Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ik ben ziek - thuisisolatie - wil iemand meedenken?


Ik vind het knap verwarrend.

Een paar jaar geleden was ik ook wat grieperig in februari. Paar dagen koorts, rustig aan doen, koorts en vervolgens verhoging verdwenen weer. Ik bleef nog wel een tijdje hoesterig en snotterig. En toen, ergens half maart, opeens van de ene op de andere dag: longontsteking, hartstikke ziek, maanden aan het kwakkelen en een lange herstelweg.

Anno 2020 zou men zeggen: je hebt Corona!

Maar een paar jaar geleden was het gewoon een uit de hand gelopen griepje.

Dit jaar ben ik ook weer aan het kwakkelen sinds begin februari. Eerst wat koorts, dat zakte af, nog weken lang hoesten en snotteren. Nu is het gelukkig weg. Was dat de milde uiting van Corona of gewoon een koutje?

Heel verwarrend en ik merk dat het me ook onzeker maakt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-03-2020 om 18:24

Is bekende instinker idd.

Ook bij een gewone griep kun je eerst beter zijn en daarna een longontsteking ontwikkelen.
Maar dan is ie bacterieel en mag je aan de antibiotica? Of geldt dat bij Corona niet?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-03-2020 om 11:58

Vorige maand

Ik ben vorige maand ziek geweest. Zodanig dat ik op mijn werk onderuit ben gegaan, ze met een AED kwamen aanrennen en een ambulance belden. Het was echter een simpele flauwte, veroorzaakt door een ‘griepje’ dat pas de volgende dag de kop opstak. Geen ongewoon ziekteverloop voor mij. Als het een week later was gebeurd, hadden ze waarschijnlijk niet met tien BHV’ers om me heen gestaan maar hadden ze de GGD in witte pakken laten komen.
Ik zou ook wel willen weten of ik immuun ben. En dat je dan een button krijgt zodat mensen met immuniteit wel gewoon weer overal heen mogen.

Ginny

Vziw geldt dat inderdaad bij corona niet. Las ik ergens in de krant laatst.

Groeten,

Temet

Ginny

Ook de longontsteking bij griep begint met een virus. Alleen zijn longen in die situatie zo kwetsbaar voor bacteriën en is het verschil tussen bacteriële en virale longontstekingen zo klein dat ze standaard antibiotica geven. Dat weet ik van een gezinslid, die heeft pas geleden (twee weken voor corona in Nederland opdook) een longontsteking gehad na griep en die kreeg een kuurtje antibiotica en herstelde binnen een dag of drie, terwijl hij hard ziek was. De arts zei toen: we geven standaard antibiotica bij longontsteking. Ik geloof dat dat nu bij corona-patiënten met longontsteking ook zo is maar dat weet ik niet zeker, dus het kan dat het niet klopt.

Tihama

Tihama

20-03-2020 om 15:17

uitleg

In dit filmpje wordt uitgelegd hoe het komt dat de ziekte in 1 persoon in 3 fasen verloopt.


https://www.youtube.com/watch?v=BtN-goy9VOY

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2020 om 15:28

Phryn

Meld je bij Sanquin als dat mogelijk is of wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2020 om 15:38

Niki bezorgen

In onze stad is een app waar je bij restaurants en winkels kunt bestellen. Sommige alleen in deze periode. Een manier om alles draaiende te houden en thuis te kunnen blijven. Misschien ook bij jou zo'n app?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-03-2020 om 16:26

Ja dat heb ik dus ook gelezen

Vandaar dat ik twijfelde.

Tine Winkel

Tine Winkel

20-03-2020 om 17:13

Tihama

Dit filmpje zegt dat de longontsteking bacteriële is. Dan zou je dat toch kunnen behandelen met antibiotica? Maar dat schijnt bij corona niet te kunnen, toch? Ad, kun jij dat uitleggen? Of iemand anders, ook goed...

Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2020 om 17:49

Tine

Even Googlen:

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/20/coronavirus-what-happens-to-peoples-lungs-when-they-get-covid-19

When people with Covid-19 develop a cough and fever, Wilson says this is a result of the infection reaching the respiratory tree – the air passages that conduct air between the lungs and the outside.

He says: “The lining of the respiratory tree becomes injured, causing inflammation. This in turn irritates the nerves in the lining of the airway. Just a speck of dust can stimulate a cough.

“But if this gets worse, it goes past just the lining of the airway and goes to the gas exchange units, which are at the end of the air passages.

“If they become infected they respond by pouring out inflammatory material into the air sacs that are at the bottom of our lungs.”

If the air sacs then become inflamed, Wilson says this causes an “outpouring of inflammatory material [fluid and inflammatory cells] into the lungs and we end up with pneumonia.”

He says lungs that become filled with inflammatory material are unable to get enough oxygen to the bloodstream, reducing the body’s ability to take on oxygen and get rid of carbon dioxide.

