wie gelijk heeft. En volgens mij zijn wij hier samen met meerderen unaniem dat ze moet afwachten wat de huisarts zegt.

ik heb wat met jullie kritiek proberen te doen. En ik hoop dat dit topic wordt verwijderd. (Sorry bijtje)

geen medisch advies, medicijnen etc. Geen kritiek op spelling en elkaar in waarde laten. Wat mij betreft de prullenbak in ermee

Fijne nacht

Ik heb je niet willen beledigen dus ik bied je daarvoor mijn excuus aan. 

Rhonda schreef op 10-09-2022 om 03:03:

[..]

Ik heb je niet willen beledigen dus ik bied je daarvoor mijn excuus aan.

Volgens mij hebben we allebei gelijk. 

Tof dat je dat doet, die zijn al aanvaard voor je ze kon geven. Ik zag het onbegrip heen en weer.
Ik voelde heel eerlijk gezegd die laatste opmerking als of het wedstrijdje ging worden. Dan haak ik af. Ben blij dat ik dat niet heb gedaan en hoop dat we bijtje nog beetje helpen.


Ik baal heel erg van al mijn teksten. Ik heb alleen mijn eigen gemeld hoor. Ik ben de laatste die anderen aangeeft. 

Slaap lekker 

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 07:37

Oh goede morgen !
Ik dacht was een hoop reacties ineens, die had ik kieteer verwacht. Beland ik midden in een soort van online gevecht, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Maar fijn dat jullie het hebben bijgelegd

Assistente wil niet dat ik nuchter kom, juist liever niet. 
Het is ook niet zo dat ik denk dat ik diabetest heb, kan net zo goed een blaasontsteking zijn. Maar vroeg me af hoe groot de kans zou zijn met de verschillende klachten dat het dat toch zou zijn. Ik heb het nooit aan elkaar gelinkt. 
Maar we zullen het maandag weten. 

Maak me ook niet al te druk hoor.

Ben er trouwens wel achter waar het naar ruikt. Alsof je een blik knakworstjes open trekt.

Eppos schreef op 10-09-2022 om 02:41:

-Misschien probeerde je te zeggen dat je ogen in die fase nog geen schade hebben opgelopen (het wazig zien komt dan door hoog glucosegehalte in je bloed), maar dat is niet wat je zei.-

Klopt courage. zoiets dan, want ik had het over complicaties. Dus ik bedoelde zeker wel blijvendebschade maar ik heb het over de bloedvaatjes (ik wil het simpel houden maar gaat me niet meer lukken) en ik zat dus een fase verder en had het juist niet over wazig zien. Wazig zien is een symptoom dat over gaat, net zoals dorst (ja niet als je onbehandeld diabetes blijft natuurlijk)

Maar de discussie rondom wazig zien was er al. Ik sprong daarna pas in. Inmiddels zie ik wazig van de rake verwoordingen hier in dit topic. En ik heb geen diabetes maar veel schermtijd.
Ik heb niet gezegd dat wazig zien niet op diabetes zou kunnen duiden. Dat kan een symptoom zijn, zeker. Dorst ook. Maarja dorst kan ook zijn te weinig gedronken.

Ik doe een poging. Neem me niet kwalijk als je de uitleg raar vind, vanuit mij ging het zo:

Ik keek naar de titel van dit topic en dacht dat is nogal een vraag.
Stel ik vraag hoe groot is de kans dat ik de Lotto win? Of hoe groot is de kans dat ik zwanger ben?

