Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ik ben ziek - thuisisolatie - wil iemand meedenken?


Niki73

Niki73

18-03-2020 om 20:07

Dank Ad

Zoals gezegd, ik voel me niet ziek. Kind wel, maar niet doodziek. Kind 2 is nog kiplekker.

Ik ben nog steeds erg blij met mijn aangelegde voorraadje. Je voorspelling is uitgekomen, je zei dat de supermarkten in de eerste periode zich nog zouden moeten aanpassen en dat we dan misschien even op een houtje moesten bijten. Bezorgen lukt inderdaad niet meer. Ik wilde geen overvolle supermarkt in (achteraf maar goed!!) en heb nu al wat gebruik gemaakt van mijn voorraad. Gelukkig blijken vreetzakjes die niet naar school en sport gaan ineens veel minder te eten. Wij zitten voorlopig goed.

Emmawee

Emmawee

18-03-2020 om 21:00

Blonde vraag misschien...

Maar als ik het nu zou hebben, is de kans toch vrijwel nul dat mijn man en kinderen het niet hebben / hebben gehad? Hebben allerlei extra maatregelen in huis dan wel nut?

Anneque, hoe is het nu met je?

Emmawee

Daar zit ik ook mee. Onze puber heeft wat verhoging en is moe sinds twee dagen. Ik denk dan, moet ik nu erg voorzichtig doen, of heeft dat dan toch geen zin meer, in het geval dat..

Niki73

Niki73

18-03-2020 om 21:41

Huisarts

Mijn huisarts zei, dat als we nu al die tijd al samen in één huis zitten, we ervan uit kunnen gaan dat we allemaal al besmet zijn. Dus isolatie in aparte kamers is niet nodig.

Ad kan vast uitleggen hoe het precies zit met de viral load, dat wil zeggen dat als je minder virusdeeltjes binnen krijgt, je minder ziek wordt. Het blijft dus wel verstandig om handen te wassen en zieke gezinsleden niet te kussen. Ik lucht het huis een paar keer per dag helemaal, gelukkig is het mooi weer. Ik poets de eettafel en weerklinken vaker dan anders. Maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt

Jo Hanna

Jo Hanna

18-03-2020 om 21:41

Beterschap Niki!

Ik hoop dat jullie er gauw doorheen komen!

Ik heb de afgelopen dagen allerlei dingen geleerd van Dr John Campbell over koorts, infecties en ziekteverloop monitoren. Ik ben inmiddels bewapend met een thermometer, een bloeddrukmeter en een saturatiemeter. Als er hier iemand ziek wordt, kan ik in ieder geval vrij goed zien hoeveel zorgen ik me moet maken en weet ik dat we niet te snel paracetamol moeten slikken.

Over infecties:


https://youtu.be/fUir2Q1uxxs
Over koorts:

https://youtu.be/gJqSdmNNwW4

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 22:16

Niki

Daar laat ik me niet over uit.
Teveel tegenstrijdige verklaringen.

Rozebottel

Rozebottel

18-03-2020 om 22:18

Viral load

Het is niet zo dat als je minder virus binnen krijgt je dan -dus- minder ziek wordt. Hoe ziek je wordt, wordt bepaald door je eigen lichaam en immuunsysteem, niet door hoeveel je initieel binnenkreeg. Hoe snel vermeerdert het virus in jouw lichaam en hoe goed kan je lichaam de effecten daarvan aan. Als je maar weinig virus binnenkrijgt maar je conditie is zodanig dat dat weinige virus in je lichaam flink vermeerdert dan kun je best flink ziek worden. En andersom.

Viral load geeft de hoeveelheid virus in iemands lichaam aan. Met een hoge viral load
(virus heeft zich flink vermeerderd in je lichaam) ben je vaak zieker en ook meer besmettelijk.
Het lijkt er nu op dat de viral load bij kinderen laag blijft. Virus vindt kinderen mogelijk wat minder lekker. Dat zou verklaren dat kinderen vaak niet heel ziek worden en zelf niet veel infectie verspreiden.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 22:20

Jo hanna

Die heb ik ook allemaal en ook nog een zuurstofconcentrator.
Tweedehands Philips everflow, was een koopje. Kun je niet voor zonder zitten.