“That’s the usual cause of death with severe pneumonia,” he says.
How can the pneumonia be treated?

Prof Christine Jenkins, chair of Lung Foundation Australia and a leading respiratory physician, told Guardian Australia: “Unfortunately, so far we don’t have anything that can stop people getting Covid-19 pneumonia.

“People are already trialling all sorts of medications and we’re hopeful that we might discover that there are various combinations of viral and anti-viral medications that could be effective. At the moment there isn’t any established treatment apart from supportive treatment, which is what we give people in intensive care.

“We ventilate them and maintain high oxygen levels until their lungs are able to function in a normal way again as they recover.”

Wilson says patients with viral pneumonia are also at risk of developing secondary infections, so they would also be treated with anti-viral medication and antibiotics.

“In some situations that isn’t enough,” he says of the current outbreak. “The pneumonia went unabated and the patients did not survive.”

Mijn interpretatie: De longontsteking is viraal, maar er kan daarnaast ook nog een bacteriele longontsteking optreden.

Ik begin een beetje geirriteerd te zijn

Door al dat gegoogle en al het uitleg dat hier en daar gegeven wordt door complete leken. De ene gaat zoeken naar ziektebeelden en de andere begint met statistiek. Maar.. ik ben geen arts en volgens mij hier niemand (voor zover ik weet), en profesionnele statistici zitten er niet in. Super dat jullie kritisch zijn naar de informatie dat te vinden is in overoverovervloed. Maar minder is soms ook beter. Extra informatie via google opzoeken gaat niet beschermen tegen de ziekte, je weet wat je moet doen (afstand houden!) en verder over gaan naar de orde van de dag toch? Dus online werken, de hond uitlaten (en op afstand blijven wat voor sommige mensen ECHT moeilijk lijkt te zijn) en verder bezig zijn met je naasten! Ik leer mijn zoon te bakken, ik scan Franse boekjes in voor de leerlingen, ik kijk naar buiten en verwonder me over de lente dat zich niets aantrek van alle gedoe. Minder angst! Sommige van jullie lijken echt in een mentale draaimolen te zitten waar geen uitweg meer is.
Adem in. This too shall pass.
Sini

Yta Chalne

Yta Chalne

20-03-2020 om 21:26

anders

Tot een dag geleden was ik vol goede moed; thuis werken gaat best (saai maar te doen), het wordt voorjaar en mijn jongste de hele dag thuis is erg gezellig.
Maar sinds vandaag beleef ik het anders. Ik hoest en krijg verhoging. Niet angstaanjagend, maar ik ben wel stevig risicogroep (ik werk ook al wat langer thuis) en heb door ziekte en medicatie erg weinig weerstand. En hoewel ik echt vaak koorts heb, dat hoort er een beetje bij, is het nu toch een ander verhaal. Want nu is er, als het wel covid19 is, geen medicatie. En als het nog even duurt, ook geen bed. Of geen beademing.
Angstig ben ik echt niet, maar het verandert wel het hele perspectief. Zo is dat nu eenmaal. Daarnaast zie ik buiten eekhoorntjes, en hoor je overal weer vogels fluiten. Dat blijft leuk.

Yta...

Ik ben een complete idioot op het gebied van nicknames maar ik had niet door dat je nog actief was op Ouders Online...
Heel erg vervelend dat je nu (misschien) getroffen bent. Veel sterkte.
Liefs, Sini

Pennestreek

Pennestreek

20-03-2020 om 21:43

Same here

Ik zag je van de week al ‘voorbij komen’, ik had ook niet door dat je hier nog meelas en/of -schreef. Ik duim dat het een gewone verkoudheid is en dat het met een sisser afloopt. Ondertussen geniet ik ook van de natuur. En ik hoop dat wat mooier weer helpt bij de bestrijding van het virus. Misschien doet de combi met koude nachten de truc wel?!?

Anneque

Anneque

20-03-2020 om 21:44 Topicstarter

Yta

Wat naar! Heel veel sterkte, hopelijk is het vals alarm!

Ad Hombre

Ad Hombre

21-03-2020 om 09:00

Sini

We hebben allemaal onze eigen manier om met dingen om te gaan. Zolang je je zorgt dat je niet besmet wordt zit je goed.

Griepepidemie

Ondertussen schijnt er met name in yhet noorden van het land ook weer een griepepidemie te zijn.
https://www.ad.nl/binnenland/griepepidemie-lijkt-teruggekeerd~a126728a/

Tsjor

Wurm

Wurm

21-03-2020 om 10:38

Sini

"en volgens mij hier niemand (voor zover ik weet), en profesionnele statistici zitten er niet in. Super dat jullie kritisch zijn naar de informatie dat te vinden is in overoverovervloed. Maar minder is soms ook beter."