Kans op diabetes? Nou ik dacht foute boel. 50 procent wel of 50 procent niet zou ik zeggen. Je kunt alle symptomen hebben en nog geen diabetes
Of andersom

Ik zag bijtje voor me, ‘huisarts hoe groot is mijn kans op diabetes?’ Nou die huisarts doet een anamnese en aanvullend onderzoek. Nee die gaat geen kansberekening op papier doen. Die gaat het uitzoeken.
Dat is de reden dat ik reageerde.
Wij kunnen lang en breed hierover hebben maar je komt er maar op 1 manier achter en dan pas als het antwoord: ja je hebt diabetes is, dan inderdaad komen Rhonda haar leefregels etc.
Dieet is niet aan de orde, medicatie al helemaal nog niet, NU allemaal nog niet. Gewoon omdat het antwoord er niet is of ze het heeft. Die vragen die onderaan in de openingspost staan zijn pas aan de orde als dat ze diabetes heeft. Gelukkig zegt bijtje zelf al, ze loopt zover vooruit. Dat lijkt mij dus niet goed.
Ik kan wel antwoorden geven op die vragen maar straks blijkt ze zwanger, of ze heeft heel iets anders onder de leden. Ik vind niet dat daarover teveel nu moet worden gezegd. Omdat het moet worden uitgezocht. Dat is mijn mening. En ik baal van alle kennis die ik heb gedeeld.
Verder wil ik nog zeggen. Elke keer patiënten die eigenwijs uit zichzelf nuchter komen. De assistente of huisarts vragen of je wel of niet nuchter moet zijn. Meestal zeggen het ze uit zichzelf wel.
Als mensen nuchter moeten zijn, komen ze met ontbijt op aan en andersom. Als de huisarts twijfelt wil hij nog een keer prikken. Dus prikken doe je toch twee keer. Maargoed wie ben ik?
Als jij nuchter komt en het was niet nodig dan moet de huisarts het wel weten want dan is de uitslag anders. Dus ik zou dat soort dingen toch echt aan je huisarts vragen en niet het advies van een forum opvolgen.

Dat was mijn goed bedoelde bemoeienis.
Ik geef advies zoals de rest en ik vind ook dat ik mag uitleggen hoe ik iets bedoel als dat verkeerd wordt gelezen.
En nee, ben oer-Hollands dus nu maar hopen dat de huisarts van bijtje beetje Nederlands spreekt. Grapje maar dat ze elkaar goed mogen begrijpen maandag.

Ik wilde haar bijtje juist zeggen, probeer je vragen niet op internet uit te zoeken. Ook niet op een forum. Stelt vaker niet gerust dan wel.
Ik hoop dat het meevalt natuurlijk

Glucose wordt nu eenmaal nuchter bepaald in het ziekenhuis. Ik prik ook nuchter, wat bedoel je met de uitslag is anders? Dat maakt niet zoveel uit, nuchter of niet valt er een indicatie te stellen waarna dmv veneuze afname en nuchter zijn verder wordt gezocht.  Wij lieten patiënten vwb glucose zoveel mogelijk vroeg en nuchter komen als er vooruit wordt gepland. Soms kunnen ze dan nuchter meteen door voor de bepaling in het ziekenhuis.

En het is logisch dat niemand nu een diagnose kan stellen, maar dan kun je grotendeels de rest van het forum wel opdoeken toch? Je mag er daardoor nog wel over praten. 

Max 
Dat nuchter is pas als je weet dat je diabeet bent of echt vermoeden hebt. Huisarts doet snel vingerprik. Is die hoog dan kun je denken, goh wat heb je dan nuchter. Maar misschien wil deze huisarts wel nuchter. Kan onderdeel van zijn plan zijn.

en je kunt ook nog nuchter en suikerwater moeten drinken en steeds weer moeten prikken. Er kan zoveel.

Maar zeg bijtje. Even eigen ervaring gezien je leeftijd. Ik stink ook wel en soms ook zweet. Zoete appeltjeslucht in zweet kan ook op diabetes lijken maar dat is echt als je er al heel heel heel erg lang mee rondloopt. Ik heb idee bij mezelf dat het met ouder worden wat erger is die luchtjes. Eigenlijk niet zoveel om zorgen om te maken. 
Heb het trouwens ook bij de apotheek kunnen laten testen, met een vingerprik. Maar tuurlijk had ik het niet. 