(Yep, I’m crazy)

Rozebottel

Rozebottel

18-03-2020 om 22:21

Aanvulling

Het eerste deel geldt algemeen voor virussen, het laatste deel over kinderen gaat over coronavirus.

Jo Hanna

Jo Hanna

18-03-2020 om 22:30

Ad, een wat?

Googlet .... Jij bent echt op alles voorbereid Ad! Hoeveel cilinders zuurstof heb je erbij?
Ik hoop vurig dat jij gek bent .

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 22:33

Jo hanna

Zo’n ding haalt de zuurstof uit de lucht en verhoogt de concentratie van 20% naar 93%.
Kan helpen als je longontsteking krijgt en niet naar het ziekenhuis kan.
Dus flessen zijn niet nodig, alleen stroom.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 22:35

Jo hanna

Ik hoop inderdaad dat ik dat ding voor niks gekocht heb.

Niki73

Beterschap.

Beterschap

Voor Niki73 en anderen zieken. Hopelijk blijft het een milde vorm.

Niki73

Niki73

19-03-2020 om 08:40

Bedankt allemaal

Ik ga straks de filmpjes even bekijken, Jo Hanna.

Eerlijk is eerlijk, ik zou nu graag mijn zuurstofsaturatie willen weten, om zeker te zijn dat ik de boel niet onderschat. Ik voel me niet slecht, maar ik ben wel moe.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 09:06

Temp en hartslag

Temperatuur en hartslag zeggen al veel. Als die niet of alleen licht verhoogd zijn, is er op dit moment geen reden tot grote ongerustheid. Per graad koorts zou ook je hartslag zo’n 10-12 slagen verhogen volgens de dokter. Ik draag een activity tracker dus ik zie dat er niks gebeurt met mijn hartslag. Ik temperatuur ook twee keer per dag. Ik heb namelijk iedere avond last van wat keelpijn en een licht verstopte neus maar ik hoest niet. Ik wil dus weten waar het naartoe gaat.

Beterschap Niki!

Groet,
Jo Hanna

Niki73

Niki73

19-03-2020 om 10:50

Hartslag

Tja, dan moet je wel je hartslag in (gezonde) rust kennen. Ik ben een loper, dus ik neem aan dat mijn hartslag wat lager is dan gemiddeld. Maar hoe laag, geen idee.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 14:58

Ik heb een activity tracker om mijn pols

Ik heb twee jaar statistieken tot mijn beschikking!

Mijn rusthartslag is met wat ups en downs rond de 65. Ik ben één keer licht ziek geweest in die twee jaar en toen zag ik het duidelijk aankomen door de stijging van mijn hartslag. Die was toen beperkt, rond de 72 geloof ik. Maar heel duidelijk waarneembaar. Nu gebeurt er afgezien van het ene puntje omhoog ene puntje omlaag helemaal niks. Dat is geruststellend.

Hoe hoog/laag is je hartslag nú, Niki, weet je dat?

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 15:09

Correctie: hartslag nú moet zijn rusthartslag

Ik heb wel gemerkt dat rusthartslag niet altijd hetzelfde is als hartslag als ik wat zit te doen, zelfs al is dat rustig. Nu toevallig wel (63). Maar voor hetzelfde geld is hij een stuk hoger. Om de rusthartslag te weten, moet je dus wel eerst even een paar keer op een dag bewust een paar minuten ontspannen en meten. Liefst ook direct bij het opstaan. Een saturatiemeter en bloeddrukmeter meten overigens ook de hartslag.