Er zit hier tenminste 1 arts en vast meer en mensen met diverse beroepen uit het medische circuit, waaronder ikzelf.
Ik ben het wel met je eens. Er wordt hier teveel op bepaalde mensen gerekend qua informatie. Iedereen kan googlen lijkt me. De ellenlange citaten, liefst nog in het engels, sla ik over. Ik zie er soms bijna tegenop om de rubriek gezondheid te openen, weer een grote reeks reacties, weer een nieuw draadje. Nu hoef ik het niet te lezen, maar je doet het vaak toch, tenzij fïlterend.

Waar ik persoonlijk het meest van baal is het hamsteren. Mijn dochter kan de speciale voeding voor haar baby niet krijgen die ze afgelopen werk voorgeschreven kreeg.
En ik loop al 4 dagen voor niets naar de supermarkt na mijn werk voor bepaalde artikelen. Een supermarkt waar mensen de regel voor afstand aan hun laars lappen. Waarbij je voor de kassa 1.5 m afstand moet houden maar je dan nog steeds schouder aan schouder staat met de mensen aan de kassa naast je.
Waar ik mijn (met corona besmette) pasje nu in een vleeswarenbakje moet leggen waarna de caissière het pakt (??? Waanzin)
Ze hebben nu wel handschoenen aan, maar semi- permeabele dus wederom een wassen neus.

Josje

Josje

21-03-2020 om 11:38

@wurm

Ik denk dat het pasje nu in een bakje moet om handcontact te vermijden. De kans dat je iemand met je hand besmet lijkt me een stuk groter dan dat je iemand met je pasje besmet.

Josje

'De kans dat je iemand met je hand besmet lijkt me een stuk groter dan dat je iemand met je pasje besmet.'

Dat geldt alleen als het pasje lang genoeg in het bakje blijft liggen tot de aanwezige virussen dood zijn. Een paar dagen dus.
https://nos.nl/artikel/2327562-coronavirus-kan-dagenlang-overleven-op-plastic-en-roestvrij-staal.html

Josje

Josje

21-03-2020 om 12:36

Klopt

maar nog niet bekend is of je dan ook besmet kan worden.

Tuurlijk wel

'Nu is netjes aangetoond dat dit coronavirus zich inderdaad via de lucht én via oppervlakten verspreidt."

Winkelobservaties

Bij een ommetje door zonnig Osdorp zojuist heb ik de volgende observaties kunnen doen:

- wie de afstand in acht wil nemen en er de mogelijkheid voor heeft, doet er goed aan de boodschappen te doen bij de speciaalzaak. Brood bij de bakker, vlees bij de slager en groenten bij de groenteboer. Die winkels zijn overzichtelijk en hanteren vaak maximale bezoekersaantallen. En je ziet snel of wat je wilt hebben er ook is. Want bij de ene supermarkt is dit op, bij de andere dat, en dat zie je pas als je er bent en de halve winkel al bent doorgelopen.

- een bezoek aan de Islamitische slager/kruidenier is af te raden (in elk geval nu, op zaterdag), die winkels zijn te krap dus staat men noodgedwongen bij elkaar. Ik heb hier geen bezoekersrestricties gezien bij dergelijke winkels, wel bij een Marokkaanse bakker trouwens.

Het zou prettig zijn als supermarkten een papiertje op de deur plakten met wat er allemaal die dag niet is. Maar goed, dat is ook weer extra werk natuurlijk

Groeten,

Temet

40er

40er

21-03-2020 om 13:41

Wurm

Bedoel je je klantenkaart? Die worden hier niet eens meer aangepakt. Ze scannen hun eigen bonuskaart. Ook geen zegels meer voor bv de bewaarbakjes oid.
(Hier is het oosten des lands)

Wurm

Wurm

21-03-2020 om 21:31

40er

Klopt, hier pakt ze m op nadat ik m neergelegd heb. Met handschoenen, dus ik snapte de logica niet helemaal. 😊

Zegels mag ik ook zelf afscheuren. Het bonnetje geven ze dan wel weer aan me. Om het makkelijk te maken 😊

Yta Chalne

Yta Chalne

22-03-2020 om 14:23

terug- voor de OO Oudgedienden

Ik ben jarenlang niet hier geweest, maar nu ik ineens veel tijd heb schoot mij een oude OO' er te binnen die altijd veel te zeggen had over vaccinaties en ziektes: Onno Mooie tijden...

De meeuw is gevlogen

Ik denk dat onze voortdurende rappellen over het lijstje vaccinatievragen onze OOL-meeuw uiteindelijk toch op de vlucht hebben gejaagd. Nu wel jammer, we hadden best leuk om zijn "bijdragen" kunnen lachen.

Groeten,

Temet

Flavia

Flavia

22-03-2020 om 18:41

nee

De meeuw is afgeschoten (de toegang ontzegd)

Jo Hanna

Jo Hanna

23-03-2020 om 07:38

Hoe is het intussen met de zieken?

Ik hoop dat het goed gaat met jullie!

Groet,
Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.