En in een zwangerschap heb ik dus ook zo n test moeten laten doen, gezien iemand type 2 heeft in de familie. Dikke buik en zoveel water drinken prikken niet mogen plassen. Toen had ik het ook niet. 
Ik wilde je ergens gerust stellen. Ook omdat je wellicht veel zorgen maakt over anderen en dingen niet in de koude kleren gaan zitten. Dan vergeet je soms ook goed voor jezelf te zorgen. Drink je twee liter vocht, neem er inderdaad wat extra glazen water bij. Ga vaker uurtje ontspannen als je merkt dat je ogen beetje raar doen. Even iets anders dan wat je op dat moment aan het doen bent.

Last but not least
Ik had een klacht (heel iets anders hoor) ook hele zomer gegoogled en steeds de moeite naar huisarts kwam niet. Ik had zoiets hier en daar moet over van gaan. Nou ben eindelijk geweest. Medicatie had ik nooit zonder recept gekregen. Dus waarom ik zo eigenwijs zelf alles wel dacht op te lossen. Had net zo goed juli al kunnen gaan. Domme ik

Als je blaasontsteking denkt te hebben, dat kan ook overal invloed op hebben. Ook beter even gaan. Even checken. Ook kleine dingen zijn belangrijk gewoon even naar te laten kijken. 

Mijn werk van vroeger zat in dit gebied, zit nu bij de POH of huisarts maar ik zie ook hoe medisch iets ook lijkt, meten is pas weten. En je huisarts kent de patiënt en geschiedenis vaak het best. Beter dan ik je ken i i g

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 11:07

Eppos schreef op 10-09-2022 om 10:57:

Max
Dat nuchter is pas als je weet dat je diabeet bent of echt vermoeden hebt. Huisarts doet snel vingerprik. Is die hoog dan kun je denken, goh wat heb je dan nuchter. Maar misschien wil deze huisarts wel nuchter. Kan onderdeel van zijn plan zijn.

en je kunt ook nog nuchter en suikerwater moeten drinken en steeds weer moeten prikken. Er kan zoveel.

Maar zeg bijtje. Even eigen ervaring gezien je leeftijd. Ik stink ook wel en soms ook zweet. Zoete appeltjeslucht in zweet kan ook op diabetes lijken maar dat is echt als je er al heel heel heel erg lang mee rondloopt. Ik heb idee bij mezelf dat het met ouder worden wat erger is die luchtjes. Eigenlijk niet zoveel om zorgen om te maken.
Heb het trouwens ook bij de apotheek kunnen laten testen, met een vingerprik. Maar tuurlijk had ik het niet.

En in een zwangerschap heb ik dus ook zo n test moeten laten doen, gezien iemand type 2 heeft in de familie. Dikke buik en zoveel water drinken prikken niet mogen plassen. Toen had ik het ook niet.
Ik wilde je ergens gerust stellen. Ook omdat je wellicht veel zorgen maakt over anderen en dingen niet in de koude kleren gaan zitten. Dan vergeet je soms ook goed voor jezelf te zorgen. Drink je twee liter vocht, neem er inderdaad wat extra glazen water bij. Ga vaker uurtje ontspannen als je merkt dat je ogen beetje raar doen. Even iets anders dan wat je op dat moment aan het doen bent.

Last but not least
Ik had een klacht (heel iets anders hoor) ook hele zomer gegoogled en steeds de moeite naar huisarts kwam niet. Ik had zoiets hier en daar moet over van gaan. Nou ben eindelijk geweest. Medicatie had ik nooit zonder recept gekregen. Dus waarom ik zo eigenwijs zelf alles wel dacht op te lossen. Had net zo goed juli al kunnen gaan. Domme ik

Als je blaasontsteking denkt te hebben, dat kan ook overal invloed op hebben. Ook beter even gaan. Even checken. Ook kleine dingen zijn belangrijk gewoon even naar te laten kijken.