Als je rusthartslag op dit moment gemiddeld is, zegt het niet zoveel: de gemiddelde rusthartslag van vrouwen is 76 geloof ik. Als je rond die waarde zit, kun je er dus niks over zeggen. Zo'n hartslag zou mij alarmeren! Maar hoeveel lager je hartslag is dan dat, hoe meer je de voorzichtige conclusie kunt trekken dat het op dit moment nog redelijk rustig is in je lichaam.

Groet,
Jo Hanna

Niki73

Niki73

19-03-2020 om 15:10

Rusthartslag

58, dat klinkt bepaald niet ziek. Gelukkig.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 15:38

Nee, nogal niet!

Dat lijkt me inderdaad (voor nu) érg geruststellend. Dat geeft een mooie basis om het een beetje in de gaten te houden.

Je rusthartslag kan trouwens gemiddeld wel wat hoger (of lager) liggen nog. Dat wisselt in de loop van de dag nogal. Ik weet niet precies hoe die activity tracker dat gemiddelde berekent. Maar deze waarde geeft geen enkele aanleiding om je (nu) zorgen te maken.

Groet,
Jo Hanna

Anneque

Anneque

19-03-2020 om 16:03 Topicstarter

Emmawee

Denk dat vandaag een omslag bereikt heb. Koorts is de hele dag al laag, eigenlijk verhoging ipv koorts. Hoesten ook niet zo veel, dus ik heb goede hoop. Nu moet nog blijken of de isolatie nut heeft gehad (als het al corona was, maar ook griep draag ik liever niet over).

Pennestreek

Pennestreek

19-03-2020 om 16:10

Alles is relatief

mijn rusthartslag is 43, dus bij 58 zou ik me ernstig zorgen maken . Maar inderdaad Niki, dat klinkt niet erg ziek. Het is dus wel handig om je eigen rusthartslag te weten. Leuk projectje voor als je straks weer helemaal hersteld bent!

Chrono

Chrono

19-03-2020 om 16:10

Anneque

Dat klinkt al beter inderdaad. Pas wel op, ik heb verhalen gelezen van mensen die dáchten dat ze beter waren en juist op dat moment die longontsteking ontwikkelden.

Nu Niki73 nog.

Chrono

Wat voegt een dergelijke opmerking nou weer toe? Het enige dat je hiermee bereikt is dat iemand zich daar weer zorgen over gaat maken, en ze kan er niks aan doen. Wat heb je dan aan die informatie?

rode krullenbol

rode krullenbol

19-03-2020 om 17:31

"Wat heb je dan aan die informatie?"

Bij dit virus is het van belang gebleken echt goed uit te zieken. Dat wil zeggen: geruime tijd. Wie dat niet doet, riskeert een (dubbele) longontsteking. Het houdt waarschijnlijk verband met het feit dat het een nieuw virus betreft, waardoor ieder voor zich er voldoende weerstand tegen dient op te bouwen.

Rode krullenbol

Anneque

Anneque

19-03-2020 om 17:35 Topicstarter

Ik wist dit wel hoor

No worries, ik ken de verhalen van mensen die zich beter achtten en opeens een longontsteking ontwikkelden. Maar dat is incidenteel denk ik? Niet exemplarisch voor het beloop? Ik was niet van plan om overmorgen te gaan hardlopen, maar als ik deze kamer uit mag, wilde ik wel heel graag weer wat gaan doen. Rustig aan, maar toch. Wat werken, stukje fietsen. Zou dat onverstandig zijn?

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 17:40

Anneque

Niet alle zieken ontwikkelen dat. Maar bij de mensen die ernstig ziek worden verloopt het blijkbaar wel zo volgens de Belgische noodarts:


https://www.youtube.com/watch?v=Zy0tKwYVBRU&feature=youtu.be (vanaf 2:00)

Chrono

Chrono

19-03-2020 om 17:41

Heu Alison

Het lijkt mij een zinvolle waarschuwing, daar ik meerdere berichten heb gelezen van mensen die dachten hersteld te zijn, weer actief werden en tóen nogmaals zwaar ziek werden. Is dat angstzaaien dan? 🤔
Ik heb zeer graag dat Anneque goed herstelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.