Mijn werk van vroeger zat in dit gebied, zit nu bij de POH of huisarts maar ik zie ook hoe medisch iets ook lijkt, meten is pas weten. En je huisarts kent de patiënt en geschiedenis vaak het best. Beter dan ik je ken i i g

Ik stink gelukkig zelf niet. Het is echt alleen de urine. Het zal me niets verbazen als ze een blaasontsteking vinden, ook al heb ik nergens last van. Ben zelf niet het type dat echt snel de diabetes Loterij zal winnen. Geen overgewicht, eet overwegend gezond, snoep zelden. 

Maar gezien de andere zaken vroeg ik me af of het wellicht toch mogelijk is. 

Nu ik vanmorgen naar het toilet ging en eens goed ging ruiken waar die lucht me aan deed denken, had ik het ineens. Knakworstjes uit blik. Voor zover ik heb kunnen vinden is dat niet het zoetige dat bij diabetes past. Dus ik ga er even van uit dat het gewoon een blaasontsteking zonder klachten is. 

Verder ben ik redelijk nuchter hoor, maar ondanks dat de huisarts hier letterlijk om de hoek zit kom ik er zelden. Steeds als ik denk dat ik moet gaan is het ineens over. 

o uitslag in nuchtere of niet nuchtere toestand zegt iets over bloedsuikergehalte. Ik bedoel als die uitslag zo is zoals dat bij de niet diabeet is, of te hoog. Zijn verschillend in beide toestanden. Als je niet noteert dat iemand heeft gegeten en de uitslag wordt genoteerd als nuchter krijg je verkeerde diagnoses. 
ik ga geen getallen noemen, de ene huisarts vind een suiker van zo hoog niet goed. De ander zegt nou is nog niet echt diabeet. Dus we kunnen het zelfs over een beetje diabeet hebben, volgens mij mochten we dat eigenlijk niet zo zeggen. Maar komt van de laatste jaren dat diabetes 2 toch best heel goed te behandelen blijkt. Beweging en beetje aanpassen voeding kan al hoop doen. Als je weet hoe het lichaam werkt kun je zo bewust heel veel zelf eraan doen. Maar ook niet bij iedereen. En type 1 is natuurlijk ander verhaal

Knakworstjeslucht 😅🤣, nu weet ik wat we gaan eten. 
Moer er beetje om lachen. Maar volgens mij kan afscheiding ook niet fris zijn en als dat allemaal net verkeerd gaat heb je er een schimmel bij. 
Laat het dan maar naar knakworstjes ruiken en niet erger zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 11:12

Ik hoef niet nuchter. Sterker nog, ze wil me niet nuchter. 

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 11:15

Eppos schreef op 10-09-2022 om 11:12:

Knakworstjeslucht 😅🤣, nu weet ik wat we gaan eten.
Moer er beetje om lachen. Maar volgens mij kan afscheiding ook niet fris zijn en als dat allemaal net verkeerd gaat heb je er een schimmel bij.
Laat het dan maar naar knakworstjes ruiken en niet erger zijn.

Ho ho, ik heb geen last van afscheiding 😁  Straks komt de soa er ook nog bij. Denk toch echt gewoon een blaasontsteking. 

En ja echt knakworstjes.  Het is een heel ziltige bouillon achtige sterke geur die me daar aan doet denken. 

Eet smakelijk vast 😜 

Eppos schreef op 10-09-2022 om 11:08:

o uitslag in nuchtere of niet nuchtere toestand zegt iets over bloedsuikergehalte. Ik bedoel als die uitslag zo is zoals dat bij de niet diabeet is, of te hoog. Zijn verschillend in beide toestanden. Als je niet noteert dat iemand heeft gegeten en de uitslag wordt genoteerd als nuchter krijg je verkeerde diagnoses.
ik ga geen getallen noemen, de ene huisarts vind een suiker van zo hoog niet goed. De ander zegt nou is nog niet echt diabeet. Dus we kunnen het zelfs over een beetje diabeet hebben, volgens mij mochten we dat eigenlijk niet zo zeggen. Maar komt van de laatste jaren dat diabetes 2 toch best heel goed te behandelen blijkt. Beweging en beetje aanpassen voeding kan al hoop doen. Als je weet hoe het lichaam werkt kun je zo bewust heel veel zelf eraan doen. Maar ook niet bij iedereen. En type 1 is natuurlijk ander verhaal

Daarvoor zijn normaalwaardes uitgevonden. Afhankelijk van klachten en leeftijd wordt er ingegrepen. Bij hba1c 48 en mijn leeftijd krijg je medicatie. Bij mijn ouders monitoren ze die waardes.

Bloedsuikerwaarde - nuchter geprikt (acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken behalve water):

  • Onder de 6,1 mmol/l - geen diabetes
  • Tussen de 6,1 en 6,9 mmol/l - voorstadium van diabetes
  • Boven de 6,9 mmol/l - diabetes

Bloedsuikerwaarde - niet nuchter geprikt (zo'n anderhalf tot twee uur na een maaltijd, op het moment dat er het meeste bloedsuiker in het bloed zit):

  • Onder de 7,8 mmol/l - geen diabetes
  • Tussen de 7,8 en 11 mmol/l - geen oordeel mogelijk
  • Boven de 11 mmol/l - diabetes

Ik vind dat DM2 vaak onderschat wordt als je niet de geschiedenis erbij bekijkt en de omstandigheden. Beetje opletten op de voeding, afvallen, bewegen. Heel standaard, maar bij mij werkt dat niet zo. Ik had al zwangerschapsdiabetes, dus al een verhoogd risico. Met een dieet en bewegen red ik het niet,  maar dat wordt wel overal standaard gepredikt en zal vast gelden in een hoop situaties, maar vaak ligt het gecompliceerder.

Bijtje82 schreef op 10-09-2022 om 11:12:

Ik hoef niet nuchter. Sterker nog, ze wil me niet nuchter.

Succes in elk geval maandag, hopelijk komt er niets uit of iets heel simpels.

Max88 schreef op 10-09-2022 om 11:18:

[..]

Daarvoor zijn normaalwaardes uitgevonden. Afhankelijk van klachten en leeftijd wordt er ingegrepen. Bij hba1c 48 en mijn leeftijd krijg je medicatie. Bij mijn ouders monitoren ze die waardes.

Bloedsuikerwaarde - nuchter geprikt (acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken behalve water):

  • Onder de 6,1 mmol/l - geen diabetes
  • Tussen de 6,1 en 6,9 mmol/l - voorstadium van diabetes
  • Boven de 6,9 mmol/l - diabetes

Bloedsuikerwaarde - niet nuchter geprikt (zo'n anderhalf tot twee uur na een maaltijd, op het moment dat er het meeste bloedsuiker in het bloed zit):

  • Onder de 7,8 mmol/l - geen diabetes
  • Tussen de 7,8 en 11 mmol/l - geen oordeel mogelijk
  • Boven de 11 mmol/l - diabetes

Ik vind dat DM2 vaak onderschat wordt als je niet de geschiedenis erbij bekijkt en de omstandigheden. Beetje opletten op de voeding, afvallen, bewegen. Heel standaard, maar bij mij werkt dat niet zo. Ik had al zwangerschapsdiabetes, dus al een verhoogd risico. Met een dieet en bewegen red ik het niet, maar dat wordt wel overal standaard gepredikt en zal vast gelden in een hoop situaties, maar vaak ligt het gecompliceerder.

En dan heb je nog andere vormen van diabetes zoals Lada en Mody, die vaak eerst ten onrechte type 2 worden genoemd.

Bijtje82

Bijtje82

10-09-2022 om 11:21

Max88 schreef op 10-09-2022 om 11:19:

[..]

Succes in elk geval maandag, hopelijk komt er niets uit of iets heel simpels.

Komt vast goed, ik ga voor de blaasontsteking-bingo. 

Schemerlampje schreef op 10-09-2022 om 11:20:

[..]

En dan heb je nog andere vormen van diabetes zoals Lada en Mody, die vaak eerst ten onrechte type 2 worden genoemd.

Klopt, soms is het een lange weg!